Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  152 40434
Sitat av murloc Vis innlegg
Hun kan jo fint erklære hva hun vil. Om det godkjennes av noen er jo en annen sak. Hun vil jo etterhvert miste kloakk, strøm og andre kommunale rettigheter. Men det er selvsagt ikke så lett som hun skal ha det til. I realiteten så tar jo hun grunnen fra Norge, og det er jo ikke lovlig. Det blir det samme som om sveige skulle gjøre det, eller et annet land for den saks skyld.

Så dersom i et ekstremt tilfelle hun skulle bli godkjent som egen stat så har hun et problem. For denne staten ved navn Niceland har nå tatt områder fra en annen suveren stat, Norge. Norge har da rett til å forsvare seg med de midler de mener er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Hun vil ikke miste noe for hun kan ikke melde et landområde ut av Norge (Grunnlovens §1). Om hun slutter å betale regningene derimot.
Ja, disse vårrull-anarkistene er virkelig noe for seg selv.

All spøk til side: At slik amerikansk oppførsel eksisterer, og at slike holdninger vokser fram i Norge i dag er trist.
Den "Ikke gå på plena mi, din kriminelle jævel!!" holdninga er bare så forferdelig unorsk og fiendtlig.

Det kan jo også hende at det bare er renspikket satire for å håne anarkister som har et livssyn på linje med kvinnen i videoen.
Sitat av skrukkis Vis innlegg
Den "Ikke gå på plena mi, din kriminelle jævel!!" holdninga er bare så forferdelig unorsk og fiendtlig.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke helt at dette er grunnlaget til folk som vil være autonome, det virker mer som (i hennes tilfelle) en manglende forståelse av, eller i andres en mer intellektuell motvilje mot at jorden er kjøpt og eid, såkalt eiendomsrett, at jurisdiksjonen i den moderne verden er ubegrenset. Dette er ikke spesielt fiendtlig, i motsetning til blant annet dette:
Sitat av etse Vis innlegg
Tingen er at ho ikke bare man melde seg ut av samfunnet, ting fungerer ikke på den måten.
Vis hele sitatet...
Sitat av PairADice Vis innlegg
Hun demonstrerer sin frigjorthet og kjemper av et ungdommelig (Eller infantilt?) rebelskt utgangspunkt og prinsipp.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Regner da med at hun ikke bruker veier eller fortauer, da dette er forbeholdt medlemmer av samfunnet. For ikke å snakke om NRK, politi og helsevesen.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Sitat av Xernox Vis innlegg
Men folk som er på besøk i landet får da lov til å bruke de tingene? Hun er vel besøkende etter hun går ut fra huset sitt?
Vis hele sitatet...
De må betale for seg. Men det ligger noen begrensede rettigheter i EØS avtalen. Alternativt er det reiseforsikringen som betaler for slikt.
Vis hele sitatet...
Sitat av Cybergasm Vis innlegg
Om hun har meldt seg ut så regner jeg ikke med at hun benytter seg av kloakk, vann og strømtilførsel.
Vis hele sitatet...
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er ikke noe tankegang. Det er sånn det er. Du sier "flertallet har et diktatur over mindretallet til enhver tid". Ja. Stemmer fint det. Verden er brutal. Sånn er livet. Sånn er verden. Det er den sterkestes rett.
Vis hele sitatet...
Sitat av murloc Vis innlegg
Hun kan jo fint erklære hva hun vil. Om det godkjennes av noen er jo en annen sak. Hun vil jo etterhvert miste kloakk, strøm og andre kommunale rettigheter. Men det er selvsagt ikke så lett som hun skal ha det til. I realiteten så tar jo hun grunnen fra Norge, og det er jo ikke lovlig. Så dersom i et ekstremt tilfelle hun skulle bli godkjent som egen stat så har hun et problem. For denne staten ved navn Niceland har nå tatt områder fra en annen suveren stat, Norge. Norge har da rett til å forsvare seg med de midler de mener er nødvendig.
Vis hele sitatet...
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
blit jo nødt til å sette opp en tollstasjon utenfor huset hennes og nekte henne inngang til Norge
Vis hele sitatet...
Med fare for at noen har postet dette før i tråden...

http://www.nettavisen.no/nyheter/opp.../6808767.html#

I artikkelen er det dårlig sladdet, men det står sigurdsdatter.com på avisutklippet på bildet.

http://sigurdsdatter.com
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Penina Vis innlegg
Jeg ser ikke helt at dette er grunnlaget til folk som vil være autonome, det virker mer som (i hennes tilfelle)
Vis hele sitatet...
Nei, men argumentasjonen ho gjengir i forsøket er henta direkte frå amerikansk FoTL-litteratur. At banker er illegitime, at lån er dobbeltbokholderi, at fødselsattest er gjeldsbrev m.m. er henta rett frå argumentasjonen nytta i USA. Og i USA er FoTL-bevegelsen nær utan unntak rimelig nykonservativ gjeng, som er prinsipielt imot staten, og for privat eigedomsrett.

