Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 6659
Heisann.

Jeg har en situasjon med stemoren til barnet mitt, der stemoren har innstallert en overvåknings-app på telefon til barnet mitt på 10 år. Uten min eller mitt barn sitt viten. (Jeg vet dette da både jeg og barnet mitt ble sitért ordrett av henne på en samtale vi hadde fortrolig.)
Det overvåkes sms, innkommende og utgående anrop, og alle aktiviteter på Snapchat. Jeg vet hun bryter mange lover når det kommer til Barnekonvensjonen og barns rett til privatliv, men jeg får dessverre ikke hjelp fra verken advokat, barnevern eller andre innstanser. Får bare beskjed om å "snakke med henne".

Dette hjelper lite, da dama både nekter ovenfor meg og barnet mitt at en sånn app er innstallert. Enda vi har flere bevis på det. Blant annet der hun hadde fått med seg ting mitt barn hadde sagt om henne i fortrolighet til meg, som hun konfronterte barnet mitt med.

Når ungen min skal være hos meg, får hun ikke ta med seg mobilen. (Sikkert av frykt for at appen skal bli funnet og fjernet?)

Så nå lurer jeg på; om barnet mitt logger seg på f.eks Snapchat-kontoen sin på en annen enhet, får stemora likevel med seg alt? Går det på konto eller selve enheten man er logget på, denne overvåkingen?

Syns det er ekkelt å tenke på at hun ikke bare tråkker over mitt barn sitt privatliv, men også de barnet mitt har kontakt med......

Er det noen annen finurlig måte jeg kan få en stopp på dette på?

Takker for alle svar!
Sist endret av Wasabi; 18. november 2019 kl. 05:14.
Så lenge hun ikke har passordet så burde det holde med å bytte til en ny telefon.
Hei Wasabi, lei situasjon dette.

Anbefaler deg å ikke mate trollet ovenfor her, det kommer sikkert mer saklige svar fra andre utover dagen.

Om det du sier er tilfellet, så er det nok brukt en app som kan installeres "skjult", enten gjennom admin konto på telefonen eller ved at telefonen er "roota".
Vanskelig å si spesifikt da det er forskjeller på Android og iPhone samt alder på tlf osv.

Et bytte av telefon bør nok løse problemet, men det skader jo ikke å lage ny bruker osv.


Angående gaslightingen din, Dough :
Ja, det er bra å bry seg om hva ungene driver på over nettet, men spionasje i stor stil og hemmelighold av dette..? Er det en god løsning i dine øyne?
Selv når spioneringen da involverer andre personer rundt dette barnet også?
Da uten å verken informere eller involvere biologisk forelder?

Hmm, veit ikke om jeg er enig i den as.
Kommunikasjon er en fin ting skal du se.


Uansett, lykke til OP! Hold oss oppdatert.
Var jeg deg ville jeg sent datatilsynet en mail for moro skyld å hørt hva dem mente om saken.
Kanskje spandert en ny brukt telefon til barnet og hatt noen samtaler om nettvett også
Sist endret av Delucidal; 18. november 2019 kl. 07:23.
Hei Wasabi. Jeg vil bare gi deg min støtte i forhold til Dough sine poster. Jeg skjønner ikke hva han driver med, det henger ikke på greip. Lykke til!
Hva sier faren om dette her da? Hvis det er han som har kjøpt telefonen ville jeg nok bare skaffet en ny telefon til ungen og gjort hun oppmerksom på å bruke låsen så de ikke får tuklet med den telefonen også.
Wasabi
Trådstarter
15 2
Sitat av Delucidal Vis innlegg
Hei Wasabi, lei situasjon dette.

Anbefaler deg å ikke mate trollet ovenfor her, det kommer sikkert mer saklige svar fra andre utover dagen.

Om det du sier er tilfellet, så er det nok brukt en app som kan installeres "skjult", enten gjennom admin konto på telefonen eller ved at telefonen er "roota".
Vanskelig å si spesifikt da det er forskjeller på Android og iPhone samt alder på tlf osv.

Et bytte av telefon bør nok løse problemet, men det skader jo ikke å lage ny bruker osv.


Angående gaslightingen din, Dough :
Ja, det er bra å bry seg om hva ungene driver på over nettet, men spionasje i stor stil og hemmelighold av dette..? Er det en god løsning i dine øyne?
Selv når spioneringen da involverer andre personer rundt dette barnet også?
Da uten å verken informere eller involvere biologisk forelder?

