Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 6488
Hei jeg er en 20år gammel mann med et problem. Jeg har slitt med dette i en stund Jeg vil si siden 2016 når jeg ble introdusert til hasj. Jeg har ikke noe preferanser for hva slags rus. Jeg prøver å ungå alkohol pga jeg trener mye, men visst jeg ikke klarer å få tak i noe annet så har jeg ikke noe annet valg føler jeg.
Jeg er ikke deprimert, jeg er ikke ensom jeg bare hater å være edru jeg synes det er kjedelig. I hverdagen er det ikke så ille. Jeg jobber fra 7-3, når jeg er ferdig så trener jeg og lager mat. Plutselig er det leggetid Jeg får liksom ikke tid til å kjede meg. Det betyr ikke at jeg er alltid edru i hverdagen, men det er så sjeldent at jeg inntar noe mellom mandag og torsdag.

Det er når det er helg jeg går heilt amok. Jeg innser nå at jeg har et problem. Forigje helg før jul røykte jeg opp 10+gram med hasj, svelgte 25 sobril og 1 flaske med cosylan. Helga før det drakk jeg en heil flaske 40%, ei flaske vin og flere pils. Noen helger før det igjen spiste jeg over 30 tramadol. Jeg er ganske sikker på at jeg fikk et anfall siden det er et stort mellom rom hvor jeg ikke huska noe som helst.

Når jeg er med kompiser så blir alle veldig overasket over at jeg kan røyke flere gram på en session og hvor mye dritt jeg kan ta inn. Jeg har det siste året også gått over ''streken'' jeg satte for meg selv. I 2020 har jeg tatt amfetamin flere ganger, oxy flere ganger og molly et par ganger. Jeg er veldig glad i å eksperimentere også. Etter å binge oxy lengta jeg etter noe som kunne gi samme rus. Jeg prøvde å skaffe heroin, men heldigvis ble jeg svindlet. Jeg ser nå tilbake på det og tenker hva faen! Det har vært mange ganger hvor min nysjerrighet har tatt overhånd. På 19års dagen var jeg på vippet til å prøve crack, men noe inni meg stoppa meg.

Jeg har meste parten av livet mitt på stell. Jeg bor for meg selv og jeg jobber. Jeg har en nokså stor venner krets. Problemet mitt er at jeg må ruse meg for å kunne ha det gøy. Jeg klarer ikke å game eller se en film uten å være schækk. Det går så mye penger til rus også. Jeg føler også at hjernen er frya heile tiden. Jeg kan nevne at jeg også har aspergers og tvangslidelse. Jeg føler at jeg også selv medisinerer litt siden jeg har mye innpåslitne tanker. Mye tanker som er veldig negative og hasjen og rusen demper den stemmen inni meg.
Anonym bruker
"Laktoseintolerant Pegasus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva med å låne en hund en måned?
Sitat av Sitronbrussomsm Vis innlegg
Hei jeg er en 20år gammel mann med et problem. Jeg har slitt med dette i en stund Jeg vil si siden 2016 når jeg ble introdusert til hasj. Jeg har ikke noe preferanser for hva slags rus. Jeg prøver å ungå alkohol pga jeg trener mye, men visst jeg ikke klarer å få tak i noe annet så har jeg ikke noe annet valg føler jeg.
Jeg er ikke deprimert, jeg er ikke ensom jeg bare hater å være edru jeg synes det er kjedelig. I hverdagen er det ikke så ille. Jeg jobber fra 7-3, når jeg er ferdig så trener jeg og lager mat. Plutselig er det leggetid Jeg får liksom ikke tid til å kjede meg. Det betyr ikke at jeg er alltid edru i hverdagen, men det er så sjeldent at jeg inntar noe mellom mandag og torsdag.

Det er når det er helg jeg går heilt amok. Jeg innser nå at jeg har et problem. Forigje helg før jul røykte jeg opp 10+gram med hasj, svelgte 25 sobril og 1 flaske med cosylan. Helga før det drakk jeg en heil flaske 40%, ei flaske vin og flere pils. Noen helger før det igjen spiste jeg over 30 tramadol. Jeg er ganske sikker på at jeg fikk et anfall siden det er et stort mellom rom hvor jeg ikke huska noe som helst.

Når jeg er med kompiser så blir alle veldig overasket over at jeg kan røyke flere gram på en session og hvor mye dritt jeg kan ta inn. Jeg har det siste året også gått over ''streken'' jeg satte for meg selv. I 2020 har jeg tatt amfetamin flere ganger, oxy flere ganger og molly et par ganger. Jeg er veldig glad i å eksperimentere også. Etter å binge oxy lengta jeg etter noe som kunne gi samme rus. Jeg prøvde å skaffe heroin, men heldigvis ble jeg svindlet. Jeg ser nå tilbake på det og tenker hva faen! Det har vært mange ganger hvor min nysjerrighet har tatt overhånd. På 19års dagen var jeg på vippet til å prøve crack, men noe inni meg stoppa meg.

Jeg har meste parten av livet mitt på stell. Jeg bor for meg selv og jeg jobber. Jeg har en nokså stor venner krets. Problemet mitt er at jeg må ruse meg for å kunne ha det gøy. Jeg klarer ikke å game eller se en film uten å være schækk. Det går så mye penger til rus også. Jeg føler også at hjernen er frya heile tiden. Jeg kan nevne at jeg også har aspergers og tvangslidelse. Jeg føler at jeg også selv medisinerer litt siden jeg har mye innpåslitne tanker. Mye tanker som er veldig negative og hasjen og rusen demper den stemmen inni meg.
Vis hele sitatet...
Føler jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver. 2020 ble et helt annet år for meg også. Bare at jeg ikke ble scamma når jeg skulle kjøpe heroin, å ble hekta på det rimelig fort.

