Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4831
Ja, du leste riktig lenge vært fasinert av midtøsten særlig steder som Afghanistan og Irak.
Vet det er litt crazy men skal prøve og holde meg unna de verste områdene. Noen som har noe erfaring first eller second hand, om å reise til Afghanistan eller Irak i disse dager? og hva som er must og få med seg.

Hvor farlig er det egentlig med gode forhåndsregler?
Sist endret av Op4549; 27. november 2011 kl. 05:41.
Det kan du vel spørre ambasadene i de aktuelle landene. Og du finner nok en god del info på nett om slikt.
Fattern har vært en del ganger i Nord-Irak og kom tilbake like hel hver gang. Dette var med jobben da.

Om du vil til Afghanistan kan fly Norwegian til Dubai, så kjøre taxi til Sjarah og ta Air Arabia derfra til Kabul. Skal ikke bli så inmarri dyrt. Ellers flyr Turkish Airlines til mange steder i Irak fra Istanbul.

Om det er så lurt. Er en helt annen sak.

http://www.airliners.net/aviation-fo...ead.main/58415

http://www.lonelyplanet.com/thorntre...readID=2095001

http://www.flyertalk.com/forum/trip-...-c-f-lccs.html
Alle de arabiske landene er rimelig utrygge. Foreslår sterkt at du ikke drar aleine til et av stedene hvor du nesten garantert blir skutt som dine førstereise. Å være i farlige land er akkurat som å være i alle andre land, utenom at du blir skutt hvis du drar til feil sted på feil tidspunkt. Det er ganske kjipt.

1. Kurdistan (nord-Irak) er rimelig trygt. Du blir kun skutt hvis du gjør noe dumt ( http://wikitravel.org/en/Kurdistan ).

2. Tadjekistan anbefales sterkt hvis du vil til et interessant land. Alle 'stan landene utenom Afghanistan er gode reisemål hvis du vil oppleve usikkerhet, fare og møte mennesker du aldri kunne møtt ellers. Så lenge du oppfører deg respektfullt tror jeg sjansene for å havne i trøbbel er små (men fortsatt der)

3. Både Bahrain og Syria har jevnlige opprør nå om dagen. Yemen hadde vært dødsinteressant å kommet seg inn i nå. Disse er fortsatt vesentlig tryggere enn Afghanistan og Irak. Tviler sterkt på at du før visum dog, og å snike seg over grenseoverganger er en særdeles dårlig ide.

4. Egypt er det også endel action i om dagen. Tror ikke det er det du ser etter dog, da det er litt for urbant og moderene.

5. Grenseområdene mot Sahara i Marokko er rimelig farlige, og rimelig interessante. Usikker på i hvor stor grad de kvester hvite de ser der dog.

6. Du er hjertelig velkommen hit ned til Juba i Sør-Sudan. Blir drept nok folk her jevnlig. Lett å få visum er det nettopp blitt og

Foreslår sterkt at du sjekker ut Tadsjekistan, Mongolia, Øst-Russland, Khazakstan og andre land hvor folk er "harde", men ikke kvester hvite for moro skyld, før du prøver deg på vanskeligere land. Å være turist i farlige land betyr at du må passe på at absolutt alle du møter må like deg, fordi hvem som helst kan dra opp en pistol og sette en kule i panna på deg. Det er jævli, jævli slitsomt (men også jævli digg når du kommer deg ut av det).

Jeg har selv trodd jeg skal dø et par ganger, og vet du hva.. det frister ikke til gjentagelse!


Edit: Dagestan og Tjetsjenia kan også være gode reisemål. Bare pass på å så skikkelig lurvete ut.

Edit 2: Hvis du virkelig skal inn i noen av disse områdene, så foreslår jeg å ta en prat med meg først. Har ikke gjort kjempefarlige ting, men har litt erfaring som turist i fucka områder. Å forberede seg skikkelig kommer til å minske sjansen for å dø ganske betraktelig.

