Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 6268
La meg først få forklare litt om Svalbard og Longyearbyen, da det ikke ligner noe som helst bysamfunn vi har på fastlandet..

Det bor litt over 2000 innbyggere i longearbyen. De aller fleste er i arbeid eller utdanning, og arbeidsledigheten er på ca 1 prosent.. Finner man seg ikke jobb så reiser folk derifra, da det ikke lar seg gjøre å bo i Longyearbyen over lengre tid uten inntekt. De fleste boenheter tilhører diverse firmaer og universitetet, har man ikke studieplass eller jobb, har man mest sansynlig ikke en plass å bo heller..

Sykefraværet er lavere enn på fastlandet, og det er en stor andel som har mer enn en jobb. Det er også svært lite kriminalitet på Svalbard. Det meste av lovbruddene gjelder nasking, og mindre skadeverk.. samt et og annet beslag av mindre mengder cannabis.

http://www.ssb.no/emner/00/02/rapp_l...app_201031.pdf http://www.sysselmannen.no/hovedEnkel.aspx?m=44284

Politiet har nå pågrepet 10 personer mellom 20 og 30 år i forbindelse med en narkotikasak, så langt er det bare beslaglakt hasj.
Politiet har jobbet med denne saken en stund. Jeg klarer bare ikke å se poenget med denne aksjonen, dette er folk som etter all sansynlighet er i arbeid og det eksisterer ikke noe form for åpenbar bruk eller salg av noe som helst. Longyearbyen er ett lite samfunn der alle kjenner alle, at politiet har arbeidet med denne saken siden ett beslag i mai i år sier jo litt om hvor lite synlig dette har vært..

Andre steder får man høre om signaleffekten, forebygging og alt skal være så bra for å hindre ungdommer i å begjynne, men her er det da vitterlig voksne personer i arbeid som det blir jaktet på.

Det er ikk unormalt at en narkotikasak fører til en utkastelse fra Svalbard, så konsekvensene kan være enorme for dem det gjelder..

http://svalbardposten.no/nyheter/end...t-i-narkosaken
Poenget er vel at det er ulovlig, og at svalbard som ligger under norsk lov skal følge nevnte lov, og hasj/thc er ulovlig.

Det er poenget.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Poenget er vel at det er ulovlig, og at svalbard som ligger under norsk lov skal følge nevnte lov, og hasj/thc er ulovlig.

Det er poenget.
Vis hele sitatet...
I tillegg har vel politiet lite å finne på der oppe.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg

Det er ikk unormalt at en narkotikasak fører til en utkastelse fra Svalbard, så konsekvensene kan være enorme for dem det gjelder..
[/url]
Vis hele sitatet...
''Narkotikasak'', mener du da en student som fyrer seg opp en spliff eller større saker som dealing?
Kilder?
Sist endret av Bombasa; 27. oktober 2011 kl. 18:07.
Hvordan vet du at beslaget består i utelukkende cannabis?
Politirapporten for den aktuelle saken er IKKE frigitt..
Sitat av Jaso Vis innlegg
I tillegg har vel politiet lite å finne på der oppe.
Vis hele sitatet...
Tja, noen som jobber hos sysselmannen er skikkelige folk,
mens andre, inkludert sysselmannen selv, er noen rass***!!

Bodde der for noen år siden, og det er vel det eneste stedet i verden hvor jeg har opplevd å bli hivd ut av dørvaktene på 'Huset' pga et uskyldig basketak i baren, en fuktig lørdagskveld, for så å bli hivd inn igjen av politiet fordi det var for kaldt ute.

Ellers driver jo sysselmannen med masse fornuftige aktiviteter, som feks. bøtlegge turister som slår opp teltet sitt nærmere enn 100 meter fra rekved/tømmer(!)
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg

Det er ikk unormalt at en narkotikasak fører til en utkastelse fra Svalbard, så konsekvensene kan være enorme for dem det gjelder..
Vis hele sitatet...
Da burde de kanskje tenkt på det før de gjorde noe ulovlig da?

