Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 3213
jeg vet dette sannsynligvis ender med fanboykrig, men jeg prøver!

hva er fordelene/ulempene med ios?
hva er fordelene/ulempene med android?

selv digger jeg simpelheten og brukervennligheten i ios. printscreen kan jeg heller ikke leve uten, og å kunne skifte/starte musikk fra låseskjerm er også likbart
(noen som vet om dette er mulig i android eventuelt med apps?)
det jeg ikke liker med ios? hjemskjermen, den burde skilles fra menyen, eventuelt en tom side by default for favoritt-apps. jeg kunne også tenkt meg gadgets på hjemskjerm.

det jeg liker med android?har brukt det alt for lite så kan ikke si noe! men tastaturet når man skriver meldinger, siden man kan bytte mellom varianter. liker også å ha en egen hjemskjerm separert fra menyen.
det jeg ikke liker med android? mangel av printscreen, hurtigtaster for musikk på låseskjerm, samt menyen. svart trist bakgrunn, og ikoner jeg aldri klarer å huske. liker heller ikke musikkspilleren, men den er vel varierende fra mobil til mobil?

grunnen til att jeg lager tråden er fordi jeg har litt lyst på en ny telefon, og på grunn av hardware frister android! finnes det noen alternativer for å fikse det jeg skrev negativt om android eller er ios best for meg?

EDIT: se gjerne på denne tråden på samme grunnlag som "ati vs. nvidia"!
Sist endret av vangsfreaken; 3. september 2011 kl. 00:06.
Har du hørt om android marked?? Er haugevis av forskjellige programmer som løser alt det du ikke liker med android. Også hvis du rooter telefonen kan du customize den enda mer.
Katt vs Hund?
Hva er enklest? Hva er best?

ontopic; Begge har sine styrker og svakheter.
Sist endret av Vod0; 3. september 2011 kl. 00:10.
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Har du hørt om android marked?? Er haugevis av forskjellige programmer som løser alt det du ikke liker med android. Også hvis du rooter telefonen kan du customize den enda mer.
Vis hele sitatet...
selvfølgelig vet jeg om marked, men det er ikke alltid løsningen, hvis jeg må roote for å finne ett likbart os kjøper jeg aldri android

Sitat av Settoz Vis innlegg
Katt vs Hund?
Vis hele sitatet...
which pet do i want?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
selvfølgelig vet jeg om marked, men det er ikke alltid løsningen, hvis jeg må roote for å finne ett likbart os kjøper jeg aldri android



which pet do i want?
Vis hele sitatet...
Det er jo løsningen? Du kan jo både bytte ut bakgrunnen, ikoner, mediaspiller osv. Du må bare roote hvis du vil gjøre ting som å ta printscreen, men hvis jeg husker rett må du jailbreake for å gjøre det samme på en iphone. Uansett på en Android kan du customize mye mer enn på en iphone. Trenger ikke bytte mobil bare for musikkavspilleren er kjip, da laster du ned en ny en. Som tar maks 2 min!
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Det er jo løsningen? Du kan jo både bytte ut bakgrunnen, ikoner, mediaspiller osv. Du må bare roote hvis du vil gjøre ting som å ta printscreen, men hvis jeg husker rett må du jailbreake for å gjøre det samme på en iphone. Uansett på en Android kan du customize mye mer enn på en iphone. Trenger ikke bytte mobil bare for musikkavspilleren er kjip, da laster du ned en ny en. Som tar maks 2 min!
Vis hele sitatet...
som sagt, gidder ikke roote. iphone kan jailbreakes med en nettside, og får like mange muligheter som en android men på android må du bytte ut hele systemet og klusse for å ta en enkel printscreen. printscreen er forresten implementert i ios, du bare trykker kort på hjemknappen og låseknappen samtidig. syns liksom det blir for dumt å laste ned titall med apps for å få ett likbart os bare for litt bedre hardware. kan du forresten nevne noen av de appene du tenker på? jeg har ALDRI sett noe sånt i marked
På androidmarket kan du laste ned så å si altmulig antivirus etc, nytt tastatur, customize den.

