Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  98 9913
KrfU-leder Emil André Erstad vil nekte kvinner som har blitt voldtatt abort.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/n...artid=10074613

http://www.ba.no/nyheter/article5870923.ece

Er det mulig?

Enkelte skulle ha opplevd en voldtekt selv når de kommer med slike utspill. Ser ikke helt hvor han vil med dette. Han må da fatte og begripe at dette vil vekke sterke reaksjoner. Tror han dette utspillet vil trygge hans videre politiske karriere?

Sier seg selv at en person som har blitt voldtatt ikke vil ta vare på et barn som har blitt unnfanget under tvungen sex. Blir litt frustrert av enkelte. Virker på meg som om denne karen bare er "kåt" på å vise sitt ansikt i media.

Var en kar her på forumet i går som nevnte noe om en torpedo. Kan ikke noen fikse en voldtektstorpedo, sende han på et besøk til denne "lederen" for så å plante et foster i hans kropp. Kanskje fløyta får en annen tone da? Mener selvfølgelig ikke det jeg skriver, men dette blir bare for dumt.

Så til alle dere som syter over at det er bare Frp sine flauser som kommer i media, her har dere en som ikke stammer fra Frp.

Nå skal det sies at dette ikke er Krf sin politikk.
Sist endret av stagg; 6. januar 2012 kl. 13:42.
Det hele er sikkert et PR-stunt for å komme litt i media.
leste det selv og hadde akkurat tenkt og poste dette! lurer på hvordan det hadde føltes for han om han hadde vært jente og havnet i slik situasjon! merker det koker..
Enkelte KrF-ere er vel litt for kristne, det er vel en kjensgjening.

Men jeg mener vi andre bør ta det med ro. Det er en enkeltperson, selv om det finnes som sagt ganske harde kristne fløyer i et (visstnok) kristenliberalt parti som Krf.

SIterer fra BA;
Det jeg mener er at der er mer ekstremt å være for fri abort enn mot, sier han til BA
Vis hele sitatet...
.
Heldigvis gjelder ikke dette her alle i KrF. Men denne ungdomslederen bør nok få en irettesettelse og beklage etterhvert.

Ang FrP og uttalelser; joda, alle partier har folk som driter seg ut, men mer kommer i media av det FrP's har gjort, fordi de er lettere å hakke på.
Allikevel må det sees i lys av at få om ingen andre partier har like mye "suspekte folk eller aktivitet" som FrP, àla Birkeland-saken, nestlederen fra Tønsberg, rabiate ordførere, *skandaler*, you name it.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. januar 2012 kl. 13:48.
Han kunne like så godt sagt følgende: Alle som blir knivstukket skal ikke få hjelp. Akkurat som voldtekt sitter du igjen med et sår, fysisk eller psykisk... det er fortsatt en påminnelse om hendelsen.

Bare at voldtekt er mange ganger verre.
Dette handler vel ingenting om kristendommen som enkelte av dere hinter til, men etikk og moral; og om du definerer et ufødt barn i tidlig stadie som et menneske eller ikke. Her er enkelte av oss veldig forskjellige, og man må kunne akseptere ulike meninger og diskutere dette.

Ja, overskriften til avisen er veldig tabloid og virker veldig kontroversiell, men slik jeg forstår saken er det KrfU-lederen sier at han mener at ingen har rett til å ta et annet liv; uansett grunn. Noe som er forstålig at han kan mene (selv om jeg mener det finnes unntak selv), og kanskje litt romantisk. Om man selv mener at et hvert befruktet egg er et menneske og et liv, så får det å måtte ta abort store etiske og moralske følger. Abort blir plutselig drap av et uskyldig barn. Og slik jeg forstår personen, så mener han at selv om det har skjedd forferdelige ting, så rettferdiggjør ikke det drap; i hvertfall ikke av en uskyldig 3. part. (her barnet).

Nå skal det sies at jeg er uenig med KrfU-lederen, og jeg er for selvbestemt abort før 12. uke, og eventuelt senere i spesielle tilfeller (som ved f.eks. voldtekt). Men jeg kan forstå og sette meg inn i hans meninger, og akseptere de - akkurat som jeg forventer at han aksepterer at folk er av ulik oppfatning enn han.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Religion vettu, de folka er ikke helt gode i huet.
Vis hele sitatet...
Tenkte jeg skulle skrive religion er rota til alt vondt her i verden. Men samtidig så står ikke majoriteten i Krf bak denne uttalelsen, så følte det ble litt feil.

Hvor mange kriger er det ikke som har utspilt seg gjennom historien pga religion. Ganske så utrolig at folk blir hjernevasket til å tro på noe som i virkeligheten ikke eksisterer. Sikkert mange som vil si imot meg nå, men det får gå.

