Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvis du kunne stemme - hva hadde du stemt?
Clinton 2016 - Biden 2020 147 53,26%
Clinton 2016 - Trump 2020 4 1,45%
Trump 2016 - Biden 2020 24 8,70%
Trump 2016 - Trump 2020 101 36,59%
Stemmegivere: 276. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  286 56096
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
... og var således en av de priviligerte få som hadde ekte kaffe gjennom hele krigen.
Vis hele sitatet...
OK, nå ble jeg litt redd på ekte
Det har jeg allerede vært en stund, gitt! Det myoxo skisserer har vært i tankene mine ganske lenge allerede! Tror det kan bli riktig så stygt okke som!
Når valget står mellom Clinton, Biden og Trump velger jeg helt klart Trump.
Clinton er ikke til å stole på, Biden er det helt klinkende klart noe alvorlig galt med helsemessig og uskikket til å sitte, Trump er en fjott som har gjort mye jævlig gjennom livet sitt.

Men skulle helst ønske selv at Bernie Sanders eller Tulsi Gabbard ble valgt, da jeg mener de kunne styrt landet i en mye bedre retning, og de er mer "president materiale" etter min mening. Blir spennende å se om det blir borgerkrig borti statene etter valget, det virker veldig sånn.

Jeg tror Trump kommer til å vinne, utifra det jeg har hørt ifra de jeg kjenner som bor borti statene. Jeg er også overasket over Trump, trodde han skulle fucke opp mer enn det han har gjort hittil.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Flaks for USA så kom corona,
Vis hele sitatet...
Folk pleier å elske sterke ledere under sånne kriser, så det er egentlig godt gjort av Trump å fucke det opp. Hybris, antar jeg.

Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Det har jeg allerede vært en stund, gitt! Det myoxo skisserer har vært i tankene mine ganske lenge allerede! Tror det kan bli riktig så stygt okke som!
Vis hele sitatet...
Det var kaffen som traff en nerve hos meg.

Sitat av EvilSink Vis innlegg
Når valget står mellom Clinton, Biden og Trump velger jeg helt klart Trump.

Men skulle helst ønske selv at Bernie Sanders
Vis hele sitatet...
Hvordan klarer du å hoppe fra Sanders til Trump? Er det utelukkende karisma/"presidentmateriale" du ser på, spiller ideologi og politikk ikke inn i det hele tatt?
Sist endret av *pi; 3. november 2020 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Folk pleier å elske sterke ledere under sånne kriser, så det er egentlig godt gjort av Trump å fucke det opp. Hybris, antar jeg.


Det var kaffen som traff en nerve hos meg.
Vis hele sitatet...


Er jo som når han coolaste killen på staden tilbake på ungdomskolen som hittil har surfa på velvilje fra alle rundt seg har driti seg ut og det til gangs. Han roper, skriker og hoier i vildens sky bare. Men mest av alt viser det jo bare hvor lite "sterk" han egentlig er kontra faktiske diktatorer som har gått opp den ekstra mila et par ganger tidligere. Putin & co f.eks. Hadde også gitt USa et litt for dårlig rykte hvis han hadde tatt den helt ut, so to say.

Jeg følte meg rolig av det med kaffen jeg, lukten av kaffe er lukten av trygghet!
Sist endret av equimanthorn; 3. november 2020 kl. 00:22.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Er jo som når han coolaste killen på staden tilbake på ungdomskolen som hittil har surfa på velvilje fra alle rundt seg har driti seg ut og det til gangs. Han roper, skriker og hoier i vildens sky bare. Men mest av alt viser det jo bare hvor lite "sterk" han egentlig er kontra faktiske diktatorer som har gått opp den ekstra mila et par ganger tidligere. Putin & co f.eks. Hadde også gitt USa et litt for dårlig rykte hvis han hadde tatt den helt ut, so to say.
Vis hele sitatet...
Han hadde nok forventet en litt annen timing på det.

