Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 4960
http://money.cnn.com/2011/09/21/pf/c...hild/index.htm
Her er en kalkulering fra 2010 om hvor mye en gjennomsnittlig familie bruker på å oppdra et barn fra alderen 0-18 år. Ofc, dette er i USA og kan vel egentlig ikke sammenlignes med Norge..?
Hvor mye penger tror dere en gjennomsnittlig norsk familie bruker på å oppdra et barn fra alderen 0-18 år? (la oss si barnet er omtrent 18 i dag)
Jeg er temmelig sikker på at det koster mer her i Norge, ja.
I Norge koster det ingenting for skole eller helsevesen. Hvis barnet ikke skal i barnehagen er det følgelig bare mat, husly (bøttekottet) og klær, av det som er absolutt minimum, som koster. Gjennom barnetrygda vil du i alle fall få minimum 200 000 i løpet av oppveksten i direkte økonomisk støtte til dette. En skal ikke se bortifra at en eksepsjonelt grådig forelder kan få dette til å gå i pluss. Spesielt hvis forelderen greier å få tak i andre former for økonomisk støtte (som f.eks ved å ikke være gift med den andre forelderen).
Sist endret av Stratops; 3. august 2012 kl. 00:25.
Du finner det med ett kjapt googlesøk.
Pleier man ikke estimere 100.000 i året i snitt pr .barn, alt inkludert? Da inkludert at man trenger større bolig, fritidsaktiviteter for ungdom som koster en formue, dyrere ferieturer, osv osv.

(Zorro er virkelig glad for at han er barnløs, BTW)

EDIT: 50.000 i året sier denne artikkelen fra 2007. Virker kanskje som om de underestimerer litt IMHO.
Sist endret av El-Zorro; 3. august 2012 kl. 00:26.
Norge og USA er ikke så forskjellig. Per den du lenket til koster det ~1 million kr eller mer, og det er da egentlig det samme som i Norge:

http://www.aftenbladet.no/fritid/mid...icle517637.ece
Har hørt i gjennomsnitt 11 millioner kroner fra alderen 0-18 år. Kan hende det var samlet hvor mye stat/foreldre betaler tilsammen.
Desverre har jeg ikke noen kilder på dette, var samfunnsfaglæreren min som fortalte det for et par år siden
Sist endret av Eplegutten; 3. august 2012 kl. 00:25.
Avhenger jo av hvor mye ungen spiser, hvor mye dopapir den bruker, om han skal ha hver iPhone som kommer på markedet og sånne ting.
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Har hørt i gjennomsnitt 11 millioner kroner fra alderen 0-18 år. Kan hende det var samlet hvor mye stat/foreldre betaler tilsammen.
Desverre har jeg ikke noen kilder på dette, var samfunnsfaglæreren min som fortalte det for et par år siden
Vis hele sitatet...
Umulig.
Blir 611 111,- kroner i året.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Umulig.
Blir 611 111,- kroner i året.
Vis hele sitatet...
Og, hvor mye koster utdanning og helsevern?
Ifølge en nisse som var på skolen og holdt foredrag om skatting og slikt på skolen i vinter regnes det i snitt pr norsk unge som fra 0-18 år fullfører barneskole, ungdomsskole og vgs (til fylte 18 år) 1,9 mill ca.. det er med skoleutgifter, barnebidrag etc..

I utgifter for stat, foreldre osv.

Som sagt var dette i snitt, jeg vet med sikkerhet at det har kostet mere å få meg fra 0-18 år og sikkert mye mindre å få andre fra 0-18..
Sist endret av NoillStress; 3. august 2012 kl. 01:15.
Sitat av haukaun Vis innlegg
Avhenger jo av hvor mye ungen spiser, hvor mye dopapir den bruker, om han skal ha hver iPhone som kommer på markedet og sånne ting.
Vis hele sitatet...
Det er jo selvfølgelig et gjennomsnitt som brukes.

