Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  45 36929
Hei =)
Var nesten så jeg glemte denne oppskriften som ble skrevet av mad-dj på nff. Vet at den ligger i det gamle arkivet for nff, men synes vel at denne fortjener en plass på "Oppskrifter"? Det er jo ganske gode forklaringer og greier i den.
Bare et forslag. Håper på positivt svar :wink:

mad-dj skrev:
Ser at mange lurer på hvordan man lager en elektrisk tenner for å tenne bomber osv.
Stålull er ofte nevnt i disse trådene, men de som har prøvd stålull vet at det ikke er like lett å få den til å gløde hver gang. Ofte ryker den, eller gløden blir "kvelt" av kruttet som ligger rundt.

Jeg har prøvd meg fram en del i det siste, og endelig har jeg funnet noe som fungerer helt perfekt. Selve ideen er ikke laget av meg, fant en illustrasjon på en nettside men den var kjedelig og litt for innviklet for meg.


Det du trenger er;
9 volts batteri
Elektriker teip
Spesiell stålull (bilde lenger nede)
Sugerør
Tynn ledning (Tykkere enn stålullet)
Lettantennelig krutt (Helst krutt fra patroner)


Begynn med å avisolere 2 ledningsbiter i begge endene slik;
http://www.freewebs.com/ngised/ledninger.JPG

Så teiper du sammen ledningene slik at den ene ligger lengere oppe enn den andre slik;
http://www.freewebs.com/ngised/teipet.JPG

Stålullet du nå skal surre på ser slik ut (Mye sterkere enn vanelig stålull);
http://www.freewebs.com/ngised/ull.JPG

Klipp av en liten bit (dette skal gløde);
http://www.freewebs.com/ngised/stalullledn.JPG

Begynn på den nederste avisolerte ledningen og surr stålullet oppover til du kan feste det på den øverste avisolerte ledningen til det ser sånn ut;
http://www.freewebs.com/ngised/stalullklar.JPG

Så trenger du en liten bit sugerør som kan dyttes over glødetråden;
http://www.freewebs.com/ngised/sugrr.JPG
http://www.freewebs.com/ngised/sugeror%20festet.JPG

Hvis du har brukt tynn nok ledning har du plass til å helle krutt ned i sugerøret (husk at det bør vere litt luft igjen) Jeg bruker her patronkrutt fordi det tenner mye bedre enn vanelig krutt, men regner med at du kan bruke vanelig fyrverkeri hvis du ikke får tak i patronkrutt.
http://www.freewebs.com/ngised/patronkrutt.JPG
http://www.freewebs.com/ngised/fylltmedkrutt.JPG

Lim gjerne igjen enden av sugerøret med limpistol eller lignende slik at kruttet ikke detter ut.

Tenneren kan du foreksempel teipe inni en bombe slik at kun ledningene stikker ut, fest de med "krokodilleklyper" og bruk en vanelig lampettledning til å forlenge med (10 meter funker fint). Koble så ene ledningen til pluss på batteriet, og andre på minus *pang* Smile


Beklager skrivefeil..
Vis hele sitatet...
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Error: 404 not found i linken til gamle nff arkiv som du linket til.
Her ligger den: http://forum.warispeace.co.uk/viewtopic.php?t=54505
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kan enda nevnes at man kan bruke f.eks fyrstikkpilver viss man ikke har pistolkrutt.
Ellers kan man bruke alt slags lettantennelig krutt.
▼ ... over et år senere ... ▼
Fin Guide! Burde også ha med at man kan koble el-tenneren videre, til en gammel mobil (i stede for batteri). Dette gjøres ved at man kan plugge inn ledningene der det rister/vibrerer når man ringer. Så kan denne detoneres fra andre siden av verden/lange avstander med andre ord, uten problemer, ved bare å ringe den gamle mobilen. Dette er veldig praktisk når du skal sette av store mengder, også slipper du i tilegg alt styr med ledninger. Tror jeg hadde en fin film om dette? men husker ikke helt... send pm hvis noen er interessert så kan jeg rote den frem...
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Bob Vis innlegg
Fin Guide! Burde også ha med at man kan koble el-tenneren videre, til en gammel mobil (i stede for batteri). Dette gjøres ved at man kan plugge inn ledningene der det rister/vibrerer når man ringer. Så kan denne detoneres fra andre siden av verden/lange avstander med andre ord, uten problemer, ved bare å ringe den gamle mobilen. Dette er veldig praktisk når du skal sette av store mengder, også slipper du i tilegg alt styr med ledninger. Tror jeg hadde en fin film om dette? men husker ikke helt... send pm hvis noen er interessert så kan jeg rote den frem...
Vis hele sitatet...

