Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  53 5786
jeg er svært oppgitt etter hva som hendte meg og vennene mine tidligere i kveld, vi ble nemlig diskriminert på det groveste fordi vi hadde hvert vårt skateboard under armen.

dette skjedde:

jeg og noen kompiser bestemte oss for å besøke oslo for å skate i en innepark hvor det er konkuranse og hele pakka. i halv ni tiden bestemte vi oss for å reise hjemover og dette gjorde vi via tog. fem på ni var vi på oslo s og kjøpte biletter til pluss-minus hundre spenn ettersom hvor gammel man var og spaserte deretter ned mot togene. dessverre var det av en eller annen grunn ikke tog tilgjengelig eller noe sånt så oslo s hadde erstattet togene med buss og dette var vi klar over og det var helt greit. men da vi skulle vise bilettene til kvinnene som skjekket at alt var som det skulle oppdaget en vekter at vi utrolig nok hadde skateboard under armene. jeg og mine åtte skatevenner ble nektet adgang til bussen. han stoppet oss brått og fortalte oss at vi kunne pelle oss vekk herfra, og at vi var nektet adgang til bussen. vi nektet og flytte oss før vi hadde blitt fortalt grunnen til dette. og grunnen var at vi hadde rullet på brettene våre nedover mot bussene. skateboard er jo faktisk et helt vanlig miljøvennlig transportmiddel som en sykkel, hvor den eneste grunnen til at det kan ha plaget noen må ha vært at det bråkte litt. og jeg må tilføye at av oss ni skatere var det bare tre stykker som hadde skatet der. uansett ble vi nektet adgang og ble vist bort av denne alvorlig irriterte vekteren(funfact: 95% av vektere er personer som har faila politiskolen).

vi hadde betalt omtrent hundre kroner hver, vi hadde oppførte oss ordentlig og de av oss som skatet der trikset ikke eller noe sånt, de rullet bare rolig. vi fikk ikke retur og måtte komme oss hjem på en annen måte(hele gjengen bor et godt stykke unna). ingen av oss er engang myndige, den eldste av oss er søtten og den yngste er tretten.

er dette faktisk lov? for det tviler jeg sterkt på!
Sitat av PunkBear Vis innlegg
funfact: 95% av vektere er personer som har faila politiskolen).
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på denne påstanden, eller var det bare noe du fant på fordi du var forbanna på dem?
funfact: 95% av vektere er personer som har faila politiskolen

Jeg er utdannet vekter selv, og kan komme med en funfact til deg angående denne påstanden: Bullshit!!
Sist endret av Fuzzybossen; 17. november 2012 kl. 23:11.
smil da vel!
PunkBear's Avatar
Trådstarter
ok jeg beklager, men en av vennene mine sa det og siden jeg var pissed så valgte jeg å tro det, jeg skal tenke meg om før jeg gjør narr av et respektert yrke igjen.

anyways, er det noen som vet hvor jeg kan si ifra om dette og klage?
Anmeld dem? Dette er jo ikke lov for fem flate øre, men vis litt mer respekt og profesjonalitet når du skal fremlegge det for politiet, så kanskje du kommer en vei.
Sitat av PunkBear Vis innlegg
anyways, er det noen som vet hvor jeg kan si ifra om dette og klage?
Vis hele sitatet...
Må vel gå å møte opp på politistasjon? eventuelt ringe media?
Skriv et høflig og saklig brev til NSB (som er de som har leid inn vekterselskapet og ikke minst: har ansvaret for at dere får reise når dere har kjøpt billett). Her forklarer du hva som skjedde og ber om en konkret grunn til at dere ikke fikk reisen dere hadde betalt for.

Oppgi nøyaktig dato, klokkeslett og hvilken toglinje/busslinje. Vektlegg gjerne at dere måtte bruke masse tid og penger på grunn av det dere oppfattet som urettmessig behandling. NSB bør da kontakte vekterselskapet og få deres versjon av hva som skjedde. Dersom de ser at dette var feil vil dere trolig få tilbud om en slags kompensasjon, for eksempel penger til gode og litt ekstra. Dersom de ikke gir seg kan du mase mer, og til slutt nevne at du ser deg nødt til å gå til lokalavisa med historien. De skjønner nok at det ikke blir en mediestorm, men da må klagebehandleren kanskje ta saken videre oppover til sin sjef igjen. Vekteren kommer helt sikkert til å si at dere lagde kvalm. Hvis dere faktisk ikke gjorde det, kan du henvise til overvåkningsvideoen. De gidder nok ikke å sjekke den, men de skjønner at du snakker sant.