Hmm, veit ikke om jeg er enig i den as.
Kommunikasjon er en fin ting skal du se.


Uansett, lykke til OP! Hold oss oppdatert.
Var jeg deg ville jeg sent datatilsynet en mail for moro skyld å hørt hva dem mente om saken.
Kanskje spandert en ny brukt telefon til barnet og hatt noen samtaler om nettvett også
Vis hele sitatet...
Tusen takk for støtte, og ikke minst gode råd. Setter jeg pris på!

Sitat av Utenforboksen Vis innlegg
Hei Wasabi. Jeg vil bare gi deg min støtte i forhold til Dough sine poster. Jeg skjønner ikke hva han driver med, det henger ikke på greip. Lykke til!
Vis hele sitatet...
Tusen takk. Ble ganske satt ut jeg også....

Sitat av ruskelusk Vis innlegg
Hva sier faren om dette her da? Hvis det er han som har kjøpt telefonen ville jeg nok bare skaffet en ny telefon til ungen og gjort hun oppmerksom på å bruke låsen så de ikke får tuklet med den telefonen også.
Vis hele sitatet...
Faren gir regelrett eff.....har vært på tanken å kjøpe ny tlf ja....takk for tips!
Sist endret av Wasabi; 18. november 2019 kl. 07:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis trådene mine skal slettes så regner jeg med at moderator er voksen nok til å slette alle oppfølginger og videre svar til meg så jeg holde meg unna disse intrigene til foreldrene.

Jeg hadde blant annet lagt ut en link fra Barneombudet på 13 årsgrense for sosiale medier.

https://barneombudet.no/dine-rettigh...osiale-medier/
Wasabi
Trådstarter
15 2
Hold deg unna tråden min da. Problem solved.

Så slipper du å være med på "intrigene".
Sitat av Dough Vis innlegg
Hvis trådene mine skal slettes så regner jeg med at moderator er voksen nok til å slette alle oppfølginger og videre svar til meg så jeg holde meg unna disse intrigene til foreldrene.

Jeg hadde blant annet lagt ut en link fra Barneombudet på 13 årsgrense for sosiale medier.

https://barneombudet.no/dine-rettigh...osiale-medier/
Vis hele sitatet...
Det er 13-årsgrense fordi yngre barn ikke skal gi fra seg personopplysninger uten foreldrenes samtykke. Det er altså lov å la ungen din ha snapchat. Hvor lurt det er, er ikke tema i tråden.

Det er uansett helt vanvittig av forelder/steforelder å avlytte samtaler barnet har med den andre forelderen sin, uten at denne engang får vite det. Det er ufattelig langt over streken.
Wasabi
Trådstarter
15 2
Sitat av *pi Vis innlegg
Det er 13-årsgrense fordi yngre barn ikke skal gi fra seg personopplysninger uten foreldrenes samtykke. Det er altså lov å la ungen din ha snapchat. Hvor lurt det er, er ikke tema i tråden.

Det er uansett helt vanvittig av forelder/steforelder å avlytte samtaler barnet har med den andre forelderen sin, uten at denne engang får vite det. Det er ufattelig langt over streken.
Vis hele sitatet...
Takk!! Det mener jeg også. Det er et overgrep og mange brudd på lover i barnekonvensjonen mtp barns rett til privatliv....og for å "forsvare" min 10-årings bruk av Snapchat, så har det nå seg en gang sånn at vi dessverre lever i et samfunn der det er over nett mesteparten av kommunikasjonen finner sted. Og man skal ikke tro hvor mye press det er på barna å "henge med" i tiden, og utestengelse om man ikke har det ene eller det andre.... Og ja, jeg har hatt en lang og alvorlig samtale med mitt barn om både nettvett, farer ved bruk av sosiale medier, osv....
Når en 10 åring har telefon med sosiale medier så er det helt på sin plass å følge med på hvem vedkommende snakker med. At det da kan inkludere samtaler noen er naive nok til å tro er fortrolige er nettop bare naivt og man burde være takknemlig for at 10åringen ikke snakker med en pedo fra snap.

Det ble også slettet men da finner man rett og slett andre måter å snakke fortrolig med barnet på.
Utenom å være ett massivt tillitsbrudd så er det jo og ulovlig.