Problemet oppstår når noen ringer deg ved et uhell. Kabom. Og så er alt over.
Ikke bare ved et telefonanrop, men også meldinger. Til og med så lite som en advarsel, systemfeil eller andre beskjeder mobilen måtte få.

Spør du meg er telefoner ikke noe man bruker til detonatorer.
man kan skru av vibrator funksjonen, eller skru av mobilen helt til tidspunktet hvor den skal bruker... personlig tok jeg bare en telefon til telenor, og ba de blokere innkommende nr. untatt mitt... samtalen tok riktig nok 5min med dårlig service og robotdame, men så er det ferdig for resten av livet også:P synes det er enklere og mer praktisk å bruke mobil, og jeg ville sagt i fra om faren ved at noen tilfeldigvis ringer hvis noen intereserte hadde sendt meg PM. det var jo ikke meningen å være en guide det lille jeg skrev, men bare en veiledning...

Men såklart, det er en risiko akkurat i det tidspunktet du skrur på mobilen, og løper vekk. dvs. ca 15 sek. og 15 sek, for at du akkurat skulle ringe, meld++ akkurat når du kobler til mobilen er veldig liten sjangs. pluss at du som regel ikke har lyst å få med deg mobilen i explosjonen, så du kobler gjerne til en par meters ledning også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Vi lar mobiler ligge, og er skjønt einige om at det er system som ikkje er laga for så fantastisk kritiske operasjoner, og at det dermed er leik med livet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Tror det er greiere med en hjemmelaget fjernkontroll da Men er en risiko med det og ^^
Sitat av Janpfo Vis innlegg
Tror det er greiere med en hjemmelaget fjernkontroll da Men er en risiko med det og ^^
Vis hele sitatet...
Sikkert utrolig gøy da man hører flydur og titter opp, og ser et radiostyrt fly. Da rekker du akuratt å tenke "å satan" før du kan nyte sukseen med at i allefall mottageren på annordningen din fungerte. Men på en annen side kan det jo tenkes at du ikke er i stand til å prøve det noe mer etter det da...
Very Important Pyrotechnician
I stedet for å rote med tvilsomme trådløse systemer og mottagere som kanskje tar kvelden etter en smell, så kan man heller kjøpe lampettledning på 100-meters ruller, eks her: http://www.elhandel.no/catalog/produ...cts_id=1070170 til 253,- Hvis man tror 100 meter er for lite, er det bare å kjøpe en rull til
Ledningen kan man surre opp på en gammel kabeltrommel med sveiv. Da kan man rulle ut og inn like fort som man går.

Vær obs på statisk elektrisitet i lange kabler, så kortslutt de før man kobler til tenner.
▼ ... over en uke senere ... ▼
å biltema har en på 10m for 30 ,- (kan sjøtes)

(pyropaulie.tk har en SUPER el.tenner)
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har eksprimentert litt med wolframtråd ifra lyspærer (tror det heter wolfram). Disse trådene brenner opp meget lett, prøvde med ca 300m Cat5 kabel og et 1,5v AA batteri...Fungerte som fjell.

I dag prøvde jeg å bruke motstandstråden ifra en panelovn, brant ikke av, men den ble alikevel varm nok til å antenne krutt ved 1,5v (AA batteri). Motstandstråden trenger nok litt mere strøm enn wolframtråden.

Hvordan fungerer den tråden fra biltema da? brenner den opp med en gang?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Er det kanthal tråd du tenker på? Tror det het kanthal :P Rett meg viss jeg tar feil.
Det jeg hadde før gikk dritlett.
Sjekka på wiki, står der at det er tungsten (om det er riktig da). Uansett fungerer det utrolig bra, men problemet er at det ikke er mulig å lage mer enn en 2-3 tennere av ei lyspære. tråden går av utrolig lett om man prøver å strekke den
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tungsten = wolfram.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Jeg har lagt til en guide på elektrisk tenning på wikien.

