Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  104 9685
Hei!

Jeg så tidligere idag denne artikkelen på dagbladet sine sider og griper sjansen til å dra opp narkotikadebatten i Norge. Jeg har derfor nå sendt en mail til VG, Nettavisen og Aftenposten hvor jeg har forklart litt rundt cannabis og alkohol, og hvorfor det burde være lovlig/ulovlig.

Jeg tror at dette er en god sjanse til å hvertfall få debatten blusset opp igjen og kanskje vi får litt flere synspunkter på saken nå som mange kjendiser også har sagt seg for legalisering/avkriminalisering.

Derfor håper jeg at dere her på freak vil prøve å hjelpe meg med å blusse opp debatten og sende deres meninger inn til avisene/mediene.

Takk!
Waffaz
Flott tiltak!
Om noen fler skal tipse avisene, så tips dem gjerne om denne tråden også, hvor det er veldig mange gode argumenter for legalisering/avkriminalisering av cannabis.
Fra linken du henviste til så jeg dette: "- STØTTER VOLDTEKT: Forfatter Mads Larsen mener dagens narkopolitikk indirekte støtter voldtekt."

Av ren nysgjerrighet, hva mener han med dette?

Ellers er det 65% som mener cannabis burde vært legalisert, noe som er overraskende mange for Norge å være. Ser bra ut. Jeg tviler på at jeg kan hjelpe på med debatten ved å sende en mail til en avis, men jeg støtter allikevel saken innerst inne, selv om jeg ikke gidder å bruke tid på det.
Politikere kommer ikke gjøre en shit... Desverre
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tokis Vis innlegg
Politikere kommer ikke gjøre en shit... Desverre
Vis hele sitatet...
De kommer til å gjøre enda mindre om de ikke hører noe og tror at alle er fornøyd med dagens løsning.
Bare prøv. Sannheten er Norge er nisseland styrt av nisser. Er andre land legalisert med cannabis? No. Så hvorfor skal Norge legalisere hasj, når ingen andre land har legalisert cannabis?
syntes du gjør noe bra for legaliseringen waffas, jo flere som ytrer sin mening , jo lettere å bli hørt trur jeg. skal sende mine meninger til avisene
Odin
Waffaz's Avatar
Trådstarter
Sitat av nemo90 Vis innlegg
syntes du gjør noe bra for legaliseringen waffas, jo flere som ytrer sin mening , jo lettere å bli hørt trur jeg. skal sende mine meninger til avisene
Vis hele sitatet...
Ja, var det som var tanken. Om de får en epost fra èn person som sier at han vil ha opp igjen denne debatten blir det nok ikke gjort så mye. Om det derimot kommer 100 eposter om dette, da tror jeg muligens at de handler
Sitat av Tokis Vis innlegg
Bare prøv. Sannheten er Norge er nisseland styrt av nisser.
Vis hele sitatet...
Vel, vi har jo en folkevlgt regjering, så du får gjøre ditt for at det ikke blir "nisser som velges neste gang da, vettu
Sitat av Tokis Vis innlegg
Er andre land legalisert med cannabis? No. Så hvorfor skal Norge legalisere hasj, når ingen andre land har legalisert cannabis?
Vis hele sitatet...
Flere andre land har en annerledes, mer liberal narkotikapolitkk enn Norge.
Sitat av han romlingen Vis innlegg
gjennomsnitlig nordmann er alt for skada i hue for at det kommer til å skje i nærmeste fremtid
Vis hele sitatet...
Sitat av Tokis Vis innlegg
Bare prøv. Sannheten er Norge er nisseland styrt av nisser. Er andre land legalisert med cannabis? No. Så hvorfor skal Norge legalisere hasj, når ingen andre land har legalisert cannabis?
Vis hele sitatet...
Jeg lurer veldig på hva som er vitsen med å søple til en tråd slik. TS sier at dette er en bra situasjon å utnytte og søker etter andre som vil være med på å prøve å gjøre dette til en sak som blir hørt. En sak som fortjener veldig å bli tatt opp ordentlig, siden det gjelder ufattelig mange mennesker. Helt utrolig at en slik sak som veldig mange brenner for, både for de som vil endre en narkotikapolitikk som er helt på trynet, og for de som kjemper imot, ikke blir tatt opp ordentlig. Vi trenger utvikling, og om du ikke vil være med på den, uavhengig av standpunkt, så drit i å søple til slike tråder.

