Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  76 17826
Katten min har nå vært borte i 2 uker, stakkars pusen er ute og fryser ((
Sitat av Skoms Vis innlegg
"å ta tak i nakkeskinnet" og "røske opp katten og kaste den rundt" er to helt forskjellige ting.. Tolker du klapping som slag også kanskje? Et tips: ikke ta helt av i tolkningene dine av enkle begrep.

Kroppen til katten er selvsagt tyngre når katten er voksen, men nakkeskinnet er selvsagt mye sterkere også. En katt tåler fint å bli løftet etter nakkeskinnet..
Vis hele sitatet...
Som du kan se så er det ikke veldig vanskelig å tolke dette som litt mer voldsomt enn å bare plukke katten opp etter nakken:


Sitat av bendiks Vis innlegg
Ser man katten bæsje et ugreit sted tar man katten i nakkeskinnet og kaster den ut eller hvor enn du vil den skal gjøre fra seg. .
Vis hele sitatet...
Sist endret av Knask; 16. desember 2010 kl. 04:59.
Sitat av GothQueen Vis innlegg
Mhm, det er godt kjent at gamle myter er sanne!


Og risikerer å rive løs muskulaturen i nakken, det lærer nok katten av!
Vis hele sitatet...
Risikere å rive muskulaturen i stykker? Tror du det er derfor hunnkattene bærer ungene sine i nakkeskinnet? Har du i det hele tatt katt? I så fall burde du vite såpass at hvis du i det hele tatt tar rundt nakkeskinnet på katten adlyder den. Ikke på grunn av den smerten du sikter til, men på grunn av oppdragelsen katten har fått tidligere, og da snakker jeg ikke om oppdragelsen menneskene har gitt den, men kattemoren. Jeg regner også med at du leser med en viss form for skjønn? Jeg snakker naturligvis ikke om å rive og dra i katteskinnet, men å ta et godt grep og evt dytte den vekk slik at den forstår at "nå har jeg gjort noe galt".

Ja, så lærer den at det er farlig å bæsje mens du er i nærheten og passer på å drite bak sofaen neste gang.
Vis hele sitatet...
Jeg må bare spørre deg, ber du katten din (hvis du har en) pent om å drite utendørs, eller flyr du rundt med en plastpose? En god miks av kjærlighet og autoritet er viktig for å oppdra et dyr. De er ikke små barn, men dyr ja, og hvis du viser kjærlighet til dyret ved å kjæle med den, så blir den ikke redd hvis du faktisk viser katten at noe er feil ved å ta den i nakkeskinnet.

Nå høres jeg sikkert ut som en villmann som ikke har respekt for dyr, bla bla, men jeg snakker ut av egen erfaring her. Har vokst opp med katter rundt meg hele tiden, og vi får stadig høre hvor flotte kattene våre er i forhold til andres; hvor kjælne, rolige og tålmodige. Jeg har få ganger tatt katten i nakkeskinnet. Faktisk bare et par ganger, og siste gangen var når vår nyinnflyttede katt angrep den gamle katten vår. Da tok jeg tak i den, sa et tydelig NEI, og den skjønte greia. Surmula litt noen minutter, deretter koste den.

Det viktigste ved å oppdra en katt er å kjæle med den og gi den frihet såfremst den ikke driter overalt eller liknende. Oppstår det prekære situasjoner må man derimot vise autoritet ved enten å utrykke et hardt nei, eller gå fysisk til verks ved dytting, evt holde den i nakkeskinnet. Dette er helt vanlig ved oppfostring av dyr, men jeg regner vel med at du veit dette allerede?
Sist endret av bendiks; 16. desember 2010 kl. 05:22.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Som du kan se så er det ikke veldig vanskelig å tolke dette som litt mer voldsomt enn å bare plukke katten opp etter nakken:
Vis hele sitatet...

Det er ikke vanskelig å tolke noe som helst til hva man enn måtte ønske, men det betyr ikke at tolkningen er rett av den grunn. Ofte er det tvert om.

Bruk sunn fornuft så slipper man å gå i den fellen. Dette gjelder i alle sammenhenger.
Nei, det er riktig, men i denne sammenhengen var det nærliggende å trekke de konklusjonene som har blitt nevnt ovenfor.
Å formulere seg på en måte som ikke kan oppfattes tvetydig kan mange gange avverge diskusjoner som dette.
Dette gjelder forøvrig i de fleste andre sammenhenger.
Katt forlatt på høyfjellet - overlevde over 6 uker i opptil 30 minusgrader. Bare tenkte å kaste den inn her siden diskusjonen igrunn omhandlet det. (stay on topic)
Herre..