Det vert litt som å sitere Hitler si Mein Kampf - om du siterer 3/4 av boka bør du vere rimelig tydeleg for at folk skal få med seg at du ikkje siterer siste fjerdeparten. Og det er ikkje Ingunn. Ho gjengir alle argumenta meir eller mindre verbatimt.
En del av argumentasjonen hennes rundt dette med banker er det vel litt hold i? Altså hvordan bankene har mulighet til å låne ut penger kan man se på som kritikkverdig, og i hvertfall noe som burde gi rom for diskusjon. Men det hjelper jo lite om 10% av det ho sier er delvis sant og greit kritikk, om siste 90% er bullshit og uten rot i virkeligheten ho lever i.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
En del av argumentasjonen hennes rundt dette med banker er det vel litt hold i? Altså hvordan bankene har mulighet til å låne ut penger kan man se på som kritikkverdig, og i hvertfall noe som burde gi rom for diskusjon.
Vis hele sitatet...
Heilt klart, men ho misforstår så vesentlege deler av det ho seier (m.a. heile delvis reserve-systemet) at det ikkje er interessant å høyre på. Men det er mange som har advart mot slikt, som kan gjere bankruns verre enn i utgangspunktet. I Noreg er det lite problem, ettersom staten garanterer for alle innskot opp til to millioner, og folk difor mangler ein god grunn til å ta ut pengane om dei frykter banken er ustø.

Men etter krisa i unaiten var det vel rimeleg mange og lange diskusjoner å om regulere bankmarkedet, frå rimeleg toneangivande økonomer om eg ikkje hugser feil. Dei er det verdt å lytte til. Ingunn, derimot, er ikkje verdt å lytte til, for ho har lært det ho kan om systemet av kjelder som for å sei det pent får Mein Kampf til å verke velfundert.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det kunne vært interessant å høre hvordan Ingunn har overlevd i sin egen "stat", det er neppe mye hun kan dyrke og leve av der.
En kreativ løsning av Norge ville jo vært å anerkjent "Niceland", men samtidig innført visumplikt for innbyggerne, samt import- og eksportrestriksjoner...
Det jeg ikke forstår er hvorfor banken har sagt ja til å låne penger til Ingunn, når hun sier åpent at hun ikke har tro på samfunnet, monetære systemer eller finansinstutisjonene.
Hun virker heller ikke særlig idealistisk når hun ikke betaler tilbake. Handler ikke om å jus, men om å være en drittsekk.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvorfor banken har sagt ja til å låne penger til Ingunn, når hun sier åpent at hun ikke har tro på samfunnet, monetære systemer eller finansinstutisjonene.
Hun virker heller ikke særlig idealistisk når hun ikke betaler tilbake. Handler ikke om å jus, men om å være en drittsekk.
Vis hele sitatet...
Kan tenke meg det er en stund siden hun fikk det lånet. Og de forventet ikke akkurat at dette skulle skje.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvorfor banken har sagt ja til å låne penger til Ingunn, når hun sier åpent at hun ikke har tro på samfunnet, monetære systemer eller finansinstutisjonene.
Hun virker heller ikke særlig idealistisk når hun ikke betaler tilbake. Handler ikke om å jus, men om å være en drittsekk.
Vis hele sitatet...
Hvis Ingunn er hardcore liberalist så er ståa sånn:

Ingunn mener hun selv er sin egen autoritet. Hun vet også at hvis hun begynner å jobbe kommer staten til å tvangsskatte henne. Det gir henne legitimitet til å utføre forhåndssanksjoner, da det er helt klart at staten er tilnæret 100% bergnelig akkuratt på det punktet. (Hun trenger ikke vente på first strike)

Derfor er det idealistisk å ikke betale tilbake fordi:
1) Staten er i hennes syn ond, ondskap kan legitimt bekjempes
2) eventuelt når hun begynner å jobbe(fordi forsøket hennes kommer garantert til å mislykkes) kommer tvangsbeskatning.

Når to legitime autoriteter kommer i konflikt vinner stort sett den sterkeste. Jeg satser på at staten tar ingunn til fange hvis hun ikke retter seg etter den sterkeste autoriteten.
Sist endret av hardrocktarzan; 20. oktober 2014 kl. 15:42.
Jeg tar meg selv i å lure på om hun innerst inne trodde at dette ikke kom til å skje.
Ellers vil jeg nødig juble over noens utkastelse, men jeg kan ikke annet enn å kjenne en viss tilfredshet ved det at hennes svært tankeløse fremferd viser seg å få konsekvenser.
Sitat av hardrocktarzan Vis innlegg
Hvis Ingunn er hardcore liberalist så er ståa sånn:

Ingunn mener hun selv er sin egen autoritet. Hun vet også at hvis hun begynner å jobbe kommer staten til å tvangsskatte henne. Det gir henne legitimitet til å utføre forhåndssanksjoner, da det er helt klart at staten er tilnæret 100% bergnelig akkuratt på det punktet. (Hun trenger ikke vente på first strike)

Derfor er det idealistisk å ikke betale tilbake fordi:
1) Staten er i hennes syn ond, ondskap kan legitimt bekjempes
2) eventuelt når hun begynner å jobbe(fordi forsøket hennes kommer garantert til å mislykkes) kommer tvangsbeskatning.

