Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  32 2813
La oss si at du fører en diskusjon og motparten tilføyer usaklige argumenter, i tillegg provoserer han med f.eks å le hysterisk og gjør narr av, uten at noe funker for å avvike det. Da blir de fleste direkte provosert og forbanna.

I mitt tilfelle, direkte psykotisk. Får lyst til å ta opp en kniv,slakte personen og se han dø langsomt i smerte. Jeg vil lære meg å unngå å bli provosert, for det legger den andre merke til, og ser at han er på vei til å vinne.

Jeg vil lære det for å unngå å påføre en person livstruende skader, som snart kommer til å skje.
Sist endret av DrPhD; 25. desember 2010 kl. 00:56.
Hvorfor vil du diskutere med personer som ikke evner argumentasjonsteknikk og diskusjon? La være. Så enkelt er det.
Komme med et motargument som er så bra at de andre bare holder kjeft, og innser at de har driti seg ut Fungerer værtfall for meg.
Trådstarter
2 2
Jeg klarer fint å produsere gode motargumenter, men vanskelig når en person ikke fører en saklig diskusjon. Finnes det ikke noen teknikker for å unngå å bli sterkt provosert?
Sitat av DrPhD Vis innlegg
Jeg klarer fint å produsere gode motargumenter, men vanskelig når en person ikke fører en saklig diskusjon. Finnes det ikke noen teknikker for å unngå å bli sterkt provosert?
Vis hele sitatet...
Ikke gidd å før en diskusjon med en som er usaklig.
Å sitte å høre på Justin Bieber er ganske provoserendes... Hør på ham til musikken høres bra ut, så er du på god vei for å unngå å bli provosert.
Sitat av Clr Vis innlegg
Å sitte å høre på Justin Bieber er ganske provoserendes... Hør på ham til musikken høres bra ut, så er du på god vei for å unngå å bli provosert.
Vis hele sitatet...
Du bør også legge til at du kommer til å dø i forsøket
Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
Brøl; SPEIL! så viser du dem håndflate og himler med øyenene mens du går sakte bort...

on topic: tell til 10 inni deg og bare prøv å avslutte diskusjonen på enn slik måte at den andre personen tror han har vunnet, så holder han kjeft og du kan diskutere med en mer intelligent og spennende person.
Helt enkelt? Gå din vei. Enten forstår ikke personen hva han gjør (idiot) eller så gjør han det med mening (troll). Den enkleste måten er å bare ignorere personen, så taper de.
hva med å si noe sånnt som: "Nei, vi tar det opp når du har lært deg å argumentere" eller ganske enkelt "dette gidder jeg ikke, kos deg" ??
Hvis han er så dum er vel ikke noe vits å diskutere med han? Avslutt diskusjonen og le av han istedet. Why so serious
bruk profesjonelle/fremmedord som han ikke har anelse om hva betyr men du må passe på så han ikke tror du kødder. Vær så saklig som mulig kom med et godt argument, kjør på med fremmedord og si noe om hans måte å argumentere på om han er usaklig
Sist endret av kvarburg; 25. desember 2010 kl. 01:59.
Rett tankegang!
Se på han som en liten klump av dritt man finner under skoa, sånn man bare blåser bort. Uverdig. Meninga til møllen under skoa dine betyr absolutt ingenting, og dermed bryr du deg ikke.
Sist endret av daaa; 25. desember 2010 kl. 02:00.
Det første du må klare er å heve deg over situasjonen, og deretter kanskje fortelle motparten hvor patetiske argumentene hans/hennes er og gi dem et nytt forsøk.

Eller så kan du "go with the flow" og late som du syns argumentet motparten oppga er morsomt, og le med den mest irriterende latteren du kan tvinge fram for så å kikke på motparten til han/hun går sin vei. Gjerne hold latteren gående i 5-10 sekunder.
Sist endret av Capital Vices; 25. desember 2010 kl. 02:04.
Han hersker over deg med en slags herketeknikk. Det nytter ikke hva du sier eller hva du gjør - du er hans lille bitch og han hersker deg!

Lær deg noen andre hersketeknikker enn di han bruker..ser hvordan det går
Sitat av ToxtethTerror9 Vis innlegg
Never argue with an idiot, they drag you down to their level and beat you with experience
Vis hele sitatet...
Like in WoW. You argue about who gona live
Kjære deg, jeg skjønner din irritasjon.