Jeg følte meg rolig av det med kaffen jeg, lukten av kaffe er lukten av trygghet!
Vis hele sitatet...
Ja, derav panikken over mulig kaffemangel. Hva med kakaobønner, hvordan ligger vi an der??? Jeg hamstret ikke dopapir i mars, men nå kjenner jeg preppetrangen snike seg på.
Sitat av EvilSink Vis innlegg
Clinton er ikke til å stole på, Biden er det helt klinkende klart noe alvorlig galt med helsemessig og uskikket til å sitte, Trump er en fjott som har gjort mye jævlig gjennom livet sitt.
Vis hele sitatet...
Mens Trump er til å stole på?..
Det eneste du kan stole på, når det gjelder han. Er at han kommer til å skrive en haug idiotiske ting på Twitter, og at han kommer til å lyve så det renner i halvkomponerte setninger. Disse setningene er så dårlige, at en finner omtrent bedre i barnehagen. Fyren er så elendig, at flere statsledere orker ikke å ha noe særlig med figuren å gjøre. Det sier en del, og det er ikke så mang som har fått til det...
Sitat av *pi Vis innlegg
Han hadde nok forventet en litt annen timing på det.


Ja, derav panikken over mulig kaffemangel. Hva med kakaobønner, hvordan ligger vi an der??? Jeg hamstret ikke dopapir i mars, men nå kjenner jeg preppetrangen snike seg på.
Vis hele sitatet...


Ah, da forstår jeg! Usikker på kakaobønner gitt, bortsett fra at jeg kom på at kakao er det jaggu sinnsykt lenge siden jeg har drukket! Kanskje man bør skaffe seg litt kakaobønner sånn i tilfelle rottefelle også da, blir vel konklusjonen til dette.
Så en analyse som mente det var sånn omtrentlig 20% sjanse for Trumpseier, 40% sjanse for Bidenseier, og 40% sjanse for at valgresultatet blir bestridt. Sikkert ikke verdens mest vitenskapelige analyse, men kan det tenkes at det er så stor sjanse for at valgresultatet bestrides? Hva blir i så fall prosessen videre?


Edit:
«Speaker» Nancy Pelosi i Representantenes Hus sier hun har forberedt seg i månedsvis på at Trump kan skape kaos i forbindelse med maktovertakelsen, dersom Joe Biden vinner valget.
– Vi er klare for alt. Jeg vil at han skal vite at det ikke kommer til å skje for ham når alt kommer til stykket, sier demokraten Pelosi til Washington Post.


Det var da noenlunde betryggende.
Sist endret av Realist1; 3. november 2020 kl. 01:03.
Dette ble plutselig helt vanvittig vanskelig å skjønne noe av.

Jeg trodde helt seriøst her en liten stund at jeg hadde fått
et illebefinnende eller noe og at jeg kanskje
hadde mistet dagevis med tid.

+ note to self
kjøp kaffe
Sist endret av vindaloo; 3. november 2020 kl. 00:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ønsker god valgdag til alle som følger med, selv om de fleste av oss her inne ikke kan avgi stemme blir dette veldig spennende!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Så en analyse som mente det var sånn omtrentlig 20% sjanse for Trumpseier, 40% sjanse for Bidenseier, og 40% sjanse for at valgresultatet blir bestridt. Sikkert ikke verdens mest vitenskapelige analyse, men kan det tenkes at det er så stor sjanse for at valgresultatet bestrides? Hva blir i så fall prosessen videre?
Vis hele sitatet...
Sjansen for at valresultatet vert omtvista er 100%. Det er allereie i gong.

Oddsen for at det på magisk vis skulle ta slutt i kveld er 0.
Demokrater presenter såkalte bevis for å understøtte Trump's miserable president-historikk. Republikanere presenterer såkalte bevis for å understøtte Trump's fabelaktige president-historikk. Tilsynelatende opplyste og mindre opplyste mennesker fra begge leirene presenterer disse "bevisene".

Hvem skal man egentlig tro på?

Det er politisk kaos.
Noen ganger finnes det flere sannheter.

Hvis du har ca. 50% av stemmene i et land med 320-30 mil befolkning
så har man selvsagt også gjort noe som gjør en del av befolkningen fornøyd.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Demokrater presenter såkalte bevis for å understøtte Trump's miserable president-historikk. Republikanere presenterer såkalte bevis for å understøtte Trump's fabelaktige president-historikk. Tilsynelatende opplyste og mindre opplyste mennesker fra begge leirene presenterer disse "bevisene".