For å svare på spørsmålet mener jeg å ha hørt en gang at det koster ~1mill for en unge, men at det blir billigere for hver unge man får.
Sitat av McLovin Vis innlegg
Og, hvor mye koster utdanning og helsevern?
Vis hele sitatet...
Langt i fra over 600.000,- i året i allefall. Med mindre du har en svært sjuk unge.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Umulig.
Blir 611 111,- kroner i året.
Vis hele sitatet...
Ikke umulig for Bærum vil jeg tru
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Ikke umulig for Bærum vil jeg tru
Vis hele sitatet...
600 000 i året på en kid? Kommer engang rike opp i så høye tall? I så fall må ungen ville ha ganske mye som er dyrt, ikke bare merkeklær og iPhone...

Så sier vi at 600 000 er gjennomsnitt pr. år, så ender vi opp på en god del mer i senere år, da babyer ikke maser seg til så mye som koster annet enn leker (mange leker skal kidden ha egentlig?).
Sitat av Choobe Vis innlegg
600 000 i året på en kid? Kommer engang rike opp i så høye tall? I så fall må ungen ville ha ganske mye som er dyrt, ikke bare merkeklær og iPhone...

Så sier vi at 600 000 er gjennomsnitt pr. år, så ender vi opp på en god del mer i senere år, da babyer ikke maser seg til så mye som koster annet enn leker (mange leker skal kidden ha egentlig?).
Vis hele sitatet...
Så er det tilfeller der hvor så kalte Pappagutter får båter og biler, fra alderen 12 og oppover, en båt kan fort koste 200tusen, så det er rent mulig å bruke 600 000 på en unge
Sitat av Choobe Vis innlegg
600 000 i året på en kid? Kommer engang rike opp i så høye tall? I så fall må ungen ville ha ganske mye som er dyrt, ikke bare merkeklær og iPhone...

Så sier vi at 600 000 er gjennomsnitt pr. år, så ender vi opp på en god del mer i senere år, da babyer ikke maser seg til så mye som koster annet enn leker (mange leker skal kidden ha egentlig?).
Vis hele sitatet...
Kommer vel an på familien og hvor show-off de er. Kusina mi er 6 mnd. gammel og kan ikke gå, men det har ikke hindret foreldrene i å gå til anskaffelse av 43 par merkesko. (Bor her til søndag, så ja, jeg har telt over alle parene jeg finner).
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av KaiN Vis innlegg
Så er det tilfeller der hvor så kalte Pappagutter får båter og biler, fra alderen 12 og oppover, en båt kan fort koste 200tusen, så det er rent mulig å bruke 600 000 på en unge
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke det var umulig, bare noe ekstremt...

Så en pappagutt på 12 år får ny båt og bil av foreldrene hvert år fram til de er gamle nok til å kjøre? Og den "gamle" bilen dumpes, den selges ikke? Hvis ikke så teller kun poenget ditt for er eller kanskje 2 år.
ungen må jo selge bilen selv, beholde pengene og få en ny båt. lolo
Sitat av McLovin Vis innlegg
Og, hvor mye koster utdanning og helsevern?
Vis hele sitatet...
Langt ifra 600 000 i året. Er mange familier som ikke har en så stor årlig inntekt en gang.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Som nybakt far kan jeg ihvertfall skrive under på at det er dyrt.. sinnsykt dyrt!