Ny telefon er jo nevnt, dyrt men kanskje nødvendig.
Hvis telefonen ikke er rootet så kan det vel holde med en reset til fabrikkinnstillinger. Sjekk ut bruker manual på nett og få ungen ti å gjøre det hjemme selv.

Men det kan ikke være at hun er tilgang til apple kontoen da, hvis det er iphone, da får man jo tilgang til utrolig mye, blant annet meldinger og slikt. Er vel det samme med google konto.

Kan jo bare være overdrevet redsel for mobilbruk, er mye stygt som foregår blant kids. Men installere overvåkning, burde holde med at man skal ha tilgang til tlf når man ber om det. Ellers ryker tlf, det er regelen min, funker greit hos meg.
Wasabi
Trådstarter
15 2
Sitat av Dough Vis innlegg
Når en 10 åring har telefon med sosiale medier så er det helt på sin plass å følge med på hvem vedkommende snakker med. At det da kan inkludere samtaler noen er naive nok til å tro er fortrolige er nettop bare naivt og man burde være takknemlig for at 10åringen ikke snakker med en pedo fra snap.

Det ble også slettet men da finner man rett og slett andre måter å snakke fortrolig med barnet på.
Vis hele sitatet...
Man ønsker da kontakt med sitt eget barn om man er fra hverandre en ukes tid. Da er vel telefon det mest naturlige? Og ingen har noe med hva en mor snakker med sitt barn om. Ikke stemor, ikke venner, naboer eller dama i kassa på Rema. Er noe som heter privatliv. Være seg voksen som barn. Les deg opp om lovene i Barnekonvensjonen. Pedoer på snap var å dra det langt syns jeg. Helt way off tema.

Sitat av tearz83 Vis innlegg
Utenom å være ett massivt tillitsbrudd så er det jo og ulovlig.

Ny telefon er jo nevnt, dyrt men kanskje nødvendig.
Hvis telefonen ikke er rootet så kan det vel holde med en reset til fabrikkinnstillinger. Sjekk ut bruker manual på nett og få ungen ti å gjøre det hjemme selv.

Men det kan ikke være at hun er tilgang til apple kontoen da, hvis det er iphone, da får man jo tilgang til utrolig mye, blant annet meldinger og slikt. Er vel det samme med google konto.

Kan jo bare være overdrevet redsel for mobilbruk, er mye stygt som foregår blant kids. Men installere overvåkning, burde holde med at man skal ha tilgang til tlf når man ber om det. Ellers ryker tlf, det er regelen min, funker greit hos meg.
Vis hele sitatet...
Enig! Man bør ha såpass respekt mellom hverandre at det er bare å be om å få se på tlf, istedet for å med hensikt i hemmelighet innstallere en app som overvåker ALT.....Man viser ikke mye tillit til barnet heller når man gjør det, tenker jeg. Og er det noe barn vokser på, så er det å bli vist tillit til. Og deretter er det enda styggere å sette barnet til veggs og konfrontere det med noe det har snakket fortrolig om med sin mor. Er så himla stygt, spør du meg. Ser flere har anbefalt ny tlf. Og det blir nok å gå til innkjøp av det!
Sist endret av Wasabi; 18. november 2019 kl. 08:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Dough Vis innlegg
Når en 10 åring har telefon med sosiale medier så er det helt på sin plass å følge med på hvem vedkommende snakker med. At det da kan inkludere samtaler noen er naive nok til å tro er fortrolige er nettop bare naivt
Vis hele sitatet...
Mener du det? Altså, en ting er om foreldrene er enige om et sånt regime, og barnet er inneforstått med at det er reglene. Men du mener det er ok at en steforelder aktivt alytter samtaler mellom barnet og mor (hun siterer jo samtalen, så hun hører tydeligvis gjennom, det er ikke bare i tilfelle barnet snakker med en fremmed), og aktivt prøver å skjule det og nekte for at det skjer? Ville du synes det var ok at du ikke fikk snakke med ditt eget barn annenhver uke uten at en annen skulle avlytte deg?

Sitat av Wasabi Vis innlegg
Og deretter er det enda styggere å sette barnet til veggs og konfrontere det med noe det har snakket fortrolig om med sin mor.
Vis hele sitatet...
Det er ikke litt greit en gang. Man kan nesten lure på hva det er hun prøver å skjule, når hun har så behov for å kontrollere deres kontakt. Hva var det hun konfronterte barnet med, var det noe om hvordan h*n har det hjemme hos far og stemor?
Sist endret av *pi; 18. november 2019 kl. 09:02. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg ville bare gått rett til politiet, og muligens datatilsynet, men de vil nok bare si det samme. Dette er helt åpenbart en politisak.

