Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  58 17935
Hei, jeg ble svindlet for 2400 kroner for en GPU på facebook marketplace. Med en gang jeg hadde overført pengene bare forsvant han, dette var på tirsdag. Kontaktet også hans venner på facebook og ingen av dem kjente han, så åpenbart en fake profil.

Kontoen jeg overførte til var i en norsk bank med norsk kontonummer og jeg planlegger å politianmelde dette på Grønland politistasjon på tirsdag.
Hva er sannsynligheten til at jeg får sett de pengene igjen siden han svindlet gjennom en norsk konto?
Ikke forsåvidt ikke veldig mye penger, men nok til at det svir litt som student.

Profilen som svindlet meg heter Mantas Mačiulis, han har fortsatt annonser ute, så vær varsom på Facebook.
Ble du ikke oppmerksom på navnet Mantas Mačiulis? Ikke rart at du ble svindlet. Det er ingenting du får gjort, dessverre. Mest sannsynlig, er dette en typisk svindler fra utlandet og som bruker Google translator for å oversette til Norsk.
Anmeld, men ikke ha store forventninger om å få igjen pengene. Ta det som en lærepenge for fremtiden.
Trådstarter
Sitat av Zirto Vis innlegg
Ble du ikke oppmerksom på navnet Mantas Mačiulis? Ikke rart at du ble svindlet. Det er ingenting du får gjort, dessverre. Mest sannsynlig, er dette en typisk svindler fra utlandet og som bruker Google translator for å oversette til Norsk.
Vis hele sitatet...
Man hva med den norske kontoen han brukte? Han er også registrert som boende i Norge.

Sitat av Zirto Vis innlegg
Ble du ikke oppmerksom på navnet Mantas Mačiulis? Ikke rart at du ble svindlet. Det er ingenting du får gjort, dessverre. Mest sannsynlig, er dette en typisk svindler fra utlandet og som bruker Google translator for å oversette til Norsk.
Vis hele sitatet...
Har kjøpt fra mange Øst-Europeere før, er vanskelig å filtrere hvem man kan stole på. Spesielt med tanke på at svindlere med fake brukere like gjerne kan bruke norske navn på samme måte som de skriver på norsk gjennom google translate. Regnet også med at norske konto-nummere er greie, tydeligvis ikke likevel I guess.
Sist endret av Oops96; 15. mai 2021 kl. 21:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Skjedde det samme meg. Kjøpte enn gullmynt til 3 lapper på selveste julaften for et par år siden. En facebook kjøp og salg side.

Fant banken hans via kontonummeret og ringte dem. Alt de har lov til å si er at navnet jeg har oppgitt ikke stemmer overens med kontoens eier. Politianmeldte hendelesen, men antar de papirene der ble henlagt før jeg engang hadde forlatt bygget.

Får se på det som halvdyr livsleksjon. Mine kronasjer så jeg iallefall aldri igjen.
Sist endret av Bombasa; 15. mai 2021 kl. 23:49.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Man hva med den norske kontoen han brukte?
Vis hele sitatet...
Norske og utenlandske svindlere bruker ofte (ikke alltid) andre ofre for svindelen dems til å motta penger på kontoen sin og sende videre. De manipuleres av en personlighet som ikke finnes på ekte og vet egentlig ikke noe mer om svindleren enn du gjør, så det er ikke sikkert at det å gå etter kontoinnehaver gir deg pengene tilbake.

Hvis man bruker mastercard skal man kunne få igjen pengene ved svindel har jeg hørt så det kan jo være verdt å gjøre i fremtiden. Ikke ta ordet mitt på det tho'! Sjekk opp vilkårene på det. Selv lever jeg etter regel å aldri kjøpe noe usett fra privatperson på nett for mer enn 1000 kr. De fleste er ærlige men internett er også fullt av svindlere.
Trådstarter
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Skjedde det samme meg. Kjøpte enn gullmynt til 3 lapper på selveste julaften for et par år side.

