Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  91 11556
Er det ikke på tide å godta denne undertrykkende, terroriserende, islamiserende, gale o.s.v. (religionen).
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4184781.ece

+ Les kommentaren "Da alle ble nordmenn" av Inger Anne Olsen
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4184401.ece

Er det ikke på tide å slutte med islamhetsinga, og forstå at vi kan godta denne religionen. Da mener jeg ikke underkaste oss Islam og innføre sharialover, og jeg tror ikke disse muslimene her er til noe forskjell fra oss andre.

Det har vært og er fortsatt noen ekstremt vonde tider, med tanke på alle ofrene i denne terrorepisoden.

Men jeg selv mener, dette har fått noe godt ut av seg, for jeg husker selv da jeg hørte om denne ulykken så falt Libya-tanken inn i hue mitt med en gang. En eller annen Gadaffitilhenger har sikkert sprengt noe.

Jeg tenkte meg ganske sjapt at muslimer kommer til å få det ganske har i fremtiden, og det klarte vi fint å få bevise de første timene 22/07/2011. Hørte om muslimer som ble slått/- dratt ut av busser/- rivd av hijaber og slått o.s.v.

Mtp hvor dårlig det ville gått for muslimer (det er hvertfall min mening hvis det hadde vært følgende. Terroristen [ABB] hadde vært av muslimsk opprinnelse og da mener jeg ikke hverdagsmuslimen som er barbert. Da mener jeg disse imamene som nå er i Kirka og tenner lys for ofrene, med mange muslimer.

Jeg håper denne ondskapens dag får noe godt ut av seg. Norge og den norske befolkning har vist seg eksemplarisk etter at det ble avdekket at gjerningsmannen var etnisk norsk. Jeg tror mange tenkte over "feilen" vi gjorde da vi skyldte på muslimer med en gang, for jeg selv gjorde det.

Jeg har ikke hørt fra noen muslimer "Alle nordmenn er ikke norske terrorister, men alle som utførte terrorangrep i Norge er nordmenn." Og jeg håper virkelig folk slutter med denne formen for mentalitet med muslimer.

Selv PST har gjort en tabbe der og tenkt den tanken at skjer det terror så er det muslimer sikkert som står bak det. Jeg skjønner at det ikke er mulig for PST og spore opp ABB før han har begått sin terrorhandling, for han var frem til 01/02/03 "eksemplarisk" utifra det jeg får vite av avisene MTP rullebladet o.l. Det har ikke blitt tenkt fra noen hold at det kan være onde nordmenn også. "Bare-muslimer-og-utlendinger-kan-være-onde-mentaliteten" må forsvinne.

Jeg har selv mistet en bekjent, og hatt en skadd venn i Utøya + venner som har mistet sine bekjente. Og jeg tror at alle de som var på den øya der er enige i at monstre finnes i alle farger og former. Og at fordommer må ta slutt, de siste dagene har jeg lest utenlandske/muslimske venners forbannelse over ABB, jeg har sett utlendinger/muslimer som er med på fakkeltog/1minuttsstillheten o.s.v. Altså er muslimene integrert i samfunnet, samtididg som de er i stand til å ha på seg en hijab/burka, og bøyer seg for en Gud et par ganger daglig.

Muslimer er ikke perfekte heller, men det er ikke Islam som gjør dem til noen syke personer, det er dem selv og det som foregår psykisk (oppi hue). Blir de vranglært, så er det ikke fordi den som lærer er en sterkt praktiserende muslim. Det er fordi han har blitt lært opp feil av en person. Jeg vet ikke hva en terrorist blir lært opp med (hjernevaska/trua). Men hvis en følger og sier seg enig i f.eks. alt ABB sier, så vil det dukke opp flere "Høyreekstremistiske/- Kristen/- FRP Tilhenger"

Det var mine meninger hvertfall

Off Topic:
Kjempefin sang; Mitt lille land
http://www.youtube.com/watch?v=qIMRyRu-Mqw
Islamofobien er en kreftsvulst i samfunnet som har bidratt til uforsonlighet, hat, økte skillelinjer mellom mennesker og den ødelegger for integreringa. Personen som skrev innlegget over mitt er et eksempel på mennesker som bidrar negativt til fred og fordragelighet.

Det skal være lov å kritisere islam på samme måte som alle andre religioner, men fobien og hatet mot mennesker med en annen trosretning er i praksis ødeleggende.

Dette er noe av det klokeste jeg har lest de siste dagene:

Voldelig islamofobi - Vi har misforstått fullstendig hvis vi tror at moderne europeisk islamofobi er ikkevoldelig og velordnet av natur.
Sist endret av DonTomaso; 27. juli 2011 kl. 03:13.
Trådstarter
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Islamofobien er en kreftsvulst i samfunnet som har bidratt til uforsonlighet, hat, økte skillelinjer mellom mennesker og den ødelegger for integreringa. Personen som skrev innlegget over mitt er et eksempel på mennesker som bidrar negativt til fred og fordragelighet.

Det skal være lov å kritisere islam på samme måte som alle andre religioner, men fobien og hatet mot mennesker med en annen trosretning er i praksis ødeleggende.

Dette er noe av det klokeste jeg har lest de siste dagene:

Voldelig islamofobi - Vi har misforstått fullstendig hvis vi tror at moderne europeisk islamofobi er ikkevoldelig og velordnet av natur.
Vis hele sitatet...
helt enig, folk må ikke tro at jeg sier at muslimer er perfekte, for de kan være like dårlige som alle andre religioner. Mennesker har selv skapt skille mellom seg med alt av "fasade-skille". Hudfarge/Hårfarge/Religion/Høyde/Kjønn/Vekt/Form, til syvende og sist så er det tankene, meningene og handlingene som skiller oss.
Sitat av Xcide Vis innlegg
jeg personlig vil aldri godta noe med islam, spesielt ikke her i norge.
Vis hele sitatet...
Velkommen til FF! So glad that you decided to join us and enlighten us with your wisdom.

Religion er noe mennesker bør holde personlig. Et personlig forhold til det "spirituelle" eller "gud". Det er opp til hver enkelt person om de velger å tro, og hva de vil tro osv. Men det bør aldri gå utover andre på en negativ måte. Dvs.. ikke blande religion og politikk, bad combo.
På samme måte funker det slik at ingen andre bør blande seg i det andre tro. Det bør møtes med respekt og forståelse.

Så ja, folk bør gi opp islamhetsen evt andre religionshetser Jeg tror denne tragiske hendelsen har fått nordmenn til å åpne øynene. At man ikke kan dømme en hel religion for handlingene til et menneske. Dette går for alle.

Men det er ganske sykt at så mange peket fingeren mot "muslimene" uten bekreftelse. For all del så har alle sin rett til å mistenke og spekulere, men å offentliggjøre sine tanker og hat på feks facebook er i mitt sinn ganske drøyt.

Jeg tror om det var en muslim som sto bak dette. Så hadde vi levet i en helt annet land. Det hadde vært mye hat i luften, og vi ville absolutt ikke hatt den form for forståelse, og respekt som vi har nå.
Sist endret av Adebisi; 27. juli 2011 kl. 03:30.
Er helt enig i at man ikke skal legge hat på folk fordi de er muslimer. Det jeg frykter mer er hvordan Europa kommer til å se ut om noen tiår.

http://www.youtube.com/watch?v=0HTSw...layer_embedded

Skummelt? Det syns jeg.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Er det ikke på tide å godta denne undertrykkende, terroriserende, islamiserende, gale o.s.v. (religionen).
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle4184781.ece

+ Les kommentaren "Da alle ble nordmenn" av Inger Anne Olsen
http://www.aftenposten.no/meninger/k...cle4184401.ece

Er det ikke på tide å slutte med islamhetsinga, og forstå at vi kan godta denne religionen. Da mener jeg ikke underkaste oss Islam og innføre sharialover, og jeg tror ikke disse muslimene her er til noe forskjell fra oss andre.

Det har vært og er fortsatt noen ekstremt vonde tider, med tanke på alle ofrene i denne terrorepisoden.

Men jeg selv mener, dette har fått noe godt ut av seg, for jeg husker selv da jeg hørte om denne ulykken så falt Libya-tanken inn i hue mitt med en gang. En eller annen Gadaffitilhenger har sikkert sprengt noe.

Jeg tenkte meg ganske sjapt at muslimer kommer til å få det ganske har i fremtiden, og det klarte vi fint å få bevise de første timene 22/07/2011. Hørte om muslimer som ble slått/- dratt ut av busser/- rivd av hijaber og slått o.s.v.

Mtp hvor dårlig det ville gått for muslimer (det er hvertfall min mening hvis det hadde vært følgende. Terroristen [ABB] hadde vært av muslimsk opprinnelse og da mener jeg ikke hverdagsmuslimen som er barbert. Da mener jeg disse imamene som nå er i Kirka og tenner lys for ofrene, med mange muslimer.

