Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 8649
Sikkert blitt lagd slike tråde 40 ganger før, men jeg kjører på:

Har nettopp lånt meg en skole-PC, og har allerede prøvd å innstallere noen spill og Adobe Flash Player etc. Men jeg har ikke tilgang fordi jeg ikke er admin.
Er det noen som veit hvordan jeg kan komme meg inn via administrator-bruker og innstalere noen ting, eller gi min bruker administrator-privilegier?

Mvh. Christian
FJERNE BIOS PASSORD PÅ HP COMPAQ 6715b
Hordaland's skole pc


Etter snart 3-4 timer fant jeg endelig ut hvordan jeg skulle klare dette. (med KyrreV sin hjelp også)

Skal ta det stef for steg. Legger kanskje opp bilder senere.

1. Øverst på tastaturet er det noen små "tapper" du kan dra litt bak. Gjør det
2. Løft tastaturet opp
3. Fjern bios batteriet for 10-15 min.
4. sett det inn igjen. + skal peke der det er en liten opning
5. Sett på igjen tastaturet (husk tappene)
6. Start pcen på nytt med batteriet utav. La den gå på strøm, og bare det
7. Voilà! I oppstarten trykker du F10 og du er inne i Bios!

Endre bios passord

1. Boot opp og trykk F10.
2. Gå på Security -> Setup Password.
3. Skriv inn nytt passord.

Gjør det mulig å boote fra cd

1. Boot opp og trykk F10
2. Skriv inn ditt nye bios passord
3. Gå på System Configuration -> Boot Options
4. Multiboot -> Enable
5. Trykk en gang på "Optical Disk Drive", så endrer den seg automatisk til Second, og USB CD-ROM til First.
Vis hele sitatet...
Så kan du boote med et programm som heter "Peter Nordal". Det vil fjerne administrator passordet.
Deretter har du tilgang til å sette deg selv til Administrator.
Finnes det ikke cmd kommandoer til sånt? Er en del på youtube hvis du søker
cmd kommandoene fungerer bare om du selv er administrator.
Og, da kan du likegodt gjøre det via kontrollpanel.

Trodde folk endelig hadde forstått dette?
Jeg gjør bare noe så enkelt som å lage min egen administratorbruker.

1. Gå inn på kontrollpanel
2. Brukerkontoer
3. Avansert
4. Avansert brukerbehandling
5. Brukere
6. Administraor - angi passord - aktiver

Så logger du inn med den brukeren. Slik får jeg installert spill hvertfall...
Vis hele sitatet...
Sitat av Soldox Vis innlegg
Jeg gjør bare noe så enkelt som å lage min egen administratorbruker.
Vis hele sitatet...
Igjen, dette fungerer ikke uten å være administrator selv.
Sitat av OoM Vis innlegg
Igjen, dette fungerer ikke uten å være administrator selv.
Vis hele sitatet...
Jeg har noen begrensninger på min bruker; men hvis jeg gjør dette, har jeg ingen?!

Men jeg vet ikke, funker hos meg hvertfall
Last ned ophack , brenn det på cd (bootable) så er det bare å vente

Mye lettere
Sist endret av jesus; 14. april 2009 kl. 15:00.
altså,, du trenger en livecd, skaff en, det går ann å finne distroer på 10M, så installerer du dette på en minnepen eller noe, så booter du opp, også går du inn i system32 mappen på windows partisjonen, der bytter du navn på userinit.exe til for eks lolage.exe, deretter kopierer du cmd.exe til userinit.exe

reboot

så skal cmd.exe bli kjørt istedet for userinit.exe, !!Ikke prøv å logg inn, rare ting kan skje!!

skriv net user Administrator *

etter du har byttet passord så rebooter du og starter opp med livecd-en, så rydder du opp i system32

