Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 2531
Hei, jeg har slitt med noe veldig merkelig di siste 2 årene. Jeg har mistet mi sosiale egenskap. Jeg sliter veldig med:

-starte samtale med folk
-holde samtale gående
-slappe av rundt folk
-finne ord

Det føles ut som om hode er blangt

Jeg skal prøve å forklare hvordan jeg har det i for eks et møte med en kamerat og møte med ei jente

Første øyeblikk og starten av samtalen går som regel greit. Men når jeg skal grave dypere og holde samtalen gående så stopper det helt opp. Det er som om hodet mitt er helt blangt og jeg kommer ikke på ord jeg kan si.

Det er som om hode mitt ikkje klarer å jobbe når jeg er under press, der jeg er avhengig av å gi ett godt førsteinntrykk eller at folk skal like meg.

Jeg liker meg best alene, men vil virkelig bli god på prate med folk og kanskje finne en jente å dele livet med. Men føler keg bare brenner alle broer pga jeg er som jeg er...

Setter pris på tips, og om noen vet om ett "samtale kurs" så hyl ut

PS: har også slitt med hukomelses tap etter traumatisk opplevelse, og har vært til behandling

Takk for svar, sorry om dette virker veldig rotete
Første jeg tenker er hasjtåke. Røyker du mye?
Trådstarter
10 4
@magnet jeg røykte mye før. Men slutta i januar
Har det samme problemet selv. Slutta med alt av stoffer for flere år siden, men kjenner meg godt igjen i det du skriver. Har ikke merket noe bedring på de nyktre åra og lurer på om det kan være en slags hjerneskade.. røyka du bare eller har du misbrukt andre rusmidler også ?
Siden du nevner at du har traumereaksjoner så tenker jeg dissosiasjon. Kan føles litt som at du må konse for å si rett ting, ha flyt i det du sier, rett ansiktsuttrykk osv.
Sist endret av *pi; 21. september 2020 kl. 23:44.
Høres ut som dissosiasjon ja, men kan ikke si for sikkert. Hvis du har vært i behandling for trauma har det sikkert blitt bragt opp?

Det jeg personlig syns har hjulpet er å identifisere hva som trigger å space ut fra virkeligheten. Syns også at sunt kosthold, gode rutiner og nok søvn har gjort mye. Hvis det skjer der og da når jeg er i en samtale kan det være nok å sette seg i et annet rom i en liten stund til jeg føler meg bedre nok til å delta igjen.
Sist endret av aiko; 22. september 2020 kl. 03:13.
Er du mann? Da er det helt vanlig
Trådstarter
10 4
@freakypedro har brukt andre rusmidler også, men ikke over flere år. Men jeg er også stykt redd for at det kan være hjerneskade

@*pi ja, der virker som om jeg må konsentrere for mye i samtaler, det virker som om at jeg bare overtenker og det blir værre
Sist endret av Eros94; 22. september 2020 kl. 08:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
høres egentlig ut som ganske typiske angst symptomer dette. klassiske symptomer, textbook case som de sier på engelsk, så jeg tror det kan være lurt å oppsøke psykolog for videre veiledning.
Sitat av kokain_kanin Vis innlegg
høres egentlig ut som ganske typiske angst symptomer dette. klassiske symptomer, textbook case som de sier på engelsk, så jeg tror det kan være lurt å oppsøke psykolog for videre veiledning.
Vis hele sitatet...
En psykolog kan tolke det som autismespekterforstyrelser.
Mulig pilleknaskern, men det ts beskriver passer jo inn på mange ting så å lande på autisme skjer vel ikke uten at det også er andre markører? Det gjøres vel gode utredninger før de setter en autismediagnose?
Sist endret av _abc_; 22. september 2020 kl. 16:07.
det er ikke bare psykologen som setter en diagnose, de utreder og har dialog med et helt team, men om man får en diagnose man er uenig med kan man uansett be om en revurdering av en annen psykolog. kan jo hende TS faktisk er på spekteret, at de har angst, eller kanskje bare trenger litt veiledning. uansett synes jeg å prate med noen som er utdannet er gull verdt.
Trådstarter
10 4
@kokain_kanin vet du hvordan jeg kan få hjelpen jeg trenger, legen sender meg liksom aldri videre..
Sitat av Eros94 Vis innlegg
@kokain_kanin vet du hvordan jeg kan få hjelpen jeg trenger, legen sender meg liksom aldri videre..
Vis hele sitatet...
Du kan be legen eksplisitt om å henvise deg, eller du kan finne en privatpraktiserende psykolog i nærheten som har driftsavtale og kontakte vedkommende direkte. Du kan også gå til en privat uten driftsavtale, men da må du betale.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Mulig pilleknaskern, men det ts beskriver passer jo inn på mange ting så å lande på autisme skjer vel ikke uten at det også er andre markører? Det gjøres vel gode utredninger før de setter en autismediagnose?
Vis hele sitatet...
Nei kommer an på hvor heldig du er med psykolog. Finnes mange autismediagnoser.
Jeg sliter med det samme selv, men det er forbundet med epilepsi. Den indre stemmen i hodet forsvinner, jeg kan ikke prate med meg selv engang. Dette kan vare opptil 5 minutter for min del.
Trådstarter
10 4
Takk for svar alle sammen !