Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7345
Etter inntak av forskjellige medikamenter? Jeg leser med fasinasjon hva enkelte tyller i seg av remedier, men leser lite om kvalme. Hva er triksene deres før, under og etter inntak ,hvis kvalmen kommer?
Når en sykdom er intruffet, hvilken tablett bør man ta? Det var en metafor. Det avhenger av hvilket medikament som skaper kvalmen, deretter kan en se på hvorfor det skaper kvalme, og en kan først nå evaluere løsningsforslag. Ellers kan du jo ta forhåndsregler som å unngå mat som kan skape kvalme.
Kvalme som kommer grunnet bruk av legemidler? Er ikke så mye å gjøre, men personlig tygger jeg i en sitron akkurat som om du skulle tatt en shot, føler det hjelper med den sure smaken.
Trådstarter
30 1
Sitat av Relevant Vis innlegg
Når en sykdom er intruffet, hvilken tablett bør man ta? Det var en metafor. Det avhenger av hvilket medikament som skaper kvalmen, deretter kan en se på hvorfor det skaper kvalme, og en kan først nå evaluere løsningsforslag. Ellers kan du jo ta forhåndsregler som å unngå mat som kan skape kvalme.
Vis hele sitatet...
Vel, er du helt sikker på det?
Nå snakker jeg om medikamenter som i saker vi ruser oss på. Selv blir jeg aldri kvalm av mat. Små doser av morfin, morfinlignende stoffer derimot, tar lett knekken på meg og ødelegger kvelden. Når kvalmen har satt seg synes jeg den er vanskelig å bli kvitt.

Er kvalme noe som forsvinner i takt med tilvenning, for eksempel? Hvis så er tilfellet ligger jeg godt an.

Jeg har tatt en kvalmestillende, spist, drukket vann, men kvalmen biter seg fast.

Uansett, jeg tar gjerne i mot tips som forebygger kvalme utløst av, ja spiller det noen rolle? Kvalme er kvalme, hva det enn er utløst av. Tror jeg.
Sist endret av Nurse Jackie; 15. mai 2016 kl. 00:51.
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Kvalme som kommer grunnet bruk av legemidler? Er ikke så mye å gjøre, men personlig tygger jeg i en sitron akkurat som om du skulle tatt en shot, føler det hjelper med den sure smaken.
Vis hele sitatet...
Har lit kjennskap til kvalme ved bruk av opiater, og for meg kan det fort bli til at jeg blir kvalm ved å ta meg en røyk eller spise. Blir forøvrig nesten aldri kvalm, kanskje fordi jeg holder meg til moderate doser.

Et annet godt råd kan jo være å ta seg noen trekk weed, funker gull. Det er grunnet kvalmen kreftpasienter får det.
Sist endret av pkk1990; 15. mai 2016 kl. 00:53.
Ingefær er vel en fellesnevner her?
Trådstarter
30 1
Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Har lit kjennskap til kvalme ved bruk av opiater, og for meg kan det fort bli til at jeg blir kvalm ved å ta meg en røyk eller spise. Blir forøvrig nesten aldri kvalm, kanskje fordi jeg holder meg til moderate doser.

Et annet godt råd kan jo være å ta seg noen trekk weed, funker gull. Det er grunnet kvalmen kreftpasienter får det.
Vis hele sitatet...
Takk. Har selv erfart at sigaretter kan utløse kvalme. Jeg røyker ikke weed så jeg må finne en annen løsning. Forresten er dagens dose meget moderat; 1,5 ketorax 5 mg. Men kvalmen er utslående, jeg har gått helt over til vann nå, i små slurker.

Jeg lurer på om litt tom magesekk i kveld kan være årsaken.

Sitat av En deling Vis innlegg
Ingefær er vel en fellesnevner her?
Vis hele sitatet...
Ja, der sier du noe. Jeg skal jammen meg skjære meg ei skive ingefær.
Sist endret av Nurse Jackie; 15. mai 2016 kl. 00:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av En deling Vis innlegg
Ingefær er vel en fellesnevner her?
Vis hele sitatet...
Hvordan det? Du er foreløpig eneste som har nevnt det. Har du noen kilder på at det hjelper mot alle typer kvalme?
Mulig du reagerer veldig sterkt på kvalmen forårsaket av opiater. Er vel ikke så mye å gjøre enn å prøve noe av det som har blitt nevnt. I steden for å være kvalm kan du jo bare kaste opp, for meg forsvinner alltid kvalmen relativt momentant da. Det er jo dog mulig at effekten til pillene blir borte, til tross for at de er gått igjennom systemet innvendig. Jeg føler meg hvertfall helt nykter nesten etter å ha spydd og vært kjempe rusa.
Trådstarter
30 1
To skiver ingefær tok faktisk litt av toppen på kvalmen, takk for at du minnet meg på deg.
Og jo, ingefær er et velkjent triks mot kvalme og tilfeldigvis hadde jeg fersk, nyinnkjøpt liggende.

