Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3091
Hvis noen har vitaminmangel av diverse slag så blir en viss dosering av supplementer gitt eller anbefalt av leger over 1-3 mnd for å øke nivåene igjen. Hvorfor ikke spise langt mer av tilskuddene og opprette balanse iløpet av 1-3 uker isteden? Jeg finner ingen svar på Google.
Ingen ekspert her, men noen vitaminer kan du bare kjøre på med. C vitamin kan du ta 4000mg om dagen om du ønsker, og mesteparten vil bare gå rett igjennom kroppen da vi kun klarer plukke opp i underkant av 1000mg på en dag. Med noen andre vitaminer er det samme historie at kroppen plukker opp den han trenger og sender resten videre. Noen vitaminer i store doser vil kunne resultere i løs mage, andre kan ha noe verre så les opp individuelt på alt du skal ta og ikke kjør overdose på f.eks B12 om denne er listet med mulige bivirkninger ved overdosering.

Jeg har en som jobber i helsekost butikk som virkelig kan sakene sine som en av de fremste i Norge med kunnskap rundt vitaminer, kosthold og helse.
Jeg har fått mye hjelp til benzo abstinenser og fysisk slitasje grunnet ketamin misbruk.
For stort inntak av feks D.vitamin kan føre til hyperkalsemi. Bivrkninger; Nyresten, Depresjon , forstyrrelse av hjerterytme samt noen andre ubehagelige opplevelser. Skal nok veldig stor dose til,men dette er vel grunn nok til at vitaminet skal inntas over lengre tid for å fylle opp lagrene.
Sist endret av englestøv; 23. februar 2019 kl. 18:53.
Jeg skrev litt om dette i følgende tråd. Nedenfor er en copypasta av de relevante seksjonene:



Ovenfor er en illustrasjon av et eksempel på en dose-respons-kurve. En sånn kurve viser sammenhengen mellom respons/effekt (Y-akse) og blodkonsentrasjon av en substans (X-akse). En sånn kurve brukes til å fastslå hvor bl.a. potent et stoff er. Dette kan være alt fra legemidler til giftstoffer. Eller vitaminer, som kurven over.

Noe som er litt spesielt med akkurat den kurven, er at den illustrerer noe som kalles hormese.
Hormese er når dose-responsen skiller seg i to tydelige grupper. For eksempel «gunstig effekt» og «dødelig utfall».

Det er veldig vanskelig å spise deg til hypervitaminose gjennom et vanlig kosthold*.
Det er skummelt lett å få en giftig mengde når vitaminene er konsentrert inn i én kapsel og folk tenker «Jo flere, jo bedre!» og knasker i seg ti ganger anbefalt dose.

Dette gjelder dog i mindre grad de vannløselige vitaminene. De to en bør være ekstra obs på er Vitamin A og Vitamin D. Disse er fettløselige og kan ikke tisses ut hvis du får i deg for mye. Les litt om symptomene på akutt vitamin A-forgiftning, så forstår du hvorfor jeg har respekt for vitaminer. Vitamin D-overdose er ikke like dødelig, men ikke direkte hyggelig den heller.

TL;DR: For lite vitaminer kan være dødelig, for mye vitaminer kan være dødelig. Damn if you do, damn if you don't!

* Gitt at «vanlig kosthold» for deg ikke innebærer inntak av lever fra polarhund og isbjørn
For å svare på Relevant sitt spørsmål først. Det er flere faktorer inne i bildet her.
En kan begynne litt med vitaminene selv. Vitaminene kan deles opp i to grupper:
-De vannløslige (B- og C-vitaminer).
-De fettløslige (A-, D-, E- og K-vitaminer).

De vannløslige vitaminene vil bli utskillt via urinen ved for store doser. Men dette er en sannhet med modifikasjoner. For når konsentrasjonen av disse vitaminene i blodplasma over et visst nivå, så har også disse en toksisk virkning. Dette er skjer normalt ikke, om en følger rådene til legen eller de på forpaknigen. Men når inntakshastigheten er større enn uskillelseshastigheten så er det fort gjort å komme i faresonen.
Men dette varierer selvsagt fra stoff til stoff, men alle stoffer gir en giftvirkning, når en viss dose er oppnådd. Bare som et eksempel: Drikker du nok vann, så vil cellene i kroppen svelle opp, og evt. sprekke. Nervecellene i hjernen kan ikke svelle så mye, før hulrommet i kraniet er fylt opp. Der er det et eventuelt problem, når cellene sveller opp på grunn av for stort vanninntak. Jeg har iallfall sett eksempel her på forumet, at enkelte har nesten klart å kverke seg selv ved å innta alt for store menger vannløselig(e) vitamin(er).

