Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 1805
Har puslet litt med Java, men syntes ikke det er noe særlig morsomt. Vil heller lære meg C siden dette er noe alle datamaskiner kan kjøre uten masse ditt og datt! :P

Noen sider/bøker som dere anbefaler?

Hvilken programvare bør dette læres/programmeres i?

Håper på hjelp!
Dette er "bibelen" når det kommer til C-programmering: http://www.deitel.com/Books/C/CHowto...4/Default.aspx

Det er selvfølgelig masse meninger om hva som er best å programmere i. En linux-distro (kommer med innebygget kompilator for C), ubunutu feks, med SublimeText2(en virkelig god editor) installert er det jeg mener bør være det enkleste og beste i førsteomgang.
Sitat av OOPHP Vis innlegg
Har puslet litt med Java, men syntes ikke det er noe særlig morsomt. Vil heller lære meg C siden dette er noe alle datamaskiner kan kjøre uten masse ditt og datt! :P ...
Vis hele sitatet...
Det er Java som kan kjøre på alle datamaskiner. C er innviklet og ikke plattformuavhengig. Det er mye traurigere enn Java.
Sitat av OOPHP Vis innlegg
Hvilken programvare bør dette læres/programmeres i?
Vis hele sitatet...
Hvis du skal begynne med C, så anbefaler jeg at det gjøres i sammenheng med Linux. C går hånd in hånd med Unix (som Linux er basert på). Altså er det nok en fordel å anskaffe seg litt kunnskap om Linux/Unix først, hvis ikke du har dette fra før. De fleste Linux-distribusjoner kommer med en C-kompilator (gcc) så det er bare å fyre opp en terminal og sette igang.

Sitat av OOPHP Vis innlegg
Har puslet litt med Java, men syntes ikke det er noe særlig morsomt.
Vis hele sitatet...
Nå er ikke jeg sikker på hva du definerer som "morsomt", men C er ikke det første jeg forbinder med dette. Hvis du er ute etter å gjøre mye (rart) med lite arbeid (= morsomt?) så vil jeg heller anbefale at du ser på Python.
Trådstarter
36 2
Er ikke Python et web språk?
Man kan lage både webapplikasjoner og lokale applikasjoner med python.
Anbefaler Python. Et veldig bra språk som det er lett å lære/sette seg inn i, og men trenger ikke å skrive så altfor mye kode for å lage noe kult (i motsetning til C).
Sitat av OOPHP Vis innlegg
Er ikke Python et web språk?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan gjøre det meste med Python, eneste ulempen kan være performance, men tror ikke det er noe problem i ditt tilfelle.

Hvis du er interesert i spill-programmering, så sjekk ut http://pygame.org/ og http://inventwithpython.com/.
Python er avhengig av en interpreter og at riktig python-version er installert på maskinen. Det kompileres ikke, slik at alt du lager blir scripts som alle kan åpne og lese. Selvfølgelig er dette noe som kan endres ved å bruke div. kompilatorer som cxFreeze eller py2exe. Python er litt rart i forhold til Java og C. Python bruker indentering (tab), og ikke semicolon. C ligner nok mer på Java enn python, så overgangen blir enklere. Jeg vet ikke om jeg ville ha anbefalt python, men hva var ikke morsomt med Java?
Sitat av Stratops Vis innlegg
Det er Java som kan kjøre på alle datamaskiner. C er innviklet og ikke plattformuavhengig. Det er mye traurigere enn Java.
Vis hele sitatet...
Finnes det JVM for å kjøre Java-programmer så finnes det garantert en C-kompilator. I tillegg kjører C-kode på mange plattformer hvor JVM vil bli for omfattende å kjøre. Det er ikke JVM på mars-landeren - den er drevet utelukkende av C-kode.

Jeg vil ærlig talt si at Java er langt mer innviklet enn C, som er et språk du kan lære rimelig grundig ved å lese K&R fra perm til perm.

Konklusjonen er stort sett at python er et greit språk å begynne med. C er også bra for begynnere, men på en litt annen måte siden det er mye mer lavnivå.

