Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  49 7996
Var i en diskusjon med noen om kjønn, om arv eller miljø er det som bestemmer kjønnet til et barn. Vi begynte da debattere om det faktisk er noen forskjell på kvinner menn, både mentalt og fysisk. Jeg sa at OL er et godt bevis på dette, det norske herrelandslaget i håndball, hadde knust den kvinnelige utgaven hvis de møttes til kamp, 100 av 100 ganger påsto jeg. Det er fordi menn har fra naturens side diverse forutsetninger kvinner ikke har. Til min overraskelse møtte jeg stor motstand mot synspunktet mitt, og mange påstå at damehåndball er overlegent herrehåndball i Norge. Hva synes dere? Tror dere virkelig at damelandslaget i håndball hadde slått mennene? Eller er det virkelig så liten forskjell på kvinner og menn at det hadde blitt jevnt?
Denne saken er VELDIG grei og burde ikke diskuteres en gang, herrelandslaget i håndball hadde knust damelandslaget i håndball. Hvorfor? fordi herrene trener mer, og er bedre trent fysisk og psykisk.

Den eneste grunnen til at noen tror det motsatte er fordi det norske damelandslaget i håndball er blant de beste i verden, herrelandslaget er dårlig ranket og vinner sjeldnere medaljer. Hvis man er ganske korttenkt er det derfor lett å si at "damelandslaget er jo bedre", men man regner ikke ferdigheter i medaljer.
Sist endret av Tænman; 7. august 2012 kl. 19:58.
Når det beveger seg over i såpass absurde påstander som at jenter kan måle seg med gutter i sport er det stort sett på nivå med diskusjoner av typen ateister vs religiøse. Noen ting er som nevnt over rett og slett ikke åpent for diskusjon engang.
Mitt lag, om er middelmådig, tapte med 3 måt mot norges 3. beste kvinnelag. Vi var da 14-15 år. Herrene hadde knust kvinnene så til de grader.
Sitat av Tænman Vis innlegg
Denne saken er VELDIG grei og burde ikke diskuteres en gang, herrelandslaget i håndball hadde knust damelandslaget i håndball. Hvorfor? fordi herrene trener mer, og er bedre trent fysisk og psykisk.
Vis hele sitatet...
Han mener at hvis jentene hadde trent like mye som mennene, så hadde de vært like gode. Han lurer også på hvordan du kan måle hvem som er best psykisk?

Sitat av Sinken Vis innlegg
Mitt lag, om er middelmådig, tapte med 3 måt mot norges 3. beste kvinnelag. Vi var da 14-15 år. Herrene hadde knust kvinnene så til de grader.
Vis hele sitatet...
Godt eksempel, jeg skal nevne det for kverulanten. Må bare si at jeg er veldig overrasket over at noen i det hele tatt kan komme med slike påstander som han gjør. Jeg tror aldri jeg har hørt noen si det, spesielt ikke når de selv har en sportsbakgrunn.
Menn er sterkere utviklet enn kvinner, men kvinner kommer som oftest før i puberteten utvikles før osv. Det har alltid vært sånn at: Verdens sterkeste MANN, verdens rikeste MANN, verdens smarteste MANN, verdens ect ect..

Verden er herredominert men kvinner har også stor makt, hvis dere skjønner hva jeg mener. Blant annet kan en kvinne endre en mann med bare tanke på det seksuelle.

Fra kvinnenes ståsted er det jo de som bærer barnet, de som føder barnet osv.. De har argumenter de også.

Men som nevnt ovenfor er det som og diskutere: Hva kom først, høna eller egget?

Rar verden vi lever i det tror jeg både kvinner og menn kan si seg enige i!
Sist endret av heartslava; 7. august 2012 kl. 20:24.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Han mener at hvis jentene hadde trent like mye som mennene, så hadde de vært like gode.
Vis hele sitatet...
Feil. Menn (generelt sett) får mye mer muskler enn jenter av samme trening. Nå er ikke jeg ekspert innen dette temaet, men er ganske sikker på at det er fordi vi produserer testosteron som hjelper til med å bygge muskler.

Det er en grunn til at gutter har mye høyere krav i gym enn jenter.
Verden er herredominert. Menn er kvinnedominert?
Anbefaler deg å se serien Hjernevask (ligger på NRK Nett-TV). Du kan også lese boken til Harald Eia (som serien er bygd på). Den er lettlest, og argumenterer godt og enkelt på nettopp forskjell mellom kvinner og menn. De eneste som påstår at det kun er miljø som skiller menn og kvinner er norske/vestlige kjønnsforskere som overøses i statlige forskningssubsidier for å produsere kvasivitenskap som skal forsøke å viske ut de biologiske faktorene som skiller menn og kvinner.
Et av poengene til han som mener at herrene ikke vil vinne over damene, er at vi ikke kan vite dette, fordi en slik kamp er ikke spilt. Jeg har bare antagelser.