Hvem skal man egentlig tro på?

Det er politisk kaos.
Vis hele sitatet...
Kanskje man skal begynne med å tro på seg selv. Det krever derimot kildekritikk og en viss skepsis til ethvert "bevis" man møter på. Man burde ikke ta for gitt at noe stemmer før man selv kan gå god for premissene for "beviset". Eventuelt om temaet er komplisert, trenger man selvinnsikt for å vite hvor man kan strekke til, og hvor man ikke kan strekke til. Jeg er ingen økonom, derfor trengs det tillit når jeg velger å stole på utsagn hos renommerte økonomer i den offentlige forvaltningen, og det har jeg! For som en som selv har innsikt i utdanningssystemet og har erfaring fra et fagfelt, så har jeg tillit til at kvaliteten på undervisningen er like god på andre fagfelt. Den offentlige forvaltningen i dag er i stor grad styrt av meritokratiske prinsipper, som i korte trekk betyr at de som blir ansett er høyt kvalifiserte med ekspertkompetanse innenfor et område.

I USA, selv med utbredt lobbyism, så vil jeg se for meg at ansettelser i det offentlige foregår på lignende måte, men derimot er mediadiskursen full av konspirasjonsteorier og løgner. Det tar ikke lang tid å finne veloverveide argumenter for hvorfor konspirasjonen om pizza-gate er usann, likevel tror flere av Alex Jones' sine tilhengere at det er sant, og han har flere millioner lyttere.

Innenfor vitenskapen krever forskning streng metodikk, og det stilles som oftest krav til at resultatene skal bli det samme om en annen person undersøker det samme og bruker samme metode, i tillegg til det, så blir forskning som oftest vurdert anonymt av fagfeller før publisering.

I dag kan Trump nærmest si hva som helst og millioner av følgere vil tro på det uten et snev av kritikk eller krav om etterprøving av påstandene. Det er problematisk. Spesielt når han motsier forskning.
Sist endret av pmprsrgr; 3. november 2020 kl. 15:11.
For å følge opp mitt forrige innlegg i denne tråden har jeg beviset på at Trump oppfører seg som en skikkelig kødd i media og virker å være mindre støttende for minoriteter i USA, dette appellerer ikke til meg. På en annen side har han ikke startet noen krig utenriks, så kan man diskutere situasjonen med BLM-bevegelsen internt i USA og hvorvidt dette kan være et tidlig stadie på borgerkrig, men det er akkurat det faktum at han har trukket ut tropper fra midtøsten som appellerer til meg, det var noe kontroversielt og mange spørsmålstegn ble stilt, men som en selvutnevnt pasifist er jeg mot all krigføring. Han angrep riktignok tildels Iran med drapet på generalen Qasem Soleimani, men ingen sivile ble drept såvidt meg bekjent.

Det er egentlig alt jeg har å gå på når det gjelder Trump. Biden kjenner jeg ikke så veldig godt til, men han virker i alle fall langt snillere enn Trump basert på utalelser i media, men han er sikkert ganske slu bak lukkede dører.

