Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3412
Ble svindlet for en større sum av en bekjent. Firmaet hans er under tvangsavvikling og han svarer ikke lenger. Vill jo selvfølgelig kreve inn disse pengene men han er vanskelig og få tak i, da han ikke svarer og når jeg drar innom gjemmer han seg i leiligheten. Og jeg har begrenset tid til og lete etter han. Litt usikker hvor grensa går på hva man kan gjøre av stalking og leting for og finne han uten og havne i problemer. Tror mye er gjort bare jeg får huka tak i han og tatt en prat med han. Foreksempel når han er på vei et sted eller noe. Men han har ikke bil registrert på seg så vet ikke hvilken bil han kjører osv. Er det over streken og betale noen for og følge med han og gi meg beskjed når han er hjemme, hvordan bil han kjører osv? Vet ikke hvor lett det er og finne noen som vill ha denne jobben og gidder og sitte mange timer i bil da.... eventuelt noen tipps og forslag ?
Spør du egentlig om noen her inne ønsker å ta torpedo-oppdrag?

Svindlet? På hvilken måte? Kanskje en måte er å anmelde fyren? Forsøke å ta ham til forliksrådet? Er det han eller firmaet hans som har svindlet deg? Om det er firmaet og det er under tvangsavvikling så blir du vel stående i kø sammen men alle andre kreditorer. Staten og banker har prioritet og også de som skal avvikle foretaket. I realiteten blir det sjeldent særlig mye penger til fordeling i slike saker. Iom at selskapet hans tvangsavvikles så har han kanskje gjort mye rart, eller føkka staten?

Er mannen blakk som en kjerkerotte så er det lite du får gjort. Vanskelig å klemme blod av stein. Men klart, du kan leie inn noen som er kyniske nok til å banke ham så brutalt at fyren skjønner at han må rane, svindle eller drepe noen for å skaffe deg pengene. Men da er du jo langt over hva som er lovlige midler.

Skal du gjøre ting lovlig så er det inkasso, forliksråd og evt. anmeldelse. Alt utover det blir vel strengt tatt selvtekt og du vil kunne få straff om han heller velger å anmelde deg enn å betale.
Har han svindla deg "privat" eller igjennom bussiness?

Om det er selskapet som skylder deg penger og er under tvangsutvikling er det lite du kan gjøre. Da skylder han mest sannsynlig staten penger og de får sitt. I det minste kan du kanskje skrive det av på skatten.

Som _abc_ sier, er han blakk så er han blakk. Fint lite du får gjort da.
Uten at jeg egentlig vet sikkert, høres det ganske uskyldig ut å oppholde seg i det offentlige rom og gjøre "privatdetektiv" saker som det der.
abc: Du hører virkelig noe helt annet enn hva folk sier. Jeg forstår ikke hvordan du kommer til at han spør om å leie torpedoer utifra hva det han sier.
Å snakke med noen er ikke "selvtekt". Hvis noen som skylder deg penger plutselig sluttet å snakke med deg, ville du da bare gi opp Uten å prøve å snakke med dem? Nei. Det ville du ikke. Det ville ingen.
Tenkte jeg skulle få et free lance oppdrag /joke
Jeg dro den vel litt langt kanskje? Beklager, men det var bare de siste par linjene i første i innlegg. Om tråden hadde handlet om hvor ts kunne skaffet en bestemt type dop og til hvilken pris så tror jeg kanskje tråden ville blitt slettet, eller det var nå slik jeg tolket de linjene. Beklager om det bare var i mitt hodet det lød slik.

Nei jeg ville selvsagt ikke gitt opp, før jeg hadde vurdert alternativene. Men for min egen del er det faktisk grenser for hvor langt jeg hadde vært villig til å gå for penger. Andre får gjøre sine vurderinger. Vi vet jo at det er et marked for torpedovirksomhet, så mange forsøker alle muligheter selv om de krysser lovens grenser.

Men siden jeg ikke kjenner saken utover det ts skrev så stilte jeg noen spørsmål.
Nei det er selvfølgelig ikke selvtekt å snakke med fyren, men om han nå hadde hatt planer om å gjøre opp seg er det vel ikke utenkelig at han hadde gjort det alt? Han skjønner jo at ts jakter på ham, og om han har svindlet ts så skjønner han jo godt hvorfor han blir jaktet på.
Hva en større sum betyr er jo veldig relativt. Hvor mye vil det koste deg? Kan du ta det midlertidige tapet for fremtidig gevinst? Har du is i magen og kan vente så kan du vurdere om det er håp for at han kan få betalt det tilbake over tid. Men du kjenner typen, noen er bare ikke skrudd sammen sånn og en eller annen part ender opp med å trenge seg inn for å hente tver og xboxer +krimskrams.
Hvis du har alt ditt på det tørre og er tålmodig så kanskje du kan få det til på lovlig vis. Tar sikkert år og dag, men da blir det noen andres ansvar å prøve å få tak i han som ikke tar telefonen. Sånne tjenester er nok ikke gratis dog.