Er ikke løsningen rimelig lett? Kattekasse med kattesand. Om du kjøper skikkelig sand(dvs ikke den på felleskjøpet som koster 10kr for 10 kg) så holder den på lukta, selv har jeg 1 stk Sibirkatt som er inne hele tiden, og tømmer doen maks 1 gang om dagen, ofte blir det annenhver dag. Null lukt.
Klart katten driter ned huset ditt om den ikke har noe sted å gjøre fra seg!

Om du skal være JÆVLIG kul så lærer du den først å bruke kasse, deretter kjøper du denne ; http://www.coolstuff.no/Litter-Kwitter og poster youtubevideo av katten din som bruker dass - bonuspoeng om den skyller ned.

Helt seriøst, ikke send katten ut i -30 grader uten et varmere sted å legge seg.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Risikere å rive muskulaturen i stykker? Tror du det er derfor hunnkattene bærer ungene sine i nakkeskinnet?
Vis hele sitatet...
Jeg vil anbefale å lese et av mine tidligere innlegg om kattungers nakkeskinn, men du er så klart velkommen til å få veterinæren som mener noe annet til å ringe min veterinær for å slå av en prat om voksne katters nakkeskinn.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Har du i det hele tatt katt?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg har for tiden en katt.

Sitat av bendiks Vis innlegg
I så fall burde du vite såpass at hvis du i det hele tatt tar rundt nakkeskinnet på katten adlyder den.
Vis hele sitatet...
Adlyder hva da? Den legger kroppen slapp og løfter bakdelen som et instinkt fra barndommen. Hunder har også dette. Det er der for at katte eller hundemoren skal kunne flytte ungene sine, da kattunger og valper er født blinde og uten evnen til å gå.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Ikke på grunn av den smerten du sikter til, men på grunn av oppdragelsen katten har fått tidligere, og da snakker jeg ikke om oppdragelsen menneskene har gitt den, men kattemoren.
Vis hele sitatet...
Kattemoren oppdrar ikke kattungene til å løfte rumpen og legge kroppen slapt når hun biter om nakkeskinnet - det er instinkt.

Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg regner også med at du leser med en viss form for skjønn? Jeg snakker naturligvis ikke om å rive og dra i katteskinnet, men å ta et godt grep og evt dytte den vekk slik at den forstår at "nå har jeg gjort noe galt".
Vis hele sitatet...
Men du forstår hvordan innlegget ditt lett kan forståes som at det er snakk om å faktisk løfte katten ganske brutalt i nakkeskinnet?

Sitat av bendiks
men da er det i så fall med makt man skal gjøre det.
Vis hele sitatet...
Sitat av bendiks
tar man katten i nakkeskinnet og kaster den ut eller hvor enn du vil den skal gjøre fra seg.
Vis hele sitatet...
-----------
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg må bare spørre deg, ber du katten din (hvis du har en) pent om å drite utendørs, eller flyr du rundt med en plastpose? En god miks av kjærlighet og autoritet er viktig for å oppdra et dyr. De er ikke små barn, men dyr ja, og hvis du viser kjærlighet til dyret ved å kjæle med den, så blir den ikke redd hvis du faktisk viser katten at noe er feil ved å ta den i nakkeskinnet
Vis hele sitatet...
Jeg hverken spør katten om å bæsje utendørs eller flyr rundt med en plastpose, jeg har kattekasse som den tidlig lærte seg å bruke fordi flinke eiere ser når katten må på do og setter katten i kassen før uhellet skjer. Og er uhellet først ute tørker man opp og vasker med salmiakkfri såpe.
Kjefter man på katten når den gjør fra seg på feil sted skjønner den ikke at det er stedet som er feil, men at det å gjøre fra seg er feil og sørger for å gjemme seg neste gang.