Jeg håper denne ondskapens dag får noe godt ut av seg. Norge og den norske befolkning har vist seg eksemplarisk etter at det ble avdekket at gjerningsmannen var etnisk norsk. Jeg tror mange tenkte over "feilen" vi gjorde da vi skyldte på muslimer med en gang, for jeg selv gjorde det.

Jeg har ikke hørt fra noen muslimer "Alle nordmenn er ikke norske terrorister, men alle som utførte terrorangrep i Norge er nordmenn." Og jeg håper virkelig folk slutter med denne formen for mentalitet med muslimer.

Selv PST har gjort en tabbe der og tenkt den tanken at skjer det terror så er det muslimer sikkert som står bak det. Jeg skjønner at det ikke er mulig for PST og spore opp ABB før han har begått sin terrorhandling, for han var frem til 01/02/03 "eksemplarisk" utifra det jeg får vite av avisene MTP rullebladet o.l. Det har ikke blitt tenkt fra noen hold at det kan være onde nordmenn også. "Bare-muslimer-og-utlendinger-kan-være-onde-mentaliteten" må forsvinne.

Jeg har selv mistet en bekjent, og hatt en skadd venn i Utøya + venner som har mistet sine bekjente. Og jeg tror at alle de som var på den øya der er enige i at monstre finnes i alle farger og former. Og at fordommer må ta slutt, de siste dagene har jeg lest utenlandske/muslimske venners forbannelse over ABB, jeg har sett utlendinger/muslimer som er med på fakkeltog/1minuttsstillheten o.s.v. Altså er muslimene integrert i samfunnet, samtididg som de er i stand til å ha på seg en hijab/burka, og bøyer seg for en Gud et par ganger daglig.

Muslimer er ikke perfekte heller, men det er ikke Islam som gjør dem til noen syke personer, det er dem selv og det som foregår psykisk (oppi hue). Blir de vranglært, så er det ikke fordi den som lærer er en sterkt praktiserende muslim. Det er fordi han har blitt lært opp feil av en person. Jeg vet ikke hva en terrorist blir lært opp med (hjernevaska/trua). Men hvis en følger og sier seg enig i f.eks. alt ABB sier, så vil det dukke opp flere "Høyreekstremistiske/- Kristen/- FRP Tilhenger"

Det var mine meninger hvertfall

Off Topic:
Kjempefin sang; Mitt lille land
http://www.youtube.com/watch?v=qIMRyRu-Mqw
Vis hele sitatet...
Hadde bare de fleste vært like reflektert og ikke så ufattelig arrogante.. Terrorisme og ekstremisme kjenner verken farge, bakgrunn eller religion.

Vårt Land
takker for welcome^^

trenger ikke å bety man har fobi, hvis man ikke godtar det. jeg syns bare det ikke passer inn i moderne tid. religiøse burdet se sannheten i det, det er at det ikke finnes guder eller den slags. skjønner at kan være mye godt med religion, men det er basert på så mye feil. så jeg syns heller de kan reforme det på no måte uten alt det tullet
Trådstarter
Sitat av flexx Vis innlegg
Er helt enig i at man ikke skal legge hat på folk fordi de er muslimer. Det jeg frykter mer er hvordan Europa kommer til å se ut om noen tiår.

http://www.youtube.com/watch?v=0HTSw...layer_embedded

Skummelt? Det syns jeg.
Vis hele sitatet...
Husk at den videon der gåt ut ifra at norske kun parrer seg med norske. Ser jeg støtt og stadig en pakistansk kar gift med en norsk kvinne o.s.v. dette blir jo halv halv barn ut av dem.

Videon din er overparanoid, og urealistisk etter min mening. Verden fram i tid vil være så blandet at stort sett alle vil se like ut. Ettersom svart er den dominerende pigmentfargen, så vil vi helle over mot en gråfarget hudfarge :P

Om det skjer om 100år, 1000år eller 1million år, kan ingen regne, kun tiden vil vise. Når vi når det punktet der, så tror jeg vi har nådd fred i verden.
Why so serious?
Grunnen til at folk ikke liker/ser ned på islam og muslimer, tror jeg er fordi de fleste kjente terror grupper driver "helligkrig" de tror altså at Allah vil at dem skal drepe uskyldige personer.
Trådstarter
Sitat av Xcide Vis innlegg
takker for welcome^^

trenger ikke å bety man har fobi, hvis man ikke godtar det. jeg syns bare det ikke passer inn i moderne tid. religiøse burdet se sannheten i det, det er at det ikke finnes guder eller den slags. skjønner at kan være mye godt med religion, men det er basert på så mye feil. så jeg syns heller de kan reforme det på no måte uten alt det tullet
Vis hele sitatet...
dette her er ikke en diskusjon om hvorvidt religion er sant eller ei.
La meg minne deg på at den samme grunnloven som gir deg rett til dine ytringer, gir en muslim den samme retten til å være og praktisere islam. Uten å være hatet/diskriminert på noen måte.
Sitat av flexx Vis innlegg
Er helt enig i at man ikke skal legge hat på folk fordi de er muslimer. Det jeg frykter mer er hvordan Europa kommer til å se ut om noen tiår.

http://www.youtube.com/watch?v=0HTSw...layer_embedded

Skummelt? Det syns jeg.
Vis hele sitatet...
Det som jeg tror du har misforstått er at "muslimer" faktisk er like forskjellige som etniske nordmenn. Det finnes ikke en internasjonal konspirasjon om verdensherredømme. Det er ikke sånn at muslimene konspirerer for å ødelegge samfunnet.

De fleste er opptatt av at ungene deres skal oppføre seg på skolen, om de skal ha fiskepinner eller pasta til middag og om de har råd til å kjøpe seg en ny jakke nå eller om de skal vente til høstsalget. Så lenge man har fortstått dette kan man slappe av og akseptere at vi må leve sammen. Alternativet er å gi etter for usaklig frykt og å bure seg inne foran PCen mens man skriver hatefulle meldinger på anonyme debattfora.
Sitat av Xcide Vis innlegg
takker for welcome^^

trenger ikke å bety man har fobi, hvis man ikke godtar det. jeg syns bare det ikke passer inn i moderne tid. religiøse burdet se sannheten i det, det er at det ikke finnes guder eller den slags. skjønner at kan være mye godt med religion, men det er basert på så mye feil. så jeg syns heller de kan reforme det på no måte uten alt det tullet
Vis hele sitatet...
Det kan jeg si meg enig i. Religion generelt har som oftest lite sannhet i seg, slik jeg ser det(No offence to religious ppl). Men jeg respekterer retten for at alle folk kan tro som de vil og hva de vil. Om de regner seg som ateist, jøde, muslim, kristen og alt det andre.
Sist endret av Adebisi; 27. juli 2011 kl. 03:50.
Religion er ett psykologisk virus (spesielt de tre store monoteistiske) som har herjet menneskeheten alt for lenge og fortjener null respekt da det står for massive brudd på menneskerettighetene verden over.

Tillat meg å sitere Pat Condell: "Hi, I'm Pat Condell. I don't respect your beliefs and I don't care if you're offended. Cheers."

Jeg synes ikke islam har fått nok hets, men når det kommer til kristendommen og jødedommen er de nesten urørt i forhold, de fortjener betraktelig mye mer og kvass kritikk.
Sitat av flexx Vis innlegg
Er helt enig i at man ikke skal legge hat på folk fordi de er muslimer. Det jeg frykter mer er hvordan Europa kommer til å se ut om noen tiår.

http://www.youtube.com/watch?v=0HTSw...layer_embedded

Skummelt? Det syns jeg.
Vis hele sitatet...
Hah! Frykt for brune mennesker og halalkjøtt!
Why so serious?
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Religion er ett psykologisk virus (spesielt de tre store monoteistiske) som har herjet menneskeheten alt for lenge og fortjener null respekt da det står for massive brudd på menneskerettighetene verden over.

Tillat meg å sitere Pat Condell: "Hi, I'm Pat Condell. I don't respect your beliefs and I don't care if you're offended. Cheers."

Jeg synes ikke islam har fått nok hets, men når det kommer til kristendommen og jødedommen er de nesten urørt i forhold, de fortjener betraktelig mye mer og kvass kritikk.
Vis hele sitatet...
Jøder blir utsatt for hets, så og si overalt i verden.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Religion er ett psykologisk virus (spesielt de tre store monoteistiske) som har herjet menneskeheten alt for lenge og fortjener null respekt da det står for massive brudd på menneskerettighetene verden over.

Tillat meg å sitere Pat Condell: "Hi, I'm Pat Condell. I don't respect your beliefs and I don't care if you're offended. Cheers."

