Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 3413
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Hei, har skrevet en del php i det siste. Jeg er fortsatt i startsiden men har fått opp en side. Jeg lærer masse og synes det er veldig gøy!

Men, jeg sliter med en følelse av at alt jeg gjør blir å skrive av fra andre sin kode på nettet! Jeg følger tutorial og leser guider. W3schools sine sider har eksempler som jeg skriver av for å lære. Jeg føler aldri at det er jeg som har kodet tingene jeg lager, jeg kan gjøre om noe og gjøre det mer til mitt eget. Men fortsatt så er det ikke min kode.

Er dette en vanlig følelse i starten? Vil den bli borte jo mer jeg koder og forhåpentlighvis lærer? Håper noen kan gi svar eller tanker rundt dette.
Hvis jeg skal gi deg et tips, så må det være å holde seg LANGT unna w3schools. Jeg sliter fortsatt med å legge fra meg mye vranglære herfra...

http://w3fools.com/
Til å begynne med er det ingen problemer med å gjøre det som dette. Etterhvert vil du nok naturlig føle deg begrenset av løsningene du finner på nett, og heller ønske å skrive mange av disse selv. Enkelte ting (eks jquery) vil du i mange tilfeller føle er enklest å laste ned og inkludere. Nå skal det jo også sies at mye av det man gjør til daglig i PHP er ferdig kode, funksjonskall som mysql_connect(), mysql_query() etc er jo ikke akkurat kall til kode som du selv har skrevet.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av Judaz Vis innlegg
Hvis jeg skal gi deg et tips, så må det være å holde seg LANGT unna w3schools. Jeg sliter fortsatt med å legge fra meg mye vranglære herfra...

http://w3fools.com/
Vis hele sitatet...
oi, det var jeg ikke klar over. Er ikke lett for en nybegynner og se hva som er bra og dårlig kode. Tusen takk! Skal herved holde meg unna den siden. Har du noen andre sider og anbefale? Bruker tutorialsene til Thenewboston en del, men kunne godt hatt noe skriftlig også... evt noen bøker?


Sitat av norboost Vis innlegg
Til å begynne med er det ingen problemer med å gjøre det som dette. Etterhvert vil du nok naturlig føle deg begrenset av løsningene du finner på nett, og heller ønske å skrive mange av disse selv. Enkelte ting (eks jquery) vil du i mange tilfeller føle er enklest å laste ned og inkludere. Nå skal det jo også sies at mye av det man gjør til daglig i PHP er ferdig kode, funksjonskall som mysql_connect(), mysql_query() etc er jo ikke akkurat kall til kode som du selv har skrevet.
Vis hele sitatet...
Bra du mener det er vanlig, men er det ikke litt uetisk? Føler jeg liksom stjeler andre sitt verk i min kode, så jeg føler at jeg alltid må gjøre om noe... Skal jeg slutte å føle det slik? Er dette bare programmering, at man bruker det andre har lagt ut?

Tusen takk for svar, håper flere slenger med sine erfaringer og meninger!
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Etterhvert som du lærer mer, vil ting sitte bedre og du vil ønske å lage noe eget, da begynner du å skrive egen kode.

Men det aller meste du kan gjøre med kode, er nok antageligvis allerede gjort (sånn; hvis du bryter opp koden i enkeltbiter, ikke ferdig resultat).
Som regel er koden folk legger ut på nettet det de er stolt av og som de føler kan være nyttig for andre. Jeg tror ikke du skal vegre deg mot å kopiere det, de fleste vil nok tvert om være glad for å kunne hjelpe.
Sitat av Apter_2416 Vis innlegg
oi, det var jeg ikke klar over. Er ikke lett for en nybegynner og se hva som er bra og dårlig kode. Tusen takk! Skal herved holde meg unna den siden. Har du noen andre sider og anbefale? Bruker tutorialsene til Thenewboston en del, men kunne godt hatt noe skriftlig også... evt noen bøker?

.....
Vis hele sitatet...
Mozilla Developer Network er awesome (MDN), der står det mye bra om HTML/CSS/Javascript
Jeg tror de fleste føler det sånn når de begynner å programmere, men etthvert som du lærer deg språket bedre vil mindre og mindre av det du skriver føles som en kopi av andre, og du vil heller føle du bruker nettet som referanse for hvordan man kan løse enkelte problemet på en god måte.
Etter personlig erfaring finner jeg meg møkkende rundt med ny lærdom.

