Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 6981
Med dagens teknologi, hvordan finner jeg ut om jeg eller vennen min er avlytta? Vi har samsung galaxy s5 og iphone 5s

Blir den avlytta via simkort eller er det en dings de installerer/setter inn i mobilen?
Ikke for og være kjip, men anbefaler deg å sjekke ut søkefunksjonen til en eventuell neste gang. Er også overbevist om at det står en hel del om du søker på Google.
Fin måte å finne ut om du er avlyttet er å avtale med kompisen din en troverdig historie som du etterpå tar på telefonen til kompisen og sjekker om avlytter reagerer. Avtal handel av 1 kg med 'stoff' som overleveres et bestemt sted og se om noen dukker opp?
Med dagens teknologi lar det seg ikke gjøre for noen av dere å finne ut om dere er avlyttet med noen slags form for teknisk utstyr.
Kort svar er at du kan aldri finne ut om du er avlyttet.. du vil aldri merke noenting av en avlytting.
Dere kan ikke finne det ut.
Med tanke på at det var bare 487 personer(ifølge aftenposten) som ble overvåket i 2013 så er det tvilsomt at dere blir overvåket, med mindre dere er super kriminell..
Men det som har skjedd er at vi har hørt en lyd, som var sånn som den lyden når man koblet på internett før i tiden, sånn skurring i telefonen.. noen som har erfaring med dette?
Sitat av druesukker Vis innlegg
Men det som har skjedd er at vi har hørt en lyd, som var sånn som den lyden når man koblet på internett før i tiden, sånn skurring i telefonen.. noen som har erfaring med dette?
Vis hele sitatet...
Det er bare en gammel og paranoid narkis-myte
Sitat av druesukker Vis innlegg
Men det som har skjedd er at vi har hørt en lyd, som var sånn som den lyden når man koblet på internett før i tiden, sånn skurring i telefonen.. noen som har erfaring med dette?
Vis hele sitatet...
Ja, har skjedd med meg før også, ikke noe å bekymre seg for
Sitat av druesukker Vis innlegg
Men det som har skjedd er at vi har hørt en lyd, som var sånn som den lyden når man koblet på internett før i tiden, sånn skurring i telefonen.. noen som har erfaring med dette?
Vis hele sitatet...
Jeg hadde sånne lyder i telefonen en periode etter at jeg mistet den i vannet. Hvis alle ulyder i telefonen er avlytting, så er hele Norge avlyttet.
Man kan vel gjøre en avtale med en kompis eller noe. Slå på tråden til denne kompisen og si at f.eks. "Jeg har 100 gram brunt som du kan kjøpe", og "jeg vil ha tilbake de 400 kroner du skylder meg".

