Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 3035
Hei, etter universitetet stengte har alle mine rutiner og evner til å holde struktur og jobbet med større oppgaver gått rett i dass. Tidligere har jeg sett på studiene som en jobb og gjort alt på universitetet, som har fungert utmerket.

Har en ADHD-diagnose og har krav på noe tilrettelegging fra universitetet, som er mer enn nok sammen med de vanlige rammene, men det strekker ikke til nå.

Noen som vet om hvordan jeg kan finne noen som kan hjelpe meg med å skrive semesteroppgaven til EXPHIL-faget som skal leveres inn i mai? Ideelt sett noen som kan gi meg tett oppfølging for å få startet på oppgaven, men begynner nå å bli desperat nok til at jeg vurderer å betale noen for å skrive den for meg om det er mulig.

Mvh
Fortvilet student
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Hei, etter universitetet stengte har alle mine rutiner og evner til å holde struktur og jobbet med større oppgaver gått rett i dass. Tidligere har jeg sett på studiene som en jobb og gjort alt på universitetet, som har fungert utmerket.

Har en ADHD-diagnose og har krav på noe tilrettelegging fra universitetet, som er mer enn nok sammen med de vanlige rammene, men det strekker ikke til nå.

Noen som vet om hvordan jeg kan finne noen som kan hjelpe meg med å skrive semesteroppgaven til EXPHIL-faget som skal leveres inn i mai? Ideelt sett noen som kan gi meg tett oppfølging for å få startet på oppgaven, men begynner nå å bli desperat nok til at jeg vurderer å betale noen for å skrive den for meg om det er mulig.

Mvh
Fortvilet student
Vis hele sitatet...
Prat med medstudenter eller venner på studiet og spør om råd og innspill. Ingen gode tekster har noen sinne blitt skrevet helt alene og det hjelper ofte å åpne opp og få pratet ut. ADHD eller ikke, så er prokrastinering noe alle kan kjenne seg igjen i. Du er hverken den første eller siste som har vært i denne situasjonen og nå med covid-19 tror jeg at vi alle har det ekstra tungt.

Hvilket tema skal du skrive om? Har du en gitt oppgave?

Om du har fått en gitt problemstilling eller oppgave, hvilke momenter MÅ du ha med for å svare på problemstillingen? Det kan være veldig greit å lage en grov skisse over alle momentene du må ha med for å kunne svare på oppgaven.

Men da må du jo også vite hva det er du skal i oppgaven. Skal du redegjøre for noe? Drøfte noe? Bryt ned problemstillingen og finn ut hva det er den vil du skal gjøre helt konkret.

Det er ikke akkurat mangel på pensum i EXPHIL, men det er mye lettere å lese når du vet hva du skal lese og hvorfor. Jeg vil også anbefale deg å bruke god tid på å lese originaltekstene i hovedbøkene fremfor disse EXPHIL på 1-2-3 bøkene.

Husk, det er bedre å gjøre litt hver dag enn ingenting. Sett på timer på mobilen på 15-20 minutter og på denne tiden SKAL du lese og ingenting annet. Når timeren ringer har du lov til å slappe av og puste ut i noen minutter før du gjør det samme igjen. Kast også fra deg mobilen i pausen, og les gjerne med ørepropper slik at du får ro. Fjern alle distraherende elementer i næromgivelsene (som f.eks. å sitte ved et vindu)

Jeg har aldri blitt diagnostisert for noe som helst, men jeg vet at jeg jobber ekstremt sakte og blir lett distrahert. Da hjelper det meg å ta små økter flere ganger om dagen fremfor å lade opp til en stor økt som bare knekker vilja da jeg innser at jeg ikke klarer å innfri.
Sist endret av pmprsrgr; 20. april 2020 kl. 13:39.
Pubestache
Snilepisk's Avatar
Trådstarter
Kan si så mye som at oppgaven omhandler deler av filosofien til Descartes og David Chalmers.

Takk for gode tips, men er allerede på det meste beskrevet, er i dialog med veiledere for å få ting til å fungere best mulig. Har en oppgave jeg har satt meg inn i og skrevet en disposisjon til, ved bruk av pensum i boka og en del anbefalt tilleggs-litteratur jeg har lagret eller skrevet ut. Problemet er tre andre fag med løpende innleveringer til og med dagen semesteroppgaven skal leveres, i tillegg til undervisning og obligatoriske nett-møter, overbevist om at jeg hadde trengt en form for kontinuerlig oppfølging eller samarbeid for å få til akkurat denne oppgaven.

