Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 2297
Hei! Jeg leste i dag denne artikkelen hvor The National Cancer Institute viser til forskning hvor cannabis er brukt som behandling mot kreftceller. Dette er ganske oppsiktsvekkende forskning, noen har fremstilt påstanden før og blitt avfeid konstant av en del brukere her inne, uten at jeg skal nevne navn. Er det noen som føler de bør spise sine egne sokker nå? Det føler jeg til en viss grad selv. Tidligere har man blitt avfeid som forherliger av cannabis ved å fremme en slik påstand.

Dette er tross alt gode nyheter og kan åpne for rimeligere, bedre behandlingsmetoder mot kreft, og spesielt gunstig er det at cannabis vanskelig kan patenteres.

Hva mener dere om temaet? Ville dere nå anbefalt cannabis i kreftbehandlingen til deres kjente og kjære?
Sist endret av flexx; 15. oktober 2015 kl. 05:16.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan ikkje bruke kilden som kjelde på en døyt. Dei er rabiate konspirasjonsteoretikere. Om du går går til m.a. cancer.gov som er lenka til, så er omtalen langt meir edrueleg, med ting som 'studier ser ut til å vise...', medan kilden går skyhøgt ut og slår fast at CANNABIS REDUSERER KREFT!!!

Kilden.info hevder trass alt at kål beskytter mot radioaktiv stråling...
Mest leste innlegg på den siden sier at du blir kvitt alle sykdommer hvis du drikker 0,6 liter lunkent vann før hvert måltid...
cancer.gov sier følgende i oppsummeringen sin (Jeg har ikke lest hele publikasjonen, det er likevel ingen grunn til å tro at dersom cannabis kurerer kreft, så blir det ikke tatt med i oppsummeringen):

Commercially available cannabinoids, such as dronabinol and nabilone, are approved drugs for the treatment of cancer-related side effects.
Cannabinoids may have benefits in the treatment of cancer-related side effects.
Vis hele sitatet...
Det er altså muligheter for at cannabis har positiv effekt på behandling av kreft-relaterte symptomer. Det er rimelig langt unna å påstå at det kurerer kreft.
Jøss, sjelden man finner nettsteder som får Nyhetsspeilet til å se litt seriøst ut, men "kilden" gjør det til glans. Ingen informasjon om de faktiske menneskene eller organisasjonene som står bak siden.
slettmeg
Trådstarter
Ser det nå, var altfor rask her. Selv om det ikke er direkte linking mellom årsak og effekt her er det likevel interessant, selv om kilden jeg ga ut ikke var spesielt god.
Sist endret av flexx; 16. oktober 2015 kl. 08:13.
Sitat av flexx Vis innlegg
Ser det nå, var altfor rask her. Selv om det ikke er direkte linking mellom årsak og effekt her er det likevel interessant, selv om kilden jeg ga ut ikke var spesielt god.
Vis hele sitatet...
All forskning relatert til å kurere kreft er interessant. Jeg har alikevel en misstanke om at det ofte handler mer om å renvaske cannabis for hvermansen og ikke omsorg for kreftpasienter. At cannabis kan ha noen positive effekter på f.eks matlyst og kvalmedempende har vel vært kjent lenge?
Sitat av murloc Vis innlegg
At cannabis kan ha noen positive effekter på f.eks matlyst og kvalmedempende har vel vært kjent lenge?
Vis hele sitatet...
Ja, det stemmer. Ikke nok med det: Nyere forskning viser også at cannabinoider kan drepe kreftceller mens de lar de friske cellene være i fred, så det blir spennende å følge med på dette fremover. At cannabis vil bli mer brukt i kreftbehandling i fremtiden er nok ganske sannsynlig. At det er en mirakelmedisin som alene kurerer kreften til alle som bruker den er heller tvilsomt.
Sitat av flexx Vis innlegg
selv om kilden jeg ga ut ikke var spesielt god.
Vis hele sitatet...
Problemet med slik feilinformasjon er at den kan brukes til å dekreditere fremtidige og mer saklige nyheter om cannabis mot kreft. Hvis alle nyheter om et område har vært overdrevet bullshit til nå, hvorfor skal man plutselig tro at denne artikkelen om dette forskningsprosjektet er noe helt annet?