Det jeg ikke liker med android er internet, spesielt ikke å gå inn på freak.no. Når jeg skal søke trykker den 1/3 ganger på reklamen
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
mangel av printscreen, hurtigtaster for musikk på låseskjerm, samt menyen. svart trist bakgrunn, og ikoner jeg aldri klarer å huske. liker heller ikke musikkspilleren, men den er vel varierende fra mobil til mobil?
Vis hele sitatet...
Musikkontroll på låseskjerm har jeg, du kan velge mellom original eller tredjeparts musikk spiller widget. Hvis du bruker wimp eller spotify får du det på låseskjerm også. Til dette bruker jeg widget locker.

printscreen fungerer hvis du rooter, bare å laste ned en app fra market. Men er ikke alle som vil roote.

Vet ikke om det går ann å endre bakgrunnen på menyen? Er ikke menybakgrunnen på iphone helt lik?
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
som sagt, gidder ikke roote. iphone kan jailbreakes med en nettside, og får like mange muligheter som en android men på android må du bytte ut hele systemet og klusse for å ta en enkel printscreen. printscreen er forresten implementert i ios, du bare trykker kort på hjemknappen og låseknappen samtidig. syns liksom det blir for dumt å laste ned titall med apps for å få ett likbart os bare for litt bedre hardware. kan du forresten nevne noen av de appene du tenker på? jeg har ALDRI sett noe sånt i marked
Vis hele sitatet...
Blir for dumt å diskutere med deg, bare kjøp deg en iphone. FERDIG!

Du skal jo gjøre alt vanskeligere enn det er, forresten er fortsatt samme operativsystem selv om du bytter bakgrunn, ikoner, launcher osv!! Uansett jeg har rootet telefonen min med en app, 1 click var det. Og titalls er kanskje en overdrivelse? Om du aldri har sett noe sånt i marked tror jeg jammen du ikke har lett heller, alle appsene du kunne trengt blir ikke bare plutselig dumpet i fanget ditt.

Du spør om det er mulighet for å fikse det du synes er negativt, og jeg har prøvd å fortelle deg at omtrent alt det kan fikses. Men neida, det er visst nok ikke så lett alikevell i følge deg?? KJØP IPHONE, FERDIG
Sist endret av OberstApfel; 3. september 2011 kl. 00:35.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
som sagt, gidder ikke roote. iphone kan jailbreakes med en nettside, og får like mange muligheter som en android men på android må du bytte ut hele systemet og klusse for å ta en enkel printscreen. printscreen er forresten implementert i ios, du bare trykker kort på hjemknappen og låseknappen samtidig. syns liksom det blir for dumt å laste ned titall med apps for å få ett likbart os bare for litt bedre hardware. kan du forresten nevne noen av de appene du tenker på? jeg har ALDRI sett noe sånt i marked
Vis hele sitatet...
Av de funksjonene du nevner er det kun printscreen du trenger root for å få tilgang til. Du må ikke bytte ut noe system, stort sett er det snakk om å laste ned en fil til mobilen, enten i nettleseren på telefonen eller legge det på minnekort/usb, så kjøre fila.
Printscreen med galaxy s: nede til høyre + knappen i midten. Npz!
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
På androidmarket kan du laste ned så å si altmulig antivirus etc, nytt tastatur, customize den.

Det jeg ikke liker med android er internet, spesielt ikke å gå inn på freak.no. Når jeg skal søke trykker den 1/3 ganger på reklamen
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri opplevd.
Men jeg bruker Opera mobile (ikke opera mini) , og den fungerer veldig flott.

Vil og anbefale bookmarks lite, da er det rimelig komplett hva det gjelder nettlesning.

Skal du inn på nettsider med mye bilder er Opera mini supert, den laster bildene etterhvert som du blar nedover på siden og ikke hele nettsiden på en gang, dette gjør at du får tilgang til nettsiden mye kjappere.

