Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  111 22382
Ble inspirert til å lage denne tråden med utgangspunkt i den andre tråden som nå går ang. personer med påståtte paranormale evner. Tenkte det kunne være moro å lese hva andre har opplevd av hendelser som kan være vanskelige å forklare. Trenger ikke være noe paranormalt over det.

Hendelser i mitt liv som får meg til å tenke at det finnes mer mellom himmel og jord enn det vi kan se og vet om :

- Når jeg var rundt 2 år gammel var jeg med min mor på fjøset vi den gangen hadde. Jeg husker det ikke selv, men jeg skal til min mor ha sagt : "Jeg ser mannen, men han er ikke farlig". Hun så ingen mann. Etter vi flyttet der i fra ble vi spurt av lokalbefolkningen om vi hadde merket noe til han som spøkte på gården, ingen som hadde spurt noe om dette mens vi bodde der. Jeg vet det skjedde minst en til hendelse av denne typen, men jeg husker ikke noe av denne.

- En gang jeg gikk på barneskolen (husker ikke nøyaktig alder) så våknet jeg midt på natta og så en helt konkret skygge av en person på døren. Jeg lå nede og det var ingen lys eller annet i nærheten som kunne skapt den skyggen, jeg ble ikke direkte redd men gikk alikevel inn til foreldrene mine og sa ifra. Husker ikke hva de sa, men jeg gikk i hvert fall tilbake på rommet for å legge meg. Da var skyggen borte. Jeg husker hendelsen såpass tydelig at jeg er sikker på at jeg ikke drømte (har aldri hatt problemer med å skille drøm og virkelighet).

De to over kan selvfølgelig være produkter av et barns sinn, men man vet liksom ikke sikkert heller...

Hendelser i voksen alder som på denne fronten har gjort sterkt inntrykk :

- Var i en bilulykke som passasjer for noen år siden. Bilen holdt rundt 100 km/t og traff en fjellvegg der jeg satt, bilen ble fullstendig most der jeg satt; jeg kom allikevel fra det med noen i sammenhengen ubetydelige skrammer. Leger og redningsmannskap som kom til stedet trodde ikke det hadde sittet noen der jeg satt siden det ikke var noen omkomne. Jeg har mest sannsynligvis hatt griseflaks og jeg tror i bunn og grunn ikke det ligger noe overnaturlig bak det, men ut i fra omfanget av ulykken og skadene på bilen så burde jeg vært død... og da er det naturlig for meg å være åpen for tanken på at det kan ligge noe mer bak det.

- I forbindelse med overnevnte ulykke så hadde jeg et lite sykehusopphold. Jeg lå alene på rommet mitt i senga på sykehuset da det kom en liten fugl flyvende inn gjennom en liten sprekk oppe på det ene vinduet. Fuglen fløy og satt seg på kanten av sengen min hvor den ble sittende en liten stund og se på meg, før den fløy like elegant ut av glipen i vinduet som den fløy inn. Fugler flest kræsjer i vinduene, de flyr ikke gjennom små gliper... Det var sikkert bare en smart fugl som visste hva den gjorde, kanskje noen fugletyper har bedre oversikt over slikt enn andre (jeg er ingen fugleekspert)... Men jeg syns allikevel det var en veldig flott og vakker opplevelse som definitivt hadde sin dose mystikk over seg.

Dette er da altså ikke hendelser jeg tror er overnaturlige, men det er personlige hendelser som gjør at jeg er åpen for tanken.

Nå, del dine hendelser/opplevelser! :-)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du illustrerer jo på forbilledelig vis kva som er problemet med slike fortellinger - du tar 2+2 og får sju. Ingen av hendingane du siterer er spesielt vanskelige å forklare utan å ty til overnaturlege ting, som du sjølv er inne på.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Du illustrerer jo på forbilledelig vis kva som er problemet med slike fortellinger - du tar 2+2 og får sju. Ingen av hendingane du siterer er spesielt vanskelige å forklare utan å ty til overnaturlege ting, som du sjølv er inne på.
Vis hele sitatet...
Det er ikke poenget. Jeg understreker klart og tydelig at jeg ikke går rundt og tror hendelsene er overnaturlige, alle hendelsene har trolig en fullstendig logisk og naturlig forklaring; det hindrer allikevel ikke at det hendelser som gjør at jeg er åpen for muligheten at det ikke har en pr.dags dato naturlig forklaring.

Jeg er en skeptiker som i utgangspunktet heller mer mot vitenskap enn mot det overnaturlige. Ser man tilbake en god del år så er det dog mye som før ble sett på som overnaturlig som i dag har en vitenskapelig forklaring. Jeg vil si det er naivt å tro at det nå er annerledes, jeg er overbevist om at ting som i dag kan oppfattes som overnaturlig vil ha sin vitenskapelige forklaring om x antall år til.

Men det er heller ikke det jeg er ute etter å diskutere. Jeg er ute etter opplevelser som har gjort sterkt inntrykk på andre.
Sist endret av Ezukiel; 17. september 2011 kl. 13:57.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg

- I forbindelse med overnevnte ulykke så hadde jeg et lite sykehusopphold. Jeg lå alene på rommet mitt i senga på sykehuset da det kom en liten fugl flyvende inn gjennom en liten sprekk oppe på det ene vinduet. Fuglen fløy og satt seg på kanten av sengen min hvor den ble sittende en liten stund og se på meg, før den fløy like elegant ut av glipen i vinduet som den fløy inn. Fugler flest kræsjer i vinduene, de flyr ikke gjennom små gliper... Det var sikkert bare en smart fugl som visste hva den gjorde, kanskje noen fugletyper har bedre oversikt over slikt enn andre (jeg er ingen fugleekspert)... Men jeg syns allikevel det var en veldig flott og vakker opplevelse som definitivt hadde sin dose mystikk over seg.
Vis hele sitatet...
Du hadde fått noen gode smertestillende da eller?
Sist endret av The Great Catsby; 17. september 2011 kl. 13:58.
Jeg har alltid vært nøytral mtp paranormale ting, og jeg har lest veldig masse om det i mange år.

For min del, så har jeg ikke hatt noen spesielle hendelser, annet enn følelsen av kvalme visse steder, og tven min slo seg på av ingenting engang. (Bor i blokk.)

Men for en stund siden var jeg bortom en barndomskompis, og oldefaren hans bodde i 2 etasje men døde for mange år siden. (Han var også mentalt forvirret, drev alltid og tullet osv.) Da jeg var hos kompisen min, så sa han "Du, kom hit". Så gikk vi opp i andre etasje hvor han har rom, også gikk vi innenfor dørkarmen hans, det var iskaldt.
Javel, tenkte jeg, og gikk utenfor rommet hans igjen, og det kalde bråstoppet i selve dørkarmen, utenfor rommet hans var det normal temperatur, men 1 mm innenfor dørstokken til rommet hans var det iskaldt, vinduet var lukket, og ovnen var på. Dette kommer av og på vistnok.

En annen gang så var ikke kompisen min hjemme, så jeg og en kamerat fikk gå inn uten at han var hjemme. (Han sa han kom straks.) Vi gikk inn, og begge viste om at det var noe merkelig med huset. Ingenting i huset var slått på, så gikk vi opp på rommet hans og spillte litt trommer osv mens vi ventet.

