Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 11870
Train writing i Oslo. Vet ikke om denne videoen har blitt delt her tidligere men så den nå, tenkte jeg kunne dele den. https://vimeo.com/122550650
Enjoy, skadefro

Har ingenting med videon å gjøre men nå som jeg er inne på det. Hvor mye tid legger politiet inn på slikt som dette ? Og hvor lett hadde dem eventuelt fått tak i / straffet "gjerningsmennene" ?
Sist endret av Skadefro; 6. august 2015 kl. 12:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Drittunger, dette koster oss masse penger. Ikke at jeg selv synes det nødvendigvis er stygt, men det blir uansett fjernet og det er hærverk som svært få andre en de som gjør det liker og ALLE andre må betale for. Dere gir taggere et dårlig rykte.

Edit: Få opp lovlige vegger i hele Oslo.
Sist endret av random42099; 6. august 2015 kl. 13:10.
Jeg har ingenting med tagging å gjøre, syntes kun at videoen var interessant. Jeg tenker det er rart dem ikke er blitt da de har holdt på over en lengre periode.
Åh, jeg elsker graffiti.

Tenker politiet tar bilder og skriver ned gatenavn ("tags"), og spaner på områder som er notoriske for skriving. Ikke nødvendigvis politiet selv, men sikkerhetsfolk; Securitas og lignende.

I perioder vel og merke, ikke noen kontinuerlig greie. Det har de ikke ressurser til.
Sist endret av Tawon; 6. august 2015 kl. 13:31. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Helt enig med EpicSnusBox. Håper de blir tatt :-)
Du er vel ikke tilfeldigvis en av gutta i filmen Skadefro?
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Helt unødvendig. Håper de blir tatt og blir nødt til å slikke til grafittien er borte om det så tar flere år 24 timer i strekk
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Du er vel ikke tilfeldigvis en av gutta i filmen Skadefro?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg er ikke en av de gutta. Aldri drevet med graffiti.
Sist endret av Skadefro; 6. august 2015 kl. 15:30.
Disse guttene kommer til å forsnakke seg ute på byen endag, så ingen fare
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Edit: Få opp lovlige vegger i hele Oslo.
Vis hele sitatet...
Yeah, såvidt meg bekjent er det bare en dokumentert lovlig vegg i Oslo:

Gamlebyen Sport og Fritid - St. Halvardsgate 1 C, 0192 Oslo

Skulle vært flere.
Sitat av KaiN Vis innlegg
Disse guttene kommer til å forsnakke seg ute på byen endag, så ingen fare
Vis hele sitatet...
Ja og....skal hele byen gå løs på dem da eller? Første som hører det ringer politiet med en gang?
De som driver med dette snakker ikke om det til folk utenfor miljøet, og folk flest bryr seg ikke om tagging. Er så mye annet å bruke tiden sin på
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Yeah, såvidt meg bekjent er det bare en dokumentert lovlig vegg i Oslo:

Gamlebyen Sport og Fritid - St. Halvardsgate 1 C, 0192 Oslo

Skulle vært flere.
Vis hele sitatet...
Er den ikke lovlig den oppe på thorsov?
Ved basketbanen der, under thorsovparken, foran trikkestallen?
Sitat av Turelli Vis innlegg
Er den ikke lovlig den oppe på thorsov?
Ved basketbanen der, under thorsovparken, foran trikkestallen?
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke funnet noe offisielt på at denne veggen faktisk er lovlig.

Oslo kommune burde gjøre som Bergen kommune.
Der har de til og med dokumentasjon fra byrådet om hvilke vegger som er lovlige.