Det er likegyldig hva du leser, men når du gir det videre til andre, legger du din troverdighet bak det, så kildekritikk er viktig.
Sitat av caperno Vis innlegg
Ja, det stemmer. Ikke nok med det: Nyere forskning viser også at cannabinoider kan drepe kreftceller mens de lar de friske cellene være i fred, så det blir spennende å følge med på dette fremover. At cannabis vil bli mer brukt i kreftbehandling i fremtiden er nok ganske sannsynlig. At det er en mirakelmedisin som alene kurerer kreften til alle som bruker den er heller tvilsomt.
Vis hele sitatet...
Det er absolutt interessant. Så lenge man husker på at dette har absolutt ingenting å gjøre med rekreasjonell bruk av cannabis av gjøre. Dersom cannabis ble et godkjent legemiddel, blir det neppe mer lovlig enn heroin, selv om morfin er et lovlig legemiddel.

Jeg har alltid syntes at debatten om medisinsk cannabis brukes på heilt feil måte i legaliseringskampen. Man må for all del gjerne være for legalisering. Men da forutsetter jeg at man er ærlig om at det er fordi man vil røyke cannabis. Jeg er f.eks ikke 100% overbevist om at en legalisering er positivt. Men jeg er 100% overbevist om at f.eks mange MS syke bør kunne få cannabis på resept. Men sakene er helt urelatert.

Ser man til californie og mange andre land, så skjønner jeg jo at man vil ha medisinsk cannabis. For en stat med flere tilfeller av grønn stær enn California skal man vel lete lenge etter. Jeg tror derimot at det skal ganske så mye mer til å få Norsker leger til å skrive ut tullerespter.
Sitat av murloc Vis innlegg
.
Vis hele sitatet...
Det var ikke meningen å gjøre dette om til nok en legaliseringstråd. Vi som allerede bruker cannabis rekreasjonelt burde jo kunne argumentere for en legalisering uten å bli mistenkt for at egoisme er drivkraften. Vi fikk tross alt tak i cannabis enkelt som bare det allerede for flere generasjoner siden, og det er heller ikke i dag spesielt vanskelig å holde sitt forbruk av eventyrtobakk skjult for familie, venner og myndigheter. Det er klart at det blir jo koselig å ikke risikere straff for å røyke noe som er mindre skadelig enn tobakk og alkohol, men utover det så vil ikke en legalisering føre til de store endringene for de som røyker cannabis når det gjelder cannabis. Vi vil imidlertid også, sammen med resten av samfunnet, tjene på at kriminelle mister makt og at pengene de hittil har nytt godt av vil komme alle nordmenn til gode.

MS-pasienter bør kunne få cannabis på resept, ja. De kan i dag få "Sativex" som er en ekstrakt som sprayes i munnen. Man skal visstnok ikke oppnå rus av denne sprayen, som sikkert er den eneste årsaken til at denne er lovlig, mens f.eks Bedrocan, som er naturlig plantemateriale, ikke er det. Sprayen kostet rundt 16 000 kr i måneden sist jeg sjekket. Det hørtes unødvendig dyrt ut mtp. at man kan få samme resultat av å f.eks røyke det (med vaporizer for helsas skyld) eller ved å tilsette det i teen.

Når jeg tenker meg om så er jeg kanskje litt egoistisk. Jeg vil jo at staten skal få inn avgifter fra cannabissalg og andre inntekter bransjen vil generere. Da er jo muligheten til stede for at dette er penger som på en eller annen måte vil finne veien tilbake til meg, enten i form av skatte- eller avgiftslettelser, en høyere oppklaringsprosent i politiet, eller bedre skole og sykehus for meg selv og mine, for å ta noen eksempler.