Politiet bryr seg neppe om dette. Juridisk har vekteren heller ikke brutt loven, de kan vise folk bort fra privat område uten noen ordentlig grunn. Men NSB burde skjønne at dette kan bli dårlig PR for dem, og tilby en kompensasjon. Lykke til!

Og hvis du ikke når fram kan du kontakte Transportklagenemnda.
Sist endret av Ramaskrik; 18. november 2012 kl. 00:03.
Sitat av PunkBear Vis innlegg
(funfact: 95% av vektere er personer som har faila politiskolen).
Vis hele sitatet...
Bare synd at vekter er en helt annen studieretning enn politi da.
Dersom du klarer å formulere deg pent og saklig, kan du jo klage på nsb's sider på facebook. Folk elsker klager. da får den mange likes, sånt liker media å skrive om. Klikk klikk.
smil da vel!
PunkBear's Avatar
Trådstarter
okei takk for svar
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
funfact: 95% av vektere er personer som har faila politiskolen

Jeg er utdannet vekter selv, og kan komme med en funfact til deg angående denne påstanden: Bullshit!!
Vis hele sitatet...
utdannet? kaller du et par kurs for utdanning? hvem som helst klarer å fullføre ett vekterkurs, er vel heller 99% vanskeligere og bli politimann
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Bare synd at vekter er en helt annen studieretning enn politi da.
Vis hele sitatet...
Studieretning? du studerer ikke for å bli vekter.
Akuratt, og du studerer jo på PHS for å bli politi, med andre ord, en annen studieretning. (Når jeg sa studieretning tenkte jeg service&samferdsel og/eller vekter trinn 1, 2 og 3 kursene.)
Sist endret av Bruskork1; 18. november 2012 kl. 13:36.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
utdannet? kaller du et par kurs for utdanning? hvem som helst klarer å fullføre ett vekterkurs, er vel heller 99% vanskeligere og bli politimann
Vis hele sitatet...
Ett par kurs? Det er en hel del flere kurs. Selvsagt kommer det an på hvor langt man vil ta det selv og hvilken type vekter man ønsker å bli.

Man starter med vektertrinn 1 og 2, og deretter jobber man en periode og tar trinn 3. Så er det muligheter for å ta kurs som ordensvakt, håndjernkurs, ledsagerkurs (livvakt) og flere andre. Selv om det er masse kurser, så velger jeg å se på dette som en utdannelse ja.

Politiet er en helt annen retning som jeg ikke har sagt noe om. Det er klart lettere å bli vekter fremfor politi.
Gå til Media med det, NSB gir vel dere en eller annen refund, de liker ikke og bli "badmoutha" på media.
Sitat av PunkBear Vis innlegg
ok jeg beklager, men en av vennene mine sa det og siden jeg var pissed så valgte jeg å tro det, jeg skal tenke meg om før jeg gjør narr av et respektert yrke igjen.

anyways, er det noen som vet hvor jeg kan si ifra om dette og klage?
Vis hele sitatet...
Respektert yrke? Hahahaha
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
utdannet? kaller du et par kurs for utdanning? hvem som helst klarer å fullføre ett vekterkurs, er vel heller 99% vanskeligere og bli politimann
Vis hele sitatet...
Grunnskolen er også utdanning, den klarer de aller fleste. Visste ikke at man vurderte om ting er en "utdanning" eller ei rent ut ifra hvor mange som klarer det gitt. Selvfølgelig er kurs utdanning.

Vekteren kan ikke bortvise folk uten grunn, iogmed at da blir det diskriminering. Dog, hvorvidt det er slik i virkeligheten er jo såklart noe helt annet.
Sitat av Negr Vis innlegg
Respektert yrke? Hahahaha
Vis hele sitatet...
Du har rett! Folk mangler ofte respekt.

Jeg kan skjønne det godt noen ganger. Det finnes mange "idioter" der ute som aldri skulle ha vært verken vekter eller politi. Men at det er nødvendig å ha dem bør de fleste kunne skjønne.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Bare synd at vekter er en helt annen studieretning enn politi da.
Vis hele sitatet...
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg

Jeg er utdannet vekter selv!!
Vis hele sitatet...



