Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 4999
Hvordan går man frem for å produsere sprit med smak?
Lager hovedsakelig på gjær, sukker å vann for øyeblikket.
Bruker man frukt/bær i satsen? Lager man vin, for så å brenne?
Sist endret av Spurven222; 8. september 2020 kl. 19:46.
Hva slags destillering-apparat planlegger du å bruke?
Sitat av legalize_it Vis innlegg
Hva slags destillering-apparat planlegger du å bruke?
Vis hele sitatet...

Har plastbrenner for øyeblikket.
Planen er å få tak i ett kolonneapperat.
1. Lag sprit
2. Tilsett smak
3. La stå en stund
Med kolonne så får du veldig ren sprit, dvs si at estere og fusel i stor grad er minimert i forhold til andre apparat. Det er ikke nødvendigvis det beste for å lage sprit med smak. Men klart, mye er jo også lagring og modning.

Heldigvis så kan du lage det aller meste med et temmelig godt resultat på kolonne. Du kan lage schnaps, likører og krydre med bær, frukt, urter og blomster eller drops eller bruke feks ekstrakter, essenser osv. Eller du kan kjøpe opp høvlet tønner og bruke sponet fra tønnene til å smaksette spriten fra kolonnen, det tar litt tid og smaken blir bedre jo lengre du lagrer - til et skjæringspunkt naturligvis. Renheten på spriten gjør at noen overtoner og dybden forsvinner, men du får lett en helt grei "ung whisky" feks. Du kan få brukbar "cognac" el "rum". Den mangler kompleksiteten til dyrere og eldre whisky etcmen det smaker greit, gjør jobben og du blir ikke veldig fyllesyk heller.
Sist endret av _abc_; 8. september 2020 kl. 20:13.
Her er en fin og enkel oppskrift du kan teste hvis du har tilgang på ren sprit.
1) Ta et stort norgesglass eller lignende, og fyll det løst med kirsebær. Med steiner!
2) Ha oppi godt med sukker og rist nedi. Repeat.
3) Fyll på med 96% til det er fullt
4) Lagre tørt, mørkt og kjølig.
5) Snu og vend på glasset regelmessig. Ikke riste det, men rull det forsiktig noen runder frem og tilbake over bordet, minst et par ganger i uka.

Etter et par-tre måneder er den drikkeklar, men den kan gjerne stå lenger. Kirsebærene blir dynamitt og kan serveres med hjemmelaget vaniljeis eller lignende.

Edit: Ja, den kan blandes ut. Noen vil endog hevde at man bør gjøre det.
Sist endret av Myoxocephalus; 8. september 2020 kl. 21:54.
Bruker du plastbrenner ville jeg ha gått for å tilsette noe etter du har filtrert. Sukker/bær om du vil ha likør, evt er det jo godt med epler. La det ligge på glass noen mnd og sil av.
Når du har spriten ferdig kan du jo la den stå å trekke minst en måneds tid i en tinktur? Du tilsetter bare tørkede frukter/bær eller skittles for den del i væska og lar den stå. Vend den ett par ganger i uka slik at du får distribuert smak og næringsinnhold (i tilfelle det skulle være plantemateriell;anbefaler mint, sitronmelisse, peppermynte - shit is good).
Du kan lage likører som nevnt over her med å ha spirt, tilsette stuff, la stå.

Men skal du brenne sprit som smaker noe i seg selv er kortversjonen noe sånt som; press saft av frukt eller bær, gjær saften, brenn resultatet.
Her er en ganske fin guide på hvordan man lager sprit på banan [LINK].
Og her er en grei for epler, aka calvados [LINK]
Takk for mye gode forslag
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Her er en fin og enkel oppskrift du kan teste hvis du har tilgang på ren sprit.
1) Ta et stort norgesglass eller lignende, og fyll det løst med kirsebær. Med steiner!
2) Ha oppi godt med sukker og rist nedi. Repeat.
3) Fyll på med 96% til det er fullt
4) Lagre tørt, mørkt og kjølig.
5) Snu og vend på glasset regelmessig. Ikke riste det, men rull det forsiktig noen runder frem og tilbake over bordet, minst et par ganger i uka.