Jeg håper dette ikke blir en tråd med argumentasjon for eller i mot legalisering/avkriminalisering. Slike tråder har vi nok av!
Sist endret av Lachrymology; 1. februar 2011 kl. 15:28.
Svært skuffende å se Egil Hegerberg påpeke at han heller ville sett en kriminalisering av alkohol enn legalisering av narkotika, har alltid sett på han som en med litt mellom ørene. Sier ikke at man er dum om man ikke er for legalisering, men erfaringsmessig kan man bare gjøre ting verre om man ulovliggjør noe som folket vil ha, dette har vi sett før (forbudstiden), og vi kan se det nå også. Så hvis Hegerberg skulle valgt, ville han heller sett kriminalisering av en latterlig stor andel mennesker (guess what; folk slutter ikke å drikke bare fordi det er ulovlig), en mye større fortjeneste for organisert kriminelle, samt en langt mer kriminelt samfunn (supply & demand; hvem som helst kan brenne sprit, og Mexico er et godt eksempel på hva som skjer når man får mange grupperinger med penger i bakhodet. Konkuranse? kill it! monopol? ja takk!)
Ikke sammenlikn med alkohol. Effekten av de stoffene har lite og ingenting med hverandre og gjøre. Og bare fordi det ene er "verre" Er det ikke dermed sagt at det andre skal tillates. En av de mest brukte argumentene MOT legalisering er jo at vi ikke trenger nok et lovlig rusmiddel i Norge.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Er andre land legalisert med cannabis? No. Så hvorfor skal Norge legalisere hasj, når ingen andre land har legalisert cannabis?
Vis hele sitatet...
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/European-cannabis-laws.png
Hvis vi klarer å få legalisering frem i dagslyset, og får mer debatt i mediene, så skal du se at politikerne i det minste må vurdere det

Jeg skal også sende e-post til avisene, NUH!
Herre, dette er en artikkel tatt fra bladet MANN om noen utfrika kjendisers syn på saken. Det er da ikke noe å ta alvorlig, noe de vet selv også. Det er ikke snakk om noe "angrep" heller, dette er bare tabloidstoff fra kjendis.no.
Sist endret av Mith; 1. februar 2011 kl. 15:36.
Sitat av barskutenkarsk Vis innlegg
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/European-cannabis-laws.png
Vis hele sitatet...
Det bildet er veeeldig mislendende, og kan tolkes som om marijuana f.eks er avkriminalisert i Italia - noe det ikke er.

Cannabis is illegal in Italy.

Medical use of substances prepared with marijuana are legal, if provided by medical prescription.

In July 2008, however, the Italian Supreme Court ruled that Rastafari may be allowed to possess greater amounts of cannabis legally, owing to its use by them as a sacrament.
Vis hele sitatet...
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vel, vi har jo en folkevlgt regjering, så du får gjøre ditt for at det ikke blir "nisser som velges neste gang da, vettu

Flere andre land har en annerledes, mer liberal narkotikapolitkk enn Norge.
Vis hele sitatet...
Jeg stemmer ikke, fordi jeg liker ikke narkotikapolitikk deres. Det blir samme for meg, hvem som styrer. De lyver uansett, og gjør ikke tingene som de lovde ved før valget. Og en annen ting ingen partier er for legalisere hasj og syns dagens løsning er godt nok for alle. Vet om en parti som stemmer for å legalisere hasj, men de er ganske liten parti og de har ingen program om andre samfunns utfordringer. Bare at de vil få lov å røyke cannabis. Husker ikke navnet på det, tror det var liberalistene eller noe sånn.