Jeg synes ikke islam har fått nok hets, men når det kommer til kristendommen og jødedommen er de nesten urørt i forhold, de fortjener betraktelig mye mer og kvass kritikk.
Vis hele sitatet...
Men problemet er at man kan ikke kritisere en verdensreligion uten å kritisere ALLE troende i den religionen. Derfor må man skille ekstremisme fra de menneskene som bare "chillern" og kritisere dem istedet. Som sagt har ikke noe imot religiøse mennesker som ikke blander troen deres med alt og alle.
Sitat av ExoticSamie1 Vis innlegg
Jøder blir utsatt for hets, så og si overalt i verden.
Vis hele sitatet...
Uhu, kritiser jøder for å bedrive kjønnslemlestelse på guttebarn og statlig drevet terror mot den palestinske befolkningen, så blir man stemplet som rasist. Det finnes en grense mellom saklig kritikk og usaklig rasistisk hets, men den grensen er blitt gjort temmelig utydelig av samfunnet.

Sitat av Adebisi Vis innlegg
Men problemet er at man kan ikke kritisere en verdensreligion uten å kritisere ALLE troende i den religionen. Derfor må man skille ekstremisme fra de menneskene som bare "chillern" og kritisere dem istedet. Som sagt har ikke noe imot religiøse mennesker som ikke blander troen deres med alt og alle.
Vis hele sitatet...
Jeg har absolutt ikke noe problem med å kritisere moderate religiøse mennesker fordi de propagerer irrasjonelle og farlige idéer videre i samfunnet.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Uhu, kritiser jøder for å bedrive kjønnslemlestelse på guttebarn og statlig drevet terror mot den palestinske befolkningen, så blir man stemplet som rasist. Det finnes en grense mellom saklig kritikk og usaklig rasistisk hets, men den grensen er blitt gjort temmelig utydelig av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Bare å prøve på saklig kritikk as. Grensen vil bli tydelig med en gang du føler deg litt Breivikish.
Trådstarter
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Uhu, kritiser jøder for å bedrive kjønnslemlestelse på guttebarn og statlig drevet terror mot den palestinske befolkningen, så blir man stemplet som rasist. Det finnes en grense mellom saklig kritikk og usaklig rasistisk hets, men den grensen er blitt gjort temmelig utydelig av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Jeg er enig med deg, men en må selv klare å se et skille mellom kritikk mot den statlige krigføringen til Israel, en Israelsk statsleder (Person A) som er jøde og en sivil jødisk Israelit (Person B) som ikke ønsker annet enn fred.

I like stor grad som en må klare å se skillet mellom f.eks.

Al-Qaida, et medlem av Al-Qaida som er muslim (Person A), og en muslimsk nordmann (Person B) som ikke ønsker annet enn fred. (

Kritikk mot Israels krigføring, er ikke rasistisk/hetsing.
Kritikk mot Al-Qaidas terrorangrep, er ikke rasistisk/hetsing.

I begge tilfellene så er det slikt at;
Kritikk mot individ (Person A) er ikke rasistisk/hetsing.
Kritikk mot individ (Person B) er som regel rasistisk/diskriminerende.

Hvorfor på person B, men ikke på person A. Jo fordi Person A er faktisk like onde/maktsyke som motparten.

Person B, som er majoriteten av disse gruppene to gruppene (Jøder/Muslimer) ønsker ikke annet enn et rolig og fredelig liv. Hvorfor skal de bli ledd av sin tro/religion.

Vi har rett og lov til å være dumme hvis vi ønsker, og kun fordi en ateist mener at religion er tull og tøv, betyr ikke at resten av verdens befolkning mener det samme. Husk en stor del av verdens befolkning dekker disse gruppene. Sist jeg sjekket så var det ikke IQen til et menneske som bestemt i et demokrati, men antall tilhengere.

En diskusjon mellom deg og en religiøs person vil ikke være rasistisk. Bare så det er sagt (og dette her er mine meninger på grenser, og jeg håper mange mener noe av det samme, i det minste budskapet :P)
Sitat av Ivar Vis innlegg
Jeg har ikke hørt fra noen muslimer "Alle nordmenn er ikke norske terrorister, men alle som utførte terrorangrep i Norge er nordmenn." Og jeg håper virkelig folk slutter med denne formen for mentalitet med muslimer.
Vis hele sitatet...
Viktig debatt du kommer med. Jeg trekker ut en del av det du skrev og vrir på det for å provosere:

Jeg har ikke hørt fra politiet at alle innvandrere er voldtektsmenn, men alle overfallsvoldtekter i oslo ble utført av innvandrere.
kilde
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=561939
Her er det veldig viktig å holde tunga rett i munnen. Det skal ikke være tvil: Jeg forbeholder meg retten til å ytre hets av religionen islam til stemmen svikter og fingrene blør. Det man ikke skal akseptere er når folks ytringer går over til ren rasisme og irrasjonelt personhat. Samtidig må man også passe på at man ikke urettmessig stempler mennesker som rasister kun fordi de påpeker reell problematikk med islam og praktiseringen av denne religionen.

Problemet angående dette temaet er at man har fått en helt ekstrem polarisering, som ikke minst har knyttet seg opp mot politisk retning – og sistnevnte er like uheldig som det er absurd. Debatten preges av én side som kommer med direkte rasistiske utsagn om alle som kommer fra midtøsten, og som gjerne vil stenge dørene fullstendig for mottak av flyktninger fra dette området. Disse hører gjerne til politiske høyre, og blir kalt "islamofober" av den andre gruppen. Denne andre gruppen er som regel del av politiske venstre, og setter gjerne fingrene i ørene og roper rasisme og islamofobi så fort noen kommer med krass kritikk av islam. Disse vil ikke høre et ord om at islam ikke er en uskyldsren, fredelig, respektfull, rasjonell og harmonisk religion – ei heller aksepteres påstander, for ikke å nevne dokumenterte fakta, om at mange europeiske muslimer støtter opp under meninger vi burde kategorisere som barbariske, og ville kategorisert som barbariske uten å nøle hvis de var holdt av ikke-muslimer.

Denne formen for polarisering ser ut til å vokse seg sterkere og sterkere, og mens hatske rasister på én side og naive hyklere på den andre krangler med hvert sitt forvridde virkelighetsbilde, drukner rasjonelle og intellektuelle islam- og religionskritikere som Sam Harris, Richard Dawkins, Christopher Hitchens og mange andre i støyen. Dette er ikke bare synd; det er direkte farlig.

Det begge polariserte sider i debatten er nødt til å forstå er at islamhets – eller helst islamkritikk, men dette blir gjerne raskt stemplet som islamhets (i beste fall) – er greit, mens muslimhets ikke er greit. Hatske kommentarer om mennesker av midt-østlig etnisitet, gjerne på bakgrunn av etnisiteten alene, står stikk i strid med grunnlaget for rasjonell islamkritikk. Men kritikk, og hets om du vil, av ideologien islam, barbariske handlinger og meninger fundert i islam, og de som utfører og holder disse, er ikke bare akseptabelt, men også nødvendig. Å kalle islamkritikere for rasister er nøyaktig like absurd, galt og urettferdig som å kalle muslimer for terrorister, eller de som er for et multikulturelt samfunn for marxister.

Hvis forferdelighetene den 22. juli hadde blitt begått av én eller flere muslimer, ville den polariserte "venstresiden" ropt ut om at vi må beholde roen og rasjonaliteten og ikke ty til rasisme og dømming av de mange norske muslimer på bakgrunn av handlingene til noen få. I dag er situasjonen omvendt, og når dønningene roer seg vil det sannsynligvis komme rop fra den polariserte "høyresiden" om at vi ikke må miste hodet og fokus på de forferdeligheter som faktisk begås av de som praktiserer islamsk ideologi. Hvis vi ikke strekker oss lenger enn dette har begge rett. Vi skal verken ty til rasisme eller naivitet. Det er helt kritisk at vi opprettholder et press mot usunne og umoralske verdier festet ved islam; både i den fundamentale formen man finner i flere midt-østlige land, men også her i Norge og Europa. Og det er ekstremt viktig at dette skjer med et fundament i grunnleggende menneskeverd, rasjonalitet og intellektuell ærlighet.
Er det ikke på tide å slutte med islamhetsinga, og forstå at vi kan godta denne religionen.
Vis hele sitatet...
Nei, jeg ser ingen grunn til å godta en "religion" som islam (i praksis er det en politisk retning) med sitt apartheidinspirerte samfunnssystem og soleklare rasistiske holdninger. Og merk at det her er snakk om islam som system vi må kjempe mot, ikke muslimer generelt. Mange er imot Israels sionisme, men de færreste er imot semitter. Mange er imot USA's imperialisme, men de færreste er imot amerikanere. Mange er imot islam, men de færreste er imot muslimer.