Sitat av bendiks Vis innlegg
Nå høres jeg sikkert ut som en villmann som ikke har respekt for dyr, bla bla, men jeg snakker ut av egen erfaring her. Har vokst opp med katter rundt meg hele tiden, og vi får stadig høre hvor flotte kattene våre er i forhold til andres; hvor kjælne, rolige og tålmodige. Jeg har få ganger tatt katten i nakkeskinnet. Faktisk bare et par ganger, og siste gangen var når vår nyinnflyttede katt angrep den gamle katten vår. Da tok jeg tak i den, sa et tydelig NEI, og den skjønte greia. Surmula litt noen minutter, deretter koste den.
Vis hele sitatet...
Men du oppfordrer til å ta katter i nakkeskinnet om den gjør fra seg på uønskede steder?

Sitat av bendiks Vis innlegg
Det viktigste ved å oppdra en katt er å kjæle med den og gi den frihet såfremst den ikke driter overalt eller liknende. Oppstår det prekære situasjoner må man derimot vise autoritet ved enten å utrykke et hardt nei, eller gå fysisk til verks ved dytting, evt holde den i nakkeskinnet. Dette er helt vanlig ved oppfostring av dyr, men jeg regner vel med at du veit dette allerede?
Vis hele sitatet...
Om katten er voldelig utover det akseptable må man fysisk til verks om den ikke hører etter (noe de ofte ikke gjør når hormoner og instinkter er på ville veier) For eksempel ved å skubbe eller holde i nakkeskinnet - ja, men fremdeles aldri fysisk straffe katten om den driter i yndlingsskoene dine og tisser på puten din.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Risikere å rive muskulaturen i stykker? Tror du det er derfor hunnkattene bærer ungene sine i nakkeskinnet?
Vis hele sitatet...
Nå har Gothqueen sagt det meste om dette, men jeg tenkte jeg kunne føye til at dette har med det som på engelsk kalles "square-cube law" å gjøre. I denne sammenheng sier den loven at når katten har vokst seg dobbelt så stor, tenkt da som dobbelt så lang, dobbelt så høy og dobbelt så bred, så har den fått et fire ganger så stort overflateareal, og et åtte ganger så stort volum, og dermed åtte ganger så høy vekt. Forholdet mellom soliditeten til nakkeskinnet (og det det er festet i) og vekten på katten i har altså krympet vesentlig, slik at selv om det går helt fint å løfte en kattunge etter nakkeskinnet så betyr ikke det at det går fint å løfte en voksen katt etter nakkeskinnet – i hvert fall ikke hvis katten er smålubben eller du er uforsiktig, og da er det like greit å hjelpe til med den andre armen uansett.

Tenk deg hunder, for eksempel. Å løfte en valp eller en chihuahua etter nakkeskinnet er null problem, men å løfte en voksen leonberger eller st. bernhard etter nakkeskinnet sier seg selv at ikke går bra.
man skal foresten aldri straffe en katt(eller hund for den saks skyld) min mindre man tar den i fersk gjerning.
å straffe en katt 10minutter senere, eller til og med timer senere vil ikke dyret kunne sette i sammenheng med handlingen du prøver å straffe den for.

har forøvrig aldri måttet straffe, da det holder med et lite rop eller en litt streng tone idet man ser katten gjør en handling man vil avlære den (fx hoppe på bordet, eller gå inn på et spesielt rom, eller lignende). katter lærer utrolig fort om man er konsekvent og kjefter slik _direkte_ når handlingen blir utført.

når det gjelder kulde er jeg litt skremt over hvor mange her som mener det er helt allright å kaste pus ut i massevis av minus grader. klart katten kan overleve og lide seg gjennom dette, og raske turer på do og slikt går nok greit.
men å stenge en katt ute i mange minus timevis hver natt eller dag øker risikoen for blant annet urinveis infeksjon, øyekatarr, mm.

http://www.tv2.no/gmn/dyrlegene/pass...a-3088499.html råd fra en dyrlege om kjeledyr og kulde.
Sitat av Provo Vis innlegg
Nå har Gothqueen sagt det meste om dette, men jeg tenkte jeg kunne føye til at dette har med det som på engelsk kalles "square-cube law" å gjøre. I denne sammenheng sier den loven at når katten har vokst seg dobbelt så stor, tenkt da som dobbelt så lang, dobbelt så høy og dobbelt så bred, så har den fått et fire ganger så stort overflateareal, og et åtte ganger så stort volum, og dermed åtte ganger så høy vekt. Forholdet mellom soliditeten til nakkeskinnet (og det det er festet i) og vekten på katten i har altså krympet vesentlig, slik at selv om det går helt fint å løfte en kattunge etter nakkeskinnet så betyr ikke det at det går fint å løfte en voksen katt etter nakkeskinnet – i hvert fall ikke hvis katten er smålubben eller du er uforsiktig, og da er det like greit å hjelpe til med den andre armen uansett.