Studieretning? Utdannet vekter? Vektere tar et kurs eller 3. That's it. Er ingen utdannelse eller studieretning det. Det er kurs som varer under 100 timer for alle trinna. Kan gjøres på et par uker.
Sist endret av ompapa; 18. november 2012 kl. 15:52.
Vekter som kjæfter? Gå forbi, og ta bussen. De kan ikke røre dere.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Studieretning? Utdannet vekter? Vektere tar et kurs eller 3. That's it. Er ingen utdannelse eller studieretning det. Det er kurs som varer under 100 timer for alle trinna. Kan gjøres på et par uker.
Vis hele sitatet...
Så du vil si at fordi et kurs har under 100 timer, så kan det ikke klassifiseres som en utdanning / studie?
Sist endret av Bruskork1; 18. november 2012 kl. 15:55.
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Så du vil si at fordi et kurs har under 100 timer, så kan det ikke klassifiseres som en utdanning / studie?
Vis hele sitatet...
Formell utdannelse refererer til retten en utdanning eller eksamen som gir til yrkesutøvelse eller videre utdanning.

Vet ikke hvorvidt det er noen eksamen som vekter.
Sitat av fatfro Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Fagbrev og eksamen som vekter gitt.
Sitat av Dice Vis innlegg
Fagbrev og eksamen som vekter gitt.
Vis hele sitatet...
Vel, da er det vel en utdannelse. Mange refererer jo til utdannelse som noe man faktisk må bruke litt tid på.
smil da vel!
PunkBear's Avatar
Trådstarter
Sitat av TurboOlsen Vis innlegg
Vekter som kjæfter? Gå forbi, og ta bussen. De kan ikke røre dere.
Vis hele sitatet...
han rørte oss alle flere ganger og nærmest dyttet oss ut. hva kan skje med han når han har gjort dette?
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Så du vil si at fordi et kurs har under 100 timer, så kan det ikke klassifiseres som en utdanning / studie?
Vis hele sitatet...
Ja det vil absolutt si. Akkurat som jeg vil si at man ikke er utdannet taxi-sjåfør.
Man blir taxi-sjåfør fordi man mangler utdannelse. Men det er jo ingen utdanning å ta kjentmannsprøve. Det er et kurs. På linje med vekter-kurs.

Yrkesskole er utdanning, selv om det på videregående nivå må du testes underveis og bestå.
Høyere utdanning ved universitet og høgskole likeså. Du blir testet underveis og noe slikt tar år.

Det du omtaler som utdannelse og studier er altså ikke det, det er yrkesrettet kurs av relativt kort varighet.
Sist endret av ompapa; 18. november 2012 kl. 16:36.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Ja det vil absolutt si. Akkurat som jeg vil si at man ikke er utdannet taxi-sjåfør.
Man blir taxi-sjåfør fordi man mangler utdannelse. Men det er jo ingen utdanning å ta kjentmannsprøve. Det er et kurs. På linje med vekter-kurs.

Yrkesskole er utdanning, selv om det på videregående nivå må du testes underveis og bestå.
Høyere utdanning ved universitet og høgskole likeså. Du blir testet underveis og noe slikt tar år.

Det du omtaler som utdannelse og studier er altså ikke det, det er yrkesrettet kurs av relativt kort varighet.
Vis hele sitatet...
Dette blir jo da bare subjektive meninger.
Man kan ikke jobbe som vekter før man utdanner seg til det, uavhengig av hvem vei du skulle gå.

Derav definisjonen for utdannelse;

utdanning
subst. m/f utdanning () ['ʉːtdɑnɪŋ] opplæring, undervisning
"ta utdanning i forsvaret"
Vis hele sitatet...
http://no.thefreedictionary.com/utdanning
Egen tråd om vekterutdanning kanskje?
Sitat av Dice Vis innlegg
Dette blir jo da bare subjektive meninger.
Man kan ikke jobbe som vekter før man utdanner seg til det, uavhengig av hvem vei du skulle gå.

Derav definisjonen for utdannelse;


http://no.thefreedictionary.com/utdanning
Vis hele sitatet...

Nei der tar du feil. Forskjellen på kurs og utdannelse er ikke subjektivt.
En snekker kan ha utdanning innen faget og er da faglært. Eller en lege, politimann, eller ingeniør må alltid ha utdanning for å virke i respektive yrker.