Btw. som flere andre påpeker, så kan alt du nevner gjøres med Android, også uten root bortsett fra printscreen.
Sist endret av Fuzzybossen; 3. september 2011 kl. 00:41.
OSTEPOP!
vangsfreaken's Avatar
Trådstarter
Sitat av OberstApfel Vis innlegg
Blir for dumt å diskutere med deg, bare kjøp deg en iphone. FERDIG!

Du skal jo gjøre alt vanskeligere enn det er, forresten er fortsatt samme operativsystem selv om du bytter bakgrunn, ikoner, launcher osv!! Uansett jeg har rootet telefonen min med en app, 1 click var det. Og titalls er kanskje en overdrivelse? Om du aldri har sett noe sånt i marked tror jeg jammen du ikke har lett heller, alle appsene du kunne trengt blir ikke bare plutselig dumpet i fanget ditt.

Du spør om det er mulighet for å fikse det du synes er negativt, og jeg har prøvd å fortelle deg at omtrent alt det kan fikses. Men neida, det er visst nok ikke så lett alikevell i følge deg?? KJØP IPHONE, FERDIG
Vis hele sitatet...
HAR ALLEREDE IPHONE SÅ RO DEG NED! jeg vil ha bedre hardware, og må dessverre modifisere android en del for å få det likbart. men jeg får vel bare høre på deg og legge meg flat, nytter ikke å diskutere noe online med sånne som deg til stede....
[quote=vangsfreaken;2240266]hurtigtaster for musikk på låseskjerm, samt menyen. svart trist bakgrunn, og ikoner jeg aldri klarer å huske. liker heller ikke musikkspilleren, men den er vel varierende fra mobil til mobil?
QUOTE]

Er hurtigtaster på låseskjermen i 2.3 i alle fall..
Jeg har hatt BÅDE iPhone 3 og to Android-telefoner, samt prøvd iPad, og andre android telefoner.

Jeg ser at det er mange likheter i funksjoner og lignede, MEN jeg kan ramse opp det som er viktig for meg.

1: Som jeg oppfatter det kan ikke vi lage et WLAN-hotspot med iOs. Det kan jeg med Galaxy Tab (Android). Infrastrukturmodus faktisk!

2: iPhone kan kun roteres på en side. Android kan roteres alle sider. Dessuten kan jeg enkelt låse rotasjonen.

3: Batteritid. Her vinner iPhone / iPad mot Galaxy Tab.

4: Kamera i front. Videosamtaler. Det har ikke iPhone, men Galaxy Tab.

5: Størrelse. Ikke for liten, ikke for stor. iPhone er for liten, iPad er for stor. Galaxy Tab er perfekt. (Men så begynner det å føles som at Galaxy Tab er for liten )

Dessuten synes jeg det er lettere å tilpasse en Android-telefon enn en telefon med iOs.

Konklusjon: Jeg savner iPhone-en min, men liker Galaxy Taben så godt at jeg ikke kommer til å tenke stort over det.
Sitat av SirAugustus Vis innlegg
På androidmarket kan du laste ned så å si altmulig antivirus etc, nytt tastatur, customize den.

Det jeg ikke liker med android er internet, spesielt ikke å gå inn på freak.no. Når jeg skal søke trykker den 1/3 ganger på reklamen
Vis hele sitatet...
Har du prøvd å laste ned nettleseren opera mini eller opera mobile? Har ikke hat noe problem med freak fra mobilen når jeg bruker en av dem
Sørg for å ha den nyeste Iphonen til alle tider også vet du at du har den beste telefonen.
Sist endret av ZombieShit; 3. september 2011 kl. 11:32.
Applefanboys vs Androidfanboys.

Applefans(noen) idoliserer Apple og stortsett alt de lager, ukritisk til hvor låst dette er i programvare imotsetning til andre typer.
Androidfans bruker 23 timer om dagen på å prate om hvor jævlig Apple og alt de lager er, ukritisk til til at det også har sine kvaliteter.