Fant banken hans via kontonummeret og ringte dem. Alt de har lov til å si er at navnet jeg har oppgitt ikke stemmer overens med kontoens eier. Politianmeldte hendelesen, men antar de papiren der ble henlagt før jeg engang hadde forlatt bygget.

Får se på det som halvdyr livsleksjon.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan de henlegge det når de har kontonummeret? Da vet de jo hvem som gjorde det...
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Hvordan kan de henlegge det når de har kontonummeret? Da vet de jo hvem som gjorde det...
Vis hele sitatet...
Kanskje fordi det ikke er verdt det.
Det koster mer en 3 lapper å forfølge dette.
Hvorfor skal samfunnet hjelpe personer som kjøper gull på nett av folk de ikke kjenner og blir lurt?
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Kanskje fordi det ikke er verdt det.
Det koster mer en 3 lapper å forfølge dette.
Hvorfor skal samfunnet hjelpe personer som kjøper gull på nett av folk de ikke kjenner og blir lurt?
Vis hele sitatet...
For å gjøre det mindre attraktivt å åpenlyst svindle andre. De kan bøtelegge dem kostnadene.
Kjipt. Du fikk en lærepenge for 2400kr.

Saken blir 99,99% henlagt.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Hvordan kan de henlegge det når de har kontonummeret? Da vet de jo hvem som gjorde det...
Vis hele sitatet...
Ja, men så er det papirmølle og ressursjer som blir brukt på dette da flere andre står i lang kø for å få oppklart langt mer alvorlige forbrytelser.
Trådstarter
Sitat av fostiko Vis innlegg
Kjipt. Du fikk en lærepenge for 2400kr.

Saken blir 99,99% henlagt.
Vis hele sitatet...
Er det noe vits å i det hele tatt anmelde dette da?

Sitat av fostiko Vis innlegg
Kjipt. Du fikk en lærepenge for 2400kr.

Saken blir 99,99% henlagt.
Vis hele sitatet...
Kjipt å bruke en time eller to på å anmelde noe som blir henlagt i eksamensperioden.
Sist endret av Oops96; 16. mai 2021 kl. 00:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er vits i den forstand at storsvindlere blir tatt når nok saker får Politiet til å løfte en finger. Gjør din del ved å anmelde uansett hvor fånyttes det føles ut, og så har du i det minste en liten sjanse for at svindleren blir tatt og at du forhindrer andre ifra å bli svindlet.

Hvis du ikke anmelder så har du strengt tatt ingenting å klage over, for da har du ikke gjort det lille du kan gjøre for å få bukt med slik kriminalitet.
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er vits i den forstand at storsvindlere blir tatt når nok saker får Politiet til å løfte en finger. Gjør din del ved å anmelde uansett hvor fånyttes det føles ut, og så har du i det minste en liten sjanse for at svindleren blir tatt og at du forhindrer andre ifra å bli svindlet.

Hvis du ikke anmelder så har du strengt tatt ingenting å klage over, for da har du ikke gjort det lille du kan gjøre for å få bukt med slik kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Og hvis det er storsaker får man erstatning?

I guess jeg kan anmelde, hvor lang tid tar det hvis det ikke er kø på stasjonen?
Sist endret av Oops96; 16. mai 2021 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I slike saker blir folk dømt til fengsel og å betale erstatning. Om det er snakk om mange ofre og store summer så vil det som du kanskje selv skjønner være lite sannsynlig at vedkommende klarer å betale ned gjelden sin iløpet av sin livstid, men ja, du kan i teorien få igjen pengene dine på den måten. Å anmelde er din eneste sjanse å få penger igjen i det hele tatt, å anmelde er det minste du kan gjøre for at vedkommende kanskje blir forhindret ifra å svindle andre. Se på det slik; Hvis du anmelder så er det iallefall en sjanse for at du påfører vedkommende en fengselsstraff. Gjør ditt for at vedkommende skal bli en angrende synder.
Sist endret av bashfoo; 16. mai 2021 kl. 01:31.
BRAND ∞ STRONG
Sitat av Oops96 Vis innlegg
For å gjøre det mindre attraktivt å åpenlyst svindle andre. De kan bøtelegge dem kostnadene.
Vis hele sitatet...
Det vil alltid finnes idioter.
De vil stimle mot svindelen som fisk til lys.
Samme hvor lite attraktivt det er.

