Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 1806
Påstand:
Når man åpner kjøleskapet skapes et utsug som trekker kald luft ut.
Når man lukker døra blir noe luft skjøvet forover foran døra og presser dermed noe av kaldluften ut.
Det er derfor større kuldetapp i forbindelse med åpning/lukking enn når døra bare står åpen.
Derfor er det bedre å ikke lukke den i korte tidsrom. Til ett vist punkt.
Hva er det sweetspot?

Ser for meg ett regnestykke noe alla denne moderne klassikeren.
The Math Behind that Dick Joke in HBO’s “Silicon Valley”

Skapet: (innvendige mål)
D:60cm
B:60cm
H:120cm

Det bør kanskje også defineres:
Temp i skape 2°C
Temp i rommet 20 °C
Sist endret av vindaloo; 22. september 2020 kl. 18:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det blir nærmest umulig å gi et godt svar på, men det spiller jo heller ingen rolle ved normal bruk.

Andre faktorer handler om temperatur inne og ute i kjøleskapet, kjølelementstyrke, hastigheten man åpner og lukker døren på, hva som er i kjøleskapet og hvor godt disse tingene holder på varmen samt volumet disse objektene opptar av det totale indre rommet i kjøleskapet.
Fått en feit strømregning nå?
BRAND ∞ STRONG
Trådstarter
Temp er definert.
Tomt skap
Det er antagelig riktig. Luften i et åpent kjøleskap er mer eller mindre stillestående, det er lite gjennomtrekk i et kjøleskap. Ved å åpne og lukke døren trekker du mer kald luft ut, enn hvis du lar døren stå åpen.
Men når noen ber deg lukke kjøleskapsdøren er det generelt ikke det fordi de vil bevare luften i kjøleskapet, men temperaturen til varene i kjøleskapet.
Sweetspot er så varm du er villig til å la matvarene dine bli, eller hvor stor økning i matens råtning du synes er greit.
Jeg har ingen problemer med å åpne døra fire/fem ganger før jeg er ferdig med å lage mat i 45 minutter, ei eller å la den stå åpen i tre minutter mens jeg lager meg kaffe, og det er mulig jeg kunne trukket strikken lenger her. Foretrekker allikevel å lukke døra.
En som har fått kjeft av samboeren for ikke å lukke kjøleskapsdøra?
Sitat av Bær Vis innlegg
Men når noen ber deg lukke kjøleskapsdøren er det generelt ikke det fordi de vil bevare luften i kjøleskapet, men temperaturen til varene i kjøleskapet.
Vis hele sitatet...
Poenget er vel at matvarene blir mindre oppvarmet av åpen dør, til et visst punkt, fordi den kalde lufta blir værende der.
Første tanke er at: temp- åpning - tid*tempraturtap - lukking. tempratur T(x,t)= temp- åpningX-t*tempraturtap-lukkingX.
ÅpningX = lukkingX.
Sist endret av iiconanii; 23. september 2020 kl. 00:57.
Du får vel uansett en form for kulderas siden kald luft er tyngst. Jeg foreslår at du legger kjøleskapet ditt på ryggen med døren opp.
Sitat av *pi Vis innlegg
Du får vel uansett en form for kulderas siden kald luft er tyngst. Jeg foreslår at du legger kjøleskapet ditt på ryggen med døren opp.
Vis hele sitatet...
Slik som f.eks frysere. Kjøleskap derimot er konstruert for å stå, så da må man evt endre konstruksjonen på kjøleribbene.
Sitat av reklame Vis innlegg
Slik som f.eks frysere. Kjøleskap derimot er konstruert for å stå, så da må man evt endre konstruksjonen på kjøleribbene.
Vis hele sitatet...
Ja, det var egentlig ikke et seriøst innredningsforslag.
Sitat av *pi Vis innlegg
Ja, det var egentlig ikke et seriøst innredningsforslag.
Vis hele sitatet...
Det forstod jeg Jeg tenkte siden man først diskuterer varmetap ved å lukke døren i forhold til å la den stå åpen når man smører en brødskive, kan man liksågodt snakke om alternative måter å spare energi/kald luft på.

Jeg kan tenke meg innsparingsmulighetene er omtrent like små som forholdet ts spør om forøvrig.
En episode av Abels torn sjekket ut dette. Sikkert bare å Google. NRK.
Valgfri brukertittel
meaculpaUIO's Avatar
Eneste løsning er å skaffe et kjæledyr og lære det opp til å lukke døren for deg. Så kan du alltids skylde på hunden når skapet står åpent.