Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2763
Det er noen visse lyder i svensk, jeg som nordmann har vanskeligheter for å uttale. For eksempel når dem sier "Vi", "R", "Pen'sio'n"også videre...
Har du noen brukbare tips, så gjerne si ifra
Tenker du på noen spesielle dialekter nå?
Det beste tipset er uansett å øve på uttale. Se svensk TV/film og øv.
Kul att du vill bli bättre på svenska! Jeg vokste opp i Norge med svenske foreldre, og snakker begge språk på morsmålsnivå. Här är några tips:
"Vi" kan på mange steder i landet uttales som på bokmål. Men når du kommer nær Stockholm har de en (u)vane å skvise sammen i-et så det nærmest høres ut som ett j. Prøv å si "vij" med "i" såvidt merkbart mellom v og j, gå littegrann ned i tone ved i og gå tilbake opp under j-delen.
R, mener du lyden "rrr" eller bokstaven "ærr" (på svensk "ärr")?
Rrr er rullende de fleste steder men skarrende lengst i sør, omtrent som i Norge. Ä derimot er vrang for mange nordmenn - den rette lyden for ä er midt imellom æ og e. Gap opp, si æ, la lyden sakte gå over til e, og når tunga befinner seg midt imellom disse har du ä. Muligens får du løfte midten av tunga opp mot ganen litt før det låter riktig.

Jag återkommer om sche-ljudet, måste dra till jobbet nu.

Den berømte sche-lyden, ja. Såvidt jeg vet unik for Sverige, ihvertfall blant germanske språk. Kan staves på en mengde forskjellige måter: sked, dusch, själv, stjäla, chans har alle akkurat samme sche-lyd.
Uttalen er som o eller å, men uten stemme - bruk i stedet pusten for å blåse luft mellom dine lepper for å lage lyden. Prøv deg fram med o eller å som utgangspunkt for å finne det som føles og låter best.
Noen svenske dialekter bruker i stedet den norske skje-lyden, det gjelder særlig i Värmland.
Lycka till med språkträningen, jag svarar gärna på fler frågor i tråden.
Sist endret av GalFisk; 5. juni 2019 kl. 08:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Valencia's Avatar
Trådstarter
3 0
Tusen takk Galfisk! Dette vil hjelpe mye!
No problem. Jeg legger trådabonnering så jag ser om du har flere spm.
Auktion och pension er forresten to til stavemåter for sche-ljud. Tror alle ble med nå, men man vet aldrig.
Valencia's Avatar
Trådstarter
3 0
Hej igjen!
Jag veljäer å skrive på svenska for hvorfor inte? Jag vet det er uffatlig dårlig, men husk at det er svårt! Haha. Legger om til norsk så du forstår litt bedre;
'Sche' lyden føler jeg at jeg mestrer - men 'vi', 'bli', 'meg' osv.. har en lyd tunga mi nekter å lage. Det hørtes veldig dumt ut når jeg prøver å si det, men regner med at det kommer over tid.

Annet enn det lurte jeg på om du har noen anbefalinger annet enn aftonbladet - hvor jeg kan lese mer svensk for å utvide 'ord' kunnskapen i svensk, ( som du sikkert så over att jeg trenger ).
Tack så mycket!
Sist endret av Valencia; 5. juni 2019 kl. 22:51.
Jag har lirat(spelat) counter strike i flera år och jag har lärt mig deras språk genom det. Jag kollar fortfarande på youtube for att lära mig.

Du vet jo hvordan stavanger skarrer? Om du får til det, så får du til den litt lavere enn de så får du til "sche" lyden. Når du skal si ordet meg, så sier du bare mej som en sunnmøring. "Vi", med litt mer vokal på i'en så har du den, bare få det til å høres lavere ut på slutten.
Svensk er et fantastisk språk.
Sist endret av suwoop; 6. juni 2019 kl. 00:24.
Litt usikker på hvilken i/j-lyd du er ute etter, kan du poste opptak av hva du vil si, og hvordan det blir når du prøver? Du kanskje trenger å legge i-en litt lenger frem eller bak på tunga, eller skvise den litt mer mot ganen? Min svenske i er litt lenger fram og litt mer skvist enn min norske fra østlandet.