Mens de fettløslige blir i liten grad eller ikke i det hele tatt utskilt igjennom urinen. De lagres i fettvev eller brytes ned i levra. Her sier det seg selv, at et for stort inntak, fort kan få uheldige effekter. Flere av disse vitaminene trengs på et nivå av noen milliontedels gram daglig. Er dosen mange ganger større enn dette, så kan konsekvensene bli fatale. Ett eksempel på dette, er to polfarere Douglas Mawson og Xavier Mertz, som hadde en ferd på Antarktis i 1911-1914. Dem kjørte hundespann, men gikk tom for mat. Dem slaktet da noen av trekkhundene, og spiste dem. Dem spiste deriblant hundenes lever. Det de ikke viste, er at hundelever inneholder mye A-vitamin. Mawson kom fra det med lærdommen, mens Mertz døde av A-vitamin forgiftning der. Det er også et tilfelle fra USA, der en liten jentunge ble overdosert med D-vitamin suplement. Hun fikk bl.a. farlige kalsiumkonsentrasjoner i blodet, og det tok 10 dager på sykehus, bare for å stabilisere nivået med kalsium og D-vitamin. Altså vitaminer skal tas i riktige doser. Tar en for store doser, kan resultatet bli fatale.

Så her har du noe av grunnen til, hvorfor vitaminer skal kun tas i foreskrevne doser. En bør også være skeptisk til vitaminkilden. Altså det er på ingen måte samme ettersyn i produksjonsmetodikk i vitamintilskudd, som det f.eks. er hos legemidler. Skal en kjøpe tilskudd, så foreslår jeg apotek, og holde seg unna helsekostforetninger. Apotekene må iallfall ha et vist nivå med dokumentasjon. Noe som en ikke kan si om helsekostforetninger...

Når jeg ser hva enkelte driver med, så heller jeg mer og mer mot at (enkelte) vitamintilskudd burde kanskje vært reseptbelagt.


Sitat av Viking85 Vis innlegg
Ingen ekspert her, men noen vitaminer kan du bare kjøre på med. C vitamin kan du ta 4000mg om dagen om du ønsker, og mesteparten vil bare gå rett igjennom kroppen da vi kun klarer plukke opp i underkant av 1000mg på en dag. Med noen andre vitaminer er det samme historie at kroppen plukker opp den han trenger og sender resten videre. Noen vitaminer i store doser vil kunne resultere i løs mage, andre kan ha noe verre så les opp individuelt på alt du skal ta og ikke kjør overdose på f.eks B12 om denne er listet med mulige bivirkninger ved overdosering.
Jeg anbefaler dokumentaren til Derek Muller Vitamania, som faktisk er veldig bra!

Jeg har en som jobber i helsekost butikk som virkelig kan sakene sine som en av de fremste i Norge med kunnskap rundt vitaminer, kosthold og helse.
Jeg har fått mye hjelp til benzo abstinenser og fysisk slitasje grunnet ketamin misbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg har egentlig svart på en del av det du skriver her ovenfor. Men det med fest skrift:
Har du sett dokumentasjon på dette? Iallfall jeg stiller meg veldig skeptisk. Altså en som jobber på en helsekostforetning da slår professorer i ernæring (f.eks. i UiO eller UiB) i kunnskap om ernæring?.. Disse professorene har da bl.a. forelesninger til legestudenter i sine legestudier, og driver med vitenskapelig forskning innen området. Så skal altså en bak kassa på en helsekostforetning slå en slik professor i kunnskap?..
Ser ikke du et problem med dette?

Det kan gjerne ha hjulpet deg med diverse abstinenser. Men det mest sannsynlige er placeboeffekt, som har hjulpet deg. Altså det er vel og bra med placeboeffekt! Men ved studier av legemidler om mye annet, så blir studiene utført på en måte (dobbeltblind testing), at en skiller placeboeffekten fra virksom effekt. Skal et middel være lov å selges som et virksomt middel (da særlig medisin), så de med virksomt middel ha betydelig bedre effekt enn de med kun placebo!
Men slik testing skritter det meste innen helsekostindustrien over, med høye kneløft.
Mulig dette er litt derail, men vil 100% av vitaminene taes opp? Jeg mener å ha lest at det er bare en brøkdel som blir tatt opp, og det skal ha noe å si når på dagen man tar dette, og om man tar det på tom eller full mage. Kan noen bekrefte eller avkrefte?
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Mulig dette er litt derail, men vil 100% av vitaminene taes opp? Jeg mener å ha lest at det er bare en brøkdel som blir tatt opp, og det skal ha noe å si når på dagen man tar dette, og om man tar det på tom eller full mage. Kan noen bekrefte eller avkrefte?
Vis hele sitatet...
Det varierer med typen vitamin. Vitaminer tas opp på forskjellige steder i tynntarmen og vannløselige tas opp på annet vis en fettløselige. Noen er også bundet til diverse andre stoffer og kan ikke tas opp med mindre du spiser f.eks proteiner. Fettløselige vitaminer kan lagres, mens vannløselige kan ikke det i større grad og du må sørge for mer jevnt påfyll.