Jeg vet hvordan jeg skal få til en solid oppgave, men ikke med det tidspresset, arbeidsmengden og de ikke-eksisterende rammene jeg har nå uten at det går på bekostning av karakterer i andre fag jeg har, alternativet til å finne personen jeg er ute etter nå er å ta faget på nytt ved et seinere semester.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Jeg vet hvordan jeg skal få til en solid oppgave, men ikke med det tidspresset, arbeidsmengden og de ikke-eksisterende rammene jeg har nå uten at det går på bekostning av karakterer i andre fag jeg har, alternativet til å finne personen jeg er ute etter nå er å ta faget på nytt ved et seinere semester.
Vis hele sitatet...
Beklager å måtte si det, men velkommen til høyere utdanning.

Tidspress, arbeidsmengde og mangel på rammer kommer bare til å øke jo lenger du kommer inn i studieløpet, korona eller ei.
Gå ut ifra at dette blir verre jo lengre unna introduksjons-fagene du kommer. Det er nå du må finne måter å studere på som funker for deg.

For meg var universitetet et sjokk, men jeg tilpasset meg etter et par semestre.
Fant studieteknikker som funket for meg, og lærte meg å jobbe sammen med medstudenter for å øke vårt felles læringsutbytte.
Tror høyere utdanning kan bli meget trasig å komme seg gjennom for den som ikke evner dette.

Grunnet korona har jeg nå strevd fælt med hjemmekontor. Helt til jeg kom på å lage en Zoom-basert skrivegruppe.
Her møter jeg mine kolleger til avtalt tid og vi tar en runde med diskusjon før vi demper samtalen og sammen jobber hver for oss i pomodoro-intervaller.
På slutten av dagen kan vi ta en oppsummering.

Dette funker på akkurat min hjerne fordi—
  1. Det gitt meg konkrete rammer og tidsfrister å forholde meg til.
  2. Intervall-jobbing gir meg en følelse av å konkurrere med meg selv/klokka, noe som skjerper sansene.
  3. Gjør at jeg ikke føler meg så alene.
  4. Gjør meg "ansvarlig" ovenfor andre. Kjenner på en viss plikt/stahet/ærekjærhet for å holde det jeg har lovet. Så hvis jeg sier til noen at jeg skal skrive 100 ord, så gjør jeg det.
  5. Bryter ned arbeidsmengden i små håndterlige biter. Ting blir ikke så overveldende.
  6. Tvinger med til å jobbe jevnt og trutt. Noe som ofte gir det beste resultatet og gjør at du husker bedre i en akademisk setting.
Blir lett avsporet når jeg jobber på data, så for å hjelpe meg med å holde meg i skinnet har jeg også brukt Habitica og FocusMe i årevis.
Finnes sikker flere hundre apper med liknende funksjon. Finn dem som passer deg og dine behov.

Husk, en dårlig karakter er ikke verdens undergang. Det begynner å bli noen år siden nå, men for meg telte ikke ex-phil-karakteren på snittet.
Så en behøvde egentlig bare å stå for å kunne fortsette.

Mitt råd er å gå ut i fra at ADHD fortsatt blir et problem og at rammene blir atter løsere.
Med dette i bakhodet, gjør ditt beste ut av situasjonen nå, og lag deg en slagplan til høsten og framtidige studier.
Skulle gjerne tatt oppgaven din om du tok regnskapet mitt

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å få orden på arbeidsdagen når de normale strukturene forsvinner. ADHD gjør det vel ikke bedre.

Det er ikke så mye annet å si enn at du må prøve å lage gode rutiner for deg selv. Ryddig sted å sitte, faste klokkeslett, ting du skal ha gjort før pause/belønning. Vi kan ikke hjelpe deg så mye med den biten. Om det er spesifikke faglige spørsmål så er det sikkert mange her som gjerne blir med på en filosofidiskusjon, inkludert undertegnede, men jeg er redd det tar mer tid for deg enn det gir matnyttige innspill.