Når to legitime autoriteter kommer i konflikt vinner stort sett den sterkeste. Jeg satser på at staten tar ingunn til fange hvis hun ikke retter seg etter den sterkeste autoriteten.
Vis hele sitatet...
Men banken =/= staten, så det faller litt bort.
Jeg har lest nok om hun til å vite grunnleggende hvorfor hun er imot skatt, og staten. Men her låner hun penger av et privat selskap (som riktignok tilhører Norge), uten å betale tilbake. Selv om hun ikke støtter det monetære systemet, mener jeg det er en prinsipiell uting og låne ting og ikke gi det tilbake.

Hun har jo hatt inntekt og, ved at hun har solgt noe hjemmelagde kaker tidligere. Klarer bare ikke lese saker om Ingunn uten at det høres ut som en femåring som vil ha alt uten å bidra.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Det jeg ikke forstår er hvorfor banken har sagt ja til å låne penger til Ingunn
Vis hele sitatet...
Jeg mistenker at hun adopterte denne "ikke betal tiblake lånet ditt"-ideologien med én gang hun så at hun ikke greide å betale tilbake lånet sitt...
Hun er vaksinemotstander og del av nyhetsspeilet.no freakshowet.
jeg trur hun heller prøver å gjøre folk litt mer beviste på hva som egentlig skjer i den verden vi lever i.
Hvorfor har vi for eksempel et person nr ? når du blir født blir du tildelt et nr, akkurat som når en slavedriver kjøper en slave, eller et fengsel får inn en ny fange. "nr.654899, du har nå brutt vår regel og må kjenne følgene" Du er pliktig til å vise dette til autoriteter når de spør. Hvorfor det?

Når det gjelder banken er det dumt valg å først låne, for så å ikke tilbakebetale, men dette gjør hun kanskje for å skape medieoppstyr? for å kunne fremme sin sak?
Men det hun kanskje prøver å få frem er at pengene du har i banken, de eksisterer ikke i realiteten.
De er tall på en computer, om internett eller hele systemet til DNB skulle kræsje så mister du alle pengene dine. Du kan ikke da gå til banken og kreve tilbake pengene, fordi de var bare tall på en computer. og de ansatte er bare vanlige mennesker, så de går ikke rundt å husker hva du hadde på "din mappe" i banken.

Hva hadde da skjedd om alle, imorgen, gikk ut for å ta ut alle pengene sine av banken? ville det vært nok til at alle skulle få Kontanter i sum av det de hadde på bank kontoen sin?

ser flere sier at hun er helt på jordet, og Freakshow. Men hun prøver vel egentlig bare å få folk til å åpne øynene sine litt.

Mennesket idag må være en av de smarteste , men samtidig den dummeste dyrearten på planeten jorden. vi er det eneste dyret i verden som lager hindringer for oss selv.
Vet ikke om det er diskutert før i tråden; tl;dr. Hva gjør man om man faktisk vil melde seg ut av samfunnet (alle samfunn)? Er det mulig?
Sitat av lordshiva Vis innlegg
Hva hadde da skjedd om alle, imorgen, gikk ut for å ta ut alle pengene sine av banken? ville det vært nok til at alle skulle få Kontanter i sum av det de hadde på bank kontoen sin?
Vis hele sitatet...
Nei. De bruker pengen du legger i banken til å låne ut til andre. Derfor får du renter ved å ha penger i banken fordi du hjelper dem med å tjene penger.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nei. De bruker pengen du legger i banken til å låne ut til andre. Derfor får du renter ved å ha penger i banken fordi du hjelper dem med å tjene penger.
Vis hele sitatet...
Betyr ikke det at pengene dine ikke eksisterer? og hva hadde da skjedd om både du og jeg skulle tatt ut våres penger? om du var den som fikk låne de pengene jeg hadde satt inn?
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Men banken =/= staten, så det faller litt bort.
Jeg har lest nok om hun til å vite grunnleggende hvorfor hun er imot skatt, og staten. Men her låner hun penger av et privat selskap (som riktignok tilhører Norge), uten å betale tilbake. Selv om hun ikke støtter det monetære systemet, mener jeg det er en prinsipiell uting og låne ting og ikke gi det tilbake.

