Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3359
Nå har jo denne vært i bruk en god stund langs veien og mange har fryktet at man blir tatt dagen derpå hvis man røyker weed jevnlig.

Så... Er det noen som har konkrete eksempler å komme med så vi kan bygge opp noen erfaringer rundt dette?

Typ;
Røyker vanligvis 6 om dagen, 8 timer siden siste røyk, ble stoppa, ikke utslag.
Eller:
Røyket 4 stk på søndag kveld, 10 timer siden siste røyk, stoppet mandag kl 11:00 og fikk utslag.


Politiet sier jo selvsagt ingenting selv om hvor lenge man må vente før man kjører da de mener at ingen som røyker burde hatt lappen i utgangspunktet, så litt real-life erfaringer tror jeg vil hjelpe mange.
Anonym bruker
"Tykk Gjørs"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
En kamerat ble stoppet 70 timer etter inntak, og han fikk utslag.
En kamerat ble stoppa ca 18 timer etter siste J, fikk ikke utslag.
Kompis ble stoppa ca 10timer etter røyking. De tok 2 tester på han, begge var negative. Han røyker flere ganger pr dag.
Det hadde vært interessant å vite om de som blir stoppet bruker cannabis hver dag eller ikke?
Jo mer info jo bedre! Håper vi kan skape en tråd med mange erfaringer!
Disse helvetets apparatene rammer bredt og ofte feil. Det hadde ikke vært så farlig om politivesenet var interessert i å være en politisk nøytral samfunnstjeneste til alles beste. Kjøring i påvirket tilstand er en stor uting. Ingen tvil om det, men slik det er i dag så straffer vi vilkårlig og uten forbehold. Hva hjelper det?
Jeg er også svært interessert i erfaringer med desse testene. Jeg røyker for tiden ca. annenhver helg og føler ikke akkurat at jeg er noen fare i trafikken av den grunn, men jeg er jo fortsatt redd for at jeg plutselig skal bli stoppa i en tilfeldig kontroll og få utslag fordi jeg røyka kvelden før. Ganske sykt at det skal være sånn. Som nattpatruljen sier er det bare positivt å ta folk som kjører påvirka, men å ta de som på ingen måte er påvirka under kjøring, fordi de kanskje røyka litt dagen før, blir jo helt feil.
Kompisen min som ikke ble tatt 18 timer etter inntak røyker hver dag, hele dagen etter jobb.
Sist endret av subscribe; 28. november 2017 kl. 00:00.
Hei! Må bli rein fort! Benzo, thc, amf, dolc, oxy osv.. Nå vet jeg det er bare de to først nevnte som sitter lenge i kroppen. Røyk hver helg i ca tre mnd og har siste 14-21 dagene spist rivotril, 1-2 mg daglig.
Nysgjerrig på om en detox kur kan få fart på kroppen? Noen som tørr gjette hvor lenge det vil ta ved å bare slutte å innta.
Sitat av Sophiabynight Vis innlegg
Hei! Må bli rein fort! Benzo, thc, amf, dolc, oxy osv.. Nå vet jeg det er bare de to først nevnte som sitter lenge i kroppen. Røyk hver helg i ca tre mnd og har siste 14-21 dagene spist rivotril, 1-2 mg daglig.
Nysgjerrig på om en detox kur kan få fart på kroppen? Noen som tørr gjette hvor lenge det vil ta ved å bare slutte å innta.
Vis hele sitatet...
Du må nok bare håpe på det beste, eller kjøpe deg en "fake penis" å få piss av en clean kompis. (Hvis du er gutt)
er det ikke sånn at de som tester positivt må inn for en blodprøve slik at de finner nøyaktig verdi?
er jo sånn med promilletest i hvertfall, i så fall vill de som har svært lave verdier kunne hevde sin uskyld og de som faktisk er påvirket blir tatt mao ikke så veldig uretferdigt
Jo, det stemmer Sovtek.
Men grenseverdiene er ren svada. Dette finner du mye nylig literatur på. Du kan ikke måle cannabis og alkohol på samme måte. De ikke er det samme stoffet.
Når du røyker cannabis er du normalt påvirket i 2-4 timer. Det er offisiell informasjon i Norge og noe ingen betviler. Hyppige brukere er påvirket så lite som 1-2 timer. Likevel varer blodverdiene mye lenger. Dermed har de liten korrelasjon med selve rus-påvirkningen.

-Poenget er mangelen på sammenheng mellom grad av påvirkning og grenseverdier i blodet. Jeg mener selvsagt ikke man skal kjøre bil 4 timer etter inntak av cannabis.

Ekstra hardt rammer det de personene som nyter cannabis på kveldstid etter jobb, eller i helgene, og som kjører til arbeid dagen etterpå, eller kanskje også på vei hjem. Selv om påvirkningen for lengst er borte, er blodverdiene til stede.
Her snakker vi ikke om å "blåse 0,2-0,3" kl.07.00 morran etter. Her kan du fort få 0,6 i fleisen på vei hjem fra jobb, 18-20 timer etter inntak. 16 mnd uten førerkort, halvannen mnd bruttolønn i bot og betinget fengsel. Det svir når du ikke har gjort noe galt. Eller når sjefen gir deg sparken av samme grunn.

Dette er ansvarlige personer som har tatt hensyn og beregnet i god tid, nettopp for å unngå å kjøre bil i påvirket tilstand. For regelmessige brukere oppleves det som en ekstra straff fra politiet. Noe det faktisk er, noe statistikken tydelig beviser. Dette er en akseptert måte "å ta cannabisbrukere på".

Det triste er at rettsvesenet i Norge har fjernet all rettssikkerhet i de samme sakene. I førerkortsaker er det så enkelt som en blodprøve og så er dommen gitt.
Uavhengig av om du kan dokumentere uskyld, selv uten rom for tvil. Grenseverdiene er alfa og omega. Det er litt spesielt i et rettsvesen som bygger på sannsynlighetsprinsippet.

Når grenseverdiene og måten å kontrollere rus-påvirkning under selve kjøreturen tydelig ikke er presis, så bommer man naturligvis i hytt og gevær.

De samme personene er ofte ekstra sårbare for å miste førerkort, bli utsatt for ytterligere stigma eller i verste fall miste arbeidsgiver. Det gjør saken ekstra provoserende. Jeg avskyr kjøring i ruspåvirket tilstand! Det er noe av det verste jeg vet om. Lite er mer urettferdig en å miste livet på vei hjem, fordi noen andre tar en DUI.

Det er like vel ikke en unnskyldning for dårlig rettssikkerhet og rettspraksis. Kan jeg bevise uskyld så forventer jeg å bli hørt i en rettsstat som Norge. I disse sakene blir du ikke det.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Måtte suge på spytt testern i 15 minutt sammenhengende. Hadde røyket ca 23 på kvelden, dette var dagen etterpå ca kl 11.30. Fikk utslag. Det viste seg att verdiene var for lave på blodprøve. Lang saksgang. Mye venting. Fikk tilbake førerkortet.
Sitat av sukkersyke Vis innlegg
Du må nok bare håpe på det beste, eller kjøpe deg en "fake penis" å få piss av en clean kompis. (Hvis du er gutt)
Vis hele sitatet...
Ren urin har jeg, men mangler penis👸🏻
Kjenner ikke til noen måte å jukse tisse med en Annes urin som jente...