Tenk deg hunder, for eksempel. Å løfte en valp eller en chihuahua etter nakkeskinnet er null problem, men å løfte en voksen leonberger eller st. bernhard etter nakkeskinnet sier seg selv at ikke går bra.
Vis hele sitatet...
Okei, dette visste jeg virkelig ikke, og jeg skal huske på dette hvis det kommer en kinkig situasjon. Men skal legge til at jeg overdrev litt, løfter ikke kattene etter nakkeskinnet, men hender at jeg tar grep rundt det og holder den i bakken for å signalisere at katten har gjort en feil. Det tviler jeg på er skadelig i alle fall!
Sitat av bendiks Vis innlegg
Okei, dette visste jeg virkelig ikke, og jeg skal huske på dette hvis det kommer en kinkig situasjon. Men skal legge til at jeg overdrev litt, løfter ikke kattene etter nakkeskinnet, men hender at jeg tar grep rundt det og holder den i bakken for å signalisere at katten har gjort en feil. Det tviler jeg på er skadelig i alle fall!
Vis hele sitatet...
Ja, det er ikke farlig, men man kan sikkert diskutere hvor effektivt det er, ettersom de ikke irettesetter hverandre på den måten. Min erfaring er at et raskt fremstøt og/eller en skarp og bestemt lyd som "tsst" eller et kves fungerer bedre – akkurat som de gjør mot hverandre når de ikke liker hva en annen katt gjør.
Katten min skulle til dyrlegen for 2 år siden, og når vi kom inn greide den å stikke av og fløy ut som en pil(skulle kastereres). Jeg leita og leita men den var helt borte.. Det er jo ca 5km fra hvor jeg bor, så de neste ukene brukte jeg litt tid på å dra tilbake å lete men uten hell.. Det var jo midt på vintern med masse snø og kulde rundt -20. Trodde den var død men etter 4 måneder sto han på døra igjen, like frisk som før ) så nei jeg er ikke redd for å slippe den ut om natta!
Sitat av bendiks Vis innlegg
Risikere å rive muskulaturen i stykker? Tror du det er derfor hunnkattene bærer ungene sine i nakkeskinnet? Har du i det hele tatt katt? I så fall burde du vite såpass at hvis du i det hele tatt tar rundt nakkeskinnet på katten adlyder den. Ikke på grunn av den smerten du sikter til, men på grunn av oppdragelsen katten har fått tidligere, og da snakker jeg ikke om oppdragelsen menneskene har gitt den, men kattemoren. Jeg regner også med at du leser med en viss form for skjønn? Jeg snakker naturligvis ikke om å rive og dra i katteskinnet, men å ta et godt grep og evt dytte den vekk slik at den forstår at "nå har jeg gjort noe galt".


Jeg må bare spørre deg, ber du katten din (hvis du har en) pent om å drite utendørs, eller flyr du rundt med en plastpose? En god miks av kjærlighet og autoritet er viktig for å oppdra et dyr. De er ikke små barn, men dyr ja, og hvis du viser kjærlighet til dyret ved å kjæle med den, så blir den ikke redd hvis du faktisk viser katten at noe er feil ved å ta den i nakkeskinnet.
Vis hele sitatet...
Husk på at en katte fra naturens side ikke er lagd til å ha noen som "passer" på den når den er voksen. Ergo så betyr ikke det at den tåler det samme når den er voksen som når den er en liten kattunge. Men ja, den overlever sikkert å bli bært i nakkeskinnet, akkurat som en unge overlever det å bli slått litt av og til....

Og bare så du vet det, så hjelper det ganske lite å herse med en katte som en hund, napper du en katte i nakkeskinnet pga den pisser i sofaen din, så er den for dum til til å assosiere det med å pisse i sofaen. Det eneste den etterhvert vil lære seg, er at du er drittsekk det er verdt å holde seg unna. Det funker sikkert greit om det er en katte du ikke vil ha i huset, men ikke om det er din egen katte.
forholdsvis 2 enkle valg! sett inn katte do, lær den til og gjøre fra seg der, gjør den ikke det, TA katten tørk opp med katta, da er det som regel slutt på og gjøre fra seg inne.