Etter et par-tre måneder er den drikkeklar, men den kan gjerne stå lenger. Kirsebærene blir dynamitt og kan serveres med hjemmelaget vaniljeis eller lignende.

Edit: Ja, den kan blandes ut. Noen vil endog hevde at man bør gjøre det.
Vis hele sitatet...
Gjerne frys bærene i forkant.

Kirsebærlikør, med sukker og den sterkeste spriten du kan skaffe, er den beste
Smaken er forskjellig. Kirsebærlikør er ikke engang på min liste over hva en kan lage selv som smaker godt. Hva men en hjemmelaget irish cream, bitter eller sprek blåbærlikør? Hvorfor fryse bær i forkant forresten?
Lurte også på hvorfor fryse bær først.. Må vell være bedre med ferske, i romtemperatur?
anbefaler å prøve deg på bringebær likør, farlig godt!
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Lurte også på hvorfor fryse bær først.. Må vell være bedre med ferske, i romtemperatur?
Vis hele sitatet...
Det bryter ned frukten, smakene vil komme lettere ut.
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Lurte også på hvorfor fryse bær først.. Må vell være bedre med ferske, i romtemperatur?
Vis hele sitatet...
For å lage likør er det nok ikke så viktig, men ved vinsetting (uavhengig om det skal brennes) så bør bærene fryses for å drepe villgjær ol.
Hvorfor fryse bærene i forkant?

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det bryter ned frukten, smakene vil komme lettere ut.
Vis hele sitatet...

Hm dette skjønner jeg virkelig ikke. Aldri før hørt om at ting bør fryses først. Bær som fryses blir jo fryst fordi en ønsker å bevare friskheten lengst mulig. Frysing er jo per definisjon en måte å unngå å bryte ned det som fryses. Hva er det i fryseprosessen eller opptiningsprosessen som gjør at frukt/bær lettere slipper smaken?

Sprit er jo nærmest et "løsemiddel" og tenk på hvordan sprit tar til seg smak av treverk og tidligere innhold på tønna når det lagres på fat. Virker som sprit er en mester i klemme ut smak av greier. Og om bæra er frosne eller ferske når de legges på sprit så klemmer kanskje spriten ut all smak uansett?

Er det andre som kan forklare årsaken til dette, er det fornuft i det, slik at det bør prøves eller faller det på egen urimelighet, fordi at en fryser ting for å unngå nedbrytning?

Sitat av Unsub Vis innlegg
For å lage likør er det nok ikke så viktig, men ved vinsetting (uavhengig om det skal brennes) så bør bærene fryses for å drepe villgjær ol.
Vis hele sitatet...
Om det er villgjær som er grunnen til tipset om å bruke frosne bær/frukt så er det jo null stress i forhold til likører og schnaps og smaksatt sprit, enten det er en fruktig vodka eller whisky laget på tønnespon. Det blir jo sterkt nok til at det nærmest blir desinfiserende
Sist endret av _abc_; 10. september 2020 kl. 12:35. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har aldri frosset bær når jeg lager kirsebær likør. Har hørt at man kan fryse bær når man lager vin.
Googla lit og fant f.eks denne vinoppskriften som anbefaler frysing
https://www.vinlegging.net/tag/rognebaervin/
Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Det bryter ned frukten, smakene vil komme lettere ut.
Vis hele sitatet...
Nja. Du bryter ned cellestrukturer, og gjør jobben visstnok lettere for gjærsoppen når du lager vin. Hvor stor praktisk betydning det har i så måte vet jeg ikke. Jeg har imidlertid liten tro på at det betyr noe særlig når du lager en tinktur som lagres i månedsvis.