Hva var poenget egentlig? At de ikke skal straffes?
Sist endret av Xernox; 27. oktober 2011 kl. 19:13.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
''Narkotikasak'', mener du da en student som fyrer seg opp en spliff eller større saker som dealing?
Kilder?
Vis hele sitatet...
Dealing.

Opprettet selv en tråd ang denne saken, men den ble fort slettet.

Edit: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10030992
Sist endret av stagg; 27. oktober 2011 kl. 19:15.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Poenget er vel at det er ulovlig, og at svalbard som ligger under norsk lov skal følge nevnte lov, og hasj/thc er ulovlig.

Det er poenget.
Vis hele sitatet...
Et veldig dårlig poeng, at dette blir praktisert som jobb. Disse menneskene klarer seg utmerket, og bruker et "rusmiddel" som er sunt sammenlignet med de som er "lovlig".

Og følge lover som en ren instruks, uten "spørsmål" om de henger i sammen med sannheten eller virkeligheten, da er man en fint hjernevasket sau.
Er vel snakk om politifolk som jobber for å øke/beholde bevilgningene sine, tipper jeg. Men skal selvsagt ikke utelukke at det er snakk om maktsyke rasshøl som lager kvalm bare fordi de kan, heller; kjenner til ymse oppførsel blant de folka der.

Forhåpentligvis begynner ting å gå riktig vei nå snart, i stedet for at vi følger USAs narkotikapolitikk hit: http://www.npr.org/2011/10/14/141362...rugs-on-people
Sitat av Jaso Vis innlegg
I tillegg har vel politiet lite å finne på der oppe.
Vis hele sitatet...
Syntes du det er teit når politiet har lite å gjøre?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Da burde de kanskje tenkt på det før de gjorde noe ulovlig da?

Hva var poenget egentlig? At de ikke skal straffes?
Vis hele sitatet...
Poenget er at det er bortkastede ressurser, og konsekvensene av forbudet er gjerne større enn konsekvensene av å bruke selve stoffet. (cannabis)
Loven er loven. Ingen kan heve seg over den. De er pliktet til å ta personer som gjør noe straffbart, ressurser som blir bortkastet eller ei.

Røyker meg selv ei bønne. Men er også inneforstått med at Onkel P kan ferske meg. Derfor vil jeg akseptere en bot for det. Ikke at jeg blir glad for boten, men jeg har også valgt å røyke den bønna som Onkel P tok meg for.

Er man med på leke, så må man tåle steken.
Sitat av ntaru Vis innlegg
Og følge lover som en ren instruks, uten "spørsmål" om de henger i sammen med sannheten eller virkeligheten, da er man en fint hjernevasket sau.
Vis hele sitatet...
Nå er det jo sånn at politiet må følge loven, da, helst så nært som mulig. Det er politikerne som er veike, og allmuen som er hjernevaska.
Kriminalitet er kriminalitet. At det ikke er et problem med cannabis der er kanskje fordi de napper det i grasrota som i dette tilfellet. Dersom disse personene var så oppgeående og arbeidende som dere sier så var de 1. klar over risikoen og brydde seg ikke. Eller 2. dumme og ikke så oppegående som du vil ha det til. Uansett så visste de godt om risikoene. At det er tåpelig at cannabis er ulovlig er jeg enig i, men det er enda mer tåpelig å hyle det ut når du blir tatt for å drive med det. Da ser du bare ut som en idiot.
Sitat av ztaale Vis innlegg
Poenget er vel at det er ulovlig, og at svalbard som ligger under norsk lov skal følge nevnte lov, og hasj/thc er ulovlig.
.
Vis hele sitatet...
Joda, det vet jeg.. Men når det ikke eksisterer ett problem, så er det sjelden politiet bryr seg. De har som regel andre problemer å ta seg av.. I denne saken, som den foreligger nå, så har det aldri vert et problem, men politiet har allikevel valgt å bruke resurser på å nøste opp denne røykegjengen.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
''Narkotikasak'', mener du da en student som fyrer seg opp en spliff eller større saker som dealing?
Kilder?
Vis hele sitatet...
Har ett par venner som ble sendt fra Svalbard bare pga bruk og besittelse (liten mengde) De var riktignok ikke blitt fastboende (6mnd).