Bergen er den byen i norge jeg vet om med flest dokumenterte lovlige vegger:

Lovlige vegger i Norge - Oversiktskart med kilder
Veit ikke hva denne videoen forsøker å formidle, men etter over 2 minutter så kjenner jeg at livet plutselig er meningsløst - makan til slooow og laaang intro.
hvor er meg sjæl
alltidvandrer's Avatar
Kan ikke tæggere i det minste prøve en ny stil? Det er jo alltid den samme fonten, aldri noe originalt. Jeg synes det er jævlig stygt.
Synes det er kult jeg as. Jeg er nå 32 år med familie og barn, men klarer ikke la være å sitte å se på piecer og tags langs t-banelinja på vei til jobb. Kall meg hva dere vil, men jeg klarer fint å se det estetisk vakre med fine tags og piecer :-)
Jeg har et love-hate forhold til tagging. Mye av det er totalt unødvendig, og jeg får lyst til å kaldkvele drittungene som sprayer vinduet til gamle tante-magda på hjørnet, mens noe er utrolig kul kunst. Litt sånn av: Dersom dere går inn i Smarthotel oslo, rett ved kunsthøgskolen, vil dere kunne se en riktig kul grafittivegg igjennom vinduene. Jeg er ingen stor kunstner av meg, men dette sto jeg og beundret en gang jeg var der.
Sitat av Oshugon Vis innlegg
Du er vel ikke tilfeldigvis en av gutta i filmen Skadefro?
Vis hele sitatet...
link?? mere tegn.......
Når de tagger over vinduene på tbanen også så er det fullstendig i herverk kategorien. Nye stiler, kanskje til og med noen budskap, noe får folk til å stoppe opp å tenke, eller noe som virkelig er fint. Ikke den gamle mørja med en stygg signatur.
Veggen ovenfor Scorpius i Bergen er fyllt med vakker graffiti, regner med den er lovlig. Mange flinke kunstnere der ute.
Men sånne "tags" man finner overallt synes jeg ikke noe om, føler det bare er shitkids som tror de er kule gangstere som markerer "territoriet sitt", barnslige greier. Nå snakker jeg selvfølgelig om de som absolutt ikke er estetisk pene å se på.
Sitat av Juliaan Vis innlegg
Veggen ovenfor Scorpius i Bergen er fyllt med vakker graffiti, regner med den er lovlig. Mange flinke kunstnere der ute.
Men sånne "tags" man finner overallt synes jeg ikke noe om, føler det bare er shitkids som tror de er kule gangstere som markerer "territoriet sitt", barnslige greier. Nå snakker jeg selvfølgelig om de som absolutt ikke er estetisk pene å se på.
Vis hele sitatet...
Det startet med "stygge tags" så begynte folk å lage 'outlines' på tagsa også gjøre de større å større. Mye tags og throwups er jo pga at det er ulovlig å du ikke har nok tid til å lage en fresh piece. Samme folka som lager stygge tags som lager store kunstverk med masse freshe farger.

Vill anbefale å sjekke ut filmen Style Wars, hele ligger ute på Youtube.
https://www.youtube.com/watch?v=0EW22LzSaJA
For det første, filmen heter. Ha en fin dag 2012-2015.
Dere som tror dette bare er drittunger som bare tagger på første toget de kjommer over, wrong! Noen av disse er nok en del eldre enn dere som tøffer dere på nettet...
Er dette meningsløst? Det kommer helt an påøyet som ser. hva er vitsen med å sparke rundt på en ball? (noe som for meg er helt meningsløst), hvorfor ri en hest, hvorfor hoppe i fallskjerm, hvor drive med ekstremsport eller andre ting?
Jo, de er interesse!
Å om dere ser ordentlig på det som blir lagd, hva er stygt? dette er ikke vogner som bare er klusset ned med sprittusj, men gjennomført!

Det er de som irriterer seg over dette som har problemer. Hva med reklame feks. Går dere rund å irriterer dere over dette?
Og til dere som er så tøffe å skulle banket dritten ut av disse osv...Det skulle jeg likt å se dere prøve

Ån en siste ting, det er ikke bare dette skattepengene deres går til, det er alt mulig i samfunnet vårt, om det så er en tagger eller en som har røyka på seg lungekreft av fri vilje!

Ja til et samfunn som kan være LITT fritt!