Norge og den norske befolkning har vist seg eksemplarisk etter at det ble avdekket at gjerningsmannen var etnisk norsk. Jeg tror mange tenkte over "feilen" vi gjorde da vi skyldte på muslimer med en gang, for jeg selv gjorde det.
Vis hele sitatet...
Det var da sannelig noen islamske grupperinger som straks tok på seg ansvaret for R4-bomben, og sa dette bare var begynnelsen for Norge. Tror du det nå er slutt med terrorangrep i Norge siden det var en såkalt landsmann som sto bak det første ordentlige angrepet. Har alle glemt den somalieren som sto i Oslo sentrum for åpen mikrofon noen måneder tilbake og proklamerte at det kunne smelle i Norge om vi (etniske nordmenn altså) ikke slutter å kjempe mot islam (fritt tolket) "dette er ikke en advarsel, bare informasjon". Og i en uke som denne mener altså noen at vi skal bøye nakken og la oss diktere av rasister om hva vi skal mene og hvilken politikk vi skal ha i landet? Da har vi ikke lært noe som helst i helgen.
Tror ikke den vanlige Norske borger bryr seg om islam, religion eller farge ,Men mange er nok lei Åpne grenser til Norge, Mye av innvandringen har gitt Norge ikke noe annet enn mere kriminalitet, sykdomer og arbeidsledighet..
Jeg kan ikke se hva norge vinner på å bli islamisert eller ta inn enda flere innvandrere.

Å blande sammen forkjellige kulturer å naivt tro at det går bra er alt for farlig å gjøre når man rett og slett ikke vet utfallet. Russisk rullet jeg skulle ønske jeg slapp å være med på.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg kan ikke se hva norge vinner på å bli islamisert eller ta inn enda flere innvandrere.

Å blande sammen forkjellige kulturer å naivt tro at det går bra er alt for farlig å gjøre når man rett og slett ikke vet utfallet. Russisk rullet jeg skulle ønske jeg slapp å være med på.
Vis hele sitatet...
Kan du konkretisere hva som er farlig? Og utdyp din analogi til russisk rullet. Det du sier høres ut som 100% fordommer uten noen argumenter.

Hvorfor skal det å blande forskjellige kulturer være farlig? Historien er jo full av eksempler på gode ting som er kommet ut av flerkulturelle samfunn. På hvilke punkter fungerer et homogent samfunn bedre?
Kalakov skrev:
Hvorfor skal det å blande forskjellige kulturer være farlig? Historien er jo full av eksempler på gode ting som er kommet ut av flerkulturelle samfunn. På hvilke punkter fungerer et homogent samfunn bedre?

Problemet er i mine øyne at islam selv stiller seg utenfor.
Koranen ber muslimer om ikke å bli venn eller gifte seg med kuffar. Kuffar er et skjellsord for ikkemuslimer.
Koranen forteller også hvordan kuffar skal drepes.

I likhet med verdens aller verste kriminelle fellesskap er det dødsstraff for avhopp, det er også dødsstraff for homofili.

I Norge har vi altid tatt til oss fremmede kulturer og det har alltid gått bra og vi har tatt til oss det beste av kulturelle tilskudd.
Nytt med islam er den forkastelige holdningen muslimer har til ikkemuslimer i, tillegg til all frekkheten når de krever at alle andre kulturer må tilpasse seg islam eller hevder seg krenket av tegninger.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Kan du konkretisere hva som er farlig? Og utdyp din analogi til russisk rullet. Det du sier høres ut som 100% fordommer uten noen argumenter.

Hvorfor skal det å blande forskjellige kulturer være farlig? Historien er jo full av eksempler på gode ting som er kommet ut av flerkulturelle samfunn. På hvilke punkter fungerer et homogent samfunn bedre?
Vis hele sitatet...
Det kan føre til sprikende meninger mellom kulturer og en unødvendig fare for konflikter som kan ramme begge parter.
Hvor mange konflinker i verden har ikke oppstått når kulturer og religion blandes sammen?

Sier ikke at det som skjer i europa er galt, men vi vet ikke om det er riktig heller. Synes bare vi ikke skal la dette skje for fort når vi ikke vet utfallet.

Hvilken gode ting som har kommet ut av et flerkulturelt samfunn tenker du på?

Sitat av bajjaz Vis innlegg

I Norge har vi altid tatt til oss fremmede kulturer og det har alltid gått bra
Vis hele sitatet...
Hva om vi stiller oss spørsmålet.

Hadde det gått bedre uten?

Har forståelse for at mange ikke klarer å tenke sånn fordi følelsene overgår intellekt.

Glem hitler, glem ABB og hatet dere har til dem. Bruk intellektet og tenk over det. Forstår det kan være en vanskelig oppgave i disse tider.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det som jeg tror du har misforstått er at "muslimer" faktisk er like forskjellige som etniske nordmenn. Det finnes ikke en internasjonal konspirasjon om verdensherredømme. Det er ikke sånn at muslimene konspirerer for å ødelegge samfunnet.

De fleste er opptatt av at ungene deres skal oppføre seg på skolen, om de skal ha fiskepinner eller pasta til middag og om de har råd til å kjøpe seg en ny jakke nå eller om de skal vente til høstsalget. Så lenge man har fortstått dette kan man slappe av og akseptere at vi må leve sammen. Alternativet er å gi etter for usaklig frykt og å bure seg inne foran PCen mens man skriver hatefulle meldinger på anonyme debattfora.
Vis hele sitatet...
Selvsagt, ser ikke for meg aliens som invaderer landet vårt med hensikt i å ta over verden, filmen er selvsagt satt ytterst på spissen krydret med paranoia, i tillegg vil verden forandre seg uansett hva vi måtte ønske. Det jeg syns er skummelt er at vi tilpasser oss dem (det som politikerne så flott kaller multikultur) isteden for at de tilpasser seg oss. Og det kan få konsekvenser på godt og vondt.
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Det kan føre til sprikende meninger mellom kulturer og en unødvendig fare for konflikter som kan ramme begge parter.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke forbeholdt mennesker med forskjellig kultur eller religion. I et samfunn må vi være forberedt på sprikende meninger og konflikter, sånn er det jo bare.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Hvor mange konflinker i verden har ikke oppstått når kulturer og religion blandes sammen?
Vis hele sitatet...
Like mange som når kulturer og folkegrupper isolerer seg fra hverandre. Hva lager vel ikke mer fremmedfrykt enn det?

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Sier ikke at det som skjer i europa er galt, men vi vet ikke om det er riktig heller. Synes bare vi ikke skal la dette skje for fort når vi ikke vet utfallet.

Hvilken gode ting som har kommet ut av et flerkulturelt samfunn tenker du på?
Vis hele sitatet...
Mat, mote, musikk, kunst og vitenskap. Skal jeg nevne fler?
Jeg er for at norge islamiseres. Jeg ønsker at vi får moskeèr i alle storbyer slik at muslimene kan ha en plass å be når de vil. Vil også at resturantene skal tilrettelegge menyer til mer islamsk mat.

Er viktig å påpeke at det er viktig at vi bidrar til å få flere innvandrere inn i landet slik at vi kan hjelpe dem. Om vi kunne gitt dem en startpakke på 20-30.000 kr med engang de kommer inn i landet + norskkurs + gratis førerkort hadde det vært en god måte å integrere innvandrere på.
Tror det beste kunne vært å innført en ny avgift som vi betaler inn, som går direkte til integrering og innvandrere generelt, for å hjelpe dem mest mulig.

Skjønner ikke hvorfor folk har et så stort hat mot blant annet muslimer..
Sist endret av Kunitsyn; 27. juli 2011 kl. 16:57.
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Problemet er i mine øyne at islam selv stiller seg utenfor.
Koranen ber muslimer om ikke å bli venn eller gifte seg med kuffar. Kuffar er et skjellsord for ikkemuslimer.
Koranen forteller også hvordan kuffar skal drepes.

I likhet med verdens aller verste kriminelle fellesskap er det dødsstraff for avhopp, det er også dødsstraff for homofili.
Vis hele sitatet...
Løser vi dette problemet ved å ikke anerkjenne de muslimer som tar avstand fra dette? Og, er det en etisk akseptabel løsning å sende de tilbake til død og tortur? Det er ganske tydelig at svaret på dette er nei. Hva om vi heller forsøker å depolarisere debatten ved å kritisere islam som ideologi, og hvordan den befaler at man skal behandle kvinner, homofile, ikke-troende, tegneserietegnere og hvem-vet-hva, på et rasjonelt og intellektuelt nivå? Vi kan ikke akseptere når muslimske ledere ikke tar avstand fra og fordømmer dødsstraff for homofile og ikke-troende, ramponering av ambassader på bakgrunn av tegneserier eller grufulle terrorhandlinger, men dette må bekjempes med åpen, saklig og konkret kritikk, ikke ved å tvinge de i isolasjon eller deportere de fra landet.
Sist endret av Provo; 27. juli 2011 kl. 17:03.
Sitat av fetter Vis innlegg

Mat, mote, musikk, kunst og vitenskap. Skal jeg nevne fler?
Vis hele sitatet...
Ingen av de tingene du nevner verdsetter jeg mer en min egen og families sikkerhet. Bodde på furuset før. Et av norges mest flerkulturele steder.
Flyttet ifra furuset da dama mi ble gruppe voldtatt for andre gang av en pakistaner gjeng.
Sitat av Kunitsyn Vis innlegg
Jeg er for at norge islamiseres. Jeg ønsker at vi får moskeèr i alle storbyer slik at muslimene kan ha en plass å be når de vil. Vil også at resturantene skal tilrettelegge menyer til mer islamsk mat.