Sitat av Xasma Vis innlegg
/(...) At det er tåpelig at cannabis er ulovlig er jeg enig i, men det er enda mer tåpelig å hyle det ut når du blir tatt for å drive med det. Da ser du bare ut som en idiot.
Vis hele sitatet...
Joda, man er klar over risikoen og bør kunne ta konsekvensene når man blir tatt. enig med det.
Sitat av ntaru Vis innlegg
Et veldig dårlig poeng, at dette blir praktisert som jobb. Disse menneskene klarer seg utmerket, og bruker et "rusmiddel" som er sunt sammenlignet med de som er "lovlig".

Og følge lover som en ren instruks, uten "spørsmål" om de henger i sammen med sannheten eller virkeligheten, da er man en fint hjernevasket sau.
Vis hele sitatet...
Jesus h. christ, om man ikke liker å følge de lovene som er her i landet er man hjertlig velkommen til å dra til ett annet land man føler passer seg bedre, men det er ikke det vi diskuterer her.

Saken er uansett hvor glad du er i hasj/mary og uansett hvor "sunt" du har fått til å hjernevaske deg til at det er.. Så er det faktisk uansett enda ulovlig og netopp derfor ble aksjonen på svalbard gjennomført.

Holder man på med ulovlige droger får man til faens se til å gjøre det på en måte ingen finner ut av det på.

Så søt du er når du kaller folk som ikke er enige med deg for sauer.

Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Joda, det vet jeg.. Men når det ikke eksisterer ett problem, så er det sjelden politiet bryr seg. De har som regel andre problemer å ta seg av.. I denne saken, som den foreligger nå, så har det aldri vert et problem, men politiet har allikevel valgt å bruke resurser på å nøste opp denne røykegjengen.
Vis hele sitatet...
Jeg kan til dels være enig med deg i at det er en unødvendig aksjon, men poenget står likevel skrevet i stein, det er ikke lov, derfor ble aksjonen gjennomført. enkelt og grett.

Missforstå meg rett, jeg er så liberal at jeg har måtte sone for det selv, poenget jeg prøver å få fram er at er det ulovlig, så er det ulovlig og bare fordi man oppholder seg på svalbard er man ikke hevet over loven etc.
Sist endret av NoillStress; 27. oktober 2011 kl. 21:40.
Ridder av 1. klasse
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Joda, det vet jeg.. Men når det ikke eksisterer ett problem, så er det sjelden politiet bryr seg. De har som regel andre problemer å ta seg av.. I denne saken, som den foreligger nå, så har det aldri vert et problem, men politiet har allikevel valgt å bruke resurser på å nøste opp denne røykegjengen.
.
Vis hele sitatet...
Kanskje politiet ikke har så mye annet å ta seg til der oppe?

Det er kanskje ikke et problem enda, men det kan jo kanskje bli det? Hvis ikke politiet slår hardt ned på det i starten, men i stedet ser "litt mellom fingrene", kan det jo fort bli et problem. Da sender de jo ut et signal om at det e "greit" å drive med slike ting på Svalbard, de er jo underlagt norsk lov de også.

Hvordan hadde det blitt på Svalbard hvis det hadde hvert "greit" å røyke hasj der? Bare fordi vi syns litt synd på de, siden de har det kaldt hele året, og bor på en øy...
Forstår at politiet kun håndhever loven, men mener at de burde brukt ressursene på noe mer fornuftig enn å ta alle disse hasjnarkotikumsprøyte misbrukerne.

Selv om det er ulovlig å parkere 2m unna et gangoverfelt burde man ikke nødvendigvis sette inn innsatsstyrken for å ta alle disse jævlene som parkerer feil.

