Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  31 2530
ble forkjøla for en uke siden og er nå stuck i et annet fylke til jeg blir frisk igjen regler og foreldre som godter seg med å kunne holde meg igjen litt lengre, men har forpliktelser og skole hjemme så hvordan kan jeg komme på bedringens vei asap?
Slappe av, og spise normal vettug mat, om du klarer. Ellers er det bare å ta tiden til hjelp.
En vanlig hoste varer i snitt i 18 dager.
Husker ikke hvor jeg leste det, men det var ifb med corona og forkjølelse.

Rå hvitløk har et stoff som ligner antibiotika i seg. Knus et fedd og hakk det i små biter, drikk det sammen med noe juice med mye smak.
Sist endret av Taxidriver; 19. september 2020 kl. 11:20.
Taxidriver: Forkjølelse er et virus. Så antibiotika hjelper ikke mot det.
TS: Spis næringsrik mat. Hold deg i ro. Pass på å ikke frys. Ha gjerne et tørkle rundt halsen også når du er inne, slik at det ikke komme trekk i nakke/hals.
aiko's Avatar
Trådstarter
19 0
tusen takk! hvilke halspastiller funker best tror dere?
Store doser c-vitamin. Typ ta 2-3 piller i timen. C-vitamin er helt ufarlig å overdosere. Fortsett som dette til du er frisk.
Du kan fint reise dit du vil så lenge du ikke er i karantene eller har corona og må være isolert. Er nok bare mor og far som savner deg, og lager sine egne regler for å holde deg hjemme hos dem

Nå kan alle ta en koronatest hvis en har symptomer, så ta den for å vær på den sikre siden. Skal du reise med buss, tog eller fly så bruk munnbind. Paracet og nesespray funker fint så du holder deg i form på reisen!

Men å være hjemme hos mor og far og få mat, pleie og ro er nok den beste måten å bli frisk på
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Store doser c-vitamin. Typ ta 2-3 piller i timen. C-vitamin er helt ufarlig å overdosere. Fortsett som dette til du er frisk.
Vis hele sitatet...
Men hvorfor? En bare tisser ut overskuddet, og det er nå vært dokumentert i over 40 år, at slike mengder C-vitamin ikke har noen som helst virkning. Selv om det var geniet Linus Pauling, som kom med påstanden.
aiko's Avatar
Trådstarter
19 0
Sitat av Ekstase Vis innlegg
Du kan fint reise dit du vil så lenge du ikke er i karantene eller har corona og må være isolert. Er nok bare mor og far som savner deg, og lager sine egne regler for å holde deg hjemme hos dem

Nå kan alle ta en koronatest hvis en har symptomer, så ta den for å vær på den sikre siden. Skal du reise med buss, tog eller fly så bruk munnbind. Paracet og nesespray funker fint så du holder deg i form på reisen!

Men å være hjemme hos mor og far og få mat, pleie og ro er nok den beste måten å bli frisk på
Vis hele sitatet...
Skal koronateste meg i dag, er helt sikker på at jeg ikke har korona siden jeg vet hvem jeg ble smittet av og den personen testet negativt. Kan jeg reise med tog hvis jeg bruker munnbind og har testet negativt for korona?
Honning, ingefær og hvitløk bomb på i kokevann og drikk som te. Jo lengre vannet får stå å trekke med godsakene jo mere av de gode stoffene trekkes ut i vannet så kok en stor kjele hvor resten kan stå i kjøleskapet noen dager mens du tar deg en kopp av det så ofte som mulig.

C vitaminer som tilskudd i tablettform er også bra
Sitat av Arex_x Vis innlegg
Taxidriver: Forkjølelse er et virus. Så antibiotika hjelper ikke mot det.
TS: Spis næringsrik mat. Hold deg i ro. Pass på å ikke frys. Ha gjerne et tørkle rundt halsen også når du er inne, slik at det ikke komme trekk i nakke/hals.
Vis hele sitatet...
I Japan har rå hvitløk alltid vært sett på som noe som styrker immunsystemet. En studie publisert av University of Florida fastslår at hvitløktilskuddet Kyolic Aged Garlic Extract (AGE) kan redusere varigheten av forkjølelse eller influensa med 61 prosent.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Det høres spesielt nok ut til at du burde vise kilder.
Anbefaler Fribol. Beste halspastillen jeg har prøvd.