Er viktig å påpeke at det er viktig at vi bidrar til å få flere innvandrere inn i landet slik at vi kan hjelpe dem. Om vi kunne gitt dem en startpakke på 20-30.000 kr med engang de kommer inn i landet + norskkurs + gratis førerkort hadde det vært en god måte å integrere innvandrere på.
Tror det beste kunne vært å innført en ny avgift som vi betaler inn, som går direkte til integrering og innvandrere generelt, for å hjelpe dem mest mulig.

Skjønner ikke hvorfor folk har et så stort hat mot blant annet muslimer..
Vis hele sitatet...
Hvis det er måten du vil gjøre det på, er jeg sterkt imot. Det er på tide at vi i Norge slutter å skal være landet som syr puter under armene på alle som kommer hit. Hvorfor skal jeg måtte betale enda mer fordi en familie plutselig bestemmer seg for å leve livets gode dager på statens regning i Norge? Det får være grenser.

Foreslår heller at vi begrenser innvandringen som er, tar inn det vi trenger til arbeidskraft og flyktninger og gir dem ikke automatisk støtte før de har bestått norsk-kurs.
Sitat av flexx Vis innlegg
Hvis det er måten du vil gjøre det på, er jeg sterkt imot. Det er på tide at vi i Norge slutter å skal være landet som syr puter under armene på alle som kommer hit. Hvorfor skal jeg måtte betale enda mer fordi en familie plutselig bestemmer seg for å leve livets gode dager på statens regning i Norge? Det får være grenser.

Foreslår heller at vi begrenser innvandringen som er, tar inn det vi trenger til arbeidskraft og flyktninger og gir dem ikke automatisk støtte før de har bestått norsk-kurs.
Vis hele sitatet...

Tror det var ironi.
Trådstarter
Sitat av bajjaz Vis innlegg
Kalakov skrev:
Hvorfor skal det å blande forskjellige kulturer være farlig? Historien er jo full av eksempler på gode ting som er kommet ut av flerkulturelle samfunn. På hvilke punkter fungerer et homogent samfunn bedre?

Problemet er i mine øyne at islam selv stiller seg utenfor.
Koranen ber muslimer om ikke å bli venn eller gifte seg med kuffar. Kuffar er et skjellsord for ikkemuslimer.
Koranen forteller også hvordan kuffar skal drepes.

I likhet med verdens aller verste kriminelle fellesskap er det dødsstraff for avhopp, det er også dødsstraff for homofili.

I Norge har vi altid tatt til oss fremmede kulturer og det har alltid gått bra og vi har tatt til oss det beste av kulturelle tilskudd.
Nytt med islam er den forkastelige holdningen muslimer har til ikkemuslimer i, tillegg til all frekkheten når de krever at alle andre kulturer må tilpasse seg islam eller hevder seg krenket av tegninger.
Vis hele sitatet...
hvorfor prater du så mye tull og dikter opp en egen form for Islam.
http://answering-islam.org/Authors/A...d_marriage.htm
En muslimsk mann kan gifte seg med en kristen kvinne, men en kristen mann kan ikke gifte seg med en kristen kvinne. Dette begrunnes av mange muslimer med at etterkommerne (ungene til disse parene) vil i ene tilfellet "bli" automatisk muslimer ved det ene ekteskapet, mens med det andre ekteskapet blir de kristne "automatisk".

Litt søk på Kafir http://no.wikipedia.org/wiki/Kafir
Det er ulike oppfatninger blant muslimske lærde om hvorvidt betegnelsen også kan brukes i forbindelse med jøder, kristne og senere også zoroastrinere, da disse kan betraktes som Ahl-ul Kittab, eller «bokens folk» (et beskyttet folk).
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen verdens ting imot kritikk mot Islam, men kritikk skal begrunnes saklig og med korrekte faktaer.

Hva Quranen ber muslimer om og gjøre (Ikke at det du sier stemmer med quranen, men la oss si at det stemte), så ser vi fortsatt kampanjer som Tea Time, hvor muslimer inviterer nordmenn til te-tid hjem hos seg selv.

Til alle dere som henter argumentene deres fra google for å kritisere muslimer.
http://www.antirasistisk-senter.no/t...132-98689.html
Tea Time er en kampanje der norske muslimer inviterer ikke-muslimer hjem på te, rett og slett for å bli litt bedre kjent. Det eneste alle som inviterer har felles er en muslimsk bakgrunn, og et ønske om å vise et bredere bilde av norske muslimer enn det som ellers får plass i mediene. Selve teselskapene vil holdes over hele landet fra uke 10 og utover.
Vis hele sitatet...
Argumenter som "Gud finnes ikke" kan folk drite langt opp i egentlig, for det er hverken bevist eller motbevist, og slutt nå med "fisefine faktaer".

En diskusjon om hvorvidt Gud finnes er hver enkeltes avgjørelse.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...us_populations

6.8mrd mennesker i verden. ca. 30% er kristene, 20% muslimer, 10-20% Buddhister, 14% Hinduister.

Ut ifra denne wikisiden, så skal omlag 68-90% av verdens befolkning falle under de fem store. Hvorfor skal da den resterende 10%-32% bestemme om menneskers tro.

Den dag det er ateister/ikke-guds-troende i flertall her i verden kan jeg forstå at diskusjoner som å "kritisere" andre religioner kan oppstå på en litt frekk måte, men når ateister er i et så stort mindretall (1/5 av verdens befolkning er ateister/agnostikere o.l.). Bare muslimer er i større flertall enn denne gruppen, kristne utgjør det dobbelte.

Mange her inne som vil starte debatten om "Ja se muslimske menn kan gifte seg med en kristen kvinne, men ikke omvendt".
En hver religion har som mål å få flest mulig tilhengere, enten det er Islam, Kristendom, Jødedom, Hinduisme, Buddhisme eller Atheisme/Agnostikere.

En fin artikkel; http://www.dagbladet.no/2010/04/23/n...gene/11420555/ (Skjønner ikke hvorfor DB kategoriserer en anti-kristen krenker under nyheter->karikatur->utenriks->mm-tegningene, menmen.

Hvertfall, der står det om en kar som "bruker sin rett til ytring" og bokstavligtalt trakasserer religiøse folk, selv mener jeg han fikk sin rette straff. Mange vil si det han gjør er kjempeflott.

Men hva gir deg retten til å fortelle meg, hvilken religion jeg skal like/ikke-like. Greit hvis vi er så dumme og tror på Gud(er), og du er så mye smartere enn oss Gudstroere, hvorfor sløser du da din tid på oss. Vi er tydeligvis dumme, så lære oss noe klokt er du ikke i stand tid. Eneste du kan gjøre er å trakassere oss, fornærme (sorry, jeg mener kritisere) vår tro, fortelle oss hvor dum vår religion er o.s.v.

La folk tro på det de vil, om jeg vil tro på en sokk og at jeg kommer til sokkeparadiset når jeg gjør, så er det faen meg mitt valg. Da trenger jeg ikke hundre pappskaller som gjør narr av min sokk.
Jeg har ikke noe spesielt hat ovenfor Islam. Jeg misliker rett og slett alle religioner like mye... Religion bruker lang tid på å utvikle seg noe som fører til at holdninger som var OK før men ikke nå vedvares hos enkeltpersoner.

Skal dog si at jeg ikke er like glad i kulturen alle innvandrere tar med seg; tenker da spesielt på tyrkiske og somaliske, men jeg liker veldig godt pakistanere og indere. (ufullstendig liste, men den får frem poenget mitt). Dette har ingenting med rasisme å gjøre ettersom en hvit person kune like mye tatt med seg kulturen fra somalia om han ble født der....
Virker som om mange har en frykt for at alle muslimer handler som en kollektiv enhet og har samme preferanser angående styresett. Vil anta et det er et ytterst fåtall som er for sharialover i Norge, kan umulig være en betydelig andel av muslimene i Norge som er for dette.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Husk at den videon der gåt ut ifra at norske kun parrer seg med norske. Ser jeg støtt og stadig en pakistansk kar gift med en norsk kvinne o.s.v. dette blir jo halv halv barn ut av dem.
Vis hele sitatet...
Sikker på dette? I følge statistikken er dette veldig uvanlig. I 2004 var det i følge SSB rundt 200 slike ekteskap, så å støtt og stadig møte på slike i et land med en befolkning på nesten 5 millioner er ganske imponerende.
Og at dette skal å ha forandret seg noe merkverdig mye siden da, tviler jeg på.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Jeg har ingen verdens ting imot kritikk mot Islam, men kritikk skal begrunnes saklig og med korrekte faktaer. (...) Eneste du kan gjøre er å trakassere oss, fornærme (sorry, jeg mener kritisere) vår tro, fortelle oss hvor dum vår religion er o.s.v.
Vis hele sitatet...
Du sier i mot deg selv rimelig tydelig her. Det er jo åpenbart at du tar deg nær av religiøs kritikk og tvert i mot har ganske mye i mot denslags. Men, akkurat som du ikke kan forlange å få dine politiske overbevisninger fritatt for kritikk, kommer du heller ikke til å få dine religiøse overbevisninger fritatt fra kritikk. Og det gjelder uansett om du er kristen, muslim, jøde, hindu eller hva som helst annet.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Hva Quranen ber muslimer om og gjøre (Ikke at det du sier stemmer med quranen, men la oss si at det stemte)
Vis hele sitatet...
Det han sier er i praksis korrekt. Koranen fordømmer homofili, og Koranen beskriver at Allahs brutale drap av innbyggerne i Sodoma og Gomorra er eksplisitt knyttet opp mot homoseksuelle handlinger. Koranen befaler også at slike handlinger skal straffes, men forteller ikke akkurat hva denne straffen skal være. Hadith beskriver derimot minst to steder at Muhammed befaler dødsstraff for homofili, og det har også blitt utstedt en rekke fatwaer som befaler dødsstraff for homofili.