Sitat av Epitaph Vis innlegg
Anbefaler deg å se serien Hjernevask (ligger på NRK Nett-TV). Du kan også lese boken til Harald Eia (som serien er bygd på). Den er lettlest, og argumenterer godt og enkelt på nettopp forskjell mellom kvinner og menn. De eneste som påstår at det kun er miljø som skiller menn og kvinner er norske/vestlige kjønnsforskere som overøses i statlige forskningssubsidier for å produsere kvasivitenskap som skal forsøke å viske ut de biologiske faktorene som skiller menn og kvinner.
Vis hele sitatet...
Har anbefalt den til de som var uenige med meg.
Jeg vil komme med et nytt eksempel som setter det litt mer i perspektiv for vennen din:

Tror din venn at det norske kvinnelandslaget i fotball ville slått herrelandslaget?
http://www.fifa.com/worldranking/ran...men/index.html <-FIFA kvinner
http://www.fifa.com/worldranking/ran...ble/index.html <- FIFA menn

Som du ser ligger Norge på 13 plass med vårt kvinnelandslag mens herrelaget ligger på 24.
Den eneste grunnen til at din venn tror kvinnene vil vinne er fordi de norske kvinnene spiller mot kvinner/måler seg mot kvinner og de er desidert blandt de beste i verden, mens herrelandsalaget ikke gjør det like bra internasjonalt og får da ikke like mye omtale.
Sist endret av PerPerPerPer; 7. august 2012 kl. 20:49.
Slike diskusjoner blir meningsløse og ødeleggende i mine øyne. For det første så er det helt selvfølgelig og åpenbart at mann og kvinner ikke konkurrerer med samme forutsetninger i idretter hvor kondisjon, hurtighet, osv, altså generell fysikk er så sentralt. Men å sitte her og øse ut om hvor mye bedre herrelandslaget er enn kvinnelandslaget synes jeg bare blir frekt og nedlatende. Kvinnehåndball er en veldig underholdende sport og vi har all grunn til å være stolte av våre landsmenn(kvinner).
Såvidt meg bekjent tror jeg ikke jeg har sett en eneste ferdighet eller sport hvor det ikke er en mann som er verdens beste.
1. Mennene tar med seg ballen med i angrep. Tar en enkel overslagsfint. Her er det to utfall
----1. Han går gjennom og scorer.
---- 2. Han blir stoppet av 2 jenter, og spillerer videre(Det er da, logisk nok, en herrepiller ledig.)
2. MÅÅÅÅL!.


3. Kvinnene tar med seg ballen i angrep. Da har damene 3 muligheter.
---- 1. De prøver seg på en fint. I de 9/10 tilfeller blir de stoppet uten problemer.
---- 2. De spiller inn til strek. Strek vender og vrir på seg, men har ikke sjangs.
---- 3. De går for langskudd. De blir blokket ned, evt. takklet før de kommer så lang.

4. Herreball.

Repeter punkt 1-4 i 60 minutter.

Herrene er vel også raskere enn kvinnene, og vil derfor ha en fordel når det kommer til kontringer.
Sist endret av Sinken; 7. august 2012 kl. 21:10.
Tror damene hadde nok gitt dem motstand, men ikke vunnet.

Kvinner har andre kvaliteter og makter som ikke menn har. Den ene tingen som er den store forskjellen er at menn er fysisk sterkere. Kvinner kan være smartere.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Tror damene hadde nok gitt dem motstand, men ikke vunnet.

Kvinner har andre kvaliteter og makter som ikke menn har. Den ene tingen som er den store forskjellen er at menn er fysisk sterkere. Kvinner kan være smartere.
Vis hele sitatet...
I håndball har fysikk såpass mye å si, at når mennene er så fysisk overlegne, vil de tekniske ferdighetene til kvinnene ikke spille liten rolle, de blir stoppet av en arm uansett.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Kvinner har andre kvaliteter og makter som ikke menn har. Den ene tingen som er den store forskjellen er at menn er fysisk sterkere. Kvinner kan være smartere.
Vis hele sitatet...
Generelt sett er kvinner flinkere med mellommenneskelige relasjoner, men fysisk sett er menn raskere, sterkere, smidigere og mer tilpasningsdyktige. Det kommer av vår fortid som jegere/samlere, hvor kvinner holdt familiegruppene / stammene samlet, og organiserte arbeidet, mens mennene var ute og jaktet.