En vekter har ikke utdannet seg til vekter, han har tatt et kurs som gjør det mulig å jobbe som vekter. Altså et kurs er fortsatt ikke utdanning.

Et 2 ukers kurs er ingen utdannelse men et kurs uansett hvordan du snur og vender på det.
Sist endret av ompapa; 18. november 2012 kl. 18:08.
Snakk om å spore greit av fra det TS spurte om.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei der tar du feil. Forskjellen på kurs og utdannelse er ikke subjektivt.
En snekker kan ha utdanning innen faget og er da faglært. Eller en lege, politimann, eller ingeniør må alltid ha utdanning for å virke i respektive yrker.
Vis hele sitatet...
Ok, for å gjøre det veldig klart da.
Du kan utdanne deg via 2 år skole, og 2 år praksis og få fagbrev, og bli faglært.
Og/eller du kan ta kurs Trinn 1, da får du lov til å starte å jobbe som vekter. Etter 6 måneder i jobb skal man ta trinn 3, som betyr at man skal ha praksistid for å kunne fortsette å jobbe som vekter. Da vil det også være fair å si at disse månedene i arbeid er utdannelse.

En vekter har ikke utdannet seg til vekter, han har tatt et kurs som gjør det mulig å jobbe som vekter. Altså et kurs er fortsatt ikke utdanning.

Et 2 ukers kurs er ingen utdannelse men et kurs uansett hvordan du snur og vender på det.
Vis hele sitatet...
Igjen, alt du sier her er subjektivt. Du legger ingenting til grunn for at "kurs ikke er utdannelse" utenom argumentet "Altså, kurs er ikke utdannelse.".

Som sagt, definisjonen av utdanning er opplæring, undervisning. Dette får du på kurset, så jo, både å gå skoleveien og ta fagbrevet, OG bare ta kursene er utdanning. Uansett hvor mye du snur og vender på det

Derimot, hva du subjektivt mener kvalifiserer seg til "utdannelse" og "kursing" kan jo være noe helt annet, som vi tydeligvis ser her.

Snakk om å spore greit av fra det TS spurte om.
Vis hele sitatet...
Haha ja, men TS har forøvrig fått svar!
Sist endret av Dice; 18. november 2012 kl. 18:19.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Nei der tar du feil. Forskjellen på kurs og utdannelse er ikke subjektivt.
En snekker kan ha utdanning innen faget og er da faglært. Eller en lege, politimann, eller ingeniør må alltid ha utdanning for å virke i respektive yrker.

En vekter har ikke utdannet seg til vekter, han har tatt et kurs som gjør det mulig å jobbe som vekter. Altså et kurs er fortsatt ikke utdanning.

Et 2 ukers kurs er ingen utdannelse men et kurs uansett hvordan du snur og vender på det.
Vis hele sitatet...
Så hva med de 2 årene på Service & Samferdsel med "vekter" som fag, hvor man går 2 år lærling etterpå?
Sist endret av Bruskork1; 18. november 2012 kl. 18:21.
kurs eller utdanning hvem bryr seg, slasker er de uansett. Mennesker i robot-yrke hvis eneste autoritet er basert på folks manglende kunnskaper og frykt for uniformer.
Å si at vekterkursene er formell utdanning er vel som å si at det er en formell utdanning å ta lappen..
Sitat av Bruskork1 Vis innlegg
Så hva med de 2 årene på Service & Samferdsel med "vekter" som fag, hvor man går 2 år lærling etterpå?
Vis hele sitatet...
Det er jo ikke noe annet en ett kjempekupp fra vaktselskapenes side, Da de kan fylle stillinger med "lærlinger" og slippe unna med å betale lærlinglønn.. Man lærer heller lite i løp av de to årene som lærling, for jobben er i de aller fleste tilfeller å ikke gjøre en drit.. er en grunn til at fagbrevtilleget er på skarve 5 kroner i timen.. Dagen består som regel av akkurat like lite for en med fagbrev som en med kurs.. (jada, det finnes unntak..)

vekter er en fantastisk jobb å kombinere med studier då.. da man som regel kan få gjort litt lekser mens man tjener peng.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Det er jo ikke noe annet en ett kjempekupp fra vaktselskapenes side, Da de kan fylle stillinger med "lærlinger" og slippe unna med å betale lærlinglønn.. Man lærer heller lite i løp av de to årene som lærling, for jobben er i de aller fleste tilfeller å ikke gjøre en drit.. er en grunn til at fagbrevtilleget er på skarve 5 kroner i timen.. Dagen består som regel av akkurat like lite for en med fagbrev som en med kurs.. (jada, det finnes unntak..)