Uansett spiller det liten rolle hvem som blir valgt til president i USA. Google, Amazon, Microsoft et.al styrer dagliglivet til befolkningen i USA og vesten generelt. Kort og godt: money talks.
Sitat av *pi Vis innlegg
Jeg tror Trump taper. Men historien har vist at min magefølelse er lite pålitelig i det spørsmålet.
Vis hele sitatet...
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Jeg håper det. Men det er en haug med ultrakonservative og ultrareligiøse, som ser på han som en slags "frelser". Det er et alvorlig problem! Jeg omtrentlig siterer Neil Degrasse Tyson, når Donald vant valget: "This is a sign of a failed education system!". På mange måter kunne jeg ikke vært mere enig. Nå begynner det å brenne å få gjort noe med klima, og få USA inn i WHO igjen.
Vis hele sitatet...
"Men det er en haug med ultrakonservative og ultrareligiøse, som ser på han som en slags "frelser"."
Det er det nok. Men jeg ser også mange som er oppriktig livredde for for demokratenes manglende evne til å slå ned på ekstremistene i sin midte. Venstreradikale organisasjoner arrangerer opptøyer med brenning av mom and pop butikker så vel som butikker tilhørende de store kjedene.
Venstreradikale har blitt arrestert av politi der det fins sterke bevis på at de har begått alvorlige voldelige handlinger. Men de blir ikke siktet, bare sluppet fri. Fordi påtalemyndighetene lokalt også er venstreradikale.
Og Biden sier at antifa ikke er en organisasjon, men bare en idè.
Dette blir mange, helt vanlige, redelige Amerikanere skremt av. Dette er en av de store grunnene til at Trump har nå veldig entusiastiske tilhengere. Og Biden/Harris har hatt til dels labert oppmøte i det siste.
Sitat av pmprsrgr Vis innlegg
Kanskje man skal begynne med å tro på seg selv. Det krever derimot kildekritikk og en viss skepsis til ethvert "bevis" man møter på. Man burde ikke ta for gitt at noe stemmer før man selv kan gå god for premissene for "beviset". Eventuelt om temaet er komplisert, trenger man selvinnsikt for å vite hvor man kan strekke til, og hvor man ikke kan strekke til. Jeg er ingen økonom, derfor trengs det tillit når jeg velger å stole på utsagn hos renommerte økonomer i den offentlige forvaltningen. Som en som selv har innsikt i utdanningssystemet og har erfaring fra et fagfelt, så har jeg tillit til at kvaliteten på undervisningen er like god på andre fagfelt. Den offentlige forvaltningen i dag er i stor grad styrt av meritokratiske prinsipper, som i korte trekk betyr at de som blir ansett er høyt kvalifiserte med ekspertkompetanse innenfor et område.

I USA, selv med utbredt lobbyism, så vil jeg se for meg at ansettelser i det offentlige foregår på lignende måte, men derimot er mediadiskursen full av konspirasjonsteorier og løgner. Det tar ikke lang tid å finne veloverveide argumenter for hvorfor konspirasjonen om pizza-gate er usann, likevel tror flere av Alex Jones' sine tilhengere at det er sant, og han har flere millioner lyttere.

Innenfor vitenskapen krever forskning streng metodikk, og det stilles som oftest krav til at resultatene skal bli det samme om en annen person undersøker det samme og bruker samme metode, i tillegg til det, så blir forskning som oftest vurdert anonymt av fagfeller før publisering.

I dag kan Trump nærmest si hva som helst og millioner av følgere vil tro på det uten et snev av kritikk eller krav om etterprøving av påstandene. Det er problematisk.
Vis hele sitatet...
Problemet er når ekspertene og vitenskapen argumenterer mot hverandre.

Vi ser nå i disse koronatider hvor mange ulike meninger det er, fra eksperter/fagfolk til hvermansen.

Hvem i alle dager har både tid, men også intelligens til å lete frem sannheten?
På samme måte som Trump har tatt æren for mye av det han "arvet" etter Obama,
så vill jo Biden og Demokratene få skylden for mye av det Trump etterlater seg, hvis de skulle vinne
Sist endret av vindaloo; 3. november 2020 kl. 15:18.
Sitat av K-Uche Vis innlegg
Problemet er når ekspertene og vitenskapen argumenterer mot hverandre.

Vi ser nå i disse koronatider hvor mange ulike meninger det er, fra eksperter/fagfolk til hvermansen.

Hvem i alle dager har både tid, men også intelligens til å lete frem sannheten?
Vis hele sitatet...
Poenget er vel ikke at disse ekspertene/vitenskapsmennene er opptatt av å legge fram sannheter, de er opptatte av å finne løsninger på utfordringer. Og der kan forskjellig forskning, utført av ulike mennesker, gi forskjellige forslag til løsninger. Selv om eksperter ikke kan komme til enighet, har de langt mer kredabilitet og et større grunnlag for å uttale seg enn en uten erfaring eller utdanning innen området. Jo mer du kan og lærer om et emne, jo mer innser du at det sjeldent er mulig å prate om en klar og enkel sannhet (løsning). Derfor leter de ikke nødvendigvis etter sannheter. Problemet er når enkeltmennesket uten innsikt og utdanning opplever ekspertene som inkompetente og handlingslammede, fordi de forventer å få servert hva sannheten er og hva som så skal skje videre, også skjer det ikke.