Jeg skal ta ei skive til med ingefær, og legge meg. Godt jeg er tom for de pillene, ble skikkelig lei av kvalme som ødelegger kvelden min.

Sitat av pkk1990 Vis innlegg
Mulig du reagerer veldig sterkt på kvalmen forårsaket av opiater. Er vel ikke så mye å gjøre enn å prøve noe av det som har blitt nevnt. I steden for å være kvalm kan du jo bare kaste opp, for meg forsvinner alltid kvalmen relativt momentant da. Det er jo dog mulig at effekten til pillene blir borte, til tross for at de er gått igjennom systemet innvendig. Jeg føler meg hvertfall helt nykter nesten etter å ha spydd og vært kjempe rusa.
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt en liten dose og er langt fra å være kjemperusa. Kvalmen er ikke en kvalme som gjør at jeg har lyst til å kaste opp, det er egentlig den verste kvalmen å bli kvitt. Skulle jeg spydd nå måtte jeg nok jobbet for det og det orker jeg ikke. Det blir natta istedenfor. Blæh.
Sist endret av Nurse Jackie; 15. mai 2016 kl. 01:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kvalme påvirker brekksenteret i hjernen, eller ''fjerde ventrikkel'' som det også kalles. Jeg vet at mennesker med dette problemet blir på sykehuset behandlet med div. medikamenter. ''Dopaminantagonist. Hvis tydelig bevegelsesrelatert: antihistamin eller antikolinergikum. Vurdere serotoninantagonist hvis effekt uteblir.''. Alt jeg fant. Nå vil nok dopaminantagonister potensielt ødelegge euforien i rusen, men antihistaminer vil ikke det - jeg tror faktisk de vil hjelpe mot kløen også da jeg mener at opiatkløe kommer fra histaminutskilling i huden. (Her må noen bekrefte). Marzine er en reseptfri kvalmestillende medisin som både er et antihistamin, og har en hemmende effekt på brekningssenteret i hjernen uten å spille noen rolle som dopamin eller serotoninantagonist. Det ville være my best shot. Jeg har ikke peil på om det fungerer, men i teorien skal det jo hjelpe, helt sikkert folk med erfaring.
Som #En deling allerede har tatt opp så burde du hive i deg en eller flere skiver ingefær, samt drikke et glass med medisinsk kull. Den comboen bruker å ta knekken på de fleste kvalmer Og ja, ingefær er allmennkjent for å være kvalme-dempende og er ofte brukt som tilsetning til fleinsopp-te (Eller ved siden-av) som hjelper på mot kvalmen man får av det tung-fordøyende sopp-kjøttet.
Trådstarter
30 1
Sitat av SoppVandrerne Vis innlegg
Som #En deling allerede har tatt opp så burde du hive i deg en eller flere skiver ingefær, samt drikke et glass med medisinsk kull. Den comboen bruker å ta knekken på de fleste kvalmer Og ja, ingefær er allmennkjent for å være kvalme-dempende og er ofte brukt som tilsetning til fleinsopp-te (Eller ved siden-av) som hjelper på mot kvalmen man får av det tung-fordøyende sopp-kjøttet.
Vis hele sitatet...
Haha, det er så fasinerende at det forventes at folk har medisinsk kull hjemme. Men hadde jeg hatt skulle jeg prøvd
Sitat av Nurse Jackie Vis innlegg
Haha, det er så fasinerende at det forventes at folk har medisinsk kull hjemme. Men hadde jeg hatt skulle jeg prøvd
Vis hele sitatet...
Medisinsk kull fåes kjøpt reseptfritt på apoteket som ferdig mikstur eller tabletter som bør røres ut i væske før inntak. Tråden omhandler hva en kan gjøre i fremtiden, å det og kjøpe medisinsk kull er like enkelt som å kjøpe ett brød.Medisinsk kull binder mange legemidler, gifter og andre stoff, og kan redusere opptaket av disse stoffene i kroppen. Ved oralt inntak av en substans vil dette kunne hemme ruseffekten. Hvis du derimot røyker eller injiserer et opiat vil ikke medisinsk kull gjøre stort for deg. Det kan dog hjelpe deg fra en overdose om du merker du har tatt for mange tabletter.
Leste en god del for noen år siden om at kvalme kun er psykisk og at man kan ''trene'' det av seg.
Husker desverre ikke hvor jeg leste dette, men skulle likt å funnet frem artikkelen igjen.
Sitat av Slæsken Vis innlegg
Leste en god del for noen år siden om at kvalme kun er psykisk og at man kan ''trene'' det av seg.
Husker desverre ikke hvor jeg leste dette, men skulle likt å funnet frem artikkelen igjen.
Vis hele sitatet...
Det er feil, kvalme er et fysiologisk fenomen, og vi kan svært mye om det. Kvalme utløses av impulser som brekningssenteret (som sitter i fjerde ventrikkel i hjernen noe jeg gikk inn på over i tråden) får fra kroppen. Kvalme og brekninger kan utløses av mange forskjellige årsaker, noe som skyldes at brekningssenteret aktiviseres fra et annet nervesenter i den samme delen av hjernen. Vi vet det er i all hovedsak fire steder impulsene kommer fra: Via nervus vagus/nervus sympathicus (fordøyelsessystemet, hjertet, genitalia, urinveiene, bukhinnen) m.m.; Kjemoreseptortriggersonen (CTZ) (sensor for endogene og eksogene substanser fra cerebrospinal væske og blod); Vestibularisapparatet (reisesyke); Hjernebarken (visuelle inntrykk, lukt, likevektsorganene i det indre øret, psykogene påvirkninger).