Så ble vi lei, og gikk ned, og da var plutselig projektoren på, uten at noen har vært inne (vi låste), og begge satt oppe. Har også vært vitne til at blader og bøker har bare falt ned fra bord. (Hørt et smell forså å se at blader ligger på gulvet.)

Også brødrene hans (iallefall han ene) sier at han leker med en person som ikke finnes, og om ting blir borte osv skylder han på fantasivennen sin. (Dette kan være normalt at barn har fantasivenner though?)

Dette med elektrisitet som gikk av og på tok de etterhvert tak i, og fikk installert nytt strømnett inn til huset, og tingene fortsatte.

Jeg kommer iallefall ikke på noen naturlig forklaring.
Sitat av G4ndj1 Vis innlegg
Du hadde fått noen gode smertestillende da eller?
Vis hele sitatet...
Ingenting på eller rundt det aktuelle tidsrommet som var en god del dager etter ulykken, ikke en gang en paracet ;-). Rett etter ulykken derimot... det er en helt annen historie... xD Jeg lå visstnok og sang for full hals på ulykkesstedet når legene dopet meg ned... husker ingenting av det xD
Sist endret av Ezukiel; 17. september 2011 kl. 14:03.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Det er ikke poenget. Jeg understreker klart og tydelig at jeg ikke går rundt og tror hendelsene er overnaturlige, alle hendelsene har trolig en fullstendig logisk og naturlig forklaring; det hindrer allikevel ikke at det hendelser som gjør at jeg er åpen for muligheten at det ikke har en pr.dags dato naturlig forklaring.
Vis hele sitatet...
Jo, det er poenget! Fordi du har opplevd et par usannsynlige, men fortsatt fullt ut mogelege hendinger så får det deg til å konkludere med at det kan finnast overnaturlege fenomen. Det er ei litt logisk brist i mine auge - eg forstår ikkje kvifor dei hendingane skal sannsynleggjere det overnaturlege.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er poenget! Fordi du har opplevd et par usannsynlige, men fortsatt fullt ut mogelege hendinger så får det deg til å konkludere med at det kan finnast overnaturlege fenomen. Det er ei litt logisk brist i mine auge - eg forstår ikkje kvifor dei hendingane skal sannsynleggjere det overnaturlege.
Vis hele sitatet...
Leser du det jeg skriver? Jeg hverken konkluderer eller sannsynliggjør noe som helst overnaturlig! Jeg deler mine opplevelser som for min del har gjort at jeg ikke utelukker overnaturlige fenomener!
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er poenget! Fordi du har opplevd et par usannsynlige, men fortsatt fullt ut mogelege hendinger så får det deg til å konkludere med at det kan finnast overnaturlege fenomen. Det er ei litt logisk brist i mine auge - eg forstår ikkje kvifor dei hendingane skal sannsynleggjere det overnaturlege.
Vis hele sitatet...
Jeg trodde poenget med denne tråden var å dele underfundige opplevelser man har hatt ? Så kommer du og forpester hele tråden før den i det hele tatt har kommet i gang ?
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Jeg deler mine opplevelser som for min del har gjort at jeg ikke utelukker overnaturlige fenomener!
Vis hele sitatet...
Utelukker du at tannfeen kan ha vært årsaken til disse?
Jeg har selv hatt noen spenstige opplevelser, jeg er oppvokst i et hus som var over 300 år. i gangen i det huset hørte jeg utallige ganger noe som pustet rett ved siden av meg, dette ofte sammen med en sterk gammeldags parfymelukt. Jeg trodde i starten at det var min egen pust jeg hørte, men en gang prøvde jeg å holde pusten for å høre. men pustingen fortsatte, da løp jeg ut med ståpels fra topp til tå.

Fra den dagen har jeg personlig vært overbevist om at det finnes noe "overnaturlig" . Jeg hørte også mye bankelyder fra et bestemt hjørne i stua, som om noen banket litt forsiktig med hammer

Ved et par annledninger så jeg også tydelig en skikkelse som gikk forbi gjennom vinduet (på innsiden) da jeg var på vei inn. jeg var jo sikker på at det var min mor som var hjemme. men huset var tomt da jeg kom inn

Disse opplevelsene snakket jeg ikke med noen om før lenge etter jeg ble voksen. da jeg var på besøk hos min mor
nevnte jeg disse opplevelsene for henne og hun kunne bekrefte å ha opplevd akkurat de samme tingene på de samme stedene. men hadde aldri villet si noe om det for å ikke gjøre meg redd

Dette har nå blitt snart 20 år siden å jeg har deverre/heldigvis ikke opplevd noe etter jeg flyttet derfra, men fikk til gjenngjeld MYE mens jeg bodde der
Sitat av elektronisk Vis innlegg
Utelukker du at tannfeen kan ha vært årsaken til disse?
Vis hele sitatet...
Jeg utelukker ikke at du er et troll.
grow up guys...
anyway...
Er skeptiker selv når det gjelder sånne ting, men hadde en opplevelse på hytta en gang som er vanskelig og forklare.

Satt i stolen foran pcèn med mobilt bredbånd og surfet.
Hører klart og tydelig skritt som nærmer seg inngangs partiet, har vindu ut mot partiet men så ingen.
Hører at ytterdøra går opp og igjen, og det samme med mellom døren.
Så blir det stille i ca 5 sekunder, før jeg hører tunge skritt igjen. Skritta kommer helt bort til meg før det stoppet.
Akkurat i det skritta stopper begynner lyskrona over hode mitt og snurre rundt og rundt.
Tenkte bare: -hmmm, WTF!!!!
lyskrona mistet aldri fart. satt i 10 minutter og venta på at krona skulle slutte og snurre men måtte til slutt ta borti krona med handa for å få den til å stoppe. Hytta våres ligger rett ved russer-bunkere fra krigen.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
i all sannsynlighet et tanntroll. For en tulletråd.
Andres opplevelser av hva de tror muligens kanskje kan ha vært noe overnaturlig er like spennende som å se maling tørke.
Vis hele sitatet...
Da foreslår jeg du leser en annen tråd/gjør noe annet. Artig for noen, kjedelig for deg (slik som det er med alt, hadde jeg opplevd alle tråder her inne som like spennende hadde jeg hatt "fulltidsjobb" med å følge med på dette forumet). Ingen som tvinger deg til å se maling tørke eller lese denne tråden.