Ha en fin dag! Graffiti fra 2012-2014*
Sist endret av KjellFresh; 7. august 2015 kl. 08:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
All mulig respekt når gatekunst forsøker å tøye strikken litt, men jeg personlig syns ikke det de har fått til i denne filmen er superkult. Joda, det gir sikkert litt respekt/kudos/gatepoeng/credz(??) å få til såpass – i deres øyne – gjennomførte «pieces» man ser spesielt mot slutten av filmen, og det ser unektelig litt sprekere ut i forhold til de gråhvite utgangspunktene. Men det gjøres så jævlig dysfunksjonelt, og går det ikke an å tenke i litt andre baner (hehe) rent motivmessig?

Når folk ikke kan se ut av vinduene på t-banen sier det seg selv at man må bruke masse penger på å fjerne graffitien. Det blir også kjedelig i lengden med å nesten utelukkende «skrive» det samme på forskjellige «kule» måter, jeg hadde likt at det var en mer kunstnerisk tanke bak det som ble laget – at man ønsker å formidle et budskap – mer som mye av street art-en som finnes rundt omkring. Det er neppe uten grunn at Oslo hadde en bra gjennomført runde med street art-bidrag for noen år siden, hvor mange vegger og steder ble stilt til disposisjon (i likhet med flere andre steder i Norge, og alle har vel hørt om Vardø i denne sammenheng (ironisk nok skrev jeg nesten «Vadsø», men ingen kan forskjellen på de stedene uansett)). Det er jo ironisk å klage over få lovlige vegger, når en litt annen genre får så mye spillerom.

Jeg har lite kunnskap om graffitimiljøet og hva de ønsker å oppnå, men litt mer om street art, og nå har jeg sikkert fornærmet folk fra en eller begge de leirene, selv om jeg mener at de glir litt i hverandre. Jeg ville hvert fall likt å sett funksjonell graffiti, som i stedet for å dekke til f.eks. vinduene, heller inkorporerer de til en del av designet, som i sin tur er noe som får meg til å tenke eller le.

Motivet man ser i filmen på tidspunktet 01.11.05 er mer i den gata jeg ønsker meg, og enkelte av de andre både før og senere, som ikke er heldekkende funker for min del.

Hvis folk på gata ser t-bane-vogner rulle forbi med noe folk flest anser som kunst, i stedet for noe de anser som hærværk er det litt større sannsynlighet for å få aksept for det man holder på med.
Crimea River
Alec's Avatar
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Er dette meningsløst? Det kommer helt an påøyet som ser. hva er vitsen med å sparke rundt på en ball? (noe som for meg er helt meningsløst), hvorfor ri en hest, hvorfor hoppe i fallskjerm, hvor drive med ekstremsport eller andre ting?
Vis hele sitatet...
Nå ødelegger ikke dem andres eiendom og stort sett så betaler de faktisk for det selv.
Enten med medlemskontingenter, utstyr, eller at sameiet/borettslaget betaler for plasser å leke i nærområdet.

Dere derimot bryter dere inn på steder hvor andre har eiendelene sine, og når dere er ferdig så er det de som må betale for å rydde opp etter dere.

JA, det er meningsløst!


Takk til alle taggere for at dere gir oss høyere billettpriser. Takk for høyere skatter og takk for at dere gir politiet mer og bruke tiden sin på (De har jo ikke noe annet å gjøre..)

Drittunger
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Ja og....skal hele byen gå løs på dem da eller? Første som hører det ringer politiet med en gang?
De som driver med dette snakker ikke om det til folk utenfor miljøet, og folk flest bryr seg ikke om tagging. Er så mye annet å bruke tiden sin på
Vis hele sitatet...
Så klart kommer ingen til å denge løs på disse personene, det jeg sier at noen alltid forsnakker seg.
Det er ikke bra i tilfelle om større etterforsking fra politiet, feks går ut i nyhetene etter tips fra publikum.