Mao synes man burde prioriterert annerledes, but who am i to judge?
Ridder av 1. klasse
Sitat av maxphone Vis innlegg
Forstår at politiet kun håndhever loven, men mener at de burde brukt ressursene på noe mer fornuftig enn å ta alle disse hasjnarkotikumsprøyte misbrukerne.
Vis hele sitatet...
Men har politiet så sinnssykt mye å gjøre der oppe da? Altså hvis det er rundt 2000 innbygere der, så begrenser det seg jo på hvor mye faenskap de kan finne på...

Når alle kjenner alle, kan det jo ikke være lett å drive med ulovelige ting, uten å bli oppdaget... Med andre ord er det stor sjangs for å bli tatt...

Hva burde politiet i stedet bruke ressursene sine på der oppe da?
Sist endret av Mchjort; 27. oktober 2011 kl. 22:41.
De har svært begrenset med vanlig kriminalitet på Svalbard, det meste av Sysselmannens arbeid går på miljøvern, isbjørner, alkotesting av skuterførere, og nå holder de på å fange en haug rev pga rabiessmitte..

Mchjort: Om de ikke hadde håndhevet loven mot voksne folk i arbeid som røkte litt hasj, så hadde det nok ikke sjedd noe som helst..
Hadde noen gått ut i media og sagt at svalbard nå var et fristed, DA ville det nok sjedd litt av hvert..
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Poenget er at det er bortkastede ressurser, og konsekvensene av forbudet er gjerne større enn konsekvensene av å bruke selve stoffet. (cannabis)
Vis hele sitatet...
Evneveik?

Poenget ER at det er ulovlig. Er det noen andre lover du er uenig i som du derfor mener at politiet ikke skal håndheve?
altså at de blir straffet er jo en selvfølge siden dem er tatt for brud i narko loven men på lik linje som meg i storbyen som får ei bot å thats it. å bli kastet ut av svalbard av den grunn er vell å dra den litt langt da er jo ikke slik at knærkerene på plata blir kasta ut av oslo så hvorfer skal ganja røykere bli kasta ut av svalbard ?
Sist endret av dildo-jonny; 27. oktober 2011 kl. 23:24.
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Men har politiet så sinnssykt mye å gjøre der oppe da? Altså hvis det er rundt 2000 innbygere der, så begrenser det seg jo på hvor mye faenskap de kan finne på...

[...]

Hva burde politiet i stedet bruke ressursene sine på der oppe da?
Vis hele sitatet...
Kanskje vi heller kunne lagt ned en politistilling eller to der oppe hvis de ikke har viktigere saker enn dette å prioritere? Brukt de pengene til noe fornuftig i stedet.

Og argumentet mange her kommer med, om at politiet bare håndhever loven, holder ikke vann. De er slett ikke passive, men jobber beinhardt mot media og politikere for å presse gjennom egen agenda i forvaltning og lovverk.
Sitat av gorm Vis innlegg
Kanskje vi heller kunne lagt ned en politistilling eller to der oppe hvis de ikke har viktigere saker enn dette å prioritere? Brukt de pengene til noe fornuftig i stedet.

Og argumentet mange her kommer med, om at politiet bare håndhever loven, holder ikke vann. De er slett ikke passive, men jobber beinhardt mot media og politikere for å presse gjennom egen agenda i forvaltning og lovverk.
Vis hele sitatet...
Nei. Politiet skal for all del ikke følge loven. De er tipset fra andre i saken her om hva som har skjedd, skal de bare gi en lang faen da mener du?

Alle dere som syter over at Onkel P håndhever norsk lov, kan ikke dere bare flytte til Amsterdam? Der kan du vandre fritt med en 5er i lomma uten at noen ting skjer. Kan dere sitte i Amster å snakke om hvor tilbakestående norsk politi er.
La politiet droppe alle cannabisrelaterte saker og bruke ressursene på noe mer nyttig istedet.

Innbrudd og mindre tyverier kanskje? Nei, det finnes da viktigere ting. Vi dropper dem også. For mye ressurser brukt til å kun fakke noen skarve tyver. Ofrene har som oftest forsikring uansett.

