Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 2650
Jeg har ikke studiekompetanse, og jeg har ingen utsikter til å kunne skaffe meg en. Vil dette si at jeg aldri vil kunne ta en utdannelse? Finnes det ingen type utdannelse som ikke krever studiekompetanse?
Det er noe som heter 23/5 regelen. Sjekk google!
Spørs jo helt hva du vil bli det da...
Jeg må innrømme at jeg ikke forstår 23/5-regelen. Jeg må finne meg en venn som skjønner den og kan forklare den til meg.
Men takk for tipset, nå vet jeg at den finnes, og når jeg skjønner hva den er kan jeg jo benytte meg av den hvis det går an.

Sitat av jalig Vis innlegg
Spørs jo helt hva du vil bli det da...
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at jeg først skal finne ut hvilke muligheter jeg har, for siden å velge mellom disse. Hva jeg helst vil er uvesentlig med tanke på at jeg ikke kan bli hva jeg vil.
De fleste yrkesfag på VGS har jo ikke studiekompetanse, så dersom du vil gå noen av de løpene er jo det en greit plan.
23/5-regelen vil si at du har fylt eller fyller 23 år når du søker, og kan dokumentere 5 år med arbeid har jeg forstått. Militæret, folkehøgskole teller også i årene.

SÅ hvor gammel er du? Har du jobbet? Har du gått noe videregående skole i det hele tatt?
Sist endret av soulz; 14. desember 2011 kl. 17:37.
Det finnes flere forskjellige typer ettårige forkurs.

Selv tok jeg forkurs til ingeniør og etter å ha bestått det, så har jeg kompetanse til å søke meg inn på alle typer ingeniørlinjer i Norge.
Alt går på karakterene mine på forkurset. Om du har strykt femten fag på videregående, så har ikke det noe å si med bestått forkurs.

Videre har du også realfagsforkurset, som gir deg inngang til alle realfagslinjene.
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2011 kl. 17:38.
Hvis du sliter såpass med skolearbeid at du ikke ser noen mulighet for å få studiekompetanse, er nok yrkesfag veien å gå. Det er ingen skam i det. Jeg var heller ikke særlig flink på skolen, og utdannet meg innen tømreryrket. Trives kjempegodt med det idag.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Det finnes flere forskjellige typer ettårige forkurs.

Selv tok jeg forkurs til ingeniør og etter å ha bestått det, så har jeg kompetanse til å søke meg inn på alle typer ingeniørlinjer i Norge. Alt går på karakterene mine på forkurset. Om du har strykt femten fag på videregående, så har ikke det noe å si med bestått forkurs.

Videre har du også realfagsforkurset, som gir deg inngang til alle realfagslinjene.
Vis hele sitatet...
Iallefall når jeg gikk forkurs for ingeniør var det slik at det manglet et par kapitler fra pensum som gjorde at man ikke fikk generell stuidekompetanse, og samtidig var det lagt til et par kapitler slik at man måtte ha ekstrafag for å kunne komme inn med generell studiekompetanse på ingeniørlinjene.

Vet ikke om det er slik enda, men det var høyst spesielt.

Og strykregelen din hørtes snål ut, men dette kan ha endret seg siden jeg gikk også.

Den gangen hadde vi også fravær, mao obligatorisk oppmøte, hence strøyk jeg i samtlige fag utenom tre det året.
Sist endret av AtXbYeA; 14. desember 2011 kl. 17:39.
Hva hvis man er i mitten av 20 årene. da er man for gammel til vanlig videregående. Hva kan man gjøre da? Har litt lyst å utdanne meg men vet ikke hvordan.
De mange studier er vel åpne for at folk over 25 kan søke med realkompetanse om de ikke har studiekompetanse ..?
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Iallefall når jeg gikk forkurs for ingeniør var det slik at det manglet et par kapitler fra pensum som gjorde at man ikke fikk generell stuidekompetanse, og samtidig var det lagt til et par kapitler slik at man måtte ha ekstrafag for å kunne komme inn med generell studiekompetanse på ingeniørlinjene.

Vet ikke om det er slik enda, men det var høyst spesielt.
Vis hele sitatet...
Du får ikke generell studiekompetanse av forkursene nei, men du får kompetanse til å søke deg inn på høyskoler og universiteter. Iallefall på de linjene som forkurset er rettet mot.

Forkurs til ingeniør = alle ingeniørlinjer
Realfagsforkurset = alle realfagslinjer (tror jeg. Iallefall de aller fleste)

Du må også bestå forkurset med gjennomsnittskarakteren C for å komme inn på rene mastersstudier.

Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Den gangen hadde vi også fravær, mao obligatorisk oppmøte, hence strøyk jeg i samtlige fag utenom tre det året.
Vis hele sitatet...
Det har de endret nå. Var visstnok så mange som strøk pga det.
Fremdeles grei mengde prøver, innleveringer og fremdøringer da, så kveldsarbeid og jobbing blir det nok av uansett.
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2011 kl. 17:44.
Nei? ralfagslinjer f.eks biologi krever generell studiekompetanse, pluss realfag.
Sitat av Ensiferum Vis innlegg
Nei? ralfagslinjer f.eks biologi krever generell studiekompetanse, pluss realfag.
Vis hele sitatet...
Ikke det jeg mente.. Realkompetanse er før eksempel relevante.jobber/stillinger/kurs etc.. Skriver på mobilen nå så finner ikke noen linker på det..
Kan legge til at de fleste som tok forkurset sammen med meg gjorde det fordi de manglet fysikk og matematikk fra videregående, noe du må ha for å gå videre på ingeniørlinjene.

Andre tok det rett og slett fordi de har vært i arbeid i noen år, og matematikk kunnskapene var såpass lave at de ville ha et år på forkurset for å friske litt opp. Også var det folk som meg, som gikk ut med karaktersnittet 2.4 og 2-3 stryk.
Sitat av soulz Vis innlegg
23/5-regelen vil si at du har fylt eller fyller 23 år når du søker, og kan dokumentere 5 år med arbeid har jeg forstått. Militæret, folkehøgskole teller også i årene.

SÅ hvor gammel er du? Har du jobbet? Har du gått noe videregående skole i det hele tatt?
Vis hele sitatet...
Åh. Ja, nå blir jo saken en helt annen. Jeg er 20, jeg har tre år videregående, det er bare ett fag jeg strøk i, og som jeg ikke har mulighet til å ta opp igjen da jeg ikke er det minste kapabel. Jeg har aldri hatt en jobb, men jeg drar i millitæret nå snart.
Jeg som satt og syns så synd på meg selv for bare femten minutter siden. Nå er det ikke synd på meg i det hele tatt
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Åh. Ja, nå blir jo saken en helt annen. Jeg er 20, jeg har tre år videregående, det er bare ett fag jeg strøk i, og som jeg ikke har mulighet til å ta opp igjen da jeg ikke er det minste kapabel. Jeg har aldri hatt en jobb, men jeg drar i millitæret nå snart.
Jeg som satt og syns så synd på meg selv for bare femten minutter siden. Nå er det ikke synd på meg i det hele tatt
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke er kapabel til å ta opp igjen et eneste fag fra videregående, hvordan skal du klare en bachelor/master på høyskolen?
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2011 kl. 17:50.
Sitat av GrønnUgle Vis innlegg
Ikke det jeg mente.. Realkompetanse er før eksempel relevante.jobber/stillinger/kurs etc.. Skriver på mobilen nå så finner ikke noen linker på det..
Vis hele sitatet...
Fant link: http://www2.uit.no/ikbViewer/page/st...28714&p_lang=2
Men jeg vil gjerne bare forsikre meg om at jeg skjønte det: Vil dette si at jeg kan søke på universiteter når jeg blir 23?
Hva er egentlig voksenopplæring?
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Men jeg vil gjerne bare forsikre meg om at jeg skjønte det: Vil dette si at jeg kan søke på universiteter når jeg blir 23?
Vis hele sitatet...
Du kan søke som elektroingeniør hvis du har jobbet som elektriker i 5 år ja.
Eller maskiningeniør hvis du har arbeid som er relevant til maskiningeniørutdanning.

Du kan ikke søke ingeniør om du har sittet 5 år i kassa på rema.
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2011 kl. 17:52.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Men jeg vil gjerne bare forsikre meg om at jeg skjønte det: Vil dette si at jeg kan søke på universiteter når jeg blir 23?
Vis hele sitatet...
Ja, hvis du kan dokumentere at du har jobbet fulltid i 5år, men du er langt fra garantert plass. Du må forklare hvorfor du ønsker å gå på den linjen du har søkt på og det må være en ledig plass. Alle andre kommer inn før deg.
Dessuten har Bombasa et poeng, hvis du ikke klarer å anstrenge deg nok til en 2er i hvilket som helst vgs. fag så kommer du nok til å slite rimelig hardt videre.

edit: du må også ha godkjent følgende fag fra vgs:
Norsk, videregående kurs 3 (Vg3) 393 timer
Engelsk 140 timer
Historie 140 timer
Samfunnsfag 84 timer
Matematikk 224 timer
Naturfag 140 timer
Vis hele sitatet...
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 17:56.
Sitat av Mith Vis innlegg
Ja, men du er langt fra garantert plass. Du må forklare hvorfor du ønsker å gå på den linjen du har søkt på og det må være en ledig plass. Alle andre kommer inn før deg.
Vis hele sitatet...
Han kan ikke søke seg inn på videreutdanning uten å ha arbeidet med noe relevant i minimum 5 år, bestått videregående eller bestått noen form for forkurs?
Eller har jeg gått glipp av noe her?
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2011 kl. 17:56.
Jeg har masse edits
Men nja, du må ha jobbet i 5år, men det trenger ikke være relevant for faget selv om det er en fordel. Du må bare begrunne hvorfor du ønsker å utdanne deg i den rettingen du velger å søke og da vil jo tidligere arbeidserfaring veie tungt, men man kan feks. ha hatt forskjellige verv innen politikk og organisasjonsarbeid samtidig som man jobber på rema og fortsatt kunne søke på feks. sosiologi.
Jeg uttaler meg bare på bakgrunn av slik jeg forsto det når jeg vurderte å søke, så mulig jeg har missforstått noe.
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 18:01.
Sitat av Timmy Turner Vis innlegg
Men jeg vil gjerne bare forsikre meg om at jeg skjønte det: Vil dette si at jeg kan søke på universiteter når jeg blir 23?
Vis hele sitatet...
Så lenge du held deg i jobb o.l fram til då, kan du søke på studier som kun krever generell studiekompetamse. Sitt også på mobil, så finn ikkje kjelder. Men google 23/5 regelen