Hun har jo hatt inntekt og, ved at hun har solgt noe hjemmelagde kaker tidligere. Klarer bare ikke lese saker om Ingunn uten at det høres ut som en femåring som vil ha alt uten å bidra.
Vis hele sitatet...
Nei, banken er en frivillig del av staten ergo ond. Vell felles for hun og andre femåringer er at de begge ønsker å bestemme fult og helt over eget liv. Men femåringen har vell mer anarkistiske tendenser enn Ingunn.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nei. De bruker pengen du legger i banken til å låne ut til andre. Derfor får du renter ved å ha penger i banken fordi du hjelper dem med å tjene penger.
Vis hele sitatet...
Det han egentlig mener er at banker er kun obligated til å ha 1/10 av de pengene de låner ut. Så de kan låne ut penger som ikke egentlig finnes.
Hvis pengene du har i banken/ pengene du låner har renter, hvor kommer rentepengene fra? Inflasjon. Hva leder inflasjon til? En svekket pengeverdi, med mindre noen gjør noe. Som er det som skjer under børskrakk.

Hvis jeg snakker ut i fra utgått informasjon, så si gjerne i fra.
Sitat av hardrocktarzan Vis innlegg
Nei, banken er en frivillig del av staten ergo ond.
Vis hele sitatet...
Banken fremmer seg selv som noe du trenger og noe som er frivillig. Men om du fikk deg en jobb, kan man da få utbetalt i kontant uten en bank konto? Når man jobber for noen andre og får utbetalt i kontant, kalles det svart arbeid. som per dags dato er ulovlig.

Er da banken noe som er frivillig/praktisk? eller er det noe som man MÅ ha i dagens samfunn?
Sist endret av lordshiva; 20. oktober 2014 kl. 18:58.
Sitat av lordshiva Vis innlegg
Banken fremmer seg selv som noe du trenger og noe som er frivillig. Men om du fikk deg en jobb, kan man da få utbetalt i kontant uten en bank konto? Når man jobber for noen andre og får utbetalt i kontant, kalles det svart arbeid. som per dags dato er ulovlig.

Er da banken noe som er frivillig/praktisk? eller er det noe som man MÅ ha i dagens samfunn?
Vis hele sitatet...
Å få utbetalt kontant er ikke svart arbeid. Svart arbeid er å jobbe uten å registrere skatt av det. Du kan fint skatte av penger som du mottok kontant.

Edit: Eneste forskjellen er at lønn utbetalt kontant ikke har fradragsrett på samme måte som vanlig lønn. (noe som ble innført i 2011). Men det er ikke ulovelig.
Sist endret av etse; 20. oktober 2014 kl. 19:10.
Sitat av etse Vis innlegg
Å få utbetalt kontant er ikke svart arbeid. Svart arbeid er å jobbe uten å registrere skatt av det. Du kan fint skatte av penger som du mottok kontant.

Edit: Eneste forskjellen er at lønn utbetalt kontant ikke har fradragsrett på samme måte som vanlig lønn. (noe som ble innført i 2011). Men det er ikke ulovelig.
Vis hele sitatet...

Okei takk visste ikke det
Sitat av lordshiva Vis innlegg
Betyr ikke det at pengene dine ikke eksisterer? og hva hadde da skjedd om både du og jeg skulle tatt ut våres penger? om du var den som fikk låne de pengene jeg hadde satt inn?
Vis hele sitatet...
Det stemmer. Fiat-valutaer (som den norske kronen) er ikke knyttet til noen bakenliggende verdi. Om alle skulle tatt ut pengene sine, hadde det ikke gått.

Det finnes en grunnmengde penger i Norge, og en pengemengdemultiplikator.
M0: Basispengemengden. Penger med opphav fra sentralbanken. Bankenes ansvarlige kapital og kontanter i omløp.
M1: det smale pengemengdebegrepet. Penger umiddelbart tilgjengelig til bruk. Transaksjonskonti og kontanter i omløp.
M2: det brede pengemengdebegrepet eller publikums likviditet. M1 + øvrige bankinnskudd inklusive banksertifikater og pengemarkedsfond.
Vis hele sitatet...
Denne multiplikatoren har økt og økt de siste årene, og kommer trolig til å fortsette å gjøre det i framtiden. Her en graf over M0, M1 og M2 fra 1996-2013

Sitat av PsycoactiveSubs Vis innlegg
Vet ikke om det er diskutert før i tråden; tl;dr. Hva gjør man om man faktisk vil melde seg ut av samfunnet (alle samfunn)? Er det mulig?
Vis hele sitatet...
Det nærmeste du kommer er å selge alt og bo i naturen. Alaska eller Canada eksempelvis.
Sist endret av Alfeamnn; 20. oktober 2014 kl. 19:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av lordshiva Vis innlegg
Banken fremmer seg selv som noe du trenger og noe som er frivillig. Men om du fikk deg en jobb, kan man da få utbetalt i kontant uten en bank konto? Når man jobber for noen andre og får utbetalt i kontant, kalles det svart arbeid. som per dags dato er ulovlig.