Blir litt som de som tror på ånder/spøkelser. Man tror på det, men det kan slettes ikke bevises.
Extremister er iditoer hele gjengen. Uavhengig av hva de praktiserer..
Det er synd å se at den eneste som klarer å se fornuftig på saken er Etse, jeg kan ikke fatte at noen mener at men skal sende en torpedo på et menneske på grunn av en slik ytring, selv om den er kontroversiell. Slike holdninger hører til i nazi tyskland og ikke i Norge i år 2012.
Dette kommer fra en liten unge som sitter i KrfU(ungdom)

Tilbakevises på det sterkeste fra KRF.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Extremister er iditoer hele gjengen. Uavhengig av hva de praktiserer..
Vis hele sitatet...
hva har dette med ekstremisme å gjøre? Som nevnt før har folk snudd saken mot religion, kun fordi han er med i KrfU, mens saken egentlig ikke handler om religion; men om personers ulike etiske og moralske verdier. Og jeg ser ingenting ekstremt i å verdsette et ufødt liv og det å mene at en hver form for abort er å anse som et mord av et menneske; dette er jo noe som diskuteres hele tiden og er et stort problem; siden folk har så ulikt syn på når en ufødt unge er å definere som et liv og et menneske.

Folk må forstå at dette hverken handler om religion, eller er noe ekstremt; selv om akkurat kommentaren kan være noen kontroversiell. Men overskriften er nok tatt litt ut av sammenheng og. Som nevnt før, dette handler bare om at personen mener at ingen har rett til å ta et annet liv; uansett grunn. Og i hvertfall ikke livet til en uskyldig 3. part (ungen).
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av Mrperozzi Vis innlegg
Det er synd å se at den eneste som klarer å se fornuftig på saken er Etse, jeg kan ikke fatte at noen mener at men skal sende en torpedo på et menneske på grunn av en slik ytring, selv om den er kontroversiell. Slike holdninger hører til i nazi tyskland og ikke i Norge i år 2012.
Vis hele sitatet...
Nå får du gi deg.

Det var overdrevent skrevet av meg. Hvis du ikke leser det i det jeg har skrevet bør du legge deg på puta å få deg noen timers søvn.
Er så enkelt som at en del mennesker her i verden burde først blitt voldtatt med en tørr grankongle for så å få grisebank.
Forbanna idiot av en KrF politiker...

Dette sto forsovet også KrF å sa under forrige valg også når de var å besøkte Sogn VGS.
Sist endret av Trollsauen; 6. januar 2012 kl. 14:11.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
hva har dette med ekstremisme å gjøre? Som nevnt før har folk snudd saken mot religion, kun fordi han er med i KrfU, mens saken egentlig ikke handler om religion; men om personers ulike etiske og moralske verdier.
Vis hele sitatet...
Det er så godt som utelukkande religiøse som kjem med slike innvendinger mot abort. Eg har iallefall til gode å høyre innvendinger som ikkje er fundamentert i ei religiøs forestilling om at liv er gudegitt.

Så at det blir vinkla religiøst er ikkje så ekstremt far fetched for å sei det pent.
Sitat av stagg Vis innlegg

Hvor mange kriger er det ikke som har utspilt seg gjennom historien pga religion. Ganske så utrolig at folk blir hjernevasket til å tro på noe som i virkeligheten ikke eksisterer. Sikkert mange som vil si imot meg nå, men det får gå.

Blir litt som de som tror på ånder/spøkelser. Man tror på det, men det kan slettes ikke bevises.
Vis hele sitatet...
1) Politikk og religion + religion og kulturen i et bestemt område henger ofte nøye sammen. Korstogene gikk ikke f.eks bare pga islam. Det var også fordi europeerne og araberne hadde grunnleggende forskjellige oppfatninger om ulike ting allerede i middelalderen. Ellers samarbeidet korsfarere og arabere utafor krigs-perioder godt sammen.

2) Jeg er ikke religiøs, men jeg mener det er forbausende hvordan hardline ateister sammenligner major verdensreligioner med spøkelser og "ånder". Det blir altfor barnslig og på et lavt nivå.

Hvordan religion tolkes og hva som står i bøkene er forskjellig, men eksempelvis i Bibelen har mange ting historiske beviser.

"Hardline ateister" er ikke ment til trådstarter eller freaks her, men mer generelt.. Veldig greit det at man synes religion er en uting, men religion prakkes ikke akkurat på folk her i Norge, så jeg syns det å kalle jødedommen for en gærn overtro f.eks er litt vel mye piss.

-Hvordan forsåvidt bevise at det IKKE eksisterer noe <større> utenfor menneskets fatteevne, bevissthet ??
Sist endret av aeon_illuminate; 6. januar 2012 kl. 14:17.
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Religion vettu, de folka er ikke helt gode i huet.
Vis hele sitatet...
En generaliserende kommentar uten rot i virkeligheten.

Jeg er kristen og i utgangspunktet er jeg mot abort. På samme måte som jeg er mot dødsstraff. Grunnen til det er fordi ingen mennesker har rett til å ta andre liv, uansett.

Når det kommer til abort hos kvinner som har blitt voldtatt, mener jeg personlig uansett at kvinnen selv skal få ta valget om hun vil beholde fosteret eller ta abort. Situasjonen skaper en verdikonflikt for mitt vedkommende, men at kvinnen bestemmer seg for å ta abort, gjør ikke at jeg mener valget hennes er feil.