(sletter userinit.exe (cmd.exe) flytter lolage.exe til userinit.exe (eller bytter navn, whatever))
Er det ikke mye lettere å bare laste ned ophack, brenne det på cd og voila?
Sitat av jesus Vis innlegg
Er det ikke mye lettere å bare laste ned ophack, brenne det på cd og voila?
Vis hele sitatet...

jo, kanskje....
Jo, ihvertfall . Her er linken til ophcrack-> http://sourceforge.net/projects/ophcrack/
http://sourceforge.net/project/screenshots.php?group_id=133599&ssid=82447
Sitat av jesus Vis innlegg
Er det ikke mye lettere å bare laste ned ophack, brenne det på cd og voila?
Vis hele sitatet...
Å bytte passord og finne passord er to forskjellige ting. Ophcrack vil ikke fungere om LM-hasher er disablet eller passordet er over 32 tegn.
jammen, han skal jo bare inn på brukeren, da finner han ut passordet via ophcrack og tviler sterkt på at passordet er over 32 tegn for å være ærlig, de kjører nok ikke så hard Policy. Husker godt at de kjørte 5 tegn eln på vår skole, noe som ikke var så vanskelig å knekke..

Du kan ihvertfall prøve. Han spør vel ikke etter å bytte passord etter det jeg ser Mulig jeg leser for fort
Sitat av jesus Vis innlegg
jammen, han skal jo bare inn på brukeren, da finner han ut passordet via ophcrack og tviler sterkt på at passordet er over 32 tegn for å være ærlig, de kjører nok ikke så hard Policy. Husker godt at de kjørte 5 tegn eln på vår skole, noe som ikke var så vanskelig å knekke..

Du kan ihvertfall prøve. Han spør vel ikke etter å bytte passord etter det jeg ser Mulig jeg leser for fort
Vis hele sitatet...
På vår skole er LM-tables disablet, og dette gjør det umulig med rainbowtables (ophcrack).
okei, da har deres tenkt lenger en vår ! Men er verdt et forsøk hvertfall
Last ned hirens boot cd og fjern passordet..tar deg 5 minutter om du har litt kunskaper. Er bios passord beskyttet er det ikke like lett :P
Sist endret av Sw1ft; 15. april 2009 kl. 12:09.
endelig noen med peiling, boot hiren, registry and password tools, active password changer, scan all drives, velg admn, clear pass
Er det biosbeskyttelse kan du flytte harddisken over i en annen pc og boote opp med hiren med den.
Vel, de måtene å gjøre det på som er nevnt her, er mulig først etter du har satt CD rom til første prioritet i BIOS.
Men, vil anbefale unify sin metode også. Enkel og rask.
Man skal ikke ha problemer med bios unntatt hvis pcn er muret inn i betong.
Det er jo bare å skru opp, er vel bare tredve skruer ellerno.
▼ ... over et år senere ... ▼
Om du har en skole pc uten cd rom som meg må du skru ut cd-rommen din og koble den til en stasjonær, men først må du laste ned hirens boot cd og brenne ut denne.. se guide på youtube søk på hirens boot cd.. så bytter du bare ut hardisken i pcn din med den fra din laptop og booter fra cdn har admin tilgang på min ^^
Takk for å ha bumpet en to og et halvt år gammel tråd, reemels.
Sitat av reemels Vis innlegg
Om du har en skole pc uten cd rom som meg må du skru ut cd-rommen din og koble den til en stasjonær, men først må du laste ned hirens boot cd og brenne ut denne.. se guide på youtube søk på hirens boot cd.. så bytter du bare ut hardisken i pcn din med den fra din laptop og booter fra cdn har admin tilgang på min ^^
Vis hele sitatet...
Eller boote fra minnepenn?
Sitat av Xernox Vis innlegg
Eller boote fra minnepenn?
Vis hele sitatet...
Mange IT-avdelinger låser boot sequence ved å sette passord på BIOS. Da blir det ikke like lett å boote fra CD eller minnepenn.
Som sagt tidligere i tråden kan man skru ut harddisken og koble den i en annen PC for deretter å gjøre endringene man trenger.
Sitat av pyth0n Vis innlegg
Takk for å ha bumpet en to og et halvt år gammel tråd, reemels.
Vis hele sitatet...
Sikkert nyttig for dem som vil hacke en skolepc.

