Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2538
Hei!

Det begynner å gå galt for en av mine barndomskompiser og trenger råd til hva jeg kan gjøre for han.

Meg og en gjeng begynte å røyke hasj i ungdomstiden og har eksperimentert med litt forskjellig etterhvert. Jeg har vært ferdig med alt dette her ganske lenge, men kan gjerne finne på å ta mdma eller kokain i en spesiell anledning.

Han derimot (19år), har droppet ut av skole, jobber ikke og bor gratis. Han tar mdma, kokain og diverse han kommer over. Samme om det er ukedag eller helg.

Det jeg bekymrer meg mest over, som jeg ser at kommer til å ødelegge han totalt, er pillemisbruk. Alt av xanax type piller. Har ikke lenger oversikt over hvor mye det er, siden jeg ikke har like mye kontakt med han. Men jeg vet hva han og de han er med holder på med. De siste gangene jeg har vært med han eller snakket med han, har han vært ganske pillefjern. Ser det på øynene og plutselig kommer det en meget merkelig type stamming mens han snakker. Lyrica?

Han har hatt en normal barndom og skolegang, med gode foreldre. Han har aldri hatt psykiske problemer, utenom etter rusbruk. Det kan muligens ligge i genene da han har en rusavhengig i familien. Han er smart og har mulighet til å gjøre noe bra med livet så lenge det er uten overdreven rusbruk. Derfor føler jeg ikke at det er en lost case som ikke kan hjelpes.

Så hva kan jeg gjøre? Kontakte foreldre? Klarer ikke se at det hadde gjort det bedre. Mulig det hadde blitt verre. Jeg føler meg rimelig hjelpesløs, men jeg klarer ikke se på at en av mine nære gjør noe sånt med livet sitt. Hvis jeg snakker med han om det så har han jo tydeligvis veldig god kontroll. Han er veldig selvgod, og uansett hvor langt han sitter i saksa så har han en stolthet over seg selv.

Råd?
Skal du hjelpe noen bli rusfri kommer du ingen vei med tvang eller prat med familie.
Å bli rusfri er noe man må ha lyst til selv, ellers er det dømt til å mislykkes.

Prøv å få han med ut på noe moro som ikke involverer rus.
Sitat av elakmdma Vis innlegg
Hvis jeg snakker med han om det så har han jo tydeligvis veldig god kontroll. Han er veldig selvgod, og uansett hvor langt han sitter i saksa så har han en stolthet over seg selv.
Vis hele sitatet...
Slike mennesker er rett og slett ganske uhjelpelig til de har havnet på bunnen og innser at de trenger hjelp for å komme seg opp igjen. Vedkommende vet vel allerede innerst inne at han har et problem, men tenker gjerne at det er noe han kan ordne opp i selv, uten å involvere andre. Syns tipset til SkammeligNykter er ganske bra. Du kan være en 'straight' kompis for vennen din. Å prøve å få folk til å ta tak i problemer de ikke er klare for, får dem som oftest bare til å stenge seg totalt for deg.
Prøv å dra han med på edru aktiviteter, er nok det eneste du kan gjøre akkurat nå.
Vedd 10k og en pakke sobril på at han ikke klarer å få seg en jobb! Hvis han er selvgod så kan det funke
Trådstarter
Takk for råd!

Vil nok prøve å få han med på å henge med litt mer «normale» folk, som ikke baaare ruser seg hele tiden. Så får vi se hvordan det går..
Trist men som dem sier oppfor så er det første du må gjøre og få kompisen din til og selv få opp øya og innse at han har et problem, får du til dette så er neste steg og dra vedkommende med på sunne nyktern aktiviteter (fiske, trening etc) rett og slett vise at man kan ha det gøy uten og ruse seg også
Når Han er såpass på kjøret kan det være vanskelig å komme seg ut, ville tatt en god prat med Han og fortalt hva du føler, burde komme seg på rehab.
Som en over sa så må man forstå det selv.
Sitat av freebird Vis innlegg
Trist men som dem sier oppfor så er det første du må gjøre og få kompisen din til og selv få opp øya og innse at han har et problem, får du til dette så er neste steg og dra vedkommende med på sunne nyktern aktiviteter (fiske, trening etc) rett og slett vise at man kan ha det gøy uten og ruse seg også
Vis hele sitatet...
Nei.
Begynner du å kritisere rusen på noen måte er sjansene for at han ikke vil ha mer kontakt med deg stor.
Å få noen til å gjøre noe/innse noe kan fort slå feil vei.
Dette må han nok finne ut av på egenhånd.

Morsomme aktiviteter man kan gjøre rusfri bør være starten.
Kanskje han vil være ruset på disse aktivitetene også.
Helt OK, så lenge du gir han et godt alternativ til vennene som kun bryter han ned.

Da jeg sluttet på amfetamin og piller hadde jeg et par gode kompiser som tok meg med på alt.
Dro meg med på trening 3 dager i uka, og andre aktiviteter i helgene selv om jeg knapt kunne stå på beina og snøvlet.
Fant tilslutt ut at disse aktivitetene fungerte bedre som nykter.
Sist endret av SkammeligNykter; 16. april 2018 kl. 21:41.
Uff... kjenner meg jævlig godt igjen i teksten med kompisa mine, de har falt som dominobrikker en etter en (en god del av de som var i kretsen før) og til slutt ble narkotika viktigere enn alt, derogmed venner... så har jeg vert ganske utpå selv, men jeg bestemte meg for å bli rusfri, pga pissings iht førerkort. Men ja, dersom han selv ikke har lyst til å bli rusfri, er det lite vits. Du må prøve å få han til å skjønne alvoret det er med det helvetes pillegreiene. Godt der og da og når det går ut gjør du alt for å få tak i en xanaxbar. Fryktelig dyrt er det jo også. Jeg kommer til å sticke selv med fyrings i blandt og kanskje pepperstuk/emmatur i blandt... Det er greit, sålenge det ikke blir noe du må ha i hverdagen for å gjøre andre gjøremål...