Det du prater om lenger opp i tråden om at alle har forskjellige "sannheter", blir innenfor retorikken kalt virkelighetsbilder, ikke sannheter. EDIT: Sorry, så nå at det ikke var deg som skrev det, men vindaloo.
Sist endret av pmprsrgr; 3. november 2020 kl. 15:33.
Foreløpig vinner er Jim Carrey som Biden på SNL.
God Valgnatt!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Sjansen for at valresultatet vert omtvista er 100%. Det er allereie i gong.

Oddsen for at det på magisk vis skulle ta slutt i kveld er 0.
Vis hele sitatet...
Betyr det at det er null vits å sitte oppe i natt og følge med? Ingenting blir avgjort i natt uansett?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Betyr det at det er null vits å sitte oppe i natt og følge med? Ingenting blir avgjort i natt uansett?
Vis hele sitatet...
Nei. Florida skal vistnok vere rimeleg kjappe dersom det ikkje er svært jamt resultat, og ligg på østkysten, så dei stenger tidleg. Om Biden vinn Florida er det så tung delstat at det skal ekstremt mange rare utfall til før Biden taper.
Wow, dette blir jevnt. Wisconsin flippes blå? Forstår jeg det riktig blir det kanskje Michigan som avgjør alt. Hold dere fast folkens
R.i.p 23.04.2021
Ostepopen vinner garantert igjen...
Vi starter med at Trump har 3-10% sjanse til å vinne, og ender med at han ligger så godt an?


Jeg syns det har vært slitsomt å se NRK navigere Trumps relative suksess, selv om jeg støtter demokratene.

Den sjanse man levnet han i lang tid er både rart skalert ifht at presidenter ofte blir gjenvalgt, og hvordan valget i seg selv fremsto.

Hvis han blir gjenvalgt gjør det for meg at mye vi har lest og blitt fortalt på norsk sokkel fremstår enda mindre sikkert og enkelt, folk vil la seg rive med av hans skinnkamp mot establishment elitene, de urbane, etc, slik den fremstår,
uavhengig av hva som er sant.

Nei jeg tror Trump har vunnet allerede, og at han representerer politikken i fremtiden også. Og når denne type politikk og korrupsjon ønsker seg til Norge, vil den finne fantastisk plantejord å vokse i.

Populismen er og blir enormt mektig, og det å spille på følelser fortsatt en sikker vei til politisk makt

Vi har så lite å stille opp med ovenfor den.
Her i Norge er økonomi også viktigere enn klassebevissthet og utjevning. Vi kan også sette miljø foran penger
Sist endret av meaculpaUIO; 4. november 2020 kl. 13:14.
Som utenforstående uten verken stemmerett eller tilknytning på noe vis
må jeg allikevel si at jeg hadde håpet på noe annet en dette.
Trodde oppriktig at de siste par årene" med bla. annet fokuset på miljø
og Black Lives Matter at vi kanskje skulle se en endring.

Trump bryter sånn omtrent med det meste av hvordan jeg selv har prøvd å leve.

Uansett hvordan dette går så har han fått flere stemmer en i 2016 og veldig, veldig mange
må jo derfor rett å slett syns at det han gjør er bra. Valg er valg.
Tror nok amerikanerne har et annet forhold tll Trumpen enn oss nordmenn. Flere amerikanere bosatt I Norge forteller om en svært negativ vinkling rundt Trump i media.

Er litt som 2016. Trump vil neppe ha noen mulighet. Men det viser seg at karen har et eller annet amerikanerne setter pris på...
Holder en knapp på at Biden vinner tilslutt- men men trodde Hillary skulle vinne i 2016 også..
Ser ut som om det er mulig for Biden å ta dette,
men vi kommer jo ikke utenom at oppslutning rundt Trump
ikke bare er formidabel men tydeligvis også har økt de siste 4 år.