Den hjelper nok ikke på å få deg frisk, men gir i det minste halsen litt lindring
Sist endret av caperno; 19. september 2020 kl. 14:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det eneste jeg har sett som har noe som ligner en mulig effekt mot forkjølelse er sink, men også det er sprikende resultater og må i tilfelle tas med en gang.

Det er nok ikke så mye du kan gjøre, men kanskje noen ting du kan la være å gjøre. F eks drikke alkohol, fryse, anstrenge deg, skråle høyt etc. Ta det med ro og få nok søvn, og la immunforsvaret gjøre jobben sin.
Kok opp vann, ha i ingefær og hvitløk. Funker hver gang
Å suge på en rute kokesjokolade hjelper veldig for å lindre tørr og sår hals ihvertfall. Mye mer effektivt enn noen halspastill jeg har prøvd utenfor reseptbelagte.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Men hvorfor? En bare tisser ut overskuddet, og det er nå vært dokumentert i over 40 år, at slike mengder C-vitamin ikke har noen som helst virkning. Selv om det var geniet Linus Pauling, som kom med påstanden.
Vis hele sitatet...

Ja det kan du si, det eneste som er bevist ved inntak av høye doser c-vitamin er at det kan trigge enten nyre eller gallestein. Husker ikke hvem av dem, men det er skikkelig vondt, og noen må opereres.
Store doser C-vitamin. 5000mg spredt utover dagen
Store doser D vitamin - så høyt som 10.000µg går greit en gang i blant.
Masse vann og elektrolytter.
Blåbær for overlegne antioksidanter.
Rå hvitløk - skjær opp 2 - 3 båter, hakk i biter og svelg som piller.
Ingefær.
Gurkemeie.
Kolloidalt sølv.
Honning.
Hvile/søvn.
Store doser vitamin C hjelper ikke.
Er helt utrolig hvor hardnakket denne myten om at enorme mengder med vitamin C, når forkjølelsen først har satt, seg skal hjelpe er. Kan ikke folk lese og søke opp informasjon om påstander som blir slengt rundt?

Doser over 400mg med vitamin C skilles ut i urinen, og kommer du opp i over 2,000 mg (helsedepartementet i UK advarer om mer enn 1,000mg) eller mer kan det forrårsake kvalme, diare og vondt i magen.. Det er lite eller ingenting som tyder på at vitamin C hjelper mot forkjølelse i det store og det hele og skal det ha noen effekt i det heletatt må det tas daglig og ikke i store skippertak når man begynner å snufse..
Kilde Harvard

Haugevis av studier kan bekrefte at vitamin C ikke fungerer mot forkjølelse. En studie delte sunne og friske mennesker inn i to puljer, gav den ene gruppen vitamin C og den andre placebo for dernest å infisere begge gruppene med forkjølelsesvirus og begge gruppene utviklet forkjølelser av tilsvarende symptomer og også lengde. På bakgrunn av dette anbefales ikke vitamin C mot forkjølelse.
Kilde Yale

Man bør kunne tilegne seg all den vitamin C man trenger via en variert og normal kost, ta dere en bolle og spis en kiwi!
Sist endret av Katt; 25. september 2020 kl. 15:02.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Kolloidalt sølv.
Vis hele sitatet...
Nei. Bare nei.
Sitat av BomberMan Vis innlegg
Nei. Bare nei.
Vis hele sitatet...
Så bastant a gitt.
Jeg liker sølvet mitt jeg - har ikke blitt blå enda og har flust av gode magesyrebakterier igjen i live.

Utdyp da?
Alltid interessant å høre hva som driver sterke meninger.
Uvaksinert 👍
Sink, D, og C
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Så bastant a gitt.
Jeg liker sølvet mitt jeg - har ikke blitt blå enda og har flust av gode magesyrebakterier igjen i live.

Utdyp da?
Alltid interessant å høre hva som driver sterke meninger.
Vis hele sitatet...
Det er du som påstår at det funker. Då får du underbygge at det funker.
Sitat av Katt Vis innlegg
Store doser vitamin C hjelper ikke.
Er helt utrolig hvor hardnakket denne myten om at enorme mengder med vitamin C, når forkjølelsen først har satt, seg skal hjelpe er. Kan ikke folk lese og søke opp informasjon om påstander som blir slengt rundt?