Jeg syntes ikke det høres ut som TS er ute etter torpedoer og kneskåler tbh.
Sist endret av Bothrops; 20. september 2020 kl. 03:29.
Ok, da var det bare meg da. Beklager.
Trådstarter
50 1
Hehe nei jeg er ikke ute etter torpedo. Men jeg har sjekket opp litt og vet han har penger og verdier og at han har svindlet flere. Men biler motorsykler osv står på kona, så regner men han har er vandt til de fleste prøver retslig og ikke kommer noe vei pågrunn av svindelfirma med gjeld og tvangsavvikling. Men han er ikke lett og finne om man ikke kjenner han litt, har vært veldig smart med tanke på adresser, lite eller ingen info på sosiale medier osv osv. Så tror nok han helt klart er vandt til og gli smertefritt forbi de han har svindla. Har derfor troa på at han kan være villig til og betale tilbake om man er plagsom nok og ikke gir seg, men som sagt på en lovlig måte. For penger har han, bare ikke vilje til og betale.
Er "boligprosjekt" med firmaet hans. Kontrakt og alt, men bare svada. Var aldri noe tomt eller boligprosjekt. Siden frimaet skylder mye penger er det ikke vitts og prøve og anmelde, inkasso osv... er nok allerede en lang liste som venter på penger der.
Sitat av Kanger Vis innlegg
Hehe nei jeg er ikke ute etter torpedo. Men jeg har sjekket opp litt og vet han har penger og verdier og at han har svindlet flere. Men biler motorsykler osv står på kona, så regner men han har er vandt til de fleste prøver retslig og ikke kommer noe vei pågrunn av svindelfirma med gjeld og tvangsavvikling. Men han er ikke lett og finne om man ikke kjenner han litt, har vært veldig smart med tanke på adresser, lite eller ingen info på sosiale medier osv osv. Så tror nok han helt klart er vandt til og gli smertefritt forbi de han har svindla. Har derfor troa på at han kan være villig til og betale tilbake om man er plagsom nok og ikke gir seg, men som sagt på en lovlig måte. For penger har han, bare ikke vilje til og betale.
Er "boligprosjekt" med firmaet hans. Kontrakt og alt, men bare svada. Var aldri noe tomt eller boligprosjekt. Siden frimaet skylder mye penger er det ikke vitts og prøve og anmelde, inkasso osv... er nok allerede en lang liste som venter på penger der.
Vis hele sitatet...
Kontakt en privatetterforsker. Det er jo deres nisje å spionere mot betaling. De veit også hvor grensa går, så slipper du å bekymre deg for det. Men om staten og andre aktører venter på penger som er rettslig krevet inn blir det lang kø.
Espen Lee er en veldig flink mann sånn sett. Ta kontakt med han så tar dere en prat å bli enige om veien videre
dfslhfu ooo macarena
Nitropop's Avatar
Synes du skal anmelde uansett bare for bokføringen.

privetdektetiv som nevt over kan kanskje hjelpe, også med juridiske spørsmål ang spionasje

Men siden han slipper unna deg så har han kanskje en måte å unvike inkasso også? køen kan stå stille i evigheter.

Advokat?

torpedoing var ikke for deg. Hva med å finne noe dirt å blackmaile? haha
Han hadde trengt en lærepenge. Det er sikkert og vist.

Og hvis han er av typen som bare fan ikke klarer å lavær å gjøre desse tingene, så treffer han på feil fyr en vakker dag og badabing badabong.

Noe så respektløst å ikke ta tlf, og tilogmed gjemme seg?? Og duden har penger??
Nei vet du va!!

Dette må da gå på selvrespekten din løs.

Jeg stemmer for at du finner deg en diger skummel venn, drar hjem til han, dundrer på til han opner og så forsyner du deg av ting med verdi.

Må da være grenser.
Men er det verdt å gå så langt at ts selv risikerer domfellelse? Om ts tar med seg diger skummel venn og tømmer boligen for verdier så skal du se politiet har både masse ledige ressurser og godt med tid til å bygge en sak mot ts. Kanskje tar de ham ekstra hardt pga selvtekt?
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
50 1
Også litt knotete da han bor i blokk, noen smarte måter og komme opp i blokkoppgang på uten og ringe på hos alle naboer?
Sitat av Kanger Vis innlegg
Også litt knotete da han bor i blokk, noen smarte måter og komme opp i blokkoppgang på uten og ringe på hos alle naboer?
Vis hele sitatet...
Vent til noen går ut?
Trådstarter
50 1
Ikke blokk egentlig, men lite borettslag. Tar evigheter mellom vær gang noen går inn og ut
Høres ikke bra ut hvis han ringer politi mens du står å banker på dørå og insisterer på å prate.

Det er truende og skremmende oppførsel. Det tar seg spesielt dårlig ut når du har stått ute og ventet på rette tid til å snike deg inn ei låst dør.

Tålmodighet er en smart ting i de fleste tilfeller. Så lenge han har hus, dame og det som kommer med det så vet du jo hvor han er.. Gi det tid sier jeg. Fyren er konkurs, staten betaler han vel ut av alle avtaler hvis han er blakk.
de her kan hjelpe deg.
Sitat av Kanger Vis innlegg
Også litt knotete da han bor i blokk, noen smarte måter og komme opp i blokkoppgang på uten og ringe på hos alle naboer?
Vis hele sitatet...
Vent til postmannen kommer, viss du følger med en dag ser du når postmannen nærmer seg døren. Så har du med en handlepose og går i treningsklær, ha gjerne nøklene til leiligheten din hengende rundt halsen. Så når du ser at postmannen låser opp og går inn døren springer du inn rett bak og sier hei. Så går du bare opp trappene og later som du bor der.