Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2311
Hei! Jeg jobber i servicebransjen, og fikk for et par uker siden skriftlig advarsel av min sjef på grunn av dårlig arbeid. Greit nok, jeg hadde vært litt slapp og fortjente den sikkert.

Det jeg reagerte på er hvordan sjefen min hang meg ut på vår interne facebook side. Regla gikk noe slikt "I dag når jeg kom på jobb så hadde personen som jobbet ikke fulgt rutinelistene sine, og det resulterte i en skriftlig advarsel, det har vært lavt nivå i det siste, og jeg vil ha full skjerping på dette"

Dette er ikke ordrett, men veldig i samme gata. Det var ingen kunst for de andre ansatte og finne ut av at det var jeg som fikk advarselen, det plager meg egentlig ikke spesielt mye at de andre ansatte vet det, men jeg føler at det er en prinsippsak.

Hva mener dere? Er det ok at daglig leder henger ut en ansatt på en intern facebook side? evt på personalmøter o.l
Om ikke annet vil jeg kalle det meget uproffesjonellt. Slike ting skal være mellom deg og sjefen. Han trodde nok det var innefor å lufte frustrasjonen sin på facebook siden han ikke nevnte noen navn - men han burde være forsiktig med slikt. Spesielt om han har ansatte som venner på facebook.

Det beste her er vel egentlig bare å ta det høffelig opp med han og si at du ikke satte pris på at han delte det på facebook - og at du håper at i fremtiden kan slikt holdes mellom dere. Om man tar det opp på en litt vennlig måte, uten å være sinna, så pleier folk å være villige til å faktisk ta det til seg.
Ikke kult, men siden han ikke nevnte navnet ditt tviler jeg på at det er ulovlig. Men anbefaler det samme som Etse her over meg; Ta det opp med han på en seriøs og kontrollert måte.
Den er veldig nære grensen på hva som er lovlig, men slik som etse sier så ender det på en mer uprofesjonell oppførsel. Uten å vite hvordan lederen formulerer seg på personalmøter så kan jeg ikke si noe på det.

Hvis du ikke ønsker å snakke med lederen din om det så bruk verneombudet. Jeg har selv hatt flere runder med forskjellige ledere på hva som ikke er akseptabelt å si i en offentlig situasjon.
Sist endret av boohaze; 5. september 2014 kl. 09:23.
Sitat av Uerfaren Vis innlegg
[...]Dette er ikke ordrett, men veldig i samme gata. [...]
Vis hele sitatet...
Det er veldig legitimt å ta opp at innsatsen generelt ikke har vært god nok, og at alle må ta seg sammen. Det er i utgangspunktet unødvendig å trekke frem det med skriftlig advarsel, spesielt om det er opplagt hvem som har fått den.

Det er i alle fall dårlig etikette, og da må man jo spørre seg hva slags holdninger som vises av ledelsen, og hvordan det påvirker de ansatte. Kanskje er ikke problemet så mye de ansatte som ledelsen.

Men her, som i veldig mange av sakene hvor noen tar opp noe de føler er urettferdig, klarer jeg ikke helt fri meg fra tanken om at du kanskje ikke har vært helt ærlig med hva som faktisk stod på siden.

"Veldig i samme gaten" kan bety så mye, og kan veldig fort være din subjektive mening. Vi mennesker har en lei tendens til å pynte på sannheten for å få mer sympati.

Jeg sier ikke det har skjedd her, men så lenge du ikke gjengir hva som faktisk stod i meldingen er det i alle fall ingen som kan gi deg en korrekt vurdering av om innholdet var "innenfor" eller ikke.
sånn som du forklarer det virker det greit og syns egentlig ikke du ble "hengt ut". kanskje ikke den aller beste måten å gjøre det på men å stramme opp slappe ansatte er jo en del av jobben hans.
Sjefen din burde holde seg for god til å henge deg ut slik, veldig uprofesjonelt.
Han skulle heller tatt deg inn til en privat samtale og gitt deg muntlig advarsel, slik at du kunne forbedre deg og unngå skriftlig advarsel.

Har selv opplevd og fått 2 skriftlige advarsler og oppsigelse iløpet av 1 uke.
Hvis dette er en intern Facebookside, et forum for ansatte, mener jeg det blitt mer som et personalmøte eller et internt memo. Det er ikke per definisjon sosiale medier, med mindre siden er tilgjengelig for utenforstående.

Som det blir sagt over, så er en del av jobben hans å stramme opp staben. Å si på et møte at man vil ha bedre rutiner pga feil nylig, er helt ok. Men det å trekke fram én ansatt som har slurvet, er absolutt dårlig lederstil. Det er likevel utbredt og ikke ulovlig. (Selvsagt innenfor timelighetens grenser. Sjikane finnes dessverre også, men da tar man det ganske langt.)
Sist endret av Ramaskrik; 5. september 2014 kl. 11:27.