I forhold til kjønn og intelligens er det ofte slik at menn har høyere flytende intelligens, mens kvinner har høyere krystallisert intelligens, og om man matcher de to kategoriene opp mot hverandre er menn og kvinner omtrent likeverdige.

Krystallisert intelligens er den kunnskapen og erfaringa du tileignar deg gjennom livet, mellom anna språkleg forståing. Denne typen intelligens aukar fram til 25–30-års alder. Deretter held den seg på eit stabilt nivå.

Flytande intelligens dreier seg om individet si evne til problemløysing og å svare på utfordringar. Den flytande intelligensen aukar med alderen, fram til 20–30 års alder. Men etter fylte 50 år går den nedover. Reduksjonen i flytande intelligens blir imidlertid kompensert for ved hjelp av kunnskap og livserfaring.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Orph; 7. august 2012 kl. 21:25.
Bak enhver suksessrik mann står det en kvinne. Er det et utrykk som heter.

Ellers har man den litt morsommere varianten: Bak enhver suksessrik mann står en grådig kvinne.
Ja, en håndballkamp mellom det kvinnelige og det mannlige landslaget ville nok herrene vunnet, det betyr ikke at de er bedre.

Som nevnt tidligere betyr det at de har et dårligere utgangspunkt når det kommer til trening. Men som også nevnt, ser man på verdensrankingen er kvinnene bedre, målt mot andre som har samme utgangspunkt. Så da er altså kvinnene bedre? Målt i ferdigheter mot andre som har det samme utgangspunktet?

Sånn sett er jo t.o.m fotballandslaget vårt helt rævva iforhold til damene.

Nei, å diskutere hvem som hadde slått hvem i en jenter mot gutter kamp er meningsløst etter min mening. Du må se litt bredere enn det.

Ps:

Damene som driver med langrenn tar mer og mer innpå tidene til mennene, men de har stagnert omentrent.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, en håndballkamp mellom det kvinnelige og det mannlige landslaget ville nok herrene vunnet, det betyr ikke at de er bedre.

Som nevnt tidligere betyr det at de har et dårligere utgangspunkt når det kommer til trening. Men som også nevnt, ser man på verdensrankingen er kvinnene bedre, målt mot andre som har samme utgangspunkt. Så da er altså kvinnene bedre? Målt i ferdigheter mot andre som har det samme utgangspunktet?

Sånn sett er jo t.o.m fotballandslaget vårt helt rævva iforhold til damene.

Nei, å diskutere hvem som hadde slått hvem i en jenter mot gutter kamp er meningsløst etter min mening. Du må se litt bredere enn det.

Ps:

Damene som driver med langrenn tar mer og mer innpå tidene til mennene, men de har stagnert omentrent.
Vis hele sitatet...
Men at mennene slår damene i en kamp må jo nesten bety at mennene er bedre. God håndball er god håndball, uansett hvem som spiller. Jeg argumenterer ikke for at kvinner ikke kan eller skal spille håndball, eller at kvinner er verdt mindre enn menn. Jeg bare synes idrett gjør det slående klart at det er biologiske forskjeller på kvinner og menn, uansett hvordan miljø påvirker oss.
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Men at mennene slår damene i en kamp må jo nesten bety at mennene er bedre. God håndball er god håndball, uansett hvem som spiller. Jeg argumenterer ikke for at kvinner ikke kan eller skal spille håndball, eller at kvinner er verdt mindre enn menn. Jeg bare synes idrett gjør det slående klart at det er biologiske forskjeller på kvinner og menn, uansett hvordan miljø påvirker oss.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig.

Men hva er håndball da? Et ballspill som består av egenskaper og ferdigheter.
Av egenskapene (utholdenhet, styrke, spenst), kan det godt være at mennene er bedre, ferdighetene (tekniske som skudd, filter o.l.), er jeg ikke så sikker på om mannfolka er best på.

Så det hele kommer vell ann på hvordan man ønsker å måle det opp. Å sette herrene mot damene mener jeg er for dumt for da vil sannsynligvis mannfolkene vinne på ren fysikk, fordi vi er bygd annerledes, ikke nødvendigvis fordi de er bedre.
Sitat av Orph Vis innlegg
Generelt sett er kvinner flinkere med mellommenneskelige relasjoner, men fysisk sett er menn raskere, sterkere, smidigere og mer tilpasningsdyktige. Det kommer av vår fortid som jegere/samlere, hvor kvinner holdt familiegruppene / stammene samlet, og organiserte arbeidet, mens mennene var ute og jaktet.