Til TS: fordelene og ulempene med OS'ene er for mange til å listes. Kjøp det som føles rett for deg.
Sist endret av synthetic; 3. september 2011 kl. 11:37.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg har hatt BÅDE iPhone 3 og to Android-telefoner, samt prøvd iPad, og andre android telefoner.

Jeg ser at det er mange likheter i funksjoner og lignede, MEN jeg kan ramse opp det som er viktig for meg.

1: Som jeg oppfatter det kan ikke vi lage et WLAN-hotspot med iOs. Det kan jeg med Galaxy Tab (Android). Infrastrukturmodus faktisk!

2: iPhone kan kun roteres på en side. Android kan roteres alle sider. Dessuten kan jeg enkelt låse rotasjonen.

3: Batteritid. Her vinner iPhone / iPad mot Galaxy Tab.

4: Kamera i front. Videosamtaler. Det har ikke iPhone, men Galaxy Tab.

5: Størrelse. Ikke for liten, ikke for stor. iPhone er for liten, iPad er for stor. Galaxy Tab er perfekt. (Men så begynner det å føles som at Galaxy Tab er for liten )

Dessuten synes jeg det er lettere å tilpasse en Android-telefon enn en telefon med iOs.

Konklusjon: Jeg savner iPhone-en min, men liker Galaxy Taben så godt at jeg ikke kommer til å tenke stort over det.
Vis hele sitatet...

Meget rettferdig å sammenligne en eldgammel iPhone med whatnot fra Android.
Mye av det du ramser opp fins i iPhone 4, og vil fortsette å være der i 5'ern.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
HAR ALLEREDE IPHONE SÅ RO DEG NED! jeg vil ha bedre hardware, og må dessverre modifisere android en del for å få det likbart. men jeg får vel bare høre på deg og legge meg flat, nytter ikke å diskutere noe online med sånne som deg til stede....
Vis hele sitatet...
Der har vi problemet ditt, det finnes et fåtall som klarer å gå over fra det ene OSet til det andre å være fornøyd, det første man anskaffer seg blir ofte det man holder på.
HTC Sensation har printscreen ved å trykke power + home samtidig. Kan også velge 4 hurtig funksjoner på lock screen, samt at musikk widget kommer autmatisk på lock screen.
Sitat av KRS93 Vis innlegg
Jeg har hatt BÅDE iPhone 3 og to Android-telefoner, samt prøvd iPad, og andre android telefoner.

Jeg ser at det er mange likheter i funksjoner og lignede, MEN jeg kan ramse opp det som er viktig for meg.

1: Som jeg oppfatter det kan ikke vi lage et WLAN-hotspot med iOs. Det kan jeg med Galaxy Tab (Android). Infrastrukturmodus faktisk!

2: iPhone kan kun roteres på en side. Android kan roteres alle sider. Dessuten kan jeg enkelt låse rotasjonen.

3: Batteritid. Her vinner iPhone / iPad mot Galaxy Tab.

4: Kamera i front. Videosamtaler. Det har ikke iPhone, men Galaxy Tab.

5: Størrelse. Ikke for liten, ikke for stor. iPhone er for liten, iPad er for stor. Galaxy Tab er perfekt. (Men så begynner det å føles som at Galaxy Tab er for liten )

Dessuten synes jeg det er lettere å tilpasse en Android-telefon enn en telefon med iOs.

Konklusjon: Jeg savner iPhone-en min, men liker Galaxy Taben så godt at jeg ikke kommer til å tenke stort over det.
Vis hele sitatet...
1. Jo det kan du.
4. Jo det har den.
5. Du kan jo ikke sammenligne en telefon med en tab angående størrelse.


iOS er et OS som til en mye større grad er styrt av Apples retningslinjer og firkantede policyer. Hvis man er interessert i en telefon som til en stor grad er kliss lik alle andre telefoner av samme typen, så er iPhone veien å gå.
Det som jeg har opplevd er bedre med iOS er kvalitetssikringen Apple har på apps de slipper inn i Appstore. Dette slår også andre veien, og man får ikke apps som lar en customize telefonen på en veldig stor måte (f.eks. appen som lot en ta bilde med volumknappene - som ble fjernet fra appstore).