Vanligvis ikke noe du trenger å tenke på hvis du spiser nok og variert. Det finnes noen unntak (graviditet, anemi, solmangel, alkoholisme, m.m.) der du kanskje må supplere, men dette bør diskuteres med lege.
På sist blodprøve hadde jeg lave verdier av Folsyre (B9). Jeg fikk da resept på dette. Det jeg så i ettertid, var at prisen på dette var ca 1/10 på ebay eller i Sverige enn det det kostet på apoteket.

At jeg har lave nivåer på B9 syns jeg var veldig merkelig, da jeg trener fast, går på TRT dose, og spiser rikelig med kjøtt og grønnsaker. Jeg tar også amfetamin og mdma en sjelden gang i blandt.
Spørsmålet mitt var generelt rettet.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
På sist blodprøve hadde jeg lave verdier av Folsyre (B9). Jeg fikk da resept på dette. Det jeg så i ettertid, var at prisen på dette var ca 1/10 på ebay eller i Sverige enn det det kostet på apoteket.

At jeg har lave nivåer på B9 syns jeg var veldig merkelig, da jeg trener fast, går på TRT dose, og spiser rikelig med kjøtt og grønnsaker. Jeg tar også amfetamin og mdma en sjelden gang i blandt.
Spørsmålet mitt var generelt rettet.
Vis hele sitatet...
Spør du generelt, får du generelle svar. "Vitaminer" er bare noe vi kaller en hel rekke med stoffer som er viktige for kroppen i små mengder, men egentlig har lite til felles utenom dette.

Biotilgjengeligheten til B9 vil variere med flere faktorer. Her er er noen av de viktigste:

pH: B9 tas opp i den midterste delen av tynntarmen – på slutten av tolvfingertarmen og langs storparten av jujenum. Opptaket er mediert av pH. Surere miljø gir bedre opptak, mens et basisk miljø i tynntarmen hindrer opptak av folat. F.eks. natron eller kaltkabeletter vil kunne påvirke dette.

Forringelse og inhibering: B9 i sin naturlige form bundet til matstoffer forringes raskt ved prosessering eller koking, steking, etc..
B9 konverteres til sin bioaktive form i en flertrinns enzymstyrt prosess. Enkelte medisiner, slik som metotrexat (mot revmatisme), inhiberer disse reaksjonene (kilde).

Sykdom og genetikk: I tillegg kan en del mage- og tarmsykdommer gjøre at opptaket blir svekket. Spesielt tilstander som rammer slimhinnene i tarmen.
Genetiske faktorer likeså. Enkelte er faktisk født med dårlig opptak av folat pga. genfeil eller ugunstige genvarianter. Omfanget av disse varierer mye (kilde).

Utsatte grupper: Etter fedmeoperasjon (Roux-en-Y) vil mange oppleve B9-mangel. Dette fordi denne operasjonen kobler av deler av tarmen der opptak av mange viktige vitaminer og mineraler skjer. Mennesker som har vært gjennom denne operasjonen må ta kosttilskudd for å kompensere (kilde).
Gravide vil også få ekstra B12 siden vekst og celledeling er avhengig av god tilgang på folat .

Tarmflora: I tillegg til opptak i tynntarmen, vil bakterier i tykktarmen også produsere folat som en del av omsetningen.
Som du kanskje har fått med deg, så er tarmfloraen like individuell som et fingeravtrykk, så her vil produksjon av folat variere fra person til person (kilde). Det er likevel tynntarmen det står og falles på.

Så det er mye som spiller inn. Hvis du ikke vet de underliggende faktorene som bidrar til akkurat ditt dårlige opptak, hadde jeg bare testet meg så ofte jeg behøver og fortsatt å ta pillen min.

Skulle tro det var greit å kjøpe fra utlandet, men vær obs på at ikke alle vitaminpiller har en like biotilgjengelig variant av stoffet.
Sist endret av Svartbak; 24. februar 2019 kl. 16:44.
Vil anta at en annen ting som spiller en rolle for legen når han behandler vitaminmangel er bivirkninger. Jeg gikk på jerntilskudd en periode og det var klare bivirkninger ved kosttilskuddet. Å doble dose ville jeg nok ikke gjort frivillig.

Hvis en 2 måneders kur fører til mye mindre ubehag enn en 3 ukers kur for xx% av befolkningen og det ikke er noen fare for pasienten, så kan jeg se for meg at dette blir standard prosedyre for leger.