For å gi ett eksempel:

Jeg fikk en oppgave av boken til og skrive noe som ga meg output basert på hva jeg skrev (feks. Ja = Hurra, Nei = Buhu)
Jeg skrev først det boken så, for å så etterpå sitte der og finne måter og bruke dette til ett basisk kodesystem, hvor jeg etterhvert lærte (før boken fortalte meg det) at jeg kunne ha mange variabler.

(Deriblant at undefined = Feil, Ja = hurra, Nei = Buhu og 1234 = Passord)

Så mine læremåter er å kose seg med det du får lært.

Ikke les det du får for å kun bruke det i den ene oppgaven og gå videre, sitt og les ett par leksjoner, så møkker du rundt og ser hva du kan lage.

Det jeg nevnte ovenfor var mitt første eventyr inn i Java, når jeg var ferdig med said lærebok hadde jeg oppdatert programmet etterhvert som jeg lærte, og endte opp med ett program som hadde GUI, og som hadde variabel på hva som ble lagret (lot deg kun lagre etter at passordet hadde blitt tatt inn) og som også viste fram om det var åpent eller lukket, samt hadde musikk i bakgrunnen.

Det blir etter tid med læring ganske fancy, så bare sitt og møkk med det du lærer, ikke bare lær.


EDIT: FFU.

(*Freak Fucked Up)
Sist endret av Freddy_fred5; 8. august 2012 kl. 22:12.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Etterhvert som du lærer mer, vil ting sitte bedre og du vil ønske å lage noe eget, da begynner du å skrive egen kode.

Men det aller meste du kan gjøre med kode, er nok antageligvis allerede gjort (sånn; hvis du bryter opp koden i enkeltbiter, ikke ferdig resultat).
Vis hele sitatet...
Okei, da skal jeg lære mer


Sitat av lor3ntz Vis innlegg
Som regel er koden folk legger ut på nettet det de er stolt av og som de føler kan være nyttig for andre. Jeg tror ikke du skal vegre deg mot å kopiere det, de fleste vil nok tvert om være glad for å kunne hjelpe.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg håper det. Det ville uansett vært for naivt å legge kode ut på nettet og tro at ingen kommer til å ta det og bruke det. Må nok bare prøve og heller sette pris på kode jeg finner, og bruke det inn i mine prosjekter så kommer nok mine ting etterhvert

Sitat av flexd Vis innlegg
Mozilla Developer Network er awesome (MDN), der står det mye bra om HTML/CSS/Javascript
Vis hele sitatet...
Takk, skal sjekke den ut

Sitat av khh Vis innlegg
Jeg tror de fleste føler det sånn når de begynner å programmere, men etthvert som du lærer deg språket bedre vil mindre og mindre av det du skriver føles som en kopi av andre, og du vil heller føle du bruker nettet som referanse for hvordan man kan løse enkelte problemet på en god måte.
Vis hele sitatet...

Det er det jeg håper, takk!

Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Etter personlig erfaring finner jeg meg møkkende rundt med ny lærdom.

For å gi ett eksempel:

Jeg fikk en oppgave av boken til og skrive noe som ga meg output basert på hva jeg skrev (feks. Ja = Hurra, Nei = Buhu)
Jeg skrev først det boken så, for å så etterpå sitte der og finne måter og bruke dette til ett basisk kodesystem, hvor jeg etterhvert lærte (før boken fortalte meg det) at jeg kunne ha mange variabler.

(Deriblant at undefined = Feil, Ja = hurra, Nei = Buhu og 1234 = Passord)

Så mine læremåter er å kose seg med det du får lært.

Ikke les det du får for å kun bruke det i den ene oppgaven og gå videre, sitt og les ett par leksjoner, så møkker du rundt og ser hva du kan lage.

Det jeg nevnte ovenfor var mitt første eventyr inn i Java, når jeg var ferdig med said lærebok hadde jeg oppdatert programmet etterhvert som jeg lærte, og endte opp med ett program som hadde GUI, og som hadde variabel på hva som ble lagret (lot deg kun lagre etter at passordet hadde blitt tatt inn) og som også viste fram om det var åpent eller lukket, samt hadde musikk i bakgrunnen.

Det blir etter tid med læring ganske fancy, så bare sitt og møkk med det du lærer, ikke bare lær.


EDIT: FFU.

(*Freak Fucked Up)
Vis hele sitatet...

Det prøver jeg virkelig å følge, prøver hele tiden og lage noe eget som jeg ikke tror har blitt lagd før (men selvfølgelig har det det).

