Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 3380
Hørte i dag på radioen hvor de sa at skremsel propaganda'an for tobakks varer ikke fungerer, folk slutter ikke og røyke av de "skumle" bildene av svarte lunger og hjerner fulle av skjære.

Det var da en EKSPERT på tobakks avhengihet og noen politikere, jeg ikke kommer på hvor var fra henn, sa at det eneste som hjelper er og gjøre alle tobakks varer ulovelig.

Selv er jeg en av dem som ikke lar meg skremme av disse skremsels bildene, å kommer nok ikke til og slutte og røyke med det første.

Men det jeg tenkte på var da at, VIS dette hadde gått gjennom vile jo en ganske stor av befolkningen bli kriminelle vis de tar seg en sigaret. Det er ille nok at alle som røyker cannabis får et stempel som kriminell, men skal også alle røykere bli kriminelle?

Selv har jeg ingen som helst tro på at dette vil bli gjennomført siden dette vil isåfall bli en lov 95% av alle røykere vil ignorere.

Hva syntes dere om total forbud mot tobakk i Norge?
Kommer aldri til å skje, det norske folk kommer rett å slett ikke til å godta noe slikt.. Blir det samme som å prøve å gjøre alkohol ulovlig.

Selv syntes jeg folk skal gi seg faen i om folk røyker eller ikke, voksne folk vet konsekvensene av tobakksbruk å må da få bestemme selv om de vil røyke/snuse eller ikke..
Jeg er helt for at tobakk skal være ulovlig så lenge cannabis er det
Sitat av Dr4rus Vis innlegg
Selv syntes jeg folk skal gi seg faen i om folk røyker eller ikke, voksne folk vet konsekvensene av tobakksbruk å må da få bestemme selv om de vil røyke/snuse eller ikke..
Vis hele sitatet...
Jeg hørte ikke dette radioprogrammet, men jeg vil regne med at de tenker på at nå som tobakk er en lovlig vare er det også mye enklere for mindreårige å få tak i. Ved å kriminalisere tobakksvarer vil det bli mye mindre tobakk i omløp og dermed gjør det enda vanskligere for mindreårige å få tak i.

Men jeg er selvfølgelig helt i mot et slikt forslag. Røyker selv og syntes det blir alt for idiotisk å kriminalisere tobakk.
Hvorfor skal staten gjøre tobakk ulovlig når de tjener fett med penger på det?
Lost
Kastrup's Avatar
Trådstarter
Sitat av Infected Vis innlegg
Hvorfor skal staten gjøre tobakk ulovlig når de tjener fett med penger på det?
Vis hele sitatet...
Sykdommer, som F.eks Kols, kreft etc koster staten også en del penger
Sist endret av Kastrup; 26. februar 2009 kl. 16:17.
Jeg er for at det skal være forbudt, men er mot at man skal bli stemplet som kriminell fordi man tar seg en røyk.
Er nok at det blir ulovlig å ta det inn i landet og at det blir ulovlig å selge i norge.
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg hørte ikke dette radioprogrammet, men jeg vil regne med at de tenker på at nå som tobakk er en lovlig vare er det også mye enklere for mindreårige å få tak i. Ved å kriminalisere tobakksvarer vil det bli mye mindre tobakk i omløp og dermed gjør det enda vanskligere for mindreårige å få tak i.

Men jeg er selvfølgelig helt i mot et slikt forslag. Røyker selv og syntes det blir alt for idiotisk å kriminalisere tobakk.
Vis hele sitatet...
Så derfor er det bedre at ungene havner i et kriminelt miljø for å få seg en sigg? Tror ikke det er helt det staten har tenkt...
Sitat av Genetic Vis innlegg
Jeg er helt for at tobakk skal være ulovlig så lenge cannabis er det
Vis hele sitatet...
Det der er slik jeg ser det å argumentere i feil retning.
Det er slik barn ofte tenker, at hvis ikke jeg får det som jeg vil så skal ikke noen andre få det heller.