Er i behandling nå, men savner å være ruset på et eller annet hele tiden. Er jo jævli kjedelig å plutselig ikke ha noe lenger.

Håper det blir lettere etterhvert, både for deg og meg. Er ikke noe fremtid å leve sånn her. Jeg endte opp uten jobb og store deler av min familie pga rus.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Det virker som at du har oversikt over din egen situasjon ihvertfall. Det er en start. Om du virkelig vil slutte med rus, så er det viktig å få viljen og lysten på sin side også. Du må virkelig ville slutte, ikke bare si til deg selv at du bør slutte.

Håper du klarer det du prøver på!
Avdanka debattant
Adeith's Avatar
Hva er formålet med posten?

Slik jeg ser den så prater du med deg selv her. Du beskriver ditt problem, du beskriver hvordan du føler dette problemet, men du kommer aldri med et spørsmål.
Jeg tror du er litt (veldig) tafatt. Du må snart dra deg selv i ørene og forstå det at livet ikke blir noe mer enn hva du selv gjør det til. Ok at du har jobb og venner, men det betyr ikke at du faktisk får noen mestringsfølelse eller følelse av å være i riktig retning.

Eneste måten å få det gøy uten rus på er å faktisk ikke ruse seg og deretter finne ut hva du faktisk liker å drive med.
Du synes sikkert det er kjekt å sitte pillestein og glo på repriser eller titte i veggen, for da er hjernen din stimulert, men dersom du skal ha det moro edru så må du faktisk få stimulert huet på noe annet. Jeg velger å holde en knapp på at du faktisk ikke har det så veldig gøy når du er rusa, du er bare stimulert
Grunnen til at jeg påstår dette er at du selv sier du inntar gedigne mengder rusmidler når du er med dine venner, kontra hva de gjør. Du har nok muligens også bygd toleranse fordi du prøver å mate på med stimuli, mens de andre finner sin "sweet spot" og koser seg der.
Vi har vel alle mann sittet på et dårlig nachspiel og sniffet altfor mye kokain på altfor kort tid fordi festen er kjeeedelig...

Jeg for min del var svært lite rusfri litt for lenge. Jeg er i cirka samme alder som deg og jeg tror det at den tiden jeg rusa bort i ungdomstiden er den tiden de andre fant seg selv. Jeg måtte rett og slett finne meg selv, bit for bit, og jeg driver enda med det.
Jeg satt inne en periode og fikk enda bedre fokus på nettopp dette.

Du får det ikke bra med deg selv, før du vet hvem du selv er. Det gjelder på veldig mange plan. Hva du står for, hva du liker å gjøre, hva du ikke liker å gjøre m.m. Du har allerede to diagnoser du burde ta hensyn til. På tide å være litt voksen og ta noen ordentlige vurderinger, dersom du faktisk reelt ønsker å ha det godt med deg selv og andre i årene som kommer.

Mulig dette ikke var svaret som var håpet på og mulig det ikke er likt for deg som for meg, men tenk litt på det.

Mvh gjevnaldrendre kar som har fått opp øynene.
Sist endret av Adeith; 30. desember 2020 kl. 19:57.
Noe av det skumleste jeg har lært gjennom en ruskarriere som endte opp i LAR, er at jeg flere ganger har vært overbevist om at NÅ er det nok. NÅ har jeg endelig lært.

Noen måneder senere så sitter du der igjen og bare; hva faen skjedde? Jeg har en historie gjennom livet med å måtte gå på en skikkelig smell før jeg skjønner greia.

I romjula i fjor hadde jeg min første overdose, kjæresten fant meg nesten livløs, pustet 3 ganger i minuttet eller noe. Nestenoverdose ihvertfall. Hun ble livredd og tilkalte ambulanse. Jeg var helt ute på rivotril og så jeg kan ikke huske noe av det, men jeg var helt på trynet. Mista henne og jobb samme måned ettersom jeg ikke ringte inn syk og tydeligvis bare hadde sagt at jeg dreit i det i følge eksen. En måned senere satt jeg og gråt på Aker sykehus avgiftning med beskjed om å vurdere LAR av dps og Aker. Det var andre gang jeg var der. Jeg sier ikke jeg har lært denne gangen for man kan alltid synke dypere.

Men hør på andre mann, du er mye yngre enn meg (34) og dermed kortere fartstid og du har så mye å se frem til. Du vil bare ikke dette her, men du skjønner det ikke selv enda. Problemet med å være i den alderen du er er at du tror du vet noe om livet. Du gjør ikke det. Ta lærdom av oss eldre. Stopp, gå gjennom dritten og kjedsomheten mens du bygger opp livet igjen med positive ting. Det vil bli hardt, men det er så jævlig verdt det.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan ønsker du å leve og hvem ønsker du å være i fremtiden? Alt du gjør nå blir brosteiner for veien du går og det livet du får.
Kan godt hende du innbiller deg at du kan fortsette med dette og fortsatt ha en jobb men det varer ikke i mange år til, og kjæreste, barn er bare å glemme for ingen orker å være sammen med en som må ruse seg med mindre de er narkis selv og det er hvertfall oppskriften på et dysfunksjonelt destruktivt forhold med mye drama og plutselig er hun utro fordi du var rusa og hun lei deg kommer aldri noe godt ut av sånne relasjoner. eller godt forhold til egen familie og venner kommer du også til å ødelegge..
Vil du ha en bra fremtid så er du nødt til å legge brosteiner for det, ta kurs og utdanning som gir deg bra jobb, rykk opp i gradene på jobb med årene og få en god lønn.. Egen leilighet, bil, hytte, være bra kjæreste emne og få en bra pen oppegående dame og gjør familien din stolt så det er hyggelig kontakt.