vekter er en fantastisk jobb å kombinere med studier då.. da man som regel kan få gjort litt lekser mens man tjener peng.
Vis hele sitatet...
Lærlinger er laaangt ifra noe kupp for vaktselskapene da de ikke skal være alene på jobb. De store selskapene prøver å få så få lærlinger som mulig, og heller hjelpe de som har vært ansatt i 5 år til å ta fagbrevet.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Man blir taxi-sjåfør fordi man mangler utdannelse.
Vis hele sitatet...
Veldig lett å gre alle over en kam. Noen taxisjåfører jobber kanskje for å ha råd til utdanningen
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Veldig lett å gre alle over en kam. Noen taxisjåfører jobber kanskje for å ha råd til utdanningen
Vis hele sitatet...
Utdanningen som her i Norge er mer eller mindre gratis og hvor man får penger av staten i form av stipend og rentefritt lån?

Tviler.
Sitat av Dice Vis innlegg
Grunnskolen er også utdanning, den klarer de aller fleste. Visste ikke at man vurderte om ting er en "utdanning" eller ei rent ut ifra hvor mange som klarer det gitt. Selvfølgelig er kurs utdanning.

Vekteren kan ikke bortvise folk uten grunn, iogmed at da blir det diskriminering. Dog, hvorvidt det er slik i virkeligheten er jo såklart noe helt annet.
Vis hele sitatet...
grunnskolen er på mange år og er en utdanning, vekterkurs er ett kurs!
Akkurat som truck-kurs , lift-kurs, varmearbeider -kurs, data -kurs og mange flere! ikke noe av dette er utdanning men noe du kan bruke i tillegg til relevant utdanning, hvis det ikke er ett lavtlønns yrke og du kunn trenger ett kurs og ikke urdanning!
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
grunnskolen er på mange år og er en utdanning, vekterkurs er ett kurs!
Akkurat som truck-kurs , lift-kurs, varmearbeider -kurs, data -kurs og mange flere! ikke noe av dette er utdanning men noe du kan bruke i tillegg til relevant utdanning, hvis det ikke er ett lavtlønns yrke og du kunn trenger ett kurs og ikke urdanning!
Vis hele sitatet...
For å sitere meg selv:
Ok, for å gjøre det veldig klart da.
Du kan utdanne deg via 2 år skole, og 2 år praksis og få fagbrev, og bli faglært.
Og/eller du kan ta kurs Trinn 1, da får du lov til å starte å jobbe som vekter. Etter 6 måneder i jobb skal man ta trinn 3, som betyr at man skal ha praksistid for å kunne fortsette å jobbe som vekter. Da vil det også være fair å si at disse månedene i arbeid er utdannelse.
Vis hele sitatet...
Dessuten, så alle arbeidskrav som et lavtlønns yrke krever ( og hvor går grensen for lavtlønns til medium/høy?) er automatisk ikke utdannelse, men all arbeidskrav til alle andre yrker er plutselig utdanning?

Som sagt to ganger tidligere her, definisjonen av utdanning er opplæring og undervisning. Du argumenterer mot en fastsatt definisjon, fordi din subjektive mening tilsier at utdanning er noe som burde være over en lengre periode.

Du sier at grunnskolen er en utdanning, mens vekterkurs er kurs. Helt riktig, men kurs er da også utdanning
Jaja om dere sover bedre om natta når dere kaller vekterkurs for utdanning så gjerne for meg.
I min verden er ikke en uke på kurs noen utdanning. Det er rett og slett et kurs.
Utdanning for meg det er noe som skjer over tid i en opplæringsinstitusjon. (ut)dannelse kalles det. Og nettopp det at utdannelse kommer fra ordet dannelse sier jo mer om hva som er å regne som utdannelse. Et 2 uker kurs er nettopp det, et kurs. Enten du kjører drosje eller jobber som vekter.

For all del jeg rakker ikke ned på noen yrkesgrupper, men det blir tullete å være så fin på det å forlange å bli omtalt om man har formell utdannelse om man kun har tatt et par kurs.

