Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 21019
Spirited Away (2001)

Studio gihbli's magnum opus. Også kjent som "Chihiro og Heksene" på norsk. Filmen kan kanskje minne litt om Alice in Wonderland, og handler om en ung jente som går seg vill i en rar og grotesk fantasi verden. Her blir hun fanget og må jobbe for å redde foreldrene sine som er forvandlet til griser.

Mens Disney filmen kanskje berører hjertet ditt, så vil Spirited Away virkelig røre sjelen din. Den er i mine øyne mye bedre animert og kommuniserer et mye dypere budskap. En 10/10 film som jeg aldri blir for gammel for.
Sist endret av Juicekongen; 2. september 2021 kl. 10:15.
The Great Beauty - La Grande Belezza
Så den på Victoria kino i Oslo når den kom ut i 2012 med en great beauty som het Victoria. Uforglemmelig film og uforglemmelig aften.
Hvis du liker kunst, estetikk og cinematografi av beste sort i en lekker miks så er dette filmen for deg.
Vant også Oscar for beste utenlandske film.
Sitat av Gloss Vis innlegg
Jeg kan ikke fordra han Tarantino fyren, virker på meg som en ekkel fyr
og det skinner igjenom filmene hans, men skal innrømme han har laget et par bra; Pulp Fiction og Once upon a time in Hollywood
Selv om den "syreepisoden" ikke er helt troverdig
Vis hele sitatet...
Jeg mislikte også Tarantino, helt til jeg virkelig satt meg ned og faktisk så filmene hans. En god introduksjon for å se hvor god han er er å sjekke ut Inglorious Basterds og Django Unchained. Uavhengig av om du liker Tarantino eller ikke, er dette helt sinnsykt gode filmer. Sjekk de ut!

Som mitt vedlegg vil jeg definitivt nevne Pulp Fiction. Ja, den er overnevnt i situasjoner som dette hvor man snakker om de beste filmene noensinne, men helvete for en bra film det er. Verdt å se for absolutt alle som er interessert i gode filmer.
Sist endret av En deling; 2. september 2021 kl. 10:54.
Jeg får ta en som ikke er tatt da ettersom det er snakk om bare en.

Cast away, en fantastisk prestasjon av Tom Hanks.
Utrolig bra gjort å bære en film på kun en skuespiller.
Tar meg igjennom mer eller mindre hele følelses registeret.
Et par filmer jeg elsker fordi de tar deg med på en emosjonell berg og dalbane er The Chaser og Oldboy
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Skal vi se, jeg klarer heller ikke bare nevne en, sorry!

Seven
Taxi Driver
A clockwork orange

The usual suspects

Fight club

Dark knight trilogien

Svidd neger
Kurt Josef Wagle og legenden om fjordheksa
Inception
Requiem for a dream
Lilja forever

Har til gode å se Gudfaren dessverre og en del andre bonafied classics som nevnes her, noe jeg lenge har hatt planer om å gjøre noe med, så hvilken gyllen anledning annen en digital lovnad på et nettforum for å gjøre noe med denne umiddelbare problemstillingen! Har forøvrig også hørt mye godt om Jacob's latter og Come and see.

JO, The shining også forresten!

Edit: legger også til Trainspotting og Shutter island, hvorpå begge er basert på bøker som er enda bedre enn filmen! Hjøkeredet like så.

Næh, tar og drar i gang American history X og Gangs of New York I kveld, de skal gjøre seg etter noen kalde. Har ikke sett dem før.
Vis hele sitatet...
Blir ikke film for en blind litt som radioteater?
Er jo mye en går glipp av som man ikke finner i filmens lyd?
Hvis du vil skrive litt om hvordan noe så visuelt som film oppleves av en blind så er jeg mektig interessert i å lese om det
Sist endret av Revbatim; 2. september 2021 kl. 12:25.
Sitat av NøkkelKrakk89 Vis innlegg
Filmen "This is England" er en av mine soleklare favoritter. Anbefaler den sterkt.
Vis hele sitatet...
Hvis dette er favorittfilmen din, så regner jeg med at du har sett de 3 siste i "serien"? De lå på HBO for et halvt år siden. Et helt fantastisk univers man gjerne besøker flere ganger.
Den beset filmen jeg har sett? Det er for meg i aller høyeste grad dynamisk. Det varierer med både kalender, dagsform og hvor en er i livet. Det har vært flere "beste filmen ever" for meg, som ikke har tålt tidens tann. Eller så ser en plutselig en annen film som er bedre også presses "beste filmen ever" til bli nummer to. For så senere å kanskje bli nummer 3.

For meg gir det egentlig mer mening å snakke om filmer eg liker utifra sjangere. For det blir for vanskelig å skulle sette 1 film som den beste av alle, uansett sjanger, og tidsepoke. Og filmer trenger jo heller ikke være "best movie ever" for å være verdt å se. Film er for meg en avkobling, en pause fra verden. Den pausen trenger ikke bli tidenes beste pause, noen ganger er det nok at det bare er en pause. Litt fri fra tankekjør, hverdagsbekymringer eller bare som ren tidtrøyte.

Ser Pulp Fiction er nevnt. Den var for meg "best movie ever". Den er ikke der idag. Men det er definitivt en kanonbra film. Og det er også en film en kan se flere ganger.
Sist endret av _abc_; 2. september 2021 kl. 13:25.
Skrik 2 og starship troopers 2, jurassic park har alle vært favoritter hos meg fortsatt knallgode filmer. Gode 90 tallet
Hvis den ikke er nevnt så The Big Short. Om finanskrisen i 08. Jævlig bra film om noen nisser som så det komme men ingen ville høre på dem så de ble styrtrike mens titalls millioner mistet jobber og hus. Murica, fuck yeah.
Sitat av subscribe Vis innlegg
Hvis dette er favorittfilmen din, så regner jeg med at du har sett de 3 siste i "serien"? De lå på HBO for et halvt år siden. Et helt fantastisk univers man gjerne besøker flere ganger.
Vis hele sitatet...
De har jeg sett en del ganger også ja Begynner å bli en stund siden nå, brått blir det en This is England maraton