La nå de spraye ned offentlige ting, men jammen da skal de tåle å få sprayet privatbilen sin
Grafitti kan være kult, men det bør være på lovlige vegger/områder. Tags er ikke kult, uansett...
Sprayer man maling på kollektivtransport betyr det økte utgifter for tredjeparter, jeg er i alle fall ikke interessert i å betale mer for å ta kollektivtransport for at noen skal ta seg til rette og utøve sin "kunst" på busser, t-baner etc.
Hadde det vært opp til tæggerne selv, tror jeg skattepengene deres skulle få vært ifred, det blir jo som å klage på at junkiene stjeler ressursene til politiet, men det er jo mange som gjør det også.
I teorien skal jo skattepengene være en forlengelse av skattebetalernes ønsker, og det ser da ut til at folket har talt, "alt er bare det samme", "kan de ikke lage noe av høyere kunstnerisk verdi", "jeg vil se noe som får meg til å tenke", "det gir ikke mening".
Om det er så grusomt, er det vel slik man burde bruke skattepengene? Såfremt man er klar over at man betaler for å vaske vekk malingen, ikke stoppe den.

Noe av den grunnleggende irritasjonen ser ut til å dreie seg rundt hvorfor disse folka (taggerne) ikke kan sett seg ned, holde kjeft, og drite i å male på veggene. Det er jo ett fair ønske, især om det er det man gjør selv.
Men om man nå skulle akseptere at dette ikke ser ut til å forsvinne (noe det ikke ser ut til å gjøre), er det da så farlig? I sin enkleste form er det farger i bybildet, og gjør det noe at det ikke maner til ettertanke? (Personlig kan jeg styre meg for stenciler som forteller meg at krig er galt.) Graffittien gjør ikke stort annet enn å være på veggen, og det er kun en selv som kan bestemme seg for om den er i vegen, eller ikke.
Sitat av Prblmvksn Vis innlegg
Synes det er kult jeg as. Jeg er nå 32 år med familie og barn, men klarer ikke la være å sitte å se på piecer og tags langs t-banelinja på vei til jobb. Kall meg hva dere vil, men jeg klarer fint å se det estetisk vakre med fine tags og piecer :-)
Vis hele sitatet...
Ække mye du får sett av det om du havner på ett av setene hvor de tagget over vinduene
"Årlig går det med 80 millioner kroner for å fjerne tagging og graffiti i hovedstaden"