Kostnaden ved å hjelpe disse fra seg selv er større en deres tap.
Derfor foretrekker jeg å kjøpe nytt. Evnt brukt gjennom sikre sider, feks Ebay. Da er sjansen mindre for svindel.
Problemet er at det er veldig ressurskrevende å komme til bunns i slike saker. Du sier at du ikke har mottatt gjenstanden du kjøpte. Dersom motpart hadde fått spørsmål om de har sendt deg gjenstanden så sier de jo bare ja, og så er det ord mot ord og man må bruke masse ressurser på småpenger.
Trådstarter
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Det vil alltid finnes idioter.
De vil stimle mot svindelen som fisk til lys.
Samme hvor lite attraktivt det er.

Kostnaden ved å hjelpe disse fra seg selv er større en deres tap.
Vis hele sitatet...
Å betale før man sender er vanlig praksis på finn osv, har gjort hundrevis av transaksjoner og det har gått helt fint inntil nå. Ikke forsvar svindlere. Et samfunn fungerer ikke hvis man ikke kan stole på noen.
Tullete å overføre på forhånd på marketplace, fullt av falske profiler. På Finn kan du ihvertfall se om de er verifisert og deres vurderinger på siden. Itiliegg er det helt idiotisk å overføre via bank, på vipps hadde du fått hans navn.
Sist endret av ayas8; 16. mai 2021 kl. 13:57.
Trådstarter
Sitat av ayas8 Vis innlegg
Tullete å overføre på forhånd på marketplace, fullt av falske profiler. På Finn kan du ihvertfall se om de er verifisert og deres vurderinger på siden. Itiliegg er det helt idiotisk å overføre via bank, på vipps hadde du fått hans navn.
Vis hele sitatet...
Men politiet kan få tilgang til hans navn hvis du har det norske kontonummeret?
Dama mi sendte melding til annonsen nå og han sa at han fortsatt hadde den, så nå har vi bevis for at det var svindel også. Facebook har fortsatt ikke fjernet den etter flere rapporter, så han er en serie-svindler.
Her er den:
https://www.facebook.com/marketplace...88760532283504
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Å betale før man sender er vanlig praksis på finn osv, har gjort hundrevis av transaksjoner og det har gått helt fint inntil nå. Ikke forsvar svindlere. Et samfunn fungerer ikke hvis man ikke kan stole på noen.
Vis hele sitatet...
Å stole på fremmede ifb handel er ikke en selvfølge. Jo tidligere du innser det jo bedre...

Skal du konkludere med at problemet er alle andre og fortsette å la deg lure ved å handle på samme måten(sende penger i forveien bare fordi det ofte går bra) samt få henlagt X antall saker, eller skal du innse at det eneste du kan gjøre noe med er hvordan du selv handler?

Vil du lære av dine feil, eller ikke?
Brukte ca 1 sekund på at det var noe muffins med denne fb profilen. Sikkert det siste du ville høre, men du har blitt lurt trill rundt. Nå har du sikkert mye tillit til privatselgere, og det er egentlig bare bra for din egen del. Høres noe for godt ut til å være sant så er det akkurat det.
Trådstarter
Har åpenbart lært av dette og holder meg langt unna fb for handler fra nå av. Synes det bare er rart at man ikke kan gjøre noe som helst når man har både beviset og et norsk kontonummer.
Googlet navnet og fant både en IG profil og et telefonnummer og adresse på 1881. Men sjansen for at det er rett person er vel liten, ettersom det er jo lett å bare stjele navn og profilbilde fra noen og lage seg en profil.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Har åpenbart lært av dette og holder meg langt unna fb for handler fra nå av. Synes det bare er rart at man ikke kan gjøre noe som helst når man har både beviset og et norsk kontonummer.
Vis hele sitatet...
Problemet her er ikke hvor du handler, det er hvordan du handler. Da har du åpenbart ikke lært.