I forhold til kjønn og intelligens er det ofte slik at menn har høyere flytende intelligens, mens kvinner har høyere krystallisert intelligens, og om man matcher de to kategoriene opp mot hverandre er menn og kvinner omtrent likeverdige.
Vis hele sitatet...
Jeg ser ikke hvordan en kan si de er omtrent likeverdige. I de gamle jeger/sankersamfunnene utfylte de hverandre, men i det moderne arbeidslivet konkurrerer kvinner og menn i samme arena, en arena der flytende intelligens som oftest har høyere verdi. Den krystalliserte intelligensen er for eksempel verdt veldig lite for ingeniører.
Sist endret av Stratops; 8. august 2012 kl. 18:14.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Selvfølgelig.

Men hva er håndball da? Et ballspill som består av egenskaper og ferdigheter.
Av egenskapene (utholdenhet, styrke, spenst), kan det godt være at mennene er bedre, ferdighetene (tekniske som skudd, filter o.l.), er jeg ikke så sikker på om mannfolka er best på.

Så det hele kommer vell ann på hvordan man ønsker å måle det opp. Å sette herrene mot damene mener jeg er for dumt for da vil sannsynligvis mannfolkene vinne på ren fysikk, fordi vi er bygd annerledes, ikke nødvendigvis fordi de er bedre.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at om et lag som er mye bedre fysisk enn det andre laget, som er mer teknisk, vinner, så er de ikke best?
For å si det slik, Vidic/Kompany/Puyol hadde stoppet enhver kvinnelig fotballspiller anytime.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan en kan si de er omtrent likeverdige. I de gamle jeger/sankersamfunnene utfylte de hverandre, men i det moderne arbeidslivet konkurrerer kvinner og menn i samme arena, en arena der flytende intelligens som oftest har høyere verdi. Den krystalliserte intelligensen er for eksempel verdt veldig lite for ingeniører.
Vis hele sitatet...
Fordi det er ikke noe man kan snu over natten, genetikk og slikt, you know. Det er også viktig å tenke på at dette er gjevnt over fjøla, det finnes helt klart mange jenter som har bedre flytende intelligens enn enkelte menn, og visa versa. I enkelte yrker vil det være fordelaktig med flytende intelligens, i andre vil det være krystallisert intelligens. Ingen yrker er mer viktige enn andre, da de komplimenterer hverandre.

Det sier seg selv at menn vil gjennomsnittlig gjøre det bedre i en idrett som er basert på styrke og utholdenhet enn kvinner, men det er ingen indikasjon på at et kjønn er bedre, totalt sett. Det blir nesten litt som om menn skulle konkurrert mot kvinner i empati, det hadde ikke vært en fair match.
Sist endret av Deezire; 9. august 2012 kl. 00:42.
Sitat av Sinken Vis innlegg
Så det du sier er at om et lag som er mye bedre fysisk enn det andre laget, som er mer teknisk, vinner, så er de ikke best?
Vis hele sitatet...
Jeg sa ikke at mennene er mye bedre fysisk, men de har et bedre utgangspunkt.

Akkurat som at en som er 205 cm høy har et bedre utgangspunkt til å spille basket enn en person på 170 cm. Litt drøyt eksempel, men poenget er at det er mer å vurdere om hvilket lag/kjønn som er best i samme idrett enn en fiktiv kamp mot hverandre.

Når man skal måle noe sånnt mener jeg det er rett og slett for dumt å gjøre det på den måten.

Sett en profesjonell bilfører bak rattet på en 1980 modell lada og en amatør på en 2012 modell vilkårlig bil så vil amatøren sannsynligvis vinne, men det betyr ikke at amatøren er bedre.

Skal du finne ut hvem som er best så prøv heller å analyser nivået av tekniske og fysiske ferdigheter, sett det opp mot prestasjoner mot andre lag av sitt kjønn (medaljer, seire, resultater), så faktorerer du inn hvor sterk motstanderne er, da finner du kanskje ut hvem som er best på en bedre måte enn å sette et lag opp mot det andre.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg sa ikke at mennene er mye bedre fysisk, men de har et bedre utgangspunkt.

Akkurat som at en som er 205 cm høy har et bedre utgangspunkt til å spille basket enn en person på 170 cm. Litt drøyt eksempel, men poenget er at det er mer å vurdere om hvilket lag/kjønn som er best i samme idrett enn en fiktiv kamp mot hverandre.

Når man skal måle noe sånnt mener jeg det er rett og slett for dumt å gjøre det på den måten.

Sett en profesjonell bilfører bak rattet på en 1980 modell lada og en amatør på en 2012 modell vilkårlig bil så vil amatøren sannsynligvis vinne, men det betyr ikke at amatøren er bedre.