Det er en vanlig tolkning fra Hadith at apostasi fra islam skal straffes med døden. Apostasi (frafall) inkluderer, gjennom islamsk lov, en rekke ting som å miste troen på islam, konvertere til en annen religion, fornekte Guds eksistens, fornekte profetene, avgudsdyrkelse, å gjøre narr av Gud eller profetene, fornekte sharia, og å tillate handlinger som forbys i følge sharia.

Sitat av Ivar Vis innlegg
6.8mrd mennesker i verden. ca. 30% er kristene, 20% muslimer, 10-20% Buddhister, 14% Hinduister.

Ut ifra denne wikisiden, så skal omlag 68-90% av verdens befolkning falle under de fem store. Hvorfor skal da den resterende 10%-32% bestemme om menneskers tro.
Vis hele sitatet...
Hvem forsøker å bestemme? Ingen her – andre enn deg selv – har argumentert mot religionsfriheten. Men du kan ikke ta fra oss retten til å kritisere og avsløre irrasjonaliteten livssynet deres bygger på. Når dette livssynet er fundamentalt umoralsk og/eller på noen måte angår andre mennesker så vil retten til å kritisere blir tatt i bruk på det kraftigste.

Sitat av Ivar Vis innlegg
Den dag det er ateister/ikke-guds-troende i flertall her i verden kan jeg forstå at diskusjoner som å "kritisere" andre religioner kan oppstå på en litt frekk måte, men når ateister er i et så stort mindretall (1/5 av verdens befolkning er ateister/agnostikere o.l.). Bare muslimer er i større flertall enn denne gruppen, kristne utgjør det dobbelte.
Vis hele sitatet...
Bare majoriteten skal få kritisere? Hva slags fascisme er det du forfekter egentlig? Dette er et godt eksempel på hva slags forkasteligheter denne form for selvopphøyende religion som du selv omfavner medfører.

Sitat av Ivar Vis innlegg
En fin artikkel; http://www.dagbladet.no/2010/04/23/n...gene/11420555/ (Skjønner ikke hvorfor DB kategoriserer en anti-kristen krenker under nyheter->karikatur->utenriks->mm-tegningene, menmen.

Hvertfall, der står det om en kar som "bruker sin rett til ytring" og bokstavligtalt trakasserer religiøse folk, selv mener jeg han fikk sin rette straff. Mange vil si det han gjør er kjempeflott.
Vis hele sitatet...
Ja, det han gjør er kjempeflott. At han får straff for å ytre seg mot religion er et hån mot menneskerettighetene. Når du først beskytter religiøses rett til å konvertere andre og i neste åndedrag nekter ateister det samme, mens du insisterer på at ateisme er en likeverdig religiøs overbevisning, viser det hva slags horribelt, umoralsk og navlebeskuende syn du har på verden.

Sitat av Ivar Vis innlegg
La folk tro på det de vil, om jeg vil tro på en sokk og at jeg kommer til sokkeparadiset når jeg gjør, så er det faen meg mitt valg. Da trenger jeg ikke hundre pappskaller som gjør narr av min sokk.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil tro på en sokk, så skal du få gjøre det. Hvis du forlanger å forbli ukritisert får du lage ditt eget sokketaliban og starte en egen bananstat.
Jeg holder meg rasjonell ovenfor alle religioner. Født og oppvokst i en muslimsk familie, men jeg er ikke muslim, jeg tror ikke på Gud, Koranen, Bibelen, Toranen eller annet. Selv om jeg ikke tror på dette, respekterer jeg troen og individer som tror på det. Jeg er ikke redd for å kritisere religion, om det er kristendom eller islam.

Å kunne kritisere en religion er en vakkert, så lenge man ikke tyr til hat. Det er veldig sårende å oppleve all hatet mennesker klarer å lage ut av noe som for det meste er irrasjonell. Religion er en personlig ting, og ulike grupper praktiserer det ulikt. Det er viktig å ikke kategorisere mennesker på bakgrunn av religion, på samme måte som det er viktig å ikke kategorisere mennesker på bakgrunn av hudfarge.
Først og fremst vil jeg rette ut min dypeste medfølelse med alle ofre og deres pårørende i den grusomme hendelsen.

For å sitere fra koranen: «… Den som dreper et menneske, med mindre det er for mord (på et annet menneske) eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten.» [Koranen 5:32]

(Ikke ment som misjonering men dekke kunnskapsbehovet)

Islam tar avstand fra terror, uavhengig av den religiøse bakgrunn gjerningsmannen måtte ha. Jeg oppfordrer alle religiøse og ikke-religiøse grupper og enkeltindivider om å stå sammen og støtte hverandre i sorgen på en dag som dette.

Tilbake til hva islam står for. Det hadde overrasket dere om dere hadde visst at det ideelle samfunnet beskrevet i Islam er den vi har her i Norge. Demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, respekt av kvinnen og toleranse.
Mange vil hevde at islam ikke kommer godt ut i media, hva skal innvandrere tenke da om vestlig kultur når de leser om f. eks Fritzl? Eller han andre sadisten i England? Eller barneovergrepene rundt om i landet? Uten at Norge hører om det. Skal jeg generalisere så kan det bli et stygt bilde av vesten. Islam er ikke hva terroristene har skapt det til.

Poenget er at så lenge vi lever med pekefingermentaliteten istedenfor å tilpasse oss til hverandres kulturer og levesett, vil aldri toleransen øke. Vi er ikke like. Vi vil aldri være like, men vi kan lære av hverandres styrke og svakhet. Det er en vei i riktig retning når det gjelder integrering. Vi trenger ikke å akseptere hverandre pga tro. Kan man ikke respektere hverandre som individer?

Jeg er stolt av arbeidsinnvandrerne som kom på slutten av 60-tallet. De har gjort det godt for seg gjennom hard arbeid. Når det gjelder min oppvekst er jeg født og oppvokst i landet, som har skapt den tryggheten og mulighetene jeg har hatt gjennom oppveksten.. Ta dere tur til UiO - medisinsk fakultet blant andre, så vil dere se at vi har mange flinke og ressurssterke muslimer.

Jeg generaliserer ingen gruppe og mener at terrorister/voldteksmenn ikke er representanter for noen kultur eller bakgrunn. Det eneste de har til felles er at de er drittsekker og trenger hjelp. Jeg ser det ikke på som et kulturelt eller genetisk problem, men individuelt.
For eksempel voldtektsmenn har ingen kulturtilhørighet, de har ingen religion, de tilhører kun én gruppe og det er kriminelle drittsekker. Det er deres individ, deres mentalitet og deres individuelle oppdragelse det er noe i veien med. De er ingen representanter for kulturer.

Jeg beklager hvis innlegget ble for langt eller virket som misjonering, men jeg vil avslutte med å si at jeg er stolt av å være en del av dette samfunnet, jeg har knyttet mange sterke bånd med etnisk nordmann som jeg har svært god inntrykk av som varme og inkluderende mennesker, som har tilrettelagt enklere med integrering enn segregering fra samfunnet. Mer åpenhet og demokrati er rette veien å gå for vellykket integrering.
Sist endret av Islams-lære; 27. juli 2011 kl. 19:30.
Sitat av Islams-lære Vis innlegg
Først og fremst vil jeg rette ut min dypeste medfølelse med alle ofre og deres pårørende i den grusomme hendelsen.

For å sitere fra koranen: «… Den som dreper et menneske, med mindre det er for mord (på et annet menneske) eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten.» [Koranen 5:32]


(Ikke ment som misjonering men dekke kunnskapsbehovet)

Islam tar avstand fra terror, uavhengig av den religiøse bakgrunn gjerningsmannen måtte ha. Jeg oppfordrer alle religiøse og ikke-religiøse grupper og enkeltindivider om å stå sammen og støtte hverandre i sorgen på en dag som dette.