Forøvrig gode de opplevelsene/historiene som har kommet så langt :-)!
Sitat av Balderac Vis innlegg
Jeg trodde poenget med denne tråden var å dele underfundige opplevelser man har hatt ? Så kommer du og forpester hele tråden før den i det hele tatt har kommet i gang ?
Vis hele sitatet...
njaa, ville ikke gått så langt, temaet TS prøver å ta opp er absolutt interessant, hvorfor ikke, men slik jeg ser det så har han ikke satt noe standard.

og uten slike rammer så kan jeg ikke se hvordan dette kan bli en seriøs eller spennende tråd.

personlig hadde jeg stilt visse kriterier og ekskludert hendelser fra barndommen da slike historier ikke har mulighet til å eie noe form for troverdighet(mest sannsynlig).

hadde noen undulater før og kjøpte en sånn parrings "boks/hule" til dem.
moren kunne fly inn i et lille hullet på boksen med hodet først uten problemer. og fugleungene kræsjet med vinduet ja, men ettervært så forstod de det og landet ved vinduskarmen, snudde huet og tittet ut med det ene øyet.

så at en fugl fløy inn er ikke så usannsynlig om han har lært seg "ruta", kanskje den har vært der før og spist av brødskiva til en pasient som sov og kom tilbake for å titte etter mer mat?

sykehussenger har jo ofte et sånt langt metallrør på enden som man bruker for å dra sengen bort/trille osv, det er perfekt for en fugl å lande der og titte rundt.

poenget mitt er, hvis vi først skal komme med påstander om hva vi har opplevd, så la oss i det minste dele noe vi vet går imot alt vi kjenner til og ikke at en fugl fløy inn i et rom eller noe sånt.

det holder ikke for min del, som sagt, så kan være interssant å lese hva folk mener de har opplevd, men ja, må nesten sette streken et sted etter min mening.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Leser du det jeg skriver? Jeg hverken konkluderer eller sannsynliggjør noe som helst overnaturlig! Jeg deler mine opplevelser som for min del har gjort at jeg ikke utelukker overnaturlige fenomener!
Vis hele sitatet...
Jo, men kvifor får hendelser som lar seg forklare rimelig enkelt deg til å vere open for andre forklaringer? Det er den logiske kortslutninga eg ikkje forstår. At du har vore heldig leder til at du ikkje kan utelukke det overnaturlege?

Beste svaret på det er Occams Razor: du har enkelt og greit vore heldig. Du underbygger ikkje kvifor det skal ha vore noko meir...
Sitat av oggen Vis innlegg
Det er jo greit og ha en god tone. Trådstarter er ute etter det som blir oppfattet som spesielle historier sett fra enkeltindividets vurdering, og ikke så mye tull så som dette ...det var ikke morro heller, synes jeg. Det må jo være mulig og ha en seriøs tråd uten å bikke den over til tull og tøys, da lager vi heller en tråd med "tull og tøys".
Vis hele sitatet...
Så lenge enkeltindividet har samme oppfatning som deg? Dessuten er dette, for oss med logisk tankevirksomhet, en tråd med "tull og tøys".

Et godt bevis på dette, er at folk som tror eller er usikker på overnaturlige hendelser blir sinte når tannfe, alver, enhjørning osv dukker opp. For meg er det samme ulla - se spøkelser, prate med døde, forutse framtiden, gud, enhjørninger etc etc.

Men for all del! Jeg har ingenting imot at folk diskuterer temaet, jeg dør bare litt innvendig når folk snakker om det som om det skulle vært reelt.
Jeg jobbet på hurtigruten for 30 år siden og var akkurat begynt å gå på travbanen i Bergen, på gamle Nesttun. Jeg hadde brukt et par timer kvelden i forveien på å studere program og avis. Jeg synes det var interessant, og gjør det fortsatt i dag. Jeg har sett tusenvis av løp og hester etter dette. Det går noen år så glemmer man både løp og hester etter hvert som nye kommer til. Men Arnaprinsen glemmer jeg aldri. Den gikk i et løp der den hadde 100 m tillegg på hest nr. 1 og det var 15 hester til start. Jeg bestemte meg om kvelden for ikke å spille i akkurat det løpet da jeg synes det så svært vanskelig ut. Om natten drømte jeg om akkurat det løpet: Arnaprinsen tok inn meter for meter i halvannen runde og på oppløpet ble den styrt ut i banen og den sprang forbi alle og kom først over målstreken. Jeg gikk og tenkte på løpet jeg hadde drømt om neste dag, før jeg dro opp på travbanen. Jeg ombestemte mine planer og satte kr. 100,- i vinner på Arnaprinsen, selv om jeg hadde vanskelig for å se at den skulle kunne ta igjen 100 m. Vanlig spilte jeg kr. 10 vinner, og det var første gang jeg satte et tre sifferet beløp i et løp (kr. 100,- var litt penger den gangen). Løpet startet og gikk akkurat som jeg hadde drømt, det var som å spole tilbake drømmen, for utviklingen i løpet ble akkurat slik som i drømmen. Jeg vant kr. 1 200,- og det var jo også stor stas på den tiden, men jeg må innrømme at måten vinneren ble plukket ut på har jeg aldri opplevd siden.
Arnaprinsen gikk mange løp noen år til, men vant aldri flere løp.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, men kvifor får hendelser som lar seg forklare rimelig enkelt deg til å vere open for andre forklaringer? Det er den logiske kortslutninga eg ikkje forstår. At du har vore heldig leder til at du ikkje kan utelukke det overnaturlege?

Beste svaret på det er Occams Razor: du har enkelt og greit vore heldig. Du underbygger ikkje kvifor det skal ha vore noko meir...
Vis hele sitatet...
Så, hvis man har en hendelse der det finnes en logisk forklaring så skal man fullstendig utelukke muligheten for at det kan være andre forklaringer? Jeg er i utgangspunktet enig med deg, den logiske forklaringen er mest sannsynligvis den aktuelle; det gjelder sikkert for alle de hendelsene jeg selv har oppsummert. Det hindrer meg allikevel ikke i å være åpen for muligheten at andre forklaringer kan finnes.

For meg er det ikke snakk om å konkludere med at noe overnaturlig finnes, det er ikke snakk om at noe av dette er reelt. Det er snakk om å dele erfaringer der man selv i etterkant har fått seg selv til å spørre om det kan ha vært noe mer bak det. Hendelser som har gjort inntrykk. Om det så er snakk om en fugl med gode navigeringsferdigheter, det gjorde inntrykk på meg; dumt nok som det sikkert høres ut.

Som jeg skrev et sted. Ting som ble oppfattet som overnaturlige for 200 år siden har i dag en vitenskapelig forklaring, det er naivt å tro at mye av det som i dag oppfattes som overnaturlig ikke vil ha en naturlig forklaring om 200 nye år til (og da snakker jeg ikke nødvendigvis om mine hendelser da de alle allerede i dag kan ha sin mer eller mindre naturlige forklaring, andre her har derimot mer uforklarelige hendelser). Vi er milevis i fra å ha forstått alt som foregår rundt oss, tror ingen av oss her inne er så høye på oss selv at vi tror noe annet.
Sist endret av Ezukiel; 17. september 2011 kl. 15:41.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Så lenge enkeltindividet har samme oppfatning som deg? Dessuten er dette, for oss med logisk tankevirksomhet, en tråd med "tull og tøys".

Et godt bevis på dette, er at folk som tror eller er usikker på overnaturlige hendelser blir sinte når tannfe, alver, enhjørning osv dukker opp. For meg er det samme ulla - se spøkelser, prate med døde, forutse framtiden, gud, enhjørninger etc etc.

Men for all del! Jeg har ingenting imot at folk diskuterer temaet, jeg dør bare litt innvendig når folk snakker om det som om det skulle vært reelt.
Vis hele sitatet...
Nå har jeg lest TS innlegg en gang til. Jeg kan ikke se at han bruke ord som tannfe, alver osv. noe sted i innlegget. Ikke oppfordrer han til debatt heller, men ønsker seg historier, slik jeg oppfatter det.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Så lenge enkeltindividet har samme oppfatning som deg? Dessuten er dette, for oss med logisk tankevirksomhet, en tråd med "tull og tøys".