Enn om hvis mange som er for hasj på freak.no kan danne et eget parti og forhåpentligvis er noen politikere som er medlem her og er for legalisering? En gruppe i Oslo, en annen i Bergen og en gruppe i Trondheim kan forklare hvorfor vi bør legalisere hasj og om samfunns utfordringer som skole, narkotika, veier og sånne politiske saker.


Jeg sa at det er ingen land som har legalisert cannabis helt. Kanksje i Nederland og Danmark har jo avkriminalsert men ikke helt legalisert. Gi meg et land som har legalisert cannabis? Tar meg en joint i dag etter all diskusjon her
Sitat av Mith Vis innlegg
Herre, dette er en artikkel tatt fra bladet MANN om noen utfrika kjendisers syn på saken. Det er da ikke noe å ta alvorlig, noe de vet selv også. Det er ikke snakk om noe "angrep" heller, dette er bare tabloidstoff fra kjendis.no.
Vis hele sitatet...
Kjendiser, tabloid og generelt media er det størsteparten av befolkningen får meninger og informasjon ifra. I tillegg til det, så er selve pollen om Ja eller Nei til legalisering ganske viktig, siden det er flertall på Ja.
da har jeg sendt in mitt bidrag til vg,nettavisen og aftenposten. håper virkelig de som er forr legalisering vil gjøre det samme
Sitat av Tokis Vis innlegg
Jeg stemmer ikke, fordi jeg liker ikke narkotikapolitikk deres. Det blir samme for meg, hvem som styrer. De lyver uansett, og gjør ikke tingene som de lovde ved før valget. Og en annen ting ingen partier er for legalisere hasj og syns dagens løsning er godt nok for alle.
Vis hele sitatet...
Det er flere Norske partier som er poitive til en mer liberal narkotikapolitkk. Venstre (spesielt ungdomsorganisasjonen deres), Miljøpartiet De grønne og DLF, for å nevne noen. Dessuten finnes det jo andre viktige saker enn narkotikapolitkk, så å ikke stemme fordi du ikke er enig i noen av partienes narkopolitkk er bra slapt!
Sitat av Tokis Vis innlegg
Enn om hvis mange som er for hasj på freak.no kan danne et eget parti og forhåpentligvis er noen politikere som er medlem her og er for legalisering? En gruppe i Oslo, en annen i Bergen og en gruppe i Trondheim kan forklare hvorfor vi bør legalisere hasj og om samfunns utfordringer som skole, narkotika, veier og sånne politiske saker.
Vis hele sitatet...
Bare stonere vil stemme på et stonerparti. Å danne et politisk parti basert på bar en enste fanesak er litt tynt.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Jeg sa at det er ingen land som har legalisert cannabis helt. Kanksje i Nederland og Danmark har jo avkriminalsert men ikke helt legalisert. Gi meg et land som har legalisert cannabis?
Vis hele sitatet...
Det er ingen vits i å henge seg opp i disse begrepene. I artikkelen trådstarter linker til brukes begrepene leglisering og avkriminalisering om hverandre. Selv om jeg personlig er for en total legalisering er avkriminalisering definitivt et skritt i riktig retning, er du ikke enig?
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Bare stonere vil stemme på et stonerparti. Å danne et politisk parti basert på bar en enste fanesak er litt tynt.
Vis hele sitatet...
Det man kan si er jo at det vil få saken på plakaten. Litt på samme måte som piratpartiet. At en slik gruppe får samlet mange nok til og starte et politisk parti sier jo veldig mye om støtten. I tillegg så kan man stemme anonymt, så man slipper og bli stemplet som "hasj forkjemper".