Mest sannsynlig kommer jeg til å legge til testresultater for type kabel, lengde, spenning og strøm senere.

Artikkel
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Sabesto Vis innlegg

I dag prøvde jeg å bruke motstandstråden ifra en panelovn, brant ikke av, men den ble alikevel varm nok til å antenne krutt ved 1,5v (AA batteri). Motstandstråden trenger nok litt mere strøm enn wolframtråden.
Vis hele sitatet...
Panelovntråd (nicrometråd) funker bra, men den er belagt med et isolasjonsmaterial. Slip av endene der du skal ha elektrisk kontakt med sandpapir eller noe sånt, ellers kan det bli dårlig kontakt og tenning deretter.
▼ ... over en måned senere ... ▼
bruker alltid denne tenneren deler et sugerør i to fyller halv-parten med krutt legger i litt pappir eller bomull legger i litt ap å tetter i gjend med litt bomull eller papir.
bruker 130m med ledning å sveiseaparat(70-80v) som tenner
tenner med en gang
Sitat av kaffe Vis innlegg
bruker alltid denne tenneren deler et sugerør i to fyller halv-parten med krutt legger i litt pappir eller bomull legger i litt ap å tetter i gjend med litt bomull eller papir.
bruker 130m med ledning å sveiseaparat(70-80v) som tenner
tenner med en gang
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde akkurat den metoden en gang jeg også fordi jeg var litt usikker på om APen ville reagere med stålet og kobberen i tenneren. La også imellom bomull for å unngå reaksjoner med kruttet.

Dessverre ble APen skutt ut. Tror det denne metoden er litt usikker om man legger bomull imellom kruttet og APen. Riktignok lå ikke fenghetta inni ei større ladning, så det var ikke noe motstand.

Tror ikke det er noe poeng i å bruke krutt egentlig, nå bruker jeg kun AP eller AP/APAN i fenghettene. Bruker dem imidlertid med en gang.
Sitat av Sabesto Vis innlegg
Jeg prøvde akkurat den metoden en gang jeg også fordi jeg var litt usikker på om APen ville reagere med stålet og kobberen i tenneren. La også imellom bomull for å unngå reaksjoner med kruttet.

Dessverre ble APen skutt ut. Tror det denne metoden er litt usikker om man legger bomull imellom kruttet og APen. Riktignok lå ikke fenghetta inni ei større ladning, så det var ikke noe motstand.

Tror ikke det er noe poeng i å bruke krutt egentlig, nå bruker jeg kun AP eller AP/APAN i fenghettene. Bruker dem imidlertid med en gang.
Vis hele sitatet...
må vell bruke litt mindre papir/bomull mellom kruttet og apen å heller bruke litt mer papir/bomull i enden

jeg har aldri hatt et problem med at kruttet skyter ut apen kun har problem med at jeg ikke har festet stålullet godt nok til ledningene så jeg måtte grave opp 300g anfo som lå 1m nedi en myr det var ikke så kjekt.
Sitat av kaffe Vis innlegg
må vell bruke litt mindre papir/bomull mellom kruttet og apen å heller bruke litt mer papir/bomull i enden

jeg har aldri hatt et problem med at kruttet skyter ut apen kun har problem med at jeg ikke har festet stålullet godt nok til ledningene så jeg måtte grave opp 300g anfo som lå 1m nedi en myr det var ikke så kjekt.
Vis hele sitatet...
Sjekk guiden min her. Måten jeg tvinner sammen ledningen og stålskrubben fungerer veldig bra (endene sitter fast selv etter at den har eksplodert).

