Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  349 58341
Dibsent, du vet at hvis du hadde prøvd å dra en tag, kan jeg LOVE deg, at det hadde sett ut som en 5 åring hadde gjort det. Det tar mange år å få flow og struktur på en tag, du ser det ikke, men vi kan se det
Sitat av Enay Vis innlegg
Dibsent, du vet at hvis du hadde prøvd å dra en tag, kan jeg LOVE deg, at det hadde sett ut som en 5 åring hadde gjort det. Det tar mange år å få flow og struktur på en tag, du ser det ikke, men vi kan se det
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde prøvd meg på å tagge hadde jeg gått til innkjøp av nødvendige materialer, mekka meg noe å kunne utføre den eventuelle hobbyen min på, og øvd der. Mine tegneferdigheter suger hest, men jeg tegner alikevell ikke en sol og blomster på nabodøra av den grunn. For min del har det ingen verdens ting å si om resultatet er stygt eller fett, så lenge det er slengt opp på steder hvor det ikke skal være.

Jo jeg ser det - og forstår det. Men ser alikevell ikke hvorfor dere, som hevder at å tagge kun handler om kunsten - og ikke kicket og spenningen det gir dere, ikke kan fikse dere egne plasser å utføre dette på.
Sist endret av Dibsent; 14. september 2010 kl. 15:42.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Hvis de av taggerne virkelig har slik en kjærlighet og passion for å lage denne strålende kunsten, ser ikke jeg problemet med å fikse seg en vegg selv.
Vis hele sitatet...
hele poenget med graffiti er å dekorere bybildet, slik som bybildet er. Å sette opp en egen vegg ville gått imot hele ideen rundt graffiti.

Sitat av Dibsent Vis innlegg
Jeg er så inderlig uenig i deg at noen virkelig har lagt sjel i det meste av taggingen som er rundt omkring. Håpløse streker, tegnet på 5 minutter, nei ikke søren.
Vis hele sitatet...
Det meste er kanskje å ta i, men mange, ja.

Jeg mener at nulltoleransen i seg selv er en av de største grunnene til at graffiti blir i stadig synkende kvalitet. Når taggere blir tvunget til å bruke enda kortere tid på verkene sine, samt det faktum at ting blir fjernet mye fortere, fører det til at kvaliteten synker og en økende "bombing" kultur, hvor kvantitet er mer verdt enn kvalitet. Det blir en krig mellom tagger-miljøet og staten/politiet, fremfor det det egentlig er; kreativt utrykk.


Sitat av Dibsent Vis innlegg
http://magasin.ukm.no/ukmmagas/perso...18b78d03ea.jpg

Ta en titt der. Kan forresten nevne det - og dette kan kanskje komme som et sjokk på deg - men jeg synes faktisk GOD grafitti er rått. Men det betyr likefult ikke at man skal slenge det opp overalt, heller.
Vis hele sitatet...
Jada, men hvem skal definere god og dårlig graffiti? Jeg misliker også dårlige ting, men tolerer det som en ting som bare må følge med. Alle kan ikke like alt, og det blir for dumtå dømme alle taggere basert på de dårligste.

Sitat av Dibsent Vis innlegg
http://nrk.no/contentfile/file/1.3842771!img3842404.jpg <- Kan du med hånden på hjerte mene at dette er pene saker, og virkelig et kunstverk? Det er ikke til å komme bort i fra, at det aller, aller meste av taggingen er slike meningsløse og stygge linjer som en overveldende stor del av befolkningen ikke liker.
Vis hele sitatet...
Det er stygt, og en bivirkning av det hele. Poenget mitt er at man ikke kommer utenom dette uten å kvitte seg med all graffiti, og det er det i mine øyne ikke verdt. Samtidig vil jeg legge til at nulltoleransen på graffiti kun fører til økning av denne typen tagging, da folk slutter å bruke tid på verkene sine.