Men klart. At man ikke blir tatt som et seriøst parti sier seg selv. Det er nok også mange som stemmer på en fanesak idag, uansett hvor tynt det er. Frps politikk baserer seg jo i stor grad på en fanesak - innvandring.
Sitat av Tokis Vis innlegg
Bare prøv. Sannheten er Norge er nisseland styrt av nisser. Er andre land legalisert med cannabis? No. Så hvorfor skal Norge legalisere hasj, når ingen andre land har legalisert cannabis?
Vis hele sitatet...

Politikere kommer ikke gjøre en shit... Desverre
Vis hele sitatet...
Forventer dere at det skal skje over natten?
Dagen politikk og holdning rundt ulovlige stoffer har grodd seg fast, så det vil ta tid. Viss ikke noe gjør at den stadige "liberale" holdningen snur. Det er jo mye mer akseptert i dag enn det har vært tidligere, så det har jo blitt bedre siden kriminaliseringen tok til full kraft?
Jo flere som engasjerer seg jo bedre, spesielt når "vanlige" folk tørr og stå frem, slik at det blir mer synlig at det stereotypiske bildet mange har angående cannabis og andre stoffer gradvis kan forandre seg til noe mer positivt, istedenfor og bekrefte fordommene noen allerede har. Noe jeg er stygt redd er tilfelle når folk med rastafletter etc hoier og skriker slagord om hvordan cannabis kan løse alle problemer.
Viss det blir mer og mer akseptert i samfunnet, det er da politikere kanskje tørr og se på dagens politikk mer kritisk, og kanskje tørr og liberalisere cannabis lovgivningen.
Tror jeg ihvertfall...
Sist endret av sneipen; 1. februar 2011 kl. 15:58.
Sitat av Nico Wideberg
-Ødelegger det kreative
For min del lar det seg ikke kombinere. Det ødelegger noe av det kreative i meg, og kan forandre personligheten vår. Det kan ødelegge noe av det grunnleggende i oss, sier Widerberg til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
Irriterer meg slik over dem som argumenterer mot Cannabis ikke klarer å skille mellom bruk og misbruk!
Sitat av felix_poker Vis innlegg

Bare stonere vil stemme på et stonerparti. Å danne et politisk parti basert på bar en enste fanesak er litt tynt
Vis hele sitatet...
behøver ikke betydlig vis å være stonere som stemmer på et stonerparti hvis stonerpartiet står for mye av det dagens partier står for, og heller har legalisering som et tilleg til alt det andre. har ikke veldig stor peiling på politikk, men hvis stonerpartiet står for de samme tingene som det partiet jeg stemmer på i dag står for + dekriminalsering eller legalisering ville jeg klart valgt det partiet
Sitat av MadPetter Vis innlegg
Irriterer meg slik over dem som argumenterer mot Cannabis ikke klarer å skille mellom bruk og misbruk!
Vis hele sitatet...
Ehh.. Fikk du dette av at han sa han selv ikke ble mer kreativ av og bruke kreativ av cannabis? Han nevner jo ikke missbruk engang. Og hvis han mener at han blir mindre kreativ om så bare ved et lite trekk så har han all rett til og uttale seg akkurat slik han gjør.
Hm, selv om det er fare for seleksjonsbias, så gleder det å se at 68 % er for legalisering. Dette er en liten økning siden sist Dagbladet hadde to avstemninger, som endte på ca. 63 % om jeg husker nogenlunde riktig.
Sist endret av Vargas; 1. februar 2011 kl. 17:30.
Sitat av Murloc
Ehh.. Fikk du dette av at han sa han selv ikke ble mer kreativ av og bruke kreativ av cannabis? Han nevner jo ikke missbruk engang. Og hvis han mener at han blir mindre kreativ om så bare ved et lite trekk så har han all rett til og uttale seg akkurat slik han gjør.
Vis hele sitatet...
Ussj.. Nei min feil. Skumleste gjennom hele innlegget da jeg var litt i farten. Trodde han mente at det at man blir kreativ av hasj var en myte. Men tipper allikervel dette gjelder når han har misbrukt cannabis, da jeg aldri har hørt at noen som har ødelagt den kreative delen i hjernen, eller merket forandringer i personligheten etter noen trekk. Om han mener når han er ruset er selfølgelig noe annet, men da er det allikervel dårlig formulert, og kan sende feile signaler.