Tilleg 1: For å reise rundt i Afghanistan og Irak, så må du sørge for å komme godt overens med alle du møter, aldri krangle når folk forsøker å snyte deg for penger, aldri være lenger enn 2 dager på samme sted (før opprørstyrkene får beskjed om at du er der) og generelt være ekstremt påpasselig og ekstremt omgjengelig og hyggelig. Du lever og dør på om folk liker deg/angir deg.

Tillegg 2: .. men er det er altså mulig å reise i begge land. Har møtt mennesker som har vært turist i begge. Men du bør virkelig lære deg Arabisk/Pashtun først, og du bør virkelig være skikkelig, skikkelig reisevant.
Sist endret av DumDiDum; 27. november 2011 kl. 10:00.
DumDiDum: hva gjør du i Sør-Sudan?
Direkte "crazy" er det vel nødvendigvis ikke? Midtøsten er stort og kan være så mangt.
Er det et mål å dra til et av de landene som har vært kjent i media for deres kriger?
Istede for Afghanistan kan man kanskje vurdere Tajikstan eller Turkmenistan som er naboland i nord?

Jeg var selv på en rundreise med lokale busser i Syria for noen år siden, det anbefales!(kanskje ikke i disse dager)
Hvor enn man drar i verden så treffer man stort sett mennesker som jobber for maten de spiser, lever for barna sine og ikke har noen problemer med å treffe nye mennesker.

Men forvent ikke at du treffer noen som snakker Engelsk.

Jeg bor selv i Vest Afrika og trives med det!

God tur
Sitat av Saape Vis innlegg
DumDiDum: hva gjør du i Sør-Sudan?
Vis hele sitatet...
Jobber for en veldedig organisasjon, hvor det er mange eks-militære og andre harde folk som gjør jævlig mye bra.

Desverre foretrekker jeg å kunne dele mine tidvis halv-rasistiske meninger, dop- og hacker-erfaringer uten å risikere jobben, så jeg kan ikke skrive mer
For 2-3 måneder siden ble en tysk turist observert kjørende gjennom Afghanistan. Han ble stoppet av afghansk politi og internasjonale militære styrker. Denne turisten kjørte i en rød bobil, og hadde tidligere kjørt igjennom Pakistan, Iran osv. Klarer ikke helt å sette fingeren på hvordan han så ut, men han lignet på en sigøyner, uteligger, hippie og Jan Teigen.

Styrkene som stoppet han abefalte han på det sterkeste at han snudde så fort som mulig, og kom seg ut av landet. De påpekte også at han var ufattelig heldig at det var afghansk sikkerhetstyrke som fant han først, og ikke Taliban/opprørere.

Den tyske turisten bestemte seg for å ignorere det de sa og kjørte videre innover Afghanistan. Under 24 timer senere ble han funnet død.

-----------------------------------------------------------------------

Hva mener du egentlig med gode forhåndsregler?
Hvis du mener minimum tre kjøretøy (militærpansret IVECO), tre personer på hver vil og topcover på hvert kjøretøy, personlig våpen på alle mann pluss all den nødvendige militære utdanningen som er nødvendig så vil jeg si at det skal kunne gå greit de roligste områdene i Afghanistan.

Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tilleg 1: For å reise rundt i Afghanistan og Irak, så må du sørge for å komme godt overens med alle du møter, aldri krangle når folk forsøker å snyte deg for penger, aldri være lenger enn 2 dager på samme sted (før opprørstyrkene får beskjed om at du er der) og generelt være ekstremt påpasselig og ekstremt omgjengelig og hyggelig. Du lever og dør på om folk liker deg/angir deg.
Vis hele sitatet...
2 dager? Prøv 2 timer

Komme godt overens med alle du møter? Du mener at han skal være kompis med de som drar han ut av bilen, skyter han i hodet og legger han i en grøftekant?