Tenkte litt på å invistere i Webprogrammering i PhP, men har begynt å lære meg litt nå. Tar denne også for seg litt mer avanserte ting, eller er det bare helt basic som varianler, if else, while osv osv...

Tusen takk for alle svar så langt!
Sist endret av Apter_2416; 8. august 2012 kl. 23:36.
Om du vil ha en grundig å utfyllende guide så bruk php.net sin egen maual :P
Hvis du kopierer mye av det du ser på nettet, så er det naturlig å føle slik tror jeg.
Den gangen du kommer så langt at du kun søker opp en funksjon på php.net for å finne ut hvordan den brukes, og lager sitt eget system ut i fra det, så kan du være stolt av deg selv!
Sånn var det med meg. Jo meg jeg lærte, og klarte å gjøre p åegenhånd, jo mer stolt ble jeg av meg selv, og jeg følte at dette var noe jeg faktisk fikk til! Så det kommer med tiden. Bare å lese litt, bli bedre, og ta en sjanse på å lage noe uten å lese tutorials!
Lykke til med videre koding!
Sitat av OOPHP Vis innlegg
Om du vil ha en grundig å utfyllende guide så bruk php.net sin egen maual :P
Vis hele sitatet...
Det er vel helt bak mål å anbefale PHP.net som guide for en nybegynner? Manualen forteller jo i dybde hvordan en benytter funksjoner, membervariabler og hvordan ting evt. konstrueres. Manualen er vel heller ment som et oppslagsverk for litt mer habile og stødige programmerere som kan fundamentene.

Så TS, ikke hør på det OOPHP sa.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Sitat av fulloggal Vis innlegg
Hvis du kopierer mye av det du ser på nettet, så er det naturlig å føle slik tror jeg.
Den gangen du kommer så langt at du kun søker opp en funksjon på php.net for å finne ut hvordan den brukes, og lager sitt eget system ut i fra det, så kan du være stolt av deg selv!
Sånn var det med meg. Jo meg jeg lærte, og klarte å gjøre p åegenhånd, jo mer stolt ble jeg av meg selv, og jeg følte at dette var noe jeg faktisk fikk til! Så det kommer med tiden. Bare å lese litt, bli bedre, og ta en sjanse på å lage noe uten å lese tutorials!
Lykke til med videre koding!
Vis hele sitatet...
Det gleder jeg meg til!

Sitat av Jurgen1337 Vis innlegg
Det er vel helt bak mål å anbefale PHP.net som guide for en nybegynner? Manualen forteller jo i dybde hvordan en benytter funksjoner, membervariabler og hvordan ting evt. konstrueres. Manualen er vel heller ment som et oppslagsverk for litt mer habile og stødige programmerere som kan fundamentene.

Så TS, ikke hør på det OOPHP sa.
Vis hele sitatet...

Hvilken side anbefaler du?
Personlig har jeg benyttet meg av www.thenewboston.org sine videotutorials, både for PHP og andre språk. Dette var vel og merke samtidig som jeg tok faget på høgskolen. Videre vil jeg egentlig anbefale deg en god bok. Webprogrammering i PHP av Horgen er en god bok.
PHP and MySQL Bible er også meget god!

Den er dessverre noen år for gammel så både PHP og HTML er oppdatert visse steder!

Bare google den så får du mange PDF!
Det er helt naturlig å kopiere mye til å begynne med. Du lærer av det også.
En fin måte å lære seg programmering er å finne noen koder. Start enkelt og begyn om kommentere koden, og les gjennom. Søk opp ting du ikke skjønner, og du kan legge til Sivert.Opsahl997 på Skype så kan jeg også hjelpe deg!
samfunnsukritisk
JunkieXL's Avatar
Det er nok en ganske vanlig følelse i starten, men det er nok den beste måten å lære på. Det er når du ser sammenhengen i koder, og du eksprimenterer med det du finner på nettet du lærer masse. Det er hvertfall slik jeg har lært meg de kodespråkene jeg kan.
Sitat av OOPHP Vis innlegg
En fin måte å lære seg programmering er å finne noen koder. Start enkelt og begyn om kommentere koden, og les gjennom. Søk opp ting du ikke skjønner, og du kan legge til Sivert.Opsahl997 på Skype så kan jeg også hjelpe deg!
Vis hele sitatet...
Kopier kode, gjør små og enkle forandringer så du skjønner hvordan ting henger sammen. Etter hvert kan du gjøre større og større forandringer, og til slutt er du mesterkoder!
Det er ingenting i veien med å kopiere kode. Koding er latskap satt i struktur. Hvis noen andre har skrevet koden for deg før og ikke har noen innvendinger mot at du bruker den, hvorfor finne opp hjulet på nytt?

