Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 2588
Hallo



Har tenkt å brygge litt vin med tanken på at jeg har 3 "tønner" stående etter min bestefar som pleide å brygge for noen år tilbake siden. Jeg har ingen erfaring men håper på å kunne lære meg etter noen tønner hvordan det iallefall er drikkelig. Så hva jeg hadde satt stor pris på var egentlig noen tips, om for eksempel hvordan dere har fått en god og spesiell smak. Tanken var å først nå kjøpe en 1 ukes pakke bare for å prøve meg litt fram, så lurte jeg på om noen hadde noe kunnskap om dette?

Jeg skal kjøpe en slik 1 ukes vin pakke på Europris og se hvordan det blir. (Har tanker om å bestille litt dyrere produkter når jeg først får det til)

Har nå kjøpt pakken, ingen som har noen tips?
Sist endret av Apu; 31. juli 2009 kl. 15:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har gjort dette i forbindelse med russetid og andre børstehyppige perioder, med vekslende suksess. Følg oppskrifta på pakken, bare husk å faktisk vente så lenge som det står, i alle steg! Hvis vinen er grumsete før servering, så sil den gjennom et kaffefilter eller noe lignende, så slipper du mange slaggstoffer. Ellers er min erfaring på hjem-mekk-vin at man til en viss grad bør nyte med måte. Overforbruk fører raskt til oppkast og helt ufattelig kjip bakfyll. (Jeg spydde som en fontene sist jeg drakk hjemmelaga vin, og hadde lyst til å ta selvmord dagen etter. Vanligvis spyr jeg ikke uansett hvor mye jeg har fått i meg og blir aldri bakfull)
hehe 7-10 dagers vin ja! Artige saker, veldig lett og få til, og billig fyll derimot!

Personlig likte jeg fersken vinen best, som de selger på europris!
Kan ikke forvente at det skal smake pol vin av de 7dagers vinene, men de smaker heller ikke så værst, om du ikke er vinkjenner.
Selv har jeg brygget titals liter av den, og tenkte jeg skal starte igjen til uka!

Renslighet er veldig viktig!! Vask utstyret nøye og godt før du i det hele tatt putter noe oppi. Dårlig hygiene kan ødelegge hele driten!
I tillegg til renslighet er det viktig med tolmodighet, som vin-bryggere flest sier.
Selv om det står 7-10 dager på pakken, så la den stå litt ekstra, ikke forhast deg, jeg merket stor forskjell på dette.
Viner er forskjellige, man må kjenne seg fram, det som står bakpå pakken stemmer ikke alltid, ihvertfall ikke når det gjelder vin, men vil du bli full og tjops hei, så er den alltids drikkbar, men vil du ha vinen opp et par hakk, så er tolmodigheten viktig og ha i sjakk.
Apu
Apu's Avatar
Trådstarter
Takk for tipsene

Jeg leste forresten et lite tips på en engelsk side om hvordan du kunne få litt bedre smak. Med kiwi vin kunne man ta litt ekstra frukt saft og bytte ut med litt van.
Det du skulle gjøre var å koke opp frukten etter å ha fikset den opp i biter osv, så etter det gjøre den kald så presse de. Så deretter legge det oppi vinen, dette før gjæringen. Noen som har noe erfaring med det?
Vil bare råde deg til å ta en titt på www.brygging.net .

Dette er et perfekt forum for den som har brygging av alle sorter brygg som hobby.
Hvordan utstyr må man ha for å bruke europris-sakene?
Målesylinder, hevert, gjæringskar helst 2 stk., termometer og noen gjærlåser med aktivt kull.

Man trenger ikke gjærlåser med aktivt kull, men jeg syns at de fungerer mye bedre enn de med vann.

Edit: Det kommer litt an på hva slags sett du kjøper. Dette er listen for et komplett sett.
Sist endret av Knask; 1. august 2009 kl. 00:03.
Sitat av kfngd Vis innlegg
Hvordan utstyr må man ha for å bruke europris-sakene?
Vis hele sitatet...
http://vinogbar.no/product_info.php?...6e6955c35461ac
et som dette, som bare også koster 219 kr
1x Gjæringspann komplett
1x VE Sterkvin ingredienser
1x Oechlevekt
1x Hevert
1x WMP rengjøring
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Vil bare råde deg til å ta en titt på www.brygging.net .

Dette er et perfekt forum for den som har brygging av alle sorter brygg som hobby.
Vis hele sitatet...
Forumet dems er nede
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Målesylinder, hevert, gjæringskar helst 2 stk., termometer og noen gjærlåser med aktivt kull.

Man trenger ikke gjærlåser med aktivt kull, men jeg syns at de fungerer mye bedre enn de med vann.

Edit: Det kommer litt an på hva slags sett du kjøper. Dette er listen for et komplett sett.
Vis hele sitatet...
Ja helt klart, gjæringslåser med kull fjerner jo gjærlukta. Praktfult hvis man har det på badet/kjøkkenet o.l

Sitat av Apu Vis innlegg
Takk for tipsene

Jeg leste forresten et lite tips på en engelsk side om hvordan du kunne få litt bedre smak. Med kiwi vin kunne man ta litt ekstra frukt saft og bytte ut med litt van.
Det du skulle gjøre var å koke opp frukten etter å ha fikset den opp i biter osv, så etter det gjøre den kald så presse de. Så deretter legge det oppi vinen, dette før gjæringen. Noen som har noe erfaring med det?
Vis hele sitatet...

Norges beste side om vin brygging ta en tur innom

Sitat av Sluzzz Vis innlegg
Ja helt klart, gjæringslåser med kull fjerner jo gjærlukta. Praktfult hvis man har det på badet/kjøkkenet o.l



http://www.vinlegging.net/ \\\\\\\\ Norges beste side om vin brygging ta en tur innom
Vis hele sitatet...
.............
Sist endret av Sluzzz; 1. august 2009 kl. 00:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sorry for litt OT!
Hvor kan vi kjøpe gjærlås med aktivt kull?
Hvis jeg brygger cider/vin ved bruk av vanlige 1.5l flasker, vil det komme bunnslam, hvis jeg filtrerer denne vinen/cideren med aktivt kull 1-2 ganger, vil det være drikkende da? Eller er dette ikke til å anbefale?
hvordan kan jeg få f.eks kullsyre i cideren?