Det jeg hvertfall ville fram til i forrige innlegg; er at det er altfor mange cannabis motstanderene som kommer med utsagn om hvorvidt cannabis er negativt, tatt utifra missbrukernes bivirkninger.
Sist endret av MadPetter; 1. februar 2011 kl. 17:38. Grunn: Syns jeg kunne quote Murloc siden Vargas plutselig dukket frem utav det blå
Stiller opp hvis det blir noe parti, kanskje vi kan fikse skolene og veiene sammtidig for det er på tide
Sitat av nemo90 Vis innlegg
behøver ikke betydlig vis å være stonere som stemmer på et stonerparti hvis stonerpartiet står for mye av det dagens partier står for, og heller har legalisering som et tilleg til alt det andre. har ikke veldig stor peiling på politikk, men hvis stonerpartiet står for de samme tingene som det partiet jeg stemmer på i dag står for + dekriminalsering eller legalisering ville jeg klart valgt det partiet
Vis hele sitatet...
Om dere referer til stoner parti som dem som står bak Marijuana-marsjen, tror jeg løpet er kjørt allerede der.
Flott at de går ut i media og sier sine meninger! Og jeg oppfordrer alle her inne til å stemme!
- Ødelegger det kreative
Men det finnes også hasj-motstandere blant norske kulturutøvere. Billedkunstner Nico Widerberg avkrefter myten om at det å være kunstner er det samme som å bruke hasj.

- For min del lar det seg ikke kombinere. Det ødelegger noe av det kreative i meg, og kan forandre personligheten vår. Det kan ødelegge noe av det grunnleggende i oss, sier Widerberg til Dagbladet.
Vis hele sitatet...
-Quote fra VG-artikkelen.

Hva er dette for tull? En kunstner som hevder at cannabis ødelegger det kreative i han? Det må jo være noe av det dummeste jeg har hørt. Først fordi det kun er en personlig mening, som gjelder kun HAN, og han velger å trekke sin mening om legalisering kun på det. Den andre grunnen er jo at mange mener at de blir mye mer kreative under cannabis-rus. Det har jeg hørt flere ganger. Kan ikke backe opp dette med en forskningsartikkel eller undersøkelse, men kjenner ikke noen her igjen seg i det at de får bedre kreativitet under cannabis-rus, eller er jeg helt på villspor?
Sist endret av Omnibenevolence; 1. februar 2011 kl. 18:47.
Plutselig gikk antall stemmer opp til 26tusen, og 55% nei. Norges befolkning med alle sine fordommer skuffer igjen.

Edit: Åja det var to forskjellige avstemninger ja. Jaja likevel..
Sitat av Omnibenevolence Vis innlegg
Hva er dette for tull? En kunstner som hevder at cannabis ødelegger det kreative i han? Det må jo være noe av det dummeste jeg har hørt. Først fordi det kun er en personlig mening, som gjelder kun HAN, og han velger å trekke sin mening om legalisering kun på det. Den andre grunnen er jo at mange mener at de blir mye mer kreative under cannabis-rus. Det har jeg hørt flere ganger. Kan ikke backe opp dette med en forskningsartikkel eller undersøkelse, men kjenner ikke noen her igjen seg i det at de får bedre kreativitet under cannabis-rus, eller er jeg helt på villspor?
Vis hele sitatet...
Du er jo like ille som han, hvor er dine artikler på at cannabis-rus gjør folk mer kreativ? Han har like stor rett på sin subjektive mening som du har, dvs DIN mening er like subjektiv og personlig som hans, like it or not.
Sitat av nemo90 Vis innlegg
behøver ikke betydlig vis å være stonere som stemmer på et stonerparti hvis stonerpartiet står for mye av det dagens partier står for, og heller har legalisering som et tilleg til alt det andre. har ikke veldig stor peiling på politikk, men hvis stonerpartiet står for de samme tingene som det partiet jeg stemmer på i dag står for + dekriminalsering eller legalisering ville jeg klart valgt det partiet
Vis hele sitatet...
Det er klart man kan lage et parti som er sånn litt opptatt av miljø, barn, eldre og trafikksikkerhet, vil fokusere på integrering av innvandrere, styrke norsk landbruk, verne om alt og alle (og tilfeldigvis også legalisere cannabis). Det er bare det at for veldig, veldig mange er ikke cannabis eller rusmiddelpolitikk generelt noe de tenker mye på eller lar påvirke seg i sin stemmegivning, så et slikt parti ville virke tannløst, og fort forsvinne i mengden. Dessuten finner man legaliseringsforkjempere i alle samfunnslag, med vidt forskjellige politske ståsteder, så at alle skulle stemme på ett parti ser jeg på som lite sannsynlig.