Et godt bevis på dette, er at folk som tror eller er usikker på overnaturlige hendelser blir sinte når tannfe, alver, enhjørning osv dukker opp. For meg er det samme ulla - se spøkelser, prate med døde, forutse framtiden, gud, enhjørninger etc etc.

Men for all del! Jeg har ingenting imot at folk diskuterer temaet, jeg dør bare litt innvendig når folk snakker om det som om det skulle vært reelt.
Vis hele sitatet...
Er vel ingen som har sagt at noe er reelt. De har bare kommet med mystiske ting som har hendt dem, ingen som har sagt noe om tannfe på en seriøs måte!
Sist endret av 6udxd; 17. september 2011 kl. 15:47.
Har egentlig ikke opplevd noe som må ha vært paranormalt, men emnet er interessant!

Eneste jeg har merket er at antibac-dispenserne på sykehjemmet starter, selv om jeg er eneste på avdelinga, men for alt jeg vet kunne det vært en flue under der!

Holder meg nøytral til jeg opplever noe skikkelig skummelt.
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Vi er milevis i fra å ha forstått alt som foregår rundt oss, tror ingen av oss her inne er så høye på oss selv at vi tror noe annet.
Vis hele sitatet...
Det er så mye mystisk som vi ikke forstår, vi trenger ikke finne på historier om spøkelser og ånder for å finne noe magisk.
Sjekk historien, pyramider rundt i verden, fantastiske byggverk fra tapte sivilisasjoner for tusenvis av år siden. Vi vet ikke hvordan og ikke hvorfor.
Se ut mot verdensrommet, rare stjerner og sorte hull, ting vi ikke kan forklare. Ting som virker å bryte mot alle regler.
Se på fysikk, hvordan vi prøver å finne ut hva virkeligheten er bygget av, det som ligger under atomer og kvarker, vi vet så lite, det er fuckings Narnia nedi der jeg lover deg.
Det er mer en nok mystikk uten spøkelser!
Nå har jeg vist forvilla meg inn i tråden her igjen, faen ass
Sist endret av Bothrops; 17. september 2011 kl. 15:50.
Sitat av oggen Vis innlegg
Jeg jobbet på hurtigruten for 30 år siden og var akkurat begynt å gå på travbanen i Bergen, på gamle Nesttun. Jeg hadde brukt et par timer kvelden i forveien på å studere program og avis. Jeg synes det var interessant, og gjør det fortsatt i dag. Jeg har sett tusenvis av løp og hester etter dette. Det går noen år så glemmer man både løp og hester etter hvert som nye kommer til. Men Arnaprinsen glemmer jeg aldri. Den gikk i et løp der den hadde 100 m tillegg på hest nr. 1 og det var 15 hester til start. Jeg bestemte meg om kvelden for ikke å spille i akkurat det løpet da jeg synes det så svært vanskelig ut. Om natten drømte jeg om akkurat det løpet: Arnaprinsen tok inn meter for meter i halvannen runde og på oppløpet ble den styrt ut i banen og den sprang forbi alle og kom først over målstreken. Jeg gikk og tenkte på løpet jeg hadde drømt om neste dag, før jeg dro opp på travbanen. Jeg ombestemte mine planer og satte kr. 100,- i vinner på Arnaprinsen, selv om jeg hadde vanskelig for å se at den skulle kunne ta igjen 100 m. Vanlig spilte jeg kr. 10 vinner, og det var første gang jeg satte et tre sifferet beløp i et løp (kr. 100,- var litt penger den gangen). Løpet startet og gikk akkurat som jeg hadde drømt, det var som å spole tilbake drømmen, for utviklingen i løpet ble akkurat slik som i drømmen. Jeg vant kr. 1 200,- og det var jo også stor stas på den tiden, men jeg må innrømme at måten vinneren ble plukket ut på har jeg aldri opplevd siden.
Arnaprinsen gikk mange løp noen år til, men vant aldri flere løp.
Vis hele sitatet...
Ikke dårlig! Det minner meg på en drøm jeg hadde en gang :

- Da jeg var i min forrige jobb drømte jeg en natt at en person på den ene avdelingen ønsket å bytte avdeling og at jeg kom til å bli tilbudt han sin stilling (jeg hadde ingen forvarsel om at dette kunne skje). Dagen etterpå ble jeg spurt om å komme inn på møterom for en samtale, personen jeg hadde drømt om hadde bedt om å bytte stilling og jeg ble forespeilet at jeg kunne få han sin stilling. Det ble dog aldri noe av det da jeg etterhvert av andre grunner ikke ville jobbe for selskapet lengre og sa opp.
Kan vi ha iallefall ÈN tråd som kan omhandle noe ikke alle er enige om, UTEN å måtte starte en jævla diskusjon om hvorvidt det finnes eller ikke?!

Del historier, ikke faktasetninger!
Sist endret av Bruskork1; 17. september 2011 kl. 15:51.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Kan vi ha iallefall ÈN tråd som kan omhandle noe ikke alle er enige om, UTEN å måtte starte en jævla diskusjon om hvorvidt det finnes eller ikke?!

Del historier, ikke faktasetninger!
Vis hele sitatet...
Vi er eit diskusjonsforum. Ikkje ein blogg der du kan rekne med å få publisert ting utan kritikk.

Diskusjon rundt grunnlaget for historiene er fullstendig on topic i mine auge, så lenge det held seg til sakleg diskusjon.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Det er så mye mystisk som vi ikke forstår, vi trenger ikke finne på historier om spøkelser og ånder for å finne noe magisk.
Sjekk historien, pyramider rundt i verden, fantastiske byggverk fra tapte sivilisasjoner for tusenvis av år siden. Vi vet ikke hvordan og ikke hvorfor.
Se ut mot verdensrommet, rare stjerner og sorte hull, ting vi ikke kan forklare. Ting som virker å bryte mot alle regler.
Se på fysikk, hvordan vi prøver å finne ut hva virkeligheten er bygget av, det som ligger under atomer og kvarker, vi vet så lite, det er fuckings Narnia nedi der jeg lover deg.
Det er mer en nok mystikk uten spøkelser!
Nå har jeg vist forvilla meg inn i tråden her igjen, faen ass
Vis hele sitatet...
Helt enig! Og fantastisk er det, syntes det er kjempespennende med alt du nevner der!

Men det er ikke snakk om å finne på noen historier her, det er snakk om historier som har skjedd. Trenger ikke være snakk om spøkelser i paranormal forstand, ingen som vet hva som faktisk skjer når vi dør. Kanskje det ligger i naturens egne mystiske lover at vi etterlater oss noe når vi dør som kan tolkes til å være et spøkelse?

Slike ting som dette er et noe tabubelagt og provoserende emne for mange, at mange forviller seg inn her og fyrer seg litt opp er noe av det minst overnaturlige med denne tråden ;-).
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Ikke dårlig! Det minner meg på en drøm jeg hadde en gang :

- Da jeg var i min forrige jobb drømte jeg en natt at en person på den ene avdelingen ønsket å bytte avdeling og at jeg kom til å bli tilbudt han sin stilling (jeg hadde ingen forvarsel om at dette kunne skje). Dagen etterpå ble jeg spurt om å komme inn på møterom for en samtale, personen jeg hadde drømt om hadde bedt om å bytte stilling og jeg ble forespeilet at jeg kunne få han sin stilling. Det ble dog aldri noe av det da jeg etterhvert av andre grunner ikke ville jobbe for selskapet lengre og sa opp.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk mye mer sannsynlig at man drømmer noe som er tilnærmet sant enn det er å vinne i lotto. Samme prinsippet gjelder når telefonen ringer og man tenker det er sikkert faren min, eller noen andre man kjenner godt. Svaret er ganske enkelt at det er en del folk man forventer at skal ringe fordi det er mer sannsynlig. Du er ikke synsk.