Skal du finne ut hvem som er best så prøv heller å analyser nivået av tekniske og fysiske ferdigheter, sett det opp mot prestasjoner mot andre lag av sitt kjønn (medaljer, seire, resultater), så faktorerer du inn hvor sterk motstanderne er, da finner du kanskje ut hvem som er best på en bedre måte enn å sette et lag opp mot det andre.
Vis hele sitatet...
Så det du sier er at de som er mest teknisk, er best? Så det laget som vant champions league er ikke best, fordi de kanskje bare var bedre enn det andre laget.

Her er et enkelt regnestykke

Tekniske ferdigheter + fysisk nivå = Generelt nivå, eller altså hvem som er best.

Om jeg forklarer meg dårlig her, så er poenget mitt at fysikken er en så stor del av håndball at du ikke kan regne tekniske ferdigheter som best. Om du er 205, har du bare vokst. Om du er sterk, har du trent mye.

Akkurat som at han med bilen har kjøpt den, den er ikke en del av han.
Samtlige herrespillere i norsk eliteserie ville blitt kåret vil verdens beste kvinnlige håndballspiller, om de var kvinne. Det burde vel egentlig si sitt om den saken?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Jeg sa ikke at mennene er mye bedre fysisk, men de har et bedre utgangspunkt.

Akkurat som at en som er 205 cm høy har et bedre utgangspunkt til å spille basket enn en person på 170 cm. Litt drøyt eksempel, men poenget er at det er mer å vurdere om hvilket lag/kjønn som er best i samme idrett enn en fiktiv kamp mot hverandre.

Når man skal måle noe sånnt mener jeg det er rett og slett for dumt å gjøre det på den måten.

Skal du finne ut hvem som er best så prøv heller å analyser nivået av tekniske og fysiske ferdigheter, sett det opp mot prestasjoner mot andre lag av sitt kjønn (medaljer, seire, resultater), så faktorerer du inn hvor sterk motstanderne er, da finner du kanskje ut hvem som er best på en bedre måte enn å sette et lag opp mot det andre.
Vis hele sitatet...
Men det som er interessant her er om mannelag hadde slått et kvinnelag i håndball, ikke om akkurat det norske herrelandslaget er bedre enn det norske kvinnelandslaget. De fleste mennesker vil mene at herrehåndball holder et høyere nivå enn damehåndball, akkurat som herresport holder et høyere nivå enn de fleste kvinnesporter.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Selvfølgelig.

Så det hele kommer vell ann på hvordan man ønsker å måle det opp. Å sette herrene mot damene mener jeg er for dumt for da vil sannsynligvis mannfolkene vinne på ren fysikk, fordi vi er bygd annerledes, ikke nødvendigvis fordi de er bedre.
Vis hele sitatet...
Men du sier at mennene ikke nødvendigvis er bedre på skudd og finter, men er det ikke nettopp det de er? Er man sterkere kan man skytere hardere, man kan gjøre fintene fortere? Kan det kanskje være at menn og kvinner har en forskjellig mentalitet også? Søk opp en video av Nikola karabatic, en av verdens beste mannlige håndballspillere, kontra en video av gro hammerseng. Er fysikken den eneste forskjellen her?
Heller Cristina Neagu, som ble kåret til verdens best i 2010( Heide Løke i fjor, men hun er strek).
Hva er det folk ikke skjønner her egentlig? Er det pga at norges damelandslag har vunnet noen gull? Det er to forskjellige idretter, og selvsagt en grunn til at de ikke spiller i samme liga.

Jeg har selv spilt 8 år på høyeste nivå, og har en ex som en gang i tiden vant champions leuage i håndball for kvinner(største turnering for klubblag). Hun hadde aldri dominert i norsk 3.div for herrer. Det er to ulike idretter.. hva er det å ikke skjønne?
Hvem sier at herrehåndballen holder høyere nivå enn kvinnehåndball?

@ Sinken: Jeg sa ikke at de som er teknisk best er best heller. Jeg sa det er flere nyanser til hvem som er best enn bare teknikk eller fysikk.

Om poenget var å spekulere i hvem som ville vunnet av et herrelag å et damelag ville nok herrelaget vunnet, ja. Kan hende det bare er min personlige mening at det ikke er så enkelt for å si hvem som er best men da får det bare være.

Poenget med basketballspilleren var å understreke at det er forskjellige utgangspunkt i enhver idrett, om du er 205 har du ikke gjort så mye mer enn å vokse, nei, men du har fortsatt et bedre utgangspunkt enn en lav person. Uansett hvor mye eller lite du er trent.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Hvem sier at herrehåndballen holder høyere nivå enn kvinnehåndball?