Jeg tror derfor det er MYE smartere å jobbe for å få de eksisterende etablerte politiske partiene til å snu i sin narkotikapolitkk, heller enn å etablere et nytt parti.
Sist endret av felix_poker; 1. februar 2011 kl. 19:33.
Hva med en folkeavstemning? Hvorfor er det norske folk så fast bestemte på at et indirekte demokrati er løsningen?

En enkel, rettferdig, demokratisk løsning - folkeavstemning
En krunglete, usikker, halvdemokratisk løsning - prøve å snu godt etablerte partiers politikk.

Hvis de fikk det til i California (37 mill innbyggere) , kan vi få det til i Norge.
Blir det nedstemt kan vi prøve igjen om x år.

Videre mener jeg det er en anelse for direkte å gå hardt inn for legalisering i dagens Norge. Selv om jeg erfarer at min generasjon virker opplyste rundt emnet, virker ikke Norges foreldre (for det meste ) veldig positive til forslaget om legalisering. Hva med enkle tiltak som vil lede til kunnskap rundt emnet, som for eksempel en kraftig skjerping av propaganda gjennom skolesystemet.

Kanskje jeg tar feil, men hvis et flertall av landets befolkning er for legalisering, hadde det vist seg i en eventuell avstemning.

Kudos til dere som har sendt mail til medier. Merker meg flere nøytralt vinklede artikler i Dagbladet. Håper de fortsetter med dette.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Bare stonere vil stemme på et stonerparti. Å danne et politisk parti basert på bar en enste fanesak er litt tynt.
Vis hele sitatet...
Helt enig, hva med å danne et med et mål om total reform, ny styreform, nye lover, nytt alt sammen, survival of the fittest, vi på tilpasse oss for fremtiden og nåtiden
Hva er dette for tull? En kunstner som hevder at cannabis ødelegger det kreative i han? Det må jo være noe av det dummeste jeg har hørt. Først fordi det kun er en personlig mening, som gjelder kun HAN, og han velger å trekke sin mening om legalisering kun på det. Den andre grunnen er jo at mange mener at de blir mye mer kreative under cannabis-rus. Det har jeg hørt flere ganger. Kan ikke backe opp dette med en forskningsartikkel eller undersøkelse, men kjenner ikke noen her igjen seg i det at de får bedre kreativitet under cannabis-rus, eller er jeg helt på villspor?
Vis hele sitatet...
Jeg jobber i ett kreativt yrke (reklamebyrå) og røyker endel kanskje til tider litt mye, når det gjelder meg blir jeg ivertfall ikke mer kreativ av cannabis, tvert imot. Røyker som regel for og slappe av og slippe og tenke så mye. Han sier jo også at dette gjelder han. Cannabis virker nok anderledes på personer da jeg også har kompiser som blir veldig snakkesalige og kreative i cannabis rus, som sagt så blir jeg helt motsatt. Sløv, apatisk og ivertfall ikke kreativ.
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Helt enig, hva med å danne et med et mål om total reform, ny styreform, nye lover, nytt alt sammen, survival of the fittest, vi på tilpasse oss for fremtiden og nåtiden
Vis hele sitatet...
Slike voldsomme omveltninger er ikke gjort på en dag (med mindre man kjører væpna revvlussjon). Hvis du lanserer et parti med ekstreme holdninger, vil du kun tiltrekke deg et fårtall av velgere - de med ekstreme holdninger. Folk flest trives stort sett med dagens styreform, og ønsker ikke en total omveltning av samfunnet.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Slike voldsomme omveltninger er ikke gjort på en dag (med mindre man kjører væpna revvlussjon). Hvis du lanserer et parti med ekstreme holdninger, vil du kun tiltrekke deg et fårtall av velgere - de med ekstreme holdninger. Folk flest trives stort sett med dagens styreform, og ønsker ikke en total omveltning av samfunnet.