Hvis telefonen ringer og før du ser hvem det er så sier du "det er noen som har ringt feil" da blir jeg imponert. Men at jeg tipper at samtalen kommer fra min far som jeg snakker med på telefon flere ganger i uken er bare erfaringsbasert tipping.
Sitat av 6udxd Vis innlegg
Er vel ingen som har sagt at noe er reelt. De har bare kommet med mystiske ting som har hendt dem, ingen som har sagt noe om tannfe på en seriøs måte!
Vis hele sitatet...
Hvorfor sier du det? Fordi det er tannfeen, er det ikke seriøst? Hvor går grensen? Og hvem av dere er det som bestemmer dette?

Sitat av oggen Vis innlegg
Nå har jeg lest TS innlegg en gang til. Jeg kan ikke se at han bruke ord som tannfe, alver osv. noe sted i innlegget. Ikke oppfordrer han til debatt heller, men ønsker seg historier, slik jeg oppfatter det.
Vis hele sitatet...
Du følte ikke at det var logisk å lese de andre innleggene da?
Sitat av murloc Vis innlegg
Det er faktisk mye mer sannsynlig at man drømmer noe som er tilnærmet sant enn det er å vinne i lotto. Samme prinsippet gjelder når telefonen ringer og man tenker det er sikkert faren min, eller noen andre man kjenner godt. Svaret er ganske enkelt at det er en del folk man forventer at skal ringe fordi det er mer sannsynlig. Du er ikke synsk.

Hvis telefonen ringer og før du ser hvem det er så sier du "det er noen som har ringt feil" da blir jeg imponert. Men at jeg tipper at samtalen kommer fra min far som jeg snakker med på telefon flere ganger i uken er bare erfaringsbasert tipping.
Vis hele sitatet...
Selv om noe er mer sannsynlig enn noe annet så betyr vel ikke det at det ikke ligger noe "overnaturlig" over det? Det er sannsynlig at det ikke ligger noe overnaturlig over det, jeg ville aldri lagt pengene mine på at det nå noe overnaturlig over det. Det hindrer det allikevel ikke fra å være opplevelser som kan oppfattes som spesielle, morsomme og mystiske. Noe topic på denne tråden er.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvorfor sier du det? Fordi det er tannfeen, er det ikke seriøst? Hvor går grensen? Og hvem av dere er det som bestemmer dette?

Du følte ikke at det var logisk å lese de andre innleggene da?
Vis hele sitatet...
Jeg har lest de andre innleggene også. Jeg forstår ikke helt hvor du vil, men jeg trodde at det var trådstarter som setter føringen for en tråd (et innlegg om det også), selv om jeg vet at det ofte glir ut ettersom vi er ulike enkeltindivider.
Sitat av Zepur Vis innlegg
Hvorfor sier du det? Fordi det er tannfeen, er det ikke seriøst? Hvor går grensen? Og hvem av dere er det som bestemmer dette?

Du følte ikke at det var logisk å lese de andre innleggene da?
Vis hele sitatet...
Grensen går der folk har opplevd noe de selv føler har vært noe spesielt over.

Jeg har ikke nevnt tannfe i noen innlegg (før dette), jeg har sitert en annen kar som dro inn en tannfe. Har du lest de andre innleggene mine da?
Sitat av Ezukiel Vis innlegg
Selv om noe er mer sannsynlig enn noe annet så betyr vel ikke det at det ikke ligger noe "overnaturlig" over det? Det er sannsynlig at det ikke ligger noe overnaturlig over det, jeg ville aldri lagt pengene mine på at det nå noe overnaturlig over det. Det hindrer det allikevel ikke fra å være opplevelser som kan oppfattes som spesielle, morsomme og mystiske. Noe topic på denne tråden er.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg gir meg for denne gang. Du kan jo sjekke opp The Law of Large numbers, siden det er den jeg baserer dette på.

Det beste du gjør er å se filmen Here Be Dragons da han forklarer teorien enkelt. Han tar også for seg andre fenomener sett fra en skeptikers synspunkt. Utrolig bra film.
Ezukiel og oggen, helt konkret, hvorfor er det så viktig for dere å poengtere at TS ikke har skrevet tannfe? Det er helt greit at dere ikke forstår det jeg skriver, men la oss nå få det på det rene at jeg ikke har uttalt meg om hva TS har skrevet mtp tannfeen direkte.

Det jeg stusser på er reaksjonene som ofte kommer fra "troende" når ting som tannfe blir nevnt. Eller at lyset plutselig går, som forøvrig er en klassiker på film. Hvorfor skal slike eksempler stemples som trolling og tull, når identisk tullete eksempler nærmest er beviser for en magisk verden?
Sitat av murloc Vis innlegg
Ok, jeg gir meg for denne gang. Du kan jo sjekke opp The Law of Large numbers, siden det er den jeg baserer dette på.

Det beste du gjør er å se filmen Here Be Dragons da han forklarer teorien enkelt. Han tar også for seg andre fenomener sett fra en skeptikers synspunkt. Utrolig bra film.
Vis hele sitatet...
Skal sjekke ut den filmen! :-) Hørtes interessant ut.

Sitat av Zepur Vis innlegg
Ezukiel og oggen, helt konkret, hvorfor er det så viktig for dere å poengtere at TS ikke har skrevet tannfe? Det er helt greit at dere ikke forstår det jeg skriver, men la oss nå få det på det rene at jeg ikke har uttalt meg om hva TS har skrevet mtp tannfeen direkte.

Det jeg stusser på er reaksjonene som ofte kommer fra "troende" når ting som tannfe blir nevnt. Eller at lyset plutselig går, som forøvrig er en klassiker på film. Hvorfor skal slike eksempler stemples som trolling og tull, når identisk tullete eksempler nærmest er beviser for en magisk verden?
Vis hele sitatet...
Greit, da snakker vi ikke mer om tannfeen eller at lyset går når sikringen går.

Kan heller ikke finne noen beviser for en magisk verden her i denne tråden, kun opplevelser som av den enkelte kan oppfattes som mystisk.
Jeg var og gikk på folkehøgskule for et par år tilbake - på Vestlandet.
Under en lang tur på Sognefjellet en seinhøst, campet vi ved et vann..
Hele gruppa var omlag 20-25personer, og vi var delt opp i lag på 4-5 stykker.
Der var vi altså et par netter.

Laget mitt hadde teltet sitt ved en liten skrent, der sjølsagt åpninga var motsatt vei. Skrenten var i det hele tatt ikke stor/for bratt/farlig - men det hører med til saken at det IKKE beveget seg folk der overhodet, eller altså f.eks klatret på skrenten, man har i grunn ingenting på/ved skrenten å gjøre...

Jeg og min venn lå i sovepose og hadde hodene våres vendt mot skrenten, og det var jenter og andre venner som lå på andre plasseringer i teltet. Vi kunne da pga plasseringen kjenne litt vestavinden i ansiktet.