@ Sinken: Jeg sa ikke at de som er teknisk best er best heller. Jeg sa det er flere nyanser til hvem som er best enn bare teknikk eller fysikk.

Om poenget var å spekulere i hvem som ville vunnet av et herrelag å et damelag ville nok herrelaget vunnet, ja. Kan hende det bare er min personlige mening at det ikke er så enkelt for å si hvem som er best men da får det bare være.
Vis hele sitatet...
Alle i denne tråden bortsett fra deg mener at herrehåndball her av en helt annen kvalitet en damehåndball. Og jeg skjønner ikke hvordan det kan være vanskelig å avgjøre hvem som er best. Og hvis teknikk og fysikk ikke er to veldige viktige indikatorer på hvem som er best, hva andre ting er det som avgjør det da?
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Alle i denne tråden bortsett fra deg mener at herrehåndball her av en helt annen kvalitet en damehåndball. Og jeg skjønner ikke hvordan det kan være vanskelig å avgjøre hvem som er best. Og hvis teknikk og fysikk ikke er to veldige viktige indikatorer på hvem som er best, hva andre ting er det som avgjør det da?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er de to veldig viktige indikatorer, men jeg mener det blir for dumt å sammenligne de to ved å sette de opp mot hverandre sånn, nettopp fordi at vi mannfolk har et bedre utgangspunkt til å drive med fysisk aktivitet enn kvinner har.

Det er derfor jeg mener man må sammenligne tidligere resultater opp mot motstandere av samme kaliber (d.v.s i samme liga), heller enn å sette de opp mot hverandre, for å finne ut hvem som er best i sin idrett.
Og hvordan kan man se hvem som er best i idrett? Jo, man ser på hvem som har flest medaljer og har vunnet mest i sin liga, ser man sånn på det er kvinnene definitivt bedre enn sine mannlige motparter.

Om du derimot vil vite hvem som er best av de to lagene er det jo en enkel sak.

Personlig foretrekker jeg å ikke trekke konklusjoner ut fra 4 - 5 tilfeldige personer på et internetfora som ikke engang handler om emnet når jeg skal se hvilken idrett som holder høyere nivå.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Selvfølgelig er de to veldig viktige indikatorer, men jeg mener det blir for dumt å sammenligne de to ved å sette de opp mot hverandre sånn, nettopp fordi at vi mannfolk har et bedre utgangspunkt til å drive med fysisk aktivitet enn kvinner har.
Vis hele sitatet...
Du sier det selv, mannfolk har et bedre utgangspunkt til å drive med fysisk aktivitet enn kvinner har, og dermed er det vel en vist sjanse for at herrene generelt holder et høyere nivå.

Sitat av OnklD Vis innlegg
Det er derfor jeg mener man må sammenligne tidligere resultater opp mot motstandere av samme kaliber (d.v.s i samme liga), heller enn å sette de opp mot hverandre, for å finne ut hvem som er best i sin idrett.
Og hvordan kan man se hvem som er best i idrett? Jo, man ser på hvem som har flest medaljer og har vunnet mest i sin liga, ser man sånn på det er kvinnene definitivt bedre enn sine mannlige motparter.
Vis hele sitatet...
Lulz..

Sitat av OnklD Vis innlegg
Om du derimot vil vite hvem som er best av de to lagene er det jo en enkel sak.
Vis hele sitatet...
Yay, du har vist skjønt _noe_.
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Du sier det selv, mannfolk har et bedre utgangspunkt til å drive med fysisk aktivitet enn kvinner har, og dermed er det vel en vist sjanse for at herrene generelt holder et høyere nivå.



Lulz..



Yay, du har vist skjønt _noe_.
Vis hele sitatet...
Wow, du oppfører deg som en 13 åring.

Jeg sa tidligere på side 1 i denne diskusjonen at ja, om poenget er å finne ut av hvem som ville vunnet i en kamp mellom Kvinnelag A og Herrelag B ville sannsynligvis herrene vunnet, men det betyr ikke at de er best.

Ja de er best i den ene kampen, men betyr det at de er et bedre lag?

Jeg mener at det betyr at de har et bedre utgangspunkt, men de gjør det jo fortsatt elendig i.f.t kvinnene på den globale rankingen.

Idrett rangerer stort sett sine beste etter hvor mye de har vunnet:

Antall medaljer kvinnelandslaget i håndball: 20.
Antall medaljer herrlandslaget i håndball: 0.