Så i min verden er ikke kurs en utdanning. Varighet på 2 uker er et kurs.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jaja om dere sover bedre om natta når dere kaller vekterkurs for utdanning så gjerne for meg.
I min verden er ikke en uke på kurs noen utdanning. Det er rett og slett et kurs.
Utdanning for meg det er noe som skjer over tid i en opplæringsinstitusjon. (ut)dannelse kalles det. Og nettopp det at utdannelse kommer fra ordet dannelse sier jo mer om hva som er å regne som utdannelse. Et 2 uker kurs er nettopp det, et kurs. Enten du kjører drosje eller jobber som vekter.

For all del jeg rakker ikke ned på noen yrkesgrupper, men det blir tullete å være så fin på det å forlange å bli omtalt om man har formell utdannelse om man kun har tatt et par kurs.

Så i min verden er ikke kurs en utdanning. Varighet på 2 uker er et kurs.
Vis hele sitatet...
Så om jeg hadde fullført et skoleår med mindre en 240arbeidstimer så hadde du ikke sett på det som utdanning?

på universitetet må man bare møte opp en ekstremt sjelden gang i blant(3 dager hittil),
så det er mye mulig å klare studiet samtidig som man legger inn mindre tid en man gjør som vekter..
teoretisk mulig iallefall
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jaja om dere sover bedre om natta når dere kaller vekterkurs for utdanning så gjerne for meg.
I min verden er ikke en uke på kurs noen utdanning. Det er rett og slett et kurs.
Utdanning for meg det er noe som skjer over tid i en opplæringsinstitusjon. (ut)dannelse kalles det. Og nettopp det at utdannelse kommer fra ordet dannelse sier jo mer om hva som er å regne som utdannelse. Et 2 uker kurs er nettopp det, et kurs. Enten du kjører drosje eller jobber som vekter.

For all del jeg rakker ikke ned på noen yrkesgrupper, men det blir tullete å være så fin på det å forlange å bli omtalt om man har formell utdannelse om man kun har tatt et par kurs.

Så i min verden er ikke kurs en utdanning. Varighet på 2 uker er et kurs.
Vis hele sitatet...
Dæven.. Så mine 30 studiepoeng på dette semesteret er kun kurs siden jeg kun brukte 3 x 6timer på eksamen?
Sitat av ompapa Vis innlegg
Jaja om dere sover bedre om natta når dere kaller vekterkurs for utdanning så gjerne for meg.
I min verden er ikke en uke på kurs noen utdanning. Det er rett og slett et kurs.
Utdanning for meg det er noe som skjer over tid i en opplæringsinstitusjon. (ut)dannelse kalles det. Og nettopp det at utdannelse kommer fra ordet dannelse sier jo mer om hva som er å regne som utdannelse. Et 2 uker kurs er nettopp det, et kurs. Enten du kjører drosje eller jobber som vekter.

For all del jeg rakker ikke ned på noen yrkesgrupper, men det blir tullete å være så fin på det å forlange å bli omtalt om man har formell utdannelse om man kun har tatt et par kurs.

Så i min verden er ikke kurs en utdanning. Varighet på 2 uker er et kurs.
Vis hele sitatet...
Jeg liker hvordan du gang på gang overser de 6 månedene man må være i arbeid for å ta det siste kurstrinnet. Dette er da et krav, og da er det utdanning. Eller er 6 måneder for lite også?

Jo, du rakker faktisk ned på yrkesgrupper. Du sier at kravene og kursingen de har ikke kvalifiserer seg til å bli kalt "utdanning", for det varer ikke lenge nok og er for lavt lønnede yrker.
Og som de sier under her så har høyere utdanning ikke noe mer krav til tidsbruk.
Sitat av Dice Vis innlegg
Jeg liker hvordan du gang på gang overser de 6 månedene man må være i arbeid for å ta det siste kurstrinnet. Dette er da et krav, og da er det utdanning. Eller er 6 måneder for lite også?