Du er i Sudan, ikke Afghanistan. Det er to helt forskjellige ting
Sitat av Arigo Vis innlegg
Hva mener du egentlig med gode forhåndsregler?
Hvis du mener minimum tre kjøretøy (militærpansret IVECO), tre personer på hver vil og topcover på hvert kjøretøy, personlig våpen på alle mann pluss all den nødvendige militære utdanningen som er nødvendig så vil jeg si at det skal kunne gå greit de roligste områdene i Afghanistan.
Vis hele sitatet...
Dette er alle ting som gjør deg til mål.

Det er mulig å reise rundt, men du må droppe mp3-spillere, biler og absolutt alt annet som får deg til å se vestlig ut, og du må kledd på en måte som gjør at folk ikke ser at du er utlending før på 7-8 meters avstand. Du må plukke opp nok av det lokale språket til å kunne drive basis kommunikasjon. Uansett hvor flink man er det, så er det fortsatt mulig å mulighet for å ha uflaks dog. Har møtt folk som har haiket rett igjennom både Afghanistan og Irak etter invasjonen, og de overlevde åpenbart.

Trådstarter har ikke peiling dog, så for han vil det være selvmord å forsøke. Poenget mitt er at det er mulig. Backpackere finnes det overalt

Sitat av Arigo Vis innlegg
Du er i Sudan, ikke Afghanistan. Det er to helt forskjellige ting
Vis hele sitatet...
Klar over det. Utover fulle folk med våpen som er vant til å bruke dem, så er Sørlige Sør-Sudan trygt.

Nok av krigshandlinger nordover i landet dog, men folk flest har ikke noe imot hvitinger heldigvis her.
Sist endret av DumDiDum; 27. november 2011 kl. 10:46.
Grunnen til at afghanere hater hvitinger er vel kun fordi USA hetser dem?
Sist endret av oppned5; 27. november 2011 kl. 11:18.
Da kommer det spm om det er bedre aa vaere et aapenbart maal og kunne forsvare deg selv, eller prove aa smelte inn i befolkningen og vaere hjelpeslos.

Hva skjer den dagen du faar motorstopp og trenger hjelp? Det er ikke uvanlig at Taliban setter opp roadblock om nattan og ransaker alle biler som kjorer forbi. Ser de trynet paa en hviting bak rattet da, er du drept.

Somalia og Afrika er kjempefint. Har aldri vaert i Somalia, men i nabolandene. Selvfolgelig kan man vaere uheldige og treffe paa al-Shabaab gutta og har de en daarlig dag kan de vaere ubeskrivelig groteske, men turisme er vanlig i Afrika og sjansen er relativt liten for aa havne i saksa.

Flytter til OstAfrika om seks mnder, og vil laere mer om opprorere rundt omraadet, Dumidum. Tror du kan laere meg en del om sikkerhetssituasjonen. PM resten?

Peace
Sitat av oppned5 Vis innlegg
Grunnen til at afghanere hater hvitinger er vel kun fordi USA hetser dem?
Vis hele sitatet...
Den gjennomsnittlige afghaner hater ikke vestlige, den gjennomsnittlige afghaner hater Taliban som har ødelagt landet deres, akkurat som den gjennomsnittlig iraner ikke hater Vesten og USA, men Khomeini og det nåværende regimet.
HVa er motivasjonen for å dra til disse landene? Er det pga kultur eller er det fordi du synes det er moro med konflikter og spennende å befinne deg i land med litt krig her og der?

Hvis du ønsker å dra til bortgjemte plasser og oppleve kultur lignede e.g. Afghanistan, uten å gå rundt med konstant noia for å bli kvesta - så kan jeg anbefale deg Kashmir (selv om det jo finnes eksempler på kidnappinger osv. der også). Fantastisk vakkert land, nesten uten turister, og med ca like høy burka-faktor som Afghanistan.