Og å vinne etter 4 år med Trump styre...
det er ikke sikkert det er noen god situasjon å havne i for Demokratene.
Blir mye de kommer til å få skylden for nå.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
Nei jeg tror Trump har vunnet allerede, og at han representerer politikken i fremtiden også. Og når denne type politikk og korrupsjon ønsker seg til Norge, vil den finne fantastisk plantejord å vokse i.
Vis hele sitatet...
Det spørs. Det nærmeste vi kommer Trump-politikk i Norge er
vel etter alt å dømme deler av FrP, slik som Listhaug og Helgheim.

Splittelsen og politisk tilhørighet i USA virker å være basert på
verdier vi her i Norge har mer enighet om, slik som våpen, synet
på abort og religiøsitet. Altså, det er nok sikkert nordmenn som
mener at Trump er sendt fra oven, men jeg tviler på at de er
mange nok til å ha stor konsekvens for politiske valg her.

Jeg mener Canada er lettere å sammenligne oss med.

Når det gjelder situasjonen i USA akkurat nå, tenker jeg med
gru på hvordan Trump-leiren kan komme til å håndtere et valgnederlag.
De har hamstret våpen i bøtter og spann. Når en så uegnet
person som Trump kan bli president i USA, fins det sannsynligvis
en del folk der ute som er verre enn ham.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Splittelsen og politisk tilhørighet i USA virker å være basert på
verdier vi her i Norge har mer enighet om, slik som våpen, synet
på abort og religiøsitet. Altså, det er nok sikkert nordmenn som
mener at Trump er sendt fra oven, men jeg tviler på at de er
mange nok til å ha stor konsekvens for politiske valg her.
Vis hele sitatet...
Jeg tror og mye av splittelsen kommer av det politiske systemet dems. De har et "first past the post" eller som de i media har likt å kalle "winner takes all" i valgsendingene i år. Dette er et system som naturlig vil propagere til et 2 parti-system og skape splittelse fordi man blir stående i hver sin camp - og når du taper så taper du "alt".

I norge har vi et system hvor regjeringen bygges av flere partier. Det betyr at små partier faktisk gjør en forskjell (til stor frustrasjon for mange). Men det fine er at det gjør at man kan ha et politisk system som faktisk kan farge alle de ulike meningene folk har i et demokrati. Siden det er fler partier å velge i - og stemmen din er ikke bortkastet om du stemmer på et lite parti.
Innvendingen blir at høyrepopulistiske partier kan vokse seg enormt sterke, spille på frykt og splittelse. Historisk sett er dette hevet over enhver tvil.

At vi ikke ser for oss hvordan det kunne skje på norsk, viser mest at vi mangler et blikk for det.