Java vet jeg ikke om jeg vil anbefale til noen som førstespråk.Språket har først noe fore seg når man skal jobbe på høyt abstraksjonsnivå og de færreste vil tenke på objektorientering og mas første gang de programmerer.
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Det er ikke JVM på mars-landeren - den er drevet utelukkende av C-kode.
Vis hele sitatet...
Leste at mye av C-koden var auto-generert av Python script, hehe.
Sitat av http://programmers.stackexchange.com/questions/159637/what-is-the-mars-curiosity-rovers-software-built-in
I do not work at JPL, so I cannot provide any detail that is not in the video, with one exception. I've heard that the autogenerated C code is written by Python scripts, and the amount of autocoding in a project varies greatly depending on who the FSW lead is.
Vis hele sitatet...
Sitat av rkruger Vis innlegg
Leste at mye av C-koden var auto-generert av Python script, hehe.
Vis hele sitatet...
Stikkordet her er "heard".
Det at en eller annen dude på et forum har hørt at det er autogenerert kode gjør det nødvendigvis ikke sant.
Sitat av moret Vis innlegg
Stikkordet her er "heard".
Det at en eller annen dude på et forum har hørt at det er autogenerert kode gjør det nødvendigvis ikke sant.
Vis hele sitatet...
Det ser ut til at i hvert fall .log-filene blir analysert ved hjelp av python-scripts.
Sitat av moret Vis innlegg
Stikkordet her er "heard".
Det at en eller annen dude på et forum har hørt at det er autogenerert kode gjør det nødvendigvis ikke sant.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke nødvendigvis sant, men er det da mer sannsynlig at de har skrevet 2,5 millioner linjer med C for hånd?

Tro hva du vil, men tenkte det var verdt å nevne siden ivioynar dro inn mars-landeren i en diskusjon som allerede omhandlet C og Python.
De forige roverne brukte vel mye Java: http://edition.cnn.com/2004/TECH/spa...eut/index.html , men nå var det vel ikke Mars rover trådstarter skulle lage....
Sitat av Kongen Vis innlegg
De forige roverne brukte vel mye Java: http://edition.cnn.com/2004/TECH/spa...eut/index.html , men nå var det vel ikke Mars rover trådstarter skulle lage....
Vis hele sitatet...
Det er nok en simulator det er snakk om. Selve roveren brukte ikke Java - ville blitt svært overrasket om et så kritisk embedded prosjekt hadde noe annet enn svært avgrenset C-kode under panseret.
C er egentlig et veldig lite språk hvis du ser bort fra alle libary'an du kan inkludere. Men absolute et språk man kan anbefale noen å starte med, for man får etterhvert god forståelse av hvordan en datamaskin på lavnivå fungerer og hvordan den egentlig programmeres, i forhold til mange høynivå språk.

Sitat av Kongen Vis innlegg
De forige roverne brukte vel mye Java: http://edition.cnn.com/2004/TECH/spa...eut/index.html , men nå var det vel ikke Mars rover trådstarter skulle lage....
Vis hele sitatet...
Hvor mye røyker du om dagen?
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
C er et kompakt minimalistisk språk. K&R 2nd edition anbefales på det sterkeste. En fantastisk bok. Den er tight!
Det kan hende jeg blir skutt for denne kommentaren. Men om du først tenker på C så vil jeg annbefale å heller lære seg C++. Da vil veien over til å lære seg både C og Java mye lettere senere. C og C++ er i bunn og grunn forholdsvis likt, bare at C++ introduserer noen konsepter som objektorientert programmering og noen nye standard biblotek som C ikke har. Objektorientert programmering er lurt å lære seg siden det gir deg noen nye tankesett om hvordan å bygge opp programmer som kan være nyttige å ha med seg, i tillegg til at de aller fleste programmeringspråk har en variant av objektorientert programmering.

Det finnes noen bøker som er "standard" / "bibelen" når det kommer til C og C++, men jeg vil gjerne anbefale en god Norsk bok om C++:

Programmering i C++
En innføring i strukturert og objektorientert programmering
Av Else Lervik og Mildrid Ljosland
Utgitt av Gydeldal