Tilbake til hva islam står for. Det hadde overrasket dere om dere hadde visst at det ideelle samfunnet beskrevet i Islam er den vi har her i Norge. Demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, respekt av kvinnen og toleranse.
Mange vil hevde at islam ikke kommer godt ut i media, hva skal innvandrere tenke da om vestlig kultur når de leser om f. eks Fritzl? Eller han andre sadisten i England? Eller barneovergrepene rundt om i landet? Uten at Norge hører om det. Skal jeg generalisere så kan det bli et stygt bilde av vesten. Islam er ikke hva terroristene har skapt det til.

Poenget er at så lenge vi lever med pekefingermentaliteten istedenfor å tilpasse oss til hverandres kulturer og levesett, vil aldri toleransen øke. Vi er ikke like. Vi vil aldri være like, men vi kan lære av hverandres styrke og svakhet. Det er en vei i riktig retning når det gjelder integrering. Vi trenger ikke å akseptere hverandre pga tro. Kan man ikke respektere hverandre som individer?

Jeg er stolt av arbeidsinnvandrerne som kom på slutten av 60-tallet. De har gjort det godt for seg gjennom hard arbeid. Når det gjelder min oppvekst er jeg født og oppvokst i landet, som har skapt den tryggheten og mulighetene jeg har hatt gjennom oppveksten.. Ta dere tur til UiO - medisinsk fakultet blant andre, så vil dere se at vi har mange flinke og ressurssterke muslimer.

Jeg generaliserer ingen gruppe og mener at terrorister/voldteksmenn ikke er representanter for noen kultur eller bakgrunn. Det eneste de har til felles er at de er drittsekker og trenger hjelp. Jeg ser det ikke på som et kulturelt eller genetisk problem, men individuelt.
For eksempel voldtektsmenn har ingen kulturtilhørighet, de har ingen religion, de tilhører kun én gruppe og det er kriminelle drittsekker. Det er deres individ, deres mentalitet og deres individuelle oppdragelse det er noe i veien med. De er ingen representanter for kulturer.

Jeg beklager hvis innlegget ble for langt eller virket som misjonering, men jeg vil avslutte med å si at jeg er stolt av å være en del av dette samfunnet, jeg har knyttet mange sterke bånd med etnisk nordmann som jeg har svært god inntrykk av som varme og inkluderende mennesker, som har tilrettelagt enklere med integrering enn segregering fra samfunnet. Mer åpenhet og demokrati er rette veien å gå for vellykket integrering.
Vis hele sitatet...
Nå er vel ikke kuffar menneske men blir kalt aper og griser i koranen så jeg er ikke videre imponert.
Jeg skal nå stille et grunnleggende spørsmål; Hvor mange av dere har faktisk pratet/sosialisert/tilbragt tid med en muslim?

Slik jeg opplever det når muslimer og islam i Norge diskuteres så ender det ofte opp med en negativt syn og frykten for kultur ulik den Norske. Frykten for at den "sterke" muslimske kulturen skal rævkjøre den "skjøre" norske kulturen. Men fortsatt så sliter de fleste med å gi en nøyaktig forklaring på hva kultur er.

Det er ingen tvil i at den norske kulturen og samfunnet kommer til å gjennomgå større og drastiske endringer. Jeg kan se for meg at færre og færre har bunader, færre konfirmerer seg, stå på ski og andre vinteraktiviteter blir erstattet med teknologibaserte aktiviteter, det blir lansert en halal grandiosa.

Og dette er slik det fungerer, kultur er aldri statisk men den er dynamisk. Kultur forandrer seg hele tiden og det er de fleste klar over.

Men i takt med forandring av den norske kulturen så vil også den muslimske kulturen i Norge forandre seg. Muslimer i Norge tilpasser seg demografien rundt dem. Det blir kanskje færre som praktiserer islam til punkt og prikke, vi får kanskje en moderne tolkning av islam, det blir åpenhet for diskusjon og tabu emner blir til vanlige emner.

Jeg selv er født og oppvokst i Norge og er av minoritetsspråklig bakgrunn. Jeg er også muslim.
For å gi et lite bilde av hvordan jeg er som en norsk muslim i Norge så kan jeg nevne:

- Jeg ber ikke fem ganger daglig, hvis jeg orker prøver jeg å rekke fredagsbønnen som er på formiddagen.
- Jeg har lest Koranen to ganger, men akkurat nå har jeg glemt å lese arabisk.
- Jeg elsker å diskutere og det beste jeg vet er å diskutere ømme temaer der livssyn blir debattert.
- Jeg tar meg en pils i ny og ne.
- Jeg spiser ikke gris av prinsipp, men jeg spiser alt annet. Med andre ord så spiser jeg ikke halal mat ute som f.eks kebab, burger og det meste av kjøtt utenom gris.

Det er meg som muslim i Norge, og det er ikke slik at jeg er super liberal muslim. Jeg ser meg selv på som moderat muslim uansett hvor dumt det kan virke. Og jeg er den første generasjonen av muslimer som er født i Norge.

Jeg vet ikke hvordan mine barn blir, men jeg antar de blir mer liberale enn meg.

Men det er ikke bare lett å være muslim i Norge. Det første jeg tenkte på når bomben gikk av i Norge var "Ikke la det være en muslim". Fordi jeg vet at dette hadde fått konsenkvenser for muslimer i Norge.

Å være muslim i Norge har utfordringer, kanskje ikke fysiske der jeg må løpe ifra en mobb som skal lynsje meg. Men i form av vedvarende spørsmål som stilles til lojalitet, kultur, fremmedfrykt og uvitenhet.

Jeg har vært på utallige fester der folk har begynt å le når de finner ut at jeg ikke spiser svin. Jeg har sittet i forsamlinger og sett på nyhetene, og hvis det har vært en terroraksjon hvor som helst i verdens av en muslim så har jeg følt blikkene og jeg har hørt kommentarene.

Min lojalitet har blitt testet. Norge vs islam. Jeg har forsvart meg i utallige diskusjoner der jeg har forklart gang på gang at islam ikke berømmer terrorisme og drap av uskyldige.

Alt dette varte fram til 2009. Etter det har jeg stoppet å diskutere fornuftig og unnskylde meg for terrorisme og brutale handlinger påført andre i krigssoner av muslimer. Jeg nekter å bli flau eller å bli kritisert for å være muslim.

Som tidligere sagt i denne tråden er religion en privatsak mellom deg og en skaper hvis man velger å tro på det.

Realiteten for meg idag er at hvis noen spør meg om islam og det å være muslim på en ordentlig og menneskelig måte så svarer jeg etter beste evne og forklarer hva det innebærer å være muslim i Norge.

Derimot hvis noen er etter for å provosere og starte hat diskusjoner, så pleier jeg som regel å forlate diskusjonen. Men noen ganger hender det at jeg provoserer med vilje.

F.eks:

For å provosere fram en useriøs kødd som driver med trolling, hvis jeg skal tenne han på alle plugger så er det beste å si.

"Alle Norske jenter er horer, snart vil Norge være et muslimsk land, nordmenn er pingler, beste jeg vet er å pule det norske trygdesystemet ved å få 5 barn og sykemelde meg for resten av livet og bare leve på trygda"
Vis hele sitatet...
La det merkes at jeg ikke mener noe av det jeg nettopp siterte. Men dette brukes for å vinne en trolldiskusjon hvor jeg ofte vinner siden vedkommende har lyst til å slå meg. Og dere skal ikke tro hvor mange som starter seriøse diskusjoner for å trolle.

Men in the end, så elsker jeg Norge og kommer til å gjøre alt for å forsvare dette landet. For Norge er digg.

- Til dovre faller.
x3m187, la meg stille et vesentlig spørsmål; hvor gammel var du når du kom til norge?
Sist endret av Kunitsyn; 27. juli 2011 kl. 20:51.
Trådstarter
Hvem snakker om åpne grenser og islam?
Du kan fint dra rundt om i Oslo, spørre generelt rundt (ink. muslimske ungdommer)... Still spørsmålet om hva de mener med den åpne grensen, tro meg da, du vil bli sjokert over hvor mange utlendinger/muslimer som også mener at grensene bør lukkes en del.

Ingen er rasist av å mene at grensa bør lukkes. Alt for mange har kommet inn nå, og uheldigvis har veldig mange kommet fra samme kriseområder. (Mtp f.eks. store grupper menn fra Nigeria/Gambia/Algeri), disse gruppene har ikke arbeidsmuligheten de trodde fantes her i Norge og har tydd til andre midler. (Selge hasj/cola på gata).

Jeg mener dette ikke KUN KAN skyldes Nigerianeren som selger cola/prostituerte o.s.v. Dette er også et svikt i statens narko/prostitusjons politikk. Narkotiske-stoffer er like enkelt å skaffe i dag, som det vil være HVIS disse/visse stoffer hadde vært legalisert.