Personlig tror jeg at jeg ville valgt abort dersom jeg var en voldtatt kvinne som var gravid, og dette valget har ingen verdens ting med min tro og gjøre, selv om karen i artikkelen fronter et kristent ungdomsparti. Jeps, kristendommen har også nyanser. Mine etiske og moralske meninger bunner i grunn av kristendommen, men jeg kan selv velge mitt ståsted i enkeltsaker og fremdeles kalle meg kristen.
Sist endret av reklame; 6. januar 2012 kl. 14:17.
Han fortjener respekt for å tørre å fortelle hva han tror på. Hvorfor skulle vi andre bry oss om det?

Artikkelen er forøvrig sterkt farget av journalisten
Sitat av slashdot Vis innlegg
Det er så godt som utelukkande religiøse som kjem med slike innvendinger mot abort. Eg har iallefall til gode å høyre innvendinger som ikkje er fundamentert i ei religiøs forestilling om at liv er gudegitt.

Så at det blir vinkla religiøst er ikkje så ekstremt far fetched for å sei det pent.
Vis hele sitatet...
det er sant at flest religiøse er i mot abort, men hele saken er ikke grunnlagt i "fordi gud sier det", men fordi kristne gjerne verdsetter liv på annen måte enn oss andre - og kanskje har en litt annen moralsk og etisk oppfatning av saken.

Men saken er ikke så ille som avisene, og flere her skal ha det til. Ja, de fleste er nok ganske uenig i uttalelsen, men den er ikke veldig forferdelig heller. (selv om det ville vært veldig synd om han hadde fått gjennomslag for dette, da jeg unner ingen å måtte få en unge; som for alltid vil minne de på den forferdelige hendelsen), men at noen anser abort som mord, og stiller seg i mot det uansett grunn - det er da forstålig ?

Det som er så greit er at vi lever i et demokratisk land, så selv om en person har litt kontroversielle meninger så får de ikke gjennomslag for disse med mindre flertallet er enige i dette. Så vi trenger nok ikke bekymre oss.
Dette er ikke noe nytt. De fleste i KRF ser abort som drap. Derfor mener de at man skal forby abort uansett om det er snakk om voldtekt, sex uten beskyttelse, osv.
Sitat av ClaesGreve Vis innlegg
Dette er ikke noe nytt. De fleste i KRF ser abort som drap. Derfor mener de at man skal forby abort uansett om det er snakk om voldtekt, sex uten beskyttelse, osv.
Vis hele sitatet...
Enda en kommentar som får meg til å gløde. Jeg vil vite på hvilket grunnlag du uttaler deg fra. Kjenner du de fleste i KRF? Har du sett resultatet fra en spørreundersøkelse av KRF?

Jeg kjenner mange KRF'ere, og jeg kan aldri tenke meg at de fleste av disse er mot abort under alle omstendigheter.
Til og med KRF's leder stiller seg kritisk til kommentaren om at voldtatte kvinner ikke bør få ta abort, så jeg tror du kan rulle inn de fordomsfulle og virkelighetsløse kommentarene dine.

Selv om man i utgangspunktet har et syn som bygger på kristendommens verdier og menneskesyn, betyr det ikke at man kan tenke selv og lage seg egne meninger i enkelte omstendigheter.

Verden er ikke svart-hvit, selv fra mitt(og flere andre jeg kjenner) ståsted som kristen.
Sist endret av reklame; 6. januar 2012 kl. 14:25.
Blir helt paff av og høre noe så faaar out som dette! Ikke stort som gjør meg paff mer etter ett hardt og tøft liv..
Men og si noe sånt gjør at det virkelig koker i meg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
det er sant at flest religiøse er i mot abort, men hele saken er ikke grunnlagt i "fordi gud sier det", men fordi kristne gjerne verdsetter liv på annen måte enn oss andre - og kanskje har en litt annen moralsk og etisk oppfatning av saken.
Vis hele sitatet...
Men om religiøse jamt over har anna oppfatning av livet enn ikkje-religiøse er det vel ikkje veldig far fetched å tilskrive det religion?
Dott i øret.
stagg's Avatar
Trådstarter
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
1) Politikk og religion + religion og kulturen i et bestemt område henger ofte nøye sammen. Korstogene gikk ikke f.eks bare pga islam. Det var også fordi europeerne og araberne hadde grunnleggende forskjellige oppfatninger om ulike ting allerede i middelalderen. Ellers samarbeidet korsfarere og arabere utafor krigs-perioder godt sammen.

2) Jeg er ikke religiøs, men jeg mener det er forbausende hvordan hardline ateister sammenligner major verdensreligioner med spøkelser og "ånder". Det blir altfor barnslig og på et lavt nivå.

Hvordan religion tolkes og hva som står i bøkene er forskjellig, men eksempelvis i Bibelen har mange ting historiske beviser.

"Hardline ateister" er ikke ment til trådstarter eller freaks her, men mer generelt.. Veldig greit det at man synes religion er en uting, men religion prakkes ikke akkurat på folk her i Norge, så jeg syns det å kalle jødedommen for en gærn overtro f.eks er litt vel mye piss.

