Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  40 10651
Hei Har lest litt rundt på forumet en stund, bestemte meg for å registrere meg da jeg ikke fant noe veldig godt svar på spørsmålet mitt andre steder på nettet.

Jeg er en 19 år gammel, helt blakk student. Pga. mange leie uventede hendelser de siste dagene har jeg nå kr 46 på kortet. Og noen tomflasker. Dette skal jeg leve på frem til lånekassens månedlige utbetaling den 15.

Lurte på om dere hadde noen gode tips til billig mat? Ris? Havregryn? Hvilke butikker er billigst osv.. Kanskje dere vet om en butikkjede med tilbud på et eller annet billig denne uka? Kan tenke meg at det er en del studenter på freak, kanskje noen som har vært i en lignende situasjon

Setter veldig stor pris på svar..tips..
Standard medlem
Bombasa's Avatar
http://freak.no/forum/showthread.php?t=153713
http://freak.no/forum/showthread.php...ight=200+dager

Lignende tråder med mange gode tips!
Sist endret av Bombasa; 1. mars 2012 kl. 21:01.
Yum Yum nudler på lokal pakistaner-tyrker-grønnsaksbutikk.
Har ikke smakt dem selv, men det er dritbillig.
Ridder av 1. klasse
Vet i alle fall at pasta er billig, nudler, spaghetti osv Koster bare 10-15kr for en pakke med spaghetti, og en pakke holder i 2-3dager dersom du bare spiser spaghetti!
Ufrivillig filosof
Kusetjuv's Avatar
Krisepenger fra NAV går også an.
Hertugen av Dvask
Screwdriver's Avatar
Du får vel en sekk ris på noen kilo, uten å tømme lommene dine helt, på din lokale frukt- og grøntsjappe.
Er i samme situasjon som deg atm, retter jeg lager når jeg har dårlig råd: Løksuppe, macaroni'n cheese, toast, nudler, havregryn ++ Lag mat av råvarer, ikke kjøp ferdig mat, det lønner seg faktisk ikke i lengden, lag store posjoner med middag og frys ned så du har til senere. Eller du kan gjøre som kiwi bob å få både mat og penger!
Les om kiwi-kampanjen! Finner du mat som er gått ut på dato, så får du en helt likens fersk vare!
Jeg hadde kjøpt en 18-pakning egg og en pose havregryn for å danne et slags fundament, for deretter å finne grønnsaker + evt. bonuser i søpla til nærbutikken.
Som be4ter sa, utnytt den greia. Gå i en Kiwi-butikk, hjem en ting et sted til den går ut på dato - kom tilbake - profit?????
Sitat av Kusetjuv Vis innlegg
Krisepenger fra NAV går også an.
Vis hele sitatet...
Så langt tid nav bruker på å gi deg krisepenger så har du fått stipend
Sitat av SileX Vis innlegg
Som be4ter sa, utnytt den greia. Gå i en Kiwi-butikk, hjem en ting et sted til den går ut på dato - kom tilbake - profit?????
Vis hele sitatet...
Gjorde dette da jeg gikk på barneskolen, da ble butikksjefen jævlig sur på oss. Var banna fra Kiwi i en måned, og jeg er offisielt redd han mannen som var butikksjef på den tiden..
Mitt ess i ermet er risengrynsgrøt. Smaker fortreffelig og en pakke koster 13 kr. Den holder lenge. Pris pr middag vil da bli rundt 6 kr.

Pølser på rema til 15 kr er også flott. Du kan også koke spaghetti og varme pastasaus (uten kjøtt, ca 8 kr på rema).
Sist endret av Chronic420; 1. mars 2012 kl. 21:49.
Spør far om litt lommerusk. Du er kommet til verden for at de skal ta vare på deg.
First Price nudler koster 3 kr per pakke.
Kredittkort. Så slipper du å leve som en fattig slave i 2 uker. Det er ikke mulig å leve godt på så lite så lenge, overhodet ikke.

Kjøp mel og gjær (10 kr), bak brød på det og vann.

First price syltetøy koster 20 kr kiloen mener jeg å huske. Da har du mat i ihvertfall 5 dager.... hvis du vil leve på den måten da. Forferdelig kjedelig men.
Hadde vært en fordel om du kunne forklart hva du har å rutte med av eksisterende matvarer..

For om du sitter med tomme skap, kjøleskap og fryse skal du være flink om du klarer å leve på 46kroner.
Om du har noen råvarer fra før av så kan du derimot komme langt, elementære ting som en pakke mel og gjær gir deg mange muligheter.