Var planen å gå over til finn og vippse litt mere cash på forhånd siden det kun er folk du kan stole på der?
Trådstarter
Hva er alternativet? At man sender før man får pengene? Da flytter man bare svindel-muligheten til selger. Kan tross alt ikke gjøre annet enn å se på reviews eller sende som rekommandert.
Alternativet er å gå i en butikk og kjøpe nytt. Da får du til og med garanti.
Trådstarter
Kan ikke slutte å handle på nett pga en dårlig erfaring, har tjent/spart hvertfall 100K på å kjøpe brukt på nett og ved flipping, da blir ikke 2400 så ille som en erfaring. Men skal helt klart være mer forsiktig.

Han sender pengene tilbake til meg idag. Jeg skremte han. Var en som bodde i nærheten som hadde insta, og han hadde tilfeldigvis får id-kortet hans i posten siden noen sendte feil. Så jeg fant ut hvor han jobbet haha. For en idiot. Men skal fortsatt være mer forsiktig fremover, åpenbart, hahah

Skrev bare hvor han jobbet og han svarte plutselig at han skulle sende pengene tilbake som jeg ville etter å ikke ha svart meg siden tirsdag haha XD
Sist endret av Oops96; 16. mai 2021 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Kan ikke slutte å handle på nett pga en dårlig erfaring, har tjent/spart hvertfall 100K på å kjøpe brukt på nett og ved flipping, da blir ikke 2400 så ille som en erfaring. Men skal helt klart være mer forsiktig.
Vis hele sitatet...
Da er det vel bare å fortsette som før?
Med en fortjeneste på 97 600 hadde jeg ikke oppretta en tråd en gang.

Sitat av Oops96
Hva er alternativet? At man sender før man får pengene? Da flytter man bare svindel-muligheten til selger. Kan tross alt ikke gjøre annet enn å se på reviews eller sende som rekommandert.
Vis hele sitatet...
Ikke? Personlig ville jeg gått for PayPal's kjøper- og svindel beskyttelse. Men det finnes utallige alternativer der ute for den som et genuint interessert. Er løsningen din å alltid stresse ut i handelen og stille deg selv til disposisjon som den svake part? Det er jo en måte å bli fratatt penger på i hvert fall. Neste gang kan det hende beløpet et større.
Trådstarter
Slapp unna denne gangen. Som en som tjener mye penger med affiliate deals fra Youtuben min gjennom Paypal vil jeg si at Paypal sine konverterings-rater suger. Bruker flere tusen på paypal konverterings-fees hvert år, og dette er uten vanlige fees for kjøp og salg på ebay. Så det er heller ikke optimalt. Da er det neste bedre å bare prise inn scammers og ta forhåndsregler.
Bare nysgjerrig, hva skjedde med postoppkrav? Føler dette var normen på Finn.no før Vipps osv ble normen.
Kjøpte en Xbox 360 back in the day på denne måten, helt smertefritt.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Bare nysgjerrig, hva skjedde med postoppkrav? Føler dette var normen på Finn.no før Vipps osv ble normen.
Kjøpte en Xbox 360 back in the day på denne måten, helt smertefritt.
Vis hele sitatet...
Hvis du virkelig vil scamme noen, så er det bare å legge noe annet i en eske og sende det med postoppkrav tho.
Trådstarter
Sitat av Pablo Technobar Vis innlegg
Hvis du virkelig vil scamme noen, så er det bare å legge noe annet i en eske og sende det med postoppkrav tho.
Vis hele sitatet...
Ja, man må nesten stole litt på folk uansett metode. Selv på Ebay er det lett mulig å bli scammet.
Derfor kjøper man fra etablerte selgere med mange positive reviews. Fra finn feks.
Sitat av Petruz Vis innlegg
Bare nysgjerrig, hva skjedde med postoppkrav? Føler dette var normen på Finn.no før Vipps osv ble normen.
Kjøpte en Xbox 360 back in the day på denne måten, helt smertefritt.
Vis hele sitatet...
Kan enkelt bli svindlet med oppkrav og. Du får ikke sett pakken før du har betalt.
Har en kompis som blei svindla av samma typa. Bare å glømme å få igjen noe, han vippsa.
Trådstarter
Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Har en kompis som blei svindla av samma typa. Bare å glømme å få igjen noe, han vippsa.
Vis hele sitatet...
Ringte hans tidligere arbeidsgiver, og de sa jeg var den tredje som ringte dem etter å ha blitt svindlet, og å finne arbeidsplassen hans var vanskelig. Så er garantert et to-siffret antall personer som har blitt svindlet av han. Hvis 10 stykker anmelder den samme personen/kontonummeret på kort tid, vil de fortsatt henlegge? Dette er fort snakk om mange titusner til et norsk kontonummer.