Det å hate å være edru har mer med innstillingen din til livet og deg selv å gjøre enn noe annet. Livet er fett edru og selvom det er fett der og da å være dritskækk og rusa og se en fucka film så er det ikke fett å år etter år kaste bort livet og pengene sine på det.
Det man må innse er at en del å være menneske handler om kjedelige dager så kjedsomheten må man akseptere også kan man slå til med noe givende og spennende andre dager reise på ferie, hoppe i fallskjerm what ever floats your boat. Anbefaler deg å lese noen bøker om kjedsomhet det er en som heter kjedsomheten kunst eller noe sånt som gir perspektiv på at å kjede seg er sunt men ikke noe man skal dyrke. Sett heller pris på avbrekkene og aksepter nuet istedet for å sitte å tenke at faen nå vil jeg ruse meg for dette er kjedelig, da fremkaller du rastløsheten og russuget selv med tankene dine.
Du er ung og livet har knapt begynt så ikke ødelegg det men bruk hver dag til å glede deg til fremtidens velsignelser bare du legger brosteinene rett! Peace
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Adeith Vis innlegg
Hva er formålet med posten?

Slik jeg ser den så prater du med deg selv her. Du beskriver ditt problem, du beskriver hvordan du føler dette problemet, men du kommer aldri med et spørsmål.
Jeg tror du er litt (veldig) tafatt. Du må snart dra deg selv i ørene og forstå det at livet ikke blir noe mer enn hva du selv gjør det til. Ok at du har jobb og venner, men det betyr ikke at du faktisk får noen mestringsfølelse eller følelse av å være i riktig retning.

Eneste måten å få det gøy uten rus på er å faktisk ikke ruse seg og deretter finne ut hva du faktisk liker å drive med.
Du synes sikkert det er kjekt å sitte pillestein og glo på repriser eller titte i veggen, for da er hjernen din stimulert, men dersom du skal ha det moro edru så må du faktisk få stimulert huet på noe annet. Jeg velger å holde en knapp på at du faktisk ikke har det så veldig gøy når du er rusa, du er bare stimulert
Grunnen til at jeg påstår dette er at du selv sier du inntar gedigne mengder rusmidler når du er med dine venner, kontra hva de gjør. Du har nok muligens også bygd toleranse fordi du prøver å mate på med stimuli, mens de andre finner sin "sweet spot" og koser seg der.
Vi har vel alle mann sittet på et dårlig nachspiel og sniffet altfor mye kokain på altfor kort tid fordi festen er kjeeedelig...

Jeg for min del var svært lite rusfri litt for lenge. Jeg er i cirka samme alder som deg og jeg tror det at den tiden jeg rusa bort i ungdomstiden er den tiden de andre fant seg selv. Jeg måtte rett og slett finne meg selv, bit for bit, og jeg driver enda med det.
Jeg satt inne en periode og fikk enda bedre fokus på nettopp dette.

Du får det ikke bra med deg selv, før du vet hvem du selv er. Det gjelder på veldig mange plan. Hva du står for, hva du liker å gjøre, hva du ikke liker å gjøre m.m. Du har allerede to diagnoser du burde ta hensyn til. På tide å være litt voksen og ta noen ordentlige vurderinger, dersom du faktisk reelt ønsker å ha det godt med deg selv og andre i årene som kommer.

Mulig dette ikke var svaret som var håpet på og mulig det ikke er likt for deg som for meg, men tenk litt på det.

Mvh gjevnaldrendre kar som har fått opp øynene.
Vis hele sitatet...
Veldig bra post og jeg føyer meg til dette!

Når alle var 30 med hus og kone og barn var jeg fortsatt en taper i kjeller leilighet og røyka hasj. Først når jeg slutta å ruse meg fant jeg meg selv men det var mye mer krevende å noia å plutselig finne ut at man var en annen og leve livet på ny måte når jeg var så gammel så skulle ønske jeg heller hadde fulgt den naturlige utviklingen som resten gjorde..
Ja man må ta seg hardt i øra og ikke hverken tro man er unik å kan balansere rus og bra liv og heller ikke se ned på seg selv og tro at man er fortapt så man likegjerne kan fortsette å fucke opp..

For å klare å slutte å ruse deg høres det ut som at du må slutte å være i situasjoner det er blitt naturlig for deg å ruse deg i sånn som med kompiser. Istedet for smoke hangout så dropp det og hør om noen av de heller vil bli med å trene, dra på fisketur, spare penger å dra på ferie, spleise på bo-bil og reise landet rundt i fjell og fjord og få skikkelige opplevelser ut av livet.