La oss i helhet se bort ifra småkriminalitet og heller satse på større ting, som ran og voldsrelaterte saker. Det er jo der jævelskapen holder til. Drit i å kast bort ressursene på disse fillesakene.


Dere skjønner at dette ikke går?..
Sist endret av Bombasa; 27. oktober 2011 kl. 23:46.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
La politiet droppe alle cannabisrelaterte saker og bruke ressursene på noe mer nyttig istedet.

Innbrudd og mindre tyverier kanskje? Nei, det finnes da viktigere ting. Vi dropper dem også. For mye ressurser brukt til å kun fakke noen skarve tyver. Ofrene har som oftest forsikring uansett.

La oss i helhet se bort ifra småkriminalitet og heller satse på større ting, som ran og voldsrelaterte saker. Det er jo der jævelskapen holder til. Drit i å kast bort ressursene på disse fillesakene.


Dere skjønner at dette ikke går?..
Vis hele sitatet...

Såklart skjønner alle det, men er du ikke enig i at man hadde spart MYE politiressurser på avkriminalisering av bruk og besittelse av Cannabis?
Sitat av Bombasa Vis innlegg
La politiet droppe alle cannabisrelaterte saker og bruke ressursene på noe mer nyttig istedet.

Innbrudd og mindre tyverier kanskje? Nei, det finnes da viktigere ting. Vi dropper dem også. For mye ressurser brukt til å kun fakke noen skarve tyver. Ofrene har som oftest forsikring uansett.

La oss i helhet se bort ifra småkriminalitet og heller satse på større ting, som ran og voldsrelaterte saker. Det er jo der jævelskapen holder til. Drit i å kast bort ressursene på disse fillesakene.


Dere skjønner at dette ikke går?..
Vis hele sitatet...
http://www.ssb.no/dette_er_svalbard/lov-rett.pdf
Sitat av Bombasa Vis innlegg
La politiet droppe alle cannabisrelaterte saker og bruke ressursene på noe mer nyttig istedet.

Innbrudd og mindre tyverier kanskje? Nei, det finnes da viktigere ting. Vi dropper dem også. For mye ressurser brukt til å kun fakke noen skarve tyver. Ofrene har som oftest forsikring uansett.

La oss i helhet se bort ifra småkriminalitet og heller satse på større ting, som ran og voldsrelaterte saker. Det er jo der jævelskapen holder til. Drit i å kast bort ressursene på disse fillesakene

Dere skjønner at dette ikke går?..
Vis hele sitatet...
Er ikke det vi ber om.. men at politiet bruker litt fornuft og utviser sjønn.
Er det en gjeng ungdommer som røyker hasj, så gi de gjerne litt pisk på pung, bøtelegg og hold de på urinprøver til de er atten.. for all del.
Men når det er snakk om voksne folk i arbeid.. så drit i å plag de da.. kommer ikke noe positivt ut av dette uansett, er jo vist gang på gang at de som blir straffet for bruk som regel bruker igjen. Dersom de faktisk kaster ut noen av de som er tatt nå, så har de jo faktisk ødelagt langt mer enn cannabisen noengang kunne klart for denne gruppen.

Arbeidsgiver mister en annsatt, fort som faen uten noe forvarsel
Personen mister jobben sin på Svalbard
Lokalsamfunnet vil snakke hul i hode på seg selv og alle de som er tatt vil få stemplet HASJSPRØYTENARKOMAN i panna for resten av oppholdet. Takket være publisiteten rundt saken.

Hva er positivt med denne aksjonen?

Hadde det blitt gjort i stillhet, uten noe store oppslag i media, så hadde det vert en ting, men slik som nå... Dårlig handlet av sysselmannen.