guide: http://freak.no/forum/showthread.php?t=176944
Deler av denne prosessen må gjøres hjemme.
Lag et tekstdokument
Innhold:

cmd.exe


Så lagrer du dette som en .BAT fil og lagrer den på portofolio på Itslearning f.eks Åpne den på skolen, dobbelklikk og du er inne i command prompt.
Inne i CMD kan du skrive


start C:/ ( eller D:/, E:/, F:/ osv.)

Jeg fikk hvertfall tilgang til en del morsomme ting
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Jeg fikk hvertfall tilgang til en del morsomme ting
Vis hele sitatet...
Tydeligvis mye sikkerhetshull ute å lusker i det ganske land når det gjelder skolenettverk, ja.. Høres ut som om løsningen "ny snarvei -> cmd" også vil fungere på dette nettverket. Det virker som om IT-avdelingene både på VGS og ved fylkeskommunene har tatt et ukeskurs i windows 2003 server før de har blitt satt ut i jobb-stillinger.
Ja, det er en del knot å sette opp alle innstillinger som skal til. Dette er en engangsjobb, sannsynligvis så skal ikke dette gjøres igjen før en evt. OS-oppgradering.

Som sysadmin så kommer man over flere sikkerhetshull på sine egne, et hull som jeg enda ikke har funnet en vettug løsning på er:

Kode

Ny snarvei -> cmd /k <kommando>.
(Dette vil ikke gi deg priviligert-status, men på dårlige sikrede nettverk kan du få tilgang til system-disk, alle server-disk etc)

Eneste måten å få fjernet dette hullet på som jeg har kommet fram til er å endre registernøkkelen som lar deg opprette snarveier. Ved å endre denne så vil du få opp en feilmelding når du skal opprette snarveier. Altså en helt-på-trynet løsning.

Slightly off-topic: noen andre som har en løsning på dette?
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det virkelig så viktig for deg å ha spill på en SKOLE PC?!

1. den drar ikke spill bra
2. skole pc skal brukes til skolearbeid
3. du har antagelig brukt mye tid på å finne en løsning, som du kunne brukt på å jobbe å tjene penger til en ordentlig pc -.-

Oh logic Y U NO around no more?
Kjør mini xp fra hiren's bootcd på en bootable usb stick, så kan man gjør alt derifra:
* aktivere admin acc
* bytte passord på acc

og hvis skolen din kjører ad innlogging, burde du melde maskinen ut av domene. Sånn at ikke en GPolicy deaktiverer admin kontoen igjen
@Tr4p
Wow.. du kan virkelig ikke mye -.-
metoden du beskriver funker jo.. det skal sies..
MEN! Hvis du melder maskinen ut av domenet så får ikke eleven nett...

Så da kan du jo velge
Nett eller offline gaming

Mvh lærling på anon skole i akershus
Vel, jeg vet jo at han mister tilgangen til skolenettet hvis han blir meldt ut av domene.
Men virker jo som han bare skal sitte å game. Pluss at jeg tipper dere har ett gjestenett, eller at han kan få internett tilgang via en iPhone e.l

Mvh en IT tekniker fra ett Fylkeshus (vi som drifter alle skolene i hele fylket)
På gjeste nettet bruker vi til gjester... og untakstilfeller. så ikke elever
Og de som bruker iphone til å koble seg på nettet blir stengt ute pga. de bruker ikke sertevikat sok kommer med GP.

Hmf... hvor jobber du da?
De blir ikke stengt ute av en GPO hvis maskinen er meldt ut av domenet

Jobber i IT avdelingen i en fylkeskommune (ikke akershus), og vi har hele serverparken for alle vgskolene hos oss, så vi drifter hele smørja.