Sykt mye penger som kunne blitt brukt til noe fornuftig. De fleste av oss jobber et helt liv uten på være nærheten av å klare å tjene en slik sum. Om enkelte her syntes det er fint eller ikke spiller liten rolle. Eierene ønsker ikke hærverk på eiendelene sine og de må bruke tid, penger og krefter på å få det fjernet. De som driver slik hærverk er totalt virkelighetsfjerne og ansvarsløse. Alle disse millonene kunne blitt brukt til forskning på sykdom, eldre, skoler, økt velstand eller lignende..
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Dere som tror dette bare er drittunger som bare tagger på første toget de kjommer over, wrong! Noen av disse er nok en del eldre enn dere som tøffer dere på nettet...
Vis hele sitatet...
Alder har ingenting å si på om det er en ''drittunge'' som står der. En på 30 kan godt ha mentaliteten til en på 13. Fortjener en på f.eks 14 mer hat for å gjøre dette, en en på 30? Vil heller si det motsatte, da en på 30 heller bør vite bedre en å bedrive hærverk.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Er dette meningsløst? Det kommer helt an påøyet som ser. hva er vitsen med å sparke rundt på en ball? (noe som for meg er helt meningsløst), hvorfor ri en hest, hvorfor hoppe i fallskjerm, hvor drive med ekstremsport eller andre ting?
Vis hele sitatet...
Nå er det store forskjeller på å drive hærverk for egen fornøyelse, og ri hesten din, eller sparke ball. I 2011 brukte ruter 40 mill på å fjerne tags, samt kollektivmidler ble ute av drift mens taggingen ble fjernet.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Jo, de er interesse!
Å om dere ser ordentlig på det som blir lagd, hva er stygt? dette er ikke vogner som bare er klusset ned med sprittusj, men gjennomført!
Vis hele sitatet...
Problemet er at ruter, eller andre folk gjerne ikke vil ha slikt på eiendommen sin. ''Tagging'' hører også til en viss kultur, og dersom et seriøst firma vil komme seg opp og frem hjelper det ikke at det står ''Gangstah'' i fargerike bokstaver der logoen skal være markert. Det ser shady og skittent ut for et seriøst firma.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Det er de som irriterer seg over dette som har problemer. Hva med reklame feks. Går dere rund å irriterer dere over dette?
Vis hele sitatet...
Jeg irriterer meg ikke over hvordan det ser ut, mye av det ser rimelig fett ut, men det som irriterer meg er hvor mye kostnader og ulemper dette gir for vedkommende som får eiendommen sin tagga ned, uavhengig om det er en ''piece'' eller ikke. Reklame har jeg full forståelse for, det er også deres eget valg, og jeg kan finne ting på tilbud.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Ån en siste ting, det er ikke bare dette skattepengene deres går til, det er alt mulig i samfunnet vårt, om det så er en tagger eller en som har røyka på seg lungekreft av fri vilje!
Vis hele sitatet...
Selv om vi har et samfunnsproblem som skaper store problemer trenger vi ikke bagatelisere, eller akseptere andre unødvendige utgifter. Vi bør forsøke å minimere det vi kan. Nå skriver du selv i neste sitat at du vil ha et samfunn som kan være LITT fritt. Da bør vel folk få ta seg en sigg om en ønsker det?
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Ja til et samfunn som kan være LITT fritt!
Vis hele sitatet...
Jeg vil heller leve i et samfunn der hærverk blir slått ned på, og vi kan leve godt sammen. Ellers er jeg enig på visse deler av lovverket, at det er noe for stramt.
Man kan mene mye om tagging og throwups det ikke er lagt spesielt mye vekt på kvalitet. Og det blir neppe mer akseptert av resten av samfunnet, tross alt er det vanskelig å forsvare handlingene. Men privat eiendom blir i all hovedsak unngått, dette er en uskreven regel jeg vil påstå omtrent alle følger. Og det kan umulig være hovedårsak til høye billettpriser. Her i Oslo klarer de ting som å kjøpe for tunge triikker slik at asfalten går til helvete. Koster vel en pen sum sikkert 100 ganger så mye som all tagging hele året. Veit hvertfall at det var et kaos uten like oppover storgata og grunerløkka i fjor.
Sitat av Alec Vis innlegg
Nå ødelegger ikke dem andres eiendom og stort sett så betaler de faktisk for det selv.
Enten med medlemskontingenter, utstyr, eller at sameiet/borettslaget betaler for plasser å leke i nærområdet.

Dere derimot bryter dere inn på steder hvor andre har eiendelene sine, og når dere er ferdig så er det de som må betale for å rydde opp etter dere.

JA, det er meningsløst!


Takk til alle taggere for at dere gir oss høyere billettpriser. Takk for høyere skatter og takk for at dere gir politiet mer og bruke tiden sin på (De har jo ikke noe annet å gjøre..)

Drittunger
Vis hele sitatet...

Kunne ikke brydd meg mindre om dine meninger, du er garantert en større drittunge enn meg.
Å at Politiet bruker så mye resurser på dette er for meg uforståelig da dette ikke skader noen.
Å btw, bill. prisene har nothing med tagging å gjøre, kjenner folk i Oslo sporveier og vektere, å tro meg, det er nok av de som er korrupte eller hva du vil kalle det.

Å en annen ting, mange av de som som er mest aktive når det kommer til tagging som dere kaller det er folk med jobb og etablert familie, som i tillegg betaler skatt, så da betaler de jo i grunn for det de gjør selv.
Men go on, tror ingen av dere "tøffingene" hadde flydd på en som stod å malte en vogn
Sist endret av KjellFresh; 9. august 2015 kl. 07:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
For det første, filmen heter. Ha en fin dag 2012-2015.
Dere som tror dette bare er drittunger som bare tagger på første toget de kjommer over, wrong! Noen av disse er nok en del eldre enn dere som tøffer dere på nettet...
Er dette meningsløst? Det kommer helt an påøyet som ser. hva er vitsen med å sparke rundt på en ball? (noe som for meg er helt meningsløst), hvorfor ri en hest, hvorfor hoppe i fallskjerm, hvor drive med ekstremsport eller andre ting?
Jo, de er interesse!
Å om dere ser ordentlig på det som blir lagd, hva er stygt? dette er ikke vogner som bare er klusset ned med sprittusj, men gjennomført!