Så er det vel sånn at lista må ligge litt lavere akkurat nå. ExPhil‐karakteren er vel ikke det som kommer til å velte den akademiske karrieren din akkurat. Kom deg gjennom det, få det gjort, det er bra nok det. Det er mye som bare er bra nok rundt i de tusen hjem(mekontor) for tiden.
Pubestache
Snilepisk's Avatar
Trådstarter
Takk for velkomsten, og noen solide tips men dette er ikke første gangen jeg studerer og jeg vet hva som må til for at jeg skal fungere i en studiesituasjon, og for meg innebærer dette i hovedsak å bruke "arbeidsdager" på universitetet, møte opp uansett om det er noe på planen eller ikke og blir der til en fastsatt tid.

Det mentale med å komme seg ut døra og til et fast sted å jobbe på gjør underverker, og jeg trenger ikke særlig til rammer utover dette for å fungere strålende, som jeg gjorde frem til mars og har fint taklet å ta flere fag enn studiet legger opp til. Har ignorert problemene mine med å arbeide hjemme til nå fordi jeg følte jeg hadde delvis løst dem, og har for første gang i mitt liv det siste året klart å arbeide med ting hjemme, men det har da vært spontant og i mindre mengder for å finpusse/fullføre ting i god tid før frister.

Jobber også mye med andre på universitetet, men det har i stor grad falt gjennom nå selv med forsøk på online-løsninger.

Karakteren i EXPHIL teller heldigvis ikke, men det er andre fag jeg er bekymret for karakteren i, og bekymret for å ikke danne gode nok kunnskapsmessige grunnlag å bygge på i kommende semestre.

Men ellers takk for nyttige lenker og tips, bruker et program som heter Cold Turkey som har potensiale til å fungere om det mentale er mer på plass, og som gjør mye av det samme som det du linker til.

Sitat av *pi Vis innlegg
Skulle gjerne tatt oppgaven din om du tok regnskapet mitt

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å få orden på arbeidsdagen når de normale strukturene forsvinner. ADHD gjør det vel ikke bedre.

Det er ikke så mye annet å si enn at du må prøve å lage gode rutiner for deg selv. Ryddig sted å sitte, faste klokkeslett, ting du skal ha gjort før pause/belønning. Vi kan ikke hjelpe deg så mye med den biten. Om det er spesifikke faglige spørsmål så er det sikkert mange her som gjerne blir med på en filosofidiskusjon, inkludert undertegnede, men jeg er redd det tar mer tid for deg enn det gir matnyttige innspill.

Så er det vel sånn at lista må ligge litt lavere akkurat nå. ExPhil‐karakteren er vel ikke det som kommer til å velte den akademiske karrieren din akkurat. Kom deg gjennom det, få det gjort, det er bra nok det. Det er mye som bare er bra nok rundt i de tusen hjem(mekontor) for tiden.
Vis hele sitatet...
Setter stor pris på den fornuftige positiviteten din, trengte den.

Det er vel ikke utenkelig for at terskelen for å ikke stryke havner litt lavere nå
Sist endret av Snilepisk; 20. april 2020 kl. 15:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Karakteren i EXPHIL teller heldigvis ikke, men det er andre fag jeg er bekymret for karakteren i, og bekymret for å ikke danne gode nok kunnskapsmessige grunnlag å bygge på i kommende semestre.

Setter stor pris på den fornuftige positiviteten din, trengte den.

Det er vel ikke utenkelig for at terskelen for å ikke stryke havner litt lavere nå
Vis hele sitatet...
Nå må du først og fremst få inn oppgaven, så får du ta bekymringen med kunnskapshull senere. Nytter ikke å være perfeksjonist hele tiden (lett å si, ja). Første ting først, helheten faller på plass etterhvert. Lykke til
Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Det er vel ikke utenkelig for at terskelen for å ikke stryke havner litt lavere nå
Vis hele sitatet...
Det skulle man jo nesten tro, det er jeg enig med deg i. Dessverre er ikke alltid de emneansvarlige enige i dette.

Jeg håpte også dette skulle bety at det skulle bli lettere å stå i fagene, men i enkelte av fagene mine så er terskelen for ståkarakter hevet til det som ville vært hhv. C og D på en vanlig bokstavskala. I resten av fagene er terskelen uendret (dvs E = bestått). Ingen av fagene har blitt lettere å stå i. Nå aner jeg selvfølgelig ikke hvordan det er med dine fag og ditt universitet, da, så det kan jo hende dere er heldigere!

Har dessverre ikke noen gode råd til deg, men ser heldigvis at du har fått mange over her. Håper det ordner seg. Det klarer du!

Lykke til!