Nøyaktig aner jeg ikke, men det er bare å overgi visa'n til mor og håpe det er nok..
Sitat av Sinken Vis innlegg
Du finner det med ett kjapt googlesøk.
Vis hele sitatet...
Da syntes jeg du kunne gjort det å levert svaret ditt til TS. Et stykk dårlig innlegg
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Langt ifra 600 000 i året. Er mange familier som ikke har en så stor årlig inntekt en gang.
Vis hele sitatet...
Men det ble nevnt tidligere i tråden at den summen var det foreldre OG staten bruker på deg. Tenk tilrettelegging av skolegang, sykhusplass osv.
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Langt ifra 600 000 i året. Er mange familier som ikke har en så stor årlig inntekt en gang.
Vis hele sitatet...
Dette var jo fordelt mellom stat og foreldre. Staten betaler ganske mye av oppveksten til et barn igjennom tannlege, skole, lege etc.
Faren min var en av dem som tjente på å ha meg i huset, han tok all barnetrygden og barnebidraget selv.
Måtte kjøpe klær og mat selv, til og med betale lege- og telefonregninger når jeg gikk på ungdomskolen med penger jeg fikk av moren min som var fattig og arbeidsledig, som samtidig betalte barnebidrag til jævelen som tjener over 500k i året og som har samboer i tillegg med 250k i året.

Tok kontakt med barneværnet sammen med moren min og fikk snudd på saken til slutt når jeg bynte på VGS. Fikk jo heller ikke stipend pga. jævelen, men var heldig med å skaffe meg en liten deltidsjobb under VGS. Endte med mye "skulking" pga. jeg måtte jobbe inn nok penger til mat, klær osv.

Hvor billig det er å oppdra et barn, det er litt av hva man gjør det til selv som forelder(e). NAV dekker det meste grunnleggende til barnet i form av stønader, men er en del jævler der ute som bruker det på seg selv og ikke barnet.
Sitat av Jeyloh Vis innlegg
Da syntes jeg du kunne gjort det å levert svaret ditt til TS. Et stykk dårlig innlegg
Vis hele sitatet...
1. Jeg satt på mobilen min.
2. TS lurte, ikke jeg.
3. Mitt innlegg var ihvertfall on topic, imotsetning til ditt.

Slut å syt, er ikke ditt problem.
Sitat av Sinken Vis innlegg
1. Jeg satt på mobilen min.
2. TS lurte, ikke jeg.
3. Mitt innlegg var ihvertfall on topic, imotsetning til ditt.

Slut å syt, er ikke ditt problem.
Vis hele sitatet...
1. Har den ikke nettleser?
2. TS lurte ikke på om det gikk ann å google seg fram til noe svar.
3. Vi er alle tre helt off topic.
Sitat av AmundK Vis innlegg
1. Har den ikke nettleser?
2. TS lurte ikke på om det gikk ann å google seg fram til noe svar.
3. Vi er alle tre helt off topic.
Vis hele sitatet...
1. Jo, men det er mye mer "komplisert" å finne frem til noe på en mobile enn på en pc. I tillegg måtte jeg betalt(gikk over mine måndentlige 500mb).
2. Nei, men jeg sa hvordan han kunne komme frem til det.
3. Jeg var i det minste on-topic.
-Rar på fulltid.
Sitat av Sinken Vis innlegg
1. Jo, men det er mye mer "komplisert" å finne frem til noe på en mobile enn på en pc. I tillegg måtte jeg betalt(gikk over mine måndentlige 500mb).
2. Nei, men jeg sa hvordan han kunne komme frem til det.
3. Jeg var i det minste on-topic.
Vis hele sitatet...
1. Stakar, måtte du betale, så hvorfor gadd du i det hele tatt å bruke masse av dine "dyrbare MegaByte" på å skrive bare bullshit.
2. Spurte han om det?
3. Å jasså, ja.
Sitat av Sinken Vis innlegg
1. Jo, men det er mye mer "komplisert" å finne frem til noe på en mobile enn på en pc. I tillegg måtte jeg betalt(gikk over mine måndentlige 500mb).
2. Nei, men jeg sa hvordan han kunne komme frem til det.
3. Jeg var i det minste on-topic.
Vis hele sitatet...
Kan du ikke linke nå da? Regner med at du bruker en pc når du leser hva jeg skiver siden du var tom for mega bandidos.
Sitat av djrubber Vis innlegg
1. Stakar, måtte du betale, så hvorfor gadd du i det hele tatt å bruke masse av dine "dyrbare MegaByte" på å skrive bare bullshit.
2. Spurte han om det?
3. Å jasså, ja.
Vis hele sitatet...
1. Det at jeg brukte 3G når jeg postet innlegget, betyr ikke at jeg alltid bruker det.
2. Seriously...
3. Japp.