-Hvordan forsåvidt bevise at det IKKE eksisterer noe <større> utenfor menneskets fatteevne, bevissthet ??
Vis hele sitatet...
Godt skrevet.

Prakkes ikke på oss her i Norge er jeg delvis enig med deg i. Det finnes sekter i Norge som man blir født inn i. Da blir man prakket det på seg fram til man eventuelt tar valget med å gå ut av sekten. Har selv vokst opp med 2 venninner som har vokst opp innen Jehovas Vitne. De opplevde mye gjennom oppveksten som fint kunne vært unngått uten Jehovas. De er i dag ikke en del av Jehovas Vitne.

Er fult klar over at mye av det som står i Bibelen er ting som har skjedd i historien, men samtidig så er det også mye som er skrevet som ikke har noen rot i virkeligheten.

Det at jeg sammenligner det med spøkelser/ånder er kanskje litt korttenkt av meg. Men samtidig så er det mye innen religion som kan sammenlignes.
Sist endret av stagg; 6. januar 2012 kl. 14:31.
Sitat av reklame Vis innlegg
Enda en kommentar som får meg til å gløde. Jeg vil vite på hvilket grunnlag du uttaler deg fra. Kjenner du de fleste i KRF? Har du sett resultatet fra en spørreundersøkelse av KRF?

Jeg kjenner mange KRF'ere, og jeg kan aldri tenke meg at de fleste av disse er mot abort under alle omstendigheter.
Til og med KRF's leder stiller seg kritisk til kommentaren om at voldtatte kvinner ikke bør få ta abort, så jeg tror du kan rulle inn de fordomsfulle og virkelighetsløse kommentarene dine.

Selv om man i utgangspunktet har et syn som bygger på kristendommens verdier og menneskesyn, betyr det ikke at man kan tenke selv og lage seg egne meninger i enkelte omstendigheter.

Verden er ikke svart-hvit, selv fra mitt(og flere andre jeg kjenner) ståsted som kristen.
Vis hele sitatet...
Alle kristne driter seg ut når det kommer til at "det er et foster, ikke en celleklump", når det kommer til at abort er OK ved voldtekt, men ikke OK ved ubeskyttet sex. Jeg kjenner mange Krf-ere. ( Ikke som er meget politisk aktive slik som Emil da) Ok, tok kanskje litt hardt i da, fornøgd?

Jeg var i fjor å besøkte en kompis på Bildøy Bibelskole, der vi hadde denne diskusjonen faktisk. Jeg tror en del kristne er imot abort, og jeg tror en stor del mener at abort er riktig ved alle tilfelller, - ikke bare i "speisaltilfeller"
Sitat av slashdot Vis innlegg
Men om religiøse jamt over har anna oppfatning av livet enn ikkje-religiøse er det vel ikkje veldig far fetched å tilskrive det religion?
Vis hele sitatet...
jeg ser poenget ditt, og man kan vel si at de sine moralske og etiske verdier er farget av religionen. Så jeg skal vel gå med på at man kan si at religion er med på å forme meningene her. Jeg vil likevel ikke si meningen er så ekstrem og forferdelig som mange her fil ha den til. Ja den er kontroversiell, og jeg er uenig med den. Men den er forstålig, da det å verdsette et menneskeliv høyt ikke akkurat er noe jeg annser som en veldig forferdelig mening.

Så jeg vil bare poengtere igjen, at jeg synes folk her inne overreagerer veldig på saken. Men jeg burde vel være kjent med at slik er internett; man tyr gjerne til litt ekstreme kommentarer når man er uenig i saker.
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Det hele er sikkert et PR-stunt for å komme litt i media.
Vis hele sitatet...
Tror ikke dette er et PR-stunt. Dette får jo bare ham til å virke helt idiot. Bare se på de fleste kommentarene her inne på freak.

Fra facebook:

"Emil André Erstad delte en lenke.
for 17 timer siden
sier takk til BA som gjør meg til årets mørkemann."




Jeg LURER veldig på hvorfor VG ikke åpner for debatt , under artikkelen.

Jeg tror det ville kokt over av sinte og aggressive kommentarer..
Sist endret av ClaesGreve; 6. januar 2012 kl. 14:38.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av etse Vis innlegg
Ja den er kontroversiell, og jeg er uenig med den. Men den er forstålig, da det å verdsette et menneskeliv høyt ikke akkurat er noe jeg annser som en veldig forferdelig mening.
Vis hele sitatet...
Problemet er når den meininga er basert på dogmer, og ikkje reell argumentasjon.
Sitat av etse Vis innlegg
jeg ser poenget ditt, og man kan vel si at de sine moralske og etiske verdier er farget av religionen. Så jeg skal vel gå med på at man kan si at religion er med på å forme meningene her. Jeg vil likevel ikke si meningen er så ekstrem og forferdelig som mange her fil ha den til. Ja den er kontroversiell, og jeg er uenig med den. Men den er forstålig, da det å verdsette et menneskeliv høyt ikke akkurat er noe jeg annser som en veldig forferdelig mening.