Personlig sikler jeg på Iran. Og har gjort det lenge. Har hørt utrolig mye positivt om folk og fe i dette landet. Iran er jo også ganske stabilt..
Sist endret av Bearass; 27. november 2011 kl. 13:24.
Sitat av Bearass Vis innlegg

Personlig sikler jeg på Iran. Og har gjort det lenge. Har hørt utrolig mye positivt om folk og fe i dette landet. Iran er jo også ganske stabilt..
Vis hele sitatet...
satser på å reise til Iran selv neste år, såfremt Israel ikke driter på planene med snakket om å bombe atomkraftverkene for å "stabilisere" regionen.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Flytter til OstAfrika om seks mnder, og vil laere mer om opprorere rundt omraadet, Dumidum. Tror du kan laere meg en del om sikkerhetssituasjonen. PM resten?

Peace
Vis hele sitatet...
Nei, ikke PM! Da kan jeg ikke lese det, og dette var mildt sakt fryktelig interessant
"when in Rome, do as the romans do"
Følger du denne regelen så kan man ferdes relativt trygt i de fleste deler av verden. kjøp lokale klær, se hvordan folk oppfører seg med tanke på høflighet og om ikke du kopiere helt så ta det ihvertfall til deg.

Det går fint an å reise både i irak og andre krigsland, se bare på alle freelansfotografer og journalister som lurer rundt. De har stort sett ikke hverken vakter eller annen beskyttelse.
Det vil helst gå godt
Anbefaler på det sterkeste at du ikke reiser til Afghanistan alene.
Generelt sett så har folk informasjonen sin fra tv og aviser og tror det danner et korrekt bilde av et helt land. Stort sett er det ikke en brøkdel så farlig som hva man kan få inntrykk av.

Ser foreksempel at DumDidum nevner grenseområdene marokko/sahara som farlig. Jeg reiste rundt i marokko, sahara og var helt nede til mauritania (hvor jeg ikke fikk komme inn i landet og måtte snu :/) alene med en ryggsekk. Folk er utrolig venlige og stort sett bare nyskjerrige. Dahkla, som er siste byen før mauritania var på usas og danmarks røde liste over fare for kidnapping av al-quaida når jeg var der. Kan ikke si at jeg følte meg utrygg.
Traff en australier som var ute i samme ærend og han reiste videre inn i mauritania og langt nedover afrika uten alvorlige problemer. Dog skal det sies at det var en 10-15 politikontroller der eg måtte forklare hva fan jeg gjorde her, (mitt svar var at jeg skulle til mauritania.. så etter avslaget med grensen møtte jeg de samme grensevaktene på vei tilbake :P da var de noe mer skeptisk, men fikk aldri problemer.)

I det hele tatt så er alt av farer ekstremt overdrevet i vårt samfunn. Folk flest er så redde for alt som er litt utenfor komforsonen.

Fu** komforsonen sier jeg
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Generelt sett så har folk informasjonen sin fra tv og aviser og tror det danner et korrekt bilde av et helt land. Stort sett er det ikke en brøkdel så farlig som hva man kan få inntrykk av.

Ser foreksempel at DumDidum nevner grenseområdene marokko/sahara som farlig. Jeg reiste rundt i marokko, sahara og var helt nede til mauritania (hvor jeg ikke fikk komme inn i landet og måtte snu :/) alene med en ryggsekk. Folk er utrolig venlige og stort sett bare nyskjerrige. Dahkla, som er siste byen før mauritania var på usas og danmarks røde liste over fare for kidnapping av al-quaida når jeg var der. Kan ikke si at jeg følte meg utrygg.
Traff en australier som var ute i samme ærend og han reiste videre inn i mauritania og langt nedover afrika uten alvorlige problemer. Dog skal det sies at det var en 10-15 politikontroller der eg måtte forklare hva fan jeg gjorde her, (mitt svar var at jeg skulle til mauritania.. så etter avslaget med grensen møtte jeg de samme grensevaktene på vei tilbake :P da var de noe mer skeptisk, men fikk aldri problemer.)

I det hele tatt så er alt av farer ekstremt overdrevet i vårt samfunn. Folk flest er så redde for alt som er litt utenfor komforsonen.