Selve brekningsreaksjonen foregår i øvre del av fordøyelseskanalen, men brekningssenteret kan påvirkes av en rekke faktorer, både i og utenfor fordøyelseskanalen. Andre indre organer kan påvirke senteret, likevektssenteret i indre øre og hormonelle påvirkninger likeså. Øvrige sanseorganer og emosjonelle faktorer spiller også inn, slik at f.eks. synet eller lukten av noe ubehagelig kan utløse brekninger. At emosjonelle faktorer spiller en rolle er sant, men den spiller ikke all rollen. Vi kan kontrollere eksempelvis noradrenalin med meditasjon, noe som kan hjelpe eksempelvis sceneoppkast da noradrenalin vil fjerne blod fra magesekken din, få pusten din til å bli for kort, noe som kan medføre kvalme (svimmelhet er en årsak her.) Når det gjelder opiater som tråden omhandler vil ikke meditasjon spille en stor rolle.
Zofran tar legemiddelindusert kvalme. Selv har jeg kun prøvd det i forbindelse med psykedeliske stoffer og MDMA, og da fjerner det all kvalme uten å påvirke andre effekter. Det fjerner også kvalme som allerede har kommet, men det beste er å ta det 1-2 timer før inntak.

http://www.felleskatalogen.no/m/medi...ovartis-565659
"Ingen interaksjoner ved samtidig bruk med alkohol, temazepam, furosemid, alfentanil, tramadol, morfin, lidokain, tiopental eller propofol."
Ved admistrasjon av opioder som feks. Morfin og ketorax bruker man 'primperan' som er kvalmedempende. Det er standard prosedyre i helsevesenet. Har du fått morfin på et sykehus noengang så har du sikkert lagt merke til at de bruker tre forskjellige ampuller eller injeksjoner. Den første er Primperan, så selve morfinet, så saltvann for å 'flushe'. Primperan brukes også for å motvirke reisesyke (ekstreme tilfeller..) ,man blir VELDIG døsig.
Virkestoffet metoklopramid finnes også i vanlige reisesyketabeletter.
Zofran brukes også for å behandle morfinindusert kvalme og på sykehus, men legemiddelet er dyrt så det er ikke førstevalg.

Fordelen med Zofran er at man ikke blir døsig eller trøtt. I USA blir det gitt ut også mot reisesyke
Det enkleste og billigste er å lage te med fersk ingefær. Bare kok opp vann med noen skiver ingefær. Sprudlevann er også forfriskende. Reisesyketabletter syns jeg også kan ha en viss virkning, selv om det tar litt tid før de funker.
Jeg har fått noe kvalmedempende av legen som heter Afripan (har slitt med kvalme ved sterke smerter). Fått i både vanlig pilleform og stikkpiller. Disse får man bare på resept dessverre. Jeg syns egentlig disse funker mot all kvalme (feks. av preparater, fyllesyke, smerter, osv.).
▼ ... over en uke senere ... ▼
Cannabis kan dempe/fjerne mang en kvalme men kan sikkert også virke motsatt. Det hjelper meg iallefall.

Ingefær som nevnt, alle trippere vet at det hjelper mot psykedelisk kvalme og vanlig kvalme.

Noen velger å kjøre på med cola uten kullsyre, dem om det.
▼ ... flere år senere ... ▼
Noe som har hjulpet for meg er rett og slett farris MED kullsyre.
Og drikke såpass mye at man raper.