Jeg mener det ikke er riktig å forby bruk av noe som helst, og hvis du er for avkriminalisering av cannabis så kan jeg ikke se annet enn at det er ganske barnslig og hyklerisk av deg å ønske å kriminalisere alle som røyker tobakk.
Sist endret av mentalmelt; 26. februar 2009 kl. 16:32.
Heller tvilsomt at det kommer til å skje, inntektene på skatt og avgifter er ganske store og det er begrenset (selv i godtroende norge) hvor mye man kan avgiftsbelegge andre ikkeskadelige ting for å demme opp avgiftstapet. I tillegg ville det gjøre at det ble laget enda et attraktivt marked for smuglere. Og hvis folk har sett i dagbladet/vg den siste tiden ser man hvor mye ressurser som blir lagt inn for å hindre salg av alt annet av narkotika, selv på åpen gate, nemlig lite og ingenting.

Rent teknisk sett vil ulovliggjøring være en av de få tingene som kan stoppe eller demme opp røyking så mye som det blir ønsket, ettersom avhengigheten er kraftigere en de tåpelige advarslene som står på pakken. Den gang da jeg startet å røyke stod det ikke noe på pakkene. Jeg viste det på forhånd, det vil ikke si at jeg ikke startet. Det kan umulig være noen i Norge som IKKE vet at røyking er skadelig utover ekstremt små barn.
Det blir jo to sider av saken, men selv om bruken av Tobakk vil minske seg betraktelig, vil det ikke bli slutt på det. Det blir som narkotika.

Pengene de tjener går rundt ved å lindre tobakksskader som KOLS og Kreft.

og Mentalmelt: Få det som vi vil? Cannabis er sterkere ja, men imed at det er forbudt, burde Tobakk være det og, med tanke på evt. Skadevirkninger.
Staten (oss) tjener ikke på at folk røyker. Det er kostbart å behandle folk skader etter røyking.

Siden færre begynner å røyke nå en før, så er det tull å snakke om forbud. Da røyker folk på trass.
Sitat av Genetic Vis innlegg
og Mentalmelt: Få det som vi vil? Cannabis er sterkere ja, men imed at det er forbudt, burde Tobakk være det og, med tanke på evt. Skadevirkninger.
Vis hele sitatet...
Skjønte du ikke poenget? Det er ikke slikt at fordi en lov er urimelig streng så bør vi innføre flere urimelige lover. At tobakk er lovlig og ikke cannabis er ikke et argument for å kriminalisere tobakk, det er heller et argument for å avkriminalisere cannabis.

Å forby tobakk er helt absurd, og å henvise til andre absurde lovbestemmelser legitimerer ikke dette forslaget.
Sist endret av mentalmelt; 26. februar 2009 kl. 16:47.
Sitat av BAN Vis innlegg
Staten (oss) tjener ikke på at folk røyker. Det er kostbart å behandle folk skader etter røyking.
Vis hele sitatet...
Pussig hvordan folk tenker slik. Da skal vi kanskje trekke inn avgiftene fra alt som har med bil og kjøretøy også og se hvor mye av det som går tilbake til det? Veldig lite. Slik er det ikke i Norge. I Norge går avgifter til en felleskasse og blir fordelt ut derfra, uavhengig av hvor det kommer inn fra. Hadde det vært slik at de forskjellige avgiftene gikk til det de kom fra ville vi ikke hatt noen ny flott opera i Oslo å se på, all den tid kulturproduksjon og inntekter/avgifter derfra er for lite til å forsvare noe slikt.




http://www.liberaleren.no/2008/02/09...erer-de-sunne/
Sitat av Kastrup Vis innlegg
Hørte i dag på radioen hvor de sa at skremsel propaganda'an for tobakks varer ikke fungerer, folk slutter ikke og røyke av de "skumle" bildene av svarte lunger og hjerner fulle av skjære.
Vis hele sitatet...
Skremselskampanjene til Sosial- og Helsedirektoratet har vist store tallendringer i undersøkelser av antall røykere.

"Etter kampanjen i 2003 har 100.000 stumpet røyken, og det viser seg at kampanjen virket" - Helse- og omsorgsminister Sylvia Brustad (02.01.2006).

