Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 4976
Hei. Vet ikke hvor jeg skulle legge denne tråden me ble her.
Har fått migrene medisin- imigran radis der Sumatriptan er virkestoff.

På pakningvedelegget står det:
Bruk ikke sumatriptan -
-hvis du bruker legemidler som inneholder ergotamin eller ergotaminderivater (migrenemedisin som metysergid) eller andre triptaner (5-hydroksytryptamin (5HT1)-reseptoragonister, som almotriptan, eletriptan, frovatriptan, naratriptan, rizatriptan og zolmitriptan). Disse må ikke brukes samtidig med Sumatriptan Bluefish (se også "Bruk av andre legemidler sammen med Sumatriptan Bluefish").
-hvis du bruker MAO-hemmere (f.eks. moklobemid mot depresjon og selegilin mot Parkinsons sykdom). Sumatriptan skal ikke brukes før to uker etter avsluttet behandling med MAO-hemmere. Se også "Bruk av andre legemidler sammen med Sumatriptan Bluefish" nedenfor.

og

Bruk ikke sumatriptan om -
- du bruker legemidler som inneholder ergotamin (migrenemedisiner) eller andre triptaner. Disse må ikke brukes samtidig med Sumatriptan (se også "Bruk ikke Sumatriptan "). Det anbefales å vente minst 24 timer etter bruk av legemidler med ergotamin eller andre triptaner før inntak av Sumatriptan . Etter bruk av Sumatriptan anbefales det å vente minst 6 timer før et legemiddel med ergotamin tas og minst 24 timer før et legemiddel med andre triptaner tas.
- om du bruker MAO-hemmere (f.eks. moklobemid mot depresjon eller selegilin mot Parkinsons sykdom). Sumatriptan Bluefish må ikke tas før to uker etter at du har sluttet å bruke MAO-hemmere.
- bruk av triptaner og antidepressiva som selektive serotoninreopptakshemmere (SSRI) og noradrenalin- og serotoninreopptakshemmere (SNRI) kan medføre serotoninergt syndrom (en kombinasjon av symptomer som kan omfatte forvirring, hallusinasjon, rastløshet, svetting, muskelspasmer og skjelving). Informer legen hvis du får slike symptomer.


Er ikke dette noe liknende vilkår som man har om man skal ta MDMA? Derfor lurer jeg på om der kan være skummelt å ta MDMA og andre (hvilke?) rusmidler som går på dette rundt samme tidspunkt(hvor lenge?) som migrene medisinen?

Nå er det jo ikke så aktuelt å ta rusmidler når man har migrene men er best å være på den sikre siden
Håper noen kan komme med en godt svar.

Tusen takk
Sist endret av mollypolly; 26. april 2016 kl. 14:43.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Medikamentet ditt er et analog av de kjente tryptaminene, spesiellt Dimethyltryptamine. Det advarselen først sier er at man ikke skal bruke andre tryptaner, som blokkerer 5-HT reseptorene. I klartekst betyr dette at du ikke skal bruke noen rusmidler i tryptamin kategorien: DMT og LSD er de mest kjente.
MDMA (og f.eks 2C-* stoffene, samt meskalin) er Fenetylaminer og de vil da gå under advarselen om triptaner, antidepressiva og selektive serotoninreoptakkshemmere:
MDMA er ikke en reopptakshemmer men en presynaptisk utløser av serotonin, og advarselen er nettopp om stoffer som øker serotoninnivåene.

Du bør holde deg unna alt av psykedeliske/empatogeniske stoffer jeg har nevnt her.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Medikamentet ditt er et analog av de kjente tryptaminene, spesiellt Dimethyltryptamine. Det advarselen først sier er at man ikke skal bruke andre tryptaner, som blokkerer 5-HT reseptorene. I klartekst betyr dette at du ikke skal bruke noen rusmidler i tryptamin kategorien: DMT og LSD er de mest kjente.
MDMA (og f.eks 2C-* stoffene, samt meskalin) er Fenetylaminer og de vil da gå under advarselen om triptaner, antidepressiva og selektive serotoninreoptakkshemmere:
MDMA er ikke en reopptakshemmer men en presynaptisk utløser av serotonin, og advarselen er nettopp om stoffer som øker serotoninnivåene.

Du bør holde deg unna alt av psykedeliske/empatogeniske stoffer jeg har nevnt her.
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svar Vet du noe om hvor lenge jeg må vente mellom for å ta dette trygt?

Og forresten vet noen om man kan bruke opiater sammen denne medisinen? Får kodein mot hodepinen også..
Sist endret av mollypolly; 26. april 2016 kl. 16:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Medisinen din inneholder et stoff, som er bygd opp fra alkaloider med lysergsyre som hovedbyggestein (LSD står for LysergSyre Dietylamin) (ergotalakaloider, atså dem har hatt disse som idégrunnlag dor det nye stoffet). Tidligere ble alkaloiden ergotamin solgt som Anervan mot migrene. Disse alkaloidene har den virkningen, at glatt muskulatur trekker seg sammen i mye større grad enn normalt. Perifere blodårer har glatt muskulatur i veggene, så de trekker sammen når disse alkaloidene er i blodet. Og migrene kommer av, at blodårene i hjernen utvider seg for brått, mens årsaken til blodkarutvidelsen er mer eller mindre ukjent (etter det jeg vet). På grunn av denne effekten, så ble også disse alkaloidene brukt til å forsterke riene under fødsler, da det er glatt muskulatur rundt livmora.

Men poenget mitt er, at noen timer med dårlig blodgjennomstrømning er mer eller mindre OK for muskler, hud og mye annet. Mens varer dette over mange timer og ratt flere dager, er dette rett ut farlig. Og det kan ende med koldbrann, som igjen kan ende med tap av fingre, tær kanskje til og med armer og bein i ekstreme tilfeller. Dette skjedde i epidemier under middelalderen, da det er en sopp med navn Claviceps purpurea (meldrøye eller mjølauke på norsk og nynorsk) som parasitterer på gressarter, da særlig rug. Og vitenskap var så og si et fremmedord på denne tiden, og sulten var stor. Så mange tenkte noe ala slik: Så fint! Nå blir det mere mel, og mettere mage!
Men soppen er da ganske giftig! Og mange fikk hallusinasjoner og koldbrann, som nevnt tidligere. Og det er heller ikke umulig, at noen døde av ettervirkningene eller soppen. Disse forgiftningene kalles ergotisme.

Poenget er at hvis du driver å tar migrenemedisinen din, og knaller innpå med stoffer som har lignende virkning også. Så kan du oppleve ting nevnt her i varierende grad. Altså dette kan være regelrett farlig, som også Dodecha sa på en også elegant måte!
Utifra andres erfaring bør du vente 5-7 dager før du tar psilocybin eller lsd etter triptaner og absolutt ikke ta det samtidig. Tar du det samtidig øker rusen drastisk og det er potensielt farlig. I ettertid av triptaner opplever en del toleranse slik at psilocybin/lsd ikke fungerer. Det sikreste er nok å vente en uke.

MDMA har jeg tatt to dager etter sumatriptan, uten endring i effekt. Det skal ikke tas samtidig, det er potensielt farlig. Jeg forsøker alltid å vente minst en uke, et migreneanfall tar på så jeg syns det er greit å gi hodet litt ekstra tid på å komme seg helt.