Vis hele sitatet...
Ingen total omveltning, bare en omveltning av styreformen, og ja dette er nok en pipe dream, men hva har vi om ikke drømmer
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Ingen total omveltning, bare en omveltning av styreformen, og ja dette er nok en pipe dream, men hva har vi om ikke drømmer
Vis hele sitatet...
Drømmer og visjoner er fine ting, men dette handler om måten man setter dem ut i livet på. Hvis man skal påvirke samfunnet må man spille på samme bane som de andre, ikke lage en egen bane. Man må følge det samme regelsettet, ikke komme trekkende med nye regler og forsøke å trekke dem ned over hodet på de som sitter med makten. Det jeg mener er at hvis man stormer inn i politikken, hals over hode, med radikale og banebrytende meninger og påstander, vil man raskt bli politisk avlivet. For å endre på noe må man kle seg, te seg og begynne i det små
"Ja" siden er oppe i 71% og "nei" siden bare 29% av 13.600 stemmer. Bare å fortsette å stemme.
Ja avstemningen inne på artikkelen har vært flertall på hele tiden ja. Men avstemningen som var på forsiden under overskriften lå jevnt på 55% nei med 35tusen+ stemmer.

Er vel fordi de som trykker på artikkelen er de som er interessert i det, mens flesteparten av folket (med redusert tenkekapasitet) bryr seg ikke og stemmer nei uten å gå inn på artikkelen. Er nok desverre fortsatt alt for mange med gamle fordommer som ikke engang bryr seg med å høre på gode argumenter, de har allerede bestemt seg.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Ja avstemningen inne på artikkelen har vært flertall på hele tiden ja. Men avstemningen som var på forsiden under overskriften lå jevnt på 55% nei med 35tusen+ stemmer.

Er vel fordi de som trykker på artikkelen er de som er interessert i det, mens flesteparten av folket (med redusert tenkekapasitet) bryr seg ikke og stemmer nei uten å gå inn på artikkelen. Er nok desverre fortsatt alt for mange med gamle fordommer som ikke engang bryr seg med å høre på gode argumenter, de har allerede bestemt seg.
Vis hele sitatet...
Ja, herregud. Alle som ikke vil legalisere er idioter med fordommer og forutbestemte meninger. De er ikke som oss som er åpne og hører på begge sidene, nei!
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Vel, vi har jo en folkevlgt regjering, så du får gjøre ditt for at det ikke blir "nisser som velges neste gang da, vettu

Flere andre land har en annerledes, mer liberal narkotikapolitkk enn Norge.
Vis hele sitatet...
Vi har ikke folkevalgt regjering, det er bare noe vi tror.
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Ja, herregud. Alle som ikke vil legalisere er idioter med fordommer og forutbestemte meninger. De er ikke som oss som er åpne og hører på begge sidene, nei!
Vis hele sitatet...
Er ikke akkurat å se vekk i fra at veldig mange som er i mot legaliering er folk som blindt tror på det myndighetene/media/propaganda har sagt i ørten år uten å stille særlig spørsmål ved det, fordi de enkelt og greit ikke har noen interesse for stoffet og problemstillingene uansett. Bare at det er farlig narkotika som vi trenger straffeloven for å bekjempe, that's it. Det er nå bare sånn det er.