Det er de som irriterer seg over dette som har problemer. Hva med reklame feks. Går dere rund å irriterer dere over dette?
Og til dere som er så tøffe å skulle banket dritten ut av disse osv...Det skulle jeg likt å se dere prøve

Ån en siste ting, det er ikke bare dette skattepengene deres går til, det er alt mulig i samfunnet vårt, om det så er en tagger eller en som har røyka på seg lungekreft av fri vilje!

Ja til et samfunn som kan være LITT fritt!

Ha en fin dag! Graffiti fra 2012-2014*
Vis hele sitatet...
At noen vil sparke ball eller ri på hest koster ikke nødvendigvis alle andre masse penger, og det er der problemet ligger. Jeg vil ikke at mine og dine skattepenger skal brukes på å fjerne det noen har pissa oppetter veggen, jeg vil at de skal brukes på noe for folk flest. Som for eksempel lovlige vegger. Noe drittmaling som dette motarbeider på det sterkeste.

Yepp, vi slutter å betale for folk som har blitt syke, vi driter i å gi legehjelp til noen som ble lam etter en skiulykke. Knip igjen takk.
Sist endret av random42099; 10. august 2015 kl. 19:10.
Helt ærlig så synes jeg togene ser bedre ut slik, samtidig som jeg tenker at NSB fortjener det slik de holder på med alt mulig rart.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
At noen vil sparke ball eller ri på hest koster ikke nødvendigvis alle andre masse penger, og det er der problemet ligger. Jeg vil ikke at mine og dine skattepenger skal brukes på å fjerne det noen har pissa oppetter veggen, jeg vil at de skal brukes på noe for folk flest. Som for eksempel lovlige vegger. Noe drittmaling som dette motarbeider på det sterkeste.

Yepp, vi slutter å betale for folk som har blitt syke, vi driter i å gi legehjelp til noen som ble lam etter en skiulykke. Knip igjen takk.
Vis hele sitatet...
Kan du fortelle meg hva som er penere med en grå vegg enn en med farger? Nå tenker jeg ikke på masse "tagging og kluss" som dere kaller det?
Så lenge det ikke er på direkte privat eindom så ser jeg ikke problemet. En grå kjip tunell, en hvit kjip t bane vogn osv..De/dere som hater graffiti så inderlig har tydligvis ikke sett noe ordentlig. Er noe annet når man bor på landet å folk skriver "nazi", "fuck" osv...det syntes jeg å er bare piss, men prøv å se forskjellene!
Sitat av Gomper Vis innlegg
"Årlig går det med 80 millioner kroner for å fjerne tagging og graffiti i hovedstaden"

Sykt mye penger som kunne blitt brukt til noe fornuftig. De fleste av oss jobber et helt liv uten på være nærheten av å klare å tjene en slik sum. Om enkelte her syntes det er fint eller ikke spiller liten rolle. Eierene ønsker ikke hærverk på eiendelene sine og de må bruke tid, penger og krefter på å få det fjernet. De som driver slik hærverk er totalt virkelighetsfjerne og ansvarsløse. Alle disse millonene kunne blitt brukt til forskning på sykdom, eldre, skoler, økt velstand eller lignende..
Vis hele sitatet...
Kan være enig i at det er mye penger. Syntes Norge allerede bruker penger på alt for mye tull og da er 80 millioner lite i forhold.

"Kunstverk" uten noen form for identitet til skoler og andre offentlige plasser.

Malerier i millionklassen til fengsler.

De mye omtalte grå skiltene over tobakken i omtrent alle butikker i hele landet.