Menmen, enn så lenge så blir det interesant å se om det blir pågrepet fler og om det blir funnet flere stoffer..
At politiet på Svalbard misbruker sine ressurser ved å gjøre slike "Store" narkotikasaker er det største sprøytet jeg har hørt.
Hva skal de ellers bruke sine ressurser på? Om det er 1% arbeidsledighet så tviler jeg sterkt på at det er noen andre former for kriminelle aktiviteter, som hasj faktisk er. Slik er loven.
Sitat av pappagutt Vis innlegg
Evneveik?

Poenget ER at det er ulovlig. Er det noen andre lover du er uenig i som du derfor mener at politiet ikke skal håndheve?
Vis hele sitatet...

Ja jeg er klar over at poenget ditt er at det er ulovlig og dermed denne aksjonen. Selvsagt. Poenget til trådstarter er noe annet. Må være lov å klage på prioriteringer og loven generelt. Angående lovgivningen er ikke klagingen rettet mot politiet. Angående prioriteringer tenker jeg på bruke ressurser på spaning og full rulle for å ta noen som røyker litt på privaten etter jobb. Den kritikken er ikke nødvendigvis bare rettet mot politiet heller, det er jo også myndighetenes prioriteringer.

Hva er så vanskelig med å skjønne at trådstarter viser til eksempler på det han mener er dårlig bruk av ressurser, for å poengtere et større bilde, nemlig det han mener er en dårlig lovgivning i utgangspunktet. Det var neppe ment som en fuck-politiet-tråd, men eksempel på dårlig ressursbruk som et resultat av dårlige prioriteringer fra myndighetene sin side. Hva er så latterlig ved det?
Jeg vurderte det, og det frister, men skal holde meg for god til å begynne å kalle deg skjellsord tilbake.
Sist endret av Don Veto; 28. oktober 2011 kl. 00:16.
Er det rart media går "bananas", eller politiet for den del. Ja, de kjeder seg der oppe pga mangel på "alvorlige" saker.
Dette er sikkert det mest "alvorlige" som har skjedd på Svalbard, sett bort fra voldsepisoder.




Det er Svalbardtraktaten (1920), Svalbardloven (1925) og Svalbardmiljøloven
(2002) som regulerer livet på øygruppen. Svalbardloven slår fast at Svalbard
er en del av kongeriket Norge, men det
er ikke alle norske lover som gjelder på øygruppen. Norsk privatrett, strafferett og prosessrett gjelder imidlertid dersom ikke annet er bestemt. Andre
lovbestemmelser gjelder bare hvis dette fastsettes særskilt. Det er i alt 31 egne
forskrifter for Svalbard (2008).
Annerledes kriminalitetsbilde
Kriminaliteten på Svalbard er forskjellig fra den vi finner i Fastlands-Norge.
Det er få grove vinningslovbrudd som innbrudd, og andelen vinningsforbrytelser er lavere på Svalbard enn på fastlandet. Andelen narkotikasaker er
svært lav på Svalbard, men øygruppen har en høyere andel anmeldte arbeidsmiljøsaker og miljølovbrudd. Det siste henger trolig henger sammen med
strengere miljølovgivning i Svalbardmiljøloven.
Stor variasjon i antallet anmeldte lovbrudd
Det siste tiåret har antallet anmeldte lovbrudd med Svalbard som gjerningssted ligget på mellom 80 og 130. I tillegg er det årlig 10-15 saker som undersøkes av sysselmannen, men som ikke regnes som kriminalitet. Det er flest
anmeldte vinnings- og trafikkforbrytelser, i likhet med fastlandet. Selv om de
årlige variasjonene kan være store, har kriminalitetsnivået på Svalbard vært
relativt stabilt de siste 10-15 årene. Tallene er for små til å kunne tallfeste
anmeldte lovbrudd per 1000 innbyggere på Svalbard, men tallet er lavere
enn på fastlandet. I majoriteten av sakene hvor
det kom til straffereaksjoner, ble det idømt
forelegg.
Sist endret av stagg; 28. oktober 2011 kl. 00:21.
Ridder av 1. klasse
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
De har svært begrenset med vanlig kriminalitet på Svalbard, det meste av Sysselmannens arbeid går på miljøvern, isbjørner, alkotesting av skuterførere, og nå holder de på å fange en haug rev pga rabiessmitte..
Vis hele sitatet...
Om du blir tatt for å røyke hasj på Svalbard eller om du blir tatt for det i Oslo, må jo være likt! Kan ikke være slik at Svalbard blir "Cowboy land" der alle kan gjøre hva de vil, loven er lik for alle i dette landet, uansett hvor du bor i landet! Er jo i grunnen ikke noe mer å diskutere...