Gjør som vi har gjort, kjøp en liten katte luke som du feller inn i for eksempel en dør så katten kan gå inn og ut selv når den vil, på disse dørene er det magnet som liksom låser den så den ikke står åpen og fyrer til kråka!, kattene våre lærte det veldig lett og fort. kan hende nabokatter er i stua en morgen, men dem kommer seg fort ut når dem finner ut hvilken katt som er sjefen!
▼ ... over et år senere ... ▼
Hei! Håper noen kan hjelpe en desperat katteeiger. Er på ferie hos foreldrene mine en uke, og har tatt med meg kattepusen. Han er til vanlig ute hele dagen hjemme der vi bor, men er inne om natten. Jeg slipper han ut om dagen når jeg er hos foreldrene mine (hvis ikke blir han helt gal), men han pleier alltid å komme inn når det mørkner og jeg roper på han. MEN idag har han ikke kommet!! Har ropt og lett i hele kveld/natt, men finner ikke pusen.. Så nå er jeg veldig bekymret!! Tror dere han kan ha gått seg vill? Han har vært her flere ganger både på helgeturer og hele uker, så han burde vel være relativt kjent i området? Pusen er ca 10 mnd og er kastrert. Noen som har noen trøstende ord, evt råd om hvor pusen kan ha tatt veien..?
Stjeler tråden jeg også:
Skal katter legges forsiktig ned / legges i senga, eller skal vi slippe katta ned og "kaste" dem i senga? Ikke brutalt så klart, men har en diskusjon med broren. Katter hopper jo selv ned fra oss og gjerne over lengre avstander, så man kan vel bare slippe katta likesågreit?

Sitat av Mykkli Vis innlegg
Hei! Håper noen kan hjelpe en desperat katteeiger. Er på ferie hos foreldrene mine en uke, og har tatt med meg kattepusen. Han er til vanlig ute hele dagen hjemme der vi bor, men er inne om natten. Jeg slipper han ut om dagen når jeg er hos foreldrene mine (hvis ikke blir han helt gal), men han pleier alltid å komme inn når det mørkner og jeg roper på han. MEN idag har han ikke kommet!! Har ropt og lett i hele kveld/natt, men finner ikke pusen.. Så nå er jeg veldig bekymret!! Tror dere han kan ha gått seg vill? Han har vært her flere ganger både på helgeturer og hele uker, så han burde vel være relativt kjent i området? Pusen er ca 10 mnd og er kastrert. Noen som har noen trøstende ord, evt råd om hvor pusen kan ha tatt veien..?
Vis hele sitatet...
Slapp av. Katta kommer til rette før eller senere med mindre det var den som var i kebaben jeg spiste idag
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Stjeler tråden jeg også:
Skal katter legges forsiktig ned / legges i senga, eller skal vi slippe katta ned og "kaste" dem i senga? Ikke brutalt så klart, men har en diskusjon med broren. Katter hopper jo selv ned fra oss og gjerne over lengre avstander, så man kan vel bare slippe katta likesågreit?
Vis hele sitatet...
Katta tåler nok at du "hiver" den i senga, jeg bruker iværtfall å slippe katta mi når jeg er trøtt Tror nok kattekroppen får større belastninger enn det..

Kan vell legge til at min katt var ute i over en måned (Hoppet opp på tilhengeren rett før vi kjørte og ble med på en liten tur..), og i perioden var temperaturen nede i -20 og det va storm en ukes tid. Så at katten tåler å være ute en natt, er vell ikke et spørsmål. Katter sitt instinkt er jo å overleve.