Sitat av Dibsent Vis innlegg
En grov generalisering ja, derfor jeg poengterte ut at mine erfaringer var basert på de få jeg faktisk hadde møtt. Nå skal jeg faktisk innrømme at jeg har til gode å møte en tagger over 18+, men de som hang rundt her i 15 årsalderen, var samme møkka alle sammen. Og da snakker vi om de 10-20 kule gutta around.
Vis hele sitatet...
Når diskusjonen handler om taggere over 20år og deres evt. modenhet, ser jeg ikke hvorfor du drar frem taggere i 15års alderen som eksempel.

Sitat av Dibsent Vis innlegg
Om dine medtaggere leker dere på egne vegger/oppsatte lovlige vegger har jeg nada i mot dere.
Vis hele sitatet...
Egne vegger går som sagt litt imot hele poenget med graffiti.
Oppsatte lovlige vegger finnes ikke lenger, etter at oslo innførte nulltoleranse for graffiti.

Sitat av Dibsent Vis innlegg
Skulle dere derimot finne på å tulle rundt og forpurre hverdagen min og andres ved å vandalisere både offtenlig og privat grunn, så står jeg fortsatt på mitt at dere verken er normale eller særlig oppegående personer. Trekker forresten min uttalse om at dere ikke er særlig reflekterte tilbake - det kan hende dere forstår at det dere gjør er både feil og dårlig gjort ovenfor vedkommende/resten - men at dere gir faen. Altså ikke særlig oppegående.
Vis hele sitatet...
Å male en vegg er i mine øyne ikke vandalisme, men det kan jo diskuteres frem og tilbake for alltid. At taggere ikke er "oppegående" bare fordi de har et annet syn på saken enn deg er jo bare piss, det håper jeg du selv forstår. Man kan både være oppegående og reflektert selv om man har et hjerte for graffiti.
Vist det hadde vært snakk om grafitti hadde jeg bare godt forbi. Men hadde det vært tagging, som i stygge signaturer og DLF propeganda hadde jeg nokk reagert tror jeg.
kommer helt ann på, hvis det bare var rablet på veggen ville jeg ikke brydd meg, men hvis det var et kunstverk eller lignende... da hadde jeg gitt et kompliment
Sitat av oamo91 Vis innlegg
Vist det hadde vært snakk om grafitti hadde jeg bare godt forbi. Men hadde det vært tagging, som i stygge signaturer og DLF propeganda hadde jeg nokk reagert tror jeg.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at du hadde funnet DLF-propaganda tagget på en vegg. Liberalister ønsker ikke å ødelegge andres eiendom, og har stor respekt for den private eiendomsretten.
Jeg har ALDRI i mitt liv tagget på privat eiendom, å tagge på privat eiendom er bare respektløst...
Sitat av BombTheSystem Vis innlegg
Jeg har ALDRI i mitt liv tagget på privat eiendom, å tagge på privat eiendom er bare respektløst...
Vis hele sitatet...
Aldri en vegg i sentrum, en butikkrute, firmaskilt e.l?

Ser hva du mener, og det er jo en uskreven regel at man ikke tagger på andres bile, private hus osv, men tviler på at det "aldri" har skjedd
Sitat av fetter Vis innlegg
Aldri en vegg i sentrum, en butikkrute, firmaskilt e.l?

Ser hva du mener, og det er jo en uskreven regel at man ikke tagger på andres bile, private hus osv, men tviler på at det "aldri" har skjedd
Vis hele sitatet...
Tja har jo bomba en bil osv men den va stygg!
tenker på sånn garasjer og private hus!
Garasjer, private hus, biler, private gjerder ol. ser jeg på som forbudt område..
Sitat av BombTheSystem Vis innlegg
Tja har jo bomba en bil osv men den va stygg!
tenker på sånn garasjer og private hus!
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte bare på det med butikkvinduer og slikt. Dette er ikke offentlig plass, det er privat eid, men faller det under samme regel?
Sitat av fetter Vis innlegg
Jeg tenkte bare på det med butikkvinduer og slikt. Dette er ikke offentlig plass, det er privat eid, men faller det under samme regel?
Vis hele sitatet...
Næi det faller ikke under det samme
Privat menes som vanlige hus osv
Sitat av BombTheSystem Vis innlegg
Næi det faller ikke under det samme
Privat menes som vanlige hus osv
Vis hele sitatet...
Nei, det er noe jeg ser på en uting også, for det er faktisk privateid det også. Det er faktisk sjefen som må betale for vaskinga ut av egen lomme.