Barn har rett på et privatliv i henhold til barnekonvensjonen, men hvor mye rettspraksis det finnes på teamet stiller jeg meg tvilende til. Men i dette tilfellet snakker vi om, for alle praktiske formål, en helt fremmede person som overvåker telefonen til et barn. Det er likegyldig hvem hun kommuniserer med. Hadde nabokjerringa gjort det så hadde Kripos troppet opp på døra. Du må bare nå frem til de rette folkene, dette er helt absurd.

Og jeg ville byttet passordet på alle kontoene hennes. Det er ikke sikkert hun har installert noe på mobilen, men bare har satt opp sin egen telefon å motta disse meldingene. Hvis du mot formodning skal kjøpe en ny mobil så vil en iPhone være et bedre valg. Det er tilnærmet umulig å installere spionvare på dem.
Wasabi
Trådstarter
15 2
Det er ikke litt greit en gang. Man kan nesten lure på hva det er hun prøver å skjule, når hun har så behov for å kontrollere deres kontakt. Hva var det hun konfronterte barnet med, var det noe om hvordan h*n har det hjemme hos far og stemor?[/quote]

Ja, det var nettopp det...hvordan barnet mitt har det der....hvorav da stemor ga uttrykk for hvor sjokkert hun var over hva jeg sa til mitt barn. Jeg gjorde ikke annet enn å støtte og oppmuntre barnet mitt i en tung situasjon.......

Sitat av *pi Vis innlegg
Mener du det? Altså, en ting er om foreldrene er enige om et sånt regime, og barnet er inneforstått med at det er reglene. Men du mener det er ok at en steforelder aktivt alytter samtaler mellom barnet og mor (hun siterer jo samtalen, så hun hører tydeligvis gjennom, det er ikke bare i tilfelle barnet snakker med en fremmed), og aktivt prøver å skjule det og nekte for at det skjer? Ville du synes det var ok at du ikke fikk snakke med ditt eget barn annenhver uke uten at en annen skulle avlytte deg?

Det er ikke litt greit en gang. Man kan nesten lure på hva det er hun prøver å skjule, når hun har så behov for å kontrollere deres kontakt. Hva var det hun konfronterte barnet med, var det noe om hvordan h*n har det hjemme hos far og stemor?
Vis hele sitatet...
Ja, det var nettopp det...hvordan barnet mitt har det der....hvorav da stemor ga uttrykk for hvor sjokkert hun var over hva jeg sa til mitt barn. Jeg gjorde ikke annet enn å støtte og oppmuntre barnet mitt i en tung situasjon.......

Sitat av Deezire Vis innlegg
Jeg ville bare gått rett til politiet, og muligens datatilsynet, men de vil nok bare si det samme. Dette er helt åpenbart en politisak.

Barn har rett på et privatliv i henhold til barnekonvensjonen, men hvor mye rettspraksis det finnes på teamet stiller jeg meg tvilende til. Men i dette tilfellet snakker vi om, for alle praktiske formål, en helt fremmede person som overvåker telefonen til et barn. Det er likegyldig hvem hun kommuniserer med. Hadde nabokjerringa gjort det så hadde Kripos troppet opp på døra. Du må bare nå frem til de rette folkene, dette er helt absurd.

Og jeg ville byttet passordet på alle kontoene hennes. Det er ikke sikkert hun har installert noe på mobilen, men bare har satt opp sin egen telefon å motta disse meldingene. Hvis du mot formodning skal kjøpe en ny mobil så vil en iPhone være et bedre valg. Det er tilnærmet umulig å installere spionvare på dem.
Vis hele sitatet...
Veldig enig!!! Og tusen hjertelig takk for enormt gode tips!!
Sist endret av Wasabi; 18. november 2019 kl. 09:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Du kan helt klart anmelde. Hvorvidt det er lurt med tanke på konfliktnivået og samarbeid videre må du nesten vurdere. Uansett ville jeg foreslått en tur på familievernkontoret for å få satt noen skap på plass, og kanskje fått pappaen litt på banen. Det er veldig greit med en nøytral tredjepart som vitne i slike diskusjoner. Dere skal jo ha et samarbeid om barnet videre.