Så jeg vil bare poengtere igjen, at jeg synes folk her inne overreagerer veldig på saken. Men jeg burde vel være kjent med at slik er internett; man tyr gjerne til litt ekstreme kommentarer når man er uenig i saker.
Vis hele sitatet...
Som slashdot nevner, det er rimelig akseptert innenfor medisin at det man har ved 10-ukers tid, overhodet ikke er et menneske. Det har potensiale til å bli det, men i så fall har jeg potensiale til å repopulere hele norge hver gang jeg drar løken.

Når man baserer meninger som er såpass alvorlige på bare tull så blir man stemplet som idiot, og man får reaksjoner. Man kan gjerne ha sine egne tanker og meninger om ting, men når man prøver å spre disse meningene til andre så bør man faktisk ha et faktagrunnlag å vise til.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er når den meininga er basert på dogmer, og ikkje reell argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Samtidig vil jeg påstå at den tida/ukene som er lovlig til å ta abort på hadde økt eksempelvis til 15 uker hvis myndighetene/helsepersonell hadde vært gjennomateistiske og hadde nærmest fiendelig forhold til religiøse oppfatninger.

Dogmene som er skapt, er skapt før vår tid. Intensjonen har som oftest vært å bevare liv og verdsette liv. Religion er ikke bare ondt, men i vår moderne verden er religion en bremsekloss.
Katolske kirken og islam er to av de verste, pga størrelsen deres og hvor mye oppmerksomhet de klarer å få.

Samtidig har kirkens og islams kontroll med seksualitet før noe godt; i vikingtida ble babyer som man ikke ville ha satt ut i skogen eller drept.

Kristendommen ble det første steget på veien mot humanismen vi har i Europa i dag. - det var i middelalderen, og så kom renessanse og opplysningstid. Deretter, per 2012 er kristendommen utdatert, men ikke totalt og fullstendig dum heller.
Sist endret av aeon_illuminate; 6. januar 2012 kl. 15:08.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Som slashdot nevner, det er rimelig akseptert innenfor medisin at det man har ved 10-ukers tid, overhodet ikke er et menneske. Det har potensiale til å bli det, men i så fall har jeg potensiale til å repopulere hele norge hver gang jeg drar løken.
Vis hele sitatet...
Så når du drar løken, popper det ut 3-4 cm lange slimklumper, med utviklet organsystem, tomler og fingrer, øyner og ører og som ser akkurat ut som et lite menneske? Det er ikke rimelig akseptert innenfor medisinen at det ikke er et menneske. Det er rimelig akseptert at det er et menneske, og har veldig mange av de samme funksjonene som et menneske har.
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Extremister er iditoer hele gjengen. Uavhengig av hva de praktiserer..
Vis hele sitatet...
Hvordan vet du at KrFU-politikeren er en ekstremist?

Det innlegget var rettet mot han, vel?

Uttalelsen var harde saker og unødvendig, han bør få grundig smekk på den kristne pungen sin, men ekstremist?
Sist endret av aeon_illuminate; 6. januar 2012 kl. 15:14.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av reklame Vis innlegg
Så når du drar løken, popper det ut 3-4 cm lange slimklumper, med utviklet organsystem, tomler og fingrer, øyner og ører og som ser akkurat ut som et lite menneske? Det er ikke rimelig akseptert innenfor medisinen at det ikke er et menneske. Det er rimelig akseptert at det er et menneske, og har veldig mange av de samme funksjonene som et menneske har.
Vis hele sitatet...
Ein sau har også utvikla organsystem og auger. Like fullt er det generelt akseptert å drepe dei for mat.

Tingen er at alle pattedyr har rimelig lik fosterutvikling til eit vist stadium. Du vil neppe sjå skilnad på ein hund og eit menneske på tivekersstadiet. Det er ein celleklump, totalt ute av stand til å leve utanfor livmora, altså meir eller mindre utan eit utvikla organsystem, og totalt utan kognitive evner. Å samanlikne det med eit menneske er i mine auge eit hån mot mennesker sine evner...

Du underbygger heller ikkje påstanden om at det er rimelig akseptert i medisinen at det er eit menneske, ei heller at det har veldig mange av dei samme funksjonane som eit menneske har - for det har det vitterlig ikkje. Det har ikkje hjerne å snakke om, ikkje sjølvstendig fordøyelsessystem, ikkje sjølvstendig blodomløp, ikkje åndedrett, ikkje utvikla nervesystem... Det har omtrent ingen av funksjonane eit utvikla menneske har.
Denne Emil er ikke noen eksterimist. Han er bare kristen og mener at abort er drap uansett hva grunn det måtte gjelde.

I følge bibelen er abort DRAP, uansett grunn til fjering av fosteret.
Dette er bare en prkåt liten fjopp
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Som slashdot nevner, det er rimelig akseptert innenfor medisin at det man har ved 10-ukers tid, overhodet ikke er et menneske. Det har potensiale til å bli det, men i så fall har jeg potensiale til å repopulere hele norge hver gang jeg drar løken.