Fu** komforsonen sier jeg
Vis hele sitatet...
Men ikke la oss glemme at Afghanistan og Irak er aktive krigssoner. Det ligger litt i korta at hvis en vestlig person loker rundt i Irak eller Afghanistan uten tilhørighet eller følge så vil personer med økonomisk gevinst i tankene prøve å utnytte dette.
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Men ikke la oss glemme at Afghanistan og Irak er aktive krigssoner. Det ligger litt i korta at hvis en vestlig person loker rundt i Irak eller Afghanistan uten tilhørighet eller følge så vil personer med økonomisk gevinst i tankene prøve å utnytte dette.
Vis hele sitatet...
Allikavel er det et lass med vestlige freelansere som bor, reiser og jobber i irak og afghanistan.
Det er selvfølgelig noen steder som man strengt talt ikke bør dra til, men det gjelder ikke hele landet.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Allikavel er det et lass med vestlige freelansere som bor, reiser og jobber i irak og afghanistan.
Det er selvfølgelig noen steder som man strengt talt ikke bør dra til, men det gjelder ikke hele landet.
Vis hele sitatet...
Jeg er fullstendig klar over de, men disse freelansere har en form for sikkerhet rundt seg. De vaser ikke rundt. Man må nesten ha et sikkerhetsapparat rundt seg. Det er så mye elendighet der at folk vil gjøre mye for 20$, og tro meg når jeg sier at det er mye våpenomløp i Afghanistan.

Men jeg går utifra at TS er av etnisk norsk opphav, hadde han vært "brun" så hadde det mest sannsynlig ikke vært et problem.
Trådstarter
6 2
Sitat av x3m187 Vis innlegg
Jeg er fullstendig klar over de, men disse freelansere har en form for sikkerhet rundt seg. De vaser ikke rundt. Man må nesten ha et sikkerhetsapparat rundt seg. Det er så mye elendighet der at folk vil gjøre mye for 20$, og tro meg når jeg sier at det er mye våpenomløp i Afghanistan.

Men jeg går utifra at TS er av etnisk norsk opphav, hadde han vært "brun" så hadde det mest sannsynlig ikke vært et problem.
Vis hele sitatet...
ok da gjør jeg følgende: Farger håret svart, skaffer meg brune kontaktlinser, tar heavy mye solarium i noen månder. skaffe meg noen typsiske afghanske klær.
Sist endret av Op4549; 28. november 2011 kl. 03:38.
Sitat av Arigo Vis innlegg
Da kommer det spm om det er bedre aa vaere et aapenbart maal og kunne forsvare deg selv, eller prove aa smelte inn i befolkningen og vaere hjelpeslos.
Vis hele sitatet...
I beg to differ. Bare se på opprørene i Egypt, hvem fikk skit? Ambassadepersonell og reportere blir alltid mål, fordi de er åpenbart vestlige og direkte eller indirekte represesanter for den vestlige tenkemåten. En kamerat av meg var faktisk med på Tahrir-Square fra starten av, og han hadde det kjempefint. Kledd "lurvete" og uten noe som helst som var vært å stjele.
Hva skjer den dagen du faar motorstopp og trenger hjelp? Det er ikke uvanlig at Taliban setter opp roadblock om nattan og ransaker alle biler som kjorer forbi. Ser de trynet paa en hviting bak rattet da, er du drept.
Vis hele sitatet...
Hele poenget er jo at du ikke leier deg en forbanna bil. Igjen, bil -> penger -> du er mål. Du tar den lokale bussen og sørger for at folk liker deg og hjelper deg. Folk flest blir så forbausa når de ser deg, at behandler du folk med respekt og er høflig og hyggelig får man generelt jævli mye cred jævli lett.

Jeg sier ikke at det er enkelt, og jeg har ingen planer om å gjøre det selv. Var altfor nærme å bli skutt et par ganger i Yemen selv, og det frister kort og godt ikke til gjentakelse.

