Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 3484
Hei

Nå, 4 år etter førstegangstjenesten, fikk jeg et brev fra Forsvaret som tydeligvis innholdt et "disponeringskort".

Jeg forstår at det betyr at jeg må stille opp når vi potensielt blir innvadert av svenskene, men må jeg på noe øvelser nå?

Står at jeg kan bli kaldt inn til øvelse på kortet?

Fant ikke ut så mye på nettet.
Kortet er bare en beskjed om at du er registrert i mobiliseringsreserven. Du kan bli kallt in til rep men sannsynligheten for at det faktisk skjer er heller liten (med mindre en tulling i VPV finner på at du passer fint inn i Heimevernet og overfører deg dit, da er du temmelig fucked)
Ah, takk. Ble litt stresset da jeg så det stod at den bataljongreien jeg hadde blitt disponert til hadde deltatt på cold response :P


Da tar jeg livet med ro og nyter ølen min.
Har Norge ennå et mobiliseringsopplegg igjen sett bortsett ifra HVs styrker?

Mens hvis han blir overført til HV, da med tanke på oppfølgningsstyrken eller forsterkningsstyrken så er det jo egentlig bare chill...
De har jo bare øvelse max 5-6 dager i året, kanke se at skule være et stort problem, dessuten blir det selvsagt ikke tatt så seriøst internt iom at det er på den "laveste" delen av Forsvaret!

Skal sjøl inn i Innsatsstyrkene snart. De prioriteres høyt.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Update: Fikk et nytt brev i posten i dag; innkalling til Cold Response. Så ser ut til at det blir 21 dager i skauen i mars.

Har vel godt av det tho.
Eg er i hjemmevernet og forrige øvelse eg var på var i 2009, oppkledningsøvelse. Tre netter i telt nederst i ei myr med nedbørsrekord i Bergen. Hurra!

Kommer stadig ei HV-blekke i postkassen med trussler om økt tilskudd neste år og at større deler av styrken skal trenes mer regelmessig. Tar det helt med ro.