Når man baserer meninger som er såpass alvorlige på bare tull så blir man stemplet som idiot, og man får reaksjoner. Man kan gjerne ha sine egne tanker og meninger om ting, men når man prøver å spre disse meningene til andre så bør man faktisk ha et faktagrunnlag å vise til.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt meg uenig i dette, jeg bare sier jeg forstår at andre mennesker kan være av annen oppfatning; og at jeg ikke synes at å mene at foster under 10 uker blir ansett som liv og mennesker ikke er så veldig ekstremt. Jeg er uenig, men jeg forstår det. Nå er det heller ikke så enkelt at det er noen fakta her; dette er ting som hele tiden diskuteres. Men per dags dato er grensen satt med 10-12 uker. Og i norge kan man ta selvbestemt abort så lenge man er før 12. uke. Om jeg husker rett er årsaken til at grensen er satt her at det er på dette tidspunktet man begynner å utvikle essensielle deler av hjernen (correct me if I am wrong). Men ulike mennesker har jo annet syn, paven har f.eks. tidliggere sagt at han mente kondom var en synd og en hver utløsning som ikke var ment til befruktning også var en synd da man kastet bort potensiale til liv. Dette er altså ikke noe nytt.

Jeg vil heller ikke si det er så veldig merkelig, og ekstremt at noen mener at foster selv før 12 uker er å annse som menneskeliv. Ulike mennesker setter grensen for når det er å definere som et liv på ulike punkter i utviklingen.

Sitat av slashdot Vis innlegg
Problemet er når den meininga er basert på dogmer, og ikkje reell argumentasjon.
Vis hele sitatet...
Enkelte baserer denne meningen sin bare på dogmer, men tror flere baserer den på mer på følelser og moralske verdier (altså en mer indirekte påvirkning fra religionen, i stede for direkte). Hvor menneskeverd som er en viktig del av dagens kristendom blir satt i fokus.
Folk må skjønne at et foster ikke er et menneske! Det har ikke fått fingre eller noe som kan i det hele tatt ligne et menneske. Ikke før man i uke 12 under graviditeten kan man kalle fosteret et menneske, men da er det ikke lov å ta abort. Det er altså ikke noe drap av menneskeliv. Jeg ser ikke på abort av foster annerledes enn f.eks når du drar deg, da går også mulige menneskeliv tapt.

Edit: Ser nå at det er blitt nevnt før!
Sist endret av Knäppgök; 6. januar 2012 kl. 15:34.
Uavhenging om et foster under 12uker er et menneske eller ei, så kan man ikke forvente at ei dame/jente skal først bli voldtatt. Deretter gå i 9mnder med produktet av overfallsmannen. Kan bare forestille meg den påkjenningen. Deretter vil jenta/dama føle seg påtvunget til å oppfostre barnet, som kanskje likner på overfallsmannen? Hva om jenta/dama ikke føler seg klar til å bli mor? Ikke har ressurser til det? Ikke har fullført utdanning? Er f.eks. mindreårig?

En rimelig lite gjennomtenkt uttalelse fra personen i KRFu, men er trolig et PRstunt som har blitt nevnt.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Ein sau har også utvikla organsystem og auger. Like fullt er det generelt akseptert å drepe dei for mat.

Tingen er at alle pattedyr har rimelig lik fosterutvikling til eit vist stadium. Du vil neppe sjå skilnad på ein hund og eit menneske på tivekersstadiet. Det er ein celleklump, totalt ute av stand til å leve utanfor livmora, altså meir eller mindre utan eit utvikla organsystem, og totalt utan kognitive evner. Å samanlikne det med eit menneske er i mine auge eit hån mot mennesker sine evner...

Du underbygger heller ikkje påstanden om at det er rimelig akseptert i medisinen at det er eit menneske, ei heller at det har veldig mange av dei samme funksjonane som eit menneske har - for det har det vitterlig ikkje. Det har ikkje hjerne å snakke om, ikkje sjølvstendig fordøyelsessystem, ikkje sjølvstendig blodomløp, ikkje åndedrett, ikkje utvikla nervesystem... Det har omtrent ingen av funksjonane eit utvikla menneske har.
Vis hele sitatet...
En sau er ikke et menneske, og har dermed ingen verdens ting med saken å gjøre.

Det er videre riktig at det er vanskelig å skille mellom pattedyrsembryo, men jeg tror at innen 10 uker klarer de fleste å se forskjellen, da faktisk det kalles et foster denne tiden (fosterets levetid på 8 uker og graviditet på 10 uker). Ta deg et googlesøk på hundefoster, og etter et menneskefoster på 10 uker, så ser du nok også forskjellen, selv om disse bare er ultralyd og ikke virkelige.

Fosteret har etter 10 uker et velutviklet nervesystem og hjerne(selvsagt ikke ferdigutviklet), og hvilke kognitive evner det har, vil vi sannsynligvis aldri finne ut av. Det vi vet er at fosteret har hjerne og hjernen har blodtilførsel.

Påstanden min om at det er rimelig akseptert i medisin at et foster etter 10 uker er et menneske, var vel så godt underbygget påstanden om at det ikke var det. Mao du tok poenget.