Sitat av Op4549 Vis innlegg
ok da gjør jeg følgende: Farger håret svart, skaffer meg brune kontaktlinser, tar heavy mye solarium i noen månder. skaffe meg noen typsiske afghanske klær.
Vis hele sitatet...
Heh

Som sagt, hold deg unna Afghanistan. Du kommer til å bli drept. 100% sikkert. Ta noen lettere land først, det er mer enn nok sjanse for å få en kule i panna der også.

Uansett, de kommer til å skjønne hvor de er fra på ansiktstrekkene dine. Enkelt. Du må derimot konsentrere deg om at de ikke klarer å se på det avstand. Vær ubarbert og kle deg i røffe, brune klær.. i samme fargetoner som klærne deres. Jeg anbefaler ikke å kle seg nøyaktig likt, fordi det vil oppfattes som merkelig (tenk første gangen du så pakistanere i bunad) og tiltrekke masse oppmerksomhet. Du er en utlending, og å late som noe annet fungerer ikke, men du vil veldig at det er minst mulig tydelig.
Sist endret av DumDiDum; 29. november 2011 kl. 07:30.
Var en svipp innom Tehran for noen måneder siden. Lokalbefolkningen var veldig hyggelige og kontaktsøkende, men de lurer deg selvfølgelig trill rundt så ofte de får sjansen når det kommer til shopping og slikt. Fine damer har de også
Ps. Ta med loads of cash (De elsker dollars). VISA boikotter dritten ut av Iran for tiden, så våre norske bankkort er verdiløse der borte..
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Dahkla, som er siste byen før mauritania var på usas og danmarks røde liste over fare for kidnapping av al-quaida når jeg var der. Kan ikke si at jeg følte meg utrygg.
Vis hele sitatet...
Hehe, der var jeg i sommer.. ante ikke at det var farlig å være der før nå
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har grublet litt på dette. Sett at jeg blir hardcore muslim med god kunnskap til arabisk og Koranen. Vil jeg kunne ferdes nogenlunde trygt da, antatt at diverse islamistgrupper ikke vil gå på en fellow muslim?
Sitat av EddieTheHead Vis innlegg
Jeg har grublet litt på dette. Sett at jeg blir hardcore muslim med god kunnskap til arabisk og Koranen. Vil jeg kunne ferdes nogenlunde trygt da, antatt at diverse islamistgrupper ikke vil gå på en fellow muslim?
Vis hele sitatet...
Eneste måten å bli trygg for en ekstremistisk gruppe er å bli medlem.. Taliban For eksempel slakter jo muslimer uten å bry seg om det..
Var selv i Israel nå i julen. Prøver ikke å si at jeg var på et livsfarlig eventyr og Israel er jo et relativt trygt land, annerledes enn mange land i Midtøsten. Men da vi skulle kjøre ifra Dødehavet/Negevørkenen til Jerusalem hadde vi blitt fortalt av en jøde vi spiste sabbatsmåltid med dagen før at vi måtte sjekke både olje og bensin, ha med nok vann, og sist men ikke minst holde oss på hovedveien, og ikke dra omveier eller inn på sideveier.

Der var det nemlig en god del arabiske bosetninger vi ikke ville komme bort for. Og det er lett å tenke at det er "farlig" og "risikabelt", men det er kanskje vanskelig å forstå hvor lite som skal til. Han ene som forklarte at han var i Sudan eller noe her oppe, forklarte jo en god del. Det er bare ikke noe å spøke med rett og slett. Vi fikk ganske klar beskjed at risikoen for å bli skutt beint rett ned eller kuttet opp var til stede om vi beveget oss vekk fra hovedveien og til de gale stedene.
Siste post 23.Desember 2011.
Hvordan gikk turen, op4549?
Midtøsten er jo mye forskjellig, men stort sett fredelig og trivelige folk. Har selv bare vært i Iran. Fullstendig trygt, bortsett fra trafikken (de kjører som tullinger), mye mer gjestfrie folk enn i Europa. For å ikke snakke om fantastisk mat. Men situasjonen KAN selvsagt endres nokså fort i hele regionen. Syria var for eksempel et fredelig land inntil nylig. Irak og Afghanistan er nok ikke helt trygt dessverre. Jordan, Libanon, Israel, Vestbredden burde være helt ok også.
Artig å lese om hvordan folk trur at alle er ute etter å kappe hodet av en så fort man beveger seg østafor istanbul. Tipper noen lenger opp i tråden har jobbet for blackwater eller noe lol.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Desverre foretrekker jeg å kunne dele mine tidvis halv-rasistiske meninger, dop- og hacker-erfaringer uten å risikere jobben, så jeg kan ikke skrive mer
Vis hele sitatet...