Android er et mye mer avansert OS, og dette er OSet for mer "viderekommende" brukere, som er glad i å endre themes, layouts og generelt customize telefonen til sitt eget behov.
Sist jeg sjekka ( tre sekunder siden ), så har siste android en screenshotknapp. Den er nederst på menyen, ved siden av meny-knappen.



Jeg var iphone-fanboy, men lærte at android var SÅÅÅÅ mye mer åpent og fritt. Det var rett å slett som å gå fra en telefon som satt i fengsel, til å ha en telefon som lå å holdt rundt deg om natta.
Nå er jeg android fanboy.

Sitat av KRS93 Vis innlegg
5: Størrelse. Ikke for liten, ikke for stor. iPhone er for liten, iPad er for stor. Galaxy Tab er perfekt. (Men så begynner det å føles som at Galaxy Tab er for liten )
Vis hele sitatet...
Galaxy Tab 7" du prater om? For kjenner meg ikke igjen der hvis du prater om Galaxy Tab 10.1 som jeg har eid siden release.
Sitat av Buddapower Vis innlegg
(f.eks. appen som lot en ta bilde med volumknappene - som ble fjernet fra appstore).
Vis hele sitatet...
Heldigvis kan du dette i ios 5 : ) selv har jeg iphone og kommer ikke til å bytte til android. Wp7 er fristende, men kommer nok til å kjøpe neste iphone som kommer ut.
Sist endret av mo3; 3. september 2011 kl. 13:49.
Lol den evige diskusjonen. Smaken er som baken. Delt. Det kommer aldri til å bli en enighet ang iOS og android. Etter å ha lest mang en tråd om dette er det noen småting som går igjen.

1. Sektmedlemmer hos Apple som prøver android for første gang, dømmer det nedenom og hjem fordi det ble for vanskelig for dem, siden dem prøvde android i en for liten periode til at de fikk lært seg det. Selv om android ikke er så avansert at det bare er for spesielt interesserte så krever det litt mer enn iOS som en 6 åring lærer seg på noen minutter. Jeg kjenner mange jenter som har gått fra iOS til android.

2. Diskusjonen rundt åpent og lukket brer seg over mang en funksjon, og ender som oftest opp i at folk måler hva kan android og hva kan iOS, for så å gå over i hva kan den ene som den andre ikke kan. Det blir kjedelig lesing til slutt.

iOS vil alltid være det operativsystemet man kan velge om man har like vanskelig for å lære seg noe nytt innenfor elektronikk som å lære seg å gjøre enkle ting med sin egen bil. Skifte hjul, sjekke olje, vite hvor man fyller spylervæske, og skifter lett en sikring om det trengs. Det er nok mennesker som spyr ut det ene og det andre argumentet for å velge iOS, mens den eneste grunnen egentlig er at de ikke klarer å bruke noe annet. Samtidig føler de seg ikke dum siden det er så mange andre medlemmer i den sekten.

Nei det gjelder ikke alle så du trenger ikke føle deg truffet, og begynne å liste opp hvor mange IOS og android enheter du har. Hvor lenge du har hatt dem og hvorfor du gikk tbake til iOS.

Skriver selv på en iPad siden min HTC ligger på lading, og det er morsomt å se hvordan autocorrect hever enkelte ord i teksten, og ikke gjør det med andre.

Den som mestrer en android tlf vil se hvor mye mer åpent og brukervennlig en android enhet er, hvor mye flere muligheter man har, og kjenne følelsen over å virkelig selv eie enheten man har kjøpt.

