Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1350
For en god stund siden opplevde jeg vertigo. Altså, jeg låg i en seng for en god stund og stod opp momentant etter ca en time. Da skal blodet strømme til hjernen for et lite øyeblikk, og du mister balansen. Det kan gå så langt at du til og med svimer av.

Har noen her opplevd vertigo? Har dere noen tips om hvordan du skal unngå det?
Sist endret av Dopapir; 3. februar 2011 kl. 22:43.
Feste flere strips i hverandre og så stramme det hele rundt halsen så hardt du klarer. Så stopper du blodtilførselen til hjernen.



Dette er vel vanlig afaik når man reiser seg fort etter å ha sittet/ligget lenge, kan også ha noe med jernmangel å gjøre tror jeg.
Vertigo er spesielt vanlig blant ungdommer i vekst så vidt jeg vet. Og ja, merker dette ofte.

For å unngå det kan du prøve å sette deg på sengekanten før du reiser deg helt opp. Eventuelt holde fast i noe hvis du blir ordentlig svimmel.
Sitat av Posyyy Vis innlegg
Feste flere strips i hverandre og så stramme det hele rundt halsen så hardt du klarer. Så stopper du blodtilførselen til hjernen.



Vis hele sitatet...
hørtes ut som en generellt dålig ide....
Homemade Retard
zeicko's Avatar
får det noen få ganger.. er veldig ubehagelig. men så lenge man står oppe og ikke faller går det som oftest bra
Det er ikke vertigo dere snakker om. Vertigo er en følelse av at du snurrer når du står i ro. Som f.eks. når du er skikkelig full og føler at rommet snurrer. Dette er (i edru tilstand) vanligvis forårsaket av problemer i det indre øret (periferal) eller ballansesenteret i hjernen (sentral). Diverse sykdommer kan gi dette som et symptom.

Det dere opplever (og de fleste andre) er en _kort_ redusert blodforsyning til hjernen. Jernmangel kan gi jernmangelanemi, som igjen kan forsterke disse svimmelhetsanfallene. Mangel på flere vitaminer (først og fremst kobalamin, B12, og C) kan også påvirke produksjonen av hemoglobin og ha samme effekt.

Så spis variert!
Sitat av Kalakov Vis innlegg
Det er ikke vertigo dere snakker om. Vertigo er en følelse av at du snurrer når du står i ro. Som f.eks. når du er skikkelig full og føler at rommet snurrer. Dette er (i edru tilstand) vanligvis forårsaket av problemer i det indre øret (periferal) eller ballansesenteret i hjernen (sentral). Diverse sykdommer kan gi dette som et symptom.

Det dere opplever (og de fleste andre) er en _kort_ redusert blodforsyning til hjernen. Jernmangel kan gi jernmangelanemi, som igjen kan forsterke disse svimmelhetsanfallene. Mangel på flere vitaminer (først og fremst kobalamin, B12, og C) kan også påvirke produksjonen av hemoglobin og ha samme effekt.

Så spis variert!
Vis hele sitatet...
Dette som han korrekt kaller redusert blodforsyning til hjernen, er også kjent som en ortostatisk hypotensjon . Baroreseptorene, målere for blodtrykk, som sitter på halskarene oppdager fallet i blodtrykk, og man blir svimmel. Noen kan svime av, hvilket er en naturlig forsvarsmekanisme imot det lave blodtrykket i hjernen.

En manglende respons fra kroppen på det at man reiser seg, slik som en sammentrekning av blodårer i bena osv. kan gi disse symptomene som dere beskriver. Helt riktig kan dette ikke betegnes vertigo.
Jeg synes nesten at det er litt....fett å få disse "blackoutene" når du plutselig reiser deg, men det er meg da. Tror også det er noe som gjelder ungdom for det meste, mamma og pappa skjønte hvertfall ikke hva jeg prata om da jeg nevnte det engang.
Sitat av xavi0n Vis innlegg
hørtes ut som en generellt dålig ide....
Vis hele sitatet...
Ikke tukle med evolusjon!
Jeg har dette noe helt forferdelig, det skjer alltid når jeg ligger litt laid back i godstolen og jeg reiser meg opp. Har hendt en gang at jeg besvimte men våknet etter noen få sekunder.