Men du legger ut en blogg i signaturen din med fullt navn?
Sitat av Mr. Flash Vis innlegg
Men du legger ut en blogg i signaturen din med fullt navn?
Vis hele sitatet...
Signaturen som vises er alltid nåværende, kjære.

Jeg jobbet forøvrig for Norsk Folkehjelps mineryddingsavdeling, i et kapasitetsbyggingsprosjekt for å lære South Sudan Mine Action Authority å starte å håndtere mineryddingsdataene for Sør-Sudan (og ta over ansvaret fra FN som gjør det nå).. å lære folk som bor i stråhytter uten strøm å drive avanserte databaseprosjekt er forøvrig jævli vanskelig, men fullt mulig.
Sist endret av DumDiDum; 6. januar 2013 kl. 17:48.
Sitat av Zahremar Vis innlegg
satser på å reise til Iran selv neste år, såfremt Israel ikke driter på planene med snakket om å bombe atomkraftverkene for å "stabilisere" regionen.
Vis hele sitatet...
Familien min bor der nede, og jeg kan ihvertfall nevne at geografisk sett så er Iran et nydelig land. Spesielt Nord-Iran hvor du finner deilig mat, nydelig landskap og perfekt vær. Og lokal befolkningen er alltid hyggelige.

Men allikevel, så er staten og politiet noe du må passe deg veldig for. Blir du stoppet eller stilt spørsmål av politiet så bør du svare så høflig og rolig som mulig, fengsel i Iran er ikke et sted du vil ende opp. Husk at alkohol er ulovlig (slik som de fleste muslimske land) og blir slått hardt ned på på samme måte som narkotika. Det er allikevel mange som drikker der nede og det er ikke vanskelig å få tak i sprit eller øl hvis du spør litt diskrée eller kjenner de rette folka. Det finnes forresten helt fantastisk hasj i Nord-Iran til priser du bare kan drømme om her i Norge.

Og det er helt riktig det som Zahremar sier, Iranere hater verken utlendinger, vesten eller USA. Men de både hater og frykter regimet som slår latterlig hardt ned på all form for aktivisme eller protest. Skal du reise ned, så må du passe på at du ikke oppfører deg provoserende og at du unngår politiet. Ellers anbefaler jeg å besøke Tabriz, Khvoy og Mahabad. Veldig fine byer.
Alkohol er lett å få tak i Iran ja. Drakk selv flere ganger der, men det var hos noen rike jenter i Nord-Tehran som levde veldig vestlig bak husets fire vegger. Men lurt å tenke på hva man fotograferer, ikke ta unødvendige sjanser. Tror neppe bykjernene vil bli bombet om Israel går til angrep. Men man kan selvsagt være på feil sted til feil tid. Men risiko er jo en del av moroa med å reise. Har også hørt at Iran nå har lempet veldig på visumreglene, man kan få visum på flyplassen der visstnok. De trenger turisme etter at sanksjonene trådde i kraft. Himmelsk kebab der forresten. Følte folk synes det var gøy med besøk fra vesten, møtte ingenting negativt. De fleste virket skeptiske til myndighetene, mye misnøye blant folket.
Det er det inntrykket jeg har fra iranere jeg kjenner her til lands og utenlands, at det er skepsis for myndighetene. Skal ta med meg det du skriver Juicekongen når jeg reiser. Er i dag i prosessen med å finne flybiletter, finne hoteller og holder på med å lære meg alfabetet.