Her kan du lese mer om fosterets utvikling: http://www.lommelegen.no/321908/fost...ra-uke-til-uke
Sist endret av reklame; 6. januar 2012 kl. 15:40.
Jeg har mange kristne venner, men ingen av de er så konservativ angående abort som denne Emil.

Jeg tipper det er meget få som deler hans syn på abort, da vi lever i 2012, og ikke i 1912.

Godt det er lov med litt ytringsfrihet i landet vårt.

Det er jo kjekt å se at folk blir provoserte

Tenk hvor kjedelig det hadde vært visst alle mente det samme
Sitat av reklame Vis innlegg
En sau er et menneske, og har dermed ingen verdens ting med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
En sau er vel ikke et menneske?
[CENTER][/CENTER]


Huh, takk for redigeringsmulighet
Sist endret av aeon_illuminate; 6. januar 2012 kl. 15:41.
Sitat av etse Vis innlegg
Jeg har aldri sagt meg uenig i dette, jeg bare sier jeg forstår at andre mennesker kan være av annen oppfatning; og at jeg ikke synes at å mene at foster under 10 uker blir ansett som liv og mennesker ikke er så veldig ekstremt. Jeg er uenig, men jeg forstår det. Nå er det heller ikke så enkelt at det er noen fakta her; dette er ting som hele tiden diskuteres. Men per dags dato er grensen satt med 10-12 uker. Og i norge kan man ta selvbestemt abort så lenge man er før 12. uke. Om jeg husker rett er årsaken til at grensen er satt her at det er på dette tidspunktet man begynner å utvikle essensielle deler av hjernen (correct me if I am wrong). Men ulike mennesker har jo annet syn, paven har f.eks. tidliggere sagt at han mente kondom var en synd og en hver utløsning som ikke var ment til befruktning også var en synd da man kastet bort potensiale til liv. Dette er altså ikke noe nytt.

Jeg vil heller ikke si det er så veldig merkelig, og ekstremt at noen mener at foster selv før 12 uker er å annse som menneskeliv. Ulike mennesker setter grensen for når det er å definere som et liv på ulike punkter i utviklingen.

Enkelte baserer denne meningen sin bare på dogmer, men tror flere baserer den på mer på følelser og moralske verdier (altså en mer indirekte påvirkning fra religionen, i stede for direkte). Hvor menneskeverd som er en viktig del av dagens kristendom blir satt i fokus.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig med deg, og det essensielle i debatten er som du sier hvor skillet mellom hva som kan bli et menneske og hva som er et lite menneske ligger.

Men jeg mener derimot ikke at dette er noe som er åpent for personlige meninger, synsing og indoktrinerte verdier. Dette er fordi det er av såpass alvorlig natur for de det gjelder at det etter min mening ikke er åpent for hvilken verdier en person har, men kun hvilken fakta man har på bordet.

Og ser du på det slashdot skriver så har vi ikke noen god vitenskapelig argumentasjon for at abort innenfor 12 uker er noe verre enn å spise kjøtt til middag. Om man har en annen mening, så får en bare ha det. Men skal man stå for dette som politiker, eller i andre posisjoner der man har innflytelse over andre menneskers holdninger og kanskje en dag landets lover, da skal man etter min mening ha et solid vitenskapelig grunnlag for det.

Derfor synes jeg det er bra at emil gjøres til "årets møkkamann" som han selv så fint overdriver det til.
Jeg er for selvvalgt abort.

Når det er sagt, så forstår jeg at de som er i mot abort på grunnlag av at de mener det er å drepe et barn fra sekundet egget er befruktet ,er i mot abort uavhengig av årsaken til graviditeten. Om de sa at "Abort er DRAP! - Men det er OK om det var en kriminell grunn til at barnet ble til" - så er det veldig lett å avfeie de.
Sitat av stagg Vis innlegg
Enkelte skulle ha opplevd en voldtekt selv når de kommer med slike utspill.
Vis hele sitatet...
Dette oppsummerer hele løsningen til problemet. Ingenting mer trengs å bli sagt.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av Peeinmyurin Vis innlegg
Folk må skjønne at et foster ikke er et menneske! Det har ikke fått fingre eller noe som kan i det hele tatt ligne et menneske. Ikke før man i uke 12 under graviditeten kan man kalle fosteret et menneske, men da er det ikke lov å ta abort. Det er altså ikke noe drap av menneskeliv. Jeg ser ikke på abort av foster annerledes enn f.eks når du drar deg, da går også mulige menneskeliv tapt.

Edit: Ser nå at det er blitt nevnt før!
Vis hele sitatet...
Men det vil jo bli et menneske en dag? Idet sædcellen treffer eggcella har befruktningen startet og det er et liv der inne. Et liv som en dag av aller høyeste sannsynlighet vil bli et menneske, om man ikke gjør noe med det.

Det er kanskje ikke per dags dato definert som et menneske etter noen timer/dager, men en dag er det jo et fullvokst menneske?

Selvom den "tingen" der inne i livmora ikke har de samme funksjonene som et menneske, er det fortsatt et fremtidig menneske man tar fra sjansen å leve et fortjent liv.