Jeg vet ikke hva som er viktigst? At noen rev løper rundt med rabiessmitte, at isbjørnene spiser noe seler, eller folk tar seg et blås? Syns ikke at politiet misbruker ressursene sine på noen som helst måte når de tar noen folk for å røyke hasj...
Sitat av Mchjort Vis innlegg
Om du blir tatt for å røyke hasj på Svalbard eller om du blir tatt for det i Oslo, må jo være likt! Kan ikke være slik at Svalbard blir "Cowboy land" der alle kan gjøre hva de vil, loven er lik for alle i dette landet, uansett hvor du bor i landet! Er jo i grunnen ikke noe mer å diskutere...

Jeg vet ikke hva som er viktigst? At noen rev løper rundt med rabiessmitte, at isbjørnene spiser noe seler, eller folk tar seg et blås? Syns ikke at politiet misbruker ressursene sine på noen som helst måte når de tar noen folk for å røyke hasj...
Vis hele sitatet...
Jeg mistet deg når du poengterte at du ikke vet hva som er viktigst av fare for rabiessmitte eller røyking av cannabis.
Men dere som ikke ser problemet med denne saken:

Syns dere dette er hensiktsmessig? :
1. Store oppslag i media, (lite samfunn, alle kjenner alle)
2. Eventuell utvisning fra Svalbard, altså miste jobb, og arbeidsgiver mister en ansatt på kort varsel.
Jeg syns denne saken er svært lite å diskutere og hvis det er legaliseringsdebatt du er ute etter så er det ikke et spesielt godt utgangspunkt. Det eneste som er spesielt med den er at det skjer på Svalbard, men som kjent så gjelder loven der også.
Eller hva er alternativet du ser for deg? At media ikke skal skrive om lokale saker? At det ikke skal være konsekvenser av å bryte loven? Jeg antar at du ikke ser for deg noe slik og da står du bare igjen med en legaliseringstråd som hverken bringer noe nytt eller tar for seg noen spesielle omstendigheter annet enn at det skjer på Svalbard.
Sist endret av Mith; 28. oktober 2011 kl. 01:00.
En ting da, alle sier at politiet der har så lite å gjøre osv osv. Men det er jo faktisk politi fra Oslo som har foretatt arrestasjon og som har spanet på disse personene over lengre tid, jeg vet hvem mange av de er og det er brukt STORE ressurser på denne saken. Her snakker vi mye penger, de har brukt 10 mill på og catche en fyr som har solgt litt av de x antall grammene han hadde
Mith:
Er vel heller det at disse blir hardere straffet enn tilsvarende saker på fastlandet, og om de faktisk utviser noen i denne saken, for å sette et eksempel og greier nå som de har medias oppmerksomhet.. Vel det må da vel i så fall være blandt de drygeste straffene noen har fått i Norge pga cannabis..

Nå er ikke alle forhold i saken kjent ennå, vi får se hva som skjer..

Om det er som Blazed monkey sier så er det ihvertfall seriøst gale..
Sist endret av GrønnUgle; 28. oktober 2011 kl. 01:10.
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
En ting da, alle sier at politiet der har så lite å gjøre osv osv. Men det er jo faktisk politi fra Oslo som har foretatt arrestasjon og som har spanet på disse personene over lengre tid, jeg vet hvem mange av de er og det er brukt STORE ressurser på denne saken. Her snakker vi mye penger, de har brukt 10 mill på og catche en fyr som har solgt litt av de x antall grammene han hadde
Vis hele sitatet...
Holy moly. Sikker på at det ikke var 10.000 kr?
10 mill. Denne saken har de brukt mye tid og penger på.
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
10 mill. Denne saken har de brukt mye tid og penger på.
Vis hele sitatet...
Javel, da vet du mer enn meg. Kjenner også personlig til 1 av de som er tatt.

