Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1306
Hei, for å ikke miste fokuset på mitt forrige tråd, flytter jeg noe av det over til her:

Spørsmålet jeg lurer på er angående "pris-roboter" som finnes i elektroniske butikker. Hvordan i all verden funker dette?

På lørdag var jeg på randen av å kjøpe en samsung S20. Prisen på denne var 7490kroner(både på power og elkjøp). Men pga jeg var usikker på om jeg skulle ha enten S10, S20 eller S20 med 5G. Ventet jeg til over helgen med å ta en beslutning.

Så jeg har da altså bestemt meg for vanlige S20. Men hva er det jeg ser? Fra å koste 7490 po power koster den nå 8990? Hva kan grunnen være?

Kan det hende at det var noe spesial tilbud i helgen, og at dette er original prisen, eller at de har registrert en økning av interesse blant folk og plutselig skrudd opp prisen?

Dette var forferdelig irriterende, og jeg slang noen stygge gloser i retning de som jobber der.

Noen som har en forklaring på dette?
Hvorfor prisen gikk opp kan jeg ikke svare på, men alle disse robotene er jo koblet opp mot prisjakt så det er nok et api mot dem som sjekker priser.

Jeg har liten tro på at de setter opp prisen basert på populæritet, da må det i såfall også være begrenset tilgang på produktet i tillegg (supply and demand).
Sitat av cplpro Vis innlegg
Dette var forferdelig irriterende, og jeg slang noen stygge gloser i retning de som jobber der.
Vis hele sitatet...
Ta deg kraftig fuckings sammen. Å være ufin mot folk som ikke har med prissettingen å gjøre fordi du ikke fikk noe så billig som du håpet... Det er bare latterlig.

Sitat av cplpro Vis innlegg
Noen som har en forklaring på dette?
Vis hele sitatet...
Det er kampanjer på mobiler hele tiden. Noen ganger på selve fullprisen, andre ganger kickback ved abonnement, og innimellom begge. Det er i stor grad bestemt av produsent og telefoniselskaper. Det hele gjør utbruddet ditt desto latterligere.
Kampanjer har gjerne en startdato og en sluttdato. Når slutten på kampanjen er over så går prisen tilbake til ordinær eller veiledende.
Du kan forsøke å stikke innom en fysisk butikk og prute, slå en plate om at kortet ditt ikke virket når du skulle bestille eller at tante olga måtte på legevakten. Kanskje får du rabatt eller kanskje ikke. Du får neppe samme prisen som i helgen men noe klarer du sikkert prute. Alternativet er jo å betale prisen som gjelder nå eller vente til noen andre kjører en kampanje. Black friday er jo like om hjørnet, siden det er noe helt konkret du skal ha og du alt vet normalpris så vil du raskt spotte evt. black friday priser på mobilen. Noen nettsider setter jo opp black friday varsling, prisrobot osv siden black friday nå varer en hel uke og gjerne et par dager inn i uken etterpå.
Ofte kan det lønne seg å slette cookies i nettleeren.
Sjekker du prishistorikk på prisjakt.no vil du se at mye elektronikk varierer en del i pris. Noen ganger senker en kjede prisen fordi konkurrenten har en kampanje på gitt produkt. Det hender vel innimellom også at en kjede har priset en vare for lavt, mens prisrobotene følger etter før kjedene oppdager at det er feilprising. Det er hvertfall ikke betjeningens feil at du ikke handlet da det var billigere.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Black friday er jo like om hjørnet, siden det er noe helt konkret du skal ha og du alt vet normalpris så vil du raskt spotte evt. black friday priser på mobilen. Noen nettsider setter jo opp black friday varsling, prisrobot osv siden black friday nå varer en hel uke og gjerne et par dager inn i uken etterpå.
Vis hele sitatet...

Dette var faktisk det neste spørsmålet jeg skulle spørre om: Blir mobiltelefoner billigere på blackfriday? Dersom det, så kan jeg alltids kjøpe meg en brukt mobil også bare holde ut til den dagen eventuelt.