Sitat av Mykkli Vis innlegg
Hei! Håper noen kan hjelpe en desperat katteeiger. Er på ferie hos foreldrene mine en uke, og har tatt med meg kattepusen. Han er til vanlig ute hele dagen hjemme der vi bor, men er inne om natten. Jeg slipper han ut om dagen når jeg er hos foreldrene mine (hvis ikke blir han helt gal), men han pleier alltid å komme inn når det mørkner og jeg roper på han. MEN idag har han ikke kommet!! Har ropt og lett i hele kveld/natt, men finner ikke pusen.. Så nå er jeg veldig bekymret!! Tror dere han kan ha gått seg vill? Han har vært her flere ganger både på helgeturer og hele uker, så han burde vel være relativt kjent i området? Pusen er ca 10 mnd og er kastrert. Noen som har noen trøstende ord, evt råd om hvor pusen kan ha tatt veien..?
Vis hele sitatet...
Var sånn første gangen jeg hadde katta mi med på hytta, hun var først ute noen kjappe turer (5-20min), plutselig var hun helt borte og det var umulig å se hvor hun var, ikke kom hun når jeg ropte heller. Hun kom tilbake klokken 09.00 på morgenen og samme opplegg neste kveld..
Så jeg tror du skal vente minst en dag før du begynner å bli bekymret, selv om det kan være vanskelig
Norskehesten
Alden's Avatar
Sitat av Mykkli Vis innlegg
Hei! Håper noen kan hjelpe en desperat katteeiger. Er på ferie hos foreldrene mine en uke, og har tatt med meg kattepusen. Han er til vanlig ute hele dagen hjemme der vi bor, men er inne om natten. Jeg slipper han ut om dagen når jeg er hos foreldrene mine (hvis ikke blir han helt gal), men han pleier alltid å komme inn når det mørkner og jeg roper på han. MEN idag har han ikke kommet!! Har ropt og lett i hele kveld/natt, men finner ikke pusen.. Så nå er jeg veldig bekymret!! Tror dere han kan ha gått seg vill? Han har vært her flere ganger både på helgeturer og hele uker, så han burde vel være relativt kjent i området? Pusen er ca 10 mnd og er kastrert. Noen som har noen trøstende ord, evt råd om hvor pusen kan ha tatt veien..?
Vis hele sitatet...
ang det å være kjent i området så bør katten tilvennes området.
da jeg flyttet fra vestlandet til østlandet med mine 2 katter så holdt jeg dem inne i 3uker før de fikk lov til å gå ut. noen sier 2uker andre sier 4uker.

katten har mest sannsyligs vis ikke gått seg vill de vet som regel alltid veien hjem med sansene sine.
Hvis det ikke er så langt fra ditt hjem og din mor sin plass så kan det være den prøver og bevege seg hjemover til deg.
har hørt historier om katter som har gått over 50mil til sitt hjem, dette er jo ekstreme situasjoner, men det er mulig.

Jeg ville ventet 2-3 dager før du blir beskymret.
Profesjonell Noob
8bit's Avatar
Sitat av Mykkli Vis innlegg
Hei! Håper noen kan hjelpe en desperat katteeiger. Er på ferie hos foreldrene mine en uke, og har tatt med meg kattepusen. Han er til vanlig ute hele dagen hjemme der vi bor, men er inne om natten. Jeg slipper han ut om dagen når jeg er hos foreldrene mine (hvis ikke blir han helt gal), men han pleier alltid å komme inn når det mørkner og jeg roper på han. MEN idag har han ikke kommet!! Har ropt og lett i hele kveld/natt, men finner ikke pusen.. Så nå er jeg veldig bekymret!! Tror dere han kan ha gått seg vill? Han har vært her flere ganger både på helgeturer og hele uker, så han burde vel være relativt kjent i området? Pusen er ca 10 mnd og er kastrert. Noen som har noen trøstende ord, evt råd om hvor pusen kan ha tatt veien..?
Vis hele sitatet...
Den kommer nok tilbake skal du se.
Hadde en kompis som har en katt, den var plutselig borte, men etter 4 dager så var den plutselig å koste med beina hans når han sto utenfor.

Men skal nevnes at dette var et sted hvor katta hadde bod i 1 år.
Dere må huske at katter er egentlig villdyr, de er egnet for å klare seg selv. Jeg har selv en diskusjon med min samboer om hvor vidt katten skal være ute om natten eller ei. Vi har vinduet oppe om natten, sånn at den kan hoppe ut og inn. Det er jeg imot, men blir vi rana så kommer jeg til å trekke " hva sa jeg" kortet. Men mine tidligere katter har vært selvstendige, fordi jeg har latt de bli det. Men, selvsagt må du se ann på situasjonen. Hvor bor du, er det fare for at den kan bli drept/borte osv..
De som har nabo-hytte til foreldrene mine har massevis av katter. De forlater de kattene de ikke finner den dagen de drar. De har med seg ti katter, og tar med seg sju hjem, omtrent. Det virker som de mener at det bare er gøy/bra for katten å bo et år i skogen med masse mus, osv. Og det er klart det er idyllisk når de drar på sensommeren.