10.000 000 trur jeg han du kjenner skryter på seg, da han må han noe å skryte av.
Javel, tro hva du vil. Hørt det fra flere hold. Også fra folk med veldig sentrale verv osv på Svalbard.
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
Javel, tro hva du vil. Hørt det fra flere hold. Også fra folk med veldig sentrale verv osv på Svalbard.
Vis hele sitatet...
Svært så mange kontakter du hadde da. Kjenner han ene, kjenner personer som har sentrale verv på svalbard osv. Du bor på svalbard selv da skjønner jeg deg riktig?

Ja, jeg tror hva jeg vil. 10.000 000 har de nok ikke brukt.

Men jeg melder meg ut av denne tråden. Noen enighet vil vi aldri komme til uansett. Mith kom med en bra post. Legalisering av hasj kan man ta i en annen tråd.
Sist endret av stagg; 28. oktober 2011 kl. 01:20.
Har bodd der lenge ihvertfall
Sitat av Blazed Monkey Vis innlegg
En ting da, alle sier at politiet der har så lite å gjøre osv osv. Men det er jo faktisk politi fra Oslo som har foretatt arrestasjon og som har spanet på disse personene over lengre tid, jeg vet hvem mange av de er og det er brukt STORE ressurser på denne saken. Her snakker vi mye penger, de har brukt 10 mill på og catche en fyr som har solgt litt av de x antall grammene han hadde
Vis hele sitatet...
10 mill kan jeg spørre hvor du har disse talene fra? kilde?

tviler sterkt på at oslo politiet har brukt så mye som 10 mill på å ta en ganja dealer som selger smått politiet i norge klager jo alltid på for lite penger i kassa å så skal de finne på å ta 10 mill fra den mest kriminelle byen i norge for noen stuselige gramm hasj ser det heller tvilsomt men om du hoster opp noen troverdige kilder skal jeg tro deg
hvis ikke tror jeg du har røykt litt for mye av godsakene selv ass
Sitat av Mith Vis innlegg
At det ikke skal være konsekvenser av å bryte loven?
Vis hele sitatet...
En blir ikke bannlyst fra Oslo og mister jobben hvis man blir tatt for å røyke cannabis der. Jeg visste ikke om at det er praksisen på Svalbard, og finner det oppsiktsvekkende og lite hensiktsmessig.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
En blir ikke bannlyst fra Oslo og mister jobben hvis man blir tatt for å røyke cannabis der. Jeg visste ikke om at det er praksisen på Svalbard, og finner det oppsiktsvekkende og lite hensiktsmessig.
Vis hele sitatet...
En er heller ikke avhengig av å ha fast jobb for å flytte til Oslo, ei heller har man behov for å gå med rifle i Nordmarka for å beskytte seg mot rovdyr.
Derimot, hvis du jobber på oljeplattform kan du miste jobben om du blir tatt for å røyke Cannabis. Konsekvensen av å miste jobben på Svalbard er i mange tilfeller at du også mister boligen din siden den eies av firmaet. Har du ikke et sted å bo får du ikke lov til å bli værende, av ganske åpenbare grunner fungerer det dårlig å bo på gata...

Klima og værforhold på Svalbard er ekstreme, og de har derfor lavere toleranse for mye. Selv om hovedgrunnen for kvotesalg av alkohol på Svalbard er preventiv i forhold til smugling handler det også om å ha kontroll på inntaket for å unngå ulykker. Videre jobber det fortsatt mange i gruvene, og dette er ikke arbeid som er forenelig med rus - terskelen for oppsigelse pga. rusmisbruk er således lav.

Men igjen, når du vet du gjør noe ulovlig, og du kjenner konsekvensene, da har du tatt et valg og det er ikke synd på deg om du blir tatt.