Og så ville jeg tatt en ordentlig samtale med ungen om at det alltid er greit og lov å si alt til moren sin, uansett om noen sier at de ikke får snakke om det. Det er uansett en samtale alle foreldre burde ta med barna sine.
Wasabi
Trådstarter
15 2
Sitat av *pi Vis innlegg
Du kan helt klart anmelde. Hvorvidt det er lurt med tanke på konfliktnivået og samarbeid videre må du nesten vurdere. Uansett ville jeg foreslått en tur på familievernkontoret for å få satt noen skap på plass, og kanskje fått pappaen litt på banen. Det er veldig greit med en nøytral tredjepart som vitne i slike diskusjoner. Dere skal jo ha et samarbeid om barnet videre.

Og så ville jeg tatt en ordentlig samtale med ungen om at det alltid er greit og lov å si alt til moren sin, uansett om noen sier at de ikke får snakke om det. Det er uansett en samtale alle foreldre burde ta med barna sine.
Vis hele sitatet...
Helt klart. Gode tips her også. Takk for det. Vi har et veldig nært forhold og det er vel kanskje det stemor føler seg truet av....derav kontrollbehovet.....ikke at det på noe vis unnskylder hennes oppførsel.....
Hei. Er du far eller stefar til dette barnet?

Ser du skrivet ett sted ‘barnet mitt’, samtidig som du skriver at ‘pappa gir eff’. Jeg sliter litt med å forstå din relasjon
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hei. Er du far eller stefar til dette barnet?

Ser du skrivet ett sted ‘barnet mitt’, samtidig som du skriver at ‘pappa gir eff’. Jeg sliter litt med å forstå din relasjon
Vis hele sitatet...
Står vel ganske klart og tydelig i et innlegg at hun er mor til barnet.
Sitat av Mirage Vis innlegg
Står vel ganske klart og tydelig i et innlegg at hun er mor til barnet.
Vis hele sitatet...
Hehe... på freak tror alle at du er mann til du eksplisitt forklarer dem noe annet. Jeg er forelder til et barn, men ikke barnets far.... hvordan i alle dager kan det henge sammen?
Wasabi
Trådstarter
15 2
Sitat av venstrehook Vis innlegg
Hei. Er du far eller stefar til dette barnet?

Ser du skrivet ett sted ‘barnet mitt’, samtidig som du skriver at ‘pappa gir eff’. Jeg sliter litt med å forstå din relasjon
Vis hele sitatet...
Jeg er moren til barnet

Sitat av Wasabi Vis innlegg
Jeg er moren til barnet
Vis hele sitatet...
Faren til barnet gir eff, skrev jeg....

Sitat av *pi Vis innlegg
Hehe... på freak tror alle at du er mann til du eksplisitt forklarer dem noe annet. Jeg er forelder til et barn, men ikke barnets far.... hvordan i alle dager kan det henge sammen?
Vis hele sitatet...
Hehehe...måtte le litt ja....

Sitat av Mirage Vis innlegg
Står vel ganske klart og tydelig i et innlegg at hun er mor til barnet.
Vis hele sitatet...
Thanks
Sist endret av Wasabi; 18. november 2019 kl. 18:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av *pi Vis innlegg
Hehe... på freak tror alle at du er mann til du eksplisitt forklarer dem noe annet. Jeg er forelder til et barn, men ikke barnets far.... hvordan i alle dager kan det henge sammen?
Vis hele sitatet...
Døhhh... adoptert barn vel??
Jeg gikk meg bort når det sto "stemor" i sjette ordet i første innlegg. :-)
Prøv å få fatt i telefonen å lever den inn til noen datakyndige, dersom stemoren faktisk har installert slik spyware på telefonen så hadde jeg flydd ned på politistasjonen og anmeldt det på flekken og om de tar skikkelig tak i det så blir hun ferska
Sist endret av freebird; 19. november 2019 kl. 02:35.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Wasabi
Trådstarter
15 2
Sitat av freebird Vis innlegg
Prøv å få fatt i telefonen å lever den inn til noen datakyndige, dersom stemoren faktisk har installert slik spyware på telefonen så hadde jeg flydd ned på politistasjonen og anmeldt det på flekken og om de tar skikkelig tak i det så blir hun ferska
Vis hele sitatet...
Will do. Så snart jeg får fatt i telefonen. H*n får den ikke med seg når h*n skal hjem til meg. Sikkert av en grunn....redd for at jeg skal finne ut ting.....