En gammel hermetikkboks kan danne grunnlaget for en gourmet middag med det rette tilbehøret uten at det trenger å koste deg noe særlig.

Løk er noe av det billigste du får i henhold til kilopris, dette kan brukes som basis i f.eks løksuppe eller brukes til å spe på maten i en tomatsuppe, en pizza eller andre sauser.

Ris er også billig og kan brukes som egen rett eller som basis i f.eks vegetarburger o.l. I din situasjon vil slike retter anbefales da kjøtt generelt sett gir mindre mat for pengene enn hva mange grønnsaker gjør.

Du har også sider som SuperCook Der du kan fylle inn ingrediensene du har og du vil få frem oppskrifter på mat du kan lage av dette.
Firstprice tunfisk er billig dersom du vil ha noe mat med ok næringsinnhold. Ellers får du luske utenfor matbutikkene når de stenger å se om klarer å finne noe de kaster.
Prøvd lommetyveri? Vanvittig spennende og lønnsomt! Bare pass på at du ikke blir tatt.
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg ville satset på havregryn. Se om du klarer å skaffe deg en 50-lapp til. Jo lavere budsjett du har, jo enklere å doble.
Hold deg unna nudler! Det gir bare en FØLELSE av at du er mett, og det er mye palmeolje i det, som ikke er bra!



Sitat av Nønønø Vis innlegg
Prøvd lommetyveri? Vanvittig spennende og lønnsomt! Bare pass på at du ikke blir tatt.
Vis hele sitatet...
Dummeste forslaget jeg har sett noen gang...
Sist endret av Erlendman; 1. mars 2012 kl. 23:38.
Hvor i landet holder du til?

Er du tilfeldigvis i Trondheim så har Rema 1000 åpnet butikk i dag. Stormarked på Ladesletta.

-10 kr 400 gram kyllingkjøttdeig.
-15 kr 400 gram kjøttdeig.
-19 kr 500 gram svinekjøtt.

3 pakker kyllingkjøttdeig, samt 2 pakker med spaghetti så har du 6 middager.
Dumpster-diving?
Hvis du virkelig er så fattig og kan dokumentere det (noedu må finne ut av selv åssen du skal) skal jeg mer enn bare gjerne overføre deg 100 kr til kontoen din.
Happy Buddha
Jeg ville satset på havregryn først og muligens noen egg om du har nok. Veldig sunt og kan bli godt!
Og er du heldig så får du 100,- av han over meg i tråden!
Utgåtte varer på kiwi! Ut på tokt med deg.
Hiver meg med SwagSir å overfører nån kr til en god sak. =) Bare PM oss kontonr.
Sist endret av Mozzie; 2. mars 2012 kl. 00:38.
Firstprice Fiskegrateng. koster 10 spenn og veier 450 gram.
Homo Luminous
wavezor's Avatar
Gå deg en tur rundt på ulike butikker og se etter varer som er utgått. (merk - ikke løp, du mister bare energi og blir mer sulten)
Lån penger av bekjente (husk å betale tilbake), dumpster diving, røsk med deg halvspist mat fra kantina på skolen. I nødstilfelle så er rotter og måker faktisk ikke SÅ ille.
Dra igang en heftig fest, vent til neste dag. Pant alle flaskene= Profit
Menneske kan overleve ca 3 uker på kun vann, invester 46 kroner på redbulls og hverdagene fremover mot stipendet vil gå smertefritt.
14 dager på 46 kr, ene og alene på mat? Ikke mulig. Men, det finnes alternativer - noen er allerede nevnt i tråden.
Men, det hjelper ikke hvor 'billig' maten er, skal du spise det du får for 46 kr, kun det i 14 dager, da mister du veldig mye næring.

Om du har samvittighet til det, lån deg 500kr, handle på Coop, ikke vær 100% fornøyd, lever så tilbake pengene.
Var mange gode tips her så du overlever nok skal du se, og jommen var det ikke et par samaritanere som ville bidra med cash også. Flott. Godt å se det finnes mennesker med hjerte.