Sitat av t_ben Vis innlegg
Kan du ikke linke nå da? Regner med at du bruker en pc når du leser hva jeg skiver siden du var tom for mega bandidos.
Vis hele sitatet...
Siden dere hang dere opp i denne fillesaken, så her. Og nei, er fortsatt på mobilen.
<?=getUserTitle()?>
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Langt ifra 600 000 i året. Er mange familier som ikke har en så stor årlig inntekt en gang.
Vis hele sitatet...
Om man tenker på hva staten betale for deg i året så er det ikke så langt unna den summen, men man kan sikkert legge til litt mer også siden en enkel bilulykke koster staten over 1mrd, husker ikke om dette var det eksakte tallet, men trur det skal være over det også.

Staten betaler jo for skole, helsevesen og din sikkerthet, og med det mener jeg da politi: som tar seg av "de onde", brannvesen: får å forhindre at branner skal bli større, toll: for å stoppe ulovlige og farlige ting som "krokodil". Ja, disse gjør også flere ting, og det er flere som jobber for din sikkerhet.
Og ikke for å nevne de "flinke" politikerne som skal ha godt betalt for å "sikre" ditt barn framtid.

Edit: Hvorfor så sur på Sinken? Han har da ikke gjort noe galt?
Når de fleste tråder som er så obvious får det samme svaret, og deretter sikkert slettet.
Denne blir nok ikke slettet siden denne har interresant innhold.
Sist endret av Vikingor; 4. august 2012 kl. 13:46. Grunn: Forsvarer Sinken :D
@TheJokerHD: Det koster staten langt fra 1MRD pr bilulykke. En død person koster ca. 20mill og en hard skadet koster litt under 8mill. Og en lett skadd koster ca. 700,000.

http://www.vl.no/samfunn/trafikkulyk...28-mrd-i-aret/
<?=getUserTitle()?>
Sitat av Settoz Vis innlegg
@TheJokerHD: Det koster staten langt fra 1MRD pr bilulykke. En død person koster ca. 20mill og en hard skadet koster litt under 8mill. Og en lett skadd koster ca. 700,000.

http://www.vl.no/samfunn/trafikkulyk...28-mrd-i-aret/
Vis hele sitatet...
Takk for rettelsen
Som sakt så husker jeg ikke tallet helt, siden det er en god stund siden jeg tok traffikalt grunnkurs der vi fikk høre tallene
Sitat av TheJokerHD Vis innlegg
en enkel bilulykke koster staten over 1mrd, husker ikke om dette var det eksakte tallet, men trur det skal være over det også.
Vis hele sitatet...
Kjørte denne bilen tvers gjennom fjorten barnehager og syv vannkraftverk, før den ble prosjektert over en rampe ut i Nordsjøen og torpederte og senket en oljeplattform?
<?=getUserTitle()?>
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Kjørte denne bilen tvers gjennom fjorten barnehager og syv vannkraftverk, før den ble prosjektert over en rampe ut i Nordsjøen og torpederte og senket en oljeplattform?
Vis hele sitatet...
Takk for at du ikke leste inlegget mitt ovenfor
Folkens, unger koster jævlig mye for staten.

Jeg har regulering, og har hatt det de siste 3-5 årene (husker ikke spesifikt).

Jeg spurte tannlegen min en gang om hvor mye dette hadde kostet privat, det var da snakk om ca. 200k året med alle sjekkene etc.

Dette er kun EN ting, kun regulering, ikke inkludert annen tannhelse, så om vi sette helse, generell tannhelse (som feks. hull og slikt), utdanning, sosiale tilbud etc. så blir det en del.