Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  57 4342
Sitat av Dreamliner91 Vis innlegg
Har noen prøvd eller hørt om Arego X1 ? Det er en spray jeg fikk i fjor. Som skal øke serotonin. Jeg vet ikke om den virket, men kan nesten virke som at den reduserte depresjonen litt isåfall. Men de er litt dyre
Vis hele sitatet...
Sukkerpille.

Vil også tilføye at mer serotonin ≠ mer lykke. Det er ikke så enkelt, dessverre. SSRI/SNRI øker mengde serotonin i synapsen den aller første dagen man tar sin første dose (blant annet derfor enkelte brødhoder anbefaler SSRI dagen etter MDMA for å minske comedown), men humørstabilisering finner ikke sted før om ett par uker, sannsynligvis fordi det er modulering av SERT (serotonin transporter) som gir stabiliseringen, og det tar tydeligvis tid før den trer i kraft.
Sist endret av Stray Wanderer; 16. september 2020 kl. 19:17. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kakaobønner har jeg faktisk ikke testet slik sett. Har spist det, men merket ikke noe lykkefølelse av det tror jeg. Har nettopp bestilt den ginseng tingen da..
Utover normalt sunt kosthold finnes det ingen «mirakel-mat» mot ordentlige depresjoner. D-vitamin/feit fisk har bevist effekt på vinterdepresjon. Å spise X ingrediens mot et alvorlig psykisk problem blir litt som å restaurere en vraka bil ved å bytte oljefilter. Det er helheten, fysisk, mentalt, sosialt og økonomi som fungerer for å stagge det i lengden for kronikere. Har man en akutt depresjon utløst av eksterne faktorer kan det ofte være nok med samtaleterapi og litt vaneendring. Er det knyttet opp mot f.eks. personlighetsforstyrrelser blir prognosen kjapt dårligere, spesielt for de av oss som mister seg selv/følelseslivet sitt av SSRI o.l. En test hos legen for om du har alt av vitaminer og verdier på plass kan gi en pekepinn. Helsekost er 99% scam.
Du bør tilnærme deg kjøkkenet som en kunstner. Fremheve det du liker. Brokkolien som blir grønnere hvis du woker den, for eksempel. Biter som er så store at de passer inn i din munn. Kombinér smaker og lat som du er en kokk av michelin kvalitet. Sett på noe musikk du trives med også, og ikke vær gnien på de mer repetative oppgavene. Bruk det såkalte "kjedelige" aspektet på kjøkkenet til å utvide din oppfatning om hva det er du egentlig holder på med når du gjør det du gjør, og hvorfor du gjør det.
Sitat av Supermegafon Vis innlegg
Du bør tilnærme deg kjøkkenet som en kunstner. Fremheve det du liker. Brokkolien som blir grønnere hvis du woker den, for eksempel. Biter som er så store at de passer inn i din munn. Kombinér smaker og lat som du er en kokk av michelin kvalitet. Sett på noe musikk du trives med også, og ikke vær gnien på de mer repetative oppgavene. Bruk det såkalte "kjedelige" aspektet på kjøkkenet til å utvide din oppfatning om hva det er du egentlig holder på med når du gjør det du gjør, og hvorfor du gjør det.
Vis hele sitatet...
Det er ofte veldig gøy å kutte grønnsaker og leke med matlaging, noen ganger er det faktig også gøy å gjør oppvasken etterpå. Ikke så ofte jeg får den sistnevnte følelsen, men når den er der så er den nesten himelsk.
Sist endret av Herren med hatt; 17. september 2020 kl. 22:06. Grunn: utdyping
Jeg har bestilt Panax Ginseng som sagt. Men fikk i dag høre at den er maskulin! At jeg burdte ta den feminine planten som har et annet navn.
Sitat av Herren med hatt Vis innlegg
Det er ofte veldig gøy å kutte grønnsaker og leke med matlaging, noen ganger er det faktig også gøy å gjør oppvasken etterpå. Ikke så ofte jeg får den sistnevnte følelsen, men når den er der så er den nesten himelsk.
Vis hele sitatet...

Det kan jeg si at det skjer ikke her at det gir meg glede å vaske opp. Hyggelig å lage mat, spesielt om man lager mat til flere, skal ha gjester eller endelig skal prøve en ny oppskrift man har tenkt på lenge. Koser meg over grytene, men når oppvasken taes er det ene og alene for at ingen andre gjør det så det faller på meg. Oppvasken er alltid like kjedelig. Neste bolig skal jeg ha 2 oppvaskmaskiner så slipper jeg å tømme oppvaskmaskinen i det minste. En maskin med rent og en med skittent. Og det frigjør jo litt skapplass jeg kan bruke til andre ting. Så kjedelig er oppvasken at jeg tenker på hvordan jeg kan gjøre minst mulig av det.

Har en robotstøvsuger og vi har nå hatt et intenst forhold over flere år, men jeg kjenner at noe av magien er borte og jeg tar meg ofte i lengte etter noe mer. Noe helt nytt. Noe som kan bringe et snev av magi i hverdagen. Tenker naturligvis på en rydderobot. Så jeg ikke mister plekter i robotstøvsugeren om jeg mistet et plekter på gulvet, eller møter en støvsugerrobot som står fastkjørt i en teppekant eller stolben og som har forsøkt å komme løs så lenge at batteriet er tomt. En rydderobot hadde bare scannet QR koden på toppen av robotstøvsugeren og plassert roboten på sin faste ladeplass. Nå må bare noen få laget en rydderobot. Kanskje et oppdrag for vår egen Tøffe-tom? Når han er ferdig med dronen naturligvis.
Sist endret av _abc_; 18. september 2020 kl. 22:30.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Det kan jeg si at det skjer ikke her at det gir meg glede å vaske opp. Hyggelig å lage mat, spesielt om man lager mat til flere, skal ha gjester eller endelig skal prøve en ny oppskrift man har tenkt på lenge. Koser meg over grytene, men når oppvasken taes er det ene og alene for at ingen andre gjør det så det faller på meg. Oppvasken er alltid like kjedelig. Neste bolig skal jeg ha 2 oppvaskmaskiner så slipper jeg å tømme oppvaskmaskinen i det minste. En maskin med rent og en med skittent. Og det frigjør jo litt skapplass jeg kan bruke til andre ting. Så kjedelig er oppvasken at jeg tenker på hvordan jeg kan gjøre minst mulig av det.
Vis hele sitatet...

Mente mer det at noen ganger så er man bare i et humør der alt er greit. Jeg kommer i det om jeg mekker på noe elektronikk. Jeg pleiede å komme i det humøret når jeg programmerte, men den magien er nå borte.

Men den følelsen kan komme når jeg gjør oppvasken, alt føles komfortabelt ut og jeg føler jeg kan bruke så mye tid jeg trenger.