Jo, du rakker faktisk ned på yrkesgrupper. Du sier at kravene og kursingen de har ikke kvalifiserer seg til å bli kalt "utdanning", for det varer ikke lenge nok og er for lavt lønnede yrker.
Og som de sier under her så har høyere utdanning ikke noe mer krav til tidsbruk.
Vis hele sitatet...
Husk på at alt som har med vekteryrket å gjøre er allmennt tillatt å rakke ned på da
Er jeg utdannet nordsjøarbeider fordi om jeg melder meg på offshorekurset og fullfører dette på 4 dager? Eller har jeg da tatt et kurs?
Sitat av Obster Vis innlegg
Er jeg utdannet nordsjøarbeider fordi om jeg melder meg på offshorekurset og fullfører dette på 4 dager? Eller har jeg da tatt et kurs?
Vis hele sitatet...
Du har tatt et kurs som fører til at du har fått deg en utdannelse?! Vet ikke hvordan offshorekurset fungerer, men det er sikkert en del praktisktid der og som regnes inn i kurset? Samt flere andre kurs som må tas? I så fall vil jeg si at alle disse kursene blir regnet som en del av en utdannelse.
Sist endret av Fuzzybossen; 19. november 2012 kl. 03:37.
Sitat av Novice Vis innlegg
Så om jeg hadde fullført et skoleår med mindre en 240arbeidstimer så hadde du ikke sett på det som utdanning?

på universitetet må man bare møte opp en ekstremt sjelden gang i blant(3 dager hittil),
så det er mye mulig å klare studiet samtidig som man legger inn mindre tid en man gjør som vekter..
teoretisk mulig iallefall
Vis hele sitatet...
Sitat av sandkasse Vis innlegg
Dæven.. Så mine 30 studiepoeng på dette semesteret er kun kurs siden jeg kun brukte 3 x 6timer på eksamen?
Vis hele sitatet...


Så vi er på så lavt nivå at vi diskuterer semantikk nå?
Hvor mye eller lite du leser før eksamen og hvorvidt du har fulgt forelesningene blåser jeg i, det er da ingen tvil om at det å gå på universitetet er en utdannelse. Om dere virkelig ikke klarer å se forskjellen på utdannelse og kurs så kan det fort spøke for karakterene dette semesteret.

Sitat av Dice Vis innlegg
Jeg liker hvordan du gang på gang overser de 6 månedene man må være i arbeid for å ta det siste kurstrinnet. Dette er da et krav, og da er det utdanning. Eller er 6 måneder for lite også?

Jo, du rakker faktisk ned på yrkesgrupper. Du sier at kravene og kursingen de har ikke kvalifiserer seg til å bli kalt "utdanning", for det varer ikke lenge nok og er for lavt lønnede yrker.
Og som de sier under her så har høyere utdanning ikke noe mer krav til tidsbruk.
Vis hele sitatet...

Er du svimmel? Jeg har ikke sagt en dritt om lønna til hverken vektere, drosjesjåfører eller andre yrkesgrupper. Slutt å dikte opp ting for så å si at det er noe jeg har sagt.

Men for all del, tro nå at dere har fullført en utdannelse med å bestå en kjentmannsprøve og lykke til med fremtiden.

Nå orker jeg ikke mer av denne tråden. Skal dere fortsette tar vi det på pm for nå er vi skikkelig off topic her.
Og nå diskuterer vi mine uttalelser heller enn tråden. Da kan vi fortsette på pm.

Bedre at vi tar det på pm fremfor å søple ned tråden her.
Sist endret av ompapa; 19. november 2012 kl. 03:44.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
grunnskolen er på mange år og er en utdanning, vekterkurs er ett kurs!
Akkurat som truck-kurs , lift-kurs, varmearbeider -kurs, data -kurs og mange flere! ikke noe av dette er utdanning men noe du kan bruke i tillegg til relevant utdanning, hvis det ikke er ett lavtlønns yrke og du kunn trenger ett kurs og ikke urdanning!
Vis hele sitatet...
Utdanning.no's to måter å bli vekter, hvor den ene veien inkluderer to års vgs og to år lærling. Altså på lik linje som snekker, mekaniker osv.

Vektere kan vel gjerne også videreutdanne seg med kurs for å få kjøre verditransport o.l.

Forøvrig avsluttes vekterkurset med en eksamen, iflg nokas.no, så å ikke kalle det for en utdanning blir bare for dumt. Ja, kurset er kort, men all yrkesfaglig utdanning hadde vært kortere om allmennfagene var tatt bort, tippet det ikke er mye norsk og matte i vekterkursene.
Forskjellen ligger vell i arbeidsmengden som kreves for å lære nok til å være vekter, akkurat som at studiet for å bli lege er lengre enn for å bli gymlærer, fordi det involverer mer.
Ser jeg må hjem og oppgradere cv'n min idag,jeg er tydeligvis utdanna truckfører,brannmann og danser!! ()