Hvis jeg ikke husker feil var nedgangen størst i året før, da de startet med skremselskampanjene.
Sitat av Clr Vis innlegg
Jeg hørte ikke dette radioprogrammet, men jeg vil regne med at de tenker på at nå som tobakk er en lovlig vare er det også mye enklere for mindreårige å få tak i. Ved å kriminalisere tobakksvarer vil det bli mye mindre tobakk i omløp og dermed gjør det enda vanskligere for mindreårige å få tak i.

Men jeg er selvfølgelig helt i mot et slikt forslag. Røyker selv og syntes det blir alt for idiotisk å kriminalisere tobakk.
Vis hele sitatet...
Nope, det er feil tankegang. Ved å gjøre tobakken ulovlig vil du også skape ett stort kriminelt marked. Aldersgrensen vil forsvinne, og enhver under 18 kan skaffe seg røyk enklere hos personer som driter i om du er myndig eller ikke.

Russere er kjent for å ha med seg tusenvis av kartonger via båter allerede, så det er ikke alle som kjøper sigaretter i butikken nå heller. Men det å gjøre det ulovlig vil gi disse folkene overtaket på tobakkindustrien.

Ting forsvinner ikke når man setter forbud, man gir bare bort kontrollen til noen andre.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Å røyke tobakk er etter min oppfatning sakte men sikkert på vei ut. Derfor mener jeg:
1. La sigaretter dø sin stille død
2. Straff de som fyllekjører hardere, da de er i stor fare for å skade andre
3. La folk få snuse og etse vekk tannkjøtt og slikt. Føler dette går veldig lite utover andre i forhold til sigarettrøyking.
4. Ikke ikke ikke illegaliser tobakk eller sigaretter. Som et eksempel kan man muligens trekke fra nazi-Tyskland, som stod for sunn kropp og ingen rus osv. Etter krigen var det forferdelig populært å røyke, og vi ser muligens innvirkningene den dag i dag, med fritt tilgjengelige tobakksautomater (stund siden sist jeg sjekket, men er mulig de fortsatt står rundt omkring).
5. Innse at det å legalisere Cannabis ikke fører med seg mye nevneverdig negativt
6. Hjelp røykerne bort fra røyken (og lag litt bedre reklamer for nikotintyggis)
Sist endret av Jonta; 26. februar 2009 kl. 17:28. Grunn: legge til #6
Sitat av meitemark Vis innlegg
Pussig hvordan folk tenker slik. Da skal vi kanskje trekke inn avgiftene fra alt som har med bil og kjøretøy også og se hvor mye av det som går tilbake til det? Veldig lite. Slik er det ikke i Norge. I Norge går avgifter til en felleskasse og blir fordelt ut derfra, uavhengig av hvor det kommer inn fra. Hadde det vært slik at de forskjellige avgiftene gikk til det de kom fra ville vi ikke hatt noen ny flott opera i Oslo å se på, all den tid kulturproduksjon og inntekter/avgifter derfra er for lite til å forsvare noe slikt.




http://www.liberaleren.no/2008/02/09...erer-de-sunne/
Vis hele sitatet...
Ser ikke helt hva du mener at jeg har skrevet...

Selfølgelig skal ikke pengene tilbakeføres til den sektoren de er skattet fra. Da ville vi ikke ha skoler og helsevesen i det hele tatt.
Ikke ville vi ha hatt arbeidsledighetstrygd heller. Arbeidsledige er dårlige skattebetalere.
Mitt forslag er å øke aldersgrensa med 1 år hvert år! på den måten vil det garantert dø ut, og det er jo i grunn ingen som kan klage på at "nå for jeg ikke røyka mer" fordi er de for unge vil de forbli det resten av livet!

men hvor streng den ville vært i eldre aldersgrupper vet jeg jo ikke, tviler på at en 72 år gammel mann ikke får kjøpt når grensa er 73, eller neste år når han er 73 og grensa 74. men det kommer til å virke!
Sist endret av olli408; 26. februar 2009 kl. 17:33.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av olli408 Vis innlegg
Mitt forslag er å øke aldersgrensa med 1 år hvert år! på den måten vil det garantert dø ut, og det er jo i grunn ingen som kan klage på at "nå for jeg ikke røyka mer" fordi er de for unge vil de forbli det resten av livet!