Hvis du ikke klarer å dra deg selv i øra så ligger alt på tafattheten din og viljen din for vil du NOK så klarer du å snu livet men start med å snu din innstilling til livet og sett deg mål du disiplinert jobber for!
Høres ut som du trenger en hobby altså ^_^ eller et spennende prosjekt som du kan sysle med, da blir det plutselig ikke like fristende å bare ligge på soffaen å game, munche og røyke seg gjennom helgene. 10gram på en helg var jo ganske ekstremt.. Hvordan orker du å gidde å stå opp på mandager i det hele tatt lurer jeg på Du ber om å få psykiske problemer når du holder på sånn.. Og tro du meg, de kommer sooner rather than later i sånne mongodoser. Hvis du synes tvangstanker er irriterende, så kan du jo bare glede deg til du får forfølgelsesvanvidd av skyggemonstre eller hører stemmer som hvisker dårlige ting til deg overalt

Hvis du er bekymret over pengebruken er jo det også en fin motivasjon til å roe ned 9 hakk. Om du bare røyker noen få ganger i måneden får man jo så mye bedre opplevelser.. og det til en brøkdel av prisen. (for å ikke nevne at lungene, hjernen og hukommelsen din vil takke deg)

Mentale utfordringer blir gjerne mindre plagsomme mens en er påvirket, men det kommer på bekostningen av at plagene blir mer påtrengende når du ikke er påvirket. Det som er greia med hasj er at bivirkningene ved overforbruk kommer så smygende og gradvis at man ikke merker noe til det selv (dels fordi følelsene og virkelighetsoppfatningen din blir totalt bedøvet) Så plutselig en dag "våkner" du og befinner deg med føttene godt forplanta i din egen-produserte shit og lurer på hvordan i helvette endte jeg opp her? har jo bare chilla litt med gutta i helgene også vipps oiida 5år borte vekk gitt

hvis du er så glad i å røyke så burde du jo ikke ødelegge den rusen for degselv for resten av livet. Når du først har havna utpå kjøret blir det så og si umulig å få et tilbakelent forhold til cannabis/rus igjen.

Ikke tro på alt hjernen din prøver å fortelle deg, når den først har fått smaken på det gode blir den en mester til å manipulere deg Hjernene våres er hedonistiske til de grader, så pass på å holde den i sjakk
Anonym bruker
"Uenig Hork"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Du kjeder deg for mye. Skaff deg en jobb, tren, få deg dame. Gjør noe fornuftig, ikke bare sitt å stuk
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du kjeder deg for mye. Skaff deg en jobb, tren, få deg dame. Gjør noe fornuftig, ikke bare sitt å stuk
Vis hele sitatet...
Leste du posten min? Jeg jobber allerede, jeg har fagbrev og jeg trener 5dager i uka.

Sitat av Adeith Vis innlegg
Grunnen til at jeg påstår dette er at du selv sier du inntar gedigne mengder rusmidler når du er med dine venner, kontra hva de gjør. Du har nok muligens også bygd toleranse fordi du prøver å mate på med stimuli, mens de andre finner sin "sweet spot" og koser seg der.
Vi har vel alle mann sittet på et dårlig nachspiel og sniffet altfor mye kokain på altfor kort tid fordi festen er kjeeedelig...
Vis hele sitatet...
Du har et veldig bra poeng her faktisk. Jeg har kanskje blitt for komfortabel i situasjonen jeg er i. Istedenfor å finne på nye ting så går jeg rett for bongen.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
For å klare å slutte å ruse deg høres det ut som at du må slutte å være i situasjoner det er blitt naturlig for deg å ruse deg i sånn som med kompiser. Istedet for smoke hangout så dropp det og hør om noen av de heller vil bli med å trene, dra på fisketur, spare penger å dra på ferie, spleise på bo-bil og reise landet rundt i fjell og fjord og få skikkelige opplevelser ut av livet.
Vis hele sitatet...
Litt av problemet er jo der, Jeg har bare hengt med narkiser eller folk som er halveis der. Jeg har mange ganger prøvd å få folk med på trening eller en tur til en svømmehall, bare noe annet enn å smotte. Et av problemene mine er at jeg har liksom hengt med de ''tøffe'' folka siden ungdomskolen. Ryktet mitt er ødelagt og det er heilt umulig for meg å bryte meg inn i streite venne sirkler siden jeg har blitt stempla som en narkis. De eneste andre sirklene jeg kan bryte meg inn i er sånne super kristne folk de aksepterer hvem som helst, men jeg vil ikke henge med dem. Jeg trener mye da og jeg har blitt kjent med folk gjennom treningsentre, men det virker så rart å spør noen der ifra å finne på noe.
Sist endret av Sitronbrussomsm; 30. desember 2020 kl. 20:45. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Sitronbrussomsm Vis innlegg
Litt av problemet er jo der, Jeg har bare hengt med narkiser eller folk som er halveis der. Jeg har mange ganger prøvd å få folk med på trening eller en tur til en svømmehall, bare noe annet enn å smotte. Et av problemene mine er at jeg har liksom hengt med de ''tøffe'' folka siden ungdomskolen. Ryktet mitt er ødelagt og det er heilt umulig for meg å bryte meg inn i streite venne sirkler siden jeg har blitt stempla som en narkis. De eneste andre sirklene jeg kan bryte meg inn i er sånne super kristne folk de aksepterer hvem som helst, men jeg vil ikke henge med dem. Jeg trener mye da og jeg har blitt kjent med folk gjennom treningsentre, men det virker så rart å spør noen der ifra å finne på noe.
Vis hele sitatet...
Da jeg fant ut at nok var nok, så måtte jeg faktisk kutte meste parten av vennene mine. Kunne ihvertfall ikke henge med de i helgene. Så det ble lite fylla, byen og sosiale helger i en god stund. Men jeg er veldig glad for det idag.
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Finn deg en ny jobb på et nytt sted, så lar du misbruket ligge igjen hjemme sammen med A4-folka sine uendelige fordommer. EZ fix
Anonym bruker
"Gul Fossegrim"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Er i midten av tyveårene og sitter i behandling nå, holdt på siden jeg var 16.
Siste årene har jeg vært i full jobb, men alltid tømt en 6er med øl pluss no røyk, cola eller piller etter jobb.
Har ingen andre tips en at jo lenger du holder på jo færre venner har du når du slutter.
For min del må jeg begynne på nytt med relasjoner.
Hadde jo alltid med noe rus når var med kompiser om det var en tirsdag eller lørdag.
Sikkert ikke noe nyttig i det jeg skrev men
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Er i midten av tyveårene og sitter i behandling nå, holdt på siden jeg var 16.
Siste årene har jeg vært i full jobb, men alltid tømt en 6er med øl pluss no røyk, cola eller piller etter jobb.
Har ingen andre tips en at jo lenger du holder på jo færre venner har du når du slutter.
For min del må jeg begynne på nytt med relasjoner.
Hadde jo alltid med noe rus når var med kompiser om det var en tirsdag eller lørdag.
Sikkert ikke noe nyttig i det jeg skrev men
Vis hele sitatet...
Jeg liker å lese alt her, bare for å få en tankevekker
Smellen kommer til sin tid også lærer du at det ikke er gøy å gå på en smell.