Sitat av Unsub Vis innlegg
men ved vinsetting (uavhengig om det skal brennes) så bør bærene fryses for å drepe villgjær ol.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg rimelig sikker på at ikke stemmer: Gjærsopp er seigliva greier og i likhet med alt annet av mikroorganismer tåler den kulde meget godt. Varme dreper gjær, kulde får bare soppen til å gå i dvale.
For best mulig smak så er det nok å anbefale å bruke ferdig kullfiltrert sprit og tilsette noe etterpå. Mesteparten av «smaken» vil nok forsvinne under destillering av satsen uansett. Har ikke prøvd selv så det blir bare spekulering. Men ufiltrert sprit er ihvertfall noe som trigger brekningsrefleksen min, kanskje spesielt hvis det er tilsatt et hint med bringebær...
Takk for svar.
Hva tror dere om jeg lager sprit på vann, sukker og gjær. For så å rense spriten, derretter legge til ønsket.

mengde bær/ essense for så
Også la det stå noen dager
Da jeg brenner den gang nr 2 så er spriten allerede renset så da slipper jeg å rense en gang til. Hva tror dere om dette? Satt å tenkte på det igår, men finner ikke noe særlig om det.
Hva tror dere om dette?
Etter at du har tilsatt smak, bær, frukt, urter eller hva du nå ønsker å smaksette spriten med så må du ikke brenne pånytt. Du bare lager sats på vanlig måte, brenner på vanlig og siler spriten på vanlig måte i ny-ish kullfilter så slenger du på smakene og lar spriten stå til lagring. Ingen ny runde i kullfilter etter at smaken er tilsatt, og ingen ny brenning.

Essenser trenger ikke lang lagring, og du kan også lage egen "essens" feks koke opp friske bær også redusere til du har nærmest syrup i kjelen også slå det i den konsentrerte syrupen i spritten. Det med syrupen blir en hurtigløsning. Den er drikkeklar om nærmest direkt om du bare rister flasken godt. Du får nok mer dybde i smaken om du bruker friske bær/frukt/urter og lar det stå i noen måneder.

Mengde må du nesten bare smake deg fram til, smaker det ikke nok? Sleng på mer smak. Smaker for mye plutselig, sleng på mer sprit. Bare til å teste, umulig å gjøre store feil.

Eller se hva google finner av oppskrifter å test ut en av dem.
Sist endret av _abc_; 12. september 2020 kl. 19:08.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Etter at du har tilsatt smak, bær, frukt, urter eller hva du nå ønsker å smaksette spriten med så må du ikke brenne pånytt. Du bare lager sats på vanlig måte, brenner på vanlig og siler spriten på vanlig måte i ny-ish kullfilter så slenger du på smakene og lar spriten stå til lagring. Ingen ny runde i kullfilter etter at smaken er tilsatt, og ingen ny brenning.

Essenser trenger ikke lang lagring, og du kan også lage egen "essens" feks koke opp friske bær også redusere til du har nærmest syrup i kjelen også slå det i den konsentrerte syrupen i spritten. Det med syrupen blir en hurtigløsning. Den er drikkeklar om nærmest direkt om du bare rister flasken godt. Du får nok mer dybde i smaken om du bruker friske bær/frukt/urter og lar det stå i noen måneder.

Mengde må du nesten bare smake deg fram til, smaker det ikke nok? Sleng på mer smak. Smaker for mye plutselig, sleng på mer sprit. Bare til å teste, umulig å gjøre store feil.

Eller se hva google finner av oppskrifter å test ut en av dem.
Vis hele sitatet...

Skjønner. Har nå bestilt noen ulike essenser så får bare prøve meg frem til hva som er brukende å hva som er dårlig hehe. Får prøve meg med bær etterhvert
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Nja. Du bryter ned cellestrukturer, og gjør jobben visstnok lettere for gjærsoppen når du lager vin. Hvor stor praktisk betydning det har i så måte vet jeg ikke. Jeg har imidlertid liten tro på at det betyr noe særlig når du lager en tinktur som lagres i månedsvis.