Sitat av Jack Daniels Vis innlegg
Har en kompis som blei svindla av samma typa. Bare å glømme å få igjen noe, han vippsa.
Vis hele sitatet...
Anmeldte han?
Sist endret av Oops96; 18. mai 2021 kl. 17:01. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Tror du bør sette deg inn i henlagt betyr. Det betyr ikke at personen er frikjent og at saken aldri kan bli gjenåpnet senere hvis de samler flere saker (også henlagte saker). Personen har ikke sluppet unna bare fordi saken blir henlagt, han har kun sluppet helt unna hvis saken (og sakene) forblir henlagt. Men han er garantert å slippe unna hvis ingen anmelder.
En større svindlingssak fra tidligere i år:
Sju ble rundlurt - betalte 70.000 kroner for smørpakker
Ser annonsen fremdeles er aktiv på denne personen som lurte deg,
så det ser ikke ut som personen har tenkt å gi seg med de første
Sist endret av FeilFreak; 19. mai 2021 kl. 15:43.
Du kan reklamere til banken din. Det gjorde kjæresten min og hun fikk tilbake pengene sine
Trådstarter
Har funnet minst 4 personer som anmelder dette etter å ha blitt svindlet og anmelder, så håper dette er nok til at dette ikke blir henlagt. Han sendte meg aldri pengene tilbake. For min del er det ikke store penger, men en prinsipp-sak. Spesielt når han fortsetter. Fikk en melding idag fra en annen som ble svindlet av han nylig. Dette er en så god pris at han kommer til å lure veldig mange. Med mindre han rømmer landet har vi han hvis politiet ikke henlegger.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Ble svindla av samme karen for en uke siden, noen oppdateringer?
Har selv blitt svindlet. Det viste seg i ettertid at han som fikk pengene mine på vipps ikke var den samme som jeg snakka med. Og han veksla inn pengene til bitcoin rimelig kjapt.
Kjipt å ikke få stilt noen til ansvar for tapte feriepenger ja..

Og hvis du leser dette,herr svindler. Det du bedriver skal bite deg i rævva før eller senere
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Trådstarter
Han ble tatt, hadde et annet navn. Han fikk 40 dagers fengsel lol. Han må også betale tilbake.
Sist endret av Oops96; 30. oktober 2021 kl. 10:28.
Sitat av Oops96 Vis innlegg
Han ble tatt, hadde et annet navn. Han fikk 40 dagers fengsel lol. Han må også betale tilbake.
Vis hele sitatet...
En facebooksvindler som skal gjøre opp ja. De pengene er nok rett rundt hjørnet...
Jeg anmeldte aldri, men han svindla meg også. Er det forsatt mulig å få pengene tilbake? Eller er det for sent?
Få penga tilbake ja. Hehe. De penga vil jeg se før jeg tror på det.
Man skal alltid anmelde sånt. Det er ikke sikkert du får pengene tilbake, men du er med å hindre at personen ikke svindler flere. Visst dere er 10 stk som anmelder samme kar, så er sjangsen veldig stor at politiet etterforsker saken.