Jeg støtter graffen, forstår godt at folk uten interesse ikke kan begripe denne formen for kunst. Like lite som at andre som driver med hesteoppdrett ikke forstår at jeg gir blanke faen og heller kritiserer det.

heartslava
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Kan du fortelle meg hva som er penere med en grå vegg enn en med farger? Nå tenker jeg ikke på masse "tagging og kluss" som dere kaller det?
Så lenge det ikke er på direkte privat eindom så ser jeg ikke problemet. En grå kjip tunell, en hvit kjip t bane vogn osv..De/dere som hater graffiti så inderlig har tydligvis ikke sett noe ordentlig. Er noe annet når man bor på landet å folk skriver "nazi", "fuck" osv...det syntes jeg å er bare piss, men prøv å se forskjellene!
Vis hele sitatet...
Sparke fotball..ri hest..blablabla, skader dette samfunnet? Syns du virkelig at tagging skal få utfolde seg og byen se ut som en bombe har gått av i en malingsfabrikk?.

Er veldig få tags som er fine og signaturer tyder bare på at personene er ute etter credz.. hva nå enn det skal hjelpe for? Hvorfor ikke tenke litt over hva en gjør og heller gjøre noe kreativt utav behovet for anerkjennelse.

Samme om det er offentlig eller privat, det er ikke opp til taggere å si at her vil vi spraye for vi syns det er fint. Flest syns det ser heller jævlig ut. Kan dere heller ikke konkurrere om å male det fineste maleriet?
Sitat av thundercat Vis innlegg
Sparke fotball..ri hest..blablabla, skader dette samfunnet? Syns du virkelig at tagging skal få utfolde seg og byen se ut som en bombe har gått av i en malingsfabrikk?.

Er veldig få tags som er fine og signaturer tyder bare på at personene er ute etter credz.. hva nå enn det skal hjelpe for? Hvorfor ikke tenke litt over hva en gjør og heller gjøre noe kreativt utav behovet for anerkjennelse.

Samme om det er offentlig eller privat, det er ikke opp til taggere å si at her vil vi spraye for vi syns det er fint. Flest syns det ser heller jævlig ut. Kan dere heller ikke konkurrere om å male det fineste maleriet?
Vis hele sitatet...
Graffiti skader ikke samfunnet noe mer enn noen som rir en hest. Plutselig detter man av hesten å blir lam, vips så er det masse skattepenger som går til dette, samme med ekstremsport utøvere, narkomane, røykere osv.....Klarer ikke dy meg med dumme comebacks i denne idiotiske diskusjonen!
Å en gang til, hva er bedre med en masse reklame som blir dytta ufrivillig oppi trynet ditt, er det helt greit det da? Sorry, men vil heller se graffiti på et tog enn feks. det idiotiske melkesjokolade toget som rulla rundt for noen år siden..
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
Ække mye du får sett av det om du havner på ett av setene hvor de tagget over vinduene
Vis hele sitatet...

Å ta t-banen er da ikke som å ta fly hvor man har reservert sete. Jeg setter meg der jeg ønsker. Der er ikke slik at jeg plutselig "havner" et sted hvor jeg ikke kan se ut. Jeg setter meg der jeg ønsker. Hvor ofte har du tatt en t-bane med maling over vinduet som gjør at du ikke kan se ut? Det er ikke lenge disse vognene kjører før de blir vasket.

Selv om jeg synes det er kult med piecer med farge, skygge, 3d osv, så ser jeg fortsatt det estetisk vakre i en tag også. Det er mange måter man kan skrive ulike bokstaver på, og man ser fort om en tag er fin eller ikke.
Sist endret av Prblmvksn; 15. august 2015 kl. 12:30.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Graffiti skader ikke samfunnet noe mer enn noen som rir en hest. Plutselig detter man av hesten å blir lam, vips så er det masse skattepenger som går til dette, samme med ekstremsport utøvere, narkomane, røykere osv.....Klarer ikke dy meg med dumme comebacks i denne idiotiske diskusjonen!
Å en gang til, hva er bedre med en masse reklame som blir dytta ufrivillig oppi trynet ditt, er det helt greit det da? Sorry, men vil heller se graffiti på et tog enn feks. det idiotiske melkesjokolade toget som rulla rundt for noen år siden..
Vis hele sitatet...
Problemet ditt KjellFresh er at du er så innelukket i dine egne meninger og "argumenter" at du ikke kan se de gode argumentene som flere her kommer med. Det ble nevnt at det brukes ca 80 millioner årlig på å fjerne tagging og grafitti i hovedstaden. Kan du være så snill og hjelpe meg med tallene, da jeg ikke helt ser hvordan disse artistene bunn i grunn betaler for seg?