Eller så skjerper du deg.

Eller så driter du i det og går på smell etter smell som går utover jobben, leiligheten også familien.

Jeg måtte brenne meg jeg også, før jeg forsto.
Anonym bruker
"Trygg Abbor"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Da jeg fant ut at nok var nok, så måtte jeg faktisk kutte meste parten av vennene mine. Kunne ihvertfall ikke henge med de i helgene. Så det ble lite fylla, byen og sosiale helger i en god stund. Men jeg er veldig glad for det idag.
Vis hele sitatet...
Samme her. Hang med bare tøffinger og outcasts og hadde ikke annet nettverk, det å bli ny sosialt var noe av det vanskeligste men er veldig glad for det i dag!
I dag innser jeg også at eneste felles med de gamle vennene mine var rusen, musikk osv men ikke noen dypere ting. Joda vi delte syretripper og filosoferende tanker om livet men om man tok vekk rusen og alt russnakket og rushumoren så hadde vi ikke hatt nok igjen til å kunne connecte et ordentlig vennskap på!...
Etter jeg valgte å endre livet så var jeg ganske ensom et års tid men er ikke noe galt å ta kontakt med barndomsvenner å høre åssen det går og få til en øl og et slag biljard en dag og ta opp kontakten få noen streite venner som har god innflytelse. Heller ikke noe galt i å spørre gutta på treningssenteret hva de skal i helga og spørre om de vil bli med på utetrening i parken eller bli med på workshop eller sjekke ut det nye spisestedet i byn og på den måten bli venner på privaten gradvis også og ikke bare trening
Jeg vil begynne med å si at du virker som en fyr med mye selvinnsikt, til tross for å være bare 20 år, veldig bra! Du reflekterer over egen atferd og tankemønstre på en måte folk bruker hele livet sitt på å finne ut. Det at du anerkjenner det her problemet allerede nå er ett veldig stort skritt i riktig retning.

Du begynte å ruse deg rundt 15-16 årsalderen, en tid hvor vaner og personlighetstrekk er under utvikling og du er til tross for å være tenåring i en veldig sårbar og avgjørende fase i livet ditt. - Ettersom du ble introdusert for muligheten så tidlig kan det indikere at du kommer fra ett miljø hvor det ikke er så stigmatisert med rus?

Når jeg er med kompiser så blir alle veldig overasket over at jeg kan røyke flere gram på en session og hvor mye dritt jeg kan ta inn.
Vis hele sitatet...
Det at folk blir overrasket over forbruket ditt kan tyde på to ting; du er stort sett ruset på ett eller annet hele tiden, så de har egentlig ikke noe realistisk bilde av en edru deg. Det kan også tyde på at du er, som mange avhengige, blitt veldig god på å skjule det. - Begge deler er skummelt, med tanke på skadeomfang og hvor tilretteleggende dette blir for livsstilen din.

Jeg har det siste året også gått over ''streken'' jeg satte for meg selv. I 2020 har jeg tatt amfetamin flere ganger, oxy flere ganger og molly et par ganger. Jeg er veldig glad i å eksperimentere også.
Vis hele sitatet...
Noe annet du sier noe om er at du har gått over streken du satte for deg selv, er det fordi du har blitt vant til eller introdusert til ett miljø hvor stoffbruk er vanlig? - Det er veldig vanlig at folk som begynner med ett eller annet illegalt stoff kommer over en mulighet for å prøve ett eller annet tyngre stoff. Det er det som er fella med at blant annet hasj er ulovlig og at man derfor blir nødt til å oppsøke kilder med tilgang til eller salg for div. - Det at du er glad i å eksperimentere er ett farlig personlighetstrekk når det kommer til avhengighet, så det er veldig uheldig for deg. Kunne du vurdert å eksperimentere med noe annet som gir deg glede og mestring? Trening, programmering, lesing eller spirituelle nysgjerrigheter?