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_...all#Resultater
http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_..._h%C3%A5ndball

Å sammenligne to forskjellige ligaer er idiotisk, det er derfor jeg argumenterer mot at å si at herrene er bedre enn kvinnene fordi de ville vunnet en kamp, er en grei måte å si hvem som er best. Når resultatene tydelig sier noe annet, målt opp mot spillere på sitt eget nivå, likt slik man måler mange andre ting i denne verden.

Eller er bare herrelandslaget vårt i håndball helt elendige siden de ikke vinner noe?
Sist endret av OnklD; 9. august 2012 kl. 02:48.
Så i en oversikt her forleden, at usas raskeste 17-åring hadde grisebanka alle i kvinnenes 100 m finale
Sist endret av laksir; 9. august 2012 kl. 03:17.
Sitat av OnklD Vis innlegg
*Stuff*
Vis hele sitatet...
Men det er jo ikke det TS spørr om en gang....

For å svare TS; nei jeg tror ikke at damelandslaget hadde slått herrelandslaget pga at herrene har et mye bedere fysisk utgangspunkt og etter hva jeg har sett generelt er bedre.
Dette gjelder ikke bare kjønn. Er en grunn til at de beste løperne, basketballspillerne og hopperne som regel også er mørkhudete. Dette handler ikke om verdi, men forskjellige utgangspunkt og utnyttelse av den genetiske arven på best mulig måte.
Sitat av Stratops Vis innlegg
Jeg ser ikke hvordan en kan si de er omtrent likeverdige. I de gamle jeger/sankersamfunnene utfylte de hverandre, men i det moderne arbeidslivet konkurrerer kvinner og menn i samme arena, en arena der flytende intelligens som oftest har høyere verdi. Den krystalliserte intelligensen er for eksempel verdt veldig lite for ingeniører.
Vis hele sitatet...

Med likeverdige mener jeg at kvinner er i snitt omtrent like mye bedre på krystallisert intelligens som menn er bedre enn kvinner på flytende intelligens.

Jeg vil nå ikke si det. For leger, for eksempel, er krystallisert intelligens verdt svært mye. Du har, etter min erfaring, helt rett, for ingeniører er flytende intelligens alfa og omega, og jeg ser også dette svært godt på universitetet: De jentene / kvinnene jeg har samarbeidet med på prosjekter gjør det ofte svært godt på eksamen, men har vært ubrukelige i prosjekter: De klarer rett og slett ikke bruke det de kan for å løse ukjente problemstillinger.

Innen humaniora vil jeg og si at kvinner generelt sett gjør det bedre enn menn.
Sitat av OnklD Vis innlegg
Wow, du oppfører deg som en 13 åring.

Jeg sa tidligere på side 1 i denne diskusjonen at ja, om poenget er å finne ut av hvem som ville vunnet i en kamp mellom Kvinnelag A og Herrelag B ville sannsynligvis herrene vunnet, men det betyr ikke at de er best.

Ja de er best i den ene kampen, men betyr det at de er et bedre lag?

Jeg mener at det betyr at de har et bedre utgangspunkt, men de gjør det jo fortsatt elendig i.f.t kvinnene på den globale rankingen.

Idrett rangerer stort sett sine beste etter hvor mye de har vunnet:

Antall medaljer kvinnelandslaget i håndball: 20.
Antall medaljer herrlandslaget i håndball: 0.

http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_...all#Resultater
http://no.wikipedia.org/wiki/Norges_..._h%C3%A5ndball

Å sammenligne to forskjellige ligaer er idiotisk, det er derfor jeg argumenterer mot at å si at herrene er bedre enn kvinnene fordi de ville vunnet en kamp, er en grei måte å si hvem som er best. Når resultatene tydelig sier noe annet, målt opp mot spillere på sitt eget nivå, likt slik man måler mange andre ting i denne verden.

Eller er bare herrelandslaget vårt i håndball helt elendige siden de ikke vinner noe?
Vis hele sitatet...


Ahh, så det du sier er at mitt G9 lag er bedre enn landslaget? De vinner jo flere kamper.
Problemet er at dere mister poenget til OnklD fordi dere er for opphengte i hvorvidt menn ville vunnet over kvinner, noe han allerede har sagt at de trolig ville. Men hvis man skal måle hvor gode de er så må man se i forhold til hvilke forutsetninger de har, og da må man sammenlikne innenfor egen liga, og der er det helt klart at kvinnene er latterlig mye bedre enn mennene, og man kan da også konkludere med at kvinnene er bedre enn mennene, hvis forutsetningene er like.
Blir bare helt teit å måle ferdighet i forhold til utgangspunkt da ingen bryr seg om en fyr på 170cm som spiller amatør basket har utnytta ferdighetene mere enn en på 220cm.