Er da banken noe som er frivillig/praktisk? eller er det noe som man MÅ ha i dagens samfunn?
Vis hele sitatet...
"Svart arbeid" er ikke ulovlig for liberalister, liberalister mener det ikke strider mot null-aggresjons-prinsippet og er helt greit. Liberalister mener også at de er suverne over alt de mener er "u-lover". I

Staten mener derimot svart arbeid er ulovlig og det er ofte der liberalister og staten kommer på kant. Uheldigvis for liberalistene så vinner staten en hver eneste konflikt.

Mange liberalister er tilhenger av desentraliserte penger og mener at banker er tull.
Sitat av Alfeamnn Vis innlegg
Det stemmer. Fiat-valutaer (som den norske kronen) er ikke knyttet til noen bakenliggende verdi. Om alle skulle tatt ut pengene sine, hadde det ikke gått.

Det finnes en grunnmengde penger i Norge, og en pengemengdemultiplikator.


Denne multiplikatoren har økt og økt de siste årene, og kommer trolig til å fortsette å gjøre det i framtiden. Her en graf over M0, M1 og M2 fra 1996-2013



Det nærmeste du kommer er å selge alt og bo i naturen. Alaska eller Canada eksempelvis.
Vis hele sitatet...
Hvis det hadde skjedd at "alle" plutselig ville ta ut pengene sine, så ville sannsynligvis Norges Bank steppet inn og tilbydd bankene rimelige lån slik at bankene hadde mulighet til å betale. Scenariet er imidlertid uansett helt usannsynlig.

Når det gjelder pengemultiplikator, så ser det ut som du blander pengemengde og pengemulitiplaktor? M0, M1 osv er mål på pengeemengden.

Pengemultiplikator finnes ikke i Norge, da vi ikke har reservekrav for bankene. En bank er helt fri til å ha 0 kr i sentralbankreserver dersom den skulle ønske det. Det som bestemmer pengemengden er hvor mange profitable utlånsmuligheter bankene står overfor, og eventuelle egenkapitalkrav. Økningen i pengemengden de siste par tiårene skyldes økning i BNP, og med tilhørende økning i pengeetterspørsel.
Sitat av lordshiva Vis innlegg
Men det hun kanskje prøver å få frem er at pengene du har i banken, de eksisterer ikke i realiteten.
De er tall på en computer,
Vis hele sitatet...
Selvsagt finnes pengene. Du kan godt si at det er en begrenset mengde kontanter, men pengene finnes. Det er jo heller ikke slik at digitale fotografier ikke finnes, fordi de ikke er på papir.
Sitat av Xernox Vis innlegg
Nei. De bruker pengen du legger i banken til å låne ut til andre. Derfor får du renter ved å ha penger i banken fordi du hjelper dem med å tjene penger.
Vis hele sitatet...
En bank trenger ikke "å ha penger" for å kunne låne ut. Dersom jeg tar opp et lån i en bank, så skapes det innskudd på kontoen min, det "overføres" ikke fra noe annet sted.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
En bank trenger ikke "å ha penger" for å kunne låne ut. Dersom jeg tar opp et lån i en bank, så skapes det innskudd på kontoen min, det "overføres" ikke fra noe annet sted.
Vis hele sitatet...
Kan du dokumentere dette?

Og da mener eg ikke YouTube videoer.

Sitat av lordshiva Vis innlegg
Hvorfor har vi for eksempel et person nr ? når du blir født blir du tildelt et nr, akkurat som når en slavedriver kjøper en slave, eller et fengsel får inn en ny fange. "nr.654899, du har nå brutt vår regel og må kjenne følgene" Du er pliktig til å vise dette til autoriteter når de spør. Hvorfor det?
Vis hele sitatet...
Vi er over fem millioner innbyggere i norge og for at verden slik vi lever i dag skal fungere er man nødt til å kunne identifisere enkeltpersoner fra andre.

Og av den enkle grunnen der har vi ett personnr. Punktum.
Sist endret av nomore; 1. november 2014 kl. 10:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av nomore Vis innlegg
Kan du dokumentere dette?
Vis hele sitatet...
Ver forsiktig med å etterspørre dokumentasjon frå den gjengen. Dei er ekstremt flinke til å finne halmstrå dei kan gripe til. T.d. er det at DNB har ein amerikansk fillial vistnok bevis på at den er underlagt amerikansk lovgjeving og sentralbank.

Uniform Commercial Code, som lovregulerer handel mellom delstatar i USA har vorte pervertert til Universal Commercial Code, og knekt inn i mønsteret FOTLere ser.

Kort sagt - dei har ei tolking av dokumentasjon som er så hinsides på sida av det som faktisk vert sagt at det er heilt verdilaust å etterspørje. Det er betre å be om suksesshistoriene FoTLere har. Rationalwiki oppsummerer det ganske bra, som Ingunn sikkert har oppdaga:

http://rationalwiki.org/w/images/2/2f/Tumbleweed.gif
Sitat av nomore Vis innlegg
Kan du dokumentere dette?