Det syke kom til det at den første natta vi overnatta - eller om morgenen var jo det - så kommer det ei hand fra utsida av teltet og græbber kameraten min i trynet.
Jeg får jo sjølsagt alt dette her med meg, men jeg klarer jo ikke helt å bli sjokka, fordi jeg er jo sjølsagt grisetrøtt og groggy. Vi finner jo ut at det hender halv seks-tiden om morran og det er skumring ute - og bikkjekaldt på Sognefjellet!
Og vi sier igrunn til hverandre "herlighet, hva var det der(??)" og kan ikke gjøre stort mer enn å smile av det og legge oss tilbake og sove en time til....

Jeg og vennen var halvvåkne noe ca 15-30 minutter før det her hendte, og kunne på sett og vis "kjenne" at det var noe i nærheten..
Vi hørte igrunn ikke så mye rundt oss før hendelsen, men det er jo vanskelig å bedømme pga en del vind og generelt *fjell-lyder*-(-shit, høres spooky ut).

Det syke i historien var altså hånda fra utsida av teltet, fra skrent-sida ikke ètt menneske kunne stå i, kommer og gjør sitt.. Veldig random igrunn, det var ikke noe frykt/redsel fra VÅR side, og hele hendelsen gikk pent og rolig for seg.

Ved frokost f.o.m. halv åtte prata vi om dette, men det var såpass unaturlig og rett og slett random at man ikke hadde ord! Sannsynligheten for at det var noen andre fra gruppa er jo også liten - vi la oss seint, og var helt knust og slitne når vi la oss ned seint på kvelden før denne morgenen.

*Vil foreløpig ikke bruke ordet overnaturlig -bare unaturlig, på hendelsen!
** Har forsåvidt en hel del andre skog, fjell, natur-relaterte spooky/overnaturlige-historier, men jeg vil si at denne er vel god fortelling-materiale!

Noen i slekta mi bodde i et gammalt hus, og fetteren min var vel rundt 4-5 år da det starta. Hvis han var aleine i et rom begynte han å skrike ut "dama på veggen" og pekte på en vegg. Når vi gikk dit så var det bare en vegg uten noen malerier elns, og han pekta alltid på den samme veggen og skrek "dama på veggen". Det var en gammel dame som bodde der før og døde før de kjøpte huset. Tanta mi har en del skumle historier hu har opplevd fra det huset der, men jeg velger å ikke bruke tida mi på å skrive det ned her når enkelte bruker all sin makt og energi på å forpeste og nekte folk hva dem selv har opplevd.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, men kvifor får hendelser som lar seg forklare rimelig enkelt deg til å vere open for andre forklaringer? Det er den logiske kortslutninga eg ikkje forstår. At du har vore heldig leder til at du ikkje kan utelukke det overnaturlege?

Beste svaret på det er Occams Razor: du har enkelt og greit vore heldig. Du underbygger ikkje kvifor det skal ha vore noko meir...
Vis hele sitatet...
Og Occams Razor i henhold til den lyskrona som snurra rundt og rundt? få høre, Slashdot! Virker som om du har fått en åpenbarelse fra Gud selv angående hva som går an og ikke i denne verden. Jeg mener halt klart at trossystemet ditt er dogmatisk og fundamentalistisk i motsetning til trådstarter. Supernaivt å tro at alle hendelser kan forklares ut ifra dagens vitenskap eller for ditt vedkommende gårsdagens vitenskap. Det har alltid florert av beretninger av såkalte overnaturlige fenomener. Og mange av beretnngene må puttes i båsen overnaturlig siden Occams Razor skal være den mest enkle eller plausible forklaringen. Skal man først benytte seg av Occams Razor så er første bud at du må ha et åpent sinn som ikke er tilsmussa av skeptisistisk hovod.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jo, det er poenget! Fordi du har opplevd et par usannsynlige, men fortsatt fullt ut mogelege hendinger så får det deg til å konkludere med at det kan finnast overnaturlege fenomen. Det er ei litt logisk brist i mine auge - eg forstår ikkje kvifor dei hendingane skal sannsynleggjere det overnaturlege.
Vis hele sitatet...
Jo - man forstår at du setter logikken meget høyt, og veldig godt mulig at alle de historiene som kommer på denne tråden har en heeelt logisk og naturlig forklaring..
MEN; det var vel ikke dèt som var poenget til ts. Her vil vi ha historier, så får vi muligens ta diskutere validiteten i disse etterpå..

_____ _______

Når dèt først er sagt - så ønsker jeg bare å nevne det at det er mye den anti-overnaturlige, årsaks-søkende og til dels dømmende -(jeg kunne ha brukt enda flere adjektiver)-vestlige vitenskapen ikke helt klarer å få svar på!
Jeg er ikke imot vitenskapen/vestlig vitenskap, som er metodisk og logisk, den sjølsagt regnes som den beste typen vitenskap EVER, men; særlig her i Norge og et par andre land har vi en sterk tendens til å direkte mokke ned på alt som ikke umiddelbart har en logisk forklaring!

I Usafor å ta ètt eks, så er de mye mer åpne for andre forklaringer enn bare det som kan sees, veies og måles. Bla sjekk Nrk Schrødninger Katts serier om etter-døden og etter-døden-opplevelser..., de fleste fra serien som forsker på det feltet er utafor Norge og vest-Europa
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Lavtrykk Vis innlegg
Og Occams Razor i henhold til den lyskrona som snurra rundt og rundt? få høre, Slashdot!
Vis hele sitatet...
Eg har ikkje ei god forklaring, ettersom eg ikkje var der, ikkje har sett lysekruna og ikkje kjenner situasjonen.

Poenget er at det er idioti å hoppe fra å ikkje ha ei forklaring til å anta at det er overnaturleg.
Sitat av Lavtrykk Vis innlegg
Virker som om du har fått en åpenbarelse fra Gud selv angående hva som går an og ikke i denne verden. Jeg mener halt klart at trossystemet ditt er dogmatisk og fundamentalistisk i motsetning til trådstarter.
Vis hele sitatet...
Nei, eg har ikkje påstått noko om kva som går an og ikkje, har eg vel? Eg har ikkje stilt spørsmål ved om nokon hendinger her inne har hendt, eller om folk si oppfaning av dei. Derimot stiller eg spørsmål ved konklusjonane dei vel å dra fra dei.
Sitat av Lavtrykk Vis innlegg
Supernaivt å tro at alle hendelser kan forklares ut ifra dagens vitenskap eller for ditt vedkommende gårsdagens vitenskap.
Vis hele sitatet...
Kor tek du det frå? Har eg påstått alt kan forklarast? Eg har vel heller sagt at mangel på forklaring vil ikkje sei at ein må hoppe til konklusjoner om at det er overnaturleg. Og gårsdagens vitenskap? Kan du utdjupe den påstanden litt? Har eg komt med konkrete påstander om anvendelse av vitskap i denne tråden?
Sitat av Lavtrykk Vis innlegg
Det har alltid florert av beretninger av såkalte overnaturlige fenomener. Og mange av beretnngene må puttes i båsen overnaturlig siden Occams Razor skal være den mest enkle eller plausible forklaringen.
Vis hele sitatet...
Nei, for putter du det i båsen overnaturlig har du introdusert en gedigen ukjent faktor: overnaturleg. I eksempelet med lysekruna kan eg tenke ut et par alternative forklaringer som er fullstendig innanfor det vi veit om fysikk. Som t.d. trådstarter si oppfatning av tid, pendler, energibevaring m.m.
Sitat av Lavtrykk Vis innlegg
Skal man først benytte seg av Occams Razor så er første bud at du må ha et åpent sinn som ikke er tilsmussa av skeptisistisk hovod.
Vis hele sitatet...
Pissprat. Tvert imot må ein stille kritiske spørsmål til det ein har observert - og ikkje minst har blitt gjenfortalt. Mennesker er upålitelege observatører, og har relativt dårleg observasjonsevne.