Prøv å se litt annerledes på det. Se humoren i han latterlige usaklige argumentasjon. Og le gjerne av ham. Spør han vider eut om hans usaklige argumenter og lytt videre til hva han sier og mener. Det kan kanskje bli utrolig underholdene. La ham fange seg selv i sitt edderkoppspinn av meninger og argumantesjon. Etterhvert vil du kunne vurdere hvorvidt det har noen verdi i å prøve å ha seriøs dialog eller diskusjon med fyren. Hev deg over situasjonen og ta det med humør.

Jeg har selv en del prinsipper etterson jeg ofte havner i frisk argumentasjon med folk.
Jeg gidder ikke diskutere med noen om ting som jeg hundre prosent vet helt sikkert. Jeg vet det jeg vet og jeg driter i om andre vet det Jeg kan gjerne dele med dem opplysninger og informasjon, men jeg gidder ikke diskutere om hvorvidt den er sann eller ikke. Ingen regel uten unntak seffers.
Problemet er som regel aldrig motparten,men hvordan du reagerer takler situasjonen.
Tipper du er opptatt og ha rett,altså vinne diskusjonen.
Les litt mere om det Are You a "Right-Fighter"?

Ofte er det sånn at til mere usikker man er på seg selv,til mere viktig er det og ha rett(få anerkjennelse)
fordi det andre mener om deg er viktig for hvordan du føler deg.

Tenker at man er svak viss enn trekker seg fra en diskusjonen,for da vinner jo den andre parten?
Det og trekke seg roilg tilbake kan være en stor styrke,man trenger ikke bruke alt sin energi på og få motparten til og endre oppfating selv om man har aldrigrett.
Sist endret av snippsat; 25. desember 2010 kl. 05:04.
Ignorer det, jatt med liksom, ikke bry dem om det, vær litt likeglad om det han sier kanskje??
Silence is gold!

La vær å si noe, la i det øyeblikket du stopper å prate vil personen forsøke å fylle "tomrommet" med sine argumenter... hvilket er crap, deretter kan du slå dette ned med et kort og godt formulert argument. uansett for å unngå å bli sur kan du bare la vær å svare, bare forbli stille.

merkelig effekt, prøv det en gang
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
hehe, er en WOW nerd i klassen, som ALLTID kommer med upassende/stygge/VELDIG rasistiske kommentarer, som f.eks:
haha, men du e jo GINGER ***** så du skal holde kjeft.
jenter e stygge!
hold kjeft din neger!

allt du trenger er:
1. ett vokabular som er tilstrekkelig bedre å ordlegge seg med en ola normanns regulære.
2. ett stykk motsettning av ekempelet vist over.

hvis dere har en "samtale" (skriker om whatever), snakker du bare på en ikke overlegen, dog ikke underlegen måte om hvorfor argumentet til motparten ikke er sakelig, eller bare feil.

eksempel på samtale etter du har tatt i bruk guiden (alle wow-gamere er ikke dårlige mennesker, men denne fyren fortjener det såpass at jeg kommer til å argumentere på hvordan han bruker spillet som ett avvik fra verden.):

*jeg sier noe om hva skjer, eller noe i den duren*
-hold kjeft din gingerhore!

mitt svar: "jeg anser hårfargen min som totalt irrelevant for hvordan dette påvirker meg som person. ditt bruk av WOW kan man si annet om, som f.eks at du bruker det som ett middel for å unslippe din verdag, som du selv har forkludret med stygg ordbruk og mangel på respekt over andre raser. kan også legge til at med dine karakterer, så skal vi se hvem som blir horen i det framtidige liv."


det funker fjell!
Har en 'kompis' som er slik. Jeg og en venn har diskutert med han flere ganger, og det ender alltid opp med at han skriker i kjeften på deg, blir egentlig bare frekk. Også tyr han til det mest patetiske noen gang; Han sier til andre folk hvor rar jeg er fordi jeg sier ditt og datt, også blir de med på å 'diskuterer' med meg, så blir det 4v1 hvor jeg er den ene.