Norsk overmot å tro at det ikke kan skje med oss?
Fins så mange land å peke på.
Er vi bedre enn dem?
Sist endret av meaculpaUIO; 4. november 2020 kl. 19:09.
Hele dette valget har vært et shitshow, selvom det ikke er over enda. det kan se ut til at Biden kan vinne på håret, men jeg skal fortsatt la være å være skråsikker på noe som helst. Siden kronargumentet til Trumpsupportere er økonomi så tenker jeg kanskje at Covid 19 og implikasjonene rundt det er en het potet der nede og noe veldig mange amerikanere har lyst til å feie under teppet for å redde den. Tross i et ekstremt høye dødstall, flyktningbarn i bur and all that jazz. Politikk i statene er ikke mye å skryte av og det gjelder også for demokrater for å si det sånn.
Sitat av equimanthorn Vis innlegg
Hele dette valget har vært et shitshow, selvom det ikke er over enda. det kan se ut til at Biden kan vinne på håret, men jeg skal fortsatt la være å være skråsikker på noe som helst. Siden kronargumentet til Trumpsupportere er økonomi så tenker jeg kanskje at Covid 19 og implikasjonene rundt det er en het potet der nede og noe veldig mange amerikanere har lyst til å feie under teppet for å redde den. Tross i et ekstremt høye dødstall, flyktningbarn i bur and all that jazz. Politikk i statene er ikke mye å skryte av og det gjelder også for demokrater for å si det sånn.
Vis hele sitatet...
Ja det er lett å glemme ting når det skjer såpass mye dritt.
Mange har nok allerede glemt dette du nevner, at USA tvangs separerte barn helt ned i spedbarnsalder
i fra foreldrene deres og buret de inne.
Det tror jeg også, det har jo mye å gjøre med at han driter seg ut så ofte og så hardt at vi er blitt vant til det ja, hele vesten kollektivt sett. Tenk deg hvis en norsk politiker hadde gjort bare en til en håndfull av alt det gale han her har gjort. Hadde vært skandale, men siden det er så langt borte og skjer så hyppig så tror jeg det ikke klarer å feste seg i folks kollektive bevissthet på samme måte, så tydeligvis en strategi som funker bedre enn forventet.
Sist endret av equimanthorn; 4. november 2020 kl. 23:12.
Ja det er sånn jeg også tenker.
Prøver og oversette ting som skjer der borte til Norske forhold noe ganger.
Det blir fort helt sprøtt.
Tenke deg om Erna hadde blitt tatt i grov løgn mange hundre ganger og at hun
twitret utenlandske statsoverhoder som om hun var et lite barn...
Velgere har flere steder meldt om at de blir gitt tusj (sharpie) ved stemmelokalene. Av funksjonærene. Noe som fører til at stemmeseddelen deres blir forkastet.
Folk som gir kulepenner til de som går for å stemme etter dem sier funksjonærene gjemmer disse og til og med sier direkte til folk at de må bruke tusjene.
Det er godt mulig det trikses litt ja.
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Velgere har flere steder meldt om at de blir gitt tusj (sharpie) ved stemmelokalene. Av funksjonærene. Noe som fører til at stemmeseddelen deres blir forkastet.
Folk som gir kulepenner til de som går for å stemme etter dem sier funksjonærene gjemmer disse og til og med sier direkte til folk at de må bruke tusjene.
Det er godt mulig det trikses litt ja.
Vis hele sitatet...
Ikke gidd dette vaset her. Sharpies brukes fordi blekket tørker raskt, det er ingen stemmer som forkastes grunnet det.
Sitat av meaculpaUIO Vis innlegg
I
At vi ikke ser for oss hvordan det kunne skje på norsk, viser mest at vi mangler et blikk for det.
Vis hele sitatet...
Vel, kan være greit å ta med noen faktorer som skiller Norge fra USA.
De er f.eks. over 65 ganger så mange som oss. De har en befolkning
som etnisk og kulturelt sett er langt mer varierende enn hos oss.

I tillegg har de en historie som er veldig ulik vår. USA er en relativt
ung nasjon. Den er også bygd på andre prinsipper enn Norge.

Norge er i det hele tatt langt mer homogent enn USA.

Men jeg tror at vårt lave befolkningstall har veldig mye å si.
Vi er et transparent samfunn, og lett oversiktlige.
Vårt folketall er ikke større enn en middels amerikansk storby.
Sitat av Blåskimmelost Vis innlegg
Ikke gidd dette vaset her. Sharpies brukes fordi blekket tørker raskt, det er ingen stemmer som forkastes grunnet det.
Vis hele sitatet...
Ja visst. Det er bra de snudde på det. Hadde de sikkert ikke gjort hadde det ikke kommet fram i lyset slik.
Sitat av PVestlandia Vis innlegg
Vel, kan være greit å ta med noen faktorer som skiller Norge fra USA.
De er f.eks. over 65 ganger så mange som oss. De har en befolkning
som etnisk og kulturelt sett er langt mer varierende enn hos oss.

I tillegg har de en historie som er veldig ulik vår. USA er en relativt
ung nasjon. Den er også bygd på andre prinsipper enn Norge.

Norge er i det hele tatt langt mer homogent enn USA.

Men jeg tror at vårt lave befolkningstall har veldig mye å si.
Vi er et transparent samfunn, og lett oversiktlige.
Vårt folketall er ikke større enn en middels amerikansk storby.
Vis hele sitatet...
Jeg har lest deg i årevis og alltid likt postene dine, og føler jeg må si dette først, før jeg spør deg hvordan jeg skal skille ut norsk "overlegenhet", hubris fra det du beskriver?

Er vi beskyttet fra høyrepopulistiske krefter i Norge, så mye mer enn USA?

Jeg føler at argumentet blir: Norge er så bra, det kan ikke skje oss pga våre særtrekk,

Men såklart det skjer med amerikanerne?