Og da mener eg ikke YouTube videoer.
Vis hele sitatet...
http://www.bankofengland.co.uk/publi...eycreation.pdf
Dette er en egenskap ved fractional reserve banking, og strengt tatt ikke noen hemmelighet.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Ver forsiktig med å etterspørre dokumentasjon frå den gjengen. Dei er ekstremt flinke til å finne halmstrå dei kan gripe til. T.d. er det at DNB har ein amerikansk fillial vistnok bevis på at den er underlagt amerikansk lovgjeving og sentralbank.
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke en del av "den gjengen"
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
http://www.bankofengland.co.uk/publi...eycreation.pdf
Dette er en egenskap ved fractional reserve banking, og strengt tatt ikke noen hemmelighet.


Jeg er ikke en del av "den gjengen"
Vis hele sitatet...
Takk for en god link. Mye der eg lærte av.
Sitat av nomore Vis innlegg
Kan du dokumentere dette?

Vi er over fem millioner innbyggere i norge og for at verden slik vi lever i dag skal fungere er man nødt til å kunne identifisere enkeltpersoner fra andre.

Og av den enkle grunnen der har vi ett personnr. Punktum.
Vis hele sitatet...

Jeg vil påstå at du er på gyngende grunn ved å skråsikkert hevde dette + punktum

Det er lett å se behov for et personnummer for å administrere mange individer, men som noen er inne på her så kan det være årsaker. Men da beveger vi oss fort inn i FOTL-verdenen, eller UCC og OPPT.

Personlig synes jeg dette er et spennende tema fordi jeg helt klart ser ting i samfunnet og administrasjonen av denne, som ikke er helt som det burde.
Sitat av lordshiva Vis innlegg
Banken fremmer seg selv som noe du trenger og noe som er frivillig. Men om du fikk deg en jobb, kan man da få utbetalt i kontant uten en bank konto? Når man jobber for noen andre og får utbetalt i kontant, kalles det svart arbeid. som per dags dato er ulovlig.

Er da banken noe som er frivillig/praktisk? eller er det noe som man MÅ ha i dagens samfunn?
Vis hele sitatet...
Bank er fortsatt frivillig, men det er litt ekstra styr hvis man ikke har bank.

Du kan fint få lønn utbetalt i kontanter. Regelverket knyttet til kontantbetaling og svart arbeid handler om skattemyndighetens mulighet til å undersøke hvorvidt du skatter av lønnen din. Får du lønn fra en arbeidsgiver som trekker skatten er det ikke noe problem.
Det er heller ikke ulovlig å utbetale lønn uten trekk kontant, men hvis beløpet overstiger 10'000 i året kan arbeidsgiver holdes medansvarlig dersom lønnen ikke innrapporteres.

En del handler, slik som hus og bil, får du heller ikke gjort opp i kontanter - primært fordi selger ikke ønsker å oppbevare store mengder kontanter. Det er likevel ingenting i veien for at du har dine millioner i madrassen og setter de inn på selgers konto ved oppgjør.

Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
En bank trenger ikke "å ha penger" for å kunne låne ut. Dersom jeg tar opp et lån i en bank, så skapes det innskudd på kontoen min, det "overføres" ikke fra noe annet sted.
Vis hele sitatet...
Banken "har" penger, men det er ikke sikkert den har dem i kontanter. Banken kan ikke bare trykke de pengene den behøver, men de kommer fra et sted. Selv om de ikke overføres fra en annen konto så vil bankens regnskap vise at verdien eksisterer - enten det er som lån fra andre banker, innskudd eller bankens egenkapital.
Sist endret av doseren; 5. november 2014 kl. 14:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Jeg vil påstå at du er på gyngende grunn ved å skråsikkert hevde dette + punktum

Det er lett å se behov for et personnummer for å administrere mange individer, men som noen er inne på her så kan det være årsaker. Men da beveger vi oss fort inn i FOTL-verdenen, eller UCC og OPPT.

Personlig synes jeg dette er et spennende tema fordi jeg helt klart ser ting i samfunnet og administrasjonen av denne, som ikke er helt som det burde.
Vis hele sitatet...
Hvordan skal du skille mellom Frode Olsen og Frode Olsen, begge med postboks på postkontoret i Stavanger? Hvem av de skal NAV sende farskapsbidrag til?

Rent konkret, hvordan skal du skille mellom personer i ett datasystem?
Sitat av nomore Vis innlegg
Hvordan skal du skille mellom Frode Olsen og Frode Olsen, begge med postboks på postkontoret i Stavanger? Hvem av de skal NAV sende farskapsbidrag til?