men hvor streng den ville vært i eldre aldersgrupper vet jeg jo ikke, tviler på at en 72 år gammel mann ikke får kjøpt når grensa er 73, eller neste år når han er 73 og grensa 74. men det kommer til å virke!
Vis hele sitatet...
Du har visst ikke fått med deg at aldersgrense er ganske lett omgåelig?
Sitat av Jonta Vis innlegg
Du har visst ikke fått med deg at aldersgrense er ganske lett omgåelig?
Vis hele sitatet...
joda, men tror du en 14 åring får kjøpt røyk når det er 30 års'grense i butikkene?

så klart vil det fortsatt være mulig, men det blir vanskeligere skulle jeg tro?
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av olli408 Vis innlegg
joda, men tror du en 14 åring får kjøpt røyk når det er 30 års'grense i butikkene?

så klart vil det fortsatt være mulig, men det blir vanskeligere skulle jeg tro?
Vis hele sitatet...
Men tror du det er gjennomførbart? Jeg har aldri hørt om noe som helst lovsystem som benytter seg av noe slikt. Og i tillegg vil dette antageligvis gjøre det mer attraktivt å smugle. Smuglere krever ikke legg
Sitat av BAN Vis innlegg
Ser ikke helt hva du mener at jeg har skrevet...

Selvfølgelig skal ikke pengene tilbakeføres til den sektoren de er skattet fra. Da ville vi ikke ha skoler og helsevesen i det hele tatt.
Ikke ville vi ha hatt arbeidsledighetstrygd heller. Arbeidsledige er dårlige skattebetalere.
Vis hele sitatet...
Det jeg sikter til er at i den nåværende situasjonen tjener den norske stat mer på inntektene de har fra avgifter fra tobakk enn de taper. Så lenge det fortsetter er det urealistisk at det blir et forbud. På tross av skadene det medbringer. Jeg kan ha formulert det litt tåpelig, beklager det BAN.
Sitat av olli408 Vis innlegg
men hvor streng den ville vært i eldre aldersgrupper vet jeg jo ikke, tviler på at en 72 år gammel mann ikke får kjøpt når grensa er 73, eller neste år når han er 73 og grensa 74. men det kommer til å virke!
Vis hele sitatet...
Da har du tydeligvis ikke lest denne artikkelen fra VG.
Tobakk har vært her såpass lenge at å forby det ville vært et ganske dumt trekk. Med en gang tobakken forsvinner ut av butikkene, så vil vi få et svartemarked på det i store mengder, samme som med hasj i dag, og røykere vil måtte oppsøke kriminelle miljøer for å kjøpe røyk illegalt. Dette vil sannsynligvis øke statistikken over antall narkotikamisbrukere da de har lettere for å komme inn i miljøer hvor også andre stoffer blir brukt/solgt.

Så løsningsforslaget mitt ville vært å redusere skadene tobakken har. En kan gjøre det samme som med malingsprodukter og nyttårsfyrverkeri; kreve at myndighetene må godkjenne forskjellige røyketyper før de kan bli solgt her i landet mot stadig strengere helsekrav. En røyk trenger ikke å være like skadelig som den er i dag for å opprettholde ca samme smaken. En kan kreve at en røyk ikke skal inneholde en liste over de farligste stoffene, en røyk må ikke inneholde mer tjære en så og så mye osv... På en måten vil røykerne fortsatt få nikotinen sin, men vi reduserer skadeligheten til røyken mer og mer med tiden med stadig strengere krav.

Så syns jeg vi heller kan legalisere Cannabis så produsenter kan begynne å selge sigarettpakker med hasj blandet med fex peppermynte eller andre uskadelige stoffer. Da forsvinner hasjen mer eller mindre fra svartebørsen, vi vil få færre nyrekrutteringer til narkotikamiljøer og vanlig røyk vil dø mer og mer ut (som den allerede er i ferd med).
Teorien om at avgiftpengene går til lindring av disse lidelsene er for lengst avkreftet. Kun en liten prosent går til kampanjer og slikt.