Så jo, det faller under det samme.
Jeg er ganske irrtert over stygge taggere tagger på private hus, fine biler og religøse bygninger. Men syns dt er greit at de taggere kan tagge på gamle offentlige bygninger, politihuset og stygge grå undergrunner.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Få som bryr seg hvis du tagger. Noen kan ringe politi, men når de har kommet, er du gjerne langt borte. Men de ser som regel etter deg hvis dem ikke har noe å gjøre.
Er dere flere er det ikke så mange som tør å si ifra. Spørs også på hvor gammel du/dere er
Spørs også på om du bare tagger "fuck" eller om du lager en bra piece
Jeg drev mye med graffiti i alderen 14-16.. Opplevde både snut, hverdagshelter og narkomane.
Snuten var kjip, hverdagsheltene venta vi bare på så vi kunne egle opp til bråk, mens de narkomane spurte om å få sitte å se på ! Men den dag i dag ser jeg noen maler spør jeg om å få dra en tagg og gå videre..
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
dro en tag på en lydvegg i bergen, en gammel dude som gikk ved siden av sa bare "det ble kult!" og gikk vidre. nobody gives a shit
Jeg stopper gjerne opp og ser på fete mesterverk av grafitti, men fnyser litt når jeg ser en av "strek-signaturene" til en bekjent som snart fyller 30. Blir flau på hans vegne. Skal man absolutt tagge, så lag noe andre kan ta glede av. Skriblerier med f.eks "acab", "fuck", "kuk", "<insert random name here>", får meg bare til å ønske at jeg hadde hatt noe anti-grafittimiddel med meg.
Tagging er hærverk så fremt det ikke er på vedkommendes egen eiendom. Uansett hvor fint det er. Må finnes andre måter å utrykke kunstneren i seg på!
Sitat av Krokodille Vis innlegg
Tagging er hærverk så fremt det ikke er på vedkommendes egen eiendom. Uansett hvor fint det er. Må finnes andre måter å utrykke kunstneren i seg på!
Vis hele sitatet...
Buhu...
Sorry mac, men leser du gjennom tråden har vi vel kommet fram til at du ikke er den eneste med denne meningen. Kan du ikke heller gi KP til noen so mener det samme som deg enn å slenge ut enda et innlegg over hvor tåpelig tagging er?
Jeg hadde beundret pesonen's/personene's kunstverk
Hadde dem tagga på hus veggen hos naboen, "hadde jeg gitt faen!"
Hadde dem tagga på hus veggen min, "Grise bank!"
Sist endret av Hydrogen; 11. mars 2011 kl. 09:44.
Sitat av Hatebreeder Vis innlegg
Lite spørsmål til dere som ikke driver med graffiti. Du er ute en kveld/natt på vei til/hjem fra fest etc. Og du for øye på en som tagger, hva gjør du? Ville du reagert anerledes om det var en "tagger" eller om de var fler?
Vis hele sitatet...
Hvis jeg hadde møtt en fyr som sto å tagga på huset mitt, hadde jeg på en måte blitt litt glad. Jeg ser på tagging på andres hus som noe som gjør det moralsk forsvarlig å banke opp vedkommende (ikke alvorlig). Dette hadde jeg da gjort. Hvis det var flere ville jeg ringt politiet.
Det er noen av disse ''tunell-maleriene'' (som jeg så flott kaller dem) her i Trondheim som er så F"#!ings fin kunst at jeg må stoppe opp for å beundre det.