"100 gram brunt" er i dette tilfellet litt sjokolade, og de pengene denne kompisen "skylder deg" kan være fra da dere var på en konsert, en kino-tur eller noe hvor du betalte for billettene. Og så kan dere se hvem som eventuelt dukker opp...
Sist endret av Fishface; 12. november 2014 kl. 21:53.
Avlytting slik det foregår i dag er såvidt jeg vet ikke real-time. Samtalene blir logget og avspilt i ettertid, så skurring vil ikke oppstå. Det hadde gitt mer mening om dere snakka i gammaldags hustelefon.
Det er ikke snakk om tilfeldigvis litt litt luksus å solgt litt weed det er nok ting som aldri kommer på internett bare så vi har det avklart. Men hvor blir samtalene logga?
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Avlytting slik det foregår i dag er såvidt jeg vet ikke real-time. Samtalene blir logget og avspilt i ettertid, så skurring vil ikke oppstå. Det hadde gitt mer mening om dere snakka i gammaldags hustelefon.
Vis hele sitatet...
Hvem og hvor er det som lagrer innholdet av samtalene? Personvernloven er meget streng, så vidt jeg vet lagres ikke selve samtalene, men kun varighet, nummer til og fra samt dato og klokkeslett. Grunnen til påstanden er at jeg selv etterlyste en slik samtale fra mitt mobilselskap grunnet en straffesak. Fikk da beskjed om at innholdet av samtalene ikke lagres. Gjelder det SMS ol. er det en annen sak.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Hvem og hvor er det som lagrer innholdet av samtalene? Personvernloven er meget streng, så vidt jeg vet lagres ikke selve samtalene, men kun varighet, nummer til og fra samt dato og klokkeslett. Grunnen til påstanden er at jeg selv etterlyste en slik samtale fra mitt mobilselskap grunnet en straffesak. Fikk da beskjed om at innholdet av samtalene ikke lagres. Gjelder det SMS ol. er det en annen sak.
Vis hele sitatet...
Ved nærmere ettertanke så er vel ikke DLD innført ennå? Er det jeg tenkte på... Men de sitter ikke i en van i en bakgård og lytter, det var poenget mitt. Blir du overvåka merker man det ikke før man sitter der i håndjern.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Hvem og hvor er det som lagrer innholdet av samtalene? Personvernloven er meget streng, så vidt jeg vet lagres ikke selve samtalene, men kun varighet, nummer til og fra samt dato og klokkeslett. Grunnen til påstanden er at jeg selv etterlyste en slik samtale fra mitt mobilselskap grunnet en straffesak. Fikk da beskjed om at innholdet av samtalene ikke lagres. Gjelder det SMS ol. er det en annen sak.
Vis hele sitatet...
Regner nesten med det er mobilselskapene som lagrer disse samtalene i samarbeid med politiet.
Sitat av EyesWideShut Vis innlegg
Regner nesten med det er mobilselskapene som lagrer disse samtalene i samarbeid med politiet.
Vis hele sitatet...
Ikke samtlige, da må det isåfall kun være "de store to" Telenor og Netcom. De er de eneste to som er leverandør til privatmarkedet av mobilnettet i Norge. Og jeg tviler sterkt på at de virkelig har lydopptak av hver eneste samtale.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Hvem og hvor er det som lagrer innholdet av samtalene? Personvernloven er meget streng, så vidt jeg vet lagres ikke selve samtalene, men kun varighet, nummer til og fra samt dato og klokkeslett. Grunnen til påstanden er at jeg selv etterlyste en slik samtale fra mitt mobilselskap grunnet en straffesak. Fikk da beskjed om at innholdet av samtalene ikke lagres. Gjelder det SMS ol. er det en annen sak.
Vis hele sitatet...
Du har selvsagt rett i at innholdet i alle samtalene som foregår IKKE blir lagret.
Men hvis politiet har fått vedtak / dom om å kunne avlytte en bestemt person / ett bestemt nummer settes overvåkningsutstyret opp til å lagre all trafikk på person / nummer. Jobben med å sette opp utstyret gjøres av tekniker hos det aktuelle selskapet mens resultatet av overvåkningen leveres politiet i henhold til vedtak / dom.
Lagring av rene grunndata som sms, tid, nummer og varighet av samtaler lagres hos alle leverandører da dette danner grunnlag for fakturering men det kreves pr dato en godkjenning fra rettsapparatet før politiet kan få innsyn i disse dataene.
Sitat av $pliffeN Vis innlegg
Ikke samtlige, da må det isåfall kun være "de store to" Telenor og Netcom. De er de eneste to som er leverandør til privatmarkedet av mobilnettet i Norge. Og jeg tviler sterkt på at de virkelig har lydopptak av hver eneste samtale.
Vis hele sitatet...
Mente ikke at de har lydopptak av alle samtaler som skjer på mobilnettet, men vist politiet har fått godkjenning til å avlytte noen så lagrer de alle samtalene til den personen.
Er det slik at politiet kan avlytte smart-telefoner konstant, uten man ringer til noen?
Kanskje en litt paranoid tvist på det spørsmålet men i praksis høres det sannsynlig ut.
Hva tror du selv ville skjedd med batteriet i telefonen hvis det skulle drive senderkretsen i telefonen kontinuerlig?
En vanlig smart-telefon er nok ikke konstruert for å drive enveis-avlytting...

Hvor sansynlig er det at en sånn telefon hadde blitt konstruert UTEN store avis-oppslag / nyhetsoppslag på nett?
Sist endret av woff; 14. november 2014 kl. 00:29.
Takk for svar woff.
Her er en liten innføring i kommunikasjonskontroll/avlytting.
Sist endret av eyecandy654; 14. november 2014 kl. 00:32.
"I Norge trenger Politiet rettslig kjennelse for å iverksette kommunikasjonskontroll, mens mobilregulert sone kan opprettes uten rettslig kjennelse"

damn..
Sitat av AkerUE Vis innlegg
Ved nærmere ettertanke så er vel ikke DLD innført ennå? Er det jeg tenkte på... Men de sitter ikke i en van i en bakgård og lytter, det var poenget mitt. Blir du overvåka merker man det ikke før man sitter der i håndjern.
Vis hele sitatet...
Det snodige og ironiske er at man i Norge idag allerede er avlyttet i større grad, enten direkte
eller indirekte.

Les vår egen og amerikansk\britisk etterretning.

Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
Jeg hadde sånne lyder i telefonen en periode etter at jeg mistet den i vannet. Hvis alle ulyder i telefonen er avlytting, så er hele Norge avlyttet.
Vis hele sitatet...
Se svaret mitt over. Vi overvåkes allerede, men denne overvåkningen er diskré ift 'gamle dager'.
Sist endret av aeon_illuminate; 14. november 2014 kl. 17:06. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av woff Vis innlegg
Du har selvsagt rett i at innholdet i alle samtalene som foregår IKKE blir lagret.
Men hvis politiet har fått vedtak / dom om å kunne avlytte en bestemt person / ett bestemt nummer settes overvåkningsutstyret opp til å lagre all trafikk på person / nummer. Jobben med å sette opp utstyret gjøres av tekniker hos det aktuelle selskapet mens resultatet av overvåkningen leveres politiet i henhold til vedtak / dom.
Lagring av rene grunndata som sms, tid, nummer og varighet av samtaler lagres hos alle leverandører da dette danner grunnlag for fakturering men det kreves pr dato en godkjenning fra rettsapparatet før politiet kan få innsyn i disse dataene.
Vis hele sitatet...
Helt klart! Det som var hele poenget. Det må foreligge et juridisk vedtak for å kunne avlytte samtaler etc. Den prosessen er tidkrevende og tar mye ressurser - (les:kun store straffesaker).

Så TS; du kan ta det med knusende ro. Slik du beskriver, er det ingen som lytter på din telefon. Ta heller kontakt med mobilselskapet og klag på dekningen or so