Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 2067
Er 24 år gammel, jobbet siden jeg var 16, har prøvd meg tre år på skole, men ikke fullført noen av årene, desverre. Har nå etterhvert funnet ut at jeg ønsker meg en utdannelse, og data/elektro ingeniør er noe som fenger meg veldig og jeg tror dette er veien å gå, spørsmålet er bare hvordan?

altså, jeg går under 23/5 regelen, men såvidt jeg ser så syntes jeg det er litt lite info rundt denne regelen.

har lest litt om forkurs ingeniør på: http://www.uis.no/studietilbud/ingen...r_ingenioerer/

må jeg ha generell studiekompetanse for å søke meg inn her? hva om jeg tar spesiell studekompetanse med med utdypning i matte og fysikk, kan jeg gjøre dette med voksenopplæring? er egentlig helt lost her!
http://nith.no/kurs/kurs/forkurs-alle-fag

Her behøver du ikke noe mer enn gode karakterer på kurset

Gikk selv dette for 3 år tilbake! Veldig hardt kurs, mye og sette seg inn i!
takk for linken! kunne veldig gjerne tenkt meg noe i Stavangerområdet though
Heisann! Jeg går på forkurs for ingeniør på UiS, Studiekompetanse kreves ikke, vi sitter rundt 300-400 elever i ett auditorium. Noen kan ikke snakke norsk engang, utvekslingsstudenter fra utlandet og har sett noen voksne også. Om du har tenkt deg inn neste år så kan du kjøpe mine studiebøker billigt. :P
allright, sounds good! du sier at studiekompetanse ikke kreves, vil det si at man kun trenger grunnskole for å søke, eller noe annet?
Her er 23/5-regelen http://www.samordnaopptak.no/info/ge...len/index.html

Jeg går under 23/5 regelen selv.
Sist endret av Sofewnamesleft; 3. november 2012 kl. 01:31.
Grunnskolen er en must, om du er usikker så får du bare sende en mail til UiS og spørre
Det kommer nok til å bli ganske så hardt studie om du ikke har gått vgs. Vil anbefale deg litt selvstudie før skolestart, fysikk og matte krevende.
ohh my bad! har jo ikke studiekompetanse, så da går jeg vel ikke under 23/5 regelen...
Sitat av existed Vis innlegg
ohh my bad! har jo ikke studiekompetanse, så da går jeg vel ikke under 23/5 regelen...
Vis hele sitatet...
Du trenger da vitterlig ikke studiekompetanse for å komme inn på skole via 23/5-regelen.

Dette er kravene for å søke høgskole via 23/5:
- Være minimum 23 år i opptaksåret.
- Kunne dokumentere minimum fem år heltid skole og/eller jobb.
- Dekke de 6 obligatoriske fagene (norsk, engelsk, historie, samfunnsfag, matematikk og naturfag).

Om du oppfyller disse kravene er det bare å søke skole via Samordna Opptak.
Sist endret av s1gh; 3. november 2012 kl. 01:40.
Hvis du ikke har studiekompetansefagene går du ikke under 23/5-regelen, nei.
Disse fagene kan du ta som privatist eller på en privatskole o.l

Jeg tok studiekompetansefagene i Bergen på et privatgymnas.
Litt forvirring her? du trenger ikke studiekompetansefagene for å bli ingeinør via 23/5 regelen

alt du trenger er grunnskole, jobberfaring, og å være 23 år gammel
Sist endret av GrønnUgle; 3. november 2012 kl. 02:57.
Ta kontakt med nærmeste universitet eller høgskole, send dem papirene dine, og be dem om å gjøre en vurdering på hvordan du kan få plass på et ingeniørstudium.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Litt forvirring her? du trenger ikke studiekompetansefagene for å bli ingeinør via 23/5 regelen

alt du trenger er grunnskole, jobberfaring, og å være 23 år gammel
Vis hele sitatet...
For ikke å snakke om 6 grunnleggende fag fra vgs, eller som privatist . Les deg litt mer inn på 23/5 regelen før du legger ut noe slikt..