Det er på tide at folk skiller mellom muslimer per dags dato i Norge og de rundt om i verden. Husk det står et eller annet sted i Quranen at en muslim er pliktig til å følge landets lover (selv om det ikke er et muslimsk land). Islam og muslimer er like flinke som oss nordmenn til å skille mellom stat og politikk (her til lands). I tillegg har vi muslimske land som fint har klart å skille mellom stat og politikk (sekulære muslimske land). Tyrkia, Kosovo, Albania, Iraq, Uzbekistan, Kazakhstan, Ajzerbajan, Mali, Niger o.s.v.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...rity_countries

Tyrkia har veldig fint klart det, med Mustafa Kemal Atatürk i ledelsen.
Kosovo og Albania har fint klart sekulariseringen, de har helt siden de konverterte holdt raki (hjemmebrent) nært seg.

Vi har alle sett opptøyene rundt om i midtvesten, mange land er på vei mot demokrati. Tro meg da, når demokratiene opprettes så vil veldig mange av disse landene bli sekulære ganske sjapt.

Islam er på vei i akkurat den samme fasen, som kristendommen var for 100-200-300 år tilbake i Europa. Folk skiller mer og mer mellom politikk og religion, lederne i disse landene har drevet lenge nok sitt tyrani.

Når hele land klarer å revolusjonere, så skjønner jeg ikke hvordan folk her inne kan tro at muslimer kommer til Norge for å islamifisere landet, og konvertere/drepe alle nordmenn/kristne/ikke-troende.

Veldig mange tror at det som står i quranen blir fulgt til punkt og prikke. Og veldig mange ting følges slikt av veldig mange muslimer. Bønn, Faste, Spiseregler, Klesregler o.s.v. Men det er ikke slik at f.eks. sharialover praktiseres her, jeg har ennå ikke sett noen bli steinet/hengt/kappet av henda o.s.v.

Veldig mange sammenligner da Norge med f.eks. England/USA/Frankrike o.s.v. Dette er kjempefeil, for alle disse landene har feilet mye større i sin politikk, enn det Norge har. Vi burde se på disse landene, og lære av deres feil. Dere kan sitte her på forumet og "whine" akkurat så mye dere vil om/over muslimer, men realiteten er slik at de har kommet og de kommer til å bli her, med mindre noen her tenker på en holocoust-episode.

Vi har hverken driti oss fullstendig ut, eller klart ting perfekt med muslimer/innvandring. Norge har ikke hatt muslimer og utlendinger særlig lenge, de fleste her til lands har ikke vært her i mer enn 40-50 år. I England har muslimer vært siden koloniseringen av India.

Siden den gang, har det gått ganske dårlig noen steder. Det er noen ekstremt muslimske steder der, og der har jeg hørt det til tider praktiseres sharialover (ikke bombesikker fakta fra min side). Jeg forstår at nordmenn er skremt over dette, og tror det kan skje her til lands. Men vi må da heller prøve å skjønne problemet. For som sagt, med mindre vi kaster ut hver enkelte muslim/utlending (Noe som jeg mener vil ødelegge Norge) ut av landet, så kan ikke prosessen "reverseres".

Jeg driter i hvor mange som er enig med ABBs kommentarer om når en person er nordmann. En nordmann i dag er en norsk statsborger, som prater norsk. Det må folk bare forstå, for enten du liker det eller ei så har de fått oppholdstillatelsen sin fortjent (som regel). Tross alt så er ikke "den norske rasen" så ren som mange her inne har innbilt seg, det er både spansk, fransk, tysk, svensk, dansk og engelsk blod i mange av oss. Så slike nazi-tanker som å opprettholde den "norske/ariske rasen ren" kan en bare glemme.

Hør på det muslimske ungdommer har å si, det er de som om 10-20-30 år vil være "norges muslimer". Greit at 50-60-70 åringene ikke er så integrert, men jobb heller med å jobbe sammen, enn å frykte hverandre. Konsekvensen av slik frykt vil være både terror, ghettoer og rasisme.
De forskjellige religioners regler om hodeplagg/hårpryd og animalske proteiner har gitt grobunn for bemerkelsesverdig mange diskusjoner de siste åra :P
Det at voksne mennesker følger regler skrevet for flere tusen år siden er for meg helt tåpelig. Kristen eller muslim. Bannlys religion.
Religioner er latterlig, det hemmer veksten av din egen forståelse av verden og universet

lagde virkelig Gud/Alla/hvem som helst hele dette universet med alle atomene etc, fordi vi skulle tilbe den guden og følge hans regler? Riktig nok er en del regler innenfor religionene godartet (gjør mot andre det du vil andre skal gjøre mot deg, ikke slå i hjel etc), men ingen religion forklarer mørk materie, kvantefysikk, evolusjon.... Det er MER enn bare en religiøs historie bak vår og universets skapelse! Vi burde alle bare være mennesker, som tror på et fredelig og likt fordelt samfunn.
Jeg ser mange innlegg der folk beskriver "islamifiseringen" av Norge. Dette er tøv. For meg virker det som at folk generelt som medlemmer av dette samfunnet begynner sakte men sikkert å ta avstand fra religion. Vi lever i et land der alle får mulighet til utdanning. Utdanning og kunnskap er viktig fordi det hjelper oss å tenke logisk. Dette vil dermed gjøre folk mer reflekterte og dermed få de religiøse til å bli "moderate religøse " mennesker, og atheister.
Folk gir mer faen i religion enn de gjorde før. Jeg tror et samlet folk, selve samfunnet vil vokse fra de menneskene som driver blind tro.

Når man kommer til ytringer om religioner. Jeg er enig at man kan påpeke feil i religioner som Islam, uten å ha rasistiske motiver. Det er ytringsfriheten. Men er det så jævla viktig å påpeke feil i eldgammel tro? Koranen er ikke den eneste "hellige" boka som har såkalte "feil" i seg. Tror ikke at jeg må forklare dette i dybden når vi har 2 andre monoteistiske verdensreligioner som også har dritmye tull i deres "hellige" skrifter. Vi er jo langt mere sofistikerte og avansert med kunnskapen vi har idag. Selvføligelig vil du finne feil når man leser en bok fra en helt annen tid. Dagens religiøse i Norge må vel lese sine skrifter med en klype eller kanskje en hel bøsse med salt. For å tolke dette riktig men også filtrere ut enkelte ting fordi det rett og slett ikke passer i dagens samfunn. Dette gjelder folk av alle religioner.
Sitat av Islams-lære Vis innlegg
For å sitere fra koranen: «… Den som dreper et menneske, med mindre det er for mord (på et annet menneske) eller straff for forbrytelse, skal anses som hadde han drept hele menneskeheten. Den som redder et menneske, skal anses som hadde han reddet hele menneskeheten.» [Koranen 5:32]
Vis hele sitatet...
Er det ikke her snakk om muslimer som dreper andre muslimer? Du glemmer vel å nevne at det er andre normer når det gjelder dreping av ikke-muslimer?

Sitat av Islams-lære Vis innlegg
Tilbake til hva islam står for. Det hadde overrasket dere om dere hadde visst at det ideelle samfunnet beskrevet i Islam er den vi har her i Norge. Demokrati, ytringsfrihet, religionsfrihet, respekt av kvinnen og toleranse.
Vis hele sitatet...
Da gleder jeg meg til å omsider kunne møte muslimske jenter ute på byen i Oslo utover natta neste helg, som bare er ute og fester, slår ut håret og har det gøy sammen med norske gutter, og at jeg ikke bare treffer muslimske guttegjenger som ikke tåler å bli sett på et sekund før det blir ypping til bråk. Eller?

Sitat av Islams-lære Vis innlegg
For eksempel voldtektsmenn har ingen kulturtilhørighet, de har ingen religion, de tilhører kun én gruppe og det er kriminelle drittsekker. Det er deres individ, deres mentalitet og deres individuelle oppdragelse det er noe i veien med. De er ingen representanter for kulturer.
Vis hele sitatet...
Dette sier alle muslimer på forespørsel ja, og det er jo bra. De fleste fortsetter derimot gjerne med at norske kvinner godt kunne kle seg mindre seksuelt utfordrende og drikke mindre så de har mer kontroll, dermed blir det færre voldtekter. Fail.

Jeg er enig at man kan påpeke feil i religioner som Islam, uten å ha rasistiske motiver. Det er ytringsfriheten. Men er det så jævla viktig å påpeke feil i eldgammel tro?
Vis hele sitatet...
Når feilene fortsatt har konsekvenser for folk idag, så er det ikke snakk om eldgammel tro, men hvilken tro man lever under idag, og hvilken tro man tvinger andre til å underkaste seg direkte eller indirekte. Kjønnslemlestelse er jo noe som praktiseres idag, og det er en skikk som sannelig er gammel nok. Skal vi da la være å kritisere slike grove krenkelser på forsvarsløse menneskers integritet?