Hvorfor skal du ha krutt i fenghetta i det hele tatt?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av kaffe Vis innlegg
bruker alltid denne tenneren deler et sugerør i to fyller halv-parten med krutt legger i litt pappir eller bomull legger i litt ap å tetter i gjend med litt bomull eller papir.
bruker 130m med ledning å sveiseaparat(70-80v) som tenner
tenner med en gang
Vis hele sitatet...
Viss dette er en tenner for HE, hva gjør et halvt sugerør med krutt i bildet?
Men det høres ut som en tenner for andre ting når du sier _litt_ AP.
Men hva gjør da i såfall litt AP i bildet?
Sitat av Up Vis innlegg
Viss dette er en tenner for HE, hva gjør et halvt sugerør med krutt i bildet?
Men det høres ut som en tenner for andre ting når du sier _litt_ AP.
Men hva gjør da i såfall litt AP i bildet?
Vis hele sitatet...
jeg legger denne tenneren i en 50/50 ApAn detonator å legger så tenneren å detonatoren i en 12/88 ApAn booster å så legger jeg boosteren i AnFoen

fin guide det Sabesto , men det har bare hatt det uhellet en gang den å stålullet pleier som du også sier å henge i gjend på mine tennere
▼ ... noen måneder senere ... ▼
den beste elektriske tenninga er og bare bruke en motstand, brukt det flere ganger før! stikk motstanden i det du skal fyre av, kobl til alt for mye strøm da tar motstanden fyr 220ohm motstand funker fett
▼ ... noen måneder senere ... ▼
hei jeg testet litt med eden enkle tenneren din og jeg fant ut at det er bedre å ta 2 fyrstikker teipe dem sammen og kjøre stål ullen i et 8 tall mellom og rundt svovelen gir litt større effekt hvis du kobler opp til et 12V batteri
Jeg har kanskje postet mitt innlegg i feil tråd, men her er vel rett tråd ja:

Sist jeg holdt på med å lage forskjellige tennere brukte jeg 'bare' en 10 ohm's motstand (1/8W). Dette er en yppelig tenner for de fleste kruttblandinger / stoffer som går av ved høy tempratur. Desuten er dette en meget rimelig tenner, og den er 'trygg' å bruke, da den 'tåler' litt før den brenner av. Jeg brukte et 12V 1,2Ah oppladbart batteri, og det blåste av ganske mange *bomber* før det var behov for å lades..
Det enkle er kanskje fortsatt det beste?
Det kommer helt an på hva slags tenner man har.
Har man laget noe mer avansert enn 2 ledninger og et batteri er dette risikabelt.

På min tenner (trådløs) ville dette bety selvmord ettersom den består av temmelig skjøre komponenter.Hvertfall hvis det er snakk om flere ladninger på rad som skal settes av på denne måten.
For stor motstand kan fort resultere i avbrente ledninger, smeltet loddetinn, ødelagte sikringer,svidde kretskort og skader på isolasjon.
Reinert med beine !
griped's Avatar
når jeg fyrer av (de få gangene jeg har gjort det til nå) så finner jeg frem en blyant, så tar jeg alufolie og pakker rundt den sa 5 cm oppover blyanten. så drar jeg ut blyanten og flyller jeg aluraret med ren AP og dytter tenneren nedi, tenneren er bare 2 ledninger med den en stålskrubbtråd i mellom, hvorfor gjøre det vanskeligere? er jo ingen vist å ha no fyrstikk i mellom og alt det der.. når jeg har presset tenneren nedi så glemmer jeg på fenghetten så den er luftfri.. og putter den nedi det som skal fyres av.
Noen som vet hvordan man lager en tidsforsinkelse i kretsen? Jeg har hørt noe snakk om kondensator... men er litt i tvil om hvordan denne skal kobles opp. ;P
Sitat av Snøfokk Vis innlegg

Vær obs på statisk elektrisitet i lange kabler, så kortslutt de før man kobler til tenner.
Vis hele sitatet...

hvordan mener du at det skal kunne oppstå statisk elektrisitet i lange kabler?
Det er ulikt jordingspotensiale på forskjellige steder. På avstander på 200m kan dette i enkelte tilfeller føre til en utladning.
det vil også oppstå en kapasitans mellom kablene, spesielt hvis kablene ligger i samme mantel/nerme hverandre
▼ ... noen uker senere ... ▼
Vet ikke helt hvor jeg skal spørre, men har ett spørsmål anng. ledninger.