Dette er et 6 uker gammelt foster, man ser tydelig at det er et lite ufødt menneskebarn. Må man gå over denne grensa på 12 uker for å definere den lille krabaten som "menneske"? Det er et menneskeliv fra starten, du blir danna fordi mamma har en eggcelle og pappa har en sædcelle, man kan ikke benekte at det er et liv der inne:

http://static.guim.co.uk/sys-images/Guardian/Science/pix/2007/08/01/embryoblue_2.jpg

Det med at sauer også er liv og foster som man tar livet av, ja..det er jo forsåvidt sant, men vi trenger DYR for å overleve, dette er noe mennesker har gjort i flere tusen år. Det er en vanlig ting å gjøre...
Sist endret av Kusetjuv; 6. januar 2012 kl. 16:49.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Jeg ville først definert det som et liv når det utvikler bevissthet, og ettersom fosteret bruker 9 mnd på å bli ferdig, er vel det rimelig å anta at det enda ikke har skjedd ved 10-12 (++) ukers tid?

Hvis man mener det fortsatt er et liv før bevissthet oppstår, så er det egentlig fortsatt greit, fordi den aldri får oppleve det, dermed kan den ikke savne det, på en måte.

Og litt offtopic, kun av ren nyskjerrighet: hvor mener bibelen bevissthet kommer fra? Oppstår det en ny pr. menneske eller noe sånt? (Og halvveis på kødd) Vil ikke himmelen bli ganske full etterhvert?
En uke gammel klump med celler som kan vokse til et menneske er ikke verdt en shit. Mener man det, burde man i såfall være like entusiastisk i kampen mot dreping av maur, fluer og maggots. Disse organismene er mer liv enn et tidlig embryo.
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
En uke gammel klump med celler som kan vokse til et menneske er ikke verdt en shit. Mener man det, burde man i såfall være like entusiastisk i kampen mot dreping av maur, fluer og maggots. Disse organismene er mer liv enn et tidlig embryo.
Vis hele sitatet...
Da ville jo det vært åpent for abort helt til mnd 9? Om det virkelig betyr så lite, som du sier.

Å sammenligne barn/mennesker med insekter/dyr er så på trynet, sorry. Og det har jeg ikke noe begrunnelse for hvorfor jeg sier, jeg bare mener det er tett.
Sist endret av Kusetjuv; 6. januar 2012 kl. 17:10.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Jeg ville først definert det som et liv når det utvikler bevissthet, og ettersom fosteret bruker 9 mnd på å bli ferdig, er vel det rimelig å anta at det enda ikke har skjedd ved 10-12 (++) ukers tid?

Hvis man mener det fortsatt er et liv før bevissthet oppstår, så er det egentlig fortsatt greit, fordi den aldri får oppleve det, dermed kan den ikke savne det, på en måte.

Og litt offtopic, kun av ren nyskjerrighet: hvor mener bibelen bevissthet kommer fra? Oppstår det en ny pr. menneske eller noe sånt? (Og halvveis på kødd) Vil ikke himmelen bli ganske full etterhvert?
Vis hele sitatet...
slik jeg har forstått det (men nå er ikke jeg kristen da) så er bevisstheten sjelen vår. Bibelen sier vel ingenting om direkte når denne sjelen inntar kroppen, men jeg tror mange kristne mener det skjer når egget blir befruktet.

Når du sier himmelen blir full betyr jo det at det må være begrenset med plass; det er ikke urimelig å annta at de fleste tror at himmelen (i likhet med universet) er uendelig stort, og derfor kan romme uendelig antall mennesker.
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
En uke gammel klump med celler som kan vokse til et menneske er ikke verdt en shit. Mener man det, burde man i såfall være like entusiastisk i kampen mot dreping av maur, fluer og maggots. Disse organismene er mer liv enn et tidlig embryo.
Vis hele sitatet...
Er det greit for deg å bli drept hvis du faller i koma?
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Da ville jo det vært åpent for abort helt til mnd 9? Om det virkelig betyr så lite, som du sier.

Å sammenligne barn/mennesker med insekter/dyr er så på trynet, sorry. Og det har jeg ikke noe begrunnelse for hvorfor jeg sier, jeg bare mener det er tett.
Vis hele sitatet...
Nei, et 9 måneder gammelt foster er jo like mye menneske som en 1 dag gammel baby. Er selvfølgelig ikke greit å ta abort på noe som veier flere kilo!
Vel hvis du mener noe er tett burde du ha en begrunnelse for det, ellers har vi ingenting å diskutere.


Sitat av Tyrkeren Vis innlegg
Er det greit for deg å bli drept hvis du faller i koma?
Vis hele sitatet...
Hva slags inhabil sammenligning er det? Jeg har brukt 13 år på skolebenken, å dø nå må være det verste tidspunktet. Jeg regner med at du tar sammenligningen fordi man i koma ikke har "hjerneaktivitet", men de aller fleste våkner jo opp igjen til sitt gamle liv.
Sist endret av bloodshotEyes; 6. januar 2012 kl. 17:50.