Doser over 400mg med vitamin C skilles ut i urinen, og kommer du opp i over 2,000 mg (helsedepartementet i UK advarer om mer enn 1,000mg) eller mer kan det forrårsake kvalme, diare og vondt i magen.. Det er lite eller ingenting som tyder på at vitamin C hjelper mot forkjølelse i det store og det hele og skal det ha noen effekt i det heletatt må det tas daglig og ikke i store skippertak når man begynner å snufse..
Kilde Harvard

Haugevis av studier kan bekrefte at vitamin C ikke fungerer mot forkjølelse. En studie delte sunne og friske mennesker inn i to puljer, gav den ene gruppen vitamin C og den andre placebo for dernest å infisere begge gruppene med forkjølelsesvirus og begge gruppene utviklet forkjølelser av tilsvarende symptomer og også lengde. På bakgrunn av dette anbefales ikke vitamin C mot forkjølelse.
Kilde Yale

Man bør kunne tilegne seg all den vitamin C man trenger via en variert og normal kost, ta dere en bolle og spis en kiwi!
Vis hele sitatet...
Og DU, ikke kødd med min placebo!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det er du som påstår at det funker. Då får du underbygge at det funker.
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke påstått en døyt.
Kan ikke bevise at det funker, men det funker for meg.
Sist endret av SpiritLion; 25. september 2020 kl. 19:29. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Jeg har ikke påstått en døyt.
Kan ikke bevise at det funker, men det funker for meg.
Vis hele sitatet...
Dette er pinleg.

Tråden sitt tema er altså å verte fortare frisk. Du kaster ut namn på eit par never droger - utan meir kommentar. Korleis i helvete skal det tolkast, om det ikkje skal tolkast som du meiner at det vil fungere for å forkorte sjukdom?

Det du driv med her er feigt. Du kaster ut ting, og når du får kritikk trekkjer du deg.
Uvaksinert 👍
Sink virker og er vel det eneste som er dokumentert at virker. Men samtidig så virker C og D for så mange at å avfeie det som vrøvl blir for dumt. Alle jeg kjenner som kjører sink, D og C når man begynner å merke noe slipper forkjølelse. Har ikke vært dårlig på mange år. 50mg sink, 5000iu D3 og 5-10 gram C. Funker fjell. Hvis man ikke gidder å prøve så spiller det jo egentlig ingen rolle, vil man være syk så er det jo ett valg man tar det også.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av daffe Vis innlegg
Sink virker og er vel det eneste som er dokumentert at virker. Men samtidig så virker C og D for så mange at å avfeie det som vrøvl blir for dumt.
Vis hele sitatet...
Har du ei god kjelde til at vitamin C og D funker?
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Dette er pinleg.

Tråden sitt tema er altså å verte fortare frisk. Du kaster ut namn på eit par never droger - utan meir kommentar. Korleis i helvete skal det tolkast, om det ikkje skal tolkast som du meiner at det vil fungere for å forkorte sjukdom?

Det du driv med her er feigt. Du kaster ut ting, og når du får kritikk trekkjer du deg.
Vis hele sitatet...
Nåja, jeg synes selv det er ganske pinlig å være så gretten og rigid som du fremstår nå. Ikke har jeg trukket meg heller, jeg la meg på rygg og sa at jeg ikke kan bevise at kolloidalt sølv fungerer.
Kan heller ikke se at jeg har fått "kritikk" sånn jeg kjenner det, slik du påstår.
Jeg så en bruker som var uenig, og jeg var genuint interessert i hvorfor, fordi jeg er åpen for at jeg tar feil og kan lære noe av hvem som helst.
Hvor høy skal kvaliteten liksom alltid være på alt man skriver her inne i farta? Jeg kom ikke med påstander, bare slang på litt food-for-thought-forslag som voksne mennesker får bruke sin egen skildring til å gjøre hva de vil med.
Hvor er ditt bidrag til tråden forbi det å opptre som en dass?
Sist endret av SpiritLion; 25. september 2020 kl. 21:50. Grunn: skriveleif
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Jeg kom ikke med påstander, bare slang på litt food-for-thought-forslag som voksne mennesker får bruke sin egen skildring til å gjøre hva de vil med.
Vis hele sitatet...
Då bør du gjerne vurdere å spesifisere at det er nettopp det du gjer.
Pleier å ta dobbel dose tran og spise så sunt som mulig. Funker fjell. Nesespray og repsils.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Då bør du gjerne vurdere å spesifisere at det er nettopp det du gjer.
Vis hele sitatet...
Tror jeg gjør det på min egen måte, mister.
Men takk for meningen din.
Sitat av daffe Vis innlegg
Sink virker og er vel det eneste som er dokumentert at virker. Men samtidig så virker C og D for så mange at å avfeie det som vrøvl blir for dumt. Alle jeg kjenner som kjører sink, D og C når man begynner å merke noe slipper forkjølelse. Har ikke vært dårlig på mange år. 50mg sink, 5000iu D3 og 5-10 gram C. Funker fjell. Hvis man ikke gidder å prøve så spiller det jo egentlig ingen rolle, vil man være syk så er det jo ett valg man tar det også.
Vis hele sitatet...
Hvis det virker så bra for så mange, så skulle det vel være temmelig trivielt å dokumentere at det faktisk virker? Flertallsformen av anekdoter er som kjent ikke fakta.