I 2020 har jeg tatt amfetamin flere ganger, oxy flere ganger og molly et par ganger. Jeg er veldig glad i å eksperimentere også. Etter å binge oxy lengta jeg etter noe som kunne gi samme rus.
Vis hele sitatet...
Det har allerede gått langt da skjønner jeg, og når du setter det i perspektiv over hvor lenge du har ruset deg så ser du vel at det har eskalert ganske fort? Siden mye av det har skjedd i år kan en vel også si at det er en indikator for verdens situasjon akkurat nå, med stagnerende sosiale sammenkomster og snevert sett ''lite'' som gir eller er engasjerende annet enn viruset.. dessverre. Og lengte etter en større rus er vel kanskje ikke så rart når du kan røyke så mye som du gjør og hvor mye du ''unnskylder'' dine handlinger. Det er til syvende og sist dine valg, de må du stå for og ta ansvar for; uansett hvor mye du kjeder deg, lengter, demper og tar kontroll av ditt indre så er du selv ansvarlig for at du rettferdiggjør det. En kan godt forstå at du gjør det, men det burde absolutt ikke være en måte å forsvare det på.

Jeg prøvde å skaffe heroin, men heldigvis ble jeg svindlet. Jeg ser nå tilbake på det og tenker hva faen! Det har vært mange ganger hvor min nysjerrighet har tatt overhånd. På 19års dagen var jeg på vippet til å prøve crack, men noe inni meg stoppa meg.
Vis hele sitatet...
Jeg lurer på om det kan være en sannsynlighet for at du vil falle tilbake på denne nysgjerrigheten og snuse på heroin senere. Fraråder deg det, det er utrolig dumt å introdusere kroppen din for noe så avhengighetsskapende fordi du er nysgjerrig. Det er ikke bare dumt, det er utrolig destruktivt, spesielt når du selv sier at du er nysgjerrig. Hva med å fortelle deg selv at du er nysgjerrig og burde ta hensyn til det? Du vet jo at du allerede er avhengig av hasj, vil du måtte takle flere stoffer du er blitt avhengig av fordi du er nysgjerrig? Du er vel ikke nysgjerrig på en livslang jobb hvor du blir nødt til å se deg selv i speilet å akseptere at du begikk katastrofale feil pga. en ''nysgjerrighet''?

Jeg har meste parten av livet mitt på stell. Jeg bor for meg selv og jeg jobber. Jeg har en nokså stor venner krets. Problemet mitt er at jeg må ruse meg for å kunne ha det gøy. Jeg klarer ikke å game eller se en film uten å være schækk. Det går så mye penger til rus også.
Vis hele sitatet...
Dette tankesettet kan ta ifra deg absolutt alle de gode tingene du nevner i denne siteringen. Det tar allerede mye penger av deg, du klarer ikke å nyte tilværelsen uten å være påvirket og det vil til slutt gå utover dine relasjoner, lommeboka di og muligens også arbeidet ditt.

Jeg føler også at hjernen er frya heile tiden.
Vis hele sitatet...
Det gjør du fordi den er det.

Jeg kan nevne at jeg også har aspergers og tvangslidelse. Jeg føler at jeg også selv medisinerer litt siden jeg har mye innpåslitne tanker. Mye tanker som er veldig negative og hasjen og rusen demper den stemmen inni meg.
Vis hele sitatet...
Tvangslidelsen gjør disse vanene enda mer utfordrende for deg, og det ser ut som du allerede har tvangstanker om hva du må gjøre for å kunne ha det bra. Du medisinerer deg nok for å dempe uroen og de stemmene i hodet ditt akkurat nå, men ta det fra noen med erfaring til det forholdet med rus; det går over, til slutt vil disse stemmene komme tilbake og bite deg enda hardere i rævva en de allerede har gjort. Du trodde ikke det kunne bli verre? Believe it. Du kan ikke se det for deg, men du vil ikke se det heller.

Det er virkelig på tide at du tar dine egne ord seriøst, det er mange ting du nevner her som er røde flagg for hvordan resten av livet ditt potensielt kan spille seg ut. Du snuser allerede på tyngre stoffer, de tyngste faktisk og det gjør du før frontallappen i hjernen din er ferdig utviklet? Det er ett skummelt sjansespill som kommer til å en dag tvinge deg til å gjøre ett hardt arbeid, sannsynligvis for resten av livet ditt.

Risikovurderingen din er ganske god, det vil jeg si, fordi du reflekterer og oppsøker veiledning. Den er samtidig veldig mangelfull på din ''nysgjerrighet'' for rus. Du lar denne nysgjerrigheten trumfe all sans for utvikling, glede, fremtid og din helse. Skjønner at nysgjerrighet ikke er det eneste som får deg til å gjøre det, at du vil dempe indre demoner og ta kontroll over dine egne utfordringer er noe vi alle her har godt kjennskap til. Jeg tenker ofte at det er derfor folk ruser seg mer enn de ikke gjør, fordi de vil ta kontroll.

Det som biter oss i rævva etterhvert er at denne kontrollen sakte men sikkert bidrar til den vonde syklusen, plutselig står du der og har mistet den ene tingen som reddet deg og fikk deg opp; og det har blitt en kilde til det vonde som ikke bare gjør det mer tydelig, problemet blir mye verre.
Godt du har evne til refleksjon. Jeg var ikke helt ulik deg, men jeg startet enda mye tidligere. De fleste vil klare seg ganske fint med alternativ livsstil på den måten og noen vil falle fra ganske fort og ende opp med problemer. Noe jeg dog har sett er at alle som egentlig klarte seg bra har falt som fluer rundt midten av 20 årene. Det er kjempeuheldig å gjøre rusmidler til en integrert del av identiteten din.