Så er det 99% som er i denne gata:
http://4.bp.blogspot.com/_n6EFrrNFDjI/S_F6S0FpI4I/AAAAAAAAAEs/VdhFjUS-GUM/s1600/CIMG4137.JPG
Og det er bare latterlig i mine øyne, uansett hvor av hvem og hvorfor. At noen bare fargelegger en dæsj av enten en privat eller en kommunal eiendom, jeg skjønner ikke helt poenget med det. Det er ikke fint å se på, og det kan da ikke være noe annet enn et adrenalinkick? Man kan jo ikke sitte igjen med en veldig stor mestringsfølelse av noe sånt som i et flott ''tunell-maleri''

Så hvis noen av dere som er inne i denne grafitti-verdenen kan fortelle meg hva det på bildet er godt for, så hadde jeg satt stor pris på det. Selvfølgelig ikke spesifikt det som er på bildet, men den stilen.
Hadde ringt polisen tvert. Skal de tagge\drive kunst\grafitti\whatever så kan de gjøre det på sponplater elns. Ikke ødelegge bybildet. Ikke alle syns det der er pent å se på.
Hvorfor er det så mange som snakker om tagging på private hus? Jeg har aldri sett eller hørt om at noen har tagga på hus, tror det knapt har skjedd. Vet at det har skjedd at en tagger tagger på huset til en som tagger selv, men dette er jo på grunn av beef..
Sitat av mimph21 Vis innlegg
Hvorfor er det så mange som snakker om tagging på private hus? Jeg har aldri sett eller hørt om at noen har tagga på hus, tror det knapt har skjedd. Vet at det har skjedd at en tagger tagger på huset til en som tagger selv, men dette er jo på grunn av beef..
Vis hele sitatet...
Det er jo mer eller mindre samme shiten om du tagger på offentlig eller private bygg; det er oss - den private "bruker" av samfunnet som til slutt ender opp med å betale det hele.

Du tagger på et offentlig bygg - det offentlige er nødt til å bruke penger på dette, penger du har i utgangspunktet enten betalt i form av skatt eller tjenester.

Du tagger på veggene/vinduene til en privat bedrift/butikk - de ser seg nødt til å heve prisen på sine varer/tjenester og det blir til slutt dyere for den enkelte kunde.

Eneste forskjellen er at når man tagger på et offentlig bygg er det gjerne flere som må dekke regninga over lengre tid, enn om du plutselig måtte betale 5k for å få vaska stueveggen.

Håpløst og ikke minst dårlig gjort for dine medborgere.
Sist endret av Dibsent; 16. mars 2011 kl. 13:17.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Det er jo mer eller mindre samme shiten om du tagger på offentlig eller private bygg; det er oss - den private "bruker" av samfunnet som til slutt ender opp med å betale det hele.

Du tagger på et offentlig bygg - det offentlige er nødt til å bruke penger på dette, penger du har i utgangspunktet enten betalt i form av skatt eller tjenester.

Du tagger på veggene/vinduene til en privat bedrift/butikk - de ser seg nødt til å heve prisen på sine varer/tjenester og det blir til slutt dyere for den enkelte kunde.

Eneste forskjellen er at når man tagger på et offentlig bygg er det gjerne flere som må dekke regninga over lengre tid, enn om du plutselig måtte betale 5k for å få vaska stueveggen.

Håpløst og ikke minst dårlig gjort for dine medborgere.
Vis hele sitatet...
Ok, jeg har heller ikke bedt om noen opera
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er noen av disse ''tunell-maleriene'' (som jeg så flott kaller dem) her i Trondheim som er så F"#!ings fin kunst at jeg må stoppe opp for å beundre det.

Så er det 99% som er i denne gata:
http://4.bp.blogspot.com/_n6EFrrNFDjI/S_F6S0FpI4I/AAAAAAAAAEs/VdhFjUS-GUM/s1600/CIMG4137.JPG
Og det er bare latterlig i mine øyne, uansett hvor av hvem og hvorfor. At noen bare fargelegger en dæsj av enten en privat eller en kommunal eiendom, jeg skjønner ikke helt poenget med det. Det er ikke fint å se på, og det kan da ikke være noe annet enn et adrenalinkick? Man kan jo ikke sitte igjen med en veldig stor mestringsfølelse av noe sånt som i et flott ''tunell-maleri''