Jeg skjønner også godt at du er glad i denne formen for kunst og gjerne vil se det på hvite og kjedelige t-bane vogner. Desverre for deg er du i langt undertall når det kommer til dette. Hvis det hadde vært i større grad mer allment akseptert, ville det vært flere lovlige vegger oppe og flere steder hvor artister kunne utfoldet seg fritt.

Du sier også at du ikke skjønner hvorfor politiet bruker så mye ressurser på dette da det ikke skader noen. Forsåvidt er jeg enig, det skader ikke noen. Det som det derimot gjør er å skade privat eiendom, altså det som tilhører noen andre. Du burde lese litt rundt kriminologi, så kan du kanskje skjønne litt hvorfor politiet setter inn ressurser på dette. Nøkkelord for deg er "Broken Window Theory".
Sitat av KjellFresh Vis innlegg
Kunne ikke brydd meg mindre om dine meninger, du er garantert en større drittunge enn meg.
Å at Politiet bruker så mye resurser på dette er for meg uforståelig da dette ikke skader noen.
Å btw, bill. prisene har nothing med tagging å gjøre, kjenner folk i Oslo sporveier og vektere, å tro meg, det er nok av de som er korrupte eller hva du vil kalle det.

Å en annen ting, mange av de som som er mest aktive når det kommer til tagging som dere kaller det er folk med jobb og etablert familie, som i tillegg betaler skatt, så da betaler de jo i grunn for det de gjør selv.
Men go on, tror ingen av dere "tøffingene" hadde flydd på en som stod å malte en vogn
Vis hele sitatet...
Bare etter den første setningen viser at du er barnslig. "min pappa kan banke din pappa".
Tagging skader. End of discussion. Det er ingen som vil ha tagging på sine forretningsanleggsmidler. Når man ser tagging så ser det ut som man er i en ghetto. Folk som ikke bryr seg om loven og gjør det som passer dem best. Jeg vil heller se på en hvit vegg og føle meg trygg, enn å tro at jeg er i et gjengområde.

Hadde du dratt på skolen istedenfor å tagge så hadde du lært deg forskjellen på "og" og "å" også.
Sist endret av Xernox; 15. august 2015 kl. 12:53.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Beklager så meget for atjeg sliter med dysleksi og det er noe det jeg syntes er veldig vanskelig.

Skoledagene mine er forsåvidt over for mange år siden, å ja jeg pleide syntes det var mer morro enn skole
Sist endret av KjellFresh; 1. september 2015 kl. 03:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Han tar vel den!

Men dysleksi eller ei; er meningene dine vi reagerer på. OK, du er glad i tagging. Men man må da for f ikke hylle disse gutta som sprayer ned tbane-vogner etc. Joa, noen av dem har skils - Men de kan bruke de på mange andre måter. Greit nok , du liker farger kontra en "hvit vegg". Men, det koster, for mye
Det er kanskje den seigeste introen jeg har sett noen gang..
Sitat av berlinZ Vis innlegg
Det er kanskje den seigeste introen jeg har sett noen gang..
Vis hele sitatet...
Hadde ikke mye forventninger etter den introen der nei..

Det er flinke folk for all del, men det blir litt kjedelig i lengden, gjør seg bedre med 10-15min med høyt tempo. Dette gjelder forøvrig alle graff-filmer. Har sett en del oppigjennom årene så det er kanskje bare jeg som begynner å bli mettet av det hele..
Ellers er det jo fint å ha på i bakgrunnen når du driver med andre ting, men jeg klarer ikke å gi det min fulle oppmerksomhet, det blir rett og slett for kjedelig.
Sitat av Knarq Vis innlegg
Ellers er det jo fint å ha på i bakgrunnen når du driver med andre ting, men jeg klarer ikke å gi det min fulle oppmerksomhet, det blir rett og slett for kjedelig.
Vis hele sitatet...
Likte den jeg, kan vel ha noe med at jeg ikke har sett altfor mange slike langfilmer. Vanvittig bra soundtrack!