Jeg har bruker høytaler kabler til et 6cue fyringsystem og jeg har tenkt å oppgradere det til 12cue. Så jeg må kjøpe kabler, men hvilke? Jeg vil helst ha så billige kabler som mulig, og jeg skal ha 30 meter fram og tilbake. Noen som vet om et sted der de selger billig kabler? Jeg tenkte egentelig å kjøpe telefon kabler i og med at de er veldig billige, men vil ikke kortsluttningen få ledningene til å grille?
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Sitat av FireHawk Vis innlegg
Noen som vet hvordan man lager en tidsforsinkelse i kretsen? Jeg har hørt noe snakk om kondensator... men er litt i tvil om hvordan denne skal kobles opp. ;P
Vis hele sitatet...
Man kan bruke en kondensator for å lage tidsforsinkelse, ja. Koble feks. en motstand og en kondensator i serie.

Tidskonstanten T= R*C
T= tiden etter 63% utladning eller noe?
R=størrelsen på motstanden
C= kapasitansen i kondensatoren
mars 2009,say no more
Jeg testet med og bruke grafitt til og tenne med. Jeg festet en 2 cm stang av kjernen (Grafitt) fra en blyant. Og festet den som en glødetråd og koble til en 12v transformator. Biten med grafitt blir helt hvit glødene. Har ikke testet dette some en tenner enda men det funker vel bra.
Nå er ikke jeg så proff innen pyro, så mulig dette er teit..

Men, hva mer skjøteledning(det går an å få ganske lange) og 1 stk lyspære som er knust? Det burde vel kunne tenne krutt?
Sær som enhver
Bangfish's Avatar
Sitat av moret Vis innlegg
Nå er ikke jeg så proff innen pyro, så mulig dette er teit..

Men, hva mer skjøteledning(det går an å få ganske lange) og 1 stk lyspære som er knust? Det burde vel kunne tenne krutt?
Vis hele sitatet...
Hva mener du med mer skjøteledning?
Hvis du tar glødetrden fra en lyspære vil den fungere ganske likt som stålskrubb...
oki cool..

Ang, skjøteledning. Bare jeg som prater svada, tenkte litt for lite..
▼ ... mange måneder senere ... ▼
ville bare nevne at de selger 100 stk små juletrelys til 99 kr på europris. kakk av tuppen på disse, full med krutt, ap etc. og du har en fin fin elektrisk tenner/detonator

jeg er interessert!

Sitat av Bob Vis innlegg
Fin Guide! Burde også ha med at man kan koble el-tenneren videre, til en gammel mobil (i stede for batteri). Dette gjøres ved at man kan plugge inn ledningene der det rister/vibrerer når man ringer. Så kan denne detoneres fra andre siden av verden/lange avstander med andre ord, uten problemer, ved bare å ringe den gamle mobilen. Dette er veldig praktisk når du skal sette av store mengder, også slipper du i tilegg alt styr med ledninger. Tror jeg hadde en fin film om dette? men husker ikke helt... send pm hvis noen er interessert så kan jeg rote den frem...
Vis hele sitatet...
jeg er interessert!
Sist endret av Raufoss; 24. november 2010 kl. 16:39.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Bilder funker ikke ?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Northhunt Vis innlegg
ville bare nevne at de selger 100 stk små juletrelys til 99 kr på europris. kakk av tuppen på disse, full med krutt, ap etc. og du har en fin fin elektrisk tenner/detonator

jeg er interessert!



jeg er interessert!
Vis hele sitatet...
Jeg å, evt et koblings skjema med hvordan man kan fjern antenne det med andre komponenter en mobil
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Jeg å, evt et koblings skjema med hvordan man kan fjern antenne det med andre komponenter en mobil
Vis hele sitatet...
Bare til å koble til et batteri det da.
pøvde å gjøre det du sier med ei digital kjøkkenklokke. Men til min fortvilelse; så ga den strøm hele tiden-mens den telte ned også. WTF!?
jeg har laget flere detonatorer ved hjelp av krets jeg fant på instructables, også en fjernstyrt en. hvis du bruker hjemmelagete tennhetter med resistorer, nichrome eller stålull, funker denne helt fint: http://freak.no/forum/showthread.php?t=171387