Politikerene må legalisere for alle, men for all del, hvis de lever under en illusjon om at en full legalisering vil klare å gjøre det enklere å få tak på narkotika og at forbud er skadereduserende, så må de gjerne legalisere det kun til medisinsk bruk. Rullestolbrukere har som regel litt større vanskeligheter med å få tak på stoffet enn oss mer eller mindre friske cannabisbrukere, så det er disse og andre med helseproblemer som vil erfare de største positive effektene av en legalisering.
Sist endret av caperno; 16. oktober 2015 kl. 14:38.
slettmeg
Trådstarter
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Problemet med slik feilinformasjon er at den kan brukes til å dekreditere fremtidige og mer saklige nyheter om cannabis mot kreft. Hvis alle nyheter om et område har vært overdrevet bullshit til nå, hvorfor skal man plutselig tro at denne artikkelen om dette forskningsprosjektet er noe helt annet?

Det er likegyldig hva du leser, men når du gir det videre til andre, legger du din troverdighet bak det, så kildekritikk er viktig.
Vis hele sitatet...
Helt enig, som jeg sa, var altfor rask og viste dårlig kildekritikk. Min troverdighet bak et nick på Freak? Vi kan gjerne endre tittel på tråden for å diskutere temaet cannabis som delbehandling enten som kvalmestillende men også helt enkelt for å føle seg bedre. Hva du skriver nå er ihvertfall likegyldig.
Sist endret av flexx; 17. oktober 2015 kl. 09:04.
Ut ifra det mange legaliserings forkjempere sier høres det jo ut som marijuana/hasj etc. er kuren til alt som finnes mellom himmel og gjord. Jeg har møtt et par karakterer som fungerer bedre når de røyker substansen, og de er ikke noe spesielt syke. Det er jo ikke slik at de ikke fungerte før de begynte med hasj, men med tiden når man regelmessig bruker et stoff virker det som folk mister litt seg selv når de ikke har moderate doser av virkemiddelet de er "avhengige" av om det så er alkohol, hasj, kokain eller amfetamin.

Jeg har igjennom tidene sett både korte og lange dokumentarer om medisinsk bruk av forskjellige substanser, noen fungerer nærmest på første dose, mens andre kanskje trenger bruk over en lenger periode. Marijuana har vel best funksjon for å hjelpe med matlyst og slikt, selv om man ikke kan utelukke umiddelbart andre funksjoner.

For at et medikament skal forskes på, hjelper det ikke at folk har en legaliserings kampanje. Det beste for faktisk syke pasienter er om de kan melde seg opp som forsøkskaniner for diverse medikamenter. I noen tilfeller vil personene bli friske, selv om det antakeligvis ikke alltid vil være tilfelle. Uansett er all medisinsk forskning vi har i dag basert på både vellykkede vel så mye som uheldige prøver. Folk bør heller kjempe for at folk skal få lov til å teste ut forskjellige metoder etter egne ønsker så langt som mulig, istedenfor å generelt lovlig gjøre alt som er.

Når det kommer til legaliserings debatten ser jeg ikke hvorfor det er noen som helst illegalisering av noen stoffer, staten burde heller få all profitt hvis du spør meg. Hvis alt var tilgjengelig ville antakeligvis kostnadene kunne blitt dumpet. Sett at en misbruker betaler en "kriminell" for ett produkt og ender opp på nav, ville jeg trodd at det var bedre om staten fikk pengene for rusmidler. Sett opp imot f. eks. USA som tjener penger på at ting er ulovlig, hvor CIA? FBI? ble tystet på av en av tjenestemennene deres for en ~20 år siden for å importere ulovlige stoffer. Dette kommer av at de tjener penger på at ting er ulovlig. Dette er derimot ikke tilfelle i norge, hvor det mest naturlige samfunnsøkonomisk sett ville vært mest lønnsomt om staten både lage og solgte alle stoffer.

Fordelene for samfunnet som en helhet er mange, deriblant at brukere og misbrukere enklere kan registreres. Da blir det lettere å undersøke de som faktisk (potensielt) kan være påvirket under kjøring, jobb eller andre tilfeller det faktisk ikke er ideelt å være påvirket.