La oss ta et lite skritt tilbake. Det foreslåtte remediet er C-vitamin. Det er pissenkelt å produsere induastrielt. Det er derfor billig. Du skal stå på for å klare å komme opp i farlige mengder. Det finnes naturlig i utrolig mange forskjellige vekster. Den aktuelle sykdommen er forkjølelse. En vanlig, hvis ikke den vanligste sykdommen som finnes på hele kloden. Forkjølelse suger og det har det alltid gjort. Legg disse to tingene sammen. En ekstremt vanlig, utbredt og gammel plage som alle opplever flere ganger hvert år på den ene siden, og et foreslått remedium som finnes overalt i ulike varianter og som er lett og trygt å innta på den andre. Dersom dette remediet var effektivt mot denne sykdommen, burde ikke dette ha vært verdens mest velkjente medisinske faktum? At det tar litt tid for forskerne å avklare at et ekstremt sært virkestoff som finnes i barken på et sjeldent tre på en holme utenfor kysten av Mauritania er effektivt i behandling av en kreftform som råker under førti mennesker i året - det er nå en ting. Men et vanlig stoff som du kan ete til det tyter ut av ørene på deg og finner i rikelig monn i grønnsaksdisken? Hadde det funka, så hadde det ikke vært kontroversielt.

Det verste er at C-vitamin faktisk inngår i nettopp en slik medisinsk historie! Skjørbuk. Da mennesker begynte å legge ut på lange sjøreiser, så stifta vi bekjentskap med mangelsykdommen skjørbuk. Eller, den hadde man selvsagt påtruffet tidligere også, men når hele mannskapet på alle båtene i hele armadaen plutselig fikk de samme symptomene, så var det en og annen lege som klødde seg i skjegget og begynte å fundere. Koblinga mellom skjørbuk og sitrusfrukter ble gjort i 1753!

Dette var en stund før kjemikerne hadde en god forståelse av hva molekyler egentlig var, men snart rant det inn med ulike matvarer som fungerte mot skjørbuk. Burde ikke vidundermiddelet mot forkjølelse ha blitt oppdaget lenge før Amerika?

Som aluminiumfluorid skrev over: Linus Pauling fikk en fiks idé om at dette var Veien og Lyset og brukte all sin faglige tyngde på å agitere for det. Til tross for totalt manglende empiri overbeviste han mange fagfolk. Denne fadesen kosta faktisk kona hans livet: Hun burde fått kjemoterapi for magekreften sin, ikke vitamintilskudd. Ikke at mannen selv endra oppfatning, selvsagt - han var en sta jævel - men det må man nesten forvente av en dobbel nobelprisvinner. Uansett, i alternative miljøer lever myten videre.

Sitat av SpiritLion Vis innlegg
Tror jeg gjør det på min egen måte, mister.
Men takk for meningen din.
Vis hele sitatet...
Ingen kan hindre deg i å kommunisere uklart eller å være vrang. Basert på de utvekslinger jeg har hatt med deg tidligere har jeg imidlertid inntrykk av at du heller ønsker å oppnå det stikk motsatte - altså, å bli forstått, og å bidra til samtalen med noe konstruktivt. Med det i mente er rådet til vidarlo ganske fornuftig. Muligens ikke veldig diplomatisk formulert, men like fullt korrekt. Slik du ytret deg virket det som om du hadde en god grunn til å mene at C-vitamin funker knall mot forkjølelse og at det derfor er et godt råd å innta det i store mengder. Hvis du ønsker å gi uttrykk for mer usikkerhet, og ikke komme med konkrete anbefalinger så ville det kommet klarere frem om du ordla deg annerledes.
Sist endret av Myoxocephalus; 26. september 2020 kl. 18:21. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.