Over Facebook klarer jeg å få diskutert ordentlig, fordi han ikke klarer å skrike i kjeften på meg der. Men i virkeligheten, så har jeg egentlig ikke diskutert sånn veldig på en stund, men vis det skjer, så kommer jeg nok bare til å gå vekk. Problemet nå er at den andre personen kommer sikkert til å le høyt av deg fordi du går vekk, selv om du egentlig er den mest fornuftige.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
ler han, så slenger du "så du deg selv i speilet eller?" etter vedkommenet, da utseende er den eneste de typene folk anser som viktig ("intligens, hva er det?")
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av erlnd2210 Vis innlegg
Har en 'kompis' som er slik. Jeg og en venn har diskutert med han flere ganger, og det ender alltid opp med at han skriker i kjeften på deg, blir egentlig bare frekk. Også tyr han til det mest patetiske noen gang; Han sier til andre folk hvor rar jeg er fordi jeg sier ditt og datt, også blir de med på å 'diskuterer' med meg, så blir det 4v1 hvor jeg er den ene.

Over Facebook klarer jeg å få diskutert ordentlig, fordi han ikke klarer å skrike i kjeften på meg der. Men i virkeligheten, så har jeg egentlig ikke diskutert sånn veldig på en stund, men vis det skjer, så kommer jeg nok bare til å gå vekk. Problemet nå er at den andre personen kommer sikkert til å le høyt av deg fordi du går vekk, selv om du egentlig er den mest fornuftige.
Vis hele sitatet...
Det er fordi det er sinnsykt irriterende at folk går vekk når du diskuterer med den, enten du har rett eller ikke. Derfor ler den andre personen i frusterasjon over at du vant selv om han hadde rett.
Sitat av UngarEffect Vis innlegg
Lær deg noen andre hersketeknikker enn di han bruker..ser hvordan det går
Vis hele sitatet...
Synk ned på samme nivå som han, med andre ord? Det er tøft. Nei, lær deg heller å se argumentasjonsfeilene, og påpek dem med en gang du ser dem. Forklar vedkommende rolig hvordan hans mangelfulle retorikk er proppfull av fallgruver og logiske feil. Det krever litt besindighet å holde seg rolig når motparten tyr til latterliggjørende kommentarer andre herskerteknikker, men det er den eneste veien å gå hvis man vil fortette debatten og samtidig beholde selvrespekten.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
tenk også gjennom kommentarene dine for hull før du slenger med leppa
Sitat av sam500 Vis innlegg
Det er fordi det er sinnsykt irriterende at folk går vekk når du diskuterer med den, enten du har rett eller ikke. Derfor ler den andre personen i frusterasjon over at du vant selv om han hadde rett.
Vis hele sitatet...

Om du er dum, det vet jeg ei, men vis du har lest de andre innleggene, så sier mange av forslagene at du bare skal drite i å snakke med den personen. Les litt mer du, takk.
Inform & TOTS & MOTM
sam500's Avatar
Sitat av erlnd2210 Vis innlegg
Om du er dum, det vet jeg ei, men vis du har lest de andre innleggene, så sier mange av forslagene at du bare skal drite i å snakke med den personen. Les litt mer du, takk.
Vis hele sitatet...
Jeg gjorde det,om du er enda dummere er jeg også veldig usikker på.

Jeg prøvde og forklare for deg hvorfor folk gjør sånn,og jeg beklager hvis jeg formulerte meg dårlig.
en drittsekk såklart
drittsekken's Avatar
du er dummere enn meg diskusjon på vei! (rim FTW!)

men sam er nok den som vinner, ettersom han kunne argumentere skakelig.
Mange sier at du bare skal gå din vei, men jeg skjønner jævlig godt at det er kjipt. Når man først havner i en idiotisk diskusjon kan bare det å knuse motstanderen gi deg tilfredstillelse.

1. Prøv og glem ham og konsentrer deg om saken dere diskuterer.
2. Motbevis hans argumentasjon, og avslør den som gal.
3. Kom med din argumentasjon, og konkluder i henhold til alt han har sagt og du har sagt.

Om duden fortsatt ikke skjønner sitt eget nederlag, blir det umulig å komme noen vei.
Les, lær og bli god på retorikk - læren om talekunst

http://no.wikipedia.org/wiki/Retorikk