Disse hytteeierne bor i en annen del av landet, mens mine foreldre bor nærme og bruker hytta fra tidlig vår til senhøst/jakt. Ganske ofte på våren så finner vi ihjelfrosne katter i vedskjulet. (Dette er Vestlandet, ingen ekstreme temperaturer eller snømengder om vinteren.) Vi kan også regne med at noen er tatt av rovdyr og rovfugler som tar større dyr enn katt.

Så selv om katter alltid klarer seg i tettbygde strøk, er de likevel ikke 100% villdyr.
Sitat av Brownii Vis innlegg
Dere må huske at katter er egentlig villdyr, de er egnet for å klare seg selv. Jeg har selv en diskusjon med min samboer om hvor vidt katten skal være ute om natten eller ei. Vi har vinduet oppe om natten, sånn at den kan hoppe ut og inn. Det er jeg imot, men blir vi rana så kommer jeg til å trekke " hva sa jeg" kortet. Men mine tidligere katter har vært selvstendige, fordi jeg har latt de bli det. Men, selvsagt må du se ann på situasjonen. Hvor bor du, er det fare for at den kan bli drept/borte osv..
Vis hele sitatet...
vel at katter EGENTLIG er villdyr har ingenting å si , en tamkatt klarer seg ikke ute lenge uansett og katt stammer opprinnelig fra varmere strøk og kan bli syk av å være ute når det er for kaldt .
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Sitat av Ramaskrik Vis innlegg
De som har nabo-hytte til foreldrene mine har massevis av katter. De forlater de kattene de ikke finner den dagen de drar. De har med seg ti katter, og tar med seg sju hjem, omtrent. Det virker som de mener at det bare er gøy/bra for katten å bo et år i skogen med masse mus, osv. Og det er klart det er idyllisk når de drar på sensommeren.

Disse hytteeierne bor i en annen del av landet, mens mine foreldre bor nærme og bruker hytta fra tidlig vår til senhøst/jakt. Ganske ofte på våren så finner vi ihjelfrosne katter i vedskjulet. (Dette er Vestlandet, ingen ekstreme temperaturer eller snømengder om vinteren.) Vi kan også regne med at noen er tatt av rovdyr og rovfugler som tar større dyr enn katt.

Så selv om katter alltid klarer seg i tettbygde strøk, er de likevel ikke 100% villdyr.
Vis hele sitatet...
Bare jeg som fikk litt vondt inni meg nå? :/

Dog, stort sett alle friske og sunne katter som har skikkelig pels klarer seg ute i 10/15 minus. Om jeg hadde hatt samvittighet til det er dog en annen sak.
Katten vår sier ifra om det er for kaldt. Den går kjapt på do og stiller seg utenfor døren og mjauer Vi slipper den ut hver dag med mindre det er storm :P
Gig
Naturlig Talentløs
Gig's Avatar
Sitat av Legevakten Vis innlegg
Skal katter legges forsiktig ned / legges i senga, eller skal vi slippe katta ned og "kaste" dem i senga?Katter hopper jo selv ned fra oss og gjerne over lengre avstander, så man kan vel bare slippe katta likesågreit?
Vis hele sitatet...
Den hopper fra trær på ca 5-6 meter høyde innimellom.

Jeg kaster ofte katten i senga og hopper etter selv, den har aldri uttryk misnøye rundt dette.
Så å kaste katten i senga vil den nærmest sette pris på siden den da slipper å hoppe opp selv
Sitat av Gig Vis innlegg
Den hopper fra trær på ca 5-6 meter høyde innimellom.

Jeg kaster ofte katten i senga og hopper etter selv, den har aldri uttryk misnøye rundt dette.
Så å kaste katten i senga vil den nærmest sette pris på siden den da slipper å hoppe opp selv
Vis hele sitatet...
Vel, inatt fikk jeg bekreftet noe:
Katta overlever fint om du uheldigvis kaster katta, og den lander oppå skjermen på laptopen din. Det gjør ikke skjermen.....
Sist endret av Rusmisbrukeren; 5. mai 2013 kl. 16:05.