Men det er ikke noe galt i å ikke få til dette, for vi trenger folk som ikke kan a men b og folk som kan omvendt. Slik får samfunnet rundt. Som hva jeg skrev om bilen. Noen kan skru andre ikke. Derfor har vi bilverksteder. Noen er flink i musikk noen ikke. Alle er vi forskjellige, og bra er det.
Sitat av synthetic Vis innlegg
Applefanboys vs Androidfanboys.

Applefans(noen) idoliserer Apple og stortsett alt de lager, ukritisk til hvor låst dette er i programvare imotsetning til andre typer.
Androidfans bruker 23 timer om dagen på å prate om hvor jævlig Apple og alt de lager er, ukritisk til til at det også har sine kvaliteter.

Til TS: fordelene og ulempene med OS'ene er for mange til å listes. Kjøp det som føles rett for deg.
Vis hele sitatet...
Så du generaliserer alle Androidfans og noen Applefans.
Da tipper jeg på at du er en av 3 ting:
  • Apple-orientert som ikke er i "noen" gruppen under "Applefans" (det var derfor du la til "noen").
  • En Androidfan som bruker 23 timer om dagen på å prate om hvor jævlig Apple og alt de lager er, ukritisk til til at det også har sine kvaliteter.
  • Ikke en fan av hverken Android eller iOS.
Sist endret av causa; 3. september 2011 kl. 14:53.
Sitat av vangsfreaken Vis innlegg
som sagt, gidder ikke roote. iphone kan jailbreakes med en nettside, og får like mange muligheter som en android men på android må du bytte ut hele systemet og klusse for å ta en enkel printscreen. printscreen er forresten implementert i ios, du bare trykker kort på hjemknappen og låseknappen samtidig. syns liksom det blir for dumt å laste ned titall med apps for å få ett likbart os bare for litt bedre hardware. kan du forresten nevne noen av de appene du tenker på? jeg har ALDRI sett noe sånt i marked
Vis hele sitatet...
Android rootes lett med ett klikk. Google it.

Ut fra det du skriver virker det som du liker å ha ting gjort klart og få muligheter til personalisering, da anbefaler jeg deg iOS.

Ut fra det du skriver der virker det også som du ikke har peiling på Android og heller ikke virker så positiv ovenfor det. Så jeg anbefaler igjen iOS.
Sitat av causa Vis innlegg
Så du generaliserer alle Androidfans og noen Applefans.
Da tipper jeg på at du er en av 3 ting:
  • Apple-orientert som ikke er i "noen" gruppen under "Applefans" (det var derfor du la til "noen").
  • En Androidfan som bruker 23 timer om dagen på å prate om hvor jævlig Apple og alt de lager er, ukritisk til til at det også har sine kvaliteter.
  • Ikke en fan av hverken Android eller iOS.
Vis hele sitatet...
Da vil jeg si jeg ikke er fan av noen av de.
Men jeg la til "noen" på Applefans da jeg ikke synes alle bruker like my tid på å uttale seg negativt om Android som Androidfans om iOS.
Dette er noe jeg har lagt merke til når jeg leser på forskjellige nettaviser og nff.

Bra observert !
Har du apple produkter fra før av, kjøp iphone.

Liker du å tilpasse grensesnittene dine, kjøp android.

Hardware er stort sett likt. Når det kommer til software, er iOS en lukket plattform i.f.t android. Ikke at det er negativt, da det finnes flusst av god programvare til iOS, og det vil fortsette å komme.

En bakdel med android er at markedet er litt for åpent, så hvem som helst kan publisere malware o.l, men dette kan ordnes med å ikke installere programmer ukritisk.

Smak og behag egentlig

Selv, liker jeg best android produkter.
Android: Widgets, apps som ikke trenger å godkjennes dvs. laste ned gratis MP3, filmer etc., man slipper iTunes, man kan enklere lage telefon slik som du ønsker.
Apple: Tja. Bedre batteritid enn de fleste Android.