Edit: i tillegg vil jo eg påstå at å introdusere det overnaturlege ikkje forklarer nokon ting, så lenge du ikkje konkretiserer det. I så fall er jo sjølve poenget med Occams Razor, som er at den enklaste forklaringa er den beste litt borte. Å peike på ein ukjent faktor er knappast ei forklaring...
Sist endret av vidarlo; 17. september 2011 kl. 17:44.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Edit: i tillegg vil jo eg påstå at å introdusere det overnaturlege ikkje forklarer nokon ting, så lenge du ikkje konkretiserer det. I så fall er jo sjølve poenget med Occams Razor, som er at den enklaste forklaringa er den beste litt borte. Å peike på ein ukjent faktor er knappast ei forklaring...
Vis hele sitatet...
Bare for og understreke dette:

a principle that generally recommends, when faced with competing hypotheses that are equal in other respects, selecting the one that makes the fewest new assumptions
Vis hele sitatet...
Det og forklare at lysekrona ble utsatt for trekk er lett og forklare uten å måtte gjøre mange nye antakelser. Å si at den derimot ble beveget av spøkelser? Det åpner for så mange kompliserte spørsmål og antakelser at det er latterlig.

- Hvilken interesse har spøkelser og liknende for lysekrona?
- Det er jo tydelig at de vil bli lagt merke til, hvorfor ikke gjøre noe mer sikkert en å dingle litt på en lysekrone?
- Hvordan påvirker en usynlig og immateriell entitet en fysisk gjenstand?
- Hvorfor ble bare den tingen påvirket?

Dette er bare noe av det vi må besvare før vi kan si at det overnaturlige er svaret her. Dessuten er det ikke engang noe entydig enighet i alternativmiljøet om hva overnaturlig er. Så da kan man begynne å krangle om det også.

Vind derimot vet vi masse om. Viktigst av alt, vi vet at den kan bevege materielle gjenstander.
Et tips til de som er interresert i det siste av forskning, vitenskap, alternativ vitenskap, utforskning av planeten, teknologi, nye ideer, alternative ideer og mer: I "uTorrent" finnes det en plugin/applikasjon som heter "TED". Installer den, og du kan laste ned alt fra "TED - Ideas worth spreading". (www.ted.com) via uTorrent.

Mye spennende der! Anbefales !
Har alltid stillt meg svært skeptisk til "overnaturlige" ting, og har heller ikke hatt noen spesiellt store møter med det overnaturlige.

Det eneste som har gitt meg frysninger nedover nakken er i møtet med såkalte "Englekort", det er kort som er ment å veilede deg om du har noe du trenger svar på. Du stiller da konkrete spørsmål til "englene", sprer kortene utover et bort og trekker det kortet du "føler" at du bør trekke. Det kan være kort som du mener skiller seg ut fra de andre ved måten det ligger på etc., eller du kan "føle" deg frem til et kort.
Tidligere i år va jeg på besøk til noe familie, og vi skulle trekke slike kort. Første var det (la oss kalle henne C); C stillte spørsmål ved rørende utdanning(husker hverken konkret spørsmål eller svar) og fikk et kort der det stod om utdanning og veien videre ang. skole.Det hørest kanskje døvt ut, men svaret var ganske direkte og stemmte veldig godt overens med spørsmålet.
Deretter trekkte C igjen et kort med spørsmål ang. datteren på 8 som skulle bytte skole, om hvordan det kom til å gå.
I det hun spredte kortene utover var det et spesiellt kort som fanget blikket mitt. Hun trekkte et annet kort, der svaret var på ville baner. Jeg var da kjapp med å trekke opp det kortet som hadde fanga blikket mitt, og ganske riktig stod det noe slikt som "din bekymringer er grunnløse, englene vil sørge for en varm velkomst og slippe deg inn i varmen(tar det fra hukommelsen, så det stemmer nok ikke helt). Jeg fikk litt frysninger, men stillte meg forsatt skeptisk.
C overtalte meg da til å stille et spørsmål selv, så det gjore jeg da.
Først stillte jeg spørsmål ang. utdanning, da jeg sleit med å få meg lærlingjobb.
Svaret var noenlunde "Du må ha tilitt til englene, de vil hjelper deg på veien. Og du vil om ikke lenge komme inn på rett spor."(og noe greier om at "rett spor" var i retningen skole eller jobb).
Jeg fikk nok en gang litt frysninger, men på dette punktet blei jeg så sjokkert at jeg nekte på at det kunne stemme, og endte derfor med å trekke enda et kort.
Jeg stillte da spørsmål om flytting, da jeg for tiden vurderte å flytte til en annen by.
Og igjen var svaret matchende til spørsmålet, "En mulighet for flytting eller forandring bli by seg. Ta sjangsen og det vil lønne seg(elns)." Det står ganske mye mer utfyllende på kortene, men jeg husker ikke, så jeg drar bare frem hovudpoenget.

Og folk tror gjerne at alle kortene er "universal svar" for alt, men det er det ikke. Svarene handler om alt fra dagligdagseting til død, sorg, glede, jobb, utdanning, barn, kjærlighet osv.

Jeg var igjen på besøk hos de samme slektningene for noen uker siden.
De trekkte da englekort igjen, men jeg brydde meg ikke med å delta.
Sener satt T og spredde en vanlig kortstokk utover et bord, og spurte C om et kort han skulle prøve å "føle" frem. Kløver 8. Han spredde kortene utover og begynnte å "føle" seg frem. Og på samme måte om med englekortene fikk jeg et "stikk" om at det var et spesiellt kort, og blikket låste seg på dette kortet. T trekkte etter en stund et kort, men fikk feil. Jeg plukka da kjappt opp det kortet jeg såg på, og riktignok lå kløver 8 der!

Har ved et par andre anledninger klarte å "føle" meg frem til riktig kort i en vanlig kortstokk på samme måte. Har bommet maaange ganger også, ikke missforstå. Av kanskje 20 forsøk har jeg vel klart det 4 ganger. Så det er mulig det er tilfeldigheter, og jeg stiller forsatt min skepsis.
Men jeg må innrømme, at det har fått opp øynene mine litt.


ps. haters gonna hate

edit: kan også legge til at jeg flytta, og har nå fått meg lærlingjobb.
Sist endret av McHoover; 17. september 2011 kl. 20:01.
Er selv skeptiker til slike ting, men husker en episode fra da jeg var liten som var veldig mystisk.


En venn av meg hadde hvertfall en dør med utydelig glass langs hele siden på døren, slikt som er på en del dører. Jeg ringte på, og ingen var hjemme, men en liten brun hvit hund kom på døren og bjeffet fra insiden. Jeg syntes det var rart han ikke hadde nevnt noe om den hunden siden vi var med hverandre hele tiden, men tenkte det var en hund de passet på for noen.


