Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 7573
Hei hei, kan noen hjelpe meg med denne problemstillingen?

Man er 18 år, blir tatt for å selge 20-30 gram hasj - kommer på rulleblad, samfunnsstraff og betinget dom. Man gjennomfører samfunnsstraffen, og holder seg helt unna lovbrudd

Man er nå nærmere 30, altså over 10 år senere, og vil søke seg inn på en jobb som krever plettfri vandel.

Vil denne dommen fra 10 år tilbake sette en stopper for det?

Mener å huske at det fjernes fra rullebladet etter noen år? Eller er jeg på bærtur?

Kan man ALDRI få en plettfri vandel igjen hvis man har hatt en dom på seg, uansett hvor lenge siden det er?
Hva slags jobb er det?
Sitat av Stingray Vis innlegg
Hva slags jobb er det?
Vis hele sitatet...
Hvilken som helst jobb som krever plettfri vandel

Kan være alt fra pilot, flygeleder, politi, brannvesenet, arbeide ved asylmottak, fengselsvesenet m.m
Det blir slettet etter 5 år. Har en kompis som søkte seg til menn i helse nylig. Der er det krav om politiattest
En jobb som krever god vandel er en ting. En jobb som krever plettfri vandel er noe annet. Er du domfelt for noe har du IKKE plettfri vandel. Sånn er det med den saken. Beklager
Sitat av dnbalex Vis innlegg
Det blir slettet etter 5 år. Har en kompis som søkte seg til menn i helse nylig. Der er det krav om politiattest
Vis hele sitatet...
Ja det er noe sånt jeg har forstått også for "yrkeslivet" som f.eks pilot, flygeleder o.l
Sitat av Kobblestone Vis innlegg
Ja det er noe sånt jeg har forstått også for "yrkeslivet" som f.eks pilot, flygeleder o.l
Vis hele sitatet...
Tull !
For å bli pilot må man vise utvidet vandelsattest og hver ei bot og dom kommer frem. Forenklet forelegg forsvinner men ikke ei bot eller en dom.
Sist endret av Easyfit; 1. juli 2019 kl. 15:35.
En narkodom vil ikke være synlig på "vanlig" vandel etter 2 eller 3år. Men, det forsvinner aldri fra utfyllende vandelsattest.
Så dersom jobben du skal på krever det vil det være synlig.

Men, tror det kan varierer litt hva arbeidsgiver trenger å se. For barnehage ogslikt mener jeg det har vært slik at de bare har krav på å se vandelsatest som viser eventuelle lovbrudd som ikke gjør deg egnet til å jobbe med barn. Typ overgrep osv. Men, det er bare noe jeg mener å ha lest så ikke ta det for 100% god fisk.
Jeg ville forsøkt å søke uansett. Nei har man, ja kan man få.

Det er kanskje slik at personen har tilbøyelighet for å operere på kanten av lovverk når man ikke har plettfri vandel. Det kan være formildende om man ikke har hatt noe omgang med politiet på et tiår, men man vet aldri.

I noen tilfeller er det helt utelukket som f.eks jobb i barnehage/skole og pedofili.
Slik jeg husker det så er det to forskjellige typer vandelsattester. Du har begrenset og uttømmende vandelsattest. Når man søker på jobber hvor det er spesifikke lovbrudd man bryr seg om så er det begrenset vandelsattest som gjelder, og det er kun relevante lovbrudd i forhold til stillingen som vil vises. Søker du på jobber som krever plettfri vandel så er det uttømmende vandelsattest som gjelder, og alle lovbrudd du noen sinne har begått vil vises.

Klassiske jobber hvor man blir bedt om begrenset vandelsattest er gjerne jobber innenfor helse, omsorg, arbeid med barn eller funksjonshemmede osv. Da vil lovbrudd som omsorgssvikt, overgrep og lignende vises, men ikke andre ting.

Politi, forsvar, brannmann, lege, og annen type statlig arbeid hvor man fort kan behøve sikkerhetsklarering så kreves det uttømmende vandelsattest hvor alle lovbrudd du har begått hele livet vil vises.

Med 20-30 gram hasj på rullebladet vil du kunne jobbe innenfor omsorgsyrker osv, men du vil dessverre aldri kunne få jobb innenfor millitær, forsvar, politi og andre lignende statlige instutisjoner hvor man omsider kan få behov for sikkerhetsklarering.

Må nesten legge til at ting kan forsvinne fra en begrenset politiattest. En dom på under ett år i fengsel forsvinner fra en begrenset politiattest etter 5 år, mens har du sittet inne mer enn ett år så tar det 10 år før det ikke vil vises på den begrensede politiattesten.

Det er forresten veldig mange tvister når det kommer til vandel. Ikke ta alt som sies her for god fisk. Skal du ha et klinkende klart svar så kontakter du enten advokat eller politiet.
Sist endret av brennesle; 1. juli 2019 kl. 20:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
pilot, flygeleder, politi, brannvesenet, arbeide ved asylmottak, fengselsvesenet m.m

Du får nok jobb ved asylmottaket men ikke som vekter. Våre feil i livet følger oss dessverre til evig tid.
Jeg ble tatt for besittelse av hasj når jeg var under 18. Måtte betale bot på 2500kr. Denne saken er slettet fra min UTTØMMENDE attest og jeg har dermed plettfri vandel, noe som overasket meg. Fant ut at det var fordi jeg var under 18 og det regnes som et mindre lovbrudd og det var mange år siden. Er du over 18 vil det derimot aldri forsvinne fra en uttømmende attest.

Politiet og militæret vil uansett få opp min sak(ble nektet militæret pga. 1g hasj når jeg var 15), da de får opp alle saker du har vært involvert i, selv henlagte. De får ikke noen vanlig uttømmende attest men direkte innsyn i "mappen din".
Sitat av brennesle Vis innlegg
Slik jeg husker det så er det to forskjellige typer vandelsattester. Du har begrenset og uttømmende vandelsattest.
Vis hele sitatet...
Politiet opererer med fire attester – ordinær, uttømmende, utvidet og begrenset politiattest.

Man kan lese mer om dem på Politiets egne sider, her.
Der står det også godt forklart når dommer blir slettet fra de ulike attestene.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Flere kompiser som jobber på flyplass som stuere. Han ene er dømt for vold og mark utallige ganger fikk jobb 5 år etter siste dom uten problem ihvertfall
Hei!
Denne kan hjelpe, finnes beskrivelser og linker i svaret også: https://www.ung.no/oss/kriminalitet/124112.html