Finn andre veier, du har enda mye tid på deg. Du kan såklart røyke hasj eller ta mdma en sjelden gang i blant resten av livet men ikke lev for det og la det bli en viktig coping mekanisme for kjedsomhet da du bare trenger flere interessante hobbier eller mål og venner. Lykke til
Sist endret av Relevant; 31. desember 2020 kl. 06:17. Grunn: Skriveføeun
Dette er den klassiske "følelsen" som ofte ligger i bunn hos mennesker med manisk rustvang.

Stimulien som påføres hjernen våres når vi putter i oss rusmidler gjør att alt annet som egentlig skal stimulere oss ikke virker tilstrekkelig. Derfor blir tanken på rus en besettelse.

Jeg garanterer att livet ettervert kommer til å gi tilnærmet glede og interesse dersom man holder seg HELT uten rus i 3mnd.
Takk for mange gode innspill her. Jeg skal ta en pause fra all rus fra nå av. Ihvertfall prøve. Jeg vurderer også ungdoms tjenesten, får kanskje litt mer motivasjon.
Anonym bruker
"Farlig Nebbhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har slitt en del selv i det siste halve året med hasjbruk. Når samfunnet har blitt stengt ned så har jeg bare sittet hjemme og røyket. Var liksom ikke noe annet å gjøre følte jeg. Det var først da det gikk utover mine eksamener at jeg begynte å tenke over at jeg har et problem. Røyket så og si hver dag i en periode og syntes også det var kjedelig å være edru.
Heldigvis har jeg nå innsett at jeg har et problem relativt tidlig og jeg får ta det herfra tenker jeg. Skal prøve å aldri la det gå utover skolen igjen ihvertfall!
Anonym bruker
"Rik Havfrue"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hater livet slik det er blitt. Har lyst å eksperimentere med rus men vet ikke hvor jeg skal begynne. Alkohol kjenner jeg jo som de fleste andre men det gir meg lite og ingenting bortsett fra dårlig form dagen derpå og mye angst. Så mitt problem er egentlig motsatt. Jeg hater å ha det slik jeg har det. Jeg hater at jeg er edru for da må jeg kjenne på alt og føle så mye. Vil slippe å føle. Vil føle så lite som mulig. Ikke for alltid men i noen uker får nå er jeg så sliten av alle følelsene og jeg får ikke stoppet dem. Hvor skal jeg begynne? Hva bør jeg teste? Ønsker ikke rus som må røykes for jeg er imot røyking fordi det er skadelig for lungene og jeg har mye plager av astma og dårlig lungefunksjon.
Livet er kjipt, for å sitere en sang jeg liker, eg har skyld i det skjøøøl, dadadadada. Det gjelder å kjempe, jeg er et vrak i forhold til deg, så keep working and eating. Det klarer ikke jeg, noen av delene. Men skal ikke kjede deg med mine problemer i din tråd. Men jeg er psykisk syk, og har diagnosen asperger syndrom/autisme. Mitt hode går 10 ganger så fort som det skal døgnet rundt. Hater å sove, våkne, sove, våkne, og å vente på metadon på døren etter det. Er også sprøytenarkoman til siste slutt.

s
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av saviour Vis innlegg
Livet er kjipt, for å sitere en sang jeg liker, eg har skyld i det skjøøøl, dadadadada. Det gjelder å kjempe, jeg er et vrak i forhold til deg, så keep working and eating. Det klarer ikke jeg, noen av delene. Men skal ikke kjede deg med mine problemer i din tråd. Men jeg er psykisk syk, og har diagnosen asperger syndrom/autisme. Mitt hode går 10 ganger så fort som det skal døgnet rundt. Hater å sove, våkne, sove, våkne, og å vente på metadon på døren etter det. Er også sprøytenarkoman til siste slutt.

s
Vis hele sitatet...
Merker at det er mange som har diagnosen aspergers eller autisme spekter diagnose her. Veldig trist at mange av oss faller nede i den sumpa. Men for all del fortell din historie sånn at vi kan lære noe alle sammen

Jeg har gått 2uker uten noe som helst form for rus. Jeg har sigga ekstremt mye dog. Jeg vet ikke om jeg klarer det, føles ut som at jeg skal klikke når som helst og jeg er så rastløst heile tiden. Jeg har lyst til å vente 2uker til da, blir det ikke bedre så går jeg bare tilbake til det gamle fordi disse 2ukene her har vært dritt.
Sist endret av Sitronbrussomsm; 14. januar 2021 kl. 14:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Høres ut som 20-åra mine gitt, tok det som kom min vei. Eneste jeg var obs på var å lese meg opp på hva jeg kunne ta og hvor lenge uten å bli avhengig. Det som fucka meg litt var ifjord blei det et halvår med heroin, men starta det nye året nå med å gå tilbake til sporadisk røyking av hasj. Orker ikke alle de andre stoffene til jeg dauer, og mye av dem jeg ikke liker at jeg liker som f.eks amf rører jeg ikke etter at det blei litt mye en periode for noen år tilbake. Liker ikke personen det gjør meg til ei liker jeg hvor ødelagt man blir i et par dager etterpå. Alkohol har jeg bare blitt mindre og mindre fan av men kan ta meg et par pils i godt lag, men blir liksom dårlig før jeg blir full. Så nøyer meg med å bli brisen for det er så langt jeg kan ta det, også røyker jeg heller en feit en når jeg er alene og skal slappe av. Men kjenner jo at det har tatt på å herje så fælt nå som jeg har runda 30, men men. Er ikke som jeg får gått tilbake å endra på det men prøver hvertfall nå å være litt mer nykter enn påvirka i løpet av uka, så kanskje jeg kommer noen vei
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vil komme med en liten oppdatering. Jeg gikk hele april uten å røyke noe hasj eller ta noe andre rusmiddler bare røyke litt av en j på en fest. Jeg drakk alko da sosialt. meg og en kompis fant en større mengde hasj helt tilfeldig i et blomster bed så røykte gjennom hele mai. Siden jeg gikk tom har jeg ikke røykt en eneste gang til nå bortsett fra når jeg prøvde 2ganger og ble ikke stein.
Har klart å holde meg unna alt bortsett fra en speed smell i juni, tatt syre et par ganger dog. Nesten slutta helt med doping middler cruisa i 4mnd på 90mg. Solgt vekk alt pisset mitt. Stressa hele tiden når jeg blæstet bol over kvisene og hårtapet jeg. Ville se kroppen i speilet bli pisst at det var kviser der, mens jeg skøyt testo og bare gjorde det værre.