Rent konkret, hvordan skal du skille mellom personer i ett datasystem?
Vis hele sitatet...
Ikke at jeg er uenig i dette, men: fotlerne og denslags folk mener oftest at hverken postkontoret i Stavanger, NAV eller staten skal ha noe med dem å gjøre, og egentlig ikke burde eksistere. Det blir litt på sidelinjen å spørre seg hvordan man skal holde orden i et datasystem når det er datasystemets blotte eksistens de vil til livs.
For sen til å endre, men ser at jeg var litt for kjapp... Banken vil på sett og vis "trykke penger" når den gir ut et lån, og vil i praksis ikke få disse pengene inn fra et annet sted.
Det ligger likevel begrensninger på hvor mye banken kan låne ut, og dette er knyttet til hvor mye penger den har tilgjengelig. Blant annet ved at bankens egenkapital må tilsvare en gitt prosent av hvor mye banken har lånt ut.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av doseren Vis innlegg
For sen til å endre, men ser at jeg var litt for kjapp... Banken vil på sett og vis "trykke penger" når den gir ut et lån, og vil i praksis ikke få disse pengene inn fra et annet sted.
Det ligger likevel begrensninger på hvor mye banken kan låne ut, og dette er knyttet til hvor mye penger den har tilgjengelig. Blant annet ved at bankens egenkapital må tilsvare en gitt prosent av hvor mye banken har lånt ut.
Vis hele sitatet...
Banker har aldri og vil aldri få verdier ut av "intet", det bokføres, om bankene skulle begynnt å "trykke egne penger" ville inflasjon bli resultatet.
Sitat av Dodecha Vis innlegg
Banker har aldri og vil aldri få verdier ut av "intet", det bokføres, om bankene skulle begynnt å "trykke egne penger" ville inflasjon bli resultatet.
Vis hele sitatet...
Banken kan ikke "få verdier" ut av intet, men banker skaper penger (ikke kontanter, men bankinnskudd), når de gir en kunde lån.

Rent balansemessig for banken hvis en kunde feks får 1mill i lån:
Eiendeler: +1mill (lånet som kunden skylder banken)
Gjeld: +1mill (siden kunden når har en mill stående stående på konto som han kan kreve utbetalt når han ønsker)

Men det stemmer at banker ikke kan låne ubegrenset, som nevnt ovenfor. De er bundet av egenkapitalkrav o.l. Men banker er ikke bundet av hvor mye penger de har "innestående" for å si det slik, siden innskuddene skapes ut fra intet når lån tilbys (og ødelegges når lån betales tilbake).
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Banken kan ikke "få verdier" ut av intet, men banker skaper penger (ikke kontanter, men bankinnskudd), når de gir en kunde lån.
Vis hele sitatet...
De kjøper seg m.a.o. "aksjer" i lånekundens arbeidskraft med garantert
avkastning? Snudd på hodet - de tar alle pengene dine, og litt til!

Snakk om å lage gull av ingenting - "De Vises Sten"?

Jeg på min side er glad jeg ikke har lån i bank.
Husk at selve lånet betales tilbake. Det "eneste" banken tjener penger på er renter, og det er jo kompensasjon for risikoen for at kunden ikke betaler tilbake + kostnader ved administrasjon.
(så kan det jo også nevnes at bankene har ganske enorme overskudd for tiden, men det er vel en annen sak)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
De kjøper seg m.a.o. "aksjer" i lånekundens arbeidskraft med garantert
avkastning? Snudd på hodet - de tar alle pengene dine, og litt til!
Vis hele sitatet...
We're running a business, not a charity.

Sett frå ein litt anna vinkel så er renta grovt sakt årleg vekst + risiko + forteneste. Dei tar ein risiko - kanskje kollapser markedet, og dei får ikkje tilbake omkostningane sine ved tvangssal.

Lån koster penger å ha ja, men i mange tilfeller er det gunstigare enn å måtte spare på førehand.

Det er heller ingenting som hindrer deg i å starte din eigen sparebank utan profittmotiv.
Sitat av Invisible Elf Vis innlegg
Husk at selve lånet betales tilbake. Det "eneste" banken tjener penger på er renter, og det er jo kompensasjon for risikoen for at kunden ikke betaler tilbake + kostnader ved administrasjon.
(så kan det jo også nevnes at bankene har ganske enorme overskudd for tiden, men det er vel en annen sak)
Vis hele sitatet...


Jeg tror det er hevet over en hver tvil at bankene på en eller annen måte faktisk ender opp med pengene også, ikke bare rentene. De skapes av luft i det lånet tegnes.

En hver får tro det han selv vil, men mange dokumentarer og videoklipp med "høye" og "lave" personer hevder dette.
Det påstås at skolene lærer bort feilaktig at lån ender opp i null (bortsett fra rentene), men mye tyder tydelig på at sannheten forsøkes å holdes skjult.