Sitat av Xasma Vis innlegg
Ta deg kraftig fuckings sammen. Å være ufin mot folk som ikke har med prissettingen å gjøre fordi du ikke fikk noe så billig som du håpet... Det er bare latterlig.



Det er kampanjer på mobiler hele tiden. Noen ganger på selve fullprisen, andre ganger kickback ved abonnement, og innimellom begge. Det er i stor grad bestemt av produsent og telefoniselskaper. Det hele gjør utbruddet ditt desto latterligere.
Vis hele sitatet...
Hva du mener om utbruddet mitt gir jeg blanke fa*n i, forstår du? Jeg har alltid fått mulighet til å delbetale produkt, og har aldri hatt inkasso problemer. Men bare fordi jeg plutselig eier eget hus og har litt studielån så fikk jeg ikke, noe som er greit. Men at de på 2 dager skrur opp prisen gjorde meg irritert, og jeg er fortsatt like irritert akkurat nå. Jobber du som selger?
Sist endret av cplpro; 22. september 2020 kl. 20:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hva du mener om utbruddet mitt gir jeg blanke fa*n i, forstår du? Jeg har alltid fått mulighet til å delbetale produkt, og har aldri hatt inkasso problemer. Men bare fordi jeg plutselig eier eget hus og har litt studielån så fikk jeg ikke, noe som er greit. Men at de på 2 dager skrur opp prisen gjorde meg irritert, og jeg er fortsatt like irritert akkurat nå. Jobber du som selger?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg vet tilfeldigvis at xasma ikke jobber som selger, så jeg svarer på hans vegne.
Poenget hans er at du angrep feil person og kjefta på noen som ikke hadde en dritt med saken å gjøre. Å kjefte på selgeren slik du gjorde, det blir omtrent som å pelse en vekter på T-banen fordi du har fått en parkeringsbot i Bogstadveien av en kommunal parkeringsvakt. Man kan mene mangt og meget om parkeringsforholdene i Oslo, man kan mene enda mer om de som håndhever reglene, og man kan også ha meninger om vekterne på T-banen - men det forventes også at man forstår forskjellen og retter sin vrede mot riktig mottaker. Du oppførte deg som en ufyselig tosk mot en person som hverken kan påvirke prisene som vises eller har ansvar for algoritmene bak. Det eneste du oppnådde var å gjøre det som trolig var en ganske begredelig dag enda et hakk verre for en selger. Så for all del, fortsett slik. Det er ingen lov mot det. Men ikke vær overraska når verden går deg i mot med den attityden.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. september 2020 kl. 21:47.
Sitat av cplpro Vis innlegg
Hva du mener om utbruddet mitt gir jeg blanke fa*n i, forstår du?
Vis hele sitatet...
Det aner meg at du bryr deg når du svarer sånn, men det får være så. For øvrig bra du sensurerte banningen.

Sitat av cplpro Vis innlegg
Jeg har alltid fått mulighet til å delbetale produkt, og har aldri hatt inkasso problemer. Men bare fordi jeg plutselig eier eget hus og har litt studielån så fikk jeg ikke, noe som er greit.
Vis hele sitatet...
Gratulerer med hus, din finansielle situasjon er irrelevant for om det er greit å slenge dritt til folk som ikke har gjort deg noe, eller har noe med problemet ditt å gjøre.

Sitat av cplpro Vis innlegg
Men at de på 2 dager skrur opp prisen gjorde meg irritert, og jeg er fortsatt like irritert akkurat nå. Jobber du som selger?
Vis hele sitatet...
Det er sånn tilbud fungerer. Man setter ned prisen en periode, og så går den opp igjen. Ser du på prisguide, ser du at flere kjeder hadde samme lave pris i to uker - følgelig er det mest sannsynlig en kampanje fra Samsung.