Vet ikke hva som har skjedd, men mindre stress på jobb også har jeg slutta og trene så mye, å dope seg og være en trenings narkoman og en narkoman har ødelagt selvtilliten min. Klarer nå og innse at jeg ikke trenger å være drit sterk eller bygd som en massiv okse for å kunne ha selvtillit. Har også møtt litt flere folk etter det åpna opp og det frister ikke å ruse seg når jeg kan gå på et lite eventyr med noen. Har funnet litt andre venner grupper nå det har hjelpt. Innså at det eneste jeg hadde til felles med mine narkis kompiser var at vi ruste oss hhh

Tror lsd har hjelpt mye. Var under nedturen hvor jeg innså hvor heldig jeg er og at jeg er i en veldig god plass i livet og klart å klare meg tross tidligere problemer. Vil ikke si lsd har gjort alt, men det viste meg også litt det med konsekvenser og ring virkningene det kan ha. Takker til alle som skreiv her.
Etter å binge oxy lengta jeg etter noe som kunne gi samme rus. Jeg prøvde å skaffe heroin, men heldigvis ble jeg svindlet. Jeg ser nå tilbake på det og tenker hva faen! Det har vært mange ganger hvor min nysjerrighet har tatt overhånd.
Vis hele sitatet...

Bra du har roet ned og at ting er bedre nå. Fortsett den gode trenden nå. Jeg heier på deg.
Kan det forresten hende at du sliter litt med impulskontroll? Mange med adhd kan slite mye med impulskontroll, ja de er naturligvis ikke de eneste. Men kanskje er kombinasjonen adhd og dårlig impulskontroll det som gjør at nettopp disse er hyppigere å finne i statistikk over rusbruk?

Kanskje vurdere og se om du sliter med impulskontroll også på andre ting i livet, og om det stemmer så kan du vurdere å be om utredning. Bare det å vite at slikt eksisterer kan hjelpe deg å legge inn litt ekstra tid før du fatter avgjørelser, slik at ikke ting skjer helt på impuls.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Bra du har roet ned og at ting er bedre nå. Fortsett den gode trenden nå. Jeg heier på deg.
Kan det forresten hende at du sliter litt med impulskontroll? Mange med adhd kan slite mye med impulskontroll, ja de er naturligvis ikke de eneste. Men kanskje er kombinasjonen adhd og dårlig impulskontroll det som gjør at nettopp disse er hyppigere å finne i statistikk over rusbruk?

Kanskje vurdere og se om du sliter med impulskontroll også på andre ting i livet, og om det stemmer så kan du vurdere å be om utredning. Bare det å vite at slikt eksisterer kan hjelpe deg å legge inn litt ekstra tid før du fatter avgjørelser, slik at ikke ting skjer helt på impuls.
Vis hele sitatet...
Har definitivt ikke adhd, har aspergers og tvangstanker. En psykolog som jeg snakket med i januar sa ho følte jeg hadde mye trekk av paranoid personlighets forstyrrelse. Noe som jeg kan si meg delvis enig i, men kanskje rus middlene og doping middlene gjore meg over paranoid. Har god impuls kontroll i mye, men med rus og festing så ja da er jeg super impulsiv.

Har merka det med folk med adhd og rusmiddler, mye av de jeg vokste opp med som hadde det er helt på bærtur, noen går det overaskende bra med. Veldig forskjellig
Sitat av Sitronbrussomsm Vis innlegg
Det har vært mange ganger hvor min nysjerrighet har tatt overhånd. På 19års dagen var jeg på vippet til å prøve crack, men noe inni meg stoppa meg.

Jeg har meste parten av livet mitt på stell. Jeg bor for meg selv og jeg jobber. Jeg har en nokså stor venner krets. Problemet mitt er at jeg må ruse meg for å kunne ha det gøy.
Vis hele sitatet...
Hva var det som stoppet deg den gangen som ikke stopper deg nå?
Sitat av Jokkerella Vis innlegg
Hva var det som stoppet deg den gangen som ikke stopper deg nå?
Vis hele sitatet...
Beklager men kan du omformulere spørsmålet ditt skjønte ikke helt hva du mente
Anonym bruker
"Øm Stingsild"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Sitronbrussomsm
På 19års dagen var jeg på vippet til å prøve crack, men noe inni meg stoppa meg.
Vis hele sitatet...
Hva stoppet deg den gangen?
Hvorfor stopper det ikke deg nå?