Som de fleste her kommenterer, så er det viktigste at du faktisk forstår hvorfor du bruker koden du gjør. Jeg får forsåelse av at du kopierer flere mindre snutter med kode og setter dem sammen for å oppnå ett større formål. Dette betegner forståelse for hvordan snuttene fungerer og du setter sammen egne funksjoner ved hjelp andres mini-funksjoner. Gratulerer, du er en programmerer

Fortsett trenden du er inne i. Som du selv sier, så lærer du mer og mer for hver dag så du er på rett spor.
Enig med deg Java sier. Det at du bruker små snutter med koder så lenge du skjønner hva som skjer der er ikke noe big deal egentlig.
Det som ofte kan være greit når du kopierer små snutter er å prøve å endre litt på de, endre navn på variabler og kanskje noe verdier for å se hva som skjer. Da skjønner du plutselig ennå mer hvordan ting henger sammen.
Selverklært noob
Apter_2416's Avatar
Trådstarter
Takk for alle svar! Noen som har ideer om hva jeg kan programmere i php? er lei av å bare gjøre enkle oppgaver, vil ha noe litt større prosjekt.
Jeg anbefaler deg å forsøke og «henge med i tiden» så mye som mulig. Måten applikasjoner kodes på forandrer seg stadig. Jeg mener ikke at det dukker opp nye funksjoner til enhver tid, men rett og slett det praktiske oppsettet av det du lager. Blant annet er MVC (Model-View-Controller) en metode som kan være lurt å se på. Du vil måtte pløye igjennom noe teori før du setter igang, men når du først får kontroll på tingene vil du kunne kode og ta i bruk rammeverk som forenkler det du gjør en hel del. Google "PHP MVC" og liknende for å lese litt. Jeg anbefaler også å ta en titt på Youtube-serien "PHP: Create Your Own MVC" som ikke bare er ryddig og oversiktlig, men i tillegg litt morsom (han koder live og klipper ikke bort alle tabbene han gjør, så du lærer i tillegg hva du ikke skal gjøre). Jeg vet ikke om serien er den beste der ute, men den er enkel å følge med på. Ellers er jo alt dette med objekt-orientert programmering lurt å lese seg opp på. Dette er relativt nytt i PHP og kan virke littt mye å gape over med en gang, men du vil oppleve det som tidsriktig og nyttig når du forstår det.

Kast deg forøvrig på database-bølgen når du først er ute og surfer! På et eller annet tidspunkt blir du nødt til å lagre data og informasjon, og da er ikke nødvendigvis flatfiler (som .txt-filer) det lureste du kan gjøre. Og i hvert fall ikke det enkleste. Nyttig om du skulle finne ut at du ønsker en form for registrering og innlogging på siden din (eller om du ønsker å loggeføre skjermoppløsninga til besøkende). MySQL er lett å begynne med, men SQL-syntaksen er relativt lik uansett hvilken databasemotor du skulle finne på å velge (PostgreSQL kan være et alternativ). Du har forøvrig noe som heter PHP Data Objects i PHP, som hjelper deg med alt som har med sikring av SQL-spørringer osv.

Nuvel, dette ble kanskje litt mye på en gang, men poenget er bare å ikke kaste bort for mye tid på lære deg programmeringsmåter og -metoder som ikke lenger er regnet som «riktige» lenger.
Hvis du faktisk vil lære hvordan språket fungerer slik at du kan skape noe kreativt og nytt bør du lære deg språket gjennom dokumentasjonen på php.net og evt. bøker om PHP på et teoretisk nivå. Det er dog ikke nødvendig om du bare vil lage typiske nettsider som portaler, forum og nettbutikker. Da holder det å copypaste snutter.

Sitat av Java Vis innlegg
Det er ingenting i veien med å kopiere kode. Koding er latskap satt i struktur. Hvis noen andre har skrevet koden for deg før og ikke har noen innvendinger mot at du bruker den, hvorfor finne opp hjulet på nytt?
Vis hele sitatet...
Fordi målet ikke er å bygge et hjul, men å forstå hvordan det fungerer. Det gjør man ikke når man bare skriver inn kode.
Sist endret av Stratops; 16. august 2012 kl. 19:04.