Når det gjelder de som er imot det samtidig som de har satt seg inn i alt, så kan jeg bare ikke fatte og begripe. Selvfølgelig er det ulemper, men fordelene er soleklare mest. Bare min sterke mening.

Har og nylig sett The union så er litt provosert for tiden... http://video.google.com/videoplay?do...4414651731007#
Sist endret av Don Veto; 4. februar 2011 kl. 01:49.
Sitat av felix_poker Vis innlegg
Drømmer og visjoner er fine ting, men dette handler om måten man setter dem ut i livet på. Hvis man skal påvirke samfunnet må man spille på samme bane som de andre, ikke lage en egen bane. Man må følge det samme regelsettet, ikke komme trekkende med nye regler og forsøke å trekke dem ned over hodet på de som sitter med makten. Det jeg mener er at hvis man stormer inn i politikken, hals over hode, med radikale og banebrytende meninger og påstander, vil man raskt bli politisk avlivet. For å endre på noe må man kle seg, te seg og begynne i det små
Vis hele sitatet...
Eller bare vise ved eksempel? starte et lite samfunn med mål å leve i takt med naturen og så effektivt og lykkelig som overhodet mulig, og når man har fått de til å fungere, vise til resultatene slik at de som ønsker kan bli med og de som ikke kan holde seg unna
Sitat av Norsefire Vis innlegg
Eller bare vise ved eksempel? starte et lite samfunn med mål å leve i takt med naturen og så effektivt og lykkelig som overhodet mulig, og når man har fått de til å fungere, vise til resultatene slik at de som ønsker kan bli med og de som ikke kan holde seg unna
Vis hele sitatet...
Du kan jo prøve. Jeg kan dog fortelle deg på forhånd at mange har gjort det før deg og feilet stygt. Du vil støte på problemer underveis, og selv om du skulle klare det, så er ikke dette levesettet overføbart til større samfunn. Hvorfor tror du vårt samfunn har utviklet seg fra lsike småsamfunn til det vi har i dag? (hint: vekst).

Sitat av Verilon Vis innlegg
Vi har ikke folkevalgt regjering, det er bare noe vi tror.
Vis hele sitatet...
Den påstanden må du gjerne underbygge.
Hvis du leser mer enn bae overskriften ser du jo at det er en sammensatt sak.
Sist endret av felix_poker; 4. februar 2011 kl. 15:17.
Er mer interessert i Maria Amelie syn på marihuana. Nei da skal ikke tulle her.

Scenario for hvis cannabis er lovlig, mens alkohol er ulovlig i Norge.

Fordeler: 75 % mindre slåssing, 60 % mindre voldtekt, 80 % mindre kostnader for samfunn som å hente fulle folk og slenge dem i glattcella eller legevakten, og itellegg mindre pumping av dritafulle folk. Mindre arbeid for politi (etterforsker viktige saker enn å hente fulle folk), mindre arbeid til ambulanse(henter folk som er livstruende syk eller skader. Færre dødsfall av alkoholisme. 10 % mindre ulykker pga fyllekjøring. Større kontroll over bra cannabis, ikke sånn shiten som er blandet med masse dritt inni som (biter av dekk gummi og glass) som selges ulovlig.

Ulemper: Gir psykiske problemer til folk som har allerede stor sjanse å får det, Alt med jobber som krever at man ikke ruser seg eller drikke seg uansett når. Langere mister inntektskilden deres å overleve. Kommer ikke mer på det. Alkohol selges ulovlig og mye smugling av alkohol. Det har vi sett på forbudstiden i Chichago på 1920 tallet.


Er for alkohol og cannabis, men mot heroin og amf.