Men jeg fatter ikke hvorfor alt som er farlig skal forbys. Hvorfor føler folk at forbud er til folks beste? Hvordan hadde denne legen likt det hvis jeg kom og sa han ikke fikk kjøre bil fordi det er bevist at det er farlig og kjøre bil? Prinsippet blir det samme, han vet det kanskje skader, men så kommer jeg å sier nei nei. Uansett hans argumentasjon så driter jeg i det, jeg tar fra ham retten til å velge selv. Og for han vil det høres helt teit ut, på samme måte som overformynderi gjør for meg.

Og det som er enda mer morro er at de argumenterer med at det dør dobbelt så mange av røyk relaterte skader som det gjør i bilulykker. Men sannheten er at det i faktiske tall er lite som skiller. Ca. 250 liv i året. Og hvis 500 er nok til å forby røyk, så mener jeg 250 er nok til og forby bil. Og når man først krasjer med bil er sjansen for og skade andre langt høyere. Mens passiv røyking har såvidt jeg vet ikke drept noen enda.

Og ja jeg vet sammenlikningen er litt dårlig siden man er mer avhengig av transport sånn rent samfunsmessig, så det er lettere og forsvare. Men sammenlikningen er god for og illustrere et poeng.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Sitat av ChrisThePsyko Vis innlegg
Dette vil sannsynligvis øke statistikken over antall narkotikamisbrukere da de har lettere for å komme inn i miljøer hvor også andre stoffer blir brukt/solgt.
Vis hele sitatet...
Hmm, dette kan godt være sant. Bra poeng.
Så løsningsforslaget mitt ville vært å redusere skadene tobakken har. En kan gjøre det samme som med malingsprodukter og nyttårsfyrverkeri; kreve at myndighetene må godkjenne forskjellige røyketyper før de kan bli solgt her i landet mot stadig strengere helsekrav. En røyk trenger ikke å være like skadelig som den er i dag for å opprettholde ca samme smaken. En kan kreve at en røyk ikke skal inneholde en liste over de farligste stoffene, en røyk må ikke inneholde mer tjære en så og så mye osv... På en måten vil røykerne fortsatt få nikotinen sin, men vi reduserer skadeligheten til røyken mer og mer med tiden med stadig strengere krav.
Vis hele sitatet...
Hmm, får meg til å tenke på "Thankyou for smoking" der Nick Naylor gjør det bra i TV-debatten når han sier at han selvfølgelig ikke vil at kundene (Cancer Boy) ikke skal dø. Det er nok gode (?) grunner til at forskjellige stoffer er oppi, det negative de gjør er bare "uheldige bieffekter"
KLM lagde jo en sketch om Norge når tobakk blir ulovlig. Anbefales på det sterkeste.

Filmen på youtube
Jeg er for at det skal være lovlig, er jo ingen som tvinger noen til å røyke. Er egentlig for at alt skal være lovlig, folk må kunne ta ansvar for egne handlinger, kan ikke sitte å være bitter når kolsen har tatt de.
hadde ikke gjort meg noe. hadde jeg aldri tatt den første siggen, kan jeg med sikkerhet si at livet mitt ville vært veldig annerledes. det tror jeg gjelder mange her. røyking er et mye større helseproblem en alle typer narkotika tilsammen. fordi så mange gjør det. og jeg syns det er bortkasta å kaste bort lungene sine på noe, som ikke gir deg en rus engang

fuck sigg!
Sitat av Clr Vis innlegg
Ved å kriminalisere tobakksvarer vil det bli mye mindre tobakk i omløp og dermed gjør det enda vanskligere for mindreårige å få tak i.
Vis hele sitatet...
Narkotika er ulovlig, men likevel får 6 åringer tak i det, så lenge de har pengene. Så å kriminalisere det vil ikke hjelpe.
Sitat av olli408 Vis innlegg
joda, men tror du en 14 åring får kjøpt røyk når det er 30 års'grense i butikkene?

så klart vil det fortsatt være mulig, men det blir vanskeligere skulle jeg tro?
Vis hele sitatet...
Så selv om personen er gammel nok til å stemme, kjøre bil, drikke alkohol, endre sivilstatus og diverse andre ting, så skal staten bestemme når han får lov til å røyke? Alt kan ikke løses med aldersbegrensninger (utover hvor det kan forsvares med at det er dårlig for en person under utvikling).