Edit: super ninjaed
Sist endret av snuskatten; 14. desember 2011 kl. 18:07.
Sitat av snuskatten Vis innlegg
Så lenge du held deg i jobb o.l fram til då, kan du søke på studier som kun krever generell studiekompetamse. Sitt også på mobil, så finn ikkje kjelder. Men google 23/5 regelen
Edit: super ninjaed
Vis hele sitatet...
Studiekompetanse etter 23/5-regelen

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du:

- fylle minst 23 år i søknadsåret
- dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning
- dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava

- Norsk, videregående kurs 3 (Vg3) 393 timer
- Engelsk 140 timer
- Historie 140 timer
- Samfunnsfag 84 timer
- Matematikk 224 timer
- Naturfag 140 timer


http://www.samordnaopptak.no/info/ge.../23-5-regelen/


Det står jo at du må ha minst 5 års heltids yrkespraksis/utdanning.
Altså ha en jobb som er relevant til din videreutdanning.(?)

Tømrer, murer, elektriker, snekker osv, ikke kassajobb på rema, avisbud eller dørvakt.
Jeg er ikke sikker, men det virker litt rart.
Sist endret av Bombasa; 14. desember 2011 kl. 18:12.
Sitat av Ensiferum Vis innlegg
Hva er egentlig voksenopplæring?
Vis hele sitatet...
http://www.regjeringen.no/nb/dep/kd/...g.html?id=1426

Kort fortalt: Voksenopplæring er utdannelse/kurs sponset av kommunen for de over 25 år, (stortsett) med mål om at man skal kunne oppnå fagbrev (eller i det minste relevant kompetanse) etter endt utdannelse. Nå er det ofte ganske begrenset hvilke kurs de tilbyr, men sjekk ut kommunens nettsider for en oversikt.

Man har også muligheten (iallefall i min kommune) til å ta studiekompetanse gjennom voksenopplæring, igjen; sjekk med kommunen din sine nettsider. Her må man også være fyllt 25 år.

Er nok en del forskjeller fra kommune til kommune på hva de kan tilby (noen må f.eks pendle til andre byer osv.), så du må rett og slett sjekke ut litt på egenhånd.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Studiekompetanse etter 23/5-regelen

For å oppnå generell studiekompetanse etter 23/5-regelen må du:

- fylle minst 23 år i søknadsåret
- dokumentere minst 5 års heiltids yrkespraksis/utdanning
- dekkje alle dei 6 obligatoriske fagkrava

- Norsk, videregående kurs 3 (Vg3) 393 timer
- Engelsk 140 timer
- Historie 140 timer
- Samfunnsfag 84 timer
- Matematikk 224 timer
- Naturfag 140 timer


http://www.samordnaopptak.no/info/ge.../23-5-regelen/


Det står jo at du må ha minst 5 års heltids yrkespraksis/utdanning.
Altså ha en jobb som er relevant til din videreutdanning.(?)

Tømrer, murer, elektriker, snekker osv, ikke kassajobb på rema, avisbud eller dørvakt.
Jeg er ikke sikker, men det virker litt rart.
Vis hele sitatet...
Du oppnår generell studiekompetanse etter 23/5 regelen uansett hvilken yrkespraksis det er snakk om. Med generell studiekompetanse kan du søke på alle utdanninger som ikke krever spesiell studiekompetanse.

Det er i tillegg noe som heter Y-veien som går ut på at du kan søke deg inn på enkelte studieretninger som er relevante med yrkesbakgrunnen din.
Sist endret av Jaso; 14. desember 2011 kl. 18:17.
Vi mine tre år på videregående pluss et år i millitæret telle som fire år?
Nei, de årene der du består alle fag vil telle, men åpenbart ikke alle 3. Hvis du bare har bestått i de obligatoriske studiekompetansefaga så får du kun 1år uansett hvor lenge du har gått.
Du må vel kunne lese du også før du stiller spørsmål?
http://www.samordnaopptak.no/info/ge.../23-5-regelen/
http://www.samordnaopptak.no/info/ge.../23-5-regelen/
http://www.samordnaopptak.no/info/ge.../23-5-regelen/
Sist endret av Mith; 14. desember 2011 kl. 18:44.
Wow, samordnaopptak.no var svært mye mer oversiktlig enn de jeg sjekka. Men ja, da er spørsmålet mitt besvart.

Tusen takk