Dette er jeg rimelig sikker på at ikke stemmer: Gjærsopp er seigliva greier og i likhet med alt annet av mikroorganismer tåler den kulde meget godt. Varme dreper gjær, kulde får bare soppen til å gå i dvale.
Vis hele sitatet...
Gjær dør av å fryse. Celleveggene sprekker av vann som utvides. Er den tørket på forhånd så kan den overleve.
Hvordan lager man egentlig drue sprit?
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Hvordan lager man egentlig drue sprit?
Vis hele sitatet...
Lager først vin av druer også brenner du vinen. Heller enn å bruke sukker og gjær så bruker du druenes naturlige sukkerinnhold. Vi har jo en nordisk variant, den gode gamle potetspriten.

De som lager druesprit lager det fordi de har tilgang på druer i overflod. Det blir en måte å få brukt druer som kanskje ellers ikke ville blitt menneskemat. Samme med potetsprit, potetsprit er et overskuddsprosjekt, for de som har mer poteter enn de får solgt eller klarer spise selv. En kolonne brenner spriten så ren at det på alle mulige måter lønner seg å bruke sukker og gjær.


Lag HB på sukker og gjær og test ut forskjellige smaker på spriten. Der har du en hobby du kan dykke ned i de neste 50 årene helt uten at du noen gang kommer til å tenke tanken på at du skulle ha leget druesprit
Sist endret av _abc_; 15. september 2020 kl. 23:12.
Hva med potet sprit? Tilgang på masse poteter. Noen god oppskrift?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei godt folk. Om spriten er på 60%,er det noe poeng ibå kjøre den mellom kull?
Sitat av Spurven222 Vis innlegg
Hei godt folk. Om spriten er på 60%,er det noe poeng ibå kjøre den mellom kull?
Vis hele sitatet...

Ja, bør ikke være serlig sterkere enn det men 60% egner seg godt til en omgang i kullfilter.
60% egner seg også særs godt til likør. Vask og tørk plommene før du fyller glasset halvfullt. Fyll på med sukker til det dekker alle plommene, før du rister på det sånn at sukkeret synker nedover. Fyll på med vodka til det dekker alt. Fortsett så med å fylle resten av glasset med plommer, deretter sukker som du rister ned og tilslutt vodka til glasset er helt fult. La det være noen millimeter igjen til toppen slik at du får satt på lokkene på.'
'
Det vil gå med ca 700 gram sukker per glass, og du trenger i underkant av 1 liter sprit for å fylle 2 store glass.

Snu å rist når du har sjansen, 1 gang for dagen eller et par ganger i uken, setter du i gang nå er den ferdig til Jul og farlig god

Uten å sjekke kan jeg med smakstesting anslå en ferdig likør rundt 35%, kanskje en tøddel mer men sers lettdrikkelig.

Vel verdt prosjektet hvis en har tilgang til rådstoff, foretrekker selv norske plommer/aller helst opal men skikkelige blåplommer gir også bra resultat.

Med bringebær, jordbær, blåbær, stikkelsbær osv ville jeg vurdert 40%

Rognebær igjen ville jeg brukt 60% å laget en litt potent bitter, gjerne med noe kryddrt/urter tilsatt

Gir ca. 1 liter ferdig dram
1 kg rognebær
1 stk appelsin , i skiver
40 g frisk ingefær i skiver
1 stk hel kanel
10 stk hel nellik
10 stk einebær
50 g rørsukker
7 dl sprit (60 %) ,


Skyll godt av rognebærene, plukk ut dårlige bær, stilker og urenheter og tørk godt. Legg bær, appelsin, krydder og sukker i et glass, krukke eller flaske med tilhørende lokk.
Hell på sprit til alt er dekket. Skru på lokk og la glasset stå lunt og mørkt (f.eks inne i et kjøkkenskap) i minst 5-6 måneder.
Sil – gjerne gjennom kaffefilter – og tilsett litt kaldt, kokt vann til drammen til du får den styrken du ønsker. Hell den ferdige drammen over på flasker. Tilsett gjerne litt av bærene og krydderet. Drammen blir bedre jo lenger den får stå.