Det hjelper å reise deg halvveis opp og så sette deg ned igjen og så reise deg helt opp.
Har faktisk hatt dette jeg også. Det skjer noen ganger i året. Når jeg f.eks. har ligget veldig mange timer i sengen og røyser meg fort opp og går og spiser middag. Etter ett par minutter ved middagsbordet kjenner jeg at jeg begynner å kaldsvette, blir VELDIG svimmel og greier nesten ikke stå på føttene. Trodde det var lavt eller høyt blodtrykk, men det var det ikke bekreftet legen. Veldig ekkel opplevelse da det føles som om man skal få et hjerteinnfark.
Sitat av Dopapir Vis innlegg
Da skal blodet strømme til hjernen for et lite øyeblikk, og du mister balansen.
Vis hele sitatet...
Går ut ifra du mener fra hjernen.

Jeg opplever det ganske ofte, visstnok pga litt lavt blodtrykk. Legen sa jeg skulle drikke vann for å motvirke sånt.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Jeg har dette noe helt forferdelig, det skjer alltid når jeg ligger litt laid back i godstolen og jeg reiser meg opp. Har hendt en gang at jeg besvimte men våknet etter noen få sekunder.

Det hjelper å reise deg halvveis opp og så sette deg ned igjen og så reise deg helt opp.
Vis hele sitatet...
De tidlige astronautene som kom tilbake fra verdensrommet måtte ofte trene seg opp over noen dager før de kunne reise seg fra en stol igjen uten å besvime. Oppholdet i verdensrommet hadde gjort at musklene ansvarlig for å holde blodet ute av bena når man reiser seg hadde blitt "sløve". Man brukte da en slags kontrapsjon hvor de gradvis ble hevet til høyere og høyere vinkel. Tenk deg det du opplever, bare i extreme edition

Sitat av Yysop Vis innlegg
Har faktisk hatt dette jeg også. Det skjer noen ganger i året. Når jeg f.eks. har ligget veldig mange timer i sengen og røyser meg fort opp og går og spiser middag. Etter ett par minutter ved middagsbordet kjenner jeg at jeg begynner å kaldsvette, blir VELDIG svimmel og greier nesten ikke stå på føttene. Trodde det var lavt eller høyt blodtrykk, men det var det ikke bekreftet legen. Veldig ekkel opplevelse da det føles som om man skal få et hjerteinnfark.
Vis hele sitatet...
Dersom man får et blodtrykksfall når man reiser seg trenger ikke nødvendigvis det å bero på et generellt lavt blodtrykk. Idet man reiser seg er det mange reflekser som skal fungere sammen, med en sammentrekning av blodårer i bena, økning av hjertefrekvens og slagvolum, og konstriksjon av venereserver, som vil øke tilgjengelig blodvolum. Dersom ikke alle disse fungerer godt sammen kan man oppleve tilfeller med svimmelhet når man reiser seg.

Symptomer du beskriver, som svimmelhet, kaldsvette, og kanskje også blekhet og hurtig puls? er typiske symptomer ved et blodtrykksfall.

Blodtrykksfallet vil registreres av reseptorer som sitter på halskarene, og dersom fallet er tilstrekkelig vil de gjøre slik at man besvimer. Dette er så man skal havne i horisontal stilling, og få gjenopprettet blodtilførselen til hjernen. Grunnen til at man blir kald og blek i huden, er at blodårene i huden trekker seg sammen slik at blodet omdirigeres til viktigere organer. Den hurtige pulsen vil også bidra til å øke blodtrykket.

Dette neste her er bare meg som legger litt ut om noe litt på siden, ikke helt enkelt forklart. Dersom man ikke er interessert, hopp over
(Grunnen til at man kaldsvetter er litt uklar. Noen professorer har påstått at det skyldes en sterk sympatisk aktivering til glatt muskulatur i hud. Denne sterke aktiveringen ville da kunne tenkes å sive over på nervebanene til svettekjertler i de autonome ganglier i grensestrengen, og dermed forårsake svettereaksjonen. Jeg tviler litt på dette, da man under kuldeeksponering kan få en sterk vasokonstriksjon i hud, uten en påfølgende paradoksal svettereaksjon. Har også lest noen studier på det, som jeg ikke orker grave fram nå, som indikerer at det faktisk ikke er en økt sympatisk aktivitet som forårsaker svettingen. Vi vet ikke.)

Sitat av randoom Vis innlegg
Jeg opplever det ganske ofte, visstnok pga litt lavt blodtrykk. Legen sa jeg skulle drikke vann for å motvirke sånt.
Vis hele sitatet...
Dersom det ikke er tilfellet at du til vanlig drikker for lite vann, og av den grunn er dehydrert, så vil ikke det å drikke vanlig vann ha noen særlig effekt. Å øke inntaket av salt derimot kan heve blodtrykket, feks. ved å innta saltvann, som inneholder natrium. Eventuelt kan man behandles med mineralkortikoider. Dersom problemet vedvarer anbefaler jeg deg å ta kontakt med legen din igjen.