Sett ifra et lovlig ståsted er det også bibelen som er utgangspunkt i de fleste eldre, vestlige lovene. I statene var det også for en stund siden forventet at advokater og dommere tok utgangspunkt i bibelen både når det gjaldt utdannelse innen rettsvesenet, nye lover, og når det kom til den eventuelle dommen. Det er ikke noen straff i bibelen når det kommer til bruk/misbruk av noen substanser, selv om det helt klart er anbefalt å holde seg unna ting man blir avhengig av (inkludert tobakk, alkohol, generelt rusmidler og andre ting man kan bli avhengig av).

Om politiet leser dette: Jeg kan med glede gjennomføre både benmargsprøver, blodprøver, pisseprøver og alt som skal til for å teste for ulovlige rusmidler om politiet ønsker det, og vet med 100% sikkerhet at testene vil vise negativt på alle prøver for rusmidler (med mindre opphold i rom med brukere gir avslag).
Bare fordi cannabis kan ha positive virkninger på kreft betyr ikke at det skal legaliseres som rusmiddel... Tenkt på dèt, ts?
slettmeg
Trådstarter
Sitat av Arne_J Vis innlegg
Bare fordi cannabis kan ha positive virkninger på kreft betyr ikke at det skal legaliseres som rusmiddel... Tenkt på dèt, ts?
Vis hele sitatet...
Det har jeg ikke kommentert verken i tittel eller mitt innlegg, ikke alle har kun et enkelt insentiv for å publisere medisinske artikler om cannabis (få det legalisert), selv om man lett mistenkeliggjøres for det.

Poster her en studie på ei jente med dødelig type Leukemia.(kreft på hvite blodceller) og hva cannabioder gjorde for behandlingen hennes. Det er vist i labtester hvor de gror kreftcellene og i dyr at blodtilførsel og cannabioder forhindrer videre vekst av kreftceller. I motsetning til andre typer kreftbehandling som cellegift og stråling håndterer kroppen cannabioder godt og produserer ikke giftig avfall. Se blodcelletellingen på bildet under, ved spikene tilførte de ekstra høye doser cannabisolje:

http://imgur.com/sN5aFoc (Link til bilde fordi forumet opererer med 2003-teknologi hva bildeopplasting angår.)


The results shown here cannot be attributed to the phenomenon of ‘spontaneous remission' because a dose response curve was achieved. Three factors, namely frequency of dosing, amount given (therapeutic dosing) and the potency of the cannabis strains, were critical in determining response and disease control. By viewing figure 6, it can be seen that introducing strains that were less potent, dosing at intervals >8 h and suboptimal therapeutic dosing consistently showed increases in the leukemic blast cell count. It could not be determined which cannabinoid profiles constituted a ‘potent' cannabis strain because the resin was not analyzed. Research is needed to determine the profile and ratios of cannabinoids within the strains that exhibit antileukemic properties.


http://www.karger.com/Article/FullText/356446#AC

The results shown here cannot be attributed to the phenomenon of ‘spontaneous remission' because a dose response curve was achieved. Three factors, namely frequency of dosing, amount given (therapeutic dosing) and the potency of the cannabis strains, were critical in determining response and disease control. By viewing figure 6, it can be seen that introducing strains that were less potent, dosing at intervals >8 h and suboptimal therapeutic dosing consistently showed increases in the leukemic blast cell count. It could not be determined which cannabinoid profiles constituted a ‘potent' cannabis strain because the resin was not analyzed. Research is needed to determine the profile and ratios of cannabinoids within the strains that exhibit antileukemic properties.

However, the numerous research studies and this particular clinical case are powerful enough to warrant implementing clinical trials to determine dose ranges, cannabinoid profiles and ratios, the methods of administration that produce the most efficacious therapeutic responses and the reproducibility of the results. It is tempting to speculate that, with integration of this care in a setting of full medical and laboratory support, a better outcome may indeed be achieved in the future.

http://www.karger.com/Article/FullText/356446#AC

Og ja; Slashdot: CANNABIS REDUSERER KREFT. Kanskje ikkje effektivt nok, eller leng nok til ein kur men du må gjerne eta hatten din.
Sist endret av flexx; 18. oktober 2015 kl. 23:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.