Det er whistleblower og insiders an mass som prater om dette.

https://www.google.no/search?q=banke...ut+of+thin+air



Denne filmen med Aaron Russo viser at veldig mange i usa kjenner til at systemet er gjennomkorrupt, men å så satt en stopper ikke er så enkelt (man kommer ikke på innsiden).
Filmen viser også hvordan inntekt-skatt i usa ikke er pliktig å betale, men IRS (skattevesenet) ignorerer og bløffer for å late som de har rett til å kreve inn dette. Veldig god dokumentar, hvor intervjuene står i kø.

https://www.youtube.com/watch?v=ZKeaw7HPG04

(Det påstås at Aaron ble drept fordi han viderefortalte mye han fikk vite direkte av xxxx Rockefeller). Bedøm selv, ta deg tid til å se filmen.
Sist endret av Mechie; 6. november 2014 kl. 03:59.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Denne filmen med Aaron Russo viser at veldig mange i usa kjenner til at systemet er gjennomkorrupt, men å så satt en stopper ikke er så enkelt (man kommer ikke på innsiden).
Filmen viser også hvordan inntekt-skatt i usa ikke er pliktig å betale, men IRS (skattevesenet) ignorerer og bløffer for å late som de har rett til å kreve inn dette. Veldig god dokumentar, hvor intervjuene står i kø.

https://www.youtube.com/watch?v=ZKeaw7HPG04

(Det påstås at Aaron ble drept fordi han viderefortalte mye han fikk vite direkte av xxxx Rockefeller). Bedøm selv, ta deg tid til å se filmen.
Vis hele sitatet...
Det er kanskje litt latskap av meg, men når du henviser til "videoer" og samtidig legger ved et google-søk som leder til kilder som Alex Jones' Infowars og David Icke, gidder jeg ikke bruke mye tid på det. Dette er ikke folk jeg klarer å ta seriøst. Kan du ikke heller henvise til noen konkrete og troverdige kilder, fremfor å forvente at folk skal sile gjennom en haug med usammenhengende møl?

Den filmen av Aaron Russo kryr av faktafeil, feilaktige sitater og generelt ganske så uhederlig argumentasjon. Å si at den viser noe som helst av verdi, er således ikke noe jeg kan være enig i.
Så vidt jeg kan se råder det en grunnleggende missforståelse angående hva det vil si å skape penger er. Ser mange av dere kaller det å gi lån for å skape penger siden bankene ikke har et 1:1 forhold til reservene. Dette blir litt håpløst. Banken utfører en tjeneste, som banken vil ha betalt for. Dette er helt legitimt og forståelig. Dersom du klipper gresset til naboen og krever 2000 kroner for det så er det også helt legitimt. Du utfører en tjeneste eller arbeid som du får betalt for. Men du som klipper gresset har fortsatt ikke skapt penger, like lite som banken har det.

Grunnen til at det ikke blir tung inflasjon hver gang noen tar et lån er fordi det er balanse. Når lånet er betalt tilbake med renter er ingen flere penger skapt. Det eneste som har skjedd er at kunden har betalt litt mer penger tilbake enn det han lånte. Disse pengene har han tjent på f.eks å klippe gress.
Sist endret av Provo; 6. november 2014 kl. 14:42.
Man kan si mye om Ingunn Sigurdsdatter. Personlig så mener jeg at hun får betale banken det hun har lånt enten hun bor i Niceland eller Norge og at dette er en uinteressant side ved henne og saken hennes.

Det interessante er de prinsippielle problemstillingene hun reiser innenfor juss, politikk og filosofi om forhold rundt samfunnskontrakten.
Sist endret av Provo; 6. november 2014 kl. 14:43.
Sitat av Simplex Vis innlegg
Man kan si mye om Ingunn Sigurdsdatter. Personlig så mener jeg at hun får betale banken det hun har lånt enten hun bor i Niceland eller Norge og at dette er en uinteressant side ved henne og saken hennes.

Det interessante er de prinsippielle problemstillingene hun reiser innenfor juss, politikk og filosofi om forhold rundt samfunnskontrakten.
Vis hele sitatet...

Men hvis hun har "lånt" penger som banken skapte i farten så taper ikke banken en eneste "dollar" om hun ikke betaler tilbake. Jeg mener hun gjør det eneste riktige. Flere burde støtte henne faktisk.
Sist endret av Mechie; 6. november 2014 kl. 14:59.
Sitat av Mechie Vis innlegg
Men hvis hun har "lånt" penger som banken skapte i farten så taper ikke banken en eneste "dollar" om hun ikke betaler tilbake. Jeg mener hun gjør det eneste riktige. Flere burde støtte henne faktisk.
Vis hele sitatet...
Det stemmer ikke. Dersom en person tar opp et lån, så forsvinner pengene fra banken når personen bruker dem. Enten overføres pengene til en annen bank, og da må banken som utstedte lånet betale banken som mottar pengene med sentralbankreserver. Eller så tas pengene ut i kontanter, og banken må dermed betale låntager i kontanter.

Selv om vanlige banker kan skape bankinnskudd, så kan de ikke skape verken kontanter eller sentralbankreserver, og det er her potensialet for tap finnes. Dersom låntager ikke betaler tilbake, får ikke banken innskuddet eller kontantene i retur, og banken har dermed tapt verdien tilsvarende lånet.