Så hvis noen av dere som er inne i denne grafitti-verdenen kan fortelle meg hva det på bildet er godt for, så hadde jeg satt stor pris på det. Selvfølgelig ikke spesifikt det som er på bildet, men den stilen.
Vis hele sitatet...
Er helt enig i at det ikke ser bra ut, og jeg skjønner heller ikke vitsen med det. Men at folk ikke skal få lov til å male, det skjønner jeg ikke
http://img228.imageshack.us/i/dsc00442p.jpg/

F.eks det her er fet grafitti. Sånn burde være lov!
Sist endret av Aceface; 16. mars 2011 kl. 18:58.
Gått bort å beundret^^
Bare for og være med på diskusjonen over: Man skribler(bomber) vegger og stolper osv for adrenalin og annerkjennelse
Uansett om du liker det eller ikke så kjennner du igjen taggen
Sist endret av Zitto; 16. mars 2011 kl. 19:32.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
Sitat av Blåtann Vis innlegg
Det er noen av disse ''tunell-maleriene'' (som jeg så flott kaller dem) her i Trondheim som er så F"#!ings fin kunst at jeg må stoppe opp for å beundre det.

Så er det 99% som er i denne gata:
http://4.bp.blogspot.com/_n6EFrrNFDjI/S_F6S0FpI4I/AAAAAAAAAEs/VdhFjUS-GUM/s1600/CIMG4137.JPG
Og det er bare latterlig i mine øyne, uansett hvor av hvem og hvorfor. At noen bare fargelegger en dæsj av enten en privat eller en kommunal eiendom, jeg skjønner ikke helt poenget med det. Det er ikke fint å se på, og det kan da ikke være noe annet enn et adrenalinkick? Man kan jo ikke sitte igjen med en veldig stor mestringsfølelse av noe sånt som i et flott ''tunell-maleri''

Så hvis noen av dere som er inne i denne grafitti-verdenen kan fortelle meg hva det på bildet er godt for, så hadde jeg satt stor pris på det. Selvfølgelig ikke spesifikt det som er på bildet, men den stilen.
Vis hele sitatet...
hvis jeg skimter rett, står det "anal" der. dette betyr: "jeg er en 14årig drittunge som skal være showoff for kompisene mine om hvor kul jeg er"

dette er ikke en tag, dette er vandalisme heeelt annen kategori!
Vetke om dette her er on topic
men anyway's her er det litt om hvorfor man tagger sånn stygge kruseduller(som dere kaller det) på bokser osv
http://vimeo.com/5332018
Sitat av drittsekken Vis innlegg
hvis jeg skimter rett, står det "anal" der. dette betyr: "jeg er en 14årig drittunge som skal være showoff for kompisene mine om hvor kul jeg er"

dette er ikke en tag, dette er vandalisme heeelt annen kategori!
Vis hele sitatet...
Var vel egentlig det samme jeg mente siden linken på innlegget mitt ikke funka.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
joina inn . uten å nøle et jævla sekund
Spørs veldig på setingen om jeg er på jobb eller om er ute å chiller egentlig. Jeg er vekter så om de hadde gjort det på et bygg og jeg hadde sett det da hadde jeg bedt vedkommende snilt om å la være vis ikke hadde jeg ringt inn til politiet. Om jeg ikke hadde vært på jobb så hadde jeg nok ikke brydd meg.
Som det er nevn flere titalls ganger her; Hvis det er en drittunge på 13 år, med mopedbart og hockeymaske som skriver "fuck skolen, livet mitt suger" eller "faen" på veggen din nabodama hadde jeg ikke nølt med å denge lillemann med, før jeg hadde dradd han etter nakkehåra inn til "veggeier".