Som et mer generelt tips vil jeg si til deg og andre som har det trangt økonomisk at det er fult mulig å leve bra på minimalt med kroner til mat hver måned. Det handler bare om litt planlegging og litt innsats. Dropp ferdigmaten og lag mat fra bunn av. Last ned en mega-pack med kokebøker gratis feks det er et godt utgangspunkt :-)

Legg noen kroner på gode basisvarer og kjøp der det er billigst. Stack opp på tørrvarer som pasta, mel til baking hermetiske tomater feks til 2-3 kroner boksen på invandrersjapper og bønner. Ris kan du kjøpe på svære sekker hos nye landsmenn og det koster nesen ingenting. Kjøp gjerne noen kilo poteter også. Det kjipe kneip brødet pleier å koste en femmer. Kjør i brødskjæremaskin og frys. Da unngår du å kaste muggent brød og tiner det du skal ha til måltidet. Så trenger du selvsagt litt krydderier.

Kjøp billig kjøtt feks bibringe, svinekjake, koteletter etc når det er på tilbud. Dette finner man ofte til under 30 kr kiloen. Frossen sei er alltid billig og smaker utmerket. Samme med laks og torsk.

Sunn og god middag hver dag, grønnsaker og endel brødmåltider og matpakke så klarer en seg lenge med budsjett på 700-1500 per måned og lever likevel som en greve. Alt som kreves er å lage fra bunnen av. Kan godt lage store posjoner og fryse ned, så har du enkle mikroovn måltider klare i frysa.
Sist endret av random67489; 2. mars 2012 kl. 01:55.
Helstrømm rydder opp hjemme hadde ett program om studenter med trang økonomi, det programet kan kansje hjelpe deg? Det tror jeg fortsatt er gratis på tv3.no.
Kan jo begynne å jobbe noen få timer i uka
Sitat av Larserik19 Vis innlegg
Kan jo begynne å jobbe noen få timer i uka
Vis hele sitatet...
Det er jo selve sykdomstegnet på samfunnet idag.
Vi bytter alltid tiden vår mot penger. Alltid. Når skal folk stoppe opp å nekte å være en del av konsumentsamfunnet? Lykken er ikke å kjøpe mest mulig.

Selv det å lage mat som jo både er gøy, lærerikt og svært økonomisk byttes av de fleste i usunn og dyr ferdigmat som igjen betyr at de fleste må jobbe ekstra for at kabalen skal gå opp.....og så er vi igang. Vi gjør oss til slaver - slaver av systemet.

Isolert sett er ikke en frossenpizza til 65 kr særlig dyrt men se på hva du kan lage selv for 65 kroner. Du får et helt annet næringsinnhold og kan velge og vrake av sunne grønnsaker og smakfulle sauser og rene gourmetråvarer. Og for å ha sagt det - sauser kommer ikke fra glass, flasker, poser, eller beger. Saus lager man enkelt fra bunn og det gir en helt annen smak og kvalitet på måltidet.

Vi må selv aktivt tenke oss om eller så ender vi alle som den grå massen som stadig må jobbe lengre dager og flere timer for å kunne kjøpe oss litt bedre jif mopper og ennå dyrere frossenpizza.
Sist endret av random67489; 2. mars 2012 kl. 12:47.
Pølser + bønner i tomatsaus, nammmnamm! Det blir du heller ikke så fort lei :P
Pølsene holder i et par dager + bønner i tomatsaus koster 5-8kr for en boks.
Cheez Doodles
Osteper's Avatar
Kjøp deg havregryn og melk. Havregryn, melk og sukker til frokost, og havregrøt til middag.
Kjøp en pakke pasta for 10 kroner og en haug av bokser med hakkede tomater.. Så krydrer du de hakkede tomatene med oregano, aromat, basilikum o.l..

Burde være overlevbart på dette. Ellers anbefaler jeg å alltid ha krisemat for et par uker i fryseren + en sekk med ris i skapet
Du får en kilo first price lasagne til 20kr på meny om jeg ikke husker feil!
Tyr til den hver gang jeg får dårlig råd. Det har hendt at jeg har tatt meg en tur på skate parker for å stjele flasker for å få råd til det i tillegg.
Jeg er også student så kjenner meg veldig godt igjen her! Når det blir lite penger igjen på konto er fryseren det første stedet å oppsøke! Prøv å dra hjem til mor/far for å spise noen dager hvis dette er mulig? Merker du burde se etter i butikken er: "Landlord, Euroshopper, Xtra (coop), First price, Rema 1000 (sitt eget merke). Vil også kaste meg på å anbefale Tunfisk (ikke i gele) samt havregryn. Da har du utrolig billige proteiner og karbohydrater. Ikke minst sunt Før fikk du hvertfall gratis lunsj for å gi blod til ullevål universitetssykehus :P http://www.dinside.no/371073/tjen-pe...aa-kroppen-din