Jeg snakket hvertfall med de seinere, og spurte om hunden. De så rart på meg, men moren sa de hadde en slik hund for en tid tilbake. Mindfuck
Av og til får jeg følelsen av at jeg har sett eller hørt ting før. Det kalles visst deja vu på fagspråket. Får også følelsen av å bli observert enkelte ganger, og når jeg snur meg og ser etter viser det seg at det stemmer. Akkurat som jeg har øyne i nakken. Jeg tror ærlig talt ikke at dette skyldes noe overnaturlig, men kan nok heller forklares med tilfeldige sammentreff og psykologiske fenomener. Er viktig å ikke ty til de mest usannsynlige forklaringene på et fenomen først, selv om dette kanskje er mest spennende. Man bør heller prøve å finne den mest sannsynlig forklaringen. Dette prinsippet kalles Occams barberkniv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor
Sitat av homoludens Vis innlegg
Av og til får jeg følelsen av at jeg har sett eller hørt ting før. Det kalles visst deja vu på fagspråket. Får også følelsen av å bli observert enkelte ganger, og når jeg snur meg og ser etter viser det seg at det stemmer. Akkurat som jeg har øyne i nakken. Jeg tror ærlig talt ikke at dette skyldes noe overnaturlig, men kan nok heller forklares med tilfeldige sammentreff og psykologiske fenomener. Er viktig å ikke ty til de mest usannsynlige forklaringene på et fenomen først, selv om dette kanskje er mest spennende. Man bør heller prøve å finne den mest sannsynlig forklaringen. Dette prinsippet kalles Occams barberkniv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Occam%27s_razor
Vis hele sitatet...
Den delen med følelsen av å ha sett eller hørt ting før stemmer at er deja vu.
Deja vu er enkelt og greit en forsinkelse i hjernen som hender fra tid til annen og er helt normalt. Det som skjer et at hjernen din bruke lengre tid på å prosessere det som skjer rundt deg, enn du bruker på å observere det. Nå snakker vi om forsinkelse på millisekunder, som er nok til at du føler du "vet" hva som kommer til å skje, enkelt og greit fordi det allerede har skjedd.
Da jeg flyttet i en leilighet for noen år siden gjekk jeg alltid ut på nettene for å røyke. Mens jeg sto der ute og tittet på himmelen holdt jeg nesten på å miste siggen ut av kjeften av sjokk. Hva i helvettes lys er det som flyr mellom skyene...jeg sto der i 30-60 sekund og stirret på dette greiene som lignet på en ufo som sirkulerte rundt oppi der. Jeg løp inn og hentet mobilen og filmet dette og trodde at dette kommer til å bli verdensfenomen. Jeg viste det elendige opptaket til dama mi som hadde vært på nattskift og forklarte så godt jeg kunne hva jeg hadde filmet. Hun skjønte ingenting....

Faen så flau jeg var da jeg fikk vite hva forklaringen var

En jævla "lyskaster" fra et utested nede i sentrum var forklaringen på det jeg hadde sett på himmelen. En slik greie som sirkulerer rundt for å fremheve skiltene på utestedene. Sikkert stilt inn feil slik at dette lyset gjekk rett opp i stedet for på utestedet
Det ble en riktig: Åh herregud for en idiot jeg var (jeg visste ikke at det var slike lyskastere nede i sentrum i nattetidene;D
Sitat av McHoover Vis innlegg
Den delen med følelsen av å ha sett eller hørt ting før stemmer at er deja vu.
Deja vu er enkelt og greit en forsinkelse i hjernen som hender fra tid til annen og er helt normalt. Det som skjer et at hjernen din bruke lengre tid på å prosessere det som skjer rundt deg, enn du bruker på å observere det. Nå snakker vi om forsinkelse på millisekunder, som er nok til at du føler du "vet" hva som kommer til å skje, enkelt og greit fordi det allerede har skjedd.
Vis hele sitatet...
Jepp. Vet det er en rasjonell forklaring på det, men skjønner meget godt at det er lett for godtroende, eventuelt uinformerte, å tro at dette dreier seg om noe overnaturlig. Betegnelsen deja vu har jo også overnaturlig konnotasjoner

Et annet eksempel på det samme er folk som tror de har blitt bortført av aliens når de er i ferd med å våkne. Det som egentlig skjer er jo at de er paralyserte pga at kroppen er det når man sover, og de forbinder dette med noe overnaturlig. Det er jo også slik at mange kan fortelle om at de har sett døde slektninger like før de våkner. Eksen min fortalte om dette. Forklaringen på det er at man har lett for å hallusinere når man går over fra søvn til våken tilstand. Hun tolket dette som noe overnaturlig, og at hun faktisk hadde sett den døde slektningen stående i rommet. Skal sies at enkelte mennesker er litt for villige til å tro på det overnaturlig, og avviser en kjølig, men korrekt, rasjonell forklaring på det de har opplevd.
Jeg utfordrer herved alle til å bruke "Roccams Razor" på denne mystiske hendelsen i de russiske fjellene fra 1959. Meget skremmende og fascinerende historie. Venter i spenning, da jeg gjerne skulle hatt svaret på hva som faktisk skjedde der oppe!

Stikkord: telt revet opp fra innsiden, manglende tunge, rester av stråling, indre skader uten synlige tegn på utsiden, fjellet ble stengt av for folk i månedene etterpå av det russike militæret. To stykker hadde kommet seg bort barfot, og ble funnet døde et stykke unna. Der hadde de prøvd å lage bål av noen våte kvister.. Stakkars.: !

http://en.wikipedia.org/wiki/Dyatlov_Pass_incident
Sist endret av Balderac; 18. september 2011 kl. 02:17.
[LEFT]Kan jo nevne at jeg engang hadde en middels stor digital safe stående på rommet mitt.
Den var konstruert slik at hvis feil kode ble matet inn mer enn 10 ganger så gikk safen i ” lock-mode ”
slik at det ikke var mulig på åpne den før om 30.minutter.

I denne safen oppbevarte jeg en del luft pistoler som jeg hadde fra ungdomstiden. Noe min farmor var lite begeistret over.
Etter min farmor død, fikk jeg en rekke problemer med denne safen.

Jeg opplevde flere episoder hvor jeg våknet av at knappene på safen ble trykket inn.
Noen ganger så ble koden trykket inn i normalt tempo,
men andre ganger så gikk det veldig fort. Altså i forskjellig tempo.
Safen var skrudd fast i veggen og batteriene var på innsiden av døren,
slik at jeg hadde ingen muligheter til å stoppe galskapen.
Jeg husker veldig godt at jeg lå i sengen og ventet på at det skulle ta slutt. Noen ganger så gikk det 1-2 timer før det stoppet.
Andre ganger så stoppet det i 3. minutter for så å starte igjen.
Ettersom ” spøkelset ” matet inn feil kode på safen hele tiden,
så gikk den i ” lock-mode ”
slik at jeg ikke kunne åpne safen og dra ut de forbanna batteriene.

I dag har jeg plassert safen i ett annet rom, men kan fortsatt oppleve at den går berserk i ny og ne. Riktignok aldri på dagtid/ettermiddagen.
Jeg er i grunn ingen overtroisk person, men jeg likte absolutt ikke disse episodene som stadig gjentok seg om natten.[/LEFT]