Det blir som å ta en fyr med 75 i iq som spiller sjakk å si at han kanskje er bedre enn magnus carlsen for de har helt ulikt utgangspunkt.

Det hadde også vært umulig å sammenligne slik for man hadde hatt tusenvis av kriterier når man til og med skulle sammenligne samme kjønn, derfor sammenligner man det konkrete hvem som gjør det best uavhengig av medfødte egenskaper.

Menn er bede enn damer i idrett. Derfor ser folk kun på dameidretter der deres land er ekstremt gode. Eller idretter der damene kler av seg. (sandvolleyball for damer)
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ahh, så det du sier er at mitt G9 lag er bedre enn landslaget? De vinner jo flere kamper.
Vis hele sitatet...
Om du ikke har tenkt til å svare seriøst, hva faen gjør du da på et diskusjonsforum? Kp-whoring for en selvtillitsboost?
Sitat av OnklD Vis innlegg
Om du ikke har tenkt til å svare seriøst, hva faen gjør du da på et diskusjonsforum? Kp-whoring for en selvtillitsboost?
Vis hele sitatet...
Vell, et stemmer nå med hva du skrev tidligere..

Sitat av OnklD Vis innlegg
Og hvordan kan man se hvem som er best i idrett? Jo, man ser på hvem som har flest medaljer og har vunnet mest i sin liga
Vis hele sitatet...
Sitat av Sinken Vis innlegg
Ahh, så det du sier er at mitt G9 lag er bedre enn landslaget? De vinner jo flere kamper.
Vis hele sitatet...
Du tar det helt ut av kontekst og viser at du åpenbart ikke har forstått noe som helst av det OnklD prøver å forklare deg. Det blir som å sammenlikne elper og pærer.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Du tar det helt ut av kontekst og viser at du åpenbart ikke har forstått noe som helst av det OnklD prøver å forklare deg. Det blir som å sammenlikne elper og pærer.
Vis hele sitatet...
Ok, vi tar det en gang til.
Her er spørsmålet til TS:

Sitat av TS
Tror dere virkelig at damelandslaget i håndball hadde slått mennene?
Vis hele sitatet...
Jeg vil si at det da er naturlig å sammenligne damene og herrene (eller epler og pærer om du vill det).
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Ok, vi tar det en gang til.
Her er spørsmålet til TS:

Jeg vil si at det da er naturlig å sammenligne damene og herrene (eller epler og pærer om du vill det).
Vis hele sitatet...
La meg sitere meg selv for to sider siden i denne diskusjonen:

Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, en håndballkamp mellom det kvinnelige og det mannlige landslaget ville nok herrene vunnet.
Vis hele sitatet...
Ja, jeg/vi sporet litt av, men det er noe som vanligvis skjer i en diskusjon, jeg beklager dette, men jeg sporet av til et tema som er mer verdt å diskutere ettersom alle i denne tråden er enige i at å diskutere hvem som ville vunnet av kvinnene og herrene i en kamp er meningsløst.
Sitat av EvveDevve Vis innlegg
Ok, vi tar det en gang til.
Her er spørsmålet til TS:

Jeg vil si at det da er naturlig å sammenligne damene og herrene (eller epler og pærer om du vill det).
Vis hele sitatet...
Og poenget er at utgangspunktet til TS er jævlig uinteressant fordi svaret er åpenbart. Derfor er det mer givende å diskutere kriteriene rundt nettopp hva det vil si å være best og som OnklD og mange med han hevder, kvinnelaget er mye bedre sammenlignet med andre kvinnelag enn herrelaget er sammenlignet med andre herrelag. Man kan feks. si at kvinnelaget i Norge holder en høyere internasjonal standard enn herrelaget.
Sist endret av Mith; 9. august 2012 kl. 14:43.
Sitat av OnklD Vis innlegg
La meg sitere meg selv for to sider siden i denne diskusjonen:



Ja, jeg/vi sporet litt av, men det er noe som vanligvis skjer i en diskusjon, jeg beklager dette, men jeg sporet av til et tema som er mer verdt å diskutere ettersom alle i denne tråden er enige i at å diskutere hvem som ville vunnet av kvinnene og herrene i en kamp er meningsløst.
Vis hele sitatet...
Nå er jo dette egentlig ikke en diskusjon, men et spørsmål fra TS side. Men jo, i forhold til "maxnivå", er nok kvinnene bedre, men som du sier, det er jo obvious, så din diskusjon vil jeg si er like meningsløs. Det er forsovidt ingenting å diskutere.