Men hadde det vært et relativt stort kunstverk, som feks http://http://fc01.deviantart.net/fs..._by_Beekee.jpg eller et bilde av Mona Lisa med bart skulle han fått jobbe i fred!
Hadde startet å gå mot dem for å se om de løp, løper de ikke hadde jeg stoppet og slått av en prat
Hadde det bare vært flere lovligvegger rundt i byene så hadde de fine kunstverkene kommet ut fra tunnelene.
Sist endret av Pagliacci; 7. juli 2011 kl. 09:42.
Hadde sagt, "Keep up the good work".
Sitat av Pagliacci Vis innlegg
Hadde det bare vært flere lovligvegger rundt i byene så hadde de fine kunstverkene kommet ut fra tunnelene.
Vis hele sitatet...
Jada, og vi hadde jo en hel haug av dem i Oslo før kommunen startet sin "nulltoleranse"-politikk og argumenterte med at friveggene er tagge-skoler.
er jo mye opp till din tilstand etter du kommer hjem etter en fest, kanskje du synes all taggin plutselig er fin..
Kommer sinnsykt an på hva som står der, og om det er skikkelig grafitti eller ikke.
hvis noen hadde tagget på biler og eneboliger, eller lignende, så hadde jeg kanskje gjort noe. Men jeg er alt for beta til å blande meg opp i folks ulumskheter på natten. Det er skummelt nok å stå i taxikø
Går bort til han og slår av en prat/ låner marker'n/cansa

Men serriøst: " tragiskt å høre hvor bøse folk er over nettet!"
kommer veldig an på hva personen driver med. ser det bra ut gjør det med nok lite, derimot om det kun er hærverk hadde jeg blitt forbanna.
Sitat av drittsekken Vis innlegg
hvis jeg skimter rett, står det "anal" der. dette betyr: "jeg er en 14årig drittunge som skal være showoff for kompisene mine om hvor kul jeg er"

dette er ikke en tag, dette er vandalisme heeelt annen kategori!
Vis hele sitatet...
dette er ikke noe annet enn en tag. lær dere litt mer om graffiti før dere setter dere ned på freak og snakker om hva graffit er, eller ikke er . graffiti starta med tags, jævla nerdhoder. tags er noe som kun taggere kommer til å forstå, og alltid elske walla
Sitat av madz0 Vis innlegg
dette er ikke noe annet enn en tag. lær dere litt mer om graffiti før dere setter dere ned på freak og snakker om hva graffit er, eller ikke er . graffiti starta med tags, jævla nerdhoder. tags er noe som kun taggere kommer til å forstå, og alltid elske walla
Vis hele sitatet...
Uansett hva det er for noe, så er det som du kaller for "tags" ikke akkurat pent. Gjennomført grafitti derimot - det kan ofte være kunst! Men de som tagger slike kruseduller som man ser på bildet er vel ikke akkurat de samme som står bak de gode verkene?
Sist endret av caperno; 22. juli 2011 kl. 10:28.
The Lone Deranger
bipbapbop's Avatar
Vi var fjortisser en gang vi også. Husker dere hvor helvetes kjedelig det var på fredags-/lørdagskveld?

Med tanke på folks som skriver kuk, fitte, homo og anal rundt omkring. Fniser godt av det og husker tankegangen. Bored to fucking death.

Skikkelig grafitti/kunst er jo bare nice. All respekt til de som er gode.

En ting, vet ikke om jeg blir så fnisete hvis det står KUK og FITTE med store bokstaver på husveggen min .. hmmmmm.. hypocrite?
Spørs veldig hva som tagges og hvor.
Om jeg ser kids tagge ned en skole f. eks. hadde jeg bett dem pelle seg vekk med trussel om snuten, samma om det er fint eller ikke. Er det derimot snakk om forfalte bygg i byen, tunnelunderganger og slikt, og de ikke ødelegger andre pieces så hadde jeg latt dem holde på. Selv om det ikke ser pent ut, de må jo få øve seg de og
Sitat av caperno Vis innlegg
Uansett hva det er for noe, så er det som du kaller for "tags" ikke akkurat pent. Gjennomført grafitti derimot - det kan ofte være kunst! Men de som tagger slike kruseduller som man ser på bildet er vel ikke akkurat de samme som står bak de gode verkene?
Vis hele sitatet...
Jo. En liten tagg blir som en rask måte å vise att man er aktiv innen miljøet.
En stor piece er en "see waht i can do! "
Og det finnes noen artister som syntes att taggs er finere enn piecer.