Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 859
Er litt lei av å sondere Google i timesvis etter info om diverse ting jeg lurer på når jeg skriver, så jeg tenkte å prøve meg her. Freak.no er uansett et av de hyppigste søkeresultatene Google serverer når jeg er ute og leter etter info. Så:
Skriver en novelle, og har kjørt meg fast fordi jeg ikke veit om man fikk kvittering når man handlet i matbutikker og elektronikkbutikker på 80-/90-tallet. Høres uviktig ut, men kvitteringer er typ det mest sentrale i hele greia. Så må liksom finne ut om jeg kan legge handlingen til dette tiårsskiftet.
Sorry hvis dette er for banalt for dette forumet.
På nittitallet fikk man i alle fall kvittering.
Jeg ville påstått det er noe mer gammeldags, enn det er nymotens med kvittering, og ville tro man skal ganske langt bakover før det ikke fantes en eller annen variant for kvittering.
Men på nittitallet (jeg tror åtti' også.) fikk man kvitteringer tilsvarende de man får idag.

Visste du forresten at dersom du tilfører kvitteringen varme, så "blør" den en slags trykksverte?
Hold en lighter under en kvittering så vil det flyte ut en stor svart flekk der varmen ble påført.
Joda, kvitteringer fikk man! Stort sett maskinskrevne også, selv om håndskrevne kvitteringer forekom i spesialbutikker. Her har du eksempler på virkelig gamle kvitteringer:
https://www.lardex.net/artikkel/1724...ksted--groenli
Sitat av maxlar8968 Vis innlegg
Er litt lei av å sondere Google i timesvis etter info om diverse ting jeg lurer på når jeg skriver, så jeg tenkte å prøve meg her. Freak.no er uansett et av de hyppigste søkeresultatene Google serverer når jeg er ute og leter etter info. Så:
Skriver en novelle, og har kjørt meg fast fordi jeg ikke veit om man fikk kvittering når man handlet i matbutikker og elektronikkbutikker på 80-/90-tallet. Høres uviktig ut, men kvitteringer er typ det mest sentrale i hele greia. Så må liksom finne ut om jeg kan legge handlingen til dette tiårsskiftet.
Sorry hvis dette er for banalt for dette forumet.
Vis hele sitatet...
Er det noe som er for banalt for dette forumet?
Jøss, takk! Hadde på følelsen at dette forumet ikke kom til å skuffe haha. Sparte meg sikkert minst en time med dypdykk i kvitteringens historie og alle sidesporene jeg hadde kommet inn på.
Sitat av maxlar8968 Vis innlegg
Jøss, takk! Hadde på følelsen at dette forumet ikke kom til å skuffe haha. Sparte meg sikkert minst en time med dypdykk i kvitteringens historie og alle sidesporene jeg hadde kommet inn på.
Vis hele sitatet...
Gratulerer med medlemskap og velkommen
Sitat av Turelli Vis innlegg
Visste du forresten at dersom du tilfører kvitteringen varme, så "blør" den en slags trykksverte?
Hold en lighter under en kvittering så vil det flyte ut en stor svart flekk der varmen ble påført.
Vis hele sitatet...
Måtte selvfølgelig prøve haha! I følge en venn skjer visst noe liknende hvis du tar på kvitteringen med antibac på fingrene. Når hu tar oppgjøret på jobben nå, er de fulle av svarte fingeravtrykk. En positiv ting med korona er kanskje at det er litt vanskeligere å tukle med regnskap rundt omkring, i hvert fall ubemerket.

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Gratulerer med medlemskap og velkommen
Vis hele sitatet...
Takk! Kan huske å ha lurka inne på denne sida litt sånn sporadisk i mange år uten bruker. Som sagt, er som regel her jeg har havna når jeg har Googlet noe
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Er det noe som er for banalt for dette forumet?
Vis hele sitatet...
Nei, forumet er jo tross alt et sted hvor man spør hvor mye man skal ha i jointen sin i alle mulige former og sammenhenger. På tross av mengder med allerede eksisterende tråder om dette + Bing, Google, Yahoo og alle som kan hjelpe deg å finne det ut på noen få sekunder fremfor å forvente at folk om og om igjen skal skrive doktorgradsavhandlinger om saken.
I de et minste kommer du med et originalt spørsmål.

Virker som du har fått svaret ditt. Så da kan jeg ikke annet enn å ønske deg velkommen til "det gode selskab" eller "vælkommi åt gards" maxlar8968. Håper du finner det interessant og deltar i andre tråder seinere også.