Det blir "den andre" for meg. At mennesker er så forskjellige og amerikanske samfunnet så eget og annerledes enn Norge.
De drikker lys pils, de er glade i olje og rikdom, de ønsker å være viktige i verden, og hvor hen jeg går så syns jeg ikke folk er så annerledes fra hverandre.
Banalt kanskje.

Mer forener enn det splitter oss, og de viktigste negative effektene i USA, kan skje i variert grad i Norge også
Sist endret av meaculpaUIO; 5. november 2020 kl. 02:28.
Jeg kan ikke si jeg er spesielt imponert over hvordan Trump har oppført seg de siste døgnene. Å prøve å stoppe opptellingen var teit gjort. Heller ikke så fornøyd over hvordan han har oppført seg på Twitter.

Ser ut som Biden vinner, så gratulerer. Selv om det er litt tidlig å si tror jeg ikke han har sjans til å to i land dette her.
Herregud, var vi ikke ferdig med Arizona??
Det har vært skittent hele tiden, men nå drar det seg til.
Både Trump og sønnen hans drar rundt og hevder valgfusk and what not.
Sist endret av vindaloo; 5. november 2020 kl. 09:32.
Sitat av Ed Is A Portal Vis innlegg
Ser ut som Biden vinner, så gratulerer. Selv om det er litt tidlig å si tror jeg ikke han har sjans til å to i land dette her.
Vis hele sitatet...
Jeg tror også det går den veien, men sjans har han. Hvis Biden skal vinne kun på Nevada nå, så er det i morgen kveld før vi vet det.

Ikke at sirkuset på noen måte er over da. Dette flytskjemaet her gjorde ingenting for å berolige meg om at prosessen er i gode hender:
https://www.vg.no/spesial/2020/presi..._content=row-8

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis Biden skal vinne kun på Nevada nå, så er det i morgen kveld før vi vet det.
Vis hele sitatet...
Eh, ikveld, mener jeg. Jeg trodde helt seriøst det var onsdag i dag helt til nå.
Sist endret av *pi; 5. november 2020 kl. 10:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er verre en som så *pi.
Det er 2016 og dette blir din Groundhog Day.
Du fanget i dette valget forever
Vilt at en sittende president pusser tilhengermobben sin på stemmetellerene. Er helt rystet.
Sist endret av Purgatorio; 5. november 2020 kl. 12:03.
Hva er egentlig greia med " å stanse" opptellingen?
Hva skal være godt for.
Mener de at samme stemme er telt flere ganger?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av vindaloo Vis innlegg
Hva er egentlig greia med " å stanse" opptellingen?
Hva skal være godt for.
Mener de at samme stemme er telt flere ganger?
Vis hele sitatet...
Nei, dei meiner at stemmer til Biden ikkje skal teljast.

Ja, sånn heilt seriøst er det akkurat det dei meiner. Pennsylvania starta ikkje oppteljing av nokon stemmer før etter at vallokala var stengt 3. november. Det inkluderte poststemmer. Valdagsstemmene var kjapt gjort å telje opp - og republikanske. Det har samanheng med at Trump advarte mot poststemmer i forkant også viare.

Demokrater stemte i stor grad via post, og det er dei som vert talde opp no. Difor snur staten seg frå republikansk på valnatta, til meir og meir demokratisk no - fordi stemmer som i utgangspunktet er demokratiske vert talt opp sist.

I Ga har du litt av det samme. I tillegg er det storbyane, områda rundt t.d. Atlanta, som mangler flest stemmer rapportert. Dei er tungt demokratiske i utgangspunktet. Det liker sjølvsagt ikkje Trump.

Difor lager han eit narrativ om at det er falske stemmer lagt til av deep state for å sikre Biden sigeren.

Det vi er vitne til er forsøk på statskupp.

Sitat av Arex_x Vis innlegg
Ja visst. Det er bra de snudde på det. Hadde de sikkert ikke gjort hadde det ikke kommet fram i lyset slik.
Vis hele sitatet...
Snudde?

Historia er oppspinn frå ende til annan, og eit forsøk på